Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juurihoito vai poisto?

Lähettäjä: Hammaskeiju 
Päivämäärä:   9.5.25 22:41:52

Poskihampaassa reikä, joka yltää miltei ytimeen ja vaatisi juurihoidon ja kruunun/keraamisen paikan. Ottaisitteko juurihoidon vai suoraan poiston? Miksi?

Re: Juurihoito vai poisto?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.25 23:10:54

Juurihoidon. Poisto vaikuttaa muihin hampaisiin ja leukaluuhun, varsinkin jos ei implanttia pian laita.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   9.5.25 23:15:34

Jos kyseessä takimmainen poskihammas, poisto! Juurihoito on kamala ja kallis toimenpide, hammas kuolee ja haurastuu ja luultavasti muutamassa vuodessa lohkeilee ja murenee pois. Ilmankin pärjää.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.5.25 23:32:45

Juurihoito sattui enemmän kuin synnytys, ja epäonnistui silti. Ääni poistolle.

Päivämäärä:   9.5.25 23:35:03

Itsellä ei ole juurihoidot sattuneet kyllä koskaan. :D Epämukavinta on puudutuspiikit ja se suun auki pitäminen koska tulee leukalukko.
Mutta täytyy harkita poistoa, kyseessä kuitenkin hammas jonka puuttuminen ei esteettisesti haittaa vs. Etuhammas, joka on juurihoidettu onnistuneesti aikoinaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.5.25 23:38:56

Päädyin juurihoitoon ihan sen takia, että ei tarvinnu sitte implanttia hommata ainakaan heti. Hammaslääkäri taisi todeta, että kestää minkä aikaa kestää tuo kuollut hammas, ei sanonut asiaan muuten mitään. Juurihoidosta on nyt hmm.. 7 vuotta? Tai jotain sinne päin. Hammas ei ole oireillut mitenkään sen jälkeen ja ainakin vielä hyvässä kuosissa suussa (just tsekattu kunto).
Jatkossakin juurihoitaisin, jos on tarve.

Päivämäärä:   9.5.25 23:39:02

Mä olettaisin, että hammaslääkäri siellä sitten osaa tehdä sun kanssa keskustellen sen valinnan. Ht-net ei taatusti osaa tehdä just sulle oikeaa valintaa!

Poisto ei satu, kun siihen laitetaan tosi kovasti puudutetta (ne saattaa sattua) ja sitten se on siinä.

Päivämäärä:   9.5.25 23:50:14

Tottakai hammaslääkärin kanssa keskusteltuani teen sen lopullisen valinnan, hölmö. :D Kiinnostaa vaan ihan tavallisten tallaajien näkemys ja kokemukset, kannattaako poskihammasta juurihoitaa.
Poistojakin tehty, ei ole siitä kyse että sattuisi sekään. :)

Lähettäjä: Pai 
Päivämäärä:   10.5.25 00:16:35

Itse valitsin takahampaan kohdalla poiston. Koin helpoimmaksi. Hammaslääkärit kammottaa ja olin kuullut liian monta kauhutarinaa. Mulle riitti kahden tuttavan ikävät kokemukset, eli ei tosiaan kaikki juurihoidot mene penkin alle. :D En tykännyt ajatuksesta, että jos juurihoito meneekin pieleen, koin että vähiten kipua tulee poistetusta hampaasta. Jos olisin jättänyt hampaan, niin sitten olis ainakin pitänyt viisuri poistaa jossain vaiheessa, nyt viisuri on siirtynyt aika hyvin poistetun hampaan paikalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.25 00:23:19

Juurihoito. Minulle on tehty vuosien varrella useampia ja edelleen on kaikki hampaat suussa. Vanhin juurihoitohampaista taitaa täyttää jo parikymmentä vuotta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.5.25 04:50:43

Juurihoito. Oikein laitettu puudutus ja ei satu, vaikkei toki lystiä ole. Kerran tai kahden kerran jälkeen voi tehdä ilman puudutusta (yleensä kaksi tai kolme hoitokertaa tehdään).

Lähettäjä: eeeeddd 
Päivämäärä:   10.5.25 08:56:22

Mulla on taidettu vuosien varrella juurihoitaa pari jotka on nyt poistettu. En muista kauanko kestivät mutta molemmat halkesi lopulta poistokuntoon. Ei siis yhtäaikaa vaan näiden juttujen välissä vuosia. Nämä oli molemmat alahampaita niiltä paikoilta joilla jauhetaan eniten eli olivat kyllä kovalla rasituksella sen hoidon jälkeen.

Mulla juurihoidettiin juuri pari viikkoa sitten yksi hammas, joka vuosi sitten paikattiin niin syvältä ettei sitä kestänyt. Hampaita puuttuu jo ihan riittävästi (noiden kahden lisäksi) joten vaikka lompakkoa kirpaisi sen reilu 500 € niin mitä vaan paitsi taas menetettyä hammasta. Jos tuo nyt vaikka 10 vuotta kestää niin ok, toivon että siihen mennessä olen saanut rahat kasaan implantteihin ja näiden nyt purentaan vaikuttavien hampaiden paikalle sellaiset.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.5.25 08:58:57

Tulehtuneeseen juureen puudutus ei aina toimi kuten pitäisi -olkoon miten hyvin laitettu.
Mutta höpöpuhetta että hammas murenee muutamassa vuodessa. Hinta riippuu tekeekö sen yksityisellä vai ei ja montako kertaa sen joutuu hoitamaan. Yleensä ei ole "kamala" toimenpide- joskus tulehtunut juuri ei ensimmäisellä hoitokerralla kunnolla puudu .
Ehdottomasti juurihoito kannattaa tehdä ja säilyttää hammas.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   10.5.25 09:03:23

Mulla poistettiin alhaalta toiseksi takimmainen hammas eikä oo vaikuttanu purentaan millään tavalla eikä viereiset hampaat oo liikkunu ollenkaan. Ei takahampaaseen mitään implanttia tarvi laittaa.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   10.5.25 09:07:44

Riippuu ihan omista hampaista kuinka kauan kestävät juurihoidon jälkeen. Minulla jotkut kesti sen kaksikymmentä vuotta ja jotkut viisi vuotta ja sitten murenivat.

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   10.5.25 09:14:05

Mä valitsin aikanaan samassa tilanteessa viimeisen alahampaan poiston. En ainakaan muista, että hammaslääkäri olis silloin sanonut, että voi johtaa sen ylemmäm vastaparin valumiseen alaspäin. Se poistettiin kuitenkin pari vuotta sitten, koska oli valunut siis useita millejä alaspäin, kun sillä ei ollut sitä vastaparia. Sinne hammasväliin jäi kaikki ruoka ja oli pahasti reikiintynyt. (Lankaan päivittäin.)

Myöhemmin on tehty juurihoito ja keraaminen kruunu tohon edemmäks ja se oli ihan kivuton kokemus. Tällä tietämyksellä olisin juurihoidattanut sen takahampaankin.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.5.25 09:24:23

Riippuukohan juurihoidon kamaluus tekijästä vai siitä, ettei "pahemmasta tiedä" :D Mulla oli viimeksi ihan mahtava hammaslääkäri juurihoitamassa. Puudutti hyvin ja kun iskettiin vielä purentatuki toiselle puolelle niin mikäs siinä pötkötellessä. Tosin vuosi aiemmin multa leikattiin vaikeat viisurit + yhden hampaan poisto + yhden aiemmin poistetun hampaan juurien/pohjan poisto (samalla kerralla), joten se jos mikä oli perrrseestä.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   10.5.25 10:12:44

Kaksi poskihammasta juurihoidettu, molemmat poksahtaneet halki viidessä vuodessa juurihoidosta. Toinen niin, että kehitti pahan tulehduksen sinne alle. Ien puski märkää ja YTHS:llä antoivat poistoajan kahden kuukauden päähän eikä ketään kiinnostanut katsoa suuhun. Sain onneksi reilun viikon päästä peruutusajan. Hammaskirurgi oli aika järkyttynyt, kun näki tilanteen ja sanoi, että tämähän on jo yleisterveydelle vaarallinen. Totesin, että niinhän minä oon teille yrittänyt puhelimessa sanoa...

Näillä kokemuksilla voivat jatkossa nypätä suoraan irti.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.5.25 10:24:03

Se kamaluus riippuu ihan siitä miten mahdollinen tulehdus vaikeuttaa puudutuksen tehoa. Itselle tehty useampi vuosien mittaan ja vain viimeinen vihloi ikävästi ensimmäisellä kerralla. Kaikki tehty vuosien mittaan yksityisellä ja vanhinkin joka tehty jo n 30 v sitten on säilynyt hyvin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.25 10:36:10

Kaverille on tehnyt sama hammaslääkäri kolme juurihoitoa. Kaksi olleet täysin kivuttomia ja yksi kuulemma elämän kivuliain kokemus. Että ei se pelkästään hammaslääkäristä ole kiinni. Tulehdus voi vaikuttaa ja varmasti myös se, millainen juuristo sillä hampaalla sattuu olemaan.

Mulla ensimmäinen juurihoito menossa ja täysin kivutonta on ollut. Mutta ei tuo hammas oikeen ota parantuakseen, niin voi olla että pitää se kuitenkin lopulta ottaa pois... No, ainakin on hammaslääkärikammo vähentynyt kun on siellä pitänyt useamman kerran nyt ravata. Tulehtunut oli kun hoito aloitettiin, puutui silti hyvin. Ei mulla kyllä muutenkaan tunnu tulehdus puudutuksen tehoon vaikuttavan, hyvin puutui joskus myös pahasti tulehtunut viisuri joka napattiin päivystyksessä pois. Mutta kai se tulehdus toisilla vaikuttaa kun se ihan yleinen tieto kuitenkin on.

Siinä on todella paljon eroa sattuuko puudutuspiikki vai ei. Jotkut osaavat pistää sen niin, ettei tunnu kun pientä epämukavaa painetta, muttei yhtään kipua. Ja toisten tuolista tekisi mieli pompata pystyyn kun kiireellä tuikkaavat sen piikin.

Multa itseltä on poistettu takimmainen hammas toiselta puolelta ylhäältä ja toiselta puolelta alhaalta. Ei ole vaikuttanut purentaan eikä muuhunkaan elämään yhtään mitenkään. Mutta ehkä kuitenkin valitsisin juurihoidon jos hammaslääkäri katsoisi että ennuste on hyvä. Kyllähän nuo juurihoidetut hampaat voi mennä yli kymmenenkin vuotta. Mulla oli sen verran isosti lohjenneet nuo poistetut hampaat, etteivät hammaslääkärit saaneet pysyvää paikkaa tehtyä kumpaankaan vaan muutaman kk välein piti hakea uudet paikat. Sama olisi varmasti jatkunut juurihoitojen jälkeen niin käskin siksi ottaa ne pois. Helpommin paikattavan hampaan olisin luultavasti hoidattanut vielä.

Lähettäjä: tättärää 
Päivämäärä:   10.5.25 10:39:06

Jos hammas on pahasti tulehtunut niin puudutus ei tehoa. Koettu on. Mulla hoidettiin yhtä pahasti tulehtunutta hammasta pitkään ja hartaasti. Ja sehän tuntui, pari ekaa kertaa. Kun juuri oli kuoletettu ei enää sattunut. Kokeneempi hammaslääkäri teki kaikkensa vaikka puisteli päätään ja epäili ettei tule olemaan vaihtoehtoja. Poistettiin lopulta koska tulehdus oli levinnyt juureen (mistä sitä ei saa pois hoidettua) ja hammasluuta oli jo tuhoutunut. Poisto ei tuntunut miltään, hammas irtosi suunnilleen siihen kun hamppilääkäri tarttui siihen pihdeillä. Totesi siinä että katos vaan, sehän oli jo irtoamassa itsekseen. Hullua oli että hammas ei vihoitellut ollenkaan, oli vaan vuosien ajan kerännyt hiljaista etenevää tulehdusta. Tämähän lähti alkujaan hoitovirheestä kun paikattiin poskihammas joka olisi pitänyt juurihoitaa. Paikkauksen tehnyt hammaslääkäri sanoi että tuo tulee vielä vaivaamaan. Vihastuttaa edelleen ettei voinut sanoa siinä tilanteessa suoraan että käy yksityisellä juurihoidossa kun kunnallisella ei siihen maailmanaikaan helpolla tehty. Turhaan poistettiin hammas joka olisi voitu juurihoidolla säilyttää. Olisin laitattanut implantin mutta hammasväli on siihen liian ahdas eikä siltaa voi tai kannata tehdä koska viereiset hampaat on ehjiä. Oottelen että tulee joku kuitusiltaratkaisu joka kestää myös poskihampaissa, sitten käyn laitattamssa "hampaan".

Tästä kokemuksesta on tosiaan aikaan. Nyt kun ikää on huomattavasti enemmän niin enää ei tarjota edes juurihoitoa vaan hammaslääkärit yrittää saada luvan poistaa hampaita siltä istumalta. Julkisella toki, yksityiset hoitaa asiallisesti. Kiva tuntea tietää olevansa pelkkä kuluerä josta ei kauheasti ole väliä. Minkähän takia minäkin olen maksanut 16-kesäsestä tytönheitukasta lähtien veroja ja tehnyt töitä tauotta.

Päivämäärä:   10.5.25 10:44:37

Oletteko laittaneet implantin poistetun hampaan tilalle? Oliko kallis operaatio? Minulla lohkesi aiemmin juurihoidettu hammas vuosi sitten pahasti. Silloin se vielä paikattiin kuntoon, mutta sen jälkeen on ollut selittämätöntä nenän tukkoisuutta samalla puolella. Ajattelin pyytää poistamaan ko. hampaan. On kuitenkin sen verran edessä, että leveästi hymyillessä saattaa näkyä, joten kai siihen jokin implantti pitäisi laittaa.

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   10.5.25 10:53:57

^ Implantin laitto maksaa ja paljon. Pari-kolme tonnia per hammas. Mitä olen kokemuksia kuullut niin on hintansa arvoinen sijoitus ollut. Julkisella puolella tehdään jonkun verran mutta ilmeisesti ainoastaan sosiaalitapauksille. Eikä heillekään aina. Omia kokemuksia ei ole implanteista eikä kyseisestä paikasta mutta ainakin hammas.fi näkyy kampanjoivan tonnin ilmpantteja Helsingissä. Se on jo suorastaan halpaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.5.25 11:27:37

Takimmainen yläposkihammas poistettiin. Hammaslääkärin mielipide oli, että kun on kolme juurta hampaassa, niin riski hoidon epäonnistumiseen on suuri. Eipä ole poisto haitannut yhtään.

Mieheltäni halkesi takaposkihammas juurihoidon aikana, piti poistaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.