Lähettäjä: .
Päivämäärä: 10.5.25 10:36:10
Kaverille on tehnyt sama hammaslääkäri kolme juurihoitoa. Kaksi olleet täysin kivuttomia ja yksi kuulemma elämän kivuliain kokemus. Että ei se pelkästään hammaslääkäristä ole kiinni. Tulehdus voi vaikuttaa ja varmasti myös se, millainen juuristo sillä hampaalla sattuu olemaan.
Mulla ensimmäinen juurihoito menossa ja täysin kivutonta on ollut. Mutta ei tuo hammas oikeen ota parantuakseen, niin voi olla että pitää se kuitenkin lopulta ottaa pois... No, ainakin on hammaslääkärikammo vähentynyt kun on siellä pitänyt useamman kerran nyt ravata. Tulehtunut oli kun hoito aloitettiin, puutui silti hyvin. Ei mulla kyllä muutenkaan tunnu tulehdus puudutuksen tehoon vaikuttavan, hyvin puutui joskus myös pahasti tulehtunut viisuri joka napattiin päivystyksessä pois. Mutta kai se tulehdus toisilla vaikuttaa kun se ihan yleinen tieto kuitenkin on.
Siinä on todella paljon eroa sattuuko puudutuspiikki vai ei. Jotkut osaavat pistää sen niin, ettei tunnu kun pientä epämukavaa painetta, muttei yhtään kipua. Ja toisten tuolista tekisi mieli pompata pystyyn kun kiireellä tuikkaavat sen piikin.
Multa itseltä on poistettu takimmainen hammas toiselta puolelta ylhäältä ja toiselta puolelta alhaalta. Ei ole vaikuttanut purentaan eikä muuhunkaan elämään yhtään mitenkään. Mutta ehkä kuitenkin valitsisin juurihoidon jos hammaslääkäri katsoisi että ennuste on hyvä. Kyllähän nuo juurihoidetut hampaat voi mennä yli kymmenenkin vuotta. Mulla oli sen verran isosti lohjenneet nuo poistetut hampaat, etteivät hammaslääkärit saaneet pysyvää paikkaa tehtyä kumpaankaan vaan muutaman kk välein piti hakea uudet paikat. Sama olisi varmasti jatkunut juurihoitojen jälkeen niin käskin siksi ottaa ne pois. Helpommin paikattavan hampaan olisin luultavasti hoidattanut vielä.
|