Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työhaastattelussa omat heikkoudet/kehityskohteet

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   8.5.25 21:20:16

Hei, mitä olette sanoneet työhaastattelussa mitä parannettavaa teillä olisi työssänne? Olen menossa täysin eri alan haastatteluun ja jotenkin tuon miettiminen tuo haasteita, mitkä olisi kuitenkin ns. yleispäteviä eikä suoraan omaan nykyiseen työhön liittyviä...

Re: Työhaastattelussa omat heikkoudet/kehityskohteet

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   8.5.25 21:27:45

Sanoin, että kirjallinen ilmaisu, koska paapatan kyllä sujuvasti livenä mutta esim sähköpostia kirjoittaessa pitää monesti miettiä, että voinko nyt sanoa tämän näin ja näin. Esimiestehtäviin hain ja paikka oli jo käytännössä minun.

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   8.5.25 21:42:19

Minä sanoin että välillä minulla on haasteita keskittymisen suhteen koska olen hieman ylivilkas.
Hain kaupan alan paikkaa ja sainkin sen työpaikan.

Päivämäärä:   8.5.25 22:04:24

Kiitos!

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   8.5.25 22:10:55

Mä sanoin etten pidä esiintymisestä ja keskipisteenä olosta. Kyseessä oli melko paljon yksinäistä rauhallista puurtamista vaativa työ, jossa ei todellakaan tarvitse esiintyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 22:23:01

Mä sanoin kielitaito.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.5.25 03:48:11

Kerro sellaisia heikkouksia jotka ei vaikuta työtehtävässä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.5.25 04:12:33

Enpä muista, koska olisi moista kysytty, mutta tietäisin kyllä, mitä vastata. Ymmärrän, että joitakin pedantimpia kollegoja voi ärsyttää, että saatan yhtä aikaa hoitaa useampaa eri tehtävää. Jos kesken ensimmäisen tehtävän huomaan mielestäni akuutimman asian, tartun helposti siihen. Jatkan kyllä myöhemmin aloittamaani, se ei ole ongelma, mutta joillekin tämä voi olla ärsyttävä piirre, kun osa haluaa ensin hoitaa asian a loppuun ja aloittaa sitten asian b. Toki myös työn luonteesta johtuen kaikkia asioita ei voi hoitaa kerralla loppuun, eli ehkäpä tämä on myös osasyynä. Työn sujuvuuden kannalta tällä ei ole merkitystä, vaan kyseessä on lähinnä toimintatapoihin liittyvä tottumus. Ja usein jokin tehtävä vaatii pientä odottelua, jolloin voi hyvin suorittaa seuraavaa.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   9.5.25 07:17:10

Olipa mikä tahansa heikkous tai kehityskohde, niin auttaa kun miettii, kuinka sen huomioi työssään tai kuinka on sitä kehittänyt.

Itsellä heikkoutena on liiallinen vastuunkanto, joka voi näkyä omana kuormituksena sekä vaatimuksina työyhteisössä. Tähän on auttanut mm. hyvä johtaminen, avoin keskustelu sekä selkeä vastuunjako töissä.

Päivämäärä:   9.5.25 08:34:19

XY:ltä erittäin hyvä huomio, että kannattaa tuoda ilmi kuinka kehityskohteen huomioi töissä sekä miten sitä on kehittänyt ja aikoo yhä edelleen kehittää jatkossa. En myöskään mainitsisi täysin hakemaasi työhön liittymätöntä asiaa tai näennäistä heikkoutta (esim. "liian tunnollinen"), vaan jotain edes jollain tavalla relevanttia, mikä kertoo myös itsetuntemuksesta ja halusta kehittyä.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   9.5.25 08:47:51

Ehdottomasti pitää keksiä jokin hyvä heikkous ja nimenomaan se miten sitä voi kehittää.

Haastattelen paljon ihmisiä, ja ihmiset jotka eivät näe omia heikkouksiaan eivät yleensä menesty työpaikoilla kovin hyvin.

Päivämäärä:   9.5.25 09:20:36

Mä sanon usein, että jään epäonnistumisiin jumiin ja harmittelen niitä tarpeettoman pitkään. Ja sit aina lisään, että nykyisellään oon kyllä alkanut oppimaan, että kaikki mokaa. Ja kun itse mokaan, niin osaan vaan vetää happea, käydä hakemassa kupin kahvia ja siirtyä korjaamaan virhettä sen sijaan, että passiivisena harmittelisin.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.5.25 10:55:43

Älä ainakaan sano mitään kliseistä "olen liian perfektionisti / teen ihan liikaa töitä / mietin töitä vapaa-ajallakin"

Itse sanoin, että olen luonteeltani hieman kärsimätön ja haluan usein asioiden etenevän nopeasti. Sanoin, että olen kuitenkin kehittynyt tässä - nykyisessä työpaikassa omassa työssäni onnistuminen vaatii myös usein muiden panostusta, ja siinä voi kestää. Olen siis oppinut elämään tämän kanssa.

No, tuleva esimieheni on hänkin omien sanojensa mukaan hieman kärsimätön, ja sain paikan :D

Lähettäjä: Rva 
Päivämäärä:   9.5.25 11:11:07

Edwin
Mitä heikkouksia ehdotat ?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.5.25 11:30:56

"Edwin
Mitä heikkouksia ehdotat ?"

En ole Edwin, mutta eihän kukaan voi näitä sinun puolestasi keksiä. Mieti itseäsi työelämässä - aivan varmasti löytyy jotain. Koska kukaan meistä ei ole täydellinen.

Typerintä on se, että ottaa jostain keskustelupalstalta jonkun toisen sanoman asian ja esittää työhaastattelussa sen kuvastavan juuri sinua. Haastattelun tarkoitushan on, että sinä löydät itsellesi parhaiten soveltuvan työpaikan, ja että työnantaja löytää tehtävään parhaiten sopivan hakijan. Potaskaa puhumalla tähän tuskin päästään.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   9.5.25 11:34:41

Heikkouksia nyt voisivat olla esimerkiksi
- epäjärjestelmällisyys tai viime tipassa tekeminen > pyrin aikatauluttamaan työtä kalenteroimalla ja suunnittelemalla omaa toimintaa
- kärsimättömyys
- kielitaito > kouluttautuuko? Miten?
- jonkin osaamisalueen koulutuksen puute, ja tuoda esiin, että on valmis/halukas kouluttautumaan tässä asiassa, ja on jo osaamista asioista a b ja c
- hankaluus ottaa vaikeita asioita puheeksi (omaa epämukavuusaluetta) > esimerkiksi kokee tärkeänä työyhteisön tuen, yhteiset linjaukset, tietyt toimintamenetelmät, on kouluttaunut asiaan kuitenkin kurssilla z
- kirjalliset tuotokset tai IT > ihan rohkeasti voi tuoda esiin jos näin on, tai on vaikka lukihäiriö. Että pärjää kyllä tarpeellisissa asioissa, mutta toivoo niihin selkeät ohjeet ja perehdytyksen, ei ehkä omaksi vastuualueeksi
- olen kova jännittäjä > olen käynyt vaikkapa viestinnän/jännittämisen kursseja tms, valmistaudun esityksiin ajoissa ja harjoittelen etukäteen, minulla on tarkat rutiinit ennen esiintymisiä... jne.

Realistisia asioita. Heikkouden ei tarvitse olla luonteenpiirre, vaan oikeasti vaikka heikompi taito, johon työn järjestämisellä, työhön perehdyttämisellä ja johtamisella vastataan.
-

Päivämäärä:   9.5.25 13:23:21

Kiitos paljon vastauksista!

Ja ei, en ole kopioimassa muiden heikkouksia itselleni vaan näiden esimerkkien kautta niiden kertominen tuntuu nyt helpommalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.