Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: pelkuri 
Päivämäärä:   8.5.25 21:01:33

Tämä on ihan vaan tyhmä kysymys. Olen todella ihmiskammoinen, mutta olen nyt viimein tilanteessa jossa tuntuu siltä, että voisin työstää asiaa ja totutella. Olen ajatellut että toteuttaisin ensimmäiset vaiheet esimerkiksi puhumalla ruokanäytteitä esittelevän ihmisen kanssa hänen esittelemästään tuotteesta, tai apteekkarin kanssa eri tuotteiden eroista, ajatellen että niissä ei voi pahasti mokata. Kuitenkin häiriintynyt mieleni pelottelee sillä, että onnistun jotenkin sanomaan tai käyttäytymään niin oudosti että jään pitkäksi aikaa mieleen nimenomaan negatiivisessa mielessä.

Loogisesti ymmärrän että näin tuskin käy niin kauan kun olen asiallinen ja kohtelias, sillä ajatuksella että asiakaspalvelijat joutuvat kohtaamaan kaikenlaisia ihmisiä ja pakoonkaan ei pääse. Kiinnostaisi kuitenkin nyt tietää millainen ihminen jää teille mieleen? Kauhutarinat enemmän kuin tervetulleita.

Jos suunnitelmani on huono niin parempia ehdotuksia otetaan myös vastaan, en vaan keksinyt mitään pienemmän kynnyksen juttua kun lähdin asiaa pohtimaan.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.5.25 21:14:18

Vuosien mittaan eniten mieleen on jääneet ystävälliset ja asioista kiinnostuneet, kohteliaat ihmiset. Myös moni, joka on muistanut jotenkin jollain eleellä tai lahjalla. Monista on tullut kavereita, jopa ystäviä vuosien saatossa.

Absurdit asiakkaat ja täysin asiattomasti käyttäyttyneet. Esimerkiksi hän, joka kuvasi minua kameralla, kun kieltäydyin tarjoilemasta mitään. Epämiellyttävästi ja huonosti käyttäytyneet, näitä tosin on häviävän vähän, ei edes vuositasolla kohtaa juurikaan. Erittäin erikoisrt ja monitahoiset sekä ristiriitaiset toiveet/allergialistaukset jää myös mieleen. Asiakas, joka halusi medium- pihvin sata asteisena, mutta ei millään ymmärtänyt, että sellaista ei ole fysiikan lakien vuoksi mahdollista valmistaa. Sarjasyömäri.

Lisäksi asiakkaat, jotka ovat purkaneet mieltään vaikeistakin aiheista ja kadonneet sitten tyystin yllättäen. Vaivaa yhä muutaman kohdalla, saivatko asioitaan ratkottua. Muutama kollega on kertonut olleensa viimeinen, jolle asiakas on puhunut ennen itsemurhaansa.

Kaikki erikoiset ja hassut tapaukset, tapaukset, joissa on tarvittu ambulanssia tai muu tavallisesta poikkeava. Yksi hauskimmista oli vanhempi rouva, joka halusi tunnetussa taiteilijaravintolassa järjestää performanssin omien sanojensa mukaan. Äkkiäarvaamatta hän heitti muutaman kuperkeikan keskellä ruokapöytärivistöjä alushousut vilkkuen, täydessä ravintolasalissa. Tästä innotoutuneena ilmoitti tekevänsä saman myös terassin asiakkaiden iloksi ja lähti ulos toteuttamaan samaa.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.5.25 21:17:17

Just nuo erityisen kohteliaat täälläkin.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.5.25 21:19:44

Olen tehnyt noita esittelyhommia ja niistä kohtaamisista ei kyllä suurempaa muistijälkeä jää. Kukaan ei ole ruokakaupassa mikään kultakurkku, kaikki on vähän kiireisiä ja hikisiä ja sanoo vähän mitä sattuu eikä sitä kukaan muistele.

Kassa-ajoilta mieleen on jäänyt lähinnä pari vakioasiakasta, joilla oli joku pakollinen huono läppä, joka oli pakko sanoa joka kerta. Eli siis ihan yrittämällä yrittivät jäädä mieleen :D

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 21:21:42

No, ei välttämättä jää pahalla tavalla mieleen mutta kiinnittää huomion ne, jotka vaikuttavat tulevan tekosyyn varjolla juttelemaan. Eli jos joku vaikka kyselee kauramaidon ja soijamaidon makueroista, mutta vaikuttaa siltä ettei vastaus edes kiinnosta häntä (vaan esimerkiksi kerää rohkeutta antaa minulle puhelinnumeronsa ja siksi tulee tekosyyn varjolla jutulle)

Mene siis apteekkiin vaan kyselemään tuotteista, mutta valitse sellainen tuote, joka sinua oikeasti kiinnostaa. Esimerkiksi että kannattaako sinun ostaa rauta mielummun kapseleina vai jauheena. Älä mene kyselemään raskaustestien eroista, jos ei ole mitään syytä edes ostaa sellaista. Siten sun ei tarvi mitenkään näytellä kiinnostunutta.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.5.25 21:25:29

Mutta pääsääntöisesti 98% asiakaskohtaamisista unohtuu hyvin pian. Osaa en tunnistaisi kadulla viikon päästä tai muistaisi myöhemmin lainkaan. Tarinoita jää kerrottavaksi, mutta nämä on aina vähän ääripäitä, joka erityisen kivoja, erityisen hassuja tai erityisen kammottavia.

Se, jos asiakas sekoittaa jonkin asian toiseen, sekoilee sanoissaan tms ei tosiaan ole juttu, mitä muistellaan, ne unohtuu saman tien. Jos joku kehuu syömäänsä kuhaa, niin en minä korjaa, että se oli muuten ahventa.Ainoastaan siinä tapauksessa varmistan, jos isomman seurueen isäntä on selvästi kokemattomampi ja on esimerkiksi tilaamassa rypäleen nimellä valkoviiniä koko seurueen pihviaterialle. näitä sattuu toisinaan ja pienempi paha on varmistaa tilaus vielä kerran kuin asettaa isäntää noloon tilanteeseen.

Mutta kuten sanottu, harvemmin tällaisia muistelee. Ääripäät jää mieleen, ei normaalit ajatusvirheet, niitä sattuu kaikille. Huoli pois, aloittaja! Et voi ns mokata mitenkään ja ei sitä muistella, ellet ihan ääripäihin mene.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.5.25 21:26:49

Onko Miekkosnainen jo käynyt asiakkaana?

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.5.25 21:36:08

Mihin tästä katosi ihan asiallinen kommentti, jossa aloittajaa tsempattiin?

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   8.5.25 21:36:09

Ällö, mikä tuo sarjasyömäri oli?

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.5.25 21:38:16

Gh, googlaa sarjasyömäri. Ihan tunnettu hahmo vuosikausien ajalta - kohtasin urani alkutaipaleella, parisenkymmentä vuotta sitten. On muuten kohtelias kaveri kyllä, ei siinä mitään. Ei vaan maksa syömisiään. Paljon hänestä on vuosien saatossa kirjoiteltu.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   8.5.25 21:43:09

Aa, okei SE sarjasyömäri :D olen nähnyt juttua tyypistä.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 21:44:05

Tuo oli hyvä vinkki, että mene kyselemään aiheesta josta edes jollain tavalla voisit olla kiinnostunut. Silloin juttuakin tulee enemmän ja tilanne on luonnollisempi.

Asiakkaat, jotka ovat jääneet mieleen ovat olleet ailahtelevaisia raivohulluja tai sellaisia, jotka ovat lähteneet avautumaan ventovieraalle esimerkiksi avioerosotkuistaan. Kohteliaasti ja asiallisesti käyttäytyvät eivät ole jääneet mieleen.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Komppia 
Päivämäärä:   8.5.25 21:45:34

LähettäjäÄllö
Päivämäärä8.5.25 21:14:18

Vuosien mittaan eniten mieleen on jääneet ystävälliset ja asioista kiinnostuneet, kohteliaat ihmiset.

Jep juuri näin!

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.5.25 21:45:39

Gh, ihan sama kaveri. Ei tuo missään erityisen kalliissa paikoissa käy tai sellaisissa, joihin varausta vaadittaisiin, hetken mielijohteesta tuntuu pikemminkin toimivan. Miltei jokainen Helsingin keskustassa kauemmin työskennellyt alan työntekijä on häneen törmännyt vuosien saatossa tai vähintään kollega on.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.25 22:10:00

Meillä on muutama vakioasiakas joiden saapuessa myymälään alkaa myyjät kadota paikalta. Se, joka huomaa hankalan asiakkaan viimeisenä eikä ehdi piiloutua joutuu sitten hänet palvelemaan :D nämä ovat sellaisia pahasuisia valittavia nipoja joille ei mikään koskaan kelpaa ja joiden mielestä liikkeemme on ihan surkea, mutta silti käyvät useamman kerran vuodessa. En ymmärrä miksi eivät hae kasvejaan muualta jos meidän kasvimme ovat ihan peestä. Ei meillr ole pakko tulla :D

Eivätpä muut juuri mieleen jää, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki asiakkaamme ovat mukavia. Enkä itse ainakaan jää miettimään asiakkaita sen enempää, ei väliä vaikka änkyttäisi, puhuisi huonoa suomea (tai huonoa englantia kunhan riittävästi ymmärrämme toisiamme), näyttäisi miten stressaantuneelta tmv. tahansa.

Tsemppiä! En itsekään joskus uskaltanut edes ruokakauppaan yksin. Mutta itsensä altistaminen toimii ja nykyään pidän asiakaspalvelusta. Kohta alan vetää kurssejakin. Jännittää, mutta hyvällä tavalla. En olisi ikinä uskonut että voin päästä tähän pisteeseen. Mutta niin se ihmismieli vain paranee peloista kun asioihin siedättyy. Toki omaa tahtiaan eikä heti liian vaikeisiin tilanteisiin säntäämällä, vaan pikkuhiljaa haastetta lisäten ja itseä kuunnellen :)

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   8.5.25 22:31:43

Aloittaja, tuo on ihan hyvä suunnitelma.

Olen tehnyt asiakaspalvelutyötä yli 20 v. Suurin osa tilanteista on ihan neutraaleja, jotkut jää hetkeksi mieleen positiivisina, tosi harvoja muistaa pitkään. Olen tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa eikä mikään "outous", hassut sanavalinnat tai erikoiset tavat ilmaista itseään aiheuta mitään negatiivisia tunteita. Tahallaan ilkeät tai uhkaavat ihmiset ovat niitä jotka jäävät miekeen pahalla, onneksi niitä on harvoin.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.5.25 12:24:27

Ratsastuspuolella oli keskustelu, jossa paheksuttiin tallinpitäjien tapaa avautua asiakkaista anonyymsti ja yleisellä tasolla. Siellä kerrottiin, että minkään muun ammattiryhmän edustajat eivät tällaista tee.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.25 13:33:55

Mieleen jäävät erityisen mukavat ja erityisen hankalat, suurin osa ei jää millään tavoin mieleen.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.25 13:35:29

Iso osa tallinpitäjistä ei ikinä puhuisi nimellä pahaa kenestäkään, etenkään muuta kuin jos on jotain räikeää niin tilanteessa mukana olleiden kanssa yksityisesti.
Tallinpitäjien asiakaskontaktit on pikkuisen eri vaativuudeltaan kuin vaikka apteekeissa tai konsulenteilla. Ja kukaan tallinpitäjä ei moiti sosiaalisesta kömpelyydestä, aihe on joko asiakkaan huono käytös, sääntöjen rikkominen, pitää olla aika urpo että pääsee ns epäsuosioon, esim vaatia paljon ylimääräisiä juttuja ja valittaa ja häiritä tai sotkea. Ei tosiaan lähtökohtaisesti taida olla mitään tarvetta ersiä vikaa kenestäkään.

Aloittaja, muista että ongelma on sun aiheeton luulo että sinussa olisi jotain vikaa tmv, tosiasiassa olet samanlaisempi kuin mitä luulet ja muut oudompia kuin ulospäin näet tai kiinnität huomiota. Ja ujous, arkuus, kömpelö käytös ei ole mitään mitä oikeasti pitäisi hävetä. Ihmiset kokee yleensä korkeintaan myötätuntoa jos jotain, ja pääosin kaikki keskittyy itseensä eikä juuri edes huomaa muita tai keskity niiden vikoihin.

Olet tärkeä ja ainutlaatuinen monin tavoin, kuten jokainen muukin ihminen eli lohdullisena ajatuksena voi kokea että samalla jokainen on kuin muurahainen keossa, ja ihmiset on niin itsekeskeisiä että hädin tuskin näkevät toisiaan

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Kesärengas 
Päivämäärä:   9.5.25 14:03:36

Olen tehnyt useaa erilaista asiakaspalvelutyötä viimeisen 15 vuoden ajan ja voin kertoa, että aniharva asiakaskohtaaminen jää pidemmäksi aikaa mieleen! Työpäivän päätteeksi sitä tietysti saattaa vielä jotain muistaa mutta aika paljon saa tapahtua, että vielä seuraavalla viikolla muistaisin edellisen viikon asiakkaita. Jossain apteekissakin asiakaskohtaamiset ovat niin lyhyitä ja niitä on päivässä niin monta, että melkoisen vaikutuksen saisit negatiivisessa tai positiivisessa mielessä tehdä jäädäksesi työntekijän mieleen yhtään pidemääksi aikaa.

Älä siis huoli liikoja. Rohkeasti vain yrittämään! Sait hyvän neuvon tuolla ylempänä, että ota joku tuote, jolle sinulla on oikeasti käyttöä tai kysyttävää niin tilanne on itsellesikin luontevampi.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   9.5.25 14:14:01

Jää hetkeksi mieleen jos joku on ystävällinen ja vaikka hymyilee, muutan ei kyllä mikään. Kiva jos joku juttelee

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: meppu 
Päivämäärä:   9.5.25 14:32:52

Mä joudun tekemään asiakaspalvelua yleensä vain puhelimessa ja satunnaisesti. Mieleen jää hankalat asiakkaat, jotka jää jankkaamaan jotain. Toki myös sellaiset mukavat jotka juttelee jotain hauskaa niitä näitä.

Aloittajalla on ihan hyvä suunnitelma. Voisin vinkata myös esim. kirjastonhoitajaa, jos asioit ylipäätään kirjastossa niin voisit kysyä jotain kirjaa tai kaukolainaa tms. Kirjastonhoitajat on yleensä rauhallisia ihmisiä ja tilanteet sellaisia että ei ole häsyä ympärillä kuten voi olla kaupassa.

Kehottaisin myös miettimään sitä, että mitä väliä sillä on, mitä asiakaspalvelija sinusta ajattelee? Eihän se merkitse lopulta yhtään mtään. Jos "mokaat" ja vaikutat omituiselta, niin mitä sitten? Kaikki kämmää joskus jotain, eikä maailma siihen kaadu. Se ei oikeasti ole tärkeää mitä joku random sinusta ajattelee. Perhe ja ystävät on eri asia, heidän toivoisi tykkäävän sinusta. Mutta random ihmisten ei tarvitse tykätä.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Sarja 
Päivämäärä:   9.5.25 14:42:30

Olen kuullut tuosta sarja syömäristä mutta piti googlettaa. Sarjasyömäri on nyt vankilassa. Hän on -90 luvun alussa surmannut myös äitinsä. Sen kanssa oltava vaeovainen jos vielä vapautuu syömään...

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.5.25 14:51:19

Sarja, itseasiassa minulle jäi päällimmäisenä mieleen kohteliaisuus, samoin monelle kollegalle. Ilmoittaa vaan laskun aikaan, että ei aio maksaa, voitte kutsua poliisit ja istuskelee nätisti näitä odottamassa. Näemmä hän on lehtijutun mukaan jotain joskus tällaisessa tilanteessa uhkaillut, mutta epäilen, että häntä on jotenkin provosoitu tuolloin. Äärimmäisen rauhallinen ja asiallinen oli, tosin tästä kohtaamisesta on lähemmäs 20 vuotta aikaa. Sama mielikuva on myös usealla muulla herran kanssa asioineella.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.25 15:42:06

"Kuitenkin häiriintynyt mieleni pelottelee sillä, että onnistun jotenkin sanomaan tai käyttäytymään niin oudosti että jään pitkäksi aikaa mieleen nimenomaan negatiivisessa mielessä"

Mitäpä se haittaisi vaikka näin kävisi? Ei mitään.

  Re: Asiakaspalvelijat, millainen asiakas jää mieleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.25 18:48:18

Meillä on muutama vakioasiakas joiden saapuessa myymälään alkaa myyjät kadota paikalta. Se, joka huomaa hankalan asiakkaan viimeisenä eikä ehdi piiloutua joutuu sitten hänet palvelemaan :D nämä ovat sellaisia pahasuisia valittavia nipoja joille ei mikään koskaan kelpaa ja joiden mielestä liikkeemme on ihan surkea, mutta silti käyvät useamman kerran vuodessa. En ymmärrä miksi eivät hae kasvejaan muualta jos meidän kasvimme ovat ihan peestä. Ei meillr ole pakko tulla :D

Aika ikävä työkulttuuri. Onneks et mun kurssiani vedä :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.