Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitoalan työvuorot

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.5.25 11:49:51

Luin tässä Ylen uutista Pohteen uudesta työvuorosuunnittelujärjestelmästä, joka on jutun mukaan heikentänyt työssä jaksamista selvästi. Minulla ei ole vuorotyöstä kokemusta, mutta jutussa kuvatut vuorot vaikuttivat aika järjettömiltä.

Voisiko joku selittää minulle helppotajuisesti, miksi hoitoalalla ei käytetä kiinteästi kiertäviä vuoroja niin kuin teollisuudessa? Siis jotain sellaista, että vuorot vaihtuvat samalla rytmillä tyyliin koko vuoden putkeen. (Vai onkohan näitä enää teollisuudessakaan?)

https://yle.fi/a/74-20158567

Re: Hoitoalan työvuorot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.25 11:53:42

”Voisiko joku selittää minulle helppotajuisesti, miksi hoitoalalla ei käytetä kiinteästi kiertäviä vuoroja niin kuin teollisuudessa? Siis jotain sellaista, että vuorot vaihtuvat samalla rytmillä tyyliin koko vuoden putkeen. (Vai onkohan näitä enää teollisuudessakaan?)”

- koska jotkut ei halua
- ”aina on tehty näin!!”
- ”muttako muttako”

Päivämäärä:   7.5.25 11:56:21

En käsittänyt ongelmaa. Haluaisivat olla yhtä aikaa vapailla, koska perhe, mutta haluaisivat olla eri aikaan vapailla, koska 1-vuotias lapsi. Yhteistä vapaata kuitenkin saattaa olla jopa kolmesti kolmessa viikossa.

Päivämäärä:   7.5.25 12:03:34

”Yhteistä vapaata kuitenkin saattaa olla jopa kolmesti kolmessa viikossa.”

Eli kolme päivää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.5.25 12:04:45

Hoitoalalla on käytetty paljon "autonomista työvuorosuunnittelua", mikä monissa paikoissa tarkoittaa sitä, että äänekkäät päsmärit ja pomon suosikit runnovat läpi toiveensa, muille sitten mitä jää.

En osaa sanoa miksei hoitoalalla säännöllinen viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä- systeemi ei onnistu.

Päivämäärä:   7.5.25 12:13:42

"Vai onkohan näitä enää teollisuudessakaan?"

Kyllä on. Tiedän periaatteessa useamman vuoden vuorot etukäteen. Lokakuussa tulee aina seuraavan vuoden lista ja siitä pystyy jo sitä seuraavaakin vuotta itse laskemaan jos ei tessiin ole tulossa muutoksia. Ja ihan samaa olen ihmetellyt ja tullut siihen tulokseen että koska naiset...

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   7.5.25 12:21:58

Poikkeaa teollisuudesta siten että vuoroissa on eri määrä työntekijöitä. Esim aamuvuorossa kahdeksan, illassa kuusi ja yövuorossa yksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.5.25 12:23:45

Ai eikö se johdukaan siitä että työvuorosuunnittelu onnistuu vain peniksellä kuten teollisuudessa tehdään öyh öyh?

Päivämäärä:   7.5.25 12:24:16

Niin, kolme päivää kolmessa viikossa, eli keskimäärin yksi yhteinen vapaa viikossa.

Suide: mutta saisihan tuohonkin kiertävän systeemin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.5.25 12:24:17

Meillä on autonomia toiminut ja kaikki olleet tyytyväisiä. On voitu ottaa huomioon yksilölliset tarpeet ja jokainen saanut tehdä niitä vuoroja mitkä itselle mieluisia. Juhlapyhät ja sunnuntait laskettu että tasan menee ja vuoroteltu niin että jos joulu töissä on uv vapaa ja joko pääsiäinen tai juhannus töissä ja toinen vapaa ja seuraavana vuonna toiste päin.

Meillä toki hyvä ja tasapuolinen esimies niin tuo on onnistunut ja jokainen joutunut joustamaan. Samoin hybä työyhteisö jossa kaikki samanarvoisia eikä suosikkeja. Se että joku oh ei osaa olla tasapuolinen/saa huutavia kuriin ei saisi kostautua kaikille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.5.25 12:25:25

Niin ja meillä miehityksen tarve eri vuoroussa eri (1-8) jota vielä arkipyhät sotkee eli vaikea tehdä tuohon kiertävä systeemi.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   7.5.25 12:27:57

Lähti kesken ja olin jatkamassa etten tiedä minkä verran teollisuudessa tehdään töitä 24/7 kuten esim sairaaloissa ja palveluasumisyksiköissä. Kiitos viiva että muistutit miksi en juurikaan käy tässä aikuisten hiekkalaatikossa😂😂😂

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   7.5.25 13:01:35

En osaa sanoa miksei hoitoalalla säännöllinen viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä- systeemi ei onnistu.

^ No esimerkiksi siksi, että jonkun on siellä hoitoalalla tehtävä myös ne viikonloput, jolloin tulee pakosta arkivapaita. Lisäksi ero vuoroissa on eri määrä väkeä, koska ei varmaan olisi miltään kannalta katsottuna pitää yksikössä täyttä miehitystä yöllä, jolloin asiakkaan pääosin nukkuvat.

Päivämäärä:   7.5.25 13:03:07

Isot teollisuuslaitokset pyörivät 24/7 ja kyllä niissäkin on vaihteleva miehityksen tarve, tehtävistä riippuen, mutta useimmiten yövuorossa on pienin miehitys. Siitä huolimatta pystyvät tekemään järkevät listat, joissa yhdessä vuorossa ollaan esimerkiksi viikko kerrallaan.

Päivämäärä:   7.5.25 13:07:20

Piste: missä kohden ne vapaat pidetään, jos tehdään aina yhtä vuoroa viikko putkeen?

Päivämäärä:   7.5.25 13:08:33

Hanna: viikko töitä, vapaat, taas viikko töitä jne.

Päivämäärä:   7.5.25 13:09:57

Hanna, riippuu tarkoittaako viikko 5 päivää vai 7 päivää. Jos 5, niin vkl vapaa ja jos 7, niin seuraava vko vapaa (vkl pidemmät työvuorot).

Lähettäjä: Patton 
Päivämäärä:   7.5.25 13:11:25

Hoitotyössä on myös paljon eriasteista osaamista, on syväosaajia ja sitten on vasta perehtyneitä. On aika selkeää, ettei kaikki syväosaajat voi olla töissä/lomalla yhtä aikaa. Olen itse pohteella ja vaikka meidän työyhteisö on melko suuri (n.80) niin silti saatiin itse suunniteltua kaikkia miellyttävät listat kun nähtiin, että missä modaliteetissa tarvitaan miehitystä ja Pitääkö olla syväosaaja vai riittääkö vähemmänkin perehtynyt. Homma toimi mielestäni hyvin ja narinaa vuoroista oli todella harvoin verrattuna nykyiseen.
Nyt kun et voi laittaa kuin ne kolme pakottavaa toivetta ja kolme muuta, niin ei siinä jää minkäänlaista pelivaraa junailla listoja.
En usko että tuo on pomoillekaan helpompaa entiseen verrattuna, ainakaan siitä päätellen että monesti sitä listaa muokataan vielä julkaisupäivänä klo 17 kun ei ole saatu hiottua täydelliseksi.
Ja siis hommahan on se, että tästä tytistä on joku hyväveli saanut isot massit käärittyä, siksi se on täytynyt väkisin runnoa läpi

Päivämäärä:   7.5.25 13:12:38

Piste: Huh, 7 peräkkäistä 11 tunnin päivää saa jo ajatuksena hien nousemaan ohimoille.

Päivämäärä:   7.5.25 13:13:39

"Poikkeaa teollisuudesta siten että vuoroissa on eri määrä työntekijöitä. Esim aamuvuorossa kahdeksan, illassa kuusi ja yövuorossa yksi."

Ei teollisuudessakaan ole joka vuorossa sama miehitys.

Päivämäärä:   7.5.25 13:16:30

”Nyt kun et voi laittaa kuin ne kolme pakottavaa toivetta ja kolme muuta”

Ja nämäkään ei tahdo mennä läpi.

Päivämäärä:   7.5.25 13:16:46

Huh, olisipa ihanaa tehdä vain 11-tuntisia työpäiviä ja saada vapaata joka kuukausi. Ihan hiottaa pelkkä ajatuskin.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   7.5.25 13:30:44

En jaksaisi sitä tehdastyömallia kun on noita harrastuksia, tai pääosin kerran kaks viikossa joihin haluan mennä, se ei onnistuisi jos ois silloin iltavuoro tai yövuoro. Mut onneks meil pääsääntöisesti toteutuu et voin niinä päivinä olla aamussa, vapaalla tai lopettaa yövuorot.

Päivämäärä:   7.5.25 13:39:48

"Poikkeaa teollisuudesta siten että vuoroissa on eri määrä työntekijöitä. Esim aamuvuorossa kahdeksan, illassa kuusi ja yövuorossa yksi."

Ei poikkea. Myös teollisuudessa on eri aikoina eri määrä työntekijöitä ja erilaisia vuorokiertoja, työtä tehdään myös 24/7 vuorokauden kaikkina aikoina. En ole keksinyt vielä muuta kuin se että ala on naisvaltainen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.5.25 13:56:22

Voisi kuvitella myös, että teollisuudessakin on eri osaamisprofiileilla ihmisiä töissä. Ja jotenkin sielläkin saadaan hommat sumplittua.

Varmasti yhdessä sovitut vuorolistat olisivat ihanteellisin vaihtoehto. Mutta niiden teko oikein ja oikeudenmukaisesti vaatisi laadukasta johtamista. Ja julkisen keskustelun perusteella tuntuu huono johtaminen olevan yksi hoitoalan suurimmista ongelmista työolojen ja palkkauksen rinnalla.

Luin joskus viisauden, että selitys yhteiskunnallisille vääryyksille löytyy, kun seuraa rahaa. Toisin sanoen joku siitä hyötyy, että hoitoalalla työolot ovat vuodesta toiseen huonot ja työvuorosuunnittelukin jo ajaa työntekijät väsyksiin.

Päivämäärä:   7.5.25 14:08:50

"Voisi kuvitella myös, että teollisuudessakin on eri osaamisprofiileilla ihmisiä töissä. Ja jotenkin sielläkin saadaan hommat sumplittua."

Kyllä juuri näin. Meillä ei ole kahta työntekijää jolla olisi sama osaaminen. Työntekijöitä 700. Ja hyvin onnistuu vuodeksi tehdä listat. Onnistuu myös vapaiden pitäminen harrastuksien ja muiden menojen takia. Voi vaihtaa vuoroa jonkun kanssa tai ottaa vapaaksi. Ehkä 2 kertaa on joutunut 17 vuoden esimiesuran aikana sanomaan ettei vapaa onnistu.

Päivämäärä:   7.5.25 14:09:16

Toivottavasti homma saadaan kuntoon. Luulisi olevan ihan pikkujuttu hyvin tehdylle algoritmille saada työvuorot tehtyä.

Teen. Itse it-ohjelmia, ja ihan perustilanne on et homma ei aluksi toimi. Kun ei ole osattu kertoa mitä halutaan eikä ole ymmärretty testauksen merkitystä. Mut sit otetaan opiksi ja korjataan. Niin Toivottavasti tässäkin, et homma ei jää nurinaa tasolle vaan oikeasti vaaditaan et algoritmia korjataan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.5.25 14:24:13

.; näin se pitääkin olla. Hoitoalalla vaan on se ongelma (tässäkin tapuksessa) että ylin johto on tyytyväinen ja päättänyt että homma toimii eikä kuuntele alemman tason mielipiteitä eikä kokemuksia. Ei kuunnella niitä jotka työt tekee ja joutuu käyttämään toimimattomia ohjelmia ja muita. Kyselyjä tehdään mutta niiden tuloksia ei julkaista jos vastaukset ei miellytä. Ei ole ensimmäinen hyväveli hankinta mikä ei kertakaikkiaan toimi eikä taivu.

Päivämäärä:   7.5.25 14:28:49

Hanna, ei vkl ole kuin kaksi päivää, siis 2 pidempää päivää.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   7.5.25 14:35:43

Teollisuudessa on koko vuodeksi työvuorot. Myös teollisuudessa on erilaisia työtehtäviä ja eri määriä työntekijöitä. Ratkaisu on erilaiset työvuorojärjestelyt eri ryhmille niin, että aina on riittävästi väkeä töissä. Hoitoalalla ei käy syistä A, B, C, jne . Vielä 1960-luvulla tätini teki aamu- ja päivävuorot ja viimeisenä oli yövuorot, joiden jälkeen oli yökkövapaat.

Joku vielä ihmettelee hoitoalan työvoimapulaa. En minä ainakaan suostuisi tuollaisia tekemään. Minulla olikin jossakin hoitoalan pääsykokeessa huomattavasti alle keskitason soveltuvuuspisteet. Hyvä niin, sillä en ole kohtuullisen pitkän ja vaihtelevan työurani aikana tehnyt yhtään yötä töitä ja harvojen työiltojenkin jälkeen olen ehtinyt hyvin baariin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.5.25 14:56:46

Mitä nyt kokemuksia olen kuullut näistä ohjelmista, jotka ne vuorot suunnittelee niin ne kokemukset eivät ole hyviä. Saa kuulemma sinne ohjelmaan syötettyä, että haluaako ilta, aamu ja yöpainotteista listaa, mutta se ei toteudu.
Ohjelma suunnittelee vuorot myös niin, että illasta aamuun vuoroja ei tule vaan vapaille useimmiten jäädään illasta. Yhden päivän vapaita on myös monella.

En siis yhtään ihmettele, että työhyvinvointi kärsii.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   7.5.25 15:01:20

Miten teollisuudessa tehdään tilanteessa, jossa joku työntekijä ei voi tehdä jotain tiettyä vuoroa?

Tuo Tytti kuulostaa kyllä kauhealta. Meillä on hoitoalalla autonominen työvuorosuunnittelu, joka on toiminut hyvin.

Päivämäärä:   7.5.25 16:21:06

"Miten teollisuudessa tehdään tilanteessa, jossa joku työntekijä ei voi tehdä jotain tiettyä vuoroa?"

Jos mahdollista niin siirretään toisiin tehtäviin. Jos ei ole mahdollista niin irtisanotaan.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   7.5.25 16:36:10

Päivämäärä7.5.25 16:21:06

"Miten teollisuudessa tehdään tilanteessa, jossa joku työntekijä ei voi tehdä jotain tiettyä vuoroa?"

Jos mahdollista niin siirretään toisiin tehtäviin. Jos ei ole mahdollista niin irtisanotaan.

Näin juuri. Toisaalta ihmisen pitäisi myös itse ymmärtää, että jos esim. Yövuorot ei sovi niin ei edes etsi sellaista työtä mihin yöt kuuluu. Meillä tehdään 4kpl 12h vuoroa(2aamua ja 2yötä) ja sitten on aina 6vapaata eli yövuorotkaan ei kuormita kohtuuttomasti kun niitä on vain 2, joiden jälkeen pitkät vapaat.
Kun tietää vuorot vähintään vuodeksi eteenpäin, on oman elämän suunnittelu helppoa vuorotöistä huolimatta.

Päivämäärä:   7.5.25 17:00:35

Usein ne yövuorotkin sopii kun ne on järkevästi sijoiteltu eikä vuorot pompi miten sattuu kuten hoitoalalla.

Päivämäärä:   7.5.25 17:08:37

Itse tosiaan tykkään eniten teollisuuden vuorojen selkeydestä ja tasapuolisuudesta sekä siitä että voi suunnitella elämäänsä.
Ja vuorot on kaikille samat! Puuttuu se sekoilu, että Pirjo ei tee yötä, Ritvalla pitäisi aina olla tiistaisin aamuvuoro, Marjukka ei pääse tolloin viikonloppuun tms...Vaan vuorot kiertää niin kuin sovittu. Työkaverin kanssa saa toki vaihtaa vuoroa eli parhaan kaverin häihin pääsy tuskin on ongelma vaikka osuisi työviikonlopulle.

Päivämäärä:   7.5.25 17:21:40

”Toisaalta ihmisen pitäisi myös itse ymmärtää, että jos esim. Yövuorot ei sovi niin ei edes etsi sellaista työtä mihin yöt kuuluu.”

Toisaalta myös yövuorot saattaa soveltua tiettyyn pisteeseen asti, mutta sitten ei enää sovi. Esimerkiksi itse parikymppiseksi asti tykkäsin tehdä öitä ja tein niitä mielelläni. Sen jälkeen en enää osannut nukkua yövuorojen jälkeen ja luonnollisesti valvominen oli lähes mahdotonta.

Onneksi sain sovittua listojen tekijän kanssa, että öitä teen vain erittäin harvoin, jos on aivan pakko. Työyhteisössä oli paljon heitä, jotka öitä tekivät mieluusti. Tytin kanssa tuollainen ei onnistuisi. Nykyisin olen toki päivätöissä, hoitoalalla toki edelleen.

Lähettäjä: sh 
Päivämäärä:   7.5.25 17:29:41

Miksi pitäisi olla teollisuuden työvuorot? Pohteen työntekijät olivat tyytyväisiä vanhaan systeemiin, miksi pitäisi olla joku kolmas systeemi? Itte lähtisin alalta pois jos tulis jotkut teollisuuden pakkotyövuorot joihin ei voi itse vaikuttaa. Käyn paljon tapahtumissa ja nykyään voin ottaa niihin vapaata aina kun haluan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.5.25 17:41:55

Työpaikallani on paljon sellaisia, jotka tekee pääasiassa iltaa ja yötä. Minä taas tykkään tehdä aamua ja yötä. Jotkut tykkää pitkistä päivistä ja suunnittelee niitä listoille useammankin.
Meille on tulossa tällainen vastaava systeemi ja kauhulla kyllä odotan sitä, kun on kuullut miten huonosti ne muualla toimii.
Nyt suunnitellaan listat itse ja se toimii hyvin, kukaan ei valita.

Päivämäärä:   7.5.25 18:10:58

Lähettäjä.

Päivämäärä7.5.25 14:28:49

Hanna, ei vkl ole kuin kaksi päivää, siis 2 pidempää päivää.

^ Mietitkö ihan loppuun saakka tätä vastausta? Jos on viikko töitä ja viikko vapaata, niin sen yhden viikon aikana tehdään kahden viikon tunnit, mikä terveydenhuollossa tarkoittaa 76,5h. Eli viikon ajan 11-12 tunnin työpäiviä.

Päivämäärä:   7.5.25 18:15:21

"Itte lähtisin alalta pois jos tulis jotkut teollisuuden pakkotyövuorot joihin ei voi itse vaikuttaa"

Ei teollisuudessa mitään pakkovuoroja ole. Oikein hyvin pystyy sopimaan. Jopa edellisenä iltana voi pyytää aamuksi vapaan jos sattuu tulemaan tarve. Runko on suunniteltu valmiiksi mutta siitä voi sitten sopia vapaita

Päivämäärä:   7.5.25 18:32:44

"Jopa edellisenä iltana voi pyytää aamuksi vapaan jos sattuu tulemaan tarve."

No hoitoalalla on pakko mennä töihin9 silloin kun se oma työvuoro on. Ihan siksi että kaikki potilaat tulee hoidettua, potilaille ei voi aamulla ilmoittaa että "teille suunniteltu hoitaja pitääkin tänään vapaapäivän, ei tule lääkkeitä, ruokaa eikä pesuja" xD

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   7.5.25 18:34:22

Sh: kuten piste edellä sanoi teollisuudessa voi vaihtaa vuoroa kun tarvitsee. Mies tekee kolmivuorotyötä ja kyllä se että on ne vuorot tiedossa helpotti pikkulapsiaikana suuresti kun tiesi miten tarvitaan hoitoa. Pystyttiin pitämään lapsia hoidossa 10 päivää kuukaudessa kun työt oli tasaisesti joka kuukausi eikä tarvinnut arpoa muutaman viikon välein paljonko ensiviikolla tarvitaan hoitoa. Aina jos on tarvinnut vapaata jonkun menon takia vuoroa on ollut helppo vaihtaa. Lisäksi kaikki mihin tarvitaan aikataulua (neuvolakäynnit, lääkärikäynnit, oppimiskeskustelut, hammaslääkäri, optikko, nuohoojan käynti,...) on helppo sopia kun tietää milloin on vapaalla.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   7.5.25 18:37:55

Sh: esimerkiksi miehen työpaikalla työt ei jää tekemättä vaan joku toinen tekee sen vuoron ja vastaavasti sitten tämä vaihtoa halunnut tekee sitten työkaverin vuoron. Aina on tietty miehitys paikalla. Saavat ihan vapaasti keskenään vaihdella vuoroja kunhan X määrä henkilöitä on vuorossaan paikalla.

Päivämäärä:   7.5.25 18:38:01

Ajatteleeko sh, että tehtaalla ei tarvitse olla tietyn verran porukkaa töissä?

Lähettäjä: Neljä 
Päivämäärä:   7.5.25 18:40:10

Dark Jedi//Mutta sitten pitää olla myös ihmisiä jotka suostuvat vaihtamaan vuoroja. Näin ei aina ole ja sitten jää paljon tapahtumia välistä kun kukaan ei halua vaihtaa vuoroa.

Olen tehnyt vuorotyötä eikä koskaan ollut ongelmaa päästä haluamiin tapahtumiin, varata neuvola aikaa yms. Vapaa ja vuorotoiveet otettiin aina huomioon ja ylipäätänsä oli helppo sopia menoja omille arkivapailla, aamuun ennen iltavuoroa tai iltaan aamun jälkeen.

Päivämäärä:   7.5.25 18:40:35

Ja omalla työpaikalla erikoissairaanhoidossa pystymme todella paljon vaikuttamaan omiin työvuoroihin. Juuri kukaan ei halua tehdä tasaisesti kaikkia vuoroja. Itte en tee lainkaan aamua, jotkut ei tee lainkaan yötä, jotkut tekee melkein pelkkää yötä... Ja moni haluaa tietty pelkkiä aamuvuoroja mikä onnistuu melko hyvin kun aamuvuoroissa on eniten hoitajia. Ihan parasta!

Kukaan ei ihan oikeasti halua, että tämä korvataan teko"älyllä" TAI millään teollisuuden mallilla.

Päivämäärä:   7.5.25 18:41:44

"No hoitoalalla on pakko mennä töihin9 silloin kun se oma työvuoro on. Ihan siksi että kaikki potilaat tulee hoidettua, potilaille ei voi aamulla ilmoittaa että "teille suunniteltu hoitaja pitääkin tänään vapaapäivän, ei tule lääkkeitä, ruokaa eikä pesuja" xD"

Jaa kyllä mulle asiakkaana on monesti ilmoitettu. Oon sen takia ajanut 600km hukkaan kun ei neuvolaa ollutkaan. Ja ei teollisuudessakaan työt jää tekemättä. Siellä on resurssoitu tuuraajat tai joku toinen tekee sen vuoron.

Päivämäärä:   7.5.25 18:47:55

"Ajatteleeko sh, että tehtaalla ei tarvitse olla tietyn verran porukkaa töissä?"

Riippuu varmaan tehtaasta, itte kun olin lihatalolla aikoinaan töissä niin samaa linjastoa pyöritettiin lähinnä sairauslomista riippuen 3 - 5 henkilöllä. Eli ei ollut siis niin tarkkaa olisi yksi poissa. Lopputuotetta tuli toki kolmella työntekijällä vähemmän kuin jos linjastoa käytetään ilman taukoa viidellä.

"teollisuudessa voi vaihtaa vuoroa kun tarvitsee"

Eihän tuossa vuoron vaihdosta puhuttu, vaan ilmoitusluontoisesta asiasta että haluaa huomenna vapaapäivän. Omalla tehdaskokemuksella tuo tosiaan saattoi onnistua, sairaalassa ei.

Ja miten pakkoyövuoroviikolla edes vaihdetaan vuoroa?

Päivämäärä:   7.5.25 18:50:58

Sinänsä ihan hauskaa, että lehdistä ja somesta saa usein lukea kun hoitoalan ihmiset valittaa miten kuormittavaa on kun vuorot vaihtelee miten sattuu ja ne saa 3-6viikoksi kerrallaan, kertyineitä vapaita ei ehdi pitämään...sitten kun ehdotetaan muita tapoja tehdä vuorotöitä niin oikeastaan onkin hyvä juttu, että listat on lyhyet ja vuorot menee miten sattuu :D

Päivämäärä:   7.5.25 18:55:56

Poni: jotkut on tyytyväisiä, jotkut ei. Olen mäkin ollut hoitoalan työpaikassa jossa tuövuorosuunnittelu oli ihan persiistä, no enpä jäänyt valittamaan vaan 3kk jälkeen vaihdoin työpaikkaa. Ihmettelen itsekin ikuisia valittajia, miksi eivät äänestä jaloillaan?

Aloituksen jutussa idea nyt oli varmaan se, että työntekijät olivat vanhaan yhteisölliseen suunnitteluun tyytyväisiä ja se vaihdettiin huonompaan.

Päivämäärä:   7.5.25 18:57:17

Pakkoyövuorot vaihdetaan niin, että kysytään siltä ketä on aamussa että sopiiko vaihtaa.
Meillä tosiaan tehdään 12h päivää, 2aamua, 2yötä niin vaikka jompikumpi vuoroista ois itselle myrkkyä niin niistä selviää melkolailla kivuttomasti kun ei ole kuin kaksi sellaista vuoroa jotka eivät itselle kunnolla sovi. Lisäksi 6päivän vapailla on oikeasti aikaa palautua.

Päivämäärä:   7.5.25 19:05:55

Poni, sun työvuorot on ihan horror ja meillä kun saa itse valita, niin kukaan ei tee tommoisia vuoroyhdistelmiä. Itte laitan yövuorot silleen että niitä on vain noin kolmen viikon välein, ei tarvitse siis koko ajan sekoittaa päivärytmiä vaikka kolmivuoroa tekeekin. Tai no itse teen muutenkin vain kahta eli iltaa ja yötä.

Päivämäärä:   7.5.25 19:20:14

Meillä ei kukaan ole halunnut teollisuuden mallia. Kaikki kertovat toivomansa mallin ja listat rakennetaan sen pohjalta. Osa haluaa tehdä pitkiä päiviä ja pitää pitkät vapaat, osa toivoo arkiaamupainotteista, joku haluaa paljon viikonloppuja, jollain vuoroviikkolapset vaikuttaa, yövuoroja tekee vaan niitä haluavat... ja osalle on aivan sama, vaikka vuorot vaihtelisi miten sattuu ja sekaan tulisi ykkösvapaita tai -työpäiviä, kunhan listalle toivotut vapaapäivät toteutuvat. Meillä työvuorosuunnittelu on ollut valtti, kun palkat ovat kehnot. Viimeksi kauan aikaa sitten valitti vuoroista entinen työntekijä, joka toivoi paljon sunnuntaivuoroja rahan takia, mutta ahdistui siitä, että joutui olemaan viikonloppuja töissä :-D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.5.25 19:24:34

Sehän riippuu paljon siitä miten ne listat tehdään. Olen minäkin ollut sellaisessa paikassa töissä, jossa listat tehtiin päin persettä eikä todellakaan kiinnostanut työntekijöiden hyvinvointi.

Esimerkkinä vaikka sellainen, että oli ilta, 4 yötä, 1 vapaa, aamu.
Sitten saattoi olla se 4 yötä, aamu, vapaa, aamu. Nukkumapäivää kun pidettiin vapaapäivänä vaikkei se vapaa ollutkaan.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   7.5.25 20:12:30

Mun mies tekee kolmivuorotyötä jossa nyt on juuri tuo 12 tunnin vuorot samalla systeemillä kuin ponilla. On oikeasti hyvä, vuorokausirytmi ei käänny ja työpaikalla pitävät tuosta. Mies on tehnyt yli 20 vuotta kolmivuorotyötä joten aika hyvä arvioimaan onko systeemi hyvä vai ei. Ennen oli kaksi aamua, ilta, kaksi yötä ja ilta ja 4 vapasta. Tuokin oli kuulemma hyvä eikä vuorokausirytmi kääntynyt. Pahin oli se jossa oli ensin aamut ja 1 vapaa, sitten illat ja en nyt muista montako vapaata ja sitten yöt ja useampi vapaa. Tuossa yövuorojen jälkeen meni useampi päivä että sai rytmin käännettyä aamuvuoroja varten.

Noiden työpaikalla riittää halukkaita vaihtajia. Metsästäjät vaihtaa mielellään vuoroja kesällä tapahtumiin haluavien kanssa että saavat sitten metsästysaikaan vapaata. Ja jos joku haluaa vaihtaa jonkun juhlapyhän vuoron on useampi vapaaehtoinen jonossa.

Sehän on tietenkin parasta jos tietyllä osastolla saadaan tehtyä vuorot niin että jokainen saa suunnilleen sellaiset vuorot jotka sopii omaan elämäntilanteeseen. Juuri kuten edellä sanottu ne jotka haluaa tehdä yötä saa tehdä sitä jos löytyy niitä jotka haluaa tehdä aamua ja iltaa. Mutta ainakin kaikilla hoitoalalla tutuilla on se tilanne että listat tehdään "ylemmällä tasolla" ja toivoa saa mutta lopputulos on kuin ... kirjoitti edellä eikä mitään kuten harrastuksia tai lapsen tarvitsemien hoitopäivien määrää voi suunnitella etukäteen.

Päivämäärä:   7.5.25 20:20:19

Mä rakastan tätä systeemiä, ihan ehdottomasti paras malli mitä on tullut vastaan.
Kaunein on ollut keskeytyvä kolmivuoro, jossa tehdään aina viikko samaa vuoroa ja vain viikonloppu aika levätä+kääntää rytmiä.
Tuo 12h malli on useissa tutkimuksissa todettu vähiten kuormittavaksi tehdä vuorotöitä, yhtenä syynä se, ettei siinä ehdi rytmikääntyä pahasti ja on aikaa palautua tarpeeksi.

Päivämäärä:   7.5.25 20:22:23

Siis kauhein, ei kaunein :D

Päivämäärä:   7.5.25 20:26:01

"Mun mies tekee kolmivuorotyötä jossa nyt on juuri tuo 12 tunnin vuorot"

Noi onkin miesten työvuoroja. Melkein kaikilla tuntemillani hoitoalan sinkkunaisilla on koira tai pari ja ne ei kai voi olla jatkuvasti tota aikaa + työmatkat yksin. Hoitoalalla on kyllä 12-14 tunnin vuorot mahdollisia varmaan kaikissa kolmivuorotyötä tarjoavissa työpaikoissa ja niitä saa tehdä kaikki jotka haluaa mutta kenenkään ei ole pakko. Itte en tee pitkiä päiviä ikinä eikä niihin ole TES:n takia mahdollista onneksi pakottaa.

Eri aloilla työskentelee lähtökohtaisesti aivan erilaisia ihmisiä ja siksi näitä eri työvuoromalleja ei pidä pakottaa toisille aloille. Hoitoalalla ei ole teollisuuden työvuorot koska niitä ei haluta sinne; ei suinkaan siksi että hoitajat eivät vaan tyhmyyttään muka tajua teollisuuden mallin olevan ylivertainen.

Lähettäjä: Duunari 
Päivämäärä:   7.5.25 21:19:19

Hoitajilla ei ole teollisuuden ym. vuoroja juuri sen takia että ovat niin @!#$ tyhmiä etteivät ymmärrä mikä on toimiva järjestelmä.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   7.5.25 21:25:59

Vaikea homma. Olen elämäni ensimmäistä kertaa kolmivuorotyössä. Tällä hetkellä systeemi jossa itse suunnitellaan vuorot ja esimerkiksi pyhissä vuorovuosin pitää tarjoutua pyhänä töihin jos siellä puutosta. En tiedä voisiko tätä sinänsä paremmin tehdä. Mutta ei tämä työ kyllä sovi perheellisille kovin hyvin. Tulevat listat saa tietää viikkoa ennen. Yhdellä viikolla saattaa olla aamua, iltaa ja yötä. Yövuoroista palautuessa menee itselläni useampi päivä. Kyllä Välilä tuntuu siltä ettei minulla ole muuta elämää kun työ. Luultavasti seuraavaksi lähdenkin päivätyöhön, että voin sitten sopia ystävien kanssa edes joskus näkemistä. Toisaalta minun pitäisi suunnitella työvuoroni noin, että saan paljon vapaapäiviä. Osa tekee ainoastaan pitkiä vuoroja sekä öitä, jolloin viikossa tulee vain noin kolme työpäivää, ehkä minäkin pyrin jatkossa tähän. Työvuorosuunnittelussa mättää myös se, että kolmen viikon listalle voi priorisoida vain kolme vapaapäivää. Lisäksi voi kolmena ajankohtana toivoa aikaa harrastukselle. Eli sinulla ei esimerkiksi voi olla kahta harrastusta, koska listasuunnittelija saattaa heittää muille päiville ihan mitä sattuu. Ihmisille tärkeämpää on oikeasti se kaikki muu elämä kuin työ ja niin työvuorosuunnittelukin pitäisi mennä, että olisi mahdollisimman tyytyväisiä työnraatajia.

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   7.5.25 21:49:15

Vielä joitakin vuosia sitten oli systeemi isossa pörssiyhtiössä seuraava; ns. normaalit työvuorot 6.45 - 23 välisenä aikana, eri painotus (eri) osaajaryhmillä ja päiväkohtaisilla tarpeilla, yövuoro (7 yötä, 7 vapaata) kahden henkilön voimin. Itse tiimissä jossa noin 20 henkilöä, sama osaaminen, mutta eri osaajamäärätarve eri kellonaikoina ja viikonpäivinä. 8 viikon yövuorokierto. Täysin ongelmatonta, yövuorot tiedettiin aina 6kk etukäteen, kaikki muut vuorot saattoi toivoa vrk kohtaisesti resurssisuunnittelusta - joskus tärppäsi, välillä ei.

Hoitoala on käsittämätön persereikä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.5.25 22:28:34

Jepa: Kuinka paljon vuoroilla oli päällekkäistä työaikaa?

Päivämäärä:   7.5.25 22:30:41

Järjettömintähän tuossa hoitoalan työvuorosompailussa on se tehokas työaika joka vuosien varrella on käytetty pelkkään työvuorolistojen väkertelyyn.

Lähettäjä: Mutu 
Päivämäärä:   7.5.25 22:33:00

Meillä voi olla samalla viikolla niin ilta-, yö- kuin aamuvuoroja. Maanantaina voi olla aamu ja tiistai iltana alkaa suoraan yöt. Joka viikko saa kääntää rytmiä. Sitten on eräät, jotka saavat tehdä pelkkää aamuvuoroa.... Pomot on munattomia ja sanovat vain mutkun mutkun.

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   7.5.25 22:59:32

..: Vähiten molemmissa ääripäissä aina. Vuorot 30min alku/lopetussykleissä, pl aamu 745 saakka (15min välein). Yövuoro aina 20.45 - 7.15. Meillä myös rajaton mahdollisuus vaihtaa vuorojen osaamisryhmän sisällä mukaanlukien yöviikot (joita siis teki sen 20 henkeä).

Muistan miten monesti työterveyden täti hirvitteli firman yöviikko-systeemiä. Nauroin ihan vääränä, ei mikään ole helpompaa kuin aina 7 yötä ja 7 vapaata, että hoitoala se aivan järkyttävä on.

Päivämäärä:   7.5.25 23:09:04

Tein yhden kesän hoitoalalla 5 yötä ja 5 vapaata ja oli ihan peestä.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   7.5.25 23:24:11

Teollisuudessa uskoakseni vaan paremmat softat käytössä. Ja esimiehillä yrityksissä on vastuu katsoa että homma toimii. Terveydenhuollossa eletään kuin pellossa. Esimiehet päättävät sen mukaan kuin heillw jotain myydään.

Päivämäärä:   7.5.25 23:26:48

Ne kenelle 12h vuorot ovat mahdottomia, tuskin hakeutuvat sellaiseen paikkaan töihin.
20v vuorotyökokemuksella ja erilaisilla vuoromalleilla töissä olleena niin tämä on paras.
Esim.lasten päivähoito, myöhemmin kouluun liittyvät jutut olivat tosi helppoja järjestää.
Ja aikaa olla lasten kanssa oli paljon enemmän kuin jos olisi ollut päivätöissä.
Mun isä on myös tehnyt koko työuransa vuorotöissä ja oli huomattavasti enemmän kotona meidän kanssa kuin päivätöissä käyvä äiti.

Päivämäärä:   7.5.25 23:32:35

Ja siis käytännössähän tää näkyy siinä, että voisin periaatteessa aina neljän päivän välein lähteä kauemmaksikin reissuun.
Meillä tuntuu olevan jokainen työntekijä tyytyväinen tähän vuoromalliin.
Toki ihmisiä on erilaisia, itse en missään nimessä haluaisi päivätöihin, pelkillä viikonloppu vapailla mutta on paljon ihmisiä jotka sitä haluavat :)
Poliisi, palolaitos ja ilmeisesti ainakin jotkut ensihoitajat tekevät näitä 12h vuoroja ja sieltä suunniltakin kuuluu paljon vähemmän valitusta vuorotyön raskaudesta kuin hoitoalalta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.5.25 23:44:03

Työntekijät laittaa ne omat toiveet mutta listan tekijän pitäisi syöttää osaamiset ym ym sinne ohjelmaan. Tytti muutenkin puolivalmis ja esihenkilöitä ei perehdytetty kunnolla ja että sitä Tytin ehdottamaa listaa voi rukata ja tehdä se viimeinen viilaus. Tytti tekee sen perusteella mitä esihenkilö on sinne syöttänyt eli on listan tekijän ammattitaidon puutetta.

Päivämäärä:   7.5.25 23:52:38

"Mietitkö ihan loppuun saakka tätä vastausta? Jos on viikko töitä ja viikko vapaata, niin sen yhden viikon aikana tehdään kahden viikon tunnit, mikä terveydenhuollossa tarkoittaa 76,5h. Eli viikon ajan 11-12 tunnin työpäiviä."

Luulisi sinun ymmärtävän, että viikonloppuisin pyörii lisät. Ei sunnuntain työtunti ole saman arvoinen kuin tiistain työtunti.

Päivämäärä:   8.5.25 00:16:12

Niille tulee Tytti-työvuorosuunnittelu, joilta ei onnistu autonominen.

Tuon voi lukea suoraan: meillä ei saatu toimimaan yhteisöllistä vuorosuunnittelua ja työnantaja ulkoisti suunnittelun.

Liikaa yksilöllisiä diilejä, joustamattomuutta, kyttäämistä ja pyhätöiden epätasaista jakaantumista.

Vuorotyö on vuorotyö (ei vain iltatyö tai yötyö) ja ihmisten tulisi hakeutua pois siitä, aivan muualle, jos ei se sovi mihin on kirjoitettu työsopimus (vuorotyö).

Päivämäärä:   8.5.25 06:05:12

”Niille tulee Tytti-työvuorosuunnittelu, joilta ei onnistu autonominen.

Tuon voi lukea suoraan: meillä ei saatu toimimaan yhteisöllistä vuorosuunnittelua ja työnantaja ulkoisti suunnittelun.”

Kyllå omassa yksikössäni toimi. Tytti tuli silti, koska ylim johto niin päätti.

Lähettäjä: torttu 
Päivämäärä:   8.5.25 06:24:56

Liityn myös tähän teollisuudessa työskenteleviin vuorotyöläisiin. Reilu 10vuotta tehnyt vuorotyötä, ekat vuodet ma-pe aamua/iltaa, sit 4vuotta keskeytymätöntä kolmivuoroa eli 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja 4 vapaata mikä ei kyseisessä tehtaassa toteutunut ikinä. Vuorokierto oli todella epäsäännöllinen ja työvuorot tiedettiin 3viikkoa etukäteen, siinä ei kyllä hirveästi pysty suunnittelemaan elämäänsä. Vika tikki oli 13viikonloppua putkeen kesällä töissä, eli KOKO kesä kesäkuusta syyskuun ekaan viikonloppuun kun alkoi kesäloma. Rahaa tuli mutta ei se ollut wörtti. Äänestin jaloillani ja lähdin. Nyt 12h vuorot, jota toivoin työhaastattelussa ja ne myös toteutuivat. Ihan best. Tietää vuoden työvuorot etukäteen, kuukaudessa about 1 vklp töitä, pitkät vapaat, kerkeää palautumaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.5.25 06:27:24

En ymmärtänyt Jepan vastausta kysymykseeni. Pointtini oli kuitenkin se, että hoitoalalla päällekkäistä työaikaa pitää olla jonkin verran, 15 min ei siihen riitä ainakaan aamu-ilta-vaihdossa.

Te, jotka teette teollisuudessa töitä ja teillä on säännöllinen kiertävä lista: Onko teillä jaksotyöaika vai jokin muu? Miten ne vuorot teillä menee, mistä mihin aamu-, ilta- ja yövuoro on? Miten tuntien tasoitus tapahtuu? Mitä työvuoroille tapahtuu, kun porukka vaihtuu (konkari lähtee ja uusi tulee tilalle)? Millaiset perehdytysajat teillä on? Miten kesätyöläiset hoidetaan sisään tähän työvuorolistaan?

En vaan käsitä, miten on isossa työyhteisössä laajalla osaamistason vaihtelulla mahdollista pyörittää 3-vuoroa siten, että tietäisi vuoronsa vuoden päähän.

Päivämäärä:   8.5.25 06:30:01

Hoitoalalla on niin paljon vaihtuvuutta henkilöstössä, ettei 1v listat ole mahdollisia. Erityisesti vanhuspuolella, mutta myös muualla.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   8.5.25 07:28:45

Me tehdään kumpikin miehen kanssa kaksivuorotyötä. Hyvin on toiminut tähän asti kun ollaan saatu itse laittaa toiveet ja niiden pohjalta pitkälti saatu vuorot. Meillä on ensi vuonna taas lapsi päiväkodissa ja toinen koulussa joten toivon että työvuoro suunnittelua ei ulkoisteta. Tehdään kumpikin iltaa sekä viikonloppuja mutta ei samaa aikaa ja jos sen tekee joku tekoäly niin homma kusee koska ei olla edes samassa yksikössä töissä eli listat täysin erilliset. ja en koe että oltaisiin saatu mitenkään erikoiskohtelua koska me molemmat tehtiin kuitenkin iltoja ja viikonloppuja, suunniteltiin ne vain limittäin.

Päivämäärä:   8.5.25 07:38:06

Ja mitä tulee juhlapyhiin, oltiin vuorotellen töissä. Siis tottakai koska raha :D eli ei edes olla näitä jotka vinkuvat jokaista juhlapyhää vapaaksi. Suunniteltiin aina kyllä myös perheaikaa listoihin.

Päivämäärä:   8.5.25 07:51:10

Käytetäänkö tuossa suunnitteleussa apuna tekoälyä?

Päivämäärä:   8.5.25 08:22:50

Ei kai siinä suunnittelussa mitään älyä ole käytetty enää vuosikymmeniin. Olin itse sairaalassa ollessa kauhistunut, kun näin aamuvuorossa saman hoitajan, joka oli ollut myöhään iltavuorossa. Maatalouslomittajillakin pitää olla kahden vuoron välissä tuntia lepoaikaa, miten lie hoitajilla?

Kolmipiste: ei teollisuudessakaan henkilöiden vaihtuvuus vaikuta listoihin mitenkään, miksi hoitoalalla? Toisaalta, inhimilliset työvuorot voisivat vähentää vaihtuvuutta. Kun henkilö ryhmässä A vaihtuu, ryhmän A työvuorot pysyvät ennallaan ja uusi henkilö hyppää vaan sen ryhmän vuoroihin. Laajan osaamistason vaihtelut hoidetaan siten, että eri vuoroissa on erilaiset vaatimukset. Meillä on seinällä lista, jossa on tunnin työvuorot koko kalenterivuodelle. Siinä on 5 vakituista ryhmää ja 6. se, joka tekee lomitukset. Jos joku haluaa ehdottomasti tänä vuonna joulun vapaaksi, hän voi vaihtaa jo kesällä siihen ryhmään, jolla se on vapaa.
Aivan hyvin hoitoalan työvuorot voisi merkitä kirjaimilla A, B, C, jne. Kun A-vuoroa tekevä Maija lähtee perhevapaalle, hänen sijaiseksi tuleva Matti tekee edelleen A-vuorot ja sillä selvä.

Päivämäärä:   8.5.25 08:24:26

"Hoitoalalla on niin paljon vaihtuvuutta henkilöstössä, ettei 1v listat ole mahdollisia. Erityisesti vanhuspuolella, mutta myös muualla."

Miten niin ei ole? Se uusi tyyppi vaan tuuraa sen lähteneen. Ei sen kummempaa. On teollisuudessakin opintovapaita,perhevapaita, vapaita, koulutuksia, lomia... silti onnistuu useamman vuoden listat.

Päivämäärä:   8.5.25 08:47:15

^ koska Mirja-Maija 60v ei pysty niihin vuoroihin terveyshuolineen, mitä lähteneelle yötyötäkin tehneelle 30v Mia-Murulle suunniteltiin.

Terveydenhuollossa pyörii todella paljon terveysperusteisia rajoitteita. Ja muita mieltymyksiä on. Jos jollekin suunnittelee toisen vuorot = ongelma.

Päivämäärä:   8.5.25 08:51:33

Juu löytyyhän noita teollisuudestakin. Mutta jos ei työt onnistu niin Mirja maija ettii itselleen sellasen työn mikä onnistuu ja työnantaja etsii tilalle uuden. Ei teollisuudessakaan vuoroja kenellekään henkilökohtaisesti suunnitella vaan tiettyihin vuoroihin tietty vahvuus ja sitten kerrotaan mihin vuoroon kukakin kuuluu ja listaa seurataan sen numeron kohdalta. Tää keskustelu vahvistaa sen ainoan syyn mikä jo alussa mainittu. Koska naiset.

Lähettäjä: Möö 
Päivämäärä:   8.5.25 08:55:57

hoitoalalla päällekkäistä työaikaa pitää olla jonkin verran, 15 min ei siihen riitä ainakaan aamu-ilta-vaihdossa.
Meillä aaamu- ja iltatiiminvetäjä tulee puolta tuntia ennen muuta vuoroansa töihin että ehtii selvittää missä mennään, yövuoro tekee aina rippeet, riittää heippa- lappu, iltavuoron tavallinenkin työntekijä osaa puhua jos jotain ilmoitetaavaaa ja lajitellaan kyllä viestiä tarpeen tullen päivälläkin.
Joka vuorossa on nimetty ja kurssitettu perehdyttäjä joka opettaa kesurit ja uudet taloon.
Tarpeen tullen vaihdellaan vuoroja päittäin ja muutamia osaavia tuuraajia on siviilissä (lähteneet opiskelemaan, tms) joita voidaan häthätää pyytää tuuraamaan.
Yhteistyöllä ja sovulla onnistuu

Päivämäärä:   8.5.25 08:58:05

Niinpä, osuit ytimeen

Tämän vuoksi "Tytti-työvuorosuunnittelu" ravistelee erityisen paljon hoitoalaa, jossa työntekijä on määrännyt tähän asti vuotonsa. Nyt ei tässä taloustilanteessa ja yhä supistuvalla resurssilla pysty enää joustoihin.

Olen ihan samaa mieltä, että kaikkien pitäisi pystyä kaikkiin vuoroihin, jos on vuorotyöstä sopimus. En ymmärrä, mikseivät vaihda muualle, jos ei enää käy.

Lähettäjä: Ooooog 
Päivämäärä:   8.5.25 09:04:35

Ei se maksa lainkaan rahaa työnantajalle jos työntekijä saa itse suunnitella vuoronsa. Parantaa vain merkittävästi työhyvinvointia.

Päivämäärä:   8.5.25 09:05:51

Tommoinen tekoälyohjelma kyllä maksaa, ei taatusti ole halpa.

Päivämäärä:   8.5.25 09:06:54

.....
Eli tästä kärsivät taas ne jotka tekevät vuorotyötä mutta ovat saaneet toiveitaan aika hyvin läpi. Nyt sitten taas vedetään matto jalkojen alta ja viedään se vähäinenkin vaikutus omiin työvuoroihin. Lisääkö tämä alan vetovoimaa?
Ei minulla perheellisenä ole ongelmaa tehdä vuorotyötä kunhan saan itse vaikuttaa vuoroihin edes jollain tasolla. Jos se viedään pois niin en tiedä pystynkö jatkamaan

Lähettäjä: Pökö 
Päivämäärä:   8.5.25 09:07:56

Meillä oli hoitoalalla pakko olla henkilökunta paikalla aina klo 7-21 ja sitten tuli yöhoitaja joka teki yön. Eli aamu + ilta tekee 14 tuntia ja en itse ainakaan jaksaisi noin raskast työtä tehdä 14 tuntia putkeen. Sisältää paljon asukiaiden nostoja yms. En todellaan jaksaisi enää 14 tunnin jälkeen tehdä toista samanlaista seuraavana päivänä.
Tähän vielä kun lisää sen, että olen pienen lapsen yh.
Siksi jätin hoitoalan, koska saan saman rahan siivoustyöstä. Stressitöntä, rentoa tekemistä vakiovuoroilla.

Päivämäärä:   8.5.25 09:11:04

”jossa työntekijä on määrännyt tähän asti vuotonsa. Nyt ei tässä taloustilanteessa ja yhä supistuvalla resurssilla pysty enää joustoihin.”

Ei, työntekijä ei ole aiemminkan MÄÄRÄNNYT työvuorojaan. Listantekijä on tarvittaessa tehnyt muutoksia.

Päivämäärä:   8.5.25 09:11:56

"Terveydenhuollossa pyörii todella paljon terveysperusteisia rajoitteita. Ja muita mieltymyksiä on."

Miten terveydenhuoltoalan väki tuntuu luulevan että vain heillä on rajoitteita ja "muita mieltymyksiä"? Ette te ole sen kummempia lumihiutaleita kuin muutkaan.

Päivämäärä:   8.5.25 09:12:41

Ooooog, mikä on ratkaisu siihen, että kukaan 15 omia työvuoroja suunnittelevista työntekijöistä ei halua tehdä vuoroa x, mutta he kaikki suunnittelevat itselleen vuoron y?

Sitä en ymmärrä, miksi ulkopuoliset sekaantuvat työvuoroihin silloin, jos henkilö A ei jostakin syystä pysty tekemään yövuoroja, mutta sen sijaan henkilö B tekisi niitä enemmän. Kateus siihen on syynä, vaikka niiden kahden työvuorot eivät millään tavalla vaikuttaisi omiin vuoroihin.

"^ koska Mirja-Maija 60v ei pysty niihin vuoroihin terveyshuolineen, mitä lähteneelle yötyötäkin tehneelle 30v Mia-Murulle suunniteltiin."
Ei siihen paikkaan oteta Mirja- Maijaa vaan vaihdetaan Mia-Murun tilalle joku muu sellaisesta ryhmästä, jossa ei tarvitse tehdä yövuoroja ja laitetaan Mirja-Maija siihen. Ratkaisuja löytyy, jos edes yritetään hakea.

Päivämäärä:   8.5.25 09:15:05

Loppuviimeksi hoitajien työhyvinvoinnista hyötyy potilas. Hoito on parempaa kun osastoilla on kokeneita työssä hyvin jaksavia hoitajia. Viime vuonna naapuriosasto ajautui henkilökuntakriisiin ja pari potilasta kuoli sen seurauksena väsyneiden ja kokemattomien hoitajien tekemiin virheisiin.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   8.5.25 09:18:59

Kolmipiste: miehen työpaikalla on 4 ryhmää jotka tekee 6:30-18:30 "aamuvuoroa" ja 18:30-6:30 "yövuoroa". Kaksi aamua, kaksi yötä ja 6 päivää vapaata. Vaihto tehdään "läpsystä". Lisäksi yrityksessä on päivävuorolaisia jotka tekee ma-pe 8-16 päivää. Jos joku jää sairauslomalle vanhempainvapaalle, irtisanoutuu, pitää ajantasausvapaita, ylityövapaita tai jää eläkkeelle tilalle tulee vaan joku muu. Monesti joku päivävuorolainen tai joku tekee ylitöinä. Ryhmä voi vaihtua vuosien varrella jos tarvitaan tiettyyn ryhmään jotain tiettyä osaamista jota toisessa on useammalla. Jos ei pysty tekemään vuorotyötä pystyy vaihtamaan päivävuoroon. Uudet työntekijät ja kesälomatuuraajat opetetaan työn ohessa kuten suurimmassa osassa muitakin työpaikkoja. Tuolla on pieni vaihtuvuus työntekijöissä ja iso osa "uusista" työntekijöistä on aikuisina alaa vaihtaneita (minun mies mukaan lukien) joten työhön opastamisen tarve on vähäisempää kuin vasta koulusta valmistuneen nuoren kohdalla, alan koulutus on jokatapauksessa pakollinen. Joka vuorossa käytännössä kaikki osaa kaikki asiat joten kukaan ei ole vuorossaan korvaamaton. Eli aivan hyvin voidaan tehdä vuorot vuosiksi eteenpäin, tiedetään että vuorossa tarvitaan X henkilöä töihin. Matti, Pekka, Liisa, Jussi ja Kaisa ovat vuorossa 1. Ensi vuonna Liisa jää vanhempainvapaalle ja listalle siirtyy päivävuorosta Antti joka tänä vuonna on toiminut vuoron kesälomatuuraajana. Mä en ymmärrä miksi muka isossa organisaatiossa olisi hankala tehdä vuorot pitkäksi aikaa.

Päivämäärä:   8.5.25 09:19:49

Autonominen listansuunnittelu ei tarkoita sitä, että jokainen käy sinne työvuorosuunniteluun lätkäisemässä omat vuoronsa ja sitten pohditaan, että mistäs saatais työntekijä(t) tuolle festariviikonlopulle, kun kukaan ei ole siihen vuoroaan laittanut.

Autonomisessa työvuorosuunnitelussa on tietyt reunaehdot, joiden mukaan pelataan. Montako työntekijää pitää olla vuorossa, tarviiko "miesvahvuutta", onko jotain muuta huomioimista (opiskelijat, lääkeluvattomat) jne. Sen ajatuksena myös on, että työntekijäT sunnittelevat YHDESSÄ listan työvuorot. Jokainen joustaa parhaansa mukaan. Jos listan suunnittelussa ei jousteta, niin esimies muokkaa. Voi olla, että esimiehen julkaisema työvuorolista on ihan erilainen kuin sinun suunnittelemasi. Esimies sanoo aina viimeisen sanan, vaikka kuinka suunniteltaisiin autonomisesti. Toki senkin jälkeen voi viellä työkaverin kanssa vaihtaa vuoroja, jos se esimiehelle käy. Esimies voi myös vuoronvaihdoksen evätä.

Olen ollut oikein tyytyväinen autonomiseen listansuunnitteluun. Aina ei mene ehdotus läpi, mutta ei kuulukaan. Toki kolmen viikon listat aiheuttavat sen, että elämän suunnittelu on hyvin hankalaa. Mutta sen olen tiennyt alalle lähtiessäni.

Päivämäärä:   8.5.25 09:21:29

"Miten niin ei ole? Se uusi tyyppi vaan tuuraa sen lähteneen."

Mutta kun ei tuuraa. Et voi korvata 10 vuoden työkokemusta aloittelijalla. Se ei vaan onnistu. Meillä on työvuorossa suunnitellusti aina vähintään kaksi-kolme todella kokenutta hoitajaa. Sitten on 3kpl työstä suoriutuvaa ja kaksi aloittelijaa. Jos kokenut lähtee, samalle työvuororiville ei voi laittaa uutta työntekijää. Viime vuoden lopussa lähti samaan aikaan 3 kokenutta, niitä ei ole vielä saatu korvattua mutta pikkuhiljaa suoriutuvien työntekijöiden joukossa se kokemus kasvaa ja pian joku heistä voi ottaa enemmän vastuuta ja hoitaa kokeneimman luokan työtehtäviä.

Erikoissairaanhoidossa ole siis töissä.

Päivämäärä:   8.5.25 09:29:47

"Ooooog, mikä on ratkaisu siihen, että kukaan 15 omia työvuoroja suunnittelevista työntekijöistä ei halua tehdä vuoroa x, mutta he kaikki suunnittelevat itselleen vuoron y?"

Enpä ole 15 vuoden aikana tämmöistä koskaan nähnyt tapahtuvan. Ratkaisu toki olisi se, että esimies tasaa vuorot niin, että jokaisessa työvuorossa riittää henkilökuntaa. Ja kyllä, yhteisöllisen suunnittelun jäljiltä joka ikisessä työvuorossa on aina se tietty määrä tietyllä työkokemuksella varustettua henkilökuntaa. Kokeneet joutuu joustamaan välillä, sillä vuoroissa on aina pakko olla x määrä niitä kokeineita.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.5.25 09:54:29

.; meillä tuo autonomia toimi yhtä hyvin. Näki kuka suunnitellut mitäkin ja mitkä ykköstoivert. Sumplittiin vaihdot jo suunnitelmaan "jos mää teen tuon niin teetkö tuon ja Pirjo vois tehä tuon" Kaikki sulassa sovussa. Esimies vaan kahtoi että on riittävästi väkeä oikeaan aikaan (osa tulee aiemmin osa myöhemmin). Toiveet ei menneet aina läpiutta sen näit jo suunnitteluvaiheessa ettei tule menemään läpi.

Lähettäjä: Lollero 
Päivämäärä:   8.5.25 09:55:43

Koska on työntekijöitä joilla on "rajoitteita". Toiset haluavat vain aamua koska lapset tms. Toinen haluaa vain iltaa koska aamuherätykset vaikeita. Yksi haluaa kaksi iltaa kolme aamua. Yksi ei jaksa tehdä kuin pari päivää töitä ja sit on saatava pari vapaata. Työntekijöitä "tuetaan" arjessa jaksamiseen. Eli me loput "normaalit" ihmiset saadaan ne paska vuorot jotka ovat miten sattuu koska niille ei löydy työtekijöitä. Saattaa esim yövuoroputken jälkeen olla että tullaan heti nukkumapäivältä aamuun. Näitä pomon lellikkejä on joka työpaikalla. Heidän toiveet ovat aina etusijalla ennen muita. "normaalien" työntekijöiden jaksamista ei tueta millään lailla.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.5.25 09:56:40

Ja hoitoalalla tyypillistä tuo että jos jossain ei onnistu joku niin määrätään kaikki sitten tpimimaan tietyllä tavalla. Meillä pieni yksiklö, sopuisa väki, hyvä henki ja huippu esimies. Aivan eri kuin jokin 80 henkilön huonosti johdettu sotatanner. Mutta kaikki kärsii, siihen on totuttu.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.