Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voikukat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.25 11:47:43

Mulle tuli vastaan video jossa viljeltiin voikukkia. Eli koneella ajettiin kasvustoa jossa siemenet valmiina ( eli 'pölypalloja') ja kerättiin siemenet ,jotka sitten kylvettiin mustaan maahan toisaalla.

Onko mua huijattu, miksi tuollaista tehtäisiin? Onko voikukka oikeesti hyötykasvi joka parantaa maan rakennetta, vai salaattiako tekevät ?

Re: Voikukat

Päivämäärä:   7.5.25 11:52:03

Euroopassa ainakin viljellään kaupallisesti

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   7.5.25 11:57:10

Voikukkaa voi käyttää monipuolisesti kaupallisessatarkoituksessa vaikka onkin rikkakasvi. Esim Voikukanjuuri.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.5.25 12:02:29

Mä laitan salaattiin pieniä voikukan lehti. Nuppuja laitan voissa pannulla. Omasta pihasta kerään kaukana liikenteestä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.5.25 12:07:47

Voikukkasiirappi aivan ihanaa. Pitää kerätä iso määrä kukkia ilman vartta.

Päivämäärä:   7.5.25 12:52:35

Euroopassa sitä käytetään myös salaatteihin. Ihan Suomessakin. Ei hirveen isosti mutta moni syö "ainakin kerran elämässä":

Päivämäärä:   7.5.25 16:18:56

Voikukka on erittäin terveellinen kasvi, voimakkaasti mm maksaa puhdistava. Hevosethan ahmii voikukkaa ihan hulluna ja niin pitäis antaa tehdäkin.

Päivämäärä:   7.5.25 17:42:38

Voikukassa on paljon kalsiumia ja puhdistaa maksaa. Se on myös hyvin kaunis ja pölyttäjille tärkeä kausikasvi. Marsuja omistaville muistutus voikukan antamisen rajoittamisesta, marsuthan erittää ylimääräisen kalsiumin virtsaan ja voikukasta kehittävät hyvin helposti leikkausta vaativan virtsakiven.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   7.5.25 18:14:03

No oikeesti se parantaa maan rakennetta. Jos koskaan olet kitkenyt voikukkia, huomasit varmaan millainen jättijuuri sillä on.

Olisipa kiva nähdä se video -missä maassa jne.

Päivämäärä:   7.5.25 18:29:38

https://youtu.be/mcQRkAOJoqg?si=wuzmlVOqQatWgCgl

En ole varma oliko tää mut tän tyylistä menoa

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   7.5.25 18:41:15

Voikukka on hyötykasvi, yritän lisätä sitä koko ajan tontillani. Mitä isompi juuri, sitä enemmän kasvi sitoo hiiltä! Syväjuurinen kasvi muokkaa maata paremmaksi myös muille kasveille. Ymmärrän jos ammattiviljelijät joutuvat rajoittamaan voikukkaa pelloilla mutta kotipihoilla saisi olla ihan rauhassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.