Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pysähdyttekö koskaan miettimään..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.5.25 10:35:24

...kuinka järjettömän systeemin ihminem on luonut vain pysyäkseen hengissä ja jatkaakseen sukua. Itse teen aika perustason duunarityötä, joten oman työn vaikutus on edes hiukan lähempänä perustarpeita(vaikkei ihan sitä ole), mutta entäs ne jotka ovat vaikka markkinointialalla, aika kauaksi on tultu siitä miten esimerkiksi eläimet tässä maailmassa elävät

Re: Pysähdyttekö koskaan miettimään..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.25 10:45:52

Joo, mulla on todella ristiriitainen olo koko työelämästä. Enkä siis sillä että olisin työstäkieltäytyjä, mutta koko systeemi on niin keinotekoinen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.5.25 10:46:07

No eläimiä ja ihmisiä ei voi verrata koska meillä täysin erilainen tapa ajatella.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.5.25 10:54:36

Pysähdyn. Jo hyvin varhain ihminen on ruvennut erikoistumaan. Minä hoidan sun lastasi, tuo sinä meille ruokaa. Minä kätken ruuat, puolusta sinä meitä. Myöhemmin taitava takoja on tehnyt tarvekalut, taitava punoja verkot ja veneentekijä veneet. Joku on hoitanut lapset ja paistanut ruuat. Kuitenkin kaikki on vielä jollakin tavalla voineet auttaa toistensa työssä ja kalastajakin on saanut eväänsä paistettua retkillään ja keräilijä on ottanut lapset mukaan kun ei ole ollut muita hoitamassa. Poppamieskin on voinut ommella vaatteita.

Nykyään erikoistuminen on mennyt hyvin, hyvin pitkälle. Ja sitä vielä vauhditetaan keinotekoisesti. Mietitään jotain näitä työturvia ja hygieniapasseja, jotka saa laittamalla rastin ruutuun, mutta joita ilman et voi mennä edes kaikkiin harjoitteluihin. Tämä siis esimerkki.

Jos ihminen aidosti olisi yhdyskuntaeläin kuten ampiainen, niin se voisi toimia.

Lähettäjä: Liana 
Päivämäärä:   7.5.25 10:56:17

No kyllä! Järjetön maailma.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.5.25 11:03:50

Ihminen ON laumaeläin, ja yleensä jo kaksi ihmistä jakavat tehtävät ja vastuut jotenkin.

Lauman jäsen saa kadota hetkeksi näkymättömiin, mutta auta armias, jos puolisosta ei kuulukaan pariin päivään tekstarin vertaa.

Päivämäärä:   7.5.25 12:33:29

Esimerkiksi tiedonkulku ja ihmisten liikkuminen on totaalisen epäluonnollista. Koko maailma tietää sekunneissa jos trumppi pieraisee vahingossa

Päivämäärä:   7.5.25 12:37:58

No lähdetäänkö siitä, että osa nuoristakin on niin vieraantuneita luonnosta, että eivät tiedä miltä puu tuoksuu.

Kapitalismi rules.

Päivämäärä:   7.5.25 12:40:25

Mietin melkein joka päivä. Olen sossu ja mielelläni autan hädässä olevia ja apua tarvitsevia. Mut vastenmielistä on auttaa silloin, kun se on velvollisuus lain edessä mutta asiakas ei halua sitä ja kusee käytäksellään omille nilkoilleen.

Mut silti ajattelen, että tää on perusjeesaamistyötä. En voisi tehdä jotain konsultti/hankehumppaa ja rakentaa pilvilinnoja.

Lähettäjä: riu 
Päivämäärä:   7.5.25 12:40:59

Riippuu siitä miten halutaan elää. Ei ole vaihtoehto, että jokainen nikkaroi oman kännykkänsä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   7.5.25 12:47:56

Lähes joka päivä mietin tätä asiaa. Ja miten työkeskeisessä maailmassa me elämme! Arvosi ihmisenä tuntuu riippuvan työstä, huh.

Ja sitten jotkut hullut tekevät tähän maailmaan vielä lisää lapsia. Älytöntä!!! Ne teidän lapsenne tulevat olemaan vain osia koneiston rattaissa hamaan tappiin asti. Kunnes nekin tekevät lapsia. Ja taas sama kierre alkaa alusta.

Mikään ei muutu, jos mikään ei muutu.

Päivämäärä:   7.5.25 12:59:55

"Arvosi ihmisenä tuntuu riippuvan työstä, huh."

Tämä on niin totta. Ihmiset ovat aina kovin kiinnostuneita tietämään mitä teet työksesi, millaisella autolla ajat, kuinka suuressa talossa asut ja mitä harrastat. Ei kiinnosta kuinka mukava olet ihmisenä.

Mutta sosiaaliluokat ja ihmisten tarve määritellä hierarkia ollut olemassa jo vuosisatoja.

Päivämäärä:   7.5.25 13:21:41

On unohdettu ihnisen lajityypillinen käyttäytyminen kokonaan. Esim pakotetaan keskittymään 8 tuntia päivässä vaikka tutkimustenkaan mukaan se ei ole mahdollista

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   7.5.25 14:16:54

Joo. Olen miettinyt jo vuosikausia. Sen sijaan, että teen jotain merkityksetöntä työtä ja saan siitä hieman rahaa, voisin kerätä itse ruokani, mies voisi metsästää ja kalastaa. Voisi itse tehdä vaatteet ja kerätä polttopuuta. Voitaisiin asua missä huvittaa pienryhmissä, kuten homo sapiens ennen asui. Nyt se ei onnistu mitenkään. Kaikkeen tarvitaan rahaa ja lupia ja kortteja ja sertifikaatteja jne. Olisin paljon onnellisempi vapaana, kun voisi tehdä oikeasti tärkeitä asioita, eikä merkityksetöntä työtä rahaa saadakseen.

Päivämäärä:   7.5.25 14:42:24

Voihan sitä markkinointiakin tehdä sellaisille palveluille tai asioille, jotka auttavat muita ihmisiä. Kaikki hyväntekeväisyysjärjestöt, Sote, luonnonvara-alat jne.

Päivämäärä:   7.5.25 14:58:12

Maailmantalous perustuukasvuun, mikä on älytöntä. Ihminen on eläin siinä missä muutkin, joku väitti alussa muuta.

Lähettäjä: Tuttujuttu 
Päivämäärä:   7.5.25 15:08:28

Synnyin ja tartuin maatilalla Harhailin muualla muutaman vuoden
Pariuduin ja palasin takas. Viljelimme ja kasvatimme lapset VIIHDYIMME
Nyt tytär viihtyy taajamassa Pojista toinen palasi juurilleen otti vastuun ja nuorin muuttamassa osaaikaiseksi muna miniäksi maatilalle
Me papan kanssa olostellaan voitimme mukaan kotona tai mökillä kumpikin tuntuu kodilta ja kiitos somen voi lukea Hevosurheilua ja maaseudun tulevaisuutta aamulla tabletilla muiden tablettien oton yhteydessä ja päättää päivä yleensä raveihin tototv.ltä Suvena tosin pikku radoilla Sodankylästä Loviisaan livenäkin

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   7.5.25 16:06:01

Siitä olen samaa mieltä että nykyinen systeemi on pelottavan kaukana perusasioista, mutta aina näissä tätä aihepiiriä koskevissa keskusteluissa toistuu sama ajatusvirhe, kun puhutaan miten työkeskeistä nykyajan elämä on ja miten siitä pitäisi päästä eroon.
Ihmislajin koko historian ajan jokainen ihminen on tavalla tai toisella joutunut raatamaan otsa hiessä pysyäkseen hengissä, se on luonnonlaki joka kyllä koskee myös muita eläimiä, toisin kuin tässäkin keskustelussa oletetaan. Jokainen luonnonelukka käyttää lähes kaiken valveillaoloaikansa ruuan hankkimiseen tai muuhun elossapysymisen kannalta välttämättömään, mitä muuta se on kuin työtä?
Joku täällä halusi alkaa metsästäjä-keräilijäksi, ihan kuin se olisi nykyajan työelämään verrattuna helpompi tapa pysyä hengissä. Juu ei. Siinä ollaan 100% luonnon armoilla ja jos tulee sairaus, loukkaantuminen tai huono vuosi niin lähtee henki. Vai oliko tarkoitus että joku muu pitää yllä hyvinvointiyhteiskuntaa johon pääsee karkuun jos saalista ei tulekaan tai haava tulehtuu?

Kasvoin itse perheessä jossa pyrittiin omavaraisuuteen ruuan suhteen, syötiin vain juureksia omasta maasta, maitoa, munia ja lihaa omista eläimistä. Jo pelkästään se vaati koko perheen työpanoksen, olen ollut jo alakouluikäisenä yötä myöten peltohommissa jotka oli saatava sään takia hoidettua pois. Äiti ja isä painoi varsinkin kesät töitä 16 tuntia päivässä 6 päivää viikossa, että saivat maatilan töiden lisäksi sen verran rahaa kasaan että pystyivät hankkimaan vaatteet ja muun sellaisen jota ei itse pystynyt tuottamaan. Siihen verrattuna TESin mukainen työpäivä ei ole työkeskeisyyttä nähnytkään...

Nykyelämään tottunut tuppaa romantisoimaan "luonnonmukaista" elämää, kun on niin etääntynyt luonnon todellisuudesta. Itse olen oikein onnellinen että voin käydä töissä ja ostaa rahalla ruokaa kaupasta, ennemmin se kuin yrittää raapia kesän aikana sen verran ruokaa kokoon että selviän talvesta hengissä.

Päivämäärä:   7.5.25 16:29:23

Kyllä pysähdyn.

Ja sitä, kuinka käyttää tämä rajallinen elämä.

Useimmat tavoittelemisen arvoisina yleisesti markkinoidut asiat tuntuvat ihan hulluilta.

Esimerkiksi uraan keskittyminen. Tietysti jos todella nauttii työlle omistautumisesta tai kokee saavansa jotain merkittävää aikaan niin mikäs siinä.

Tai kilpaileminen missä tahansa asiassa. Elämä menee treenatessa, jotta voisi olla parempi kuin muut asiassa x.

Tai omaisuuden haaliminen. Joillain on elämässä vain työntekoa, materian hankkimista ja sen ylläpitämistä. Hetkeksikään ei pysähdytä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.5.25 16:44:18

L:lle
Tiedoksi että huomattavasti helpommin ja mukavamman elämän ne lapset nyt tekee. Ei ennen vapaa-aikaa ollut. Koko elämä ja selviytyminen oli yhtä työtä ja askaretta siitä kun vihdoin sai ummistaa silmänsä, siihen kun ne kukonlaulun aikaan avasi.

Päivämäärä:   7.5.25 17:01:37

"Joo, mulla on todella ristiriitainen olo koko työelämästä. Enkä siis sillä että olisin työstäkieltäytyjä, mutta koko systeemi on niin keinotekoinen"

Sama juttu. Teen töitä mielelläni. Iso osa olemassa olevasta työstä vaan tuntuu järjettömältä.

Päivämäärä:   7.5.25 17:19:20

Nykyinen systeemi kuitenkin on johtanut siihen, että mielenterveysongelmat ja yksinäisyys ovat huimasti lisääntyneet, kun yhteisöllisyys ja mielekkyys elämästä ja elämisestä ovat kadonneet. Elämä on vain jatkuvaa raatamista jonkun sellaisen asian eteen, jolla ei ole mitään merkitystä. Siitä ihmiset kärsivät. Minäkin. Lisäksi raha menee aivan toisarvoisiin asioihin, kun jos ei olisi rahaa, niin kukin pienryhmissä hoitaisi kaikki asiat itse ja yhdessä. Niin kuin simpanssit ja bonobot tekevät. Ja suurin osa ajasta kuluisi silti lepäilyyn. Ihmisten nykysysteemi on sairas. Työtä, työtä ja työtä.

Päivämäärä:   7.5.25 17:27:28

Ja voitot menevät pienelle prosentille maailman ihmisistä, haitat köyhimmille maille. Lisäksi eihän tämä luonnonvarojen kulutus voi näin jatkua. Mitä sitten, kun kaikki luonnonvarat on käytetty, maapallo rakennettu täyteen, ettei eläimille ole tilaa, hyönteiset (erityisesti pölyttäjät) myrkytetty hengiltä, meret kalastettu tyhjiin jne. Mitä sitten? Kaikki luonnossa vaikuttaa kaikkeen. Joka ikisen kasvi-, sammal-, sieni-- ja eläinlajin menetys vaikuttaa toisiinsa. Kyllä se ennen pitkää vaikuttaa ihmisten keinotekoiseen systeemiinkin. Rahaa ei voi syödä.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   7.5.25 17:38:39

"Arvosi ihmisenä tuntuu riippuvan työstä, huh."

Kyllä. Arvosi ylipäätänsä eläimenä minkään tahansa lauman jäsenenä riippuu yksilön työstä lauman hyväksi.

Päivämäärä:   7.5.25 17:42:35

Ennen pystyi tekemään mitä tahansa töitä, nykyisin työn tekemiseen vaaditaan koulutus, kokemusta, erilaisia kortteja jne., joten se ei ole kaikille mahdollista. Lisäksi taantuman/laman aikana työt vähenevät kaikilta. Nytkin työttömyys n. 10 % Suomessa.

Päivämäärä:   7.5.25 17:51:33

Eläimet joo "raataa" koko elämänsä ruuan eteen, mutta koska ne toimivat vaistojensa varassa ja lajityypillisesti, ne eivät kärsi siitä. Ihminen joutuu ylittämään lajityypilliset rajansa jatkuvasti, tukahduttaa kropan varoitussignaalit kosna nyky-yhteiskunta ei mahdollista vaistojensa kuuntelemista

Päivämäärä:   7.5.25 17:54:02

Ne ihmiset jotka raatoi ruuan eteen pellolla eivät olleet 24/7 informaatioähkyssä, työllä oli kokreettinen lopputulos. Nyt voidaan klikkailla koneella menemään vaikka kellon ympäri ja tukahduttaa kaikki lehon viestit

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.5.25 17:56:05

Työni liittyy välillisesti vakavasti sairaiden hoitamiseen. Se juuri erottaa ihmiset eläimistä, että heikkoja ja sairaita autetaan, eikä jätetä kuolemaan. Minun työni ansiosta moni pystyy elämään laadukasta elämää sairaudesta tai onnettomuudesta parannuttuaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.5.25 18:17:33

"Kyllä. Arvosi ylipäätänsä eläimenä minkään tahansa lauman jäsenenä riippuu yksilön työstä lauman hyväksi."

Ehkä se ongelma onkin tässä. Moni ei koe työtään välttämättä kovinkaan merkitykselliseksi yhteisönsä kannalta eikä välttämättä ole kokemuksensa kanssa väärässäkään: Monet tuottavaksi kutsutut työt pyörittävät tätä ihmisen keinotekoisesti luomaa kapitalistista systeemiä, mikä mm. jakaa vaurautta epätasapainoisesti, johtaa ylikuluttamiseen ja tuhoaa omiakin elinehtojamme. Samaan aikaan systeemi määrittelee hoivatyön, opetustyön yms. tuottamattomaksi tai kehnosti tuottavaksi, mikä näkyy muun muassa näiden alojen palkkauksessa suhteessa "tuottavaan" työhön.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.