Lähettäjä: Muija
Päivämäärä: 7.5.25 16:06:01
Siitä olen samaa mieltä että nykyinen systeemi on pelottavan kaukana perusasioista, mutta aina näissä tätä aihepiiriä koskevissa keskusteluissa toistuu sama ajatusvirhe, kun puhutaan miten työkeskeistä nykyajan elämä on ja miten siitä pitäisi päästä eroon.
Ihmislajin koko historian ajan jokainen ihminen on tavalla tai toisella joutunut raatamaan otsa hiessä pysyäkseen hengissä, se on luonnonlaki joka kyllä koskee myös muita eläimiä, toisin kuin tässäkin keskustelussa oletetaan. Jokainen luonnonelukka käyttää lähes kaiken valveillaoloaikansa ruuan hankkimiseen tai muuhun elossapysymisen kannalta välttämättömään, mitä muuta se on kuin työtä?
Joku täällä halusi alkaa metsästäjä-keräilijäksi, ihan kuin se olisi nykyajan työelämään verrattuna helpompi tapa pysyä hengissä. Juu ei. Siinä ollaan 100% luonnon armoilla ja jos tulee sairaus, loukkaantuminen tai huono vuosi niin lähtee henki. Vai oliko tarkoitus että joku muu pitää yllä hyvinvointiyhteiskuntaa johon pääsee karkuun jos saalista ei tulekaan tai haava tulehtuu?
Kasvoin itse perheessä jossa pyrittiin omavaraisuuteen ruuan suhteen, syötiin vain juureksia omasta maasta, maitoa, munia ja lihaa omista eläimistä. Jo pelkästään se vaati koko perheen työpanoksen, olen ollut jo alakouluikäisenä yötä myöten peltohommissa jotka oli saatava sään takia hoidettua pois. Äiti ja isä painoi varsinkin kesät töitä 16 tuntia päivässä 6 päivää viikossa, että saivat maatilan töiden lisäksi sen verran rahaa kasaan että pystyivät hankkimaan vaatteet ja muun sellaisen jota ei itse pystynyt tuottamaan. Siihen verrattuna TESin mukainen työpäivä ei ole työkeskeisyyttä nähnytkään...
Nykyelämään tottunut tuppaa romantisoimaan "luonnonmukaista" elämää, kun on niin etääntynyt luonnon todellisuudesta. Itse olen oikein onnellinen että voin käydä töissä ja ostaa rahalla ruokaa kaupasta, ennemmin se kuin yrittää raapia kesän aikana sen verran ruokaa kokoon että selviän talvesta hengissä.
|