Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako synnytykseen perehtyä etukäteen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.5.25 14:46:38

Olen raskaana, ensimmäistä odotan. En ole kauheasti ottanut selvää synnytyksistä. Sairaala järjestää etänä jonkin synnytysvalmennuksen, missä käydään läpi ainakin käytännön asioita saapumisesta yms. Siihen totta kai osallistun.

Mutta sitten on kaikenlaista muuta materiaalia aiheesta. Äänikirjapalvelussa, jota käytän, on useita synnytystä koskevia kirjoja ja somessa minulle tulee kauheasti mainostusta kaikenlaisista maksullisista ja maksuttomista synnytysvalmennuksista.

Onko joku tutustunut näihin ja kokenut hyödylliseksi?

Olen sitä tyyppiä, joka yleensä lukee kaiken materiaalin läpi, mutta tässä asiassa tuntuu jotenkin oudolta perehtyä kauheasti. Olo on sellainen, että mitäpä minä voin asioille tehdä. En ole lääketieteen ammattilainen ja jokainen synnytys etenee omalla tavallaan. Pelkään, että aiheeseen tutustuminen vaan luo sitä pelkoa, jota minulla ei tällä hetkellä ole. Tieto lisää tuskaa, kuten sanotaan.

Mutta toisaalta mietityttää, että pitäisikö tässä jotenkin perehtyä aiheeseen enemmän, olisiko hyödyllistä tietää enemmän. Toisilla ensisynnyttäjilläkin tuntuu olevan kauheasti mielipiteitä siihen, missä asennossa haluavat synnyttää tai minkälaisen puudutuksen haluavat tai onko sektio vai alatie. Minulla ei ole oikein mielipidettä mihinkään.

Oletteko te menneet synnyttämään täysin tietämättöminä vai perehdyittekö asiaan enemmänkin?

Re: Kannattaako synnytykseen perehtyä etukäteen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.5.25 14:50:22

Kävin neuvolassa ja kertoivat siellä. Sitten oli vielä se valmennus jossa asioita kerrattiin. Ihan hyvähän se oli tietää suurin piirtein mitä tapahtuu, mutta ei siihen mitään sen enempiä tarvita.. varmasti riskisynnytyksissä, suunnitelluissa sektioissa yms eri juttu. Itseäni kiinnosti, saako kivunlievitystä varmasti ja saako siellä juoda kahvia.

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   6.5.25 15:12:17

"Itseäni kiinnosti, saako kivunlievitystä varmasti "

Ei.

Ystäväni synnytti tammikuussa pohjoisessa sairaalassa (ei OYS) ja anelääkäri oli teholla kiinni juuri silloin kun olisi pitänyt tulla epiduraalia laittaamaan ystävälleni. Eipä saanut sitten selkäpuudutetta vaan joutui vasten tahtoaan ilman sinnittelemään kaiken muun kamalan lisäksi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.5.25 15:45:17

Sen verran kannattaa perehtyä että tiedät periaatteessa mitä siinä tapahtuu, eli synnytyksen vaiheet, termit kuten perätila tai etinen istukka, erilaiset kivunlievitysvaihtoehdot ja synnytysasennot, ja missä vaiheessa sairaalaan kantsii lähteä. Itse ekan lapsen kohdalla luin melkein kaikki kirjat (nettiä ei silloin vielä onneksi ollut) mutta tokan kohdalla en ehtinyt lukea mitään kun piti hoitaa sitä esikoista. Mua auttoi kun tiesin teoriassa aika paljon koska silloin asia oli mulle ennestään jo aiheena tuttu, oli rauhallinen ja valmistautunut olo.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.5.25 15:49:54

En kauheesti perehtynyt. Katoin yhden hyvän HUS-alueen tekemän videon jossa kätilö kertoi mitä synnytyksessä tapahtuu ja mitä kivunlievitystä voi saada tms. Jossain pienessä sairaalassa voi käydä noin huono tuuri että anestesiologi on varattuna eikä pääse laittamaan epiduraalia mutta uskoisin tuon olevan tosi poikkeuksellista. Isoissa sairaaloissa heitä on kuitenkin useampia. Hyvin se menee, mulla on ihan 100% tosi hyvät kokemukset kahdesta alatiesynnytyksestä ja haaveilen vielä yhdestä raskaudesta, synnytyksestä ja imetyksestä.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   6.5.25 16:20:38

Itseä harmittaa etten perehtynyt enempää etukäteen. Lähdin synnyttämään esikoista vähän sillä ajatuksella että kyllä ne siellä sairaalassa tietää ja kertoo. No ei ihan mennyt niin. Olin pitkiä aikoja yksin ja pelkäsin hirveesti kun en tiennyt mitä tapahtuu tai mikä kuuluu asiaan. Kätilö ei kertonut miten synnytys etenee ja missä vaiheessa ollaan ja mitä seuraavaksi. Saattoi esim. sanoa että nyt voit ponnistella ja lähti huoneesta. Käytin kaikki voimani kun puskin hulluna lasta, vaikka synnytys ei ollut lähelläkään ponnistusvaihetta ja samalla olin aivan kauhuissani että pitää synnyttää yksin. Olisi kannattanut opetella kaikki itse niin olisi tiennyt mitä tehdä missäkin vaiheessa ja hätä olisi ollut paljon vähäisempi kun olisi tiennyt mikä vaihe on menossa milloinkin.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   6.5.25 16:24:37

Ei missään nimessä kannata hirvittävästi varautua eikä lukea asiasta!

Ainakin minua alkoi enemmän ahdistaa mitä enemmän perehdyin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.5.25 16:25:10

Kannattaa perehtyä mutta ei pettyä jos asiat ei sujukkaan niinkuin oppikirjassa.
Minullekin ekan kanssa kävi niin että anestesialääkärit oli kiinni muualla, toisessa myös mutta silloin ehtivät loppuvaiheessa, mutta liian myöhään sain epiduraalin. Kun oli ponnistus vaihe, tunto oli pois ja ponnistus meni vituiks. Onnistu se alakautta sitten jotenkin.
Kolmas sujui vähän paremmin.

Päivämäärä:   6.5.25 16:31:46

Neuvolassa puhuttiin vain alatie synnytyksestä, vaikka omalla kohdalla sektio oli enemmän kuin todennäköinen eri asioiden vuoksi. Ja sektio tulikin. Neuvolaterkkari vain kieltäytyi puhumasta koko aiheesta. Ainut asia mikä neuvolasta tympi, muuten oli asiallinen koko raskauden ajan.

No kaverilta kuulin että hänen sektio oli helppo vrt. hänen alatie synnytys. Googlesta sai teoriatiedon. Ennen sektiota kätilö kertoi saman minkä Google. Itse tilanteeseen ei kukaan varmasti olisi voinut enempää kertoa, kun koko raskaus, lapsen koko ja sektio eivät olleet oppikirjan mukaan.

Eli voi lukea ja tutustua, mutta itse kokemaasi tilanteeseen ne eivät välttämättä natsaa.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   6.5.25 16:42:44

Mulla ainakin synnytyspelon rippeet (karisi raskauden edetessä ihan itekseen) lähti helvettiin, kun luin Peloton synnytys -kirjan ja perehdyin asioihin. Myös mieheni luki sen, ja oli todella ihana tukihenkilö sen jälkeen. Helpotti ihan hullusti tietää, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja miksi, meidän molempien.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   6.5.25 16:47:43

Yleensähän ihmisiä pelottaa asiat, joista ei tiedä mitään. Siksi kuvittelisin, että perehtyminen mitä synnytyksessä tapahtuu tai saattaa tapahtua on ihan fiksua.

Lähettäjä: Ysäri 
Päivämäärä:   6.5.25 16:52:02

Luin semmoista veljen vaimon kirjaa, jossa kuvattiin sikiön kehitys hedelmöityksestä lähtien ja kerrottiin, mitä synnytyksessä tapahtuu. Sain kivunlievitykseen petidiiniä ja ilokaasua. Kätilö kirjoitti neuvolakorttiin "Hallittu synnytys".

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.5.25 16:53:11

Mun esikoisen synnytys pilattiin kun ne anto mulle opamoxia siellä. Monta tuntia pää sekasin. Kuopuksen synnytys käynnistettiin niin kivut alko ja kätilö sano että otakko opamoxia meekkö suihkuun? Etin toisen kätilön ja se vei saliin ku 6 cm auki. Eli ainakin Oys ne tykkää syöttää synnyttävälle naiselle vahvoja rauhottavia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.5.25 16:56:34

Kiitos, ehkä pitää vähän lueskella kuitenkin asiasta.

"Yleensähän ihmisiä pelottaa asiat, joista ei tiedä mitään. "

Tämä on kyllä tosi hyvä huomio.

Oon miettinyt, että onkohan minulla jotain tukahdutettua pelkoa. Koska en koe pelkääväni, mutta tuntuu etten haluaisi lukea mitään aiheesta. Telkkarissakin jos on joku ohjelma, missä näytetään synnytystä, käännän mieluummin kanavaa. En oikeastaan ajattele synnytystä lainkaan ja tuntuu etten haluaisi ajatella sitä.

En oikeastaan ennen ajatellut että tämä voisi olla pelkoa, mutta oliskohan kuitenkin. Nyt kun mietin, niin eikö tämä ole aika hassua, ettei halua mitään tietoa näin isossa asiassa?

Päivämäärä:   6.5.25 16:56:43

En perehtynyt. Ajattelin, että asiat menevät omalla painollaan ja tilanteen mukaan. Näin sitten kävikin. Kolme erilaista synnytystä, kaikista olen antanut arvosanaksi 10. Jossain olen saanut kivunlievitystä, toisessa en (en ehtinyt). On ollut pitkää ja nopeaa synnytystä. Aivan ihana henkilökunta joka kerta Naistenklinikalla. Ei todella voi valittaa mistään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.5.25 17:19:43

En perehtynyt kovin paljon. Mielessä oli kyllä toive lämpimässä ammeessa oleskelusta mutta en halunnut liikaa miettiä asiaa ettei ala jännittämään asiaa sillä sehän menee kuitenkin jokaisella omalla tavallaan ja synnärilläkin kuulemma ei aina majdollista saada mitä toivoo.
No itsellä meni molemmat kerrat sektioon joten tosiaan jokainen synnytys menee omalla tavallaan.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   6.5.25 18:13:17

Tutustuin synnytykseen ja mahdollisiin tilanteisiin, joita sen aikana tulee. Oli helpompi ja miettiä omia toiveita, myös toiveita vaihtoehdossa B, C ja D.

Lähettäjä: XcX 
Päivämäärä:   6.5.25 19:04:45

En perehtynyt perinpohjin. Toivoin vain että kaikki menee normaalisti ja hyvin.
Sen verran kyllä perehdyin, ohimennen luettuani, että kun käyttäjät hehkuttivat sellaista synnytysharjoitusvälinettä kuin Epi-No, ostin sen itsellenikin ja harjoittelin ohjeiden mukaan. Ei minkäänlaista nirhaumaa, saati repeämää tullut alapäähän. En tiedä olisiko tullut muutenkaan, mutta suosittelen kyllä.

Jos sattuisi että menisin uudestaan synnyttämään, niin ehdottoman ehdoton olisin asennosta jossa synnytän. Kätilö oli hyvin asiallinen alusta loppuun, mutta sieltä tuli se " kävisitkös selällesi ", se on aina teeveessäkin ja joka paikassa se asento, mikä lie käytäntö. Selälleni käännyttyäni sanoin melkein heti, että en todellakaan aio olla selälläni, kivut yltyivät suunnilleen satakertaisiksi samantien. Pusasin kyljelläni vauvan pihalle. Siinä tapauksessa jos vauvan ja samalla omanikin henki olisi vaarassa, ei olisi väliä miten päin siinä olisi mutta selällään oleminen oli kerta kaikkiaan aivan järkyttävää, kyljellään ei likimainkaan niin paha. Voi olla että moni synnyttäjä ei vaan tajua haluta kokeilla muuta asentoa kun aina kaikki ovat selällään ja siihen kehotetaan?

Päivämäärä:   6.5.25 19:15:44

Kannattaa jotain termejä ja kivunlievitysmenetelmiä lukea etukäteen. Kannattaa myös vähän lukea mitä tapahtuu hätäsektiossa tai äkillisessä imukuppisynnytyksessä, jotta et mene vaikka paniikkiin siksi että sinulle ei ehditä kaikkea perinpohjaisesti kertomaan.

Enemmän Kannattaa lukea vain jos se kiinnostaa tai helpottaa oloa. Jos tuntuu kivemmalta mennä sinne ilman että on lukenut synnytyksestä enemmän niin sitten kannattaa tehdä niin. Itse luin paljon "teoriaa", mutta en synnytyskertomuksia. Ystäväni puolestaan tykkäsi katsoa suomalaisia synnytyskokemusvideoita, mutta ei varsinaisesti opiskellut mitään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.5.25 19:32:10

Liikaa lukemalla tulee mielikuva, miten sen ajattelee omalla kohdalla menevän. Sitten pettyy itseensä, kun asiat menevät toisin kuin ennalta oli mieltänyt. Kuuntele omaa kroppaasi. Se onnistuu kun heität kontrollin pois ja antaudut synnytysregressiolle. Silloin homma sujuu parhaiten. Sairaalassa voit luottaa, että teidän molempien turvallisuutta ja hyvinvointia tarkkaillaan, vaikka kätilö ei tee siitä mitään numeroa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.5.25 05:55:05

Ehdottomasti kannattaa lukea. Opin kirjoista että kipu auttaa synnytyksessä, ohjaa oikeaan asentoon. Supistusten aikana kannattaa seistä jos pystyy ja keskittyä rentouttamaan alavatsa niin että keskittyy leuan rentouttamiseen. Silloin alaosastokin rentoutuu ja annat vauvan parhaiten raivata tietä itselleen. Paras synnytysasento on kontillaan jolloin lantio pääsee parhaiten laajenemaan vauvan tulla. Näillä opeilla takana kaksi aika lailla kivutonta synnytystä, vaikka toki näissäkään ei kaikki mennyt suunnitelmien mukaan, mutta se kuuluu asiaan. Perustiedot suosittelen silti opiskelemaan, kyllä se helpottaa itseä kun saa olla aktiivinen toimija eikä vain toimenpiteiden kohde. Kirjasuositus Malla Rautaparta: Raskaus, synnytys, äitiys. https://www.finlandiakirja.fi/fi/malla-rautaparta-raskaus-synnytys-aitiys-1418199

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   7.5.25 06:38:16

En perehtynyt enempää kuin mitä neuvolassa tuli puheeksi. Synnärillä on töissä ammattilaisia, jotka huolehtii hommasta, neuvoo, kyselee ja antaa vaihtoehtoja.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.5.25 07:07:36

En sen enempää mitä neuvolassa kertoivat. Kivunlievitystä en saanut, ensimmäisfn kohdalla sitä ei edes tarjottu, toisen kohdalla olisin saanut ilokaasua mutta tunuti kuin happi olis loppunut kun maski laitettiin kasvoille ja nlsti sen sivuun. Hyvin meni kaikkki

Päivämäärä:   7.5.25 07:09:31

Tuossa hevimpää settiä evoluutiobiologian näkökulmasta https://kiintymysvanhemmuus.fi/luonnollinen-lapsuus/

Lähettäjä: Varaudu 
Päivämäärä:   7.5.25 07:28:57

Oikeaan hengitystekniikkaan kannattaisi perehtyä. Itselleni tuli hyperventilaatio kun en osannut ekassa synnytyksessä sitä.
Muuten on tosi vaikea perehtyä itse synnytykseen kun ne tuppaa olemaan erilaisia. Mulla ei yksikään kolmesta mennyt oppikirjojen mukaan vaan aina tapahtui jotain sellaista yllättävää.
Ehkä sun pitäisi ainakin ymmärtää varautua siihenkin ettei tule pettymyksiä.

Päivämäärä:   7.5.25 07:34:24

Miten tuo pettymys ilmenee? Ja missä asioissa? Petyttekö helposti asioihin muutenkin, esim jos järkkäätte puutarhajuhlat ja ne joudutaankin ex tempore siirtämään sisälle tai jos lomamatkan aktiviteetit perutaan? Siinä ei ole mitään väärää.
Tarkoitan vain että mietin onko se ihmistyypistä kiinni.)

Päivämäärä:   7.5.25 07:42:36

En lukenut juurikaan mitään. Kyllä ne siellä kertoo mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä. Mulle ainakin sattunut ihanat kätilöt kaikkiin kolmeen synnytykseen. Ja kysymällä toki selviää lisää.

Päivämäärä:   7.5.25 07:42:59

Enkä käynyt yhdessäkään synnytysvalmennuksessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.5.25 08:46:39

"Mun esikoisen synnytys pilattiin kun ne anto mulle opamoxia siellä. "
Mitä ihmettä, ei kai nyt kysymättä kuitenkaan Opamoxia anneta? Mihin perustuu ettei voi kipulääkitystä saada tarpeeksi, mutta sitten työnnetään Opamoxin kaltaista huumetta synnyttävälle ihmiselle? Ei kai kukaan halua olla pää sekaisin, tai kemiallisesti rauhoitettuna oman lapsen syntyessä, vaan riittävän kivun lievityksen?

Päivämäärä:   7.5.25 08:49:09

Opamoxia!? Vai annettiinko sitä siinä avautumista odotellessa, että muka voisi nukkua?

Päivämäärä:   7.5.25 09:15:16

Yöllä kun kipuja alkoi tulla mentiin synnärille ja ne anto panadolin ja opamoxin ja passitti takas kotiin. Kotimatkalla alko opamoxi vaikuttaan. Käytiin kotona tunti ja mentiin takas niin kätilö kysy että mitä tuo on ottanu? Papereihin oli kirjattu että ottanut muutaman opamxin edellisenä päivänä vaikka ne anto ite sen sillon yöllä. En kyseenalaistanut kätilön päätöstä lääkityksestä ollenkaan. Kai niillä oli tarkotus että menen kotiin nukkumaan kunnes synnytys kunnolla alkaa. Aamupäivän nukuin tuskissani sairaalassa, jonku kipupiikinki ne laitto. Se vyö kävi todella kipeää niin mies otti sen pois eikä siellä huoneessa kukaan käyny moneen tuntiin. Olivat sitte tosi vihasia kun se vyö oli otettu pois. Laitto ne nestejutut selkää 4 kpl niin ne autto kipuun ja pää selvis. Sanovat että mun pitää mennä osastolle, tämä huone tarvitaan synnyttäjille. Kävin vessassa ja joku pullotti alapäästä, sanoin kätilölle niin se ei ois halunnu mutta tarkisti niin olinkin jo 7 c, auki. Mentiin synnytys saliin, ne puhkas kalvot eikä kukaan käyny siellä huoneessa 5 tuntiin. En ollu yhtään kipeä, sen kun olin vaan. Sitte yöllä yks kätilö tuli katsoon ja sano että jaa täällä ollaan valmiita ponnistamaan, no olin ollu jo monta tuntia muttei se ketään kiinnostanu. Kätilö paino jotain nappia niin toinen kiukkunen kätilö avas oven ja tiuskas että mitä täällä nyt on? Marja kätilö sano että apua tarvittas. Kohta siinä oli 3 kätilöä ja lastenlääkäri. Vauva oli ulostanut kohdussa ja joutu suoraan teholle sieltä salista. Tunnin päästä olin lähdössä ite osastolle niin kätilö sano että pitäs olla vielä tunti tarkkailussa niin sanoin että eikä tämä huone tarvita synnyttäjälle. Mun serkku meni illalla eskoista synnyttään niin sillekki oli annettu opamoksi, oli sitte nukkunu yön ja synnytti aamulla. Ja oon muitakin juttuja lukenu että on annettu rauhottavia synnyttäjälle. Kuopuksen synnytykseen täytettiin sitten pelkolappu että mua ei saa jättää yksin. Tarjos ne sillonkin opamoxia mutta en todellakaan ottanu, onneksi en koska vauva syntyi 7 tuntia siitä kun kivut alkoi ja opmoksi vaikuttaa kuitenkin monta tuntia niin taas ois ollu pilleripöhnä synnytys. Että näin Oulussa tehdään.

Lähettäjä: Perintökannu 
Päivämäärä:   7.5.25 09:19:54

"Papereihin oli kirjattu että ottanut muutaman opamxin edellisenä päivänä vaikka ne anto ite sen sillon yöllä. " joutuivatkin pyytämään anteeksi vai riittikö pelkkä korjaaminen? Eikö tuollaisesta voisi jo tulla joku lastensuojelujuttu, jos raskaana oleva ottelee muutamia opamoxeja? Kysyn, kun en tiedä.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   7.5.25 10:23:11

Ehdottomasti! Kaikki synnytyksen vaiheet on hyvä tietää ja se, että mitkä tuntemukset on normaaleja. On hyvä myös tietää, että kun tulee kakkahädän tunne, saa alkaa ponnistaa yms. Jotta tiedät itse, mitä tapahtuu

Paras etukäteen saatu ohje on ollut, että kun sinusta tuntuu, että haluat pois ja et pysty tähän, olet jo melkein valmis. Sillä voi tsempata itseään, että jaksan vielä sen pienen hetken.
(Tietysti voi tulla komplikaatioita, mutta tämäkin on hyvä tietää, että jos sen jälkeen kestää vielä kauan ennen kun saat alkaa ponnistaa, voi vauva olla vaikka virheasennossa)

Päivämäärä:   7.5.25 10:48:38

Myös rentoutumistapoja voi lukea etukäteen. Toi oli hyvä vinkki, että rentouttaa leuan ja seisoo (samalla voi pyöritellä lantiotaan tai liikuskella vähän tanssinomaisesti) ja myös syvien äänien päästäminen rentouttaa suuta. Ylipäätään se, että hyväksyy supistuksen eikä yritä taistella vastaan helpottaa tosi paljon

Päivämäärä:   7.5.25 10:51:08

Miksi opamokseista tulis lasu kun ne ite niitä siellä syöttää synnyttävälle. En todellakaan tiedä mistä ne keksi että oon kotona niitä syöny kun eka kerralla synnärillä käydessä olin ihan selvä ja normaali, eikö ne siellä ole kirjannut tietoihin että annettu panadol ja opamox. Muutenkin oli niin törkeetä se kohtelu siellä. Kai ne luuli että olen joku lääkkeiden väärinkäyttäjä. Osastolle kun menin takas ei ollu mitään ongelmaa eikä sillon kun teholla kävin vauvaa hoitamassa, vauva oli teholla 5 vrk. Ite olin sairaalassa 1,5 vrk ja pääsin kotiin.

Lähettäjä: Duce 
Päivämäärä:   7.5.25 10:58:36

Juoksumatto

Lähettäjä: Perintökannu 
Päivämäärä:   7.5.25 10:59:26

E: juuri siksi, kun tiedoissa ei ole, että yksi sellainen on annettu lääkärin määräyksestä vaan että raskaana oleva nainen on popsinut niitä kotona mahdollisesti ilman reseptiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.