Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ihmiset ei osaa ajaa parkkipaikalla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.5.25 13:39:12

Tiedän että ruudusta lähtevän pitää varoa, mutta olin peruuttamassa ruudusta ja oli vilkku ja kaikki ja ketään ei missään, no eiköhän joku idiootti joka lähtenyt kauempaa ruudusta mun peruutuksen aikana päätä ajaa mun ohi kesken kun peruutan. Sen sijaan että odottaisi että pääsen siitä ruudusta
Jos oisin jatkanut peruutusta olisin törmännyt siihen idioottiin mutta se varmana oli tän tarkoituskin.

Re: Miksi ihmiset ei osaa ajaa parkkipaikalla?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   6.5.25 13:43:32

Mä oon luullut, että peruuttava väistää, mutta mä olen sitten ilmeisesti just se, joka ei osaa ajaa parkkipaikalla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.5.25 13:44:40

Peruuttava väistää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.5.25 13:44:42

Ruudusta lähtevä (esimerkissäsi sinä) on parkkipaikalla se väistämisvelvollinen. Ei fiksua käytöstä toiselta autoilijalta, mutta viime kädessä sinä ruudusta peruuttavana olet se, jonka on väistettävä väylällä ajavaa.

Päivämäärä:   6.5.25 13:47:00

Kuten aloituksessa sanoin TAKANA EI OLLUT KETÄÄN TAI KOKO VÄYLÄLLÄ. vasta kun olin lähes kokonan peruuttanut ruudusta niin tää kauempaa parkista tullut ajo mun takaa ohi.

Päivämäärä:   6.5.25 13:47:11

Perus varovaisuutta sitä odottaisi kaikilta, mutta näin ei aina ole ja ruudusta peruuttava on syyllinen vaikka toinen ilmestyisi mitenkä taakse.

Päivämäärä:   6.5.25 13:49:05

Mutta kuka vitun idiootti lähtee ohittamaan peruuttavan auton niin ettäs ja just mahtuu ohi.

Päivämäärä:   6.5.25 13:50:13

Kolme ekaa ei ainakaan osaa lukea.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.5.25 13:52:54

Ruudusta ei peruuteta,ruutuun peruutetaan.

Lähettäjä: kree 
Päivämäärä:   6.5.25 13:57:08

Peruuttavan kuuluu väistää, mutta ei se silti tarkoita, että alle saa ajaa kun joku on peruuttamassa puoliksi ruudusta pois. Se tarkoittaa sitä, että jos joku on tulossa ohi, niin silloin ei lähdetä peruuttamaan eteen tai päälle. Mutta jos joku on jo peruuttamassa ruudusta, niin silloin kuuluu kyllä päästää ruudusta pois se, joka ehti jo peruuttaa ajoneuvonsa puoleksi pois ruudusta.

Minua ihmetyttää se, että ihmiset eivät yleensäkään osaa ajaa. Ei hahmoteta ajoneuvon rajoja, ei tajuta mihin suuntaan rattia pitää kääntää ja kuinka paljon, ei osata ryömittää, jne. Ja kun tuollaisilla ihmisillä on ollut kortti ja oma auto jo parikymmentä vuotta ja ajavat autolla lähes päivittäin, niin eikö heitä itseään häiritse oma ajotaidottomuutensa?

Minä ajan autolla todella harvoin, kun ei omaa autoa ole, mutta aina alkuun opettelen taas miten tämä tapahtui ja jos vähänkään epäillyttää, että mitenhän se menikään, niin katson jo etukäteen youtubesta että mitä pitikään ottaa huomioon. Eli opettelen teoriassa että miten taskuparkkeerattiin, peruutetaan kärryn kanssa, mitä pitää ottaa huomioon pakettiautolla ajaessa, tms. En vain haahuile ja rällää miten sattuu.

Päivämäärä:   6.5.25 14:00:05

”Peruuttavan kuuluu väistää, mutta ei se silti tarkoita, että alle saa ajaa kun joku on peruuttamassa puoliksi ruudusta pois. Se tarkoittaa sitä, että jos joku on tulossa ohi, niin silloin ei lähdetä peruuttamaan eteen tai päälle. Mutta jos joku on jo peruuttamassa ruudusta, niin silloin kuuluu kyllä päästää ruudusta pois se, joka ehti jo peruuttaa ajoneuvonsa puoleksi pois ruudusta.”

Kyllä nuo silti menee peruuttajan piikkiin, vaikka se epäreilulta tuntuukin.

Päivämäärä:   6.5.25 14:02:55

Peruuttavan tielle ajaminen on kieltämättä todella törppöä, mutta jos pelti kolisee, niin siinä ei taideta kohteliaisuuksia arvioida, vaan valitettavasti ruudusta peruuttava on syyllinen.

Päivämäärä:   6.5.25 14:05:10

., tätähän ei kysytty, vaan miksi tungetaan sen jo lähes ruudusta peruuttaneen ohi? Joo vaikka ruudusta peeuuttava/tuleva väistää niin silti täya isioottimaosuutta on änkeä sen taakse.

Lähettäjä: d.a. 
Päivämäärä:   6.5.25 14:08:03

Ei kylläkään välttämättä mene, vaan nykyään arvioidaan onnettomuuksissa aina molempien osapuolien toimintaa kokonaisuutena. Esimerkiksi jos olet juuri peruuttanut ruudusta pois ja jo miltei ehtinyt oikaista autosi parkkipaikan kokoojaväylän suuntaiseksi kun joku kääntyykin kokoojaväylälle suurella nopeudella takaasi ja täräyttää päin perääsi, niin kyllä se käsitellään enemmänkin peräänajona vaikka teknisesti ottaen olitkin peruuttamassa ruudusta ja autosi liikkui vielä aivan hitaalla nopeudella taaksepäin.

Lähettäjä: kree 
Päivämäärä:   6.5.25 14:08:24

"Kyllä nuo silti menee peruuttajan piikkiin, vaikka se epäreilulta tuntuukin."

Silloin se alle tullut on taatusti tahallaan halunnut tulla jyrätyksi ja on itse kolaroinut autonsa ja haluaa korjauttaa sen jonkun muun piikkiin. Mutta välttämättä tämä ei mene läpi, jos tilanteelle on silminnäkijöitä ja sanotaan, että tahallaan tuli alle saadakseen autonsa ruttuun.

Onneksi monilla parkkipaikoilla on kamerat ja monissa autoissa kojelautakameran tapainen taaksepäinkin, niin asioita voidaan selvittää myös siten, että ei se alle tullut välttämättä saakaan korvauksia.

Minä olen saanut oman autoni korjautettua poliisien (valtion) piikkiin kun partio ajoi ihan persuksissa ja minä hidastin päästämään jalankulkijat tien yli. Rysähti minun autoni persuksiin, mutta koska minulla oli kaveri kyydissä ja kojelautakamera kuvaamassa, niin olisin voittanut käräjillä, joten asia sovittiin niin, että poliisit (valtio) maksoi minun autoni korjauttamisen.

Ja olin joskus isäni kyydissä, kun joku jantteri yritti ängetä aloituksessa kuvatulla tavalla ohi. Tilanteella oli silminnäkijöitä, joten jannu joutui maksamaan isäni autoon tulleen lommon. Eli ei se aina mene niin, että ruudusta lähtevä on korvausvelvollinen :D

Päivämäärä:   6.5.25 14:16:17

"., tätähän ei kysytty, vaan miksi tungetaan sen jo lähes ruudusta peruuttaneen ohi? Joo vaikka ruudusta peeuuttava/tuleva väistää niin silti täya isioottimaosuutta on änkeä sen taakse."

Ei kysytty ei, mutta aloittaja väitti, että ruudusta lähtevän pitää varoa (kirjoitti sanatarkasti näin), mikä ei pidä paikkaansa. Aloittaja kyselee miksi ihmiset eivät osaa ajaa ja esittää itse virheellisen väittämän. Sitä tässä ovat ihmiset oikoneet. Onko niin, että keskusteluissa ei saa edes virheväittämiä tai -oletuksia korjata, jos sitä ei kysytä? :D

Ja kyllä, taakse änkeminen on typerää käytöstä.

Lähettäjä: jknl 
Päivämäärä:   6.5.25 14:25:46

Ihmiset eivät osaa ajaa, joten senkin takia kannattaisi itse opetella ajamaan ja väistää myös silloin, kun se toinen on väistämisvelvollinen.

Aloituksessa kuvattu alle änkeminen on silkkaa tyhmyyttä ja jokainen kortin saanut olisi sen verran hidastanut, että olisi päästänyt aloittajan rauhassa ruudusta pois.

Täysillä parkkipaikoilla ja kaupungin keskustassa näkee paljon sitä, että joku tulee kytikselle ruudun taakse "ettei kukaan muu pääse tohon" samalla blokaten reitin siltä, joka yrittää päästä ruudusta pois, että joku toinen pääsisi tilalle... Eli antakaa niille ruudusta poistuville sen verran tilaa, että parkkipaikalla liikkuminen on sujuvaa.

Päivämäärä:   6.5.25 15:44:00

Arpajaisistako aloittaja on ajokorttinsa saanut vai kotiopettajako on ollut ajotaidoton? Mistä tahansa peruuttava ei varo vaan on velvollinen VÄISTÄMÄÄN kaikkea muuta liikennettä. Tieliikennelaki.

Päivämäärä:   6.5.25 16:45:34

Kyllä minun eteen meinattiin peruuttaa Ikean parkkipaikalla, yhtäkkiä lähti ruudusta auto eteeni kun olin melkein kohdilla. Tööttiä piti vääntää kun ei pysähtynyt ja peruutus vain jatkui.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   6.5.25 16:52:08

Peruuttavan odotetaan seuraavan ympärilleen peileistä (ja mahdollisesta peruutuskamerasta) niin tarkkaan, että hän ehtii pysähtyä ennen kuin joku osuu hänen autoonsa. Mutta onhan tuollainen änkeäminen typerää. Joillain ei vaan ole mitään malttia liikenteessä, vaan aina kiirekiirekiire.

Päivämäärä:   6.5.25 17:17:34

"Peruuttavan kuuluu väistää, mutta ei se silti tarkoita, että alle saa ajaa kun joku on peruuttamassa puoliksi ruudusta pois."

Aamen. Meillä autokoulussakin muistutettiin hauskasti että vaikka toisella on väistämisvelvollisuus, niin se ei tarkoita että itsellä on päälleajo-oikeus :) Eli jos havaitsee että väistämisvelvollinen on jo tulossa niin annetaan tilaa, eikä ängetä eteen/taakse/iholle vain siksi että "minulla on oikeus", näin se liikenne toimii.

Lähettäjä: vp 
Päivämäärä:   6.5.25 17:52:48

Valitettavan paljon näitä "minulla on oikeus" ihmisiä vaan on. Samoin kun fillarit tulee nurkan takaa tuhatta ja sataa tielle kun "minä saan".

Lähettäjä: § 
Päivämäärä:   6.5.25 18:00:54

"Peruuttavan kuuluu väistää, mutta ei se silti tarkoita, että alle saa ajaa kun joku on peruuttamassa puoliksi ruudusta pois."

Aloituksesta: "Tiedän että ruudusta lähtevän pitää varoa"

Aloittaja kirjoitti tietävänsä, että peruuttavan pitää VAROA. Se ei pidä paikkaansa, suoraan ajavien pitää varoa, muttaa peruuttajan pitää VÄISTÄÄ. Aloittaja oletti olevansa peruuttaessaan jotenkin tasa-arvoisessa tilanteessa takana ajavaan nähden. Ei ole. Takana ajavalla ei velvoitetta väistää, peruuttajalla on. Aina sillä, joka siirtää autoaan taaksepäin tai sivusuunnassa, on velvollisuus väistää muita.

Päivämäärä:   6.5.25 18:48:54

§, arvoisa pilkunnussija. Tiedän että ruudusta tulevan kuuluu VÄISTÄÄ. Mene nyt muualle nussimana sitä pilkkua kun et ymmärrä edes aloitusta.

Lähettäjä: Raapu 
Päivämäärä:   6.5.25 18:53:36

Juuri tästä syystä peruutan aina ruutuun. Ruudusta poistuva on väistämisvelvollinen, ja kun muita liikkujia pitää väistää, on paljon mukavampi ja lisäksi turvallisempaa ajaa etuperin eikä peruuttamalla.

Suosittelen sitä kaikille: peruuttakaa ruutuun.

Lähettäjä: rie 
Päivämäärä:   6.5.25 19:04:38

"Aamen. Meillä autokoulussakin muistutettiin hauskasti että vaikka toisella on väistämisvelvollisuus, niin se ei tarkoita että itsellä on päälleajo-oikeus :)"

Niinpä. Minulla ei ainakaan ollut päälle- tai alleajo-oikeutta autokoulun 2-vaiheessa ajokokeessa (vai mikä se "taloudellisen ajon opetus" silloin parikymmentä vuotta sitten oli). Tulin risteykseen, jossa ei ollut kolmiota, vasemmalta tuli auto. Eli minä olin hänelle se joka tuli oikealta ja hän oli väistämisvelvollinen. Huomasin hänet ja että hän ei ollut pysähttymässä, joten minä pysähdyin ja päästin hänet menemään. Kysyin sitten ajo-opettajalta, että jos olisin jatkanut matkaa, niin kumpi olisi ollut korvausvelvollinen, johon hän karjui "SINÄ!!!". Kysyin, että miksi, kun se toinenhan oli väistämisvelvollinen kun ei ollut kolmiota kenelläkään ja minä tulin hänelle oikealta. Opettaja ei vastannut mitään.

Eli vaikka joku toinen on väistämisvelvollinen, niin kenelläkään ei ole alletulo-oikeutta. Aina saa sitä omaa järkeä käyttää, että vältytään kolhuilta ja vaaratilanteilta. Saatte rääkyä keskenänne, että "TON OIS KYL PITÄNY VÄISTÄÄ", mutta kaikista järkevimmin käyttäydytte, kun ette änkeä väkisin kenenkään alle.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.5.25 22:54:03

Pysäköintialueella ruudusta poistuva on aina väistämisvelvollinen. Sillä ei ole merkitystä peruuttaako vai ajaako eteenpäin.
Eli aloittajalle. Sinä väistät.

Lähettäjä: CDi 
Päivämäärä:   6.5.25 23:21:14

"Pysäköintialueella ruudusta poistuva on aina väistämisvelvollinen. Sillä ei ole merkitystä peruuttaako vai ajaako eteenpäin."

Tämä. Aloituksessa puhutaan varomisesta ruudusta tultaessa ja "idiootista", joka ei odottanut=väistänyt. Ruudusta tulija on se, joka ei varo vaan väistää, ei normisti ajava "idiootti".

Sitäpaitsi, vilkku on merkinantoväline, se ei tarkoita että a) saisi ajaa väistämättä koska vilkuttaa tai b) muiden pitäisi antaa tietä koska vilkuttaa. Näitä ääliöitä on motarin liityntärampit täynnä, jotka ei saa kotteroonsa vauhtia ja kuvitellaan, että kun tulen sieltä kolmion takaa vilkuttaen, koko motari jarruttaa 120km/h nopeudesta, että nysvä pääsee 80km/h nopeudella heeti ensimmäiseen väliin kun ei voi väistää saati kiihdyttää, jolloin ei tarvitsisi väistää. Ei se tojota hajoa vaikka rämiseekin.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.5.25 23:33:18

Olen muuten itsekin tavannut tyypin, jonka mielestä vilkku on etuajo-oikeus.
Räyhäsi vielä ratissa, kun muut eivät antaneet ruuhkassa tietä. "Mulla on ollut vilkku päällä jo monta minuuttia!" Huusi.
Samoin kyllä antoi liittymästä tulevalle latua ja totesi: "Hänellä on täysi oikeus sieltä tulla".
Nykyään jo eläkkeellä, mutta onko joskus 70-luvulla noin opetettu?

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   6.5.25 23:57:19

Milloin ruudusta lähtevän väistämisvelvollisuus päättyy? Onko se kun on liikkunut esim 4m tai 7m. Vai onko auto kääntynyt 47astetta vai 83,5 astetta. Vai onko jokin aika esim 3s tai 5s liikkelle lähdön jälkeen. Vai pitääkö pysähtyä tai vaihtaa suunta merkiksi? Mistä muut tietää milloin ei saa enää ajaa päälle? Joustakaa nyt vähän. Kaikilla olis helpompaa.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   7.5.25 00:04:58

"Milloin ruudusta lähtevän väistämisvelvollisuus päättyy?"

Mitä luulisit? Silloin kun auto on ruudun ulkopuolella. Jos auto ei ole enää ruudussa, se ei ole ruudusta lähtevä, daa.

"Kaikilla olis helpompaa."

Ei kaikilla ole vaikea vaikka sinulla olisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.