Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun raskaus ei vain onnistu :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.5.25 10:02:47

Ahdistaa ja pelottaa, mitä jos ei ikinä onnistu :( Kolme tuloksetonta inssiä takana, vielä yksi edessä ja sitten siirtyminen ivf-hoitoihin. Mitään selittävää tekijää ei ole, munasarjat auki, munasoluja on, ovuloin joka kuukausi, ei endoa, kystia tms.

Re: Kun raskaus ei vain onnistu :(

Päivämäärä:   6.5.25 10:12:59

Onko miehellä eläviä siittiöitä? Keho kyllä ymmärtää olla aloittamatta raskautta, jos alkiossa on jotain vikaa.

Päivämäärä:   6.5.25 10:14:39

Käytössä luovutetut siittiöt, niissä erinomainen laatu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.5.25 10:15:16

Olen seurannut sinua taustalla fb-ryhmässä (tiedät kyllä mikä) ja toivoin niin kovasti onnistumista sinulle, kun vihdoin pääsit ensimmäiseen inssiin. Ymmärrän täysin sinua, koska minulla samat pelot, mutta olen vielä aivan polun alkupäässä.

En oikein tiedä, mikä lohduttaa. Toisaalta varmaan peloista huolimatta täytyy käydä mielessään läpi sekin mahdollisuus, että ei koskaan onnistu. Vaikka se sattuukin, mutta itseäni auttaa, kun on ns. varasuunnitelmia eli suunnitelmia, tavoitteita, unelmia elämään myös silloin, jos ei tärppääkään.

Pidä kuitenkin positiivinen mieli yllä ja älä stressaa. Asioilla on tapana järjestyä parhain päin :) Stressi ja huolehtiminen voivat myös vaikuttaa kokonaisvaltaisesti eli siinäkin mielessä on varmaan hyvä käsitellä pelkoja ja unelmia ja päästä sinuiksi niiden kanssa.

Tsemppiä sinulle, toivottavasti jatkat yhä aktiivisesti tilanteen päivittämistä ja toivon ihan todella paljon, että seuraavasta tärppäisi. Ehkä seuraavalla kerralla on tähtien asento oikea :)

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.5.25 10:17:01

Paitsi ettei välttämättä ole. Jos luonto on sitä mieltä, että valitut siittiöt eivät geneettisesti ole sopivat niin homma ei toimi.

Yhtä yhdistelmää yritettiin 7 vuotta hevospuolella luomuna, keinona ja siirtona eikä toiminut. Kumpikin elukka sai kyllä omalla tahollaan jälkeläisiä muitten kanssa sinä aikana, mutta kombo ei vaan ollut sopiva.

Päivämäärä:   6.5.25 10:18:37

Itsestäni tuntuu ettei koko elämässä ole enää mitään järkeä jos ei onnistu. En näe että mikään asia pystyy korvaamaan lasta.

Päivämäärä:   6.5.25 10:19:14

Kahta eri luovuttajaa kokeiltu.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   6.5.25 10:29:08

Jospa vaan ei ole tarkoitettu teitä raskautumaan. Ehkä te ootte vaan liian kiinni ajatuksessa että se oma lapsi on saatava hinnalla millä hyvänsä. Relatkaa vähän ja koittakaa kääntää ajatuksenne ihan muualle ja oppia ajattelemaan että sitä elämää on ehkä kuitenkin olemassa (ja hyvänä) vaikka ei sitä omaa lasta olisikaan

Päivämäärä:   6.5.25 10:29:44

Ei mikään pystykään korvaamaan lasta, mutta elämässä löytyy paljon asioita, joiden vuoksi kannattaa elää ja jotka tuovat nautintoa elämään. Ei nyt kannata vielä ajatella, että se ei onnistuisi, mutta pyrkiä vain käsittelemään pelkoja niin, että epäonnistumisen pelko ei hallitse elämääsi ja ota valtaan kehoasi. Sinulla on vielä inssi edessä ja senkin jälkeen on mahdollisuuksia, moni raskautuu vasta ivf-hoidoista :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.5.25 10:35:56

En ole täysin tietoinen mitä noi hoidot tarkalleen tarkoittaa, mutta onko 3 inssiä sama kuin kolme yritystä? Vai onko yhdessä inssissä useampi yritys? Oletko kokeillut ennen hoitoja perinteistä tyyliä vai oletko itsellinen/naispari? Perinteisesti raskautumalla esimerkiksi vuosi (=12 yritystä) ei ole mikään erityisen pitkä aika.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.5.25 10:36:56

Eikö voi jo miettiä adoptiota ? Nimenomaan rentoutuminen on niin usein noissa se avainsana.. kun lopetetaan yrittäminen niin raskaudutaankin melkein heti. Moni adoptiolapsikin saa yhtäkkiä sen biologisen rinnalle, nimenomaan kun on oikeasti lopetettu yrittäminen eli stressaaminen.

Päivämäärä:   6.5.25 10:37:20

Itsellinen ja kun yksi yritys maksaa 1500 niin ei hirveästi naurata. Helppoahan se on pareilla ilmaiseksi yrittää.

Päivämäärä:   6.5.25 10:38:07

Koen että adoptio tai edes luovutettu munasolu ei ole vaihtoehto.

Päivämäärä:   6.5.25 10:39:13

En mä sua täällä pilkannutkaan, höh. Yritän vain sanoa, että 3 yritystä ei ole mikään merkki siitä, ettei se koskaan onnistuisi.

Päivämäärä:   6.5.25 10:44:42

Tiedän pariskunnan joka yritti monta vuotta lasta ja erosivat, nainen raskaantui uuden miehen kanssa alle 6kk sisällä...

Päivämäärä:   6.5.25 10:46:16

Lapsettomuutta itsekin poteneena inhoan noita "älä ressaa, älä ajattele asiaa"-neuvoja. Niillä kun ei ole mitään tekemistä lopupuje lopuksi asian kanssa. Se on yksi uskomus greippimehun oikea aikaisen juonnin ja sun muiden kanssa.
Ja toinen "ohje" jota inhoan, on että adoptoi. Ja sen sanoo aina ihminen, jolla ei ole mitään käryä adoptiokriteereistä ja adoptiolainsäädännöstä.
Kolmas "neuvo" on että vaihda kumppania, aivan kuin jotain siitosorikatalogia ehdotettaisiin... No, jotkut ovat sen tehneet, toiset niistä onnistuneet sen jälkeen ja toiset ei siltikään.

Meillä kävi joku hullun tuuri vuosien jälkeen ja olin yhtäkkiä raskaana (ja ressiin uskojille, olin silloin hyvin stressaantunut elämäni muusta osa-alueesta ja silti olin raskaana). Mutta ymmärrän tuskaasi omalta osaltani, mitä koin. Jos vain voisin, halaisin. Se on hyvin vaikea muiden ymmärtää, että tahattomasti lapseton elää isoa identiteettikriisiä, kun jos ei voi olla äiti/isä vaikka se olisi ollut aina haave, ei tiedä mikä sitten olisi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.5.25 10:47:23

Ymmärrän, että kun kovasti haluaa jotain, niin on vaikea paikka, jos ei onnistukaan. Mutta onko silti ihan terve ajattelutapa, että ilman lasta ja nimenomaan biologista lasta elämässä ei ole mitään eikä ylipäätään järkeä? Nämä henkilöt ovat yleensä niitä, jotka ovat sairaalloisen kiinni lapsessaan ja alkavat pitää lasta parhaana kaverinaan eivätkä kestä sitä, että tietyssä iässä lapsi alkaakin irtautua vanhemmistaan. Koska vanhemmilla ei ole elämässä mitään muuta kuin lapsi, heistä tulee lapsesta riippuvaisia.

Päivämäärä:   6.5.25 10:58:31

Hmm, toi nyt on todella kaukaa haettua tässä aloituksessa. Lapsettomuudesta kärsiminen on aivan eri asia kuin se, ettei elämässä ole muuta tai varsinkaan ettei olisi loistava vanhempi.

Päivämäärä:   6.5.25 11:24:28

Aina ei saa mitä haluaa. Onhan se kova paikka kun sitä pitää itsestään selvyyytenä ja sitten ei onnistukkaan. Itse olen lapseton, koska ei ole miestä löytynyt. Sen kanssa on vaan elettävö

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   6.5.25 11:34:39

Kolme kiertoa on vähän, mutta kyllähän tuo hinta kauhistuttaa yhdelle kierros yritykselle. Onneksi ei ole löytynyt mitään vikaa sinusta, että onni voi kohdallasi onnistua.
Täällä kanssa tuli pettymys, kun ei onnistunut. Nyt menossa toinen yritys.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.5.25 11:46:14

Uskon, että minulla lapsettomuuden taustalla oli pitkään jatkunut raudan puute, elimistö on rakennettu fiksusti. Varmasti olet saanut vaikka mitä neuvoja ja aina ei voi kaikkeen vaikuttaa, mutta omasta kokemuksestani suosittelen mittauttamaan rauta ja muut arvot omaan piikkiin, jos nyt niitä ei ole vielä mitattu. Tsemppiä yritykseen, toivottavasti sinäkin saisit täytettyä tyhjän sylin, tiedän nuo tunteet mitä asia herättää :(

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.5.25 11:47:09

Ja ylempään lisäyksenä, jos ferritiini on matala niin hakeudu rautainfuusioon, sen hinta ei tuossa enää paina juurikaan.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   6.5.25 11:58:29

Älä stressaa -neuvo on todella turha ja ärsyttävä. Ei se auta siihen, ettei joku asia vain onnistu.

Joillakin raskaaksi tuleminen on vaikeaa, vaikkei siihen olekaan löytynyt syytä.
Kaveripariskunta ei saanut lasta alulle, vaikka mitään vikaa ei kummastakaan löytynyt. Ensin julkisella ja sitten isot rahat yksityiselle. Ei vain tullut raskaaksi. Ei siis edes alkanut raskaus ja sitten mennyt kesken, vaan hän ei onnistunut edes tulemaan raskaaksi. Oli hänelle todella kipeä asia ja hän katkoi välit kaikkiin kavereihinsa, jotka saivat lapsia.

Molemmat olivat terveitä ja normaalipainoisia, eli edes korkea BMI ei selittänyt sitä, miksi ei onnistu.

Joillakin voi korkea BMI vaikeuttaa raskaaksi tulemista, joten BMI:n kannattaa olla max 30 ja mieluummin reilusti alle, vaikka hedelmöityshoitojen raja onkin BMI 35.

Mutta ei sekään välttämättä auta, vaikka BMI olisi selkeästi normaalipainon rajoissa.

Voi olla, ettet vaan sovi luovuttajan/luovuttajien kanssa yhteen. Tai sitten on joku mystinen syy, ettei vain onnistu.

Asian hyväksyminen on varmasti raskasta. Varsinkin, jos ympärillä olevat ihmiset sikiää "vahingossa" ja vielä naureskelee sinulle, että "tääkin raskaus oli vahinko" tai "pitäisi sinunkin jo hankkiutua raskaaksi kun ikää alkaa jo olla". Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, koska olen vapaaehtoisesti lapseton, mutta olen seurannut läheltä monia, joilla on ongelmia raskaaksi tulemisessa.

Kaverillani oli karsea vauvakuume, ikää 30 v ja pari keskenmenoa takana, ja sai kuulla työkavereilta naljailua "koettakaahan tekin jo laittaa lasta alulle". Oli sitten ties monennen naureskelun jälkeen räjähtänyt ihan täysin ja huutoraivonnut, että sitähän tässä on yritetty jo monta kertaa mutta vttu kun menee vain kesken!!". Oli sitten työkaveri hölmistyneenä sössöttänyt, että enhän mä pahalla ja ei tarvi suuttua. No hemmetti sentään, ei tarvi edes läpällä kommentoida tuollaista.

Sinulla on kuitenkin vielä keinoja käytössä, jos IVF:ää ei ole vielä kokeiltu, joten vielä ei kannata lannistua. Toivon, että onnistut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.5.25 12:25:38

Meillä oli sama tilanne. Ekasta ivf:stä alkoi raskaus joka meni kesken, toisesta ivf:stä raskaus meni loppuun asti ja lapsi nyt 14v. Sen jälkeen lapsia siunaantunut kolme ilman lääketieteellistä apua.

Lähettäjä: EiOmalla 
Päivämäärä:   6.5.25 12:33:02

Voi aloittaja: toivottavasti onnistut saamaan lapsen. Asia on raastava ihmiselle, joka todella sen lapsen haluaa. Teidän, jotka kovasti haluatte lasta, vuoksi en ikinä valita lapsistani. Vaikka olisi kuinka hankalaa ja raskasta, he ovat niin rakkaita.

Lähettäjä: t,t 
Päivämäärä:   6.5.25 12:43:47

Kilpirauhanen on varmasti tutkittu? Monillahan kilpirauhasen vajis estää raskaaksi tulemisen mutta se kai on ihan perusverikoe lapsettomuushoidoissa? Onhan?

Tuo mainittu raudanpuute myös usein syynä. Jos raudanpuutetta on ja et julkiselta saa infuusiota, niin mene yksityiselle. Tulee halvemmaksi yksi infuusio kuin monta turhaa yritystä!

Päivämäärä:   6.5.25 12:50:11

T,t, en saanut mehiläisestä infuusiota (tai edes lisätutkimuksia) 5-arvolla. Minulle olisi määrätty e-pillerit ja kun sanoin ettei ne veritulppariskin takia sovi minulle, niin sanottiin vain että noh, matalat arvot on naiselle tyypillinen juttu.

Päivämäärä:   6.5.25 13:01:41

Oletko viimeksi kirjoittanut piste aloittaja? Jos sinulla on noin huonot arvot eli käytännössä tyhjät rautavarastot niin siinä voi olla yksi syy miksi raskautuminen ei onnistu. Ainakin osassa yksityisissä paikoissa hoitoihin ei edes lähdetä jos ferrit on alle 50 -ne ihan todistetusti vaikuttaa raskautumisen mahdollisuuteen. Olen itse ihan rautaa syömällä saanut vuodessa ferrit lähelle sataa, se on juuri hyvä arvo minulle ja tuntuu kuin olisin uudelleen syntynyt.

Lähettäjä: t,t 
Päivämäärä:   6.5.25 13:02:18

"en saanut mehiläisestä infuusiota (tai edes lisätutkimuksia) 5-arvolla."

Oletko siis aloittaja? Vai joku muu piste?

Kuinka monelta lääkäriltä kysyit? Oliko joku "yleislääkäri", yleislääketieteen erikoislääkäri, gyne vai minkä alan osaaja?

Ei ole jokaisen lääkärin mielipide, että infuusiota ei saa, joten kysy useammalta ja kerro, että olet lapsettomuushoidoissa ja ferritiini 5 ei todellakaan riitä. Mene vaikka muualle kuin Mehiläiseen. Ja kyllä Mehiläisessäkin on rautainfuusioita annettu, joten sinulla oli varmasti vain huono lääkäri.

Matalat arvothan ei naisille ole mikään "tyypillinen juttu" vaan seuraus siitä, että rautaa ei saa riittävästi, rauta ei imeydy tai rautaa menettää syystä X. Eli jos matala ferritiini aiheuttaa ongelmia, niin kyllä se silloin on hoidettava. Toki syykin pitää hoitaa, mutta monilla syyn hoitaminenkin on helpompaa, kun kroppa ei ole niin loppu.

Paljonko sinulla oli hemoglobiini?

Päivämäärä:   6.5.25 13:04:22

Ja siis tarkoitin tuossa ylemmässä viestissä hoidoilla lapsettomusshoitoja. Ja yksityiselläkin infuusion saa kunhan menee oikean lääkärin luo. Toki ensisijainen keino on raudan syönti, monesti alkuun matalilla ferreillä on hankala löytää sopivaa rautaa mutta vatsavaivat yleensä helpottaa kunhan saa täytettyä rautavarastoja

Päivämäärä:   6.5.25 13:15:53

Kilpirauhasarvot katsottu ja tyroksiini käytössä, arvot nyt hyvät. Rautaa ei ole mitattu, pyydän lääkäriltä lähetteen. Lisäksi käytössä on dhea, ubikoni, foolihappo, D- ja e-vitamiinit.

Lähettäjä: Toinen . 
Päivämäärä:   6.5.25 13:19:16

T,t, olin toinen piste enkä aloittaja, pahoitteluni. Ikävä kyllä jokainen yhteydenotto yksityiseen lääkärikeskukseen maksaa. Se jo maksaa, kun lääkäri sanoo et "varmaan johtuu menkoista" ja sulkee chatin.

Päivämäärä:   6.5.25 13:23:57

Toinen piste: itselläni esim. lääkärin soitot eivät maksa mitään, lääkäri on aivan ihana. Useamman ultrankin olen saanut maksutta jos on ollut tarvetta käydä kierron aikana enemmän kuin kerran.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   6.5.25 13:42:56

Itsellinen ja kun yksi yritys maksaa 1500 niin ei hirveästi naurata. Helppoahan se on pareilla ilmaiseksi yrittää.

Itselliset äidit pääsevät kunnalliselle hoitoihin myös, jos vaan peruskriteerit täyttyvät. Eli olet ilmeisesti yksityisellä, koska painoindeksisi on 30+, tupakoit, ikää on yli 40-v tai niin pahoja mielenterveysongelmia, ettei kunnallisella oteta hoitoihin?

Se on toki harmi jos vasta juuri ennen 40-v. tajuaa lapsen haluavansa, mutta niin harvemmin käy ihmisille, joilla lapsi on se ainut haave (viitaten tohon ettei ole muuta syytä elää yms.) Muut jutut (tupakka, ylipaino, mielenterveys) on kyllä sellaisia, että pitäisi hoitaa kuntoon ennen kuin lasta lähtee yrittämään, varsinkin tommosilla rahasummilla.

Itsellisille jonot ei todellakaan ole kovin pahat julkisella (kun ei tarvi tutkia lapsettomuuden syitä niin paljoa jne). Eli ihan on oma valinta maksella tommosia summia.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   6.5.25 13:49:35

"Ikävä kyllä jokainen yhteydenotto yksityiseen lääkärikeskukseen maksaa."

Aijaa. Ei minulla ole pelkkä yhteydenotto maksanut, kun olen kysellyt, että saako tähän hoitoa tai kenelle lääkärille kannattaisi tämän asian vuoksi mennä. Eikä siitäkään tullut laskua, kun otin yhteyttä erääseen lääkäriin ja kysyin, että hoitaako hän sairautta X ja hän vielä vastasi minulle sähköpostilla ja kertoi, että keneen lääkäriin kannattaa kotipaikkakunnallani ottaa yhteyttä. Eikä siitäkään ole laskua laitettu, että pyysin selvittämään, saako tähän asiaan hoitoa ja minulle hoitaja sitten soitti, että lääkäri X osaa hoitaa kyseistä vaivaa ja haluanko varata hälle ajan ja sopiiko toi päivä.

Lasku tuli vasta sitten, kun menin lääkärille. Ja toki kaikesta sen jälkeisestä. Mutta ei kyllä yhdestäkään pelkästä yhteydenotosta. Olin kuitenkin yhteydessä useampaan eri firmaan, useampaan eri toimipisteeseen ja jopa kahdessa eri kaupungissa. Eli yhteydenottoja oli monta eikä niistä laskuja tullut.

Päivämäärä:   6.5.25 14:02:37

Käyn yksityisellä siksi että julkiselle on jonot pari vuotta tällä hetkellä eikä ole aikaa odottaa. Olen normaalipainoinen ja ikää 35.

Lähettäjä: jje 
Päivämäärä:   6.5.25 14:12:28

Syötkö rautaa, punaista lihaa, verituotteita? Jos et infuusiota saa niin kai kuitenkin teet jotain sen eteen, että raudanpuute paranee?

Päivämäärä:   6.5.25 14:21:04

Syön lihaa ja rautaa. Vetotuotteita en voi oksentamatta syödä. Infuusion kyllä yksityisellä saa kun maksaa.

Päivämäärä:   6.5.25 18:50:12

Onko toinen piste käynyt Helsingin Mehiläisessä? Siellä tuntuu että laskutetaan kaikesta kun puhelu on ohjautunut sinne. Toisen paikkakunnan toimipisteessä ovat muuttaneet Helsingin pään varaavat maksulliset soitot maksuttomiksi.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   6.5.25 19:48:27

En tullut raskaaksi luomusti mitenkään 25-30v ikäisenä ja sitten 38 vuotiaana tulin raskaaksi kun ehkäisy petti. Eri kumppani kyseessä ja aiempi kyllä sai uuden kumppaninsa kanssa helposti pari lasta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.5.25 17:35:14

Mulle tehtiin aikanaan viisi inseminaatiota lahjasiittiöillä, tuloksetta. Sitten siirryttiin ivf-hoitoon ja ekasta hoidosta saatiin neljä blastoa, joista yksi siirrettiin tuoreena ja kolme pakastettiin. Tuoresiirrosta saatiin meidän esikoinen ja muutamaa vuotta myöhemmin pakastealkion siirrosta identtiset kaksoset. Nämä lapset riittävät joten loput kaksi alkiota jäivät käyttämättä :) tsemppiä, ivf-hoito on paljon tehokkaampi ja parempi ennusteeltaan kuin inseminaatio joten sillä on hyvä mahdollisuus onnistua. Rauta-asiat kannattaa toki hoitaa kuntoon ennen ivf-hoitoa ihan jo senkin takia, että raskaus kuluttaa paljon rautaa.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   7.5.25 17:37:41

Inseminaatioilla parhaimmillaankin vain 10-15% raskaustulos per kerta, IVF-ICSI-hoidoilla merkittävästi parempi!

Lähettäjä: Toto 
Päivämäärä:   7.5.25 19:15:44

Mikä siinä lapsen saannissa on niin tärkeää että koko elämä pitää rakentaa sen varaan? Aina on ollut ihmisiä jotka ei jostain syystä saa lapsia, itselläkin takana 10 vuotta yrittämistä ja hoitoja. Sitten vain päätin että tämä oli tässä, kaikkea ei aina saa mitä haluaa. Nyt on varaa harrastaa ja matkustella, lemmikkejä paljon ja rakkaita kummilapsia. En enää edes osaa kaivata omaa lasta, elämä menee usein just niin kuin pitääkin kun asiaa tarkastelee vuosien päästä.:)

Päivämäärä:   7.5.25 22:57:40

Se on just sitä kun on niin syvään iskostettu se mies, omakotitalo, farmarivolvo, häät, kultanen noutaja ja 2,5 lasta, niin hirveä henkilökohtainen kriisi kun jotain noista ei vaan saakkaan. Kaikki mulle heti nyt -ajatus malli. Itsellä torppasi noi hommat jo siihen ettei löytynyt miestä. Tavallaan olen siitä onnellinen, pakotti ajattelemaan elämää vähän eri tavalla. Tai olisi mulla ollut lapseen mahdollisuus ei niin hyvän miehen kanssa, mutta päätin että minä en kyllä kaavaa noudata ehdoin tahdoin. Seuraan vierestä siskoani joka väkisin puski tuon em. mainitun setin läpi ja hirveä keski-iänkriisi kun ei ole enää "mitään" saavutettavaa. Eikai kun ei yhteiskunta anna neuvoja tuon pidemmälle, vaan sitten joutuu ajattelemaan ihan itse.

Lähettäjä: :::: 
Päivämäärä:   7.5.25 23:12:21

Ihme paskanlänkytystä täällä, mitä saa muutenkin kuulla lapsettomana ihan tarpeeksi. Kaikki ei kaipaa sitä kuuluisaa omaa aikaa, oman navan tuijottelua, intensiivistä harrastamista tai matkustelua. Vaan omaa perhettä ja tavallista arkea.

Lähettäjä: Kärtty 
Päivämäärä:   7.5.25 23:25:08

Menipä edellisellä tunteisiin vaikka aiemmat kommentit oli ihan fiksuja. Surullista jos elämän ainoa iso tavoite on oma biologinen perhe, ehkä kannattaisi laajentaa omaa ajattelua.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   7.5.25 23:26:05

On tapauksia ettei nainen tule raskaaksi vuosien yrittämisestä huolimatta! Kas kummaa kun vaihtaa miestä, niin lapsikatraalle ei näy loppua!

Päivämäärä:   8.5.25 00:54:34

Kaikki siittiöt ei toimi suhun. Sun kroppa valitsee mieleiset ja hylkää epäsopivat. Epäsopivia voi olla esim. liian samanlaiset geenit. Toivottavasti et siis vain tietyn miehen erinomaisia siittiöitä käyttänyt. Raskautumisen mahdollisuus ovulaation aikaan taisi olla 20%. En siis vielä ihan liikaa murehtisi! Tsemppiä!

Päivämäärä:   8.5.25 03:45:47

Velat tulee taas pätemään ja länkyttämään asiasta, mistä ei ole lainkaan kokemusta tai käsitystä. Näihin vaan pitää nykymaailmassa tottua, oli perheellinen tai tahattomasti perheetön.

Lähettäjä: Nyt ei omallah 
Päivämäärä:   8.5.25 06:40:21

Ystävälläni oli merkittäviä vaikeuksia tulla raskaaksi ensimmäisen lapsen jälkeen. Useita keskenmenoja kunnes sitten lopulta tärppäsi. Jatkuvaa huonovointisuutta - siis vakavaa, ei mitään ihan vähäistä-koko raskauden ajan ja loppujen lopuksi lapsi syntyi ja selvisi hyvin pian, että hänellä on kehitysvamma.

Niin kamalaa kun se olikin, hän puolisoineen sekä ne lähimmät, jotka raskauden vaikeuksista tiesivät jäivät miettimään, oliko hänen oma kehonsa yrittänyt sanoa "ei".

Päivämäärä:   8.5.25 07:26:09

Kahta eri luovuttajaa on käytetty.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   8.5.25 08:19:35

Jätä ne inseminaatiot ja siirry ivf-hoitoihin.

Päivämäärä:   8.5.25 08:29:20

Ivf maksaa 6000 euroa per kerta joten ihan äkkiä ei ole siihen varaa. Yksi innsi on tarkoitus vielä yrittää ja sitten hakea tarvittaessa lainaa ivf:ään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.5.25 09:13:54

Onhan sulla ferritiinit on ja tsh ei ole lähellä vajaatoimintaa

Päivämäärä:   8.5.25 09:26:01

Ferritiiniä ei ole mitattu, pyydän sitä seuraavaksi. Kilppari ok, varmuudeksi silti tyroksiini käytössä.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   8.5.25 11:06:55

Olen todella pahoillani. Itsekin tein tänä aamuna taas kerran negatiivisen raskaustestin. Puolitoista vuotta hoidoissa, nyt oli viimeinen inseminaatio. Seuraavaksi siirrytään ivf hoitoihin. Parina meillä siitä onnekas asema, että saamme nämä palvelut julkisella tiettyyn pisteeseen asti. Toki julkisella kun eivät työskentele viikonloppuisin niin meillä ainakin on ovulaatio osunut epäonnisesti pe-su monta kertaa joten hoidot venyneet. Ei muuten mitään, mutta emme tästä enää nuorru ja joka vuosi hedelmällisyys laskee. Ikää nyt 30v.

Lähettäjä: Dmdl 
Päivämäärä:   9.5.25 14:31:49

Pari kaveriani ovat tulleet raskaaksi satunnaisen baaripokan kanssa. Eivät käytä ehkäisyä ja ovat pokanneet baarista jonkun ja panneet ja nainen tullut raskaaksi. Eivät ole tekemisissä miehen kanssa ja ovat siis alusta lähtien alkaneet yksinhuoltajiksi.

Myös yksi kaverimies kertoi, että hänellä on lapsi. Ei ole tekemisissä naisen tai lapsen kanssa. Mutta oli päätynyt sänkyyn ja myöhemmin nainen ottanut yhteyttä ja kertonut että hankkiutui tarkoituksella raskaaksi.

Miehet ei halua käyttää ehkäisyä joten tuo olisi ehkä helppo ja melko halpa tapa? Jos siis tuntuu, ettet jaksa kalliita hoitoja niin mitä jos kokeilisit tuollaista? Tautejahan siitä saattaa saada, mutta ei kai sekään ketään kiinnosta...

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.5.25 15:50:35

Tai kumppanuusvanhemmuus

Päivämäärä:   9.5.25 18:09:53

Dmdl: kun raskaus ei onnistu edes lääkkeiden avulla niin se ei taatusti onnistu tavallisella seksillä.

Päivämäärä:   9.5.25 18:10:30

Ja jatkona etten ikinä tekisi niin kellekään miehelle saati lapselleni.

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   9.5.25 20:19:00

Toivottavasti onnistuisi pian!

Minulla lähipiirissä kaksi naista, jotka eivät tulleet raskaaksi aiempien kumppaneidensa kanssa pitkästä yrityksestä huolimatta. Toinen raskautui uuden miehen kanssa heti, ja toinenkin vuoden sisällä. Kaikki geenit eivät sovi yhteen.

Päivämäärä:   9.5.25 21:28:21

Miksi se lapsi on pakko saada? Varsinkin jos rahallisesti täytyy hakea lainaa hoitoihin. En voi ymmärtää. Eikö voi sitten adoptoida tai vaikka alkaa sijaisperheeksi? Mistä se pakko tulee?

Päivämäärä:   9.5.25 21:48:50

Luuletko että adoptointi on halpaa ja helppoa lystiä?

Päivämäärä:   9.5.25 21:52:51

Siis ymmärsinkö nyt ihan oikein, aloittajalta ei ole otettu edes kattavia verikokeita?

Se nyt olisi ihan ensimmäinen steppi, turha laittaa rahaa kalliisiin hoitoihin jos esim. rautavarastot on tyhjät.

Lähettäjä: Tinttirin 
Päivämäärä:   9.5.25 22:34:14

Jep, täysin samaa mieltä edellisen kanssa.
Laajat verikokeet, rauta-arvojen selvitys ja rasvahappotasapaino kuntoon. Keho ei toimi kunnolla jos/kun matala asteinen, hiljainen tulehdustila päällä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.5.25 22:39:10

Mulla oli ferritiinit jotain alle 12 ja ekasta kierrosta silti raskaaksi. Että ei ne ferritiinit nyt aina ja kaikkeen ole syy.

Päivämäärä:   10.5.25 07:20:11

Älä luovuta, jos vaan on yhtään rahaa tai voimavaroja jatkaa yrittämistä. Me käytiin pitkä ja kivinen taival, kaiken kaikkiaan 9 vuotta kesti että saatiin lapsi. Raskauksia oli matkalla useampi ja hoitoihin meni lopulta iso raha, mutta nyt tuo 4-vuotias on osoittanut kaiken olleen sen arvoista.

Meillä viimeinen oljenkorsi oli Helsingin Dextra ja alkiodiagnoosi, toisesta kaupungista matkattiin hoitoihin. Vertaistukiryhmissä moni onnistui nimenomaan Dextrassa ja siksi lähdettiin yrittämään sitä vielä. Toki en tiedä tämänhetkistä tilannetta, ovatko lääkärit ja labran työntekijät edelleen samat.

Päivämäärä:   10.5.25 08:03:59

En luovuta, uuteen inssiin menossa kunhan ferritiini on tutkittu. Dextrasta olen kuullut että sieltä on moni saanut avun vaikkei muualla olisi onnistunut. Monia kuitenkin tiedän joilla inssit eivät ole onnistuneet mutta eka tai toka ivf on. Täytyy lähteä sinne jos muutama ivf ei tuota tulosta sitä ennen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.5.25 08:46:54

Nimimerkille S: mulla sama homma, ferritiini oli 8 kun ekan kerran olin raskaana (mitattiin raskauden puolivälin jälkeen), MUTTA mulla ei ookaan ollut vaikeuksia tulla raskaaksi silloin eikä toisellakaan kertaa.

Silloin kun raskaus ei onnistu niin tilanne on ihan ero ja silloin alhainen ferritiini voi nimenomaan olla se viimeinen oljenkorsi mikä kaataa koko homman. Vaikka ongelmattomilla se ei haittaakaan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.5.25 09:22:56

Dextra on ihan paras! Tekevät yli 70% Suomen alkiodiagnostiikkahoidoista, siellä on osaava tiimi!

Lähettäjä: uuje 
Päivämäärä:   10.5.25 16:41:49

Alkiodiagnostiikka on kallista, mutta kannattavaa, kun raskautta voidaan yrittää vain niillä alkioilla, joista raskaus saadaan alkuun. Ilman diagnostiikkaa ei voida tietää, onko alkio kehityskelpoinen ja silloin käytetään paljon niitä, joiden kanssa yrittäminen on turhaa.

Toivottavasti sinullakin tärppää!

Meillä tehtiin diagnostiikka 6 alkiolle, joista 3 oli kehityskelpoisia ja jo heti ekalla yrityksellä diagnostiikan jälkeen raskaus alkoi ja lapsi on nyt 6 v.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.