Lähettäjä: Pömpeli
Päivämäärä: 8.5.25 18:07:33
Hund: Ihmisillä on vain eri näkemys siitä, mitä tarkoittaa sisäsiisti. Osalle se tarkoittaa sitä, että koira tekee tarpeensa ulos päästessään sinne riittävän usein ja osalle se tarkoittaa sitä, että koira aidosti kykenee pidättelemään esim. sen 8-9 tuntia. 3-kuinen ei aidosti ole vielä pidätyskykyinen normaalisti, mutta se voi jo osata pyytää ulos tai tehdä tarpeensa pääsääntöisesti ulos. Mutta ei sen ikäiseltä voi aidosti odottaa, että kykenee esim. ne 9 tunnin työpäivät pidättämään.
Meillä koirat olleet aidosti sisäsiistejä vaihdellen siinä 5-11 kuukauden iässä. Koirilla tosiaan suurta sisäistä vaihtelua, paljon riippuu niin koirasta itsestään, sen arkirytmeistä ja omistajan viitseliäisyydestä. Asioita, jotka tähän vaikuttavat on mm. yksinolojen pituus, onko muita koiria seurana, onko koiralla rajattu tila tai jopa häkki vai onko se vapaasti koko asunnossa (yksinolojen / öiden ajan), mitä se tekee silloin kun muut nukkuvat tai omistaja on töissä (eli nukkuuko vai touhuaako, juoko jne.).
Itse olen asunut melkein aina kerrostalossa koirien kanssa, joten olen siihen tottunut - mutta tottahan se on, on se rasittavampaa ihan varmasti - ja saattaa tosiaan vaikuttaa siihen pennun sisäsiistiksi oppimiseen. Ehkä siksi itsellä osa koirista ollut hitaampia oppimaan sisäsiistiksi, kun sen sijaan, että voi vaan yövaatteissa avata oven ja päästää pihaan, joutuu pentu odottamaan, että saa itse vaatteet päälle (ja mahdollisesti odottelemaan vielä hissiä tai sitten niissä rappusissa).
Kyllä se kerrostalossa silti onnistuu, vaatii vaan tietyllä tapaa enemmän sitä viitseliäisyyttä ihmiseltä.
Meillä on kaikilla ollut pikkupentuaikana käytössä sanomalehtiä tai pissa-alustoja. Yksi ei niitä kauheasti kyllä käyttänyt, pissasi (yleensä kesken toisen koiran kanssa leikkien) vähän mihin sattuu, kun ei paperille aina ehtinyt. Yksi taas oppi melkein saman tien hakeutumaan alustalle ja siitä sitten oppi tosi nopeasti ulos, vaikka alustat pidettiin aika pitkään käytössä varmuuden vuoksi.
Itse en ole pääosin öisin pentuja ulkona käyttänyt ollenkaan. Viimeisin pentu oppi hämmästyttävän nopeasti pidättelemään 8 tunnin yöt, vaikka olisi ollut mahdollisuus tehdä alustalle.
|