Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpennun elämä kerrostalossa

Lähettäjä: Mahdotontako? 
Päivämäärä:   5.5.25 18:45:46

Kertokaapa miten on pentuaika kerrostalossa onnistunut sisäsiisteyden osalta ja onko ylipäätään ihan mahdoton yhtälö. Kuinka monella on esimerkiksi sisävessa käytössä, kun mitenkään ei tarpeeksi nopeasti ja usein pennun kanssa ulos pääse, vaikka kuinka yrittäisi.

Re: Koiranpennun elämä kerrostalossa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.5.25 18:59:58

Ei kukaan ole onnistunut pennun kanssa elämään kerrostalossa.

Eiku. sitten heräsin.

Lähettäjä: timjami 
Päivämäärä:   5.5.25 19:05:36

Meille tuli pentu, kun asuttiin 3-kerroksisessa hissittömässä kerrostalossa. Tunnin välein pentu ulos, mä opiskelin tuolloin ja kumppanin työajat menivät ristiin, hyvin onnistui. Ei mitään sisävessoja tai muuta sekoilua, alle puolivuotiaana pentu oli sisäsiisti.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.5.25 19:10:01

Ei ole ollut koiralla sisällä vessaa ja hyvin on oppineet sisäsiisteiksi. Vie vaan ahkerasti ulos, kun herää, on syönyt jne. Ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Pentualustoja oli käytössä pienenä, vähennettiin, kun pidätyskyky parani ja lopulta jätettiin pois kokonaan. Kaikki oppivat n 5-6 kk vanhoina sisäsiisteiksi.

Lähettäjä: viiru 
Päivämäärä:   5.5.25 19:10:51

Pentu syliin ja ruokkiminen ulos. Sitten vaan odottelet. Pikkupentu pissaa/kakkaa yleensä heti syönnin jälkeen ja jos ei tee tarpeita heti niin hiljainen liikunta, ja samalla ulkomaailmaan tutustuminen, tapahtuu samalla kertaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.5.25 19:14:05

Mulla on ollut neljä koiraa pentuajan kerrostalossa, oppivat kaikki sisäsiisteiksi eikä tässä ollut ongelmaa. Viides ja kuudes tulivat omakotitaloon ja onhan tämä helpompaa. En tiedä onko vaan sattumaa mutta nämä kaksi viimeisintä myös ainoat jotka osaavat selkeällä toistettavalla kaavalla pyytää ulos. Mutta siis täysin toimiva homma myös kerrostalossa. Ei ollut sisävessoja paitsi tietysti alkuun pentualustoja. 6. kerroksesta rampattiin hissillä ylös alas.

Lähettäjä: lattiakaivo 
Päivämäärä:   5.5.25 19:18:14

Opeta suihkuhuoneeseen? Siellä on lattiakaivokin ja tila on hygieeninen, sitten vaan suihkulla ja tiskiharjalla ja saippualla lattia puhtaaksi. Lopulta lastalla pois ylimääräinen vesi ja kakat voi nakata vessan pyttyyn.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   5.5.25 19:24:30

Kaksi pentua tullut kerrostaloon. Toinen kolmanteen ja toinen kymmenenteen kerrokseen. Kummallekaan en todellakaan opettanut mitään sisävessaa, kylppäriä, parveketta tms., vaan puhtaasti vein tunnin välein ulos (plus syömisen, nukkumisen, leikkimisen jälkeen). Pentu syliin, alas, ulos ja pentu maahan. Ei ne syliin kuse tai kakkaa. Siinä on oma vaivansa, mutta se kestää niin lyhyen aikaa, että jos siihen ei ole valmis, niin ei ole valmis koko koiraan.

Toki siis varuiksi oli pissa-alustat lattialla, mutta toinen pennuista ei käyttänyt niitä ollenkaan. Toinen oli välillä turhan nopea liikkeissään.
Ja yksinolon ajaksi rajasin tilan ja sinne myös se pissa-alusta, että voi siihen tarpeensa tehdä, jos hätä iskee sillä välin. Mutta jos / kun olin kotona, niin kengät jalkaan ja ulos. Toinen tuli vielä joulukuussa ja oppi silti 2vko:ssa pyytämään ulos, kun hätä iski. Viitseliäisyyttä ;)

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   5.5.25 19:42:41

Paremmin kerrostalossa opetettu sen oppi kun rivitalooon tullut. Et riippuu enemmän pennusta.

Pissa-alustat oli käytössä aluksi. Oli kasvattaja jo niille opettanut. Ulos aina kun herää tai on syönyt.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.5.25 19:44:56

Porrastreeniä tuli, mutta eipä siinä muuta. Käytävässä piti kantaa ettei pissi.

Ja sisäsiisteys ennen kaikkea fysiologinen juttu, eli kehittyy kyllä ajan kanssa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   5.5.25 20:48:27

Täällä myös kolme pentua tullut kerrostaloon. Kaikki pieniä ja lyhytkarvaisia, talvipennun kanssa harjoittelu sujui hitaammin. Sama periaate kun ylempänä jo vastailtu, koira kainaloon ja pihalle x aika monta päivässä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.5.25 21:09:05

Täällä myös kerrostalossa kasvanut pikkukoira. Ulos mentiin kainalossa kuskaten ensimmäisenä aamulla ja aina kun mahdollista. Tosin kävin myös töissä, niin sen ajan pentu oli rajatulla alueella missä sillä oli kunnon pissa alusta. Oppi kuitenkin ihan hienosti sisäsiistiksi, vaikka tuo wc sillä olikin.
Oikeastaan hyvä kun oppi myös sitä käyttämään, koska joskus se voi olla ihan hyödyllistäkin hätätapauksissa.

Lähettäjä: Rekku 
Päivämäärä:   5.5.25 22:23:23

Kuinka työssä käyvä pystyy tunnin parin välein kuskaamaan pentua ulos, ei mitenkään. Silloin kyllä joku wc/pissa-alusta on ihan välttämätön ja kuten edellinen sanoikin, niin voi olla kovinkin hyödyllinen joissakin tilanteissa.

Lähettäjä: Just näin 
Päivämäärä:   6.5.25 17:23:10

Sisävessassa ei kyllä ole mitään pahaa. Juuri niiden pienimpien koirien kanssa ihan järkevää opettaa myös sisävessaan, varsinkin kerrostalossa. Kummasti helpottaa, kun ei välttämättä tarvitse joka välissä lähteä pentua ulos kiikuttamaan. Toki koiraa silti viedään useita kertoja vuorokaudessa ulos ym, mutta miksi ei voisi välillä päästä helpommalla ja koirankaan ei tarvitsisi koskaan kärsiä hädästä, kun olisi mahdollista tarpeen tullen tehdä asiansa sallittuun paikkaan.

Lähettäjä: puff 
Päivämäärä:   6.5.25 17:45:19

Ameriikoissa pikkukoirilla on vaipat...

Lähettäjä: Bess 
Päivämäärä:   6.5.25 22:32:34

Meille tuli aikoinaan yorkki pentu syksyllä ja asuttiin kerrostalossa. Viikon sain pidettyä lomaa ja sen jälkeen pentu jäi kotiin omaan rajattuun tilaansa työpäivien ajaksi. Luonnollisesti teki silloin tarpeensa pissa-alustalle ja hyvä kun siihen oppi. Eipä tarvinnut koskaan murehtia koiran olemista pissahädässä kotona, vaikka työpäivä olisi yllättäen joskus venähtänytkin. Pakkohan sille pennulle on jonkinlainen "vessa" laittaa, kun aika harva ihminen pystyy olemaan kotona 24/7 ja käyttämään pentua koko ajan pissalla. Vai miten ihmeessä olette selvinneet toisin? Keetokaahan ihan rehellisesti.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   7.5.25 07:12:01

Bess: kuinka pitkiä päiviä siis pentu joutui olemaan heti yksin?

Lähettäjä: lehti 
Päivämäärä:   7.5.25 09:05:49

Jotkut käyttävä sanomalehtiä mutta sen muste jämähtää lattiaan kiinni...kyllä tietää mitä on luettu! XD

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.25 09:07:27

Mun mielestä koira ansaitsee oman pihan. Ehkä epäsuosittu mielipide, mutta itse odotin, että pääsin pois kerrostalosta ennen kuin koiran otin.

Lähettäjä: ei pahalla 
Päivämäärä:   7.5.25 09:10:55

Kerrostalossa kuuluu olla elämisen ääniä. Se joka niitä ei kestä niin maalaiselämä on silloin suositeltava asumismuoto :)

Lähettäjä: Höpöhöpö 
Päivämäärä:   7.5.25 17:56:07

Kyllä se koira pärjää aivan mainiosti myös kerrostalossa ja ilman omaa pihaa. Sitäpaitsi omalle pihalle koiran voi vaan nakata ominpäin ulkoilemaan, mutta kerrostalossa asuvana olet aina yhdessä koiran kanssa.

Lähettäjä: pwp 
Päivämäärä:   7.5.25 18:03:01

No hyvin meni pentuaika ja hyvin on mennyt sen jälkeenkin :D ... Meillä on 16v koira, jonka kanssa asuttiin pari vuotta (se taisi olla jotain vähän alle 10v) rivitalossa ja muuten kerrokset on vaihdelleen 4 ja 7 välillä. Oppi tosi nopeasti sisäsiistiksi eikä sillä mitään erillisiä vessoja ollut vaan paperia lattialla pienenä pentuna.

Enkä tiedä kokeeko meidän koira sitä että hänkin "ansaitsisi" oman pihan :D Rivari-aikoina se lähinnä kaiveli kukkapenkkiin luita. Enemmän se nauttii pitkistä lenkeistä tai vaihtoehtoisesti sohvalla löhöämisestä. Kotipiha on vaan tylsä kun on pelkät omat pissat mitä haistella.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.5.25 19:59:40

Ei mun koirat ainakaan osaa kaivata mitään omaa pihaa :D Asutaan kerrostalossa, löytyy myös sukumökki maalta ja miesystävä asuu maalla. Paljon mielenkiintoisempaa ulkona hengailu koirien mielestä on kun ollaan jossain muualla kuin noilla kahdella tutulla pihalla. Tänäänkin otin koirat mukaan pihatöihin miesystävän luona ja kumpikin makoili tylsistyneenä odottamassa koska mennään sisälle. Vau mitä pihasta nauttimista!

Kotona ollessa tulee lenkkeiltyä enemmän kun ei ole sitä "päästän koirat vaan pissalle pihalle"-mahdollisuutta ollenkaan. Pihahengailua harrastetaan mm. puistoissa joissa voi katsella ohikulkijoita ja haistella muiden koirien hajuja ja koirametsässä jossa vietetään pari tuntia parisen kertaa kuussa. Jos koirat saisivat valita niin ottaisivat varmasti sen kerrostalon, jossa on enemmän aktiivista tekemistä minun kanssani eikä sitä pihalla hengailua minun tehdessä pihatöitä :D

Päivämäärä:   7.5.25 20:24:16

Itse en jaksaisi. Oli raskasta vähän aikaa aikuisenkin koiran kanssa ja nyt kun on pentu niin en kyllä jaksaisi millään. Kun viime yönä tuli ripulia viidesti niin siinä olisi ollut kiva juosta pihalle. Mutta olenkin tottunut muutamaa kuukautta lukuun ottamatta asumaan koko ikäni rivarissa tai omakotitalossa enkä siksi viitsisi millään.

Lähettäjä: puru 
Päivämäärä:   7.5.25 20:32:02

Onneksi kaikki eivät ole koiraihmisiä. Ihan totta.

Päivämäärä:   7.5.25 21:09:56

Mun koirat rakastaa omalla pihalla rallittamista, painia ja leikkiä toisiensa ja minun kanssa. Kai ne vaan makaisi tylsistyneenä jos kukaan ei viitsisi niiden kanssa touhuta, olivat irti omalla pihalla tai kerrostalossa sisällä.

Lähettäjä: Noup 
Päivämäärä:   7.5.25 22:23:49

Ei ole mahdotonta, mutta vähän vaivaa täytyy nähdä pentuaikana. Jos pienen rodun oentu kyseessä, niin ilman muuta kannattaa laittaa myös luvallinen pissa paikka. Helpottaa niin tulipalopakkasilla kuin esim omistajan ollessa kipeänä.

Lähettäjä: Hund 
Päivämäärä:   8.5.25 06:54:30

Mitä ihmettä, vasta puolivuotiaana jollain koira sisäsiisti?
Kyllä meillä ne on kaikki tehneet tarpeensa ulos max. 3kk:n iässä.

Lähettäjä: Pömpeli 
Päivämäärä:   8.5.25 18:07:33

Hund: Ihmisillä on vain eri näkemys siitä, mitä tarkoittaa sisäsiisti. Osalle se tarkoittaa sitä, että koira tekee tarpeensa ulos päästessään sinne riittävän usein ja osalle se tarkoittaa sitä, että koira aidosti kykenee pidättelemään esim. sen 8-9 tuntia. 3-kuinen ei aidosti ole vielä pidätyskykyinen normaalisti, mutta se voi jo osata pyytää ulos tai tehdä tarpeensa pääsääntöisesti ulos. Mutta ei sen ikäiseltä voi aidosti odottaa, että kykenee esim. ne 9 tunnin työpäivät pidättämään.

Meillä koirat olleet aidosti sisäsiistejä vaihdellen siinä 5-11 kuukauden iässä. Koirilla tosiaan suurta sisäistä vaihtelua, paljon riippuu niin koirasta itsestään, sen arkirytmeistä ja omistajan viitseliäisyydestä. Asioita, jotka tähän vaikuttavat on mm. yksinolojen pituus, onko muita koiria seurana, onko koiralla rajattu tila tai jopa häkki vai onko se vapaasti koko asunnossa (yksinolojen / öiden ajan), mitä se tekee silloin kun muut nukkuvat tai omistaja on töissä (eli nukkuuko vai touhuaako, juoko jne.).

Itse olen asunut melkein aina kerrostalossa koirien kanssa, joten olen siihen tottunut - mutta tottahan se on, on se rasittavampaa ihan varmasti - ja saattaa tosiaan vaikuttaa siihen pennun sisäsiistiksi oppimiseen. Ehkä siksi itsellä osa koirista ollut hitaampia oppimaan sisäsiistiksi, kun sen sijaan, että voi vaan yövaatteissa avata oven ja päästää pihaan, joutuu pentu odottamaan, että saa itse vaatteet päälle (ja mahdollisesti odottelemaan vielä hissiä tai sitten niissä rappusissa).

Kyllä se kerrostalossa silti onnistuu, vaatii vaan tietyllä tapaa enemmän sitä viitseliäisyyttä ihmiseltä.

Meillä on kaikilla ollut pikkupentuaikana käytössä sanomalehtiä tai pissa-alustoja. Yksi ei niitä kauheasti kyllä käyttänyt, pissasi (yleensä kesken toisen koiran kanssa leikkien) vähän mihin sattuu, kun ei paperille aina ehtinyt. Yksi taas oppi melkein saman tien hakeutumaan alustalle ja siitä sitten oppi tosi nopeasti ulos, vaikka alustat pidettiin aika pitkään käytössä varmuuden vuoksi.

Itse en ole pääosin öisin pentuja ulkona käyttänyt ollenkaan. Viimeisin pentu oppi hämmästyttävän nopeasti pidättelemään 8 tunnin yöt, vaikka olisi ollut mahdollisuus tehdä alustalle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.5.25 19:42:15

Minulla on nyt 3-vuotias koira, jonka kanssa on sen koko elämä asuttu kerrostalossa. Pentuaikana ulkona tuli rampattua kyllästymiseen asti, mutta kyllä se ihan tehtävissä oleva homma on - pentu kantoon joka kerta, kun se on herännyt, syönyt/juonut tai leikkinyt, sekä ylipäänsä sopivin väliajoin. Lisäksi pissa-alustat käytössä, pentu oli oppinut jo kasvattajalla niitä käyttämään, ja niille kyllä teki varsin usein varsinkin pissoja. Oli vähän alle 6 kk, kun sekä halusi että kykeni pidättelemään tarpeitaan koko työpäivän yli.

Olen kuitenkin todennut, että en halua toista koiranpentua ottaa tähän asuntoon/taloon. Rappukäytävässä ravaaminen yhdistettynä siihen, että ihan heti talon ulkopuolellakaan ei ole sopivaa nurmialuetta, väsyttää liikaa jo ajatuksenakin, vaikka kerran olen siitä selvinnyt. :D Pentu piti kantaa liikennevaloristeyksen toiselle puolelle, että sopiva pissapaikka löytyi, ja kyllä se yksinkertaisuudessaan on pidemmän päälle aika raskasta. Olen toisesta koirasta haaveillut, mutta se ei ole ajankohtainen ajatus ennen kuin olen muuttanut rivi- tai omakotitaloon.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   8.5.25 20:49:40

Otattehan myös huomioon sen, että yksin jäädessä koira (oli pentu tai ei) monesti tahtoo itkeä perheensä perään? Varsinkin jos se ei osaa olla yksin.

Isäni asuu kerrostalossa ja naapuriin otettiin juuri pentu, joka ulvoo työpäivien ja -öiden ajat yksinään. Mutta naapuria ei kiinnosta ystävällisetkään huomautukset asiasta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.5.25 21:07:15

R: Ai että omakotitalossa voi antaa pennun itkeä ikäväänsä, eikä tarvitse opettaa yksinoloa, kun ei ole kukaan kuuntelemassa?

Päivämäärä:   8.5.25 21:10:50

R: Niin, siksi juuri se pentu pitää opettaa rauhassa yksinoloon. Toki koirissa on suuria persoonaeroja asian suhteen, joskus koira ahdistuu, vaikka olisikin totutettu "kaikkien sääntöjen mukaan", mutta useimmat oppivat oikeanlaisella harjoittelulla olemaan rauhassa itsekseenkin.

Kuulostaa kyllä aika kehnolta koiran omistajalta tuo naapuri, ellei ole kiinnostunut koiransa hyvinvoinnista. Tuo on kuitenkin tosi iso koiran hyvinvointiin vaikuttava asia. :(

Päivämäärä:   8.5.25 21:50:12

Koira on laumaeläin, on ihan normaalia vaikkei oppisi ikinä yksinoloon.

Lähettäjä: wouh 
Päivämäärä:   9.5.25 02:33:13

Koiran ulina kuuluu kerrostalossa normaaleihin elämisen ääniin. Vaikka tekisi ell siitä ulinastsa niin eipä sille mitään voi. Ja pentuhan nukkuu suurimman osan yksinoloajastaan eikä ulina (toivottavasti) jatku enää aikuisena.

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   9.5.25 06:50:41

Eiköhän koiria ole asunut kerrostaloissa ennenkin ja useimmiten kai kuitenkin ilman ongelmia, varsinkin jos pennusta alkaen tottuu kerrostalo elämän ääniin. Sisäsiisteyskin varmasti hoituu ajallaan ja minäkin olen sitä mieltä, että luvallinen pissapaikka ehdottomasti, niin ei ole pakko aamu- tai iltayöstä kiikuttaa koiraa ulos tarpeilleen. Tämä siis pienten/kääpiökokoisten koirien kohdalla.

Päivämäärä:   9.5.25 08:18:31

Itse olen kyllä niitä alustoja käyttänyt myös ihan keski- ja isokokoisten koirien kanssa. Tarvittaessa vaan 2-4 alustaa kiinni toisissaan.

Lähettäjä: rap 
Päivämäärä:   9.5.25 12:03:51

Kuten moni on jo sanonut, ihan mahdollista mutta vaatii viitseliäisyyttä. Sisävessaan en alkaisi opettaa, koska näen riskin että koira oppii ulkona käymisen sijasta siihen. Alustoja en ole koskaan uskaltanut käyttää koiran ollessa ilman valvontaa, ainakin noutajanpennuilla on tapana nakerrella/syödä asioita joita ei pitäisi.

Omista neljästä koirasta ensimmäinen tuli hissittömän kerrostalon 3. kerroksessa asuessa ja sisäsiisti siitäkin tuli, mutta onhan nuo seuraavat ollut 100 kertaa helpompi opettaa kun matkaa ulos on alle 10 metriä.

Lähettäjä: Muru 
Päivämäärä:   9.5.25 21:24:24

Joo, vähän viitseliäisyyttä tosiaan kerrostalossa pennun opettaminen vaatii, mutta ei se mitään ylivoimaista kuitenkaan ole, varsinkaan kevät-kesäaikaan. Siltikin opetin omani myös alustalle, koska kyseessä pieni lyhytkarvainen koira, joka ei viihdy pakkasessa eikä vesisateessa. Silloin on hyvä, että on mahdollisuus käyttää sisävessa. Toki koira pääse silti lenkille ja muihin aktiviteetteihin.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.5.25 21:36:24

LähettäjäN

Päivämäärä8.5.25 21:07:15

R: Ai että omakotitalossa voi antaa pennun itkeä ikäväänsä, eikä tarvitse opettaa yksinoloa, kun ei ole kukaan kuuntelemassa?

----

Jospa lukisit viestini ja ehkä aloituksenkin uudelleen ihan otsikosta lähtien. Palataan sitten :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.