Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kiroilusta on tullut normi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.5.25 16:11:09

Ei mahtunut otsikkoon, mutta tarkoitan tällä lähinnä virallisia radiokanavia, tv ohjelmia, poliitikkojen puheita jne. Ehkä olen vain vanhanaikainen, mutta mielestäni kiroilu ei ole sopivaa virallisilla kanavilla ja en halua lasten kuulevan sanoja vtusta alkaen. Ihan liikaa kuulee joka paikassa

Re: Miksi kiroilusta on tullut normi?

Päivämäärä:   5.5.25 16:31:06

Käytöstapoja kiitos.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 16:34:57

Vanhemmat eivät nykyään taida opettaa käytöstapoja. Sellainen jonkinlainen jengikulttuurin ihannointi on nykyään lapsentekoiässä olevien ihmisten mieleen. Olen kuullut usein jopa sen kyseenalaistamista että onko kiroilu rumaa ja miksei saisi kiroilla että paska ja @!#$ on ihan normaaleita sanoja.

Sanonpa itse sen vain että meillä on edelleen yhteiskuntaluokkia vaikka niistä ei saisi ääneen puhua.

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   5.5.25 16:36:12

Minä en kiroile lainkaan tai en ainakaan muista, milloin olisin kiroillut, mutta minusta kiroilu on toimiva tyylikeino silloin kun sen osaa. Sitä vain täytyy osata käyttää oikein, mikä on hyvin vaikeaa. Joskus se todella tuo viestiin lisää syvyyttä ja tunnetta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.5.25 16:43:41

Miksi meidän kaikkien pitää yhdessä leikkiä, että esim. pe*kele on Ruma Sana ja sitä ei saa sanoa?

Ne on kirjaimia. Sanoja joita käytetään eri tilanteissa. Sanaa petkele kun pitää poistaa jäätä, ja per*ele kun potkaistaan varvas vahingossa seinään. Se siitä, henk koht olen sitä mieltä että petkele on noista kahdesta rumempi kirjainyhdistelmä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 16:45:38

No vttu miksei?

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   5.5.25 16:54:04

Ihmettelen samaa kuin aloittaja. Ylipäätään monet ihmiset puhuu todella rumasti: @!#$, vittuillaan, paskanruskeaa, kusenkeltaista. Paska on ihan käypä sana kuvailemaan mitä vaan: ruoka on paskaa, ollaan paskana jne. Sitten sellaiset alatyyliset ilmaisut, kuin tehdä töitä peräsuoli pitkänä. En halua tietää enempää kyseisistä töistä.

Päivämäärä:   5.5.25 16:55:06

Onhan se toisaalta hyvä että osa kansasta kiroilee, tulee nopeasti tietoon onko perhe rahvasta valkoroskaa vai ei.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   5.5.25 16:58:38

Minusta kirosanoja voi hyvin käyttää voimasanoina silloin, kun jokin asia ihan oikeasti harmittaa, johonkin sattuu, jokin asia menee rikki tms. Aina ei riitä, että sanoo "ai että, nyt sattui paljon", vaan joskus vaan on päästettävä se ärräpää.

Siitä olen samaa mieltä, että virallisiin kanaviin kiroilu ei kuulu ollenkaan, eikä ihan normaalissakaan puheessa anna puhujasta kovin fiksua kuvaa, jos joka sanan jälkeen pitää sanoa v*ittu. Olen kiinnittänyt kiroiluun huomiota varsinkin näissä kaiken maailman Emma-gaaloissa, joissa palkinnon saajien puhe kuuluu joka kerta kutakuinkin näin: "V*ttu kiitos! Olen tehnyt töitä tämän eteen ihan v*tusti, ja haluan v*ttu kiittää teitä kaikkia kuuntelijoita/katsojia/äitiä ja isää. Ihan v*tun ihanaa!".

Samoin tänään bussissa kiinnitin huomiota kahden nuoren aikuisen puheeseen:
- "V*ttu mä niin tykkään niist v*tun Helsingin busseista."
- "Ai niist v*tun oransseista?"
- "Nii, ku niis ei v*ttu tarvii näyttää v*ttu sitä v*tun bussilippuu."
- "Ei nii v*ttu ku voi vaan mennä mistä v*tun ovesta vaan sisään."
- "No älä v*ttu."

Antaa kyllä puhujasta jotenkin vähä-älyisen kuvan.

Lähettäjä: Rauhaa vain 
Päivämäärä:   5.5.25 17:07:53

Välttelen kiroilua, en vapaaehtoisesti kuuntele, valitsen toisenlaisia keskustelijoita. En puutu jos joku kiroilee mutta niin siinä vain käy että jalat äänestävät ja kulku käy muualle.

Lähettäjä: <> 
Päivämäärä:   6.5.25 09:14:19

Mun lempikirosanat on v*ttusa*tana. P*rkele kolmantena. H*lvetti neljäntenä.

Lähettäjä: jop 
Päivämäärä:   6.5.25 10:06:22

"Antaa kyllä puhujasta jotenkin vähä-älyisen kuvan." Tämä.

Lapsellisen ja vähä-älyisen. Ja kiroilen joo itsekin joskus kotona tai jossain hyvien ystävien seurassa jos juttu oikein käy hermoon, mutta en muualla. Kotona jo opetettu että se on lapsellista eikä mitenkään "coolia", niinkuin ilmeisesti tää porukka joka jokapaikassa kiroilee, luulee.

Lähettäjä: <> 
Päivämäärä:   6.5.25 11:16:59

Mä en kiroile julkisilla paikoilla enkä ihmisten ilmoilla, mutta kotona ja autossa liikenteessä senkin edestä.

jopin kanssa samaa mieltä että pitää osata käyttäytyä julkisilla paikoilla.

Päivämäärä:   16.5.25 13:18:22

Tätä juuri tarkoitin. Nyt euroviisujen suorassa lähetyksessä Ylen selostaja sanoi ”erika vtn vikman.” Ja tällaisia vastaavia tuntuu nyt olevan paljon. Ja joo varmasti vahinkoja sattuu mutta kuitenkin..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.