Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko pyöreä olla hyväkuntoinen ja jos ei niin

Lähettäjä: haba 
Päivämäärä:   5.5.25 14:36:03

Mitä vinkkejä on kunnon kohottamiseen(muttei välttämättä massan menetykseen)?

Re: Voiko pyöreä olla hyväkuntoinen ja jos ei niin

Lähettäjä: riisi 
Päivämäärä:   5.5.25 14:39:33

Sumopaini voisi olla hyvä idea? Tutustu heidän ruokavalioon ja harjoitteluun?

Päivämäärä:   5.5.25 14:45:59

riisi: onko sumopainille jotain kerhoja tai toimintaa? Esim länsi-Suomessa?

Lähettäjä: riisi 
Päivämäärä:   5.5.25 14:49:28

En tiedä, kunhan tuli mieleen. Joskus japanilaisia kamppailulajeja miettineenä selailin ko lajia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 15:56:47

Onko siis pyöreä vai lihava?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.5.25 15:57:46

Mitä eroa niillä on?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.5.25 15:57:50

Tietysti voi olla? Lihavakin voi olla huippu-urheilija lajissaan. Mitä tällaiset kysymykset oikein on?

Päivämäärä:   5.5.25 16:06:40

Voi olla, mutta hyväkuntoinenkin helposti puuskuttaa urheillessa jos on monta kymmentä kiloa ylimääräistä kannettavana, oli se sitten reppu tai rasvaa.

Lähettäjä: Liu 
Päivämäärä:   5.5.25 16:19:32

Mitä tarkoittaa hyväkuntoinen? Esim. kuulantyöntäjä tai painonnostaja jaksaa tehdä lihaskuntotreeniä salilla, mutta eivät todennäköisesti selviäisi puolimaratonista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.5.25 16:22:57

Riippuu, mitä pyöreällä tarkoitetaan. Esim. voimanostajat ja kuulantyöntäjät voivat olla isoja ja omata läskiäkin, mutta onhan heillä normaalia ihmistä enemmän myös lihasmassaa.

Pyöreäkin voi kasvattaa siis lihaksia ja voimaa. Ja pyöreä voi kasvattaa toki myös aerobista kuntoa. Mutta vaikeaa siitä tulee, jos on oikeasti merkittävän ylipainoinen - silloinhan joudut koko ajan kantamaan ns. turhaa taakkaa. Tässä voi myös nivelet joutua koville, etenkin jos ikää on.

Lähtökohtaisesti läskistä on hyötyä vain muutamissa lajeissa ja silloinkin vain vähän - enemmän merkitystä on kehonkoostumuksella eli lihasten ja rasvan suhteella.

On pikkuisen eri asia vaikkapa juosta, jos painat 100 kiloa koska olet lihava ja normaali painosi olisi joku 50 kiloa, vs. juosta satakiloisena, jolla on iso lihasmassa ja vähän rasvaa.

Lähettäjä: tarkennus 
Päivämäärä:   5.5.25 17:00:50

Kiinnostaisi myös mitä tarkoittaa tässä nyt pyöreä? Lihaksikkaalla tavalla vai lihavalla tavalla pyöreyttä kehossa? Koska on aika oleellinen ero puhutaanko sumopainija-kunnosta? Vai ihan muusta, vaikka siitä että telinevoimistelijakin on rakenteeltaan pyöreä verrattuna rytmiseen voimistelijaan.

Päivämäärä:   5.5.25 17:11:31

Mitä eroa niillä on?

Pyöreä voi olla vaikka olisi normaalipainoinen. Lihava ei ole sitä. Mielestäni ”olen vähän pyöreä” on ihminen, jolla on pömppömaha tai paksut reidet, vähän peppua. Lihavuus on jo ihan diagnoosi.

Päivämäärä:   5.5.25 17:13:05

Hyvin voi olla!

Katso Mila Movement-app, viikon ilmainen trial.

Camilla Lorentzen on aika pyöreä ja treenaa mararonille ja on PT tuon ihanan apin takana. Vaihtanut dieetit elämäniloon ja jakaa sitä liikkumsen iloa muillekin.

Päivämäärä:   5.5.25 17:13:11

Eli siis voiko ihminen olla hyväkuntoinen jos hänellä on vaikka paksut reidet? Tätäkö aloituksessa siis kysyttiin?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.5.25 09:01:52

"Pyöreä voi olla vaikka olisi normaalipainoinen. Lihava ei ole sitä. Mielestäni ”olen vähän pyöreä” on ihminen, jolla on pömppömaha tai paksut reidet, vähän peppua. Lihavuus on jo ihan diagnoosi."

No tässä taas nähdään, miten erilaiset määritelmät ihmisillä on tietyille sanoille :D Minulle "pyöreä" ihminen on ylipainoinen tai lihava. Isot rinnat tai takamus eivät mielestäni tee kenestäkään vielä pyöreää, jos on muuten hoikka. Painoindeksin mukaanhan ylipaino ja lihavuus virallisesti menevät. THL:n sivuilta:

"Ylipaino (ml. lihavuus): painoindeksi 25 kg/m² tai enemmän.
Lihavuus: painoindeksi 30 kg/m² tai enemmän."

Tietysti painoindeksi on huono mittari jos ihmisellä on paljon lihasmassaa (näin etenkin miesten kohdalla). Toisaalta, sillä kehonrakentajalla tuskin on pahaa pömppömahaa, vaan paino on jakautunut ihan eri tavalla. Kyllä kehonkoostumusta voi arvioida myös ihan omilla silmillä.

Lähettäjä: leona 
Päivämäärä:   6.5.25 09:56:50

Tuo pyöreiden määritelmä tässä minuakin kiinnostaa. Minäkin olen mielestäni rakenteeltani pyöreä, vaikka en ole lihava ja paino normaalipainon skaalan alapäässä. Omaan nimittäin lyhyet jalat, paksut reidet ja massaa takalistossakin. Treenaan crossfittiä useita kertoja viikossa (kilpailen myös) ja juoksen, koen olevani aivan hyväkuntoinen, vaikka olenkin tällainen pyöreä.

Päivämäärä:   8.5.25 17:58:25

Up

Lähettäjä: uretaani 
Päivämäärä:   8.5.25 20:06:40

Ihannepaino usein mitataan karkeasti pituus miinus 100. Eli 160-100=60kg.

Ehkä sitten, jos 160cm onkin 75kg, on pyöreä?

Päivämäärä:   8.5.25 22:36:28

Jos on suuntautunut mittareihin ja taulukoihin ja indekseihin, niin silloihan voi kokeilla cooperintestin ja vaikka uuden armeijaan lähtevien kuntotaulukon. Ei siinä mitään menetäkkään.
Jos vedät coopperin keskiverrosti, saat keskivertotulokset lihaskunnossa ja liikkuvuudessa, niin eikö silloin periaatteessa saa olla minkä muotoinen tahansa..?

Lähettäjä: Iso koko ikänsä 
Päivämäärä:   9.5.25 03:03:38

Oltiin ala-asteella kun tuli terveystarkastus ja muut tytöt painoi alle 38kg ja minä painoin 42kg.
Muut tytöt ei tehnyt kotona fyysistä työtä, mutta minä jouduin tekmään.
Terkkaria ei kiinnostanut ja minusta tuli ylipainoinen ja sitä stanan käyrää kytättiin monta vuotta. Olin aina ylipainoinen ja sen jälkeen läski, koska painoin enemmän puntarilla kuin muut.

Olen sen jälkeen koko aikuiselämäni tavalla tai toisella laihdutellut ja lihonut ja yrittänyt olla sen käyrän sisässä, vaikka silloin kakaranakin juoksin, nostin ja heitin keskivertotasolla ja joissakin lajeissa paremmin kuin muut.

Nykyään on jo ehkä päässyt rauhaan siitä, että olen edelleen aina se viisi kiloa painavampi kuin muut, mutta tiedän, että juoksen, nostan ja heitän edelleen keskivertoa paremmin, jos viivalle lähdetään.

Paskamaista tuo lihavuus- ja läskirääkkäys, se ei ilmeisesti ikinä katoa..

Lähettäjä: Väärä kys.asettelu 
Päivämäärä:   9.5.25 06:57:05

Omituinen kysymys
Jos vastaan että pyöreä voi olla hyväkuntoinen niin sitten oletetaan että minun ei tarvitse vastata siihen miten pyöreä voisi kohottaa kuntoaan
No ei sitten

Päivämäärä:   9.5.25 06:58:39

Ennusteen mukaan 15 vuoden kuluttua maailman aikuisväestöstä 60 prosenttia on ylipainoisia tai lihavia.

Yksilön vika???

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.