Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylihygieeniset ihmiset

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 14:01:57

Kaveri jynssää käsidesiä joka välissä mikäli koskeenjulkisella paikoilla mihinkään.mikä järki?? Kannattaisko hankkia vastustuskyky. Itse kerran olen nuolaissut sormenpäätä juuri lukittuani junan vessan samoilla sormilla enkä saanut mitään tautia. Kelatkaapa sitä

Re: Ylihygieeniset ihmiset

Lähettäjä: hyiv 
Päivämäärä:   5.5.25 15:48:06

Kaverisi on fiksu, toisin kuin sinä.

"Itse kerran olen nuolaissut sormenpäätä juuri lukittuani junan vessan samoilla sormilla enkä saanut mitään tautia."
Nämä sormennuolijat ovat kyllä kertakaikkiaan oksettavia. Kenelle tulee edes mieleen nuolla sormia, varsinkaan likaisia sellaisia?! Kiva työpaikan kahvihuoneessakin, kun on vain yksi lehti ja joku nuolee joka käännön välissä sormet. Tai kaupassa näitä näkee myös heviosastolla. Ensin nuollaan sormet ja sitten puristellaan tomaatit, nam.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.5.25 15:51:07

hyi yäk aloittaja. Kaverisi ei kuulosta ylihygieeniseltä vaan sinä alihygieeniseltä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.5.25 15:53:34

Kaveri järkevä- itse en halua influenssaa yms kun joka päivä hoidettava talli niin pyrin välttämään sairastelut.
Flunssa tarttuu helposti sormista- hierot esim silmiä niin tarttuu hyvin.
Tuuriahan se on milloin koskee paikkaan jossa joku viruksia levittävä on niiitä levitellyt. Käsienpesu tehokas tapa torjua flunssaa. Ja meilläkin autossa käsidesi.
Provohan aloitus varmaan olikin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.5.25 15:57:36

Kun on sormet tukevasti paskassa kaiken päivää niin ei niitä tule suuhun, nenään, korviin tai muihinkaan reikiin työnnettyä.
Jos nyt jää nälkäisinä pesemättä ennen ruokailua niin onpa kunnon mikrobicoctail kunnossa vastustuskyvyn ylläpitoon.
Kokemusta on. Viimeksi sairastunut koronaan v 2020.

Lähettäjä: Kuckeliku 
Päivämäärä:   5.5.25 16:00:49

En ole ylihygieninen, ja silti pesen käsiäni paljon. Jossain omalla tallilla voin hyvin syödä jotain "samoilla käsillä", mutta ei kiitos junassa, lentoasemalla tai buffet -pöydästä.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   5.5.25 16:01:55

Olen alihygieeninen mutta ei tullut koronaa, en edes muista milloin viimeksi flunssassa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.5.25 16:02:43

"Jos nyt jää nälkäisinä pesemättä ennen ruokailua niin onpa kunnon mikrobicoctail kunnossa vastustuskyvyn ylläpitoon."

Miten joltain (aikuiselta) voi käsienpesu jäädä väliin ennen ruokailua? Varsinkin, jos kädet vielä ovat "tukevasti paskassa" kuten kuvailit?
Käsittämätöntä.

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   5.5.25 16:14:49

Tuttu ravaa perässä rätin kanssa kun on kylässä; jos tipahtaa pullanmuru pöydälle se kesken kahvinjuonnin pyyhkii sen, jos vettä hanasta ottaessa roiskahtaa tiskipöydälle se katsoo ja ärjyy että älä roiski siihen tulee kalkkijälki, kun olet käynyt vessassa vaikka vain pesemässä kädet tullessasi se menee kuivaamaan hanan ja huomauttaa jos käsistä on tipahtanut vesipisaroita lattialle kun olet ottanut pyyhkeen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.5.25 16:20:22

Monella on ocd.

Päivämäärä:   5.5.25 17:09:08

Rauhotu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 17:11:26

"Lähettäjä: hyiv
Päivämäärä: 5.5.25 15:48:06

Kaverisi on fiksu, toisin kuin sinä.
"

Ei se ole mitenkään ylihygieenistä.

Päivämäärä:   5.5.25 17:24:57

Pesen käsiä, mutta käsidesiä en käytä ikinä. Muutaman ylihygieenisen tunnen ja ovat aina kipeänä.

Päivämäärä:   5.5.25 17:52:45

No minä varmaan olen aloittajan mielestä ylihygieeninen, omasta mielestäni tapani kuuluvat hyvään perushygieniaan. Olen harvoin sairaana, viimeisen vuoden aikana on käynyt huono tuuri kun ensin sairastin ensimmäistä kertaa noron sitten pikkulapsivuosien, sen jälkeen tuli viimein se korona joka onneksi kesti vain viikon, ja tänä vuonna sain ensimmäistä kertaa elämässäni influenssan joka sekin hoitui viikon levolla. Mutta välissä on voinut olla vaikka parikin vuotta etten ole ollut edes flunssassa.

Pesen siis kädet aina kotiin tultua, vessassa käynnin jälkeen, ennen ruoanlaittoa ja jos olen kosketellut jotain "likaista" tai siivonnut. Ai niin, pesen kädet myös ennen astianpesukoneen tyhjennystä. Pyyhin puhelimen desinfiointipyyhkeellä kun tulen kotiin ja vaihdan kotivaatteet. Vedän vessanpöntön kansi kiinni ja vaihdan käsipyyhkeen pari kertaa viikossa (asun yksin, jos olisi lapsia tms. niin vaihtaisin joka päivä). Pidän käsidesipurkkia ja puhdistuspyyhkeitä autossa ja käytän niitä kaupan jälkeen. Kun tankkaan niin otan paperipyyhkeen suojaksi ettei tarvitse koskea bensapumpun kahvaan (tiedostan että kaupan ostoskärryt ovat varmaan yhtä likaisia mutta jostain syystä ne kahvat inhottavat minua enemmän). Pesen hedelmät ja vihannekset huolellisesti vedellä ja etikalla tai ruokasoodalla, ja ruokaa laittaessa pesen usein käsiä eri työvaiheiden välillä.

Näillä menty jo yli kymmenen vuotta ja harvoin olen sairaana. Jos ihmiset viitsisivät edes pestä käsiään niin tautiaallot rauhoittuisivat huomattavasti. Tokihan sitä saa muut nuolla vaikka niitä julkisten vessojen ovien kahvoja mutta miksi ottaa tahallaan itselleen noro kun sille ei kuitenkaan saa immuniteettia.

Youtubessa on brittiläinen sarja pakkomielteisistä siivoajista jotka käyttävät pari litraa kloriittia päivässä, joka ikinen päivä, ja imuroivat viitisen tuntia päivässä. Siinä on kyse sairaudesta. Osa ihmisistä on niin ällöttäviä että käsien pesukin on heille hysteriaa.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   5.5.25 18:59:02

Koen olevani "normaalihygieeninen" ihminen; pesen tietysti kädet vessassa käynnin jälkeen, ennen ruokailua yleensä (en kyllä syö sormin normaalisti), ruoanlaiton yhteydessä erityisen usein. En kyllä vaihda käsipyyhettä useampaan kertaan viikossa, eikä minua haittaa pussailla koirieni kanssa vaikka tiedän kyllä mitä ne puuhaavat. Olen todella harvoin sairaana. Käytän työkäsineitä jos olen tekemisisssä likaisten materiaalien kanssa.

Päivämäärä:   5.5.25 19:00:42

Vuoden sisään noro, korona ja influenssa... Vastustuskyky tainnut kärsiä. Sehän kärsii ylihygieniasta.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   5.5.25 19:50:12

No kyllä - on yli hygieeninen. Ei ole normaalia pestä hedelmiä etikalla tai omassa kodissa pestä käsiä pikkusiivoamisen jälkeen tai kännykää desinfioida.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.5.25 20:02:29

Itse pesen käteni aina tarvittaessa ja vessakäynnin jälkeen. Käsidesiä käytän vain jos käyn sairaalassa (tai muussa vastaavassa paikassa, jossa käsidesiä pyydetään erityisesti käyttämään) epähygienisempää on läträillä kätensä rutikuiviksi

Päivämäärä:   5.5.25 20:06:17

Kännykän desinfiointi on kyllä ihan perushygieniaa. Oksettaisi syödä samoilla käsillä, millä on koskenut puhelimeen. Tai laittaa likainen puhelin poskea vasten.

Päivämäärä:   5.5.25 20:09:44

Aloittaja on ällö.

Metsäretkillä/vaelluksilla puhdistan käteni tarpeilla käytyäni, mutta muutoin kyllä tulee syötyä nokisin ja multaisin käsin. Sama tallilla, kunhan nyt ei ihan paljain käsin kikkareisiin ole tullut koskettua.

Jos kosken mihinkään mihin toinen ihminen on voinut koskea pyrin pesemään/desinfioimaan ennen kuin kosken vaikkapa kasvojani. Kotiin tullessa pesen ekana kädet, sitten puran ostokset ja sitten pesen kädet vielä kertaalleen ennen muuta. Yleensä tosin tulee käytyä vessassakin siinä samalla niin tulee kerta sitä kautta.

Julkisia käyttäessä ja ostoskärrejä työnnellessä usein ne mihin kosketaan ovat ihan limaisia ja kädet jäävät tuntuvasti likaiseksi.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   5.5.25 20:16:27

No kyllä - on yli hygieeninen. Ei ole normaalia pestä hedelmiä etikalla tai omassa kodissa pestä käsiä pikkusiivoamisen jälkeen tai kännykää desinfioida
----
No tomaatti juttu ei. Mutta toivon mukaan siivoamisen jälkeen kaikki pesee kädet. Kännykän ja lapsen pleikkari ohjaimen sekä tabletin desinfioin aina välillä en toki joka päivä. Nehän törkeän likaisia

Päivämäärä:   5.5.25 20:42:20

"Vuoden sisään noro, korona ja influenssa... Vastustuskyky tainnut kärsiä. Sehän kärsii ylihygieniasta."

Taisit skipata kohdan jossa kerroin että sairastin nyt nuo pois alta ensimmäistä kertaa ikinä enkä aiempina vuosina ole ollut edes vuosittain sairas. Mutta tokihan sitä lukee vain mitä haluaa nähdä.

Minusta puhelimen desinfiointi kuuluu ihan perushygieniaan. Sitä puhelinta kuitenkin käytetään julkisilla paikoilla samoilla käsillä joilla pidetään bussin kaiteesta kiinni, käsitellään kolikkoja tai käydään siellä julkisessa vessassa. En minä halua sellaista pöpöpesää pöydälleni tai sänkyyni. Puhumattakaan siitä jos katsoo reseptejä puhelimesta, oikeastiko pitäisi se likainen puhelin lämäyttää keittiön tasolle ja sitä hipelöidä ja samalla kokata?

Kädet kannattaa pestä siivoamisen jälkeen senkin takia ettei jää pesuainejämiä käsiin.

Lähettäjä: Ammi 
Päivämäärä:   5.5.25 21:23:32

Apua en ole ikinä pessyt kännykkää, tai joskus ohimennen pyyhkäissyt,
Pesen paljon käsiä, mutta usein tallilta lähtiessä unohdan ja aina mietin miten likainen ratti mun autossa on …

Lähettäjä: Viva 
Päivämäärä:   5.5.25 23:37:04

Miten voi sanoa että "en koskaan kosketa kasvojani, jos...jne"? Minä hiplaan ihan huomaamattani milloin leukaa, milloin nenänpieltä (en siis kaiva nenää!), kohennan silmälasejani. En edes huomaa tekeväni sitä hyvin usein.

Päivämäärä:   5.5.25 23:42:09

En ole kuullut missään että joku desinfioisi puhelintaan.
Täysin erikoinen juttu.

Mutta on opeteltavissa se ettei koske kasvojaan. Tuttavan lapsi esimerkiksi on opetellut ettei missään tilanteissa koske kasvojaan vaikka kuinka hius kutittaisi tai leukaa tekisi mieli rapsuttaa. On niin moniallerginen että on saattanut koskea jossain allergeeniin tai koskea paikkaan johon joku muu allergeeniin kosketuksissa ollut on koskenut ja jos se käsi menee kasvoille ja lähelle suuta/nenää, voi tulla anafylaksia. Siksi ei koske koskaan kasvojaan. Tulee automaationa nykyään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.5.25 00:12:23

En ole koskaan pitänyt itseäni erityisen hygieenisenä, mutta kyllä minä kännykän näyttöä tapaan puhdistaa päivittäin. Kädet pestään ennen ruoanlaittoa/ruokailua, vessakäynnin jälkeen, kotiin tullessa yms. Tämä on ihan normaalia.

En myöskään koske sormin hissin nappuloihin jne, jos asiaa voi välttää, vaan käytän rystysiä tähän. Vessan ja keittiön pyyhkeet vaihdetaan vähintään kerran viikossa tai tarvittaessa, jos kostuvat/likaantuvat.

Hedelmiä ja vihanneksia en ala etikalla pestä, hyvänen aika. Viinirypäleet huuhtelen, sitruunan jos tarvitsen sen kuorta ruokaan. Muita en pese, ellei ole selkeästi näkyvää multaa tms.

En sairasta juuri koskaan flunssia tms.

Päivämäärä:   6.5.25 00:15:04

Minä kaivan nenää (tiedän, hyi:')), en ikinä desinfioi käsiäni, pesen kylläkin, hedelmät ja vihannekset vain huuhtaisen nopeasti enkä ole ikinä desinfioinut kännykkää. Silti olen ollut viimeeksi kipeänä kun sairastin koronan vuonna 2020. Sain sen kun pussailin miehen kanssa jolla tartunta (ei kumpikaan tiedetty). Muutoin en edes muista koska olisin ollut kipeänä..

Päivämäärä:   6.5.25 09:02:35

Mä en desinfioi ikinä käsiä vaan pesen kädet aina kun tulen kotiin, vedellä ja käsisaippualla, vessan jälkeen, ennen kuin laitan ruokaa ja ennen kuin tyhjään tiskikoneen, En ole sairastanut koronaa, en noroa eikä kunnon flunssaa ole ollut moneen vuoteen. Mulla on kaksi koiraa ja kissa sekä hevonen vuokratallilla.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.5.25 09:05:02

Tuli vähän oksennusta suuhun kun luin aloittajan tekstin. Hyi s**tana.

Lähettäjä: pater noster 
Päivämäärä:   6.5.25 09:05:43

Pesen käteni esim kaupasta tultuani vedellä ja kynsiharjalla. En ole ylihygieeninen, päinvastoin. Pari tuttavaa jotka ovat suoratsaan bakteerikammoisia, sairastavat jatkuvasti jotain flunssaa tai köhää, molemmilla myös taipumus migreeniin.

Päivämäärä:   6.5.25 09:07:29

En jaksa aina pestä käsiä edes vessareissun jälkeen. Hedelmät (esim. tomaatit) huuhtasen juoksevan veden alla. Kännykän näytön pyyhin desinfiointipyyhkeellä, jos on näkyvästi paskainen. Syön räkää. Pääsääntöisesti en pese käsiäni ennen ruoan laittoa, jos kokkaan vain itselleni.

Ei ole koskaan ollut noroa. Viimeksi olen ollut pois töistä vuonna 2021 oireettoman koronan vuoksi. Ei ole edes flunssaa ollut vuosikausiin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.5.25 09:08:26

Pater noster: paljonko nuo tuttavasi sairastaisivat, jos eivät pesisi käsiään?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.5.25 09:10:51

Pesen kädet kun käyn vessassa, muuten vaan tarvittaessa. Käsipyyhkeet on viikon tai kaks. En pese käsiä kun tuun kaupasta tai alan tekemään ruokaa. En puhdista kännykkää ikinä. Sairaana oon ehkä viiden vuoden välein. Tuttava pesee vessan kloriitilla usein, kotiin tullessa lapset ja aikuset käyttää käsidesiä. Tuttavan perhe sairastaa kaikki flunssat, norot ja muut taudit. Mun lapset ei sairasta juuri ollenkaan.

Päivämäärä:   6.5.25 11:41:48

Käsiä pesen tarvittaessa.
Tallilta tullessa,vessassa käynnin yhteydessä ruuan kanssa kun tekemisissä.
Käsidesi on autossa ja siitä sitten kauppakäynnin jälkeen.

Puhelinta en desinfioi se toisinaan tallillta ollessa voi pudota avonaisesta taskusta vesisankkoon.
Puhdistuu siinä..
Pyyhkäisen kyllä joskus mikäli ryönäinen on.

En sairasta juuri koskaan.
Edellinen sairastuminen oli täysin oireeton korona pari vuotta sitten.
En olisi itseäni sairaaksi tiennyt jos en twstiä tehnyt (perheessä korona useammalla ja siksi testi)

Päivämäärä:   6.5.25 12:13:27

Puhdistan kännykän joka kerta tallilta tullessa, en halua paskaisin käsin käsiteltyä puhelinta vaikka ruokapöytääni. Pesen myös kädet aina kotiin tullessa, vessakäynnin jälkeen ja ennen ruoanlaittoa, tietysti. Myös, jos olen käsitellyt jotain likaista. Ihan perushygieenisyyttä.

Lähettäjä: viv 
Päivämäärä:   6.5.25 12:31:27

Tomaatit ei oo hedelmiä.

Päivämäärä:   6.5.25 13:18:47

Puhelin ruokapöytään?
No, kullakin tapansa..

Päivämäärä:   6.5.25 13:23:45

Miksi nähdä tuo kaikki vaiva kun terveenä pysyy ilmankin? Miettikää paljon kulutatte kallisarvoista elinaikaanne moiseen jynssäämiseen?

Päivämäärä:   6.5.25 13:27:50

... : Sinullako on puhelimelle joku seinäteline vai missä tapaat kotona pitää puhelintasi? Meillä puhelimet kyllä lepäävät kaikenlaisilla tasoilla vaihtelevasti, myös siinä ruokapöydän tasolla hui sentään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.5.25 13:34:56

Viv, tomaatti itseasiassa on hedelmä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.5.25 14:04:52

"Pesen siis kädet aina kotiin tultua, vessassa käynnin jälkeen, ennen ruoanlaittoa ja jos olen kosketellut jotain "likaista" tai siivonnut. Ai niin, pesen kädet myös ennen astianpesukoneen tyhjennystä. Pyyhin puhelimen desinfiointipyyhkeellä kun tulen kotiin ja vaihdan kotivaatteet. Vedän vessanpöntön kansi kiinni ja vaihdan käsipyyhkeen pari kertaa viikossa (asun yksin, jos olisi lapsia tms. niin vaihtaisin joka päivä). Pidän käsidesipurkkia ja puhdistuspyyhkeitä autossa ja käytän niitä kaupan jälkeen. Kun tankkaan niin otan paperipyyhkeen suojaksi ettei tarvitse koskea bensapumpun kahvaan (tiedostan että kaupan ostoskärryt ovat varmaan yhtä likaisia mutta jostain syystä ne kahvat inhottavat minua enemmän). Pesen hedelmät ja vihannekset huolellisesti vedellä ja etikalla tai ruokasoodalla, ja ruokaa laittaessa pesen usein käsiä eri työvaiheiden välillä."

No tämä olisi aika hyvä perustaso ihan jokaiselle. Joo, moni tarttui tuohon etikkaan ja itsekään en ole siihen taipunut vaan ostan kasvikset ja hedelmät useamman päivän etukäteen ennen kuin käytän, että pöpöt ehtivät pinnalta kadota ja sitten riittää huuhtaisu juoksevalla vedellä. Sitten vielä toisessa ketjussa ihmeteltiin miksi kaikki eivät esim syö toisten laittamia piknikkieväitä tai muuta: no jos ei edes perustaso tämä ole useimmille ihan normaalia niin en halua edes kahvia muunlaisissa paikoissa juoda, varsinkaan mitään syödä !

Ja kyllä, eläimet saa nuolla enkä ole tarkka niiden turkeista tai vaikka kakoista tulleista asioista, luonnon juttuja. Mutta en halua mitään ihmisten tauteja kotiini. Se kuuluisa vastustuskyky "kaikkea lähräämällä" tehdään itse asiassa jo lapsena.............. aikuisena porsasmaisesti elely on vaan porsasmaista.

Lähettäjä: siat 
Päivämäärä:   6.5.25 15:52:53

"En jaksa aina pestä käsiä edes vessareissun jälkeen. Hedelmät (esim. tomaatit) huuhtasen juoksevan veden alla. Kännykän näytön pyyhin desinfiointipyyhkeellä, jos on näkyvästi paskainen. Syön räkää. Pääsääntöisesti en pese käsiäni ennen ruoan laittoa, jos kokkaan vain itselleni"

Hyi @!#$!

"Pesen kädet kun käyn vessassa, muuten vaan tarvittaessa. Käsipyyhkeet on viikon tai kaks. En pese käsiä kun tuun kaupasta tai alan tekemään ruokaa. En puhdista kännykkää ikinä"

Ja toinen hyi @!#$. Johan tuo opetetaan pikkulapsillekin, että ennen ruuanlaittoa pestään kädet. Ja kaupan jälkeen tietenkin.

Päivämäärä:   6.5.25 18:44:26

Kylläpä näyttää ihmetyttävän tuo hedelmien ja vihannesten puhdistus. Se on ihan helppo ja nopea homma, vartiksi vesi-etikkaseokseen puhdistumaan, sen jälkeen huuhtelu ja pyyhkeen päälle kuivumaan. Sitten hedelmäkoriin tai jääkaappiin. Helppo ottaa vaikka valmiiksi pesty tomaatti ja pilkkoa suoraan salaattiin. Salaattilinko on myös tässä hommassa hyvä. Koen että tämä itse asiassa helpottaa elämää ja tulee syötyä paljon enemmän vihanneksia kun ovat jo valmiiksi puhtaita.

Vähän huvittaa kun jotkut luulee että perus-hygienialla saa aikaan jonkun sairaalabakteerin tai romahdutettua oman vastustuskykynsä nolliin. Jostain syystä kuitenkin kiertää ne kausiflunssat, meinaatteko että ne kaikki ihmiset on pesseet käsiään liikaa ja desinfioineet puhelintaan ja siinä syy? :D Omassa lähipiirissä ei kukaan ole näin tarkka hygieniasta kuin minä, ja kyllä oikeastaan kaikilla on se yksi flunssa vuodessa, osalla jopa enemmän.

"Sitten vielä toisessa ketjussa ihmeteltiin miksi kaikki eivät esim syö toisten laittamia piknikkieväitä tai muuta: no jos ei edes perustaso tämä ole useimmille ihan normaalia niin en halua edes kahvia muunlaisissa paikoissa juoda, varsinkaan mitään syödä !"

Samaa mietin itsekin. Samasta syystä en myöskään osta myyjäisistä mitään syötävää.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   6.5.25 18:59:33

Hedelmät ja vihannekset vartiksi etikkaveteen puhdistumaan???

Pesen kädet kuten täällä useimmat tekevät: kotiin tullessa, vessakäynnin jälkeen, ennen ruuanvalmistusta. Kasvikset kastelen ja pyyhin talouspaperilla. Käsidesiä käytän joskus harvoin kun ei ole käsienpesumahdollisuutta, minulla on pikkupullo laukussa, suihkutan käsiin ja kuivaan paperilla. Käsidesihän ei ole terveellistä iholle, liika käyttö altistaa sienitaudeille, märkäruvelle ym.

Puhelinta en puhdista koskaan paitsi näytön joskus pyyhin.

En ole ikinä sairaana. Hygienia on tautien välttämistä, ylihygienia ei.

Lähettäjä: viv 
Päivämäärä:   6.5.25 19:04:52

Ällö: kasvitieteellisesti tomaatti on marja.

Päivämäärä:   6.5.25 19:24:37

"Käsidesihän ei ole terveellistä iholle, liika käyttö altistaa sienitaudeille, märkäruvelle ym."

Käsidesillähän juuri voi hoitaa esim. päänahan taliköhnää, jonka aiheuttaa (hiiva)sieni.
Tosin itse en tykkää käsidesistä, ei tunnu hygieniselle, jos sitä hieroo likaisiin käsiin. Käytän aina käsien desinfiointiin puhdistuspyyhettä, tulee paljon puhtaampi olo. Jos siis käsiä ei pääse pesemään.

Päivämäärä:   6.5.25 19:31:40

"Hedelmät ja vihannekset vartiksi etikkaveteen puhdistumaan???"

Niin? :D Ei se etikka niissä maistu ollenkaan. Jos sanoisin että annan olla pelkässä vedessä vartin niin olisiko se niin ihmeellistä? Jostain syystä se etikka tekee siitä niin hirveää? Se on etikkaa, ei mitään kloriittia.

Etikka on muutenkin ihan paras ja edullinen aine kodinhoidossa. Käytän sitä huuhteluaineena, ja edullista puhdistussuihketta saa kun sekoittaa vettä, etikkaa ja vähän tiskiainetta. Ei tarvitse ostaa niitä litrahinnaltaan huomattavasti kalliimpia suihkeita, vaikka kivan tuoksuisia ovatkin.

Milläs muulla voisin hötönetin kansaa vielä järkyttää? No varmaan sillä että mulla on puhelimeen erikseen ulkokuoret ja kotikäyttöön omat kuoret. Ulkokuoret on sellaiset missä on paikka pankkikortille ja muulle, ja ne jää eteisen koriin avainten kanssa kun tulen sisälle. Kotona käytän yksinkertaisia silikonikuoria jotka on helppo pesaista tiskiaineella. Ulkokäyttöön tarkoitettuja kuoria pesen harvemmin kun kuivuminen on niin hidasta, siksi otankin ne puhelimesta pois kun tulen sisään. Sen jälkeen puhelimen pyyhkäisy desinfiointipyyhkeellä ja vaihdan kotikuoret. Kyllä nyt immuniteetti rapistuu.

Päivämäärä:   6.5.25 21:55:45

Toistan: Miksi nähdä tuo kaikki vaiva kun terveenä pysyy ilmankin? Miettikää paljon kulutatte kallisarvoista elinaikaanne moiseen jynssäämiseen?

Päivämäärä:   6.5.25 21:57:10

Jos nuolaisen sormenpäätä(joka muuten oli ihan ajatuksissaan tapahtunut, kun nenän päässä oli likaa) enkä saanut flunssaa, noroa tai muutakaan lapamatoa, niin eikö nuo teidän toimet ole jokseenkin ylimitotettuja?

Lähettäjä: Nojaa 
Päivämäärä:   6.5.25 22:12:18

Ex oli ylihygieeninen, ja siitä oli seurauksensa. En ole koskaan elämässäni sairastanut niin paljon ja usein kuin ollessani hänen kanssaan. Joka ainoa kuukausi oli vähintään flunssa, angiina, korvatulehdus ja ties mitä. Kun erosimme 15 vuotta sitten, on ollut tasan 3 tartuntatautia.

Olen keittiöalalla töissä, ja kyllä siitä on seurauksena se, että olen kotonakin tarkka hygieniasta. Mutta ex oli sen suhteen aivan neuroottinen.

Päivämäärä:   6.5.25 22:25:46

"Toistan: Miksi nähdä tuo kaikki vaiva kun terveenä pysyy ilmankin? Miettikää paljon kulutatte kallisarvoista elinaikaanne moiseen jynssäämiseen?"

Ainakaan itselleni ei ole tavoite olla vain terveenä, vaan ihan kuvottaa esim. syödä likaa, pskaa ja bakteereita käsien kautta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.5.25 22:47:10

Miten olisi tässäkin asiassa se maalaisjärki ja kultainen keskitie?
Esim. hoitotyössä ja ammattikeittiössä tulee olla hygienian suhteen todella tarkka ja ennemmin ylitarkka kuin välinpitämätön. Muuten riittää kyllä kunhan pesee kädet vessan jälkeen, ennen ruokailua, kotiin tullessa jne. Terveen aikuisen vastustuskyky kestää kyllä sen verran pöpöille altistumista. Mutta en kyllä myöskään lähtisi käsiäni nuolemaan tai turhaan kasvoja näpläilemään.

Päivämäärä:   6.5.25 22:59:35

Siis tiesitkö että sun suoli on täynnä bakteereita, kaikessa on bakteereita, hyihyi.

Itse en ole erityisen hygieeninen, olen 25 vuodessa sairastanut kaksi noroa ja flunssa kerran vuodessa joka sekään ei ole ollut varmaan koskaan kiinni käsien pesusta vaan esim. Samassa tilassa räkivän ja pärskivän kanssa ollessa tarttnut(esim lapsi sylissä).
Että en nyt tiiä onko moinen jynssäily kaiken sen vaiva väärti

Päivämäärä:   6.5.25 23:07:12

"Siis tiesitkö että sun suoli on täynnä bakteereita, kaikessa on bakteereita, hyihyi."

Mihin tämä nyt liittyy? Kai jokainen tietää, että _suolessa_ on bakteereita?
Pestyissä käsissä ei kyllä suolibakteereita ole, jotka tosiaan aiheuttavat esim vatsatauteja.

Päivämäärä:   7.5.25 00:11:35

"Toistan: Miksi nähdä tuo kaikki vaiva kun terveenä pysyy ilmankin? Miettikää paljon kulutatte kallisarvoista elinaikaanne moiseen jynssäämiseen?"

Koska en _halua_ niitä toisten ulostebakteereita sun muita mm. suuhuni. Kyllä, joka paikassa on bakteereita eikä ihminen voi elää missään täysin steriilissä kuplassa, mutta jos voin valita että syönkö sipsejä käsiä pesemättä sen jälkeen kun olen avannut oven jonka kahvaan minua ennen tarttui henkilö joka kävi kakkoshädällä eikä sen jälkeen pessyt käsiä, niin valitsen mielummin että en. Näitä jotka ei pese käsiä vessassa käynnin jälkeen on yllättävän paljon.

Mikä jynssääminen? Puhelimen puhdistukseen menee alle minuutti, en sanoisi sitä jynssäämiseksi. Katsokaa sitä Obsessive Compulsive Cleaners -sarjaa Youtubesta, _siinä_ on sitä hinkkaamista.

"Siis tiesitkö että sun suoli on täynnä bakteereita, kaikessa on bakteereita, hyihyi."

No elä hitto, ihanko oikiasti:D

Päivämäärä:   7.5.25 00:29:58

https://www.youtube.com/watch?v=nrAZ-7DBNxI

Tuossa on sitä jynssäämistä ja ylihygieenisyyttä.

Lähettäjä: Wrc 
Päivämäärä:   7.5.25 11:01:41

Hälle, joka kertoi kuivaavansa käsidesin jälkeen kädet paperilla, niin sillä tavalla ei kannata tehdä! Käsidesiä hierotaan käsiin niin kauan, että kuivuu itsekseen. Sitä ei kuivata paperilla, löyhytellä ilmassa käsiä kuivaksi tai jatketa toimia kädet käsidesistä märkänä, jos niin tekee, se ei toimi oikein!

Tuota kasvisten sun muiden liottamista etikkavedessä en ymmärrä minäkään, etikka kun ei kuitenkaan varsinaisesti niitä pöpöistä puhdista.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   7.5.25 12:43:22

Huhhuh, onpa kovaa jynssäämistä!
Kai tässä on hyvät geenit tai hyvä siedätys ollut, kun vähemmälläkin pärjännyt. Ikää jo useita vuosikymmeniä.

Töissä n. 600 lasta näpelöi samoja paikkoja ja yhdessä Suomen suurimmista marketeista työntelen ostoskärryjä harva se päivä.

Aika maltillisesti pesen käsiä. Peruspesut mm. WC:n jälkeen ja muualla syödessä, mutta en saippuoi erityisen tehokkaasti kylläkään.

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   7.5.25 16:09:49

"Jos nuolaisen sormenpäätä(joka muuten oli ihan ajatuksissaan tapahtunut, kun nenän päässä oli likaa) enkä saanut flunssaa, noroa tai muutakaan lapamatoa, niin eikö nuo teidän toimet ole jokseenkin ylimitotettuja?"

Miten voi edes ajatuksissaan nuolaista likaista sormea, oli naamassa likaa tai ei? Yök, itseä oksettaa ajatuskin.
Ja et sairastunut, koska juuri silloin et sattunut saamaan suuhusi tartuntaa aiheuttavaa bakteeria. Eli ihan vain tuuria matkassa.

Päivämäärä:   7.5.25 16:13:17

Emme sairastu jokaisesta bakteerista tai viruksesta, jonka saamme. Tietenkään!

Se on se immuunipuolustus, joka tekee työnsä tai sitten ei.

Päivämäärä:   7.5.25 17:58:40

"Miten voi edes ajatuksissaan nuolaista likaista sormea, oli naamassa likaa tai ei?" Olen nuolaissut ennekin sormea kun koskenut johonkin, ei ole mitenkää harvinaista minulta. En jynssää käsiäni jatkuvasti, tai käytä käsidesejä, enkä sairast yhtään sen enempää kuin noilla lutraava kaverini.
Ajatuksissaan voi nuolaista kun en ole nii sekaiskn päästäni että tarkkailisin ja pelkäisin jatkuvasti tekemisiäni ja ympäristöäni. Alkaa selvästi vaikuttaa siltä, että olettd neuroottisia kun noikin paljon uhraatte ajatuksia sillä että mitä bakteereja on missäkin. Tulisin hulluksi jos ajattelisin noin paljon että mitä paskaa on missäkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.