Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nyt riittää - en laihduta enää

Lähettäjä: Läski 
Päivämäärä:   4.5.25 22:42:43

Olen ylipainoinen ja olen yrittänyt laihduttaa jo vuosia. En kovinkaan hyvällä menestyksellä, koska olen vain lihonut. Olen pyrkinyt syömään erään verkkovalmennuksen periaatteiden mukaan niin, että joka aterialla on 200g kasviksia ja proteiini- ja rasva-annokset ja 2 aterialla päivässä jotain hiilaria. Harrastan joka päivä jotain liikuntaa. Eikö kuulostakin siltä, että painon pitäisi pudota?

Olin vanhempieni luona yökylässä ja aamulla äiti keitti puuroa. Hän pisti siihen voisilmän ja ripotteli päälle puolukoita pari ruokalusikallista. Matkin häntä ja tein saman setin - ja se oli ihanaa. Mun eka ajatus: "ei tätä voi syödä kuin joskus, kun tässä oli tuota voita ja liian vähän kasviksia ja protskua. Niin ja siinä meni sitten päivän toinen hiilariannoskin." Ei kai tämä ole enää tervettä ajattelua?

Mä olen omassa päässäni tehnyt hiilareista ja "täydellisestä syömisestä" ison jutun. Syy, miksi en laihdu, on vähän epäselvä, mutta veikkaan ainakin sitä, että syön herkästi liian vähän ja kasvatan "nälkävelkaa" arkena ja viikonloppuna sitten syön liikaa herkkuja ja muun muassa niitä hiilareita. Mietin oikeasti, että aionko koko loppuikäni syödä niinkuin minun niin sanotusti pitäisi ton valmennuksen mukaan syödä. Vastaus: en aio. Pidän kasviksista ja marjoista ja niitä aion syödä jatkossakin, mutta en jaksa enää stressata proteiinin määrää ja ennen kaikkea niitä hiilareita. Lopetan siis puuron demonisoinnin tähän hetkeen. :D

Re: Nyt riittää - en laihduta enää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.25 22:49:30

Hyvä sinä! Olet hyvin huomioinut että suhteesi ruokaan on vääristynyt, ilmeisesti ennen kuin olet kehittänyt kunnon syömishäiriötä! Harva pystyy samaan.

Onnea terveemmän ruokasuhteen hankkimiseen.

Lähettäjä: Näkymätön vieras 
Päivämäärä:   4.5.25 23:14:10

I feel you... Itse en myöskään laihdu oikein mitenkään, olen vuosien varrella tavalla ja toisella pyrkinyt kiloista eroon. Edes lääkkeet eivät auttaneet yhtään. Lihon jos syön 1700 kaloria päivässä, ja 1400 kalorilla tapahtuu vain pientä laskua painossa, joten viimeisenä keinona kokeilen 1000 kaloria päivässä ja lyön hanskat tiskiin, jos ei
lähde edes tällä kuurilla kiloja rivakasti. Olen samaan aikaan niin kyllästynyt erilaisiin laihdutuskeinoihin, mutta myös kyllästynyt ylimääräisiin kiloihin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 00:12:50

Jotkut ei vain voi paljon syödä. Mä lasken kaloreita koska jos en laske, paino nousee ja nousee. Korkein on ollut vasta 90 kiloa onneksi kun hetkeksi lopetin kalorien laskemisen.

Painan nyt 80 kiloa ja saan syödä 1400 kaloria. Sillä paino ei nouse eikä putoa. Jos syön sata kaloria enemmän, alkaa paino nousta siten että vuodessa tulee 5kg ylimääräistä.

Mulla on nyt ylipainoa 7 kiloa, pitäis pudottaa kalorit 1200 niin pääsisin niistä eroon mutta tuo on niin niukka määrä että sitten en selviydy kunnolla työssäni koska laihtumistahti olisi tosi hidas tuolla ja pitäisi olla noilla kaloreilla kauan.

Meitä on varmaan geneettisistä syistä. Me rasvasta kiinni pitävien kehoillahan tähän ollaan ihmiskunnassa päästy. Meidän geenien naiset selvisi nälänhädistä kun helposti laihtuvat menivät ja kuolivat. Että järkensä tässäkin on kun ei millään laihdu.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   5.5.25 05:38:52

Vedän koko ajan hirveän määrän hiilareita, mutta olen silti laihtunut. Enkä suinkaan ole luonnostaan hoikkaa tyyppiä.

Päivämäärä:   5.5.25 08:07:21

Kovina aikoina läski on kultaa, mutta tässä päivässä ärsyttää se kuinka lihavuuteen ja lihaviin suhtaudutaan. Lihavia pidetään yleensä mielenterveyskuntoutujina, liikuntaa harrastamattomina ja roskaruokaa syövinä. Yhä uudelleen ja uudelleen uudet tuttavuudet ihmiset millaista elämää elän ja millainen olen. Ikään kuin lihavilla olisi elämänhallinnan kanssa automaattisesti jotain ongelmia.

Olin laskematta kaloreita neljä kuukautta syöden ihan tavallisesti nälän tunteeseeni, lihoin neljä kiloa. Kilo per kuukausi on kyllä paljon, kun huomioi kohtuullisen reilun liikunnan määrän ja herkuttomuuden.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   5.5.25 08:17:50

Täälläkin ilmoittautuu yksi turhatunut. Joudun tekemään hirveästi töitä laihtuakseni, ja kun pääse edes lähelle tavoitettani innostus laihduttamiseen jotenkin lässähtää, ja sitten en enää jaksa /viitsi miettiä mitä syön ja paljonko, ja lihon ennalleni, ja yleensä vielä lihon isompiin mittoihin kuin missä olin ennen laihdutusta. En pysty pitämään painoani siinä mihin olen sen saanut, vaan kilot tulevat aina takaisin korkojen kera. Lisäksi olen vielä helposti lihovaa tyyppiä, joskus tuntuu että minä lihon jo siitä jos näen kuvia ruuasta. Jos haluaisin laihtua en saisi syödä oikein mitään mikä maistuu hyvältä, vaan pitäisi syödä pelkkiä vihreitä salaatteja ja tyyliin kaurapuuroa. Liikunta toki kiinteyttää, mutta itselläni tuntuu olevan nimenomaan se ruokavalio suurimmassa roolissa. En jaksa enää yrittää, kun lopputulos on kuitenkin se, että painan entistä enemmän.

.Re: Nyt riittää - en laihduta enää

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.5.25 08:20:16

Miten paljon te ikuiset laihduttajat liikutte ja miten? Kävelettekö raput ja joka paikkaan jos asutte kaupungissa, haravoitteko lehdet ja roudaatte puita päivittäin jos maalla? Ja ennen kaikkea, oletteko liikkuneet lapsena ja nuorena miten? Millaista työtä teette, tarjoaako se huomaamatonta liikuntaa päivittäin?

Olen havainnut, että geenien vaikutuksen lisäksi myös se hidas rasvaa polttava arkiliikunta puuttuu monen laihduttajan elämästä. Ihmettelin joskus miten voin syödä "mitä vaan" ja kaveri ei, mutta erona oli genetiikan lisäksi yksinkertaisesti muut elintavat: minulle tuli huomaamatta askelmittariin 20-30000 askelta päivittäin vaikken harrastanut mitään liikuntaa ja häntä harmitti sekin kun hän, liikkuva ihminen ei laihtunut: kävi tunnin setin salilla kaksi-kolme kertaa viikossa, eli harrasti hikiliikuntaa. Ei vaan sitten liikkunut muuten yhtään. Ja näitä esimerkkejä on monta muutakin tullut vastaan.

Tehkää siis liikkumisesta jatkuva elämäntapa jos vaan suinkin voitte, niin kalorien tarve paitsi kasvaa myös kropan aineenvaihdunta todennäköisesti vilkastuu, veden juonnin tarve kasvaa ja kaikki kropassa lähtee ihan eri tavalla liikkeelle.

Ei toki toimi ihan jokikisellä yksilöllä ja varmasti jotkut liikkuvat jo niin paljon kuin mahdollista, mutta mitään haittaa ei ole jos liikuntatottumuksia tarkastelee tältä kantilta. Nyt omakin elämäni on muuttunut ja huolestuttaa toden teolla kun arkiliikunnan määrä on pienentynyt todella paljon ja se näkyy heti vyötäröllä, vaikkei vielä hullun paljon vaa'alla. Sen tiedän että varsinaiseen liikuntaharrastamiseen ei minusta ole, joten elämäntapoja on jälleen katsottava sen arjen järjestämisen kantilta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 08:37:58

Jos se laihduttaminen olisi helppoa niin se ei olisi miljardi business ja ihmiset ei tarvitsisi lihavuus leikkauksia. Todennäköisesti tilanteessasi teet asiat väärin ja kuten sanoit kasvatat nälkävelkaa ja sitten syöt liikaa. Eli toisin sanoen itsekurisi ei riitä siihen että yksin pystyisit netti valmennuksen avulla laihduttamaan (moni muukaan ei pysty).

Jos kuitenkin muutat mielesi niin palkkaa seuraavaksi ammattilainen, jonka kanssa tapaat henkilökohtaisesti (esim personal trainer). Tuo pelkkä netti ohjeiden lukeminen ei tuo viemään sinua mihinkään. Toinen asia on se, että saattaa mennä jopa 3kk ennen kun tuloksia näkyy kunnolla ja tämä liittyy suoliston mikrobeihin. Monilla ihmisillä mikrobikannan uusimiseen suolistossa voi mennä 9-12 kk, jonka jälkeen kroppa alkaa toimia kunnolla = olet mitä syöt. Joten jos laihdutat jatkossa niin hyväksy, että se on elämäntapamuutos, joka kestää vuosia. Tarvitset myös tukea ruokavalion suunnitteluun.

Suosittelisin kyllä sitä elämäntapamuutosta ja tukea siihen kun ylipaino saattaa jossain kohtaa viedä sinulta terveyden ja tämän maan terveydenhoito ajetaan lähivuosina alas.

Päivämäärä:   5.5.25 08:38:01

Viivalle kiitos ihanasta kommentista.<3

Minä olen joskus yrittänyt laihduttaa myös kaloreita laskemalla. Painoa lähti, mutta se on tullut takaisin korkojen kera. Minun pitäisi opetella kokonaan uudenlainen suhtautuminen ruokaan ja kun tulee tarve syödä epäterveellisesti/liikaa, niin miettiä, että miksi teen niin. Voin kuitenkin parhaiten syömällä sitä kuuluisaa terveellistä kotiruokaa kohtuullisia määriä. On muuten fysiologinen fakta, että aikuinen ihminen tarvitsee enemmän kuin 1400 kaloria päivässä. Ja jos sillä määrällä lihoo, niin se kertoo siitä, että elimistön toiminta on ihan sekaisin.

Päivämäärä:   5.5.25 08:50:00

Pisterivi: Minä käyn salilla kahdesti viikossa ja pilateksessa kerran viikossa. Satunnaisesti sitten pyöräilyä, uintia tms. Kävelen koiran kanssa yleensä päivittäin. Koira on jo eläkeläinen, eli kovaa ei mennä, mutta kyllä päivittäisiä askeleita kertyy ihan ok, 8000-13000 päivässä.

Olen Näkymättömän vieraan kanssa samoilla linjoilla siitä, että meitä lihavia kohdellaan usein ihan idiootteina. Esimerkiksi yläpuolella oleva piste kertoo ihan tosissaan, että "tarvitset pysyvän elämäntapamuutoksen". Ihanko totta! 1 Sitähän minä tässä olen yrittänyt jo vuosia eri keinoilla. Minä tiedän tosi hyvin ruokien kalorimääriä sekä esimerkiksi unen ja stressin vaikutuksen painoon. Tiedän myös, että liikunnan osuus laihdutuksessa on vain noin 20%. Minä voisin tehdä väitöskirjan laihduttamisen teorioista. :D

Minä haluan oppia suhtautumaan ruokaan luontevasti, kuten luontaisesti normaalipainoiset tekevät. Ruoka ei saa olla stressin aihe. Haluan myös oppia tunnistamaan paremmin sen, mikä on oikeasti nälkää ja mikä taas jotain muuta. Eikös se Einsteinkin todennut, että hulluutta on tehdä samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tulosta. Sitä minä olen tehnyt ja se ei ole toiminut.

P.S. Söin aamupuuron. Siinä oli myös voita ja marjoja ja se oli ihanaa. <3

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 09:00:57

Pari vinkkiä, jotka parantavat hyvinvointiasi, jotka EIVÄT ole laihduttamista: NUKU. Nuku joka välissä kuin vaan mahdollista. Pitkiä yöunia ja jos ne ei onnistu niin ainakin pitkiä päikkäreitä. Itsellä alkoi paino heti nousta, kun tuli univaikeuksia ja -velkaa. Uni vähentää stressiä, mikä vähentää esim. Syömishimoa. Myös univelka lisää makeanhimoa. Monet ei välttämättä edes tajua kärsivänsä univelasta, niim kokeilisin ihan ensimmäiseksi tälläistä ylenpalttista nukkumista.

Toinen vinkki, kun syöt, syö ensin aina salaatti. Sen jälkeen saat syödä mitä tahansa ja syö itsesi kylläiseksi.

Kolmas vinkki. Käy kävelyillä. Ensin ihan lyhyillä, että kynnys madaltuu. Saatat huomatta että jäät koukkuun! Älä kävele liian kovaa vaan ihan oman mielentilan mukaan.

Nämä ovat aika helppoja toteutettavia ja niiden kynnys on matala. Saatat laihtua tai sitten et mutta elämän laatu ja mieli paranee ainakin!

Päivämäärä:   5.5.25 09:05:09

Tuplapiste: katso viestini kommenttisi yläpuolella.

Päivämäärä:   5.5.25 09:05:21

"Minä tiedän tosi hyvin ruokien kalorimääriä sekä esimerkiksi unen ja stressin vaikutuksen painoon. "

No, miten nukut? Olen tehnyt havainnon, että mooooonet ihmiset nukkuvat liian vähän, eivätkä tajua sitä. Ollaan superpalloina ylhäällä jo klo 5, koska "en tarvitse paljoa unta". Itse unet menettäneenä tiedän eron siinä kun on nukkunut oikeasti riittävästi ja sitten "riittävästi". Usein se 8 tuntiakaan ei ole riittävästi, jos takana useampi levoton tai edes 7 tunnnin uni. Kahdeksan tunnin jälkeen saatan herätä muka levänneenä, mutta olo on raskas. Silloin EI nousta ylös vaan loikoillaan ja nukahdetaan uudestaan.

Lähettäjä: N. 
Päivämäärä:   5.5.25 09:10:01

Kyllä ärsyttää neuvo Nuku tarpeeksi.Kun sitä unta ei vain riitä!ja jos keventää ruokavaliota,nukkuu entistä huonommin...

Päivämäärä:   5.5.25 09:10:11

Itse suhtaudun ruokaan terveellä ajatusmallilla. Silti joudun muistuttamaan itseäni kasvisten syömisestä, koska lähteehän se nälkä perunalla ja lihallakin. Ei ihminen muista syödä ruokia, joilla ei ole suoria vaikutuksia. Siksi en usko että kukaan pystyy täysin olemaan ajattelematta syömisiään. Mutta koska kehoni on tasapainossa ravitsemuksellisesti, en himoitse tai ajattele syömistä jatkuvasti

Päivämäärä:   5.5.25 09:13:56

"Kyllä ärsyttää neuvo Nuku tarpeeksi."

Sitten se on ensimmäinen asia joka asetetaan prioriteettilistalle. Itse taistellut unen kanssa kolme vuotta ja se alkoi paranemaan vasta kun se oli tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Kalenteri tyhjäksi, tehokkuusajattelusta irrottaminen jne. Ensin söin unilääkkeitä, kun esim. Melatoniinikaan ei toiminut. Olin koukussa rentoutuskasetteihin ja äänikirjoihin, vaikka ne ei olleet auttaneet enää vuosiin.
Vasta kun opettelin esimerkiksi haaveilemaan uudelleen, aloin nukahtaaa ilman äänikirjoja. Silmät kiinni js sänkyyn haaveilemaan. Nyt toimii melatoniini ja se ettei ole bookannut viikonloppuun mitään aikatauluja. Nukun jos nukuttaa ja sitten vaikka niitå päikkäreitä lisäksi

Päivämäärä:   5.5.25 09:15:13

Ruokavaliota ei tule siis keventää/muuttaa jos unenlaatu siitä heikkenee

Päivämäärä:   5.5.25 09:16:34

Minun liikuntani on juuri sitä arkiliikuntaa. Maalla kun asun niin tekemistä riittää aina. Talvisin lumitöitä siellä minne aura ei pääse, keväällä alkavat työt kasvimaailla kun pitää valmistella maa kasveja verten (haralla ja lapiolla, koska mitään koneita ei ole), kesällä teen polttopuita (tässä apuna moottorisaha ja kirves), mutta ne polttoput pitää ensin hakea sieltä metsästä eikä minulla ole koneita siihenkään. Autoa ja lavaa voin hyödyntää sitten kun puut on ensin saatu pellolle minne pääsee autolla, mutta siihen asti nekin pitää hommata ilman konevoimaa. Ja nyt kun ei enää ole hevostakaan en voi käyttää sitäkään vetoapuna. Roskat vien mahdollisuuksien mukaan jalkaisin, samoin haen postin (postilaatikko ja roskis ovat pihatie päässä muutaman sadan metrin etäisyydellä talosta, ja pihatiellä on melko jyrkkä mäki, joskin aika lyhyt. Pihatie varrella kasvaa kaikenlaista pusikkoa jota saa olla raivaamassa joka kesä.

Ja niin edelleen... Ei täällä tekeminen lopu. Ei ole aikaa eikä voimia lähteä enää hölkkälenkille tai salille. Jotain kotitreeniä voisi yrittää, mutta kuten sanottu, pelkät kotihommat vievät aika lailla energiaa, minkä lisäksi minua rajoittaa sekin, että loppuunpalamisen takia lääkäri kielsi minua tekemästä kotona töitä niin paljon kuin aiemmin tein. Käski ottaa rauhallisemmin... Just joo! Ota nyt rauhallisemmin kun tekemistä olisi muutenkin enemmän kuin ehtisi tehdä!

Ei ehkä kuulosta kovi rasittavalta, mutta kun olen työni takia puolet ajastani poissa kotoa sitä tekemistä ehtii kertyä sillä aikaa kun olen poissa.

Pitäisikin hommata askelmittari, ihan uteliaisuuden vuoksi, niin näkisin itsekin paljonko oikeastaan kuljen sinne tänne kotona ollessani. Toisaalta esimerkiksi se pusikon raivaaminen ei paljon askelia kerrytä vaikka siinäkin koko ajan tekee töitä. Mutta kaipa siitä jotain käsitystä saisi.

Lähettäjä: Salme 
Päivämäärä:   5.5.25 09:17:38

"Kolmas vinkki. Käy kävelyillä. Ensin ihan lyhyillä, että kynnys madaltuu. Saatat huomatta että jäät koukkuun! Älä kävele liian kovaa vaan ihan oman mielentilan mukaan."

Tässä myös vinkki joka huvittaa tällaista joka on paino kanssa kamppaillut vuosia ja kokeillut kaikkea. Nyt on pidempään ollut kokeilussa se että asennoidun tähän rennosti ja paino saa olla mitä on. Pääasia että elämä on ihanaa. Sit kun itselläni ei ole mitään vaivoja eikä kremppoja mitä tuntuu useimmilla, myös hoikilla, tässä iässä olevan niin mikä sen parempaa.

Päivämäärä:   5.5.25 09:19:56

Eli stressitasosi on liian korkeat, syöt huonosti, koska keho ei enää jaksa ja huutaa apua. Asiat tärkeysjärjestykseen. Tee elämänmuutos, mutta älä syömisen tai liikunnan osalta. Mieti mikä on täysim välttämätöntä, mistä voisin ottaa löysemmin...onko se kaikki nii justiin tässä elämässä..?

Päivämäärä:   5.5.25 09:22:28

"Tässä myös vinkki joka huvittaa tällaista joka on paino kanssa kamppaillut vuosia ja kokeillut kaikkea."

No tämä ei ollut laihdutusvinkki, vaan terveysvinkki. Itse käyn kävelyillä enkä todellakaan laihdutustarkoituksessa, vaan siksi että se on terveellistä ja parantaa unta.

Päivämäärä:   5.5.25 09:24:08

..: En olettanutkaan että on laihdutusvinkki.

Päivämäärä:   5.5.25 09:27:21

Katsos kun näin terveellisesti ruokaan/painoon suhtautuvana voin ajatella asiota terveystekoina, en laihdutustekoina. Minusta ihan jokaisen kannattaa ajatella pieniä terveystekoja, etenkin plus 40, sillä vanhemmiten ei enää pelkällä sisulla mennä eteenpäin. Ja kun vanhusten huolto on mitä on, niin itse ainakin haluan pysyä mahdollisimman toimintakykyisenä(notkeus, tasapaino, voima) vanhanakin

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   5.5.25 09:28:55

Najadi: Luultavasti puhelimessasi on jokin terveysappi, joka laskee askeleita kun se vain on taskussasi. Ei sitä varten ole pakko mitään hankkia. Fakta on, että jos on enemmän jalkeilla kuin sohvalla, askeleita tulee kuitenkin ja enemmän se kuluttaa.

Kortisolitasot jos on korkealla (kuten loppuun palamisen reunoilla keikkuvalla varmasti ovat) niin voi olla varma, ettei laihdu.

Minua inhottaa myös lihavien aliarvioiminen, ihan niin kuin ei tosiaan olisi kaikkea mahdollista kokeiltu ja osattaisi laskea kulutusta jne. Se mitä kuitenkaan juuri kukaan (yli- tai alipainoinen) ei osaa itse arvioida "oikein" on juurikin tuo oman elimistön stressitaso ja mikä olisi se todellinen tilanteen rauhoittaminen ja miten se vaikuttaisi esimerkiksi nyt vaikka painon hallintaan. Yleensä siihen havahtuvat parhaiten ne, jotka joutuvat syystä tai toisesta totaaliseen pakkostoppiin ja stressi lopulta laukeaa, ja vasta sitten ymmärtää, että ei se keho kovin hyvin ole voinut. Heikko unenlaatu tai unettomuus on tyypillinen esimerkki tästä ja se tuntuu olevan kansantauti Suomessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.5.25 09:30:35

Johan se aloituksessa tulikin miksi et laihdu. Et laihdu, koska et laihduta, yrität vain. Jos kasvattaa nälkävelkaa ja sitten vetää herkkuja, niin ei se laihduttamista ole

Päivämäärä:   5.5.25 09:32:07

Tuplapiste: Arkisin menen nukkumaan 22-23 ja herään 6-7. Nukun siis 7-8h joka yö. Samoin vapaalla. En käytä alkoholia, eli se ei vaikuta unen laatuun. Ja ulkoilun päivittäin. :) Uni on minulle todella tärkeää, enkä väsyneenä suoriudu työstänikään kunnolla.

Päivämäärä:   5.5.25 09:32:51

Triplapiste: Kiitos kannustavasta kommentistasi. Voit nyt poistua ketjusta, emme pahastu!:)

Päivämäärä:   5.5.25 09:34:22

Mua aina naurattaa nämä vuosia laihduttaneet jotka ei ole laihtuneet. Eihän sillon ole laihduttanut :D jossain on vikaa jos ei tarkasta ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta paino tipu. Todennäköisesti tulee naposteltua vähän jotain ylimääräistä ja oho hups siinä tulikin päivän mittaan +1000 kaloria.

Itse olen vuoden aikana tiputtanut painoa 18,5kg, painaen nyt 68kg. Vielä olisi muutama kilo jäljellä, mutta nyt sentään normaalipainossa.
Annoskoot pienentynyt, ei herkkuja kuin joskus satunnaisesti (synttärit tmv) ja mahdollisimman paljon kävelyä. Ei se niin vaikeaa ole, mutta vaatii itsekuria ja töitä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   5.5.25 09:37:49

Jumppakuminauhalla saa helposti ylävartaloa kiinteytettyä. Minuutissa ehtii tehdä monta liikettä.

Päivämäärä:   5.5.25 09:44:49

Nasty, en mielelläni pidä puhelinta mukana kun teen hommia kotona, pelkään että se menee rikki. Joku oikea askelmittari olisi varmaankin kätevämpi. Pitää perehtyä tarkemmin.

Päivämäärä:   5.5.25 09:47:04

Ei minun kommentti ollut mitenkään ilkeä, ihan itse osasit kertoa että mistä kiikastaa. Ei puurosta himmailu laihduta, jos sitten syö nälkäänsä herkkuja. Kitudieetti ei ikinä toimi tai ainakaan ole terveellinen vaihtoehto

Päivämäärä:   5.5.25 09:48:15

Hyvä että priorisoit unen. Kannattaa silti kyseenalaistaa esim. Riittääkö 7-8 tuntia, vaikka heräisi "virkeänä". Yksi hälytysmerkki on se ainakin itsellä, että olen liian pirteä herätessäni. Jos herätessä on uninen ja pieni tokkura, niin silloin olen nukkunut riittävästi. Itse huomaan, että pitkälläkään ajanjaksolla ei riitä 8 tunnin unet, jos välissä 7 tunnin unia. Harva tietää minkä laatuista se uni on. Olen kolmen vuoden sisällä kaksi kertaa onnistunut 8 tunnin unien jälkeen nukahtamaan vielä kahdeksi tunniksi ja silloin vasta koin stressitasot laskeneen. 8 tunnin jälkeen olen toimintakykyinen yms. Mutta huomaan että iltapäivällä alkaa tulla levottomuutta ja iltaankohden vauhti kiihtyy. Ennen uniongelmia, nukui helposti viikonloppuisi 10-11 tuntia ja ai että kun olin virtaa täynnä ja elämä hymyili. Enää en valitettavasti siihen kykene..
Yksi merkki univelasta on nopeasti nukahtaminen.

Päivämäärä:   5.5.25 09:51:38

Mutta tosiaan, mitä ruokaan tulee, niin ei sitä voi täysin kokonaan mielestä sivuuttaa vaikka kuinka olisi terve suhtautuminen. Siksi kannattaa miettiä just tuota että keskittyy siihen että saa kasviksia pitkin päivää, mutta että sen suuremmin ei mieti syömisiä paitsi että ei pidä itseään nälässä...

Päivämäärä:   5.5.25 10:16:36

"Katsos kun näin terveellisesti ruokaan/painoon suhtautuvana voin ajatella asiota terveystekoina, en laihdutustekoina. Minusta ihan jokaisen kannattaa ajatella pieniä terveystekoja, etenkin plus 40, sillä vanhemmiten ei enää pelkällä sisulla mennä eteenpäin. Ja kun vanhusten huolto on mitä on, niin itse ainakin haluan pysyä mahdollisimman toimintakykyisenä(notkeus, tasapaino, voima) vanhanakin"

Sulla jäi ilmeisesti mun kommentti lukematta joten laitan uudestaan: En olettanutkaan että on laihdutusvinkki.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   5.5.25 10:21:48

Varmasti suurin osa ylipainoisista ovat onnistuneet laihduttamaan aina välillä itsensä, mutta kohtuuttomin keinoin; jos työ ja elämä on yhtään fyysistä, et kertakaikkisesti jaksa touhuta 1000 kcal energiamäärällä vuodesta toiseen pysyäksesi ihannepainossasi. Ja jatkuva kieltäytyminen mistään "normaalista" syötävästä kuten voisilmästä puurossa vääristää suhtautumisen ruokaan totaalisesti. Kun elämässä joutuu joka ikinen päivä laskemaan joka suupalansa ja ottamansa askeleet, siitä tehokkaasti katoaa kaikki ilo.

Sellainen henkilö, jolle painon pudottaminen onnistuu ns. normaalikeinoin ei edes ymmärrä miten kammottava epäonnistumisen tunne ihmiselle tulee, kun tekee kaiken by the book ja lopputulos on 0 tai -100 g kuukaudessa.

Luojan kiitos päädyin itse kokeilemaan laihdutuslääkettä ennen kuin tempaisin ranteeni auki silkasta vitutuksesta ja itseinhosta. Paino lähtee kuin itsestään, kylläisyyden tunne tulee nopeasti (normaalisti?) ja nälkää ei tunne juuri lainkaan. Säännöllinen syöminen terveellisesti johtaa vihdoinkin tuloksiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.5.25 10:39:33

"On muuten fysiologinen fakta, että aikuinen ihminen tarvitsee enemmän kuin 1400 kaloria päivässä. Ja jos sillä määrällä lihoo, niin se kertoo siitä, että elimistön toiminta on ihan sekaisin."

Tuo on illuusio, ja sen takia 80% suomalaisista on ylipainoisia.

1400kcal on riittävästi nimenomaan valtaosalle aikuisista.

Päivämäärä:   5.5.25 10:39:57

Salme, kirjoiti "Tässä myös vinkki joka huvittaa tällaista joka on paino kanssa kamppaillut vuosia ja kokeillut kaikkea."

Niin olet kokeillut LAIHDUTUSMIELESSÄ. Jos et ajatelkut asiaa laihdutusvinkkinä, niin sitten varmaan ymmärrät että vinkkini on eri, kuin että samaa toimintaa lähtee tekemään eri mindsetillä.

Ymmärrän, että ylipainoisen, vuosia laihduttaneen, ruokaan väärin suhtautuvan ihmisen on vaikea nähdä maailma minun vinkkelistä. Halusin tuoda esille vain ajatusmalleja, joita meillä normipainoisilla on. Mielestäni ne on arvokas työkalu silloin kun tosiaan haluaa lopettaa laihduttamisen ja tehdä ruuasta (ja painosta) neutraalin asian.

Olen vuosia kuunnellut äitini "laihduttamista". Jokaisesta suupalasta ja herkusta koetaan huonoa omaatuntoa ja muistellaan sitä yhtä vuotta kun rääkkäsi itsensä hengiltä ja onnistui laihtumaan vain lihotakseen takaisin. Joka kerta peilin edessä pitelee mahaansa ja sanoo että pitäisi laihduttaa, tästä pitäisi päästä eroon jne...
Olen sanonut hänelle, ettänolen nyt vuotta kuunnellut tuota samaa kelaa, olet +60, eikö olisi parempi vain alkaa nauttimaan elämästä ja unohtaa laihdutuspuheet. On fyysisesti todella huonossa kunnossa, siis kankea, heikko jne. Nyt on vähän kremppaa siellä ja täällä ja valittaa kun lääkärit ei tee mitään. Tosiasiassa on tutkituttanut varmaan joka nivelen ja missään ei juuri vikaa, ongelma on siinä ettei viitsi itse tehdä "TERVEYTENSÄ eteen mitään. Kaikki liikunta on hänelle laihduttamista, eikä 15 korttelikierrosta ole siinä ajatusmaailmassa mitään hyötyä, siksipä ratkaissut asian ettei tee edes sitäkään

Päivämäärä:   5.5.25 10:41:09

Siis 15 minuutin korttelinkierrosta

Päivämäärä:   5.5.25 10:48:50

..: kirjoitin että olen kamppailut painon kanssa. En että olen laihduttanut, tai tehnyt asioita laihdutusmielessä.

Päivämäärä:   5.5.25 10:50:50

Okei, no itselle painon kanssa kamppailu kuulosti laihduttamiselta

Päivämäärä:   5.5.25 10:52:36

Kirjoitit myös että nyt kokeilussa rento asenne ja paino saa olla mitä on, niin siitä päättelin että aikaisemmin olet yrittänyt pudottaa painoa ja kuten, sanojesi mukaankin kokeillut kaikkea.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.5.25 11:08:33

Miksi ihmiset tulevat tänne kertomaan laihdutusvinkkejä kun aloittaja nimenomaan ei halua enää laihduttaa?
Minulla hyvin sama tilanne kuin aloittajalla ja olen myös päättänyt olla laihduttamatta enää. Jos joskus opin terveen suhtautumisen ruokaan ja laihdun sen ansiosta niin hienoa. Mutta jos en niin mitä sitten. Sitten eletään lihavana:)

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   5.5.25 11:15:32

"Kahdeksan tunnin jälkeen saatan herätä muka levänneenä, mutta olo on raskas. Silloin EI nousta ylös vaan loikoillaan ja nukahdetaan uudestaan."

Joo, tämähän onnistuu jos ei tarvitse töissä käydä. Useimpien kuitenkin tarvitsee. Eikä se työnantaja myöskään sun stressitasoistasi välitä, jos ja kun on paljon hommia niin ne pitää tehdä tai on kengänkuva perciissä. Näin viisikymppisenä ei kannata irtisanoutua, uutta työpaikkaa (saati sen parempaa) tuskin saa, ja sitten saa loikoilla mutta stressaa siitä kun rahat ei riitä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   5.5.25 11:19:52

"Jos se laihduttaminen olisi helppoa niin se ei olisi miljardi business ja ihmiset ei tarvitsisi lihavuus leikkauksia"

Se on helppoa. Syöt vähemmän kuin kulutat. Mutta jostain syystä nykyään on vallalla kuvitelma, että kaikkien on pakko syödä vähintään 2000 kaloria päivässä tms., jotta voi edes voi laihtua. Pyh ja pah. Ihan on ihmisestä kiinni. Minä kun söisin 2000 kaloria päivässä, niin turpoisin kuin mikäkin pulla. 1500 kaloria, niin pysyn nykyisessä painossani. Jos haluaisin laihduttaa, niin joku lisäisin kulutusta ja söisin saman 1500 kaloria, tai sitten söisin vähemmän.

Päivämäärä:   5.5.25 11:24:49

"Joo, tämähän onnistuu jos ei tarvitse töissä käydä"

Riittää jos vaan lomilla ja vapaapäivinä. Minäkin käyn töissä

Päivämäärä:   5.5.25 11:32:37

Onpa täällä vilkasta keskustelua, kiva! Itseäkin kyllä vähän naurattaa, kun jo otsikossa lukee, että "en laihduta enää" ja sitten melkein kaikissa viesteissä kerrotaan, miten kannattaa laihduttaa.

Minä siis päätin lopettaa tiukkapipoisen kaloreiden laskemisen ja ruokien punnitsemisen. Sen sijaan keskityn hyvinvointiini. Jos kroppa tuntuu kaipaavan aamulla puuroa pienellä voisilmällä, olkoon sitten niin. Jos kroppa taas huutaa suklaata iltapäivällä, niin mietin, että onko kyse kuitenkin nälästä ja syön jotain järkevämpää, vaikka olisinkin mielestäni jo syönyt niin sanotusti tarpeeksi. Liikun edelleen monipuolisesti ja yritän olla ottamatta siitäkään stressiä; jos ei kiinnosta lähteä salille, niin sitten käyn vaikka pienellä kävelyllä. Keho kuitenkin tarvitsee liikuntaa. Panostan myös uneen ja rentoutumiseen. Varasin myös ajan kortisolin mittaukseen ylihuomiselle. En usko, että siinä mitään häikkää on, mutta onpa sitten sekin selvitetty.

Päivämäärä:   5.5.25 13:47:29

Joo, näistä kommenteista kyllä huomaa selkeästi miten lihaviin suhtaudutaan, kun esimerkiksi neuvotaan ihan alkuun lyhyille kävelyille. Ihan kuin lihavat eivät liikkuisi, kävisi pitkillä kävelyillä harrastaisi liikuntaa tai tekisi esim. lumitöitä. Otetaan esille hyväntahtoisesti terveyttä edistäviä asioita, ihan kuin lihavat eivät jo niistä tietäisi tai eläisi jo niiden mukaisesti.

Tulee mieleen kun vuosia uniongelmista kärsivälle ehdotetaan, että vähennä kahvinjuontia. Jos on esimerkiksi 25 vuotta paininut paino-ongelmien kanssa, niin eiköhän tiedossa jo ole itsestäänselvyydet ja tietotaitoa laihdutuksesta. Minun ongelmani on ettei mikään virallinen eikä epävirallinen tieto päde kehooni. Se ei vaan toimi odotetulla ja oletetulla tavalla laihdutuksen suhteen.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   5.5.25 14:15:33

Hyvä se on ,kun ruoka maistaa, läskeistä viis.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   5.5.25 14:40:52

Minäkin lopetin laihduttamisen, aloin käymään syömishäiriöistä jotain tietävän psykologin luona ja opettelen rennnompaa otetta syömiseen. Mekko istuu hieman paremmin päällä, mutta kiloista en tiedä, kun en käy puntarilla.
Jäin saikulle 7 viikoksi unettomuuden vuoksi ja kun aloin saamaan unta, niin sitähän sitten piisasi. Vasta sitten tajusi, miten tiukilla olin itseäni pitänyt.
Yksi iso asia, mitä psykologin kanssa on harjoiteltu paljon, on ettei ruokia saa arvottaa. Kaikki ruoka on ruokaa = antaa energiaa = on polttoainetta. Toinen harjoiteltava asia on ollut ruokarytmi. 5 kertaa päivässä on kurkusta mentävä jotain alas.

Pikkuhiljaa. Avainasemassa on hellittäminen ja omannäköinen elämä. Tsemppiä aloittajalle ja muillekin näiden asioiden kanssa kamppaileville. Kevät tulee ja valo lisääntyy. Nautitaan elämästä <3

Päivämäärä:   5.5.25 14:43:35

Otsikko vain on virheellinen, koska oman aloituksesi mukaan et ole edes laihduttanut. Kituutat, herkuttelet, eikä paino putoa, et siis ole laihduttanut. Sen takia sinulle varmaankin annetaan vinkkejä

Päivämäärä:   5.5.25 16:18:12

"lihaviin suhtaudutaan, kun esimerkiksi neuvotaan ihan alkuun lyhyille kävelyille"

No tää on kyllä vihje ihan kaikille sohvaperunoille painosta viis. Ja kuten tässäkin topassa näkyy, huonot unet ei ole mikään harvinaisuus. Jos on massiivisesti ylipainoinein, liikkuminen voi olla rasitus nivelille, siksi lyhyet kävelyt. Kun aloittaja nyt mainosti sitä että EI aio laihduttaa enää, annoin vinkkejä miten ja millä ajatuksella me normipainoiset pysytään painossamme. Kun ei se ole ratkaisu, etten aio enää miettiä syömisiä/laihduttaa, koska se ei ole kovin helppoa sekään. Tarvitaan uusia ajatusmalleja millä korvata vanhat. Siksi esim. Ruokakaupassa valinnnat kannattaa tehdä terveys ajatus edellä vaikka salliikin myös herkuttelun. Olen normipainoinen ja minulla on terve suhtautuminen ruokaan. En silti lappaa karkkia ja pizzaaa kärryyn vaan koska tekee mieli ja en liho. Vaan ajattelen aina myös terveysnäkökulmaa vaikka minulla ei ole tarvetta laihduttaa. Eli kun sitä ajattelua yrittää kääntää pois laihduttamisesta niin kääntää sen terveyden näkökulman suuntaan.

Ja sinä Näkymätön vieras voit olla joku poikkeuksen poikkeus, mutta kaikki ylipainoiset ei sitä ole. Siksi on ihan okoo sanoa miten itse pysyy normipainoisena ja mitä ajatuksia siihen liittyy. Jos syöminen on suuri kiusaus niin sitten sitä ajattelua pitää muuttaa toisenlaiseen suuntaan, sallivampaa mutta myös siihen juuri ettå ruoka on polttoainetta, syö sitä millä jaksat ja mikä pitää nälkää + plus huomioiden vitamiinit.

Päivämäärä:   5.5.25 16:20:41

Jos minulla on ongelma, niin en ota sitä suurena loukkauksena jos joku antaa siihen neuvon. Ja otn neuvoja vastaan niin kauan kunnes löydän ratkaisun. En ymmärrä miksi tästä ollaan niin herkillä. Jos tulla ulos jossain keskustelufoorumilla, uskoisim että asiasta myös halutaan keskustella

Lähettäjä: Joo mutta 
Päivämäärä:   5.5.25 16:28:05

Mikä siinä pätkäpaastossa on niin pelottavaa? Itsellä se oli ainoa mikä laihdutti. Luulin ensin etten jaksa mitään jos en syö, mutta asia olikin päinvastoin, oli tosi kevyt ja energinen olo. Nälkä menee yrttiteellä tai vedellä ohi.

Naurattaa nää "5 x päivässä pakko syödä jotain". Mä syön vain aamupalan ja yhden päivällisen, sitten paastoan 14-33 tuntia. Pari kertaa viikossa herkkupäivä.

Päivämäärä:   5.5.25 16:53:38

No minä menisin sinun ohjeilla ylivireystilaan, josta seuraa yhtäkkinäinen totaaliuupumus. Sitten kun taas syön, verensokerit pompsahtaa niin että sydäntykyttää ja taas mennään. Eli aiheuttaa stressiä itsellä kun en syö.

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   5.5.25 16:55:39

Lähettäjä: Joo mutta
Päivämäärä: 5.5.25 16:28:05

Mikä siinä pätkäpaastossa on niin pelottavaa? Itsellä se oli ainoa mikä laihdutti. Luulin ensin etten jaksa mitään jos en syö, mutta asia olikin päinvastoin, oli tosi kevyt ja energinen olo. Nälkä menee yrttiteellä tai vedellä ohi.
Naurattaa nää "5 x päivässä pakko syödä jotain". Mä syön vain aamupalan ja yhden päivällisen, sitten paastoan 14-33 tuntia. Pari kertaa viikossa herkkupäivä.

Ihmiset nyt on erilaisia, se tapa mikä sopii sinulle voi olla todella epäsopiva toiselle. Eikä siinä mitään naurettavaa ole.

Päivämäärä:   5.5.25 17:10:43

Tärkeä osaa omaa ”hyvää” ruokavaliota on aamupuuro :).Viikonloppuina sitten herkutellaan leivällä.

Lähettäjä: wu 
Päivämäärä:   5.5.25 17:12:00

Isoin vika onkin alkaa laihdutuskuurille ja olettaa, että tämän kuurin jälkeen saa palata normaaliin. Sitten paino nousee korkojen kera takaisin ja lopputuloksena on turhautuminen ja jojoilu.

Kannattaa tehdä pysyvä elämäntapamuutos, johon mahtuu myös herkuttelua. Olkoot se sitten puuro lisukkeilla, juustoa välipalaksi tai pizzaa perjantaisin. Eikä jokaista herkuttelua pidä ajatella repsahtamiseksi ja epäonnistumiseksi vaan jatkaa parempia elämäntapoja sen herkuttelun jälkeen.

Yleensä sillä tavalla saa itselleen paremman olon monin tavoin kun ei joka ateriaa tarvitse syynätä.

Eikä muutenkaan pidä ajatella, että pitää olla tietyn kokoinen tai painoinen. Monilla naisilla on sellainen mielikuva ettei saa painaa yli 70 kg tai miehillä, että pitää painaa vähintään 80 kg. Ja sitten koko elämä on ihan paskaa kun paino on omasta mielestä väärä, vaikka ainoa väärä asia on oma asenne.

En edes jaksa niitä ihmisiä, jotka jatkuvasti valittavat kun "oon niin läski ja ruma". Kun tuota on saanut kuunnella 30-35 vuotta, niin ihmettelen oikeasti, että miksi ei koskaan tee asialle mitään tai sitten vain opettele elämään sen ulkomuotonsa kanssa. Ja siis kun noillakin valittajilla on ikää jo päälle 40 v ja tuo vinkuminen alkanut jo lapsena, niin ihmettelen, että eikö heitä itseään kyllästytä? Minua ainakin kyllästyttää...

Onnittelut siis aloittajalle, jos vihdoin tajusi lopettaa valituksen ja aloittaa elämisen.

Lähettäjä: enj 
Päivämäärä:   5.5.25 17:51:32

Iso syy sille, että laihdutus ei onnistu on tuo, että harrastaa "jotain liikuntaa".

Vaikka liikunta ei laihdutakaan, niin liikunta on avainasemassa siihen, että kilot lähtee rasvakudoksesta eikä lihaksista. Aineenvaihdunta myös vauhdittuu, jolloin lähtee nesteetkin paremmin liikkeelle.

Jos pudottaa painoa niin, että kilot lähtee lihaksista, niin silloin tekee sen väärin ja lopputuloksena kiloja kertyy entistä nopeammin.

Laihduttajan pitäisi aina treenata lihaksia, että lihasmassa säilyy. Harva kykenee miinuskaloreilla kasvattamaan lihasmassaa. Moni kovaa treenaavakin onnistuu menettämään lihasmassaa tai maksimissaan pitämään määrän samana.

Eli ihan jo sillä, että alkaa treenata lihaksia, saa painoa alas, koska elimistö kuluttaa kalorit rasvasta eikä lihaksista ja lihasten käyttö kasvattaa elimistön energiankulutusta.

Eli sen jonkun liikunnan sijaan kannattaa harrastaa liikuntaa, jossa käyttää lihaksia kunnolla. Sen tueksi tietenkin se järkevä ruokavalio.

Pelkällä ruokavaliolla laihtuu, mutta myös menettää lihasmassaa todella helposti.

Lähettäjä: basilika 
Päivämäärä:   5.5.25 19:01:41

”Eikä muutenkaan pidä ajatella, että pitää olla tietyn kokoinen tai painoinen. Monilla naisilla on sellainen mielikuva ettei saa painaa yli 70 kg tai miehillä, että pitää painaa vähintään 80 kg. Ja sitten koko elämä on ihan paskaa kun paino on omasta mielestä väärä, vaikka ainoa väärä asia on oma asenne.

En edes jaksa niitä ihmisiä, jotka jatkuvasti valittavat kun "oon niin läski ja ruma". Kun tuota on saanut kuunnella 30-35 vuotta, niin ihmettelen oikeasti, että miksi ei koskaan tee asialle mitään tai sitten vain opettele elämään sen ulkomuotonsa kanssa. Ja siis kun noillakin valittajilla on ikää jo päälle 40 v ja tuo vinkuminen alkanut jo lapsena, niin ihmettelen, että eikö heitä itseään kyllästytä? Minua ainakin kyllästyttää...

Hyvä pointti! Itse en ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta kokenut aina olevani väärän painoinen ja väärän näköinen ja jostain syystä ollut ihan pakkomielteinen sen kanssa, että naisen paino ei saa nousta yli 50kg rajan mistään hinnasta. Tuo ajatusmaailma vääränlaisesta kehosta varjosti minua ihan koko ajan ja oli mukana joka päivä mielessä painamassa minua alas. Elin jatkuvalla ”dieetillä” teini-ikäisestä alkaen ja ikään kuin pidin itseäni vankilassa. Ja koska rajoihin ja kielsin itseltäni valtavasti kaikkea, niin valtavia mielitekoja idean vastustaminen tuntui kuin kivulta. Vasta 30 v täytettyäni kyllästyin totaalisesti tuohon. Päätin että hitot en jaksa tätä enää ja heitän hanskat tiskiin ns itseni kurissa pitämisen suhteen. Mitä väliä sillä oikein edes on, jos en paina määrää X. Mietin enemmän, että mitä tekoja teen, että voisin hyvin henkisesti ja fyysisesti. Aloin syödä ilman että lasken mitään, sallin arkeeni ruokavalioon hiilarit ja muut yleisesti jopa paheksutut asiat, en liiku vain koska on pakko vaan koska se on kivaa ja voin jopa pitää hyvällä mielellä ihan sohvapäivän jos väsyttää. Tämän seurauksena elämänlaatuni ja elämäniloni on parantunut merkittävästi ja samalla kaikki mieliteot ja himot ruokaan katosi. Voin paremmin ja vasten omia odotuksia myöskään painoni ei ole noussut grammaakaan ja kehoni sen sijaan vaan kiinteytynyt.
Eli aina se kurista hellittäminen ei ole epäonnistumista :)

Päivämäärä:   5.5.25 20:05:29

Ketju täyttyy laihdutusvinkeistä, vaikka aloittajaa pitäisi pelkästään onnitella, että ei laihduta enää vaan elää huoletonta elämää vailla paineita kiloista. Aloittajallahan ei ole enää mitään ongelmaa.

Mainittakoon että tässä ketjussa ei ole kyllä tullut yhtään vinkkiä tai ohjetta mitä ei kokenut laihduttaja yleensä tiedä jo, elä jo vinkin mukaisesti tai ole vähintään kokeillut toimivuutta omaan elämään.

Päivämäärä:   5.5.25 22:35:15

Joku piste on käynyt montaa kertaa kertomassa, että minä en ole koskaan laihduttanut, vaan pelkästään yrittänyt. :D Voi kuule, minä olen laihduttanut ja jopa laihtunutkin monta kertaa - nuorempana pudotin jopa 20 kg. Ne kilot ovat vaan tulleet takaisin ja korkojen kanssa. Nyt sitten tämä keski-ikäisen keho ei enää haluakaan luopua saavutetuista rasvavarannoista samalla tavalla kuin nuorempana.

Näkymätön vieras: Pitää korjata sen verran, että vaikka en pyri nyt laihduttamaan, niin siihen kuitenkin pyrin, ettei paino tästä nousisi, eli sinänsä otan vähän "paineita" kiloistani. Mutta nyt ei mennä enää kilot, vaan hyvinvointi edellä.

Päivämäärä:   6.5.25 07:34:49

Olipa mukava aloitus! Sai miettimään itsekin. Taidan tehdä saman ja lakata miettimästä sitä laihduttamista kokonaan. Pyrkisi vain elämään aktiivisesti ja energisesti ja lakkaisi sen puntarilla ramppaamisen. On sitäkin tullut tehtyä koko ikä..nyt voisi olla jonkin muun vuoro jo.

Lähettäjä: Entinenpuurokiukku 
Päivämäärä:   6.5.25 08:13:33

Kylläpä oletkin ollut sekaisin syömistesi kanssa.
Hyvä esimerkki tästä nykymenosta.
Ensin lihotaan ja sitten kadutaan. Sitten seotaan tuohon laihdutusbisnekseen ja viimein todetaan että "en demonisoi enää puuroa".
Hyvä että olet vapautunut.
Minäkin vapauduin jo vuosia sitten sokerista, karkeista sekä rasvattomasta vehnäjauhoisesta ruokavaliostani.
En enää demonisoi kananmunia vaan syön niitä nykyisin joka päivä aamiaisella munakkaassa. Ennen yritin syödä sitä "ihanaa" kaurapuuroa aamulla mutta se ei minulle sopinut yhtään. En edes pitänyt siitä koskaan.
Kauhistuin ennen eläinrasvasta mutta nykyisin kauhistun jos kananmunat, voi tai kerma on loppu jääkaapista.Yhtä hyvin vihannesten puute on kauhistus. Pääasia että ruoka on hyvältä maistuvaa, lisäaineetonta, itsetehtyä ja ravinteikasta.
Usko tai älä mutta voin erittäin hyvin ja olen laihtunut.Viihdyn kehossani paremmin. Liikuntakin on mukavaa hoikempana. Kävelen tunnin lenkkejä kohentaen mieltäni ja pari kertaa viikossa lisään tehoja lihaskuntoa ja sydäntä/ hengityselimiä treenatakseni. Venyttelen ja jumppaan jotta liikuntakyky nivelissä pysyisi hyvänä.

Jokainen siis tyylillään löytää oman tapansa olla tyytyväinen.

Lähettäjä: Mimoselle 
Päivämäärä:   6.5.25 08:17:23

Hyvä päätös!

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   6.5.25 08:35:00

Käykääpä tutustumassa Syömishäiriöliiton sivuille, siellä on valtavasti tietoa.

Ja tänään vietetään kansallista Älä laihduta -päivää!

Päivämäärä:   6.5.25 08:35:06

Entinenpuurokiukku: Ei millään pahalla, mutta jos olen minäkin ainakin ollut sekaisin syömisteni kanssa, niin olet kyllä sinäkin. Toivoisin, ettet tulisi tähän ketjuun hehkuttamaan eläinrasvojen autuaaksi tekevää vaikutusta, vaan perustat niitä varten sitten oman ketjun. Sinä et demonisoi eläinrasvoja, vaan montaa muuta asiaa, joita kyllä kohtuullisissa määrin mahtuu ruokaan järkevästi suhtautuvan ruokavalioon. Minä yritän päästä noista ruokaan liittyvistä ääriajatuksista eroon - en siis kaipaa niitä yhtään lisää!

Päivämäärä:   6.5.25 08:35:59

Lady D: Kiitos muistutuksesta! Tänään ei siis laihduteta, vaan syödään hyvää ruokaa, josta tulee hyvä olo. :)

Päivämäärä:   6.5.25 09:56:48

Minä olen yllättynyt, kun viimein hankin oman pt:n että miten paljon päivässä saa syödä ja silti painoa tippuu maltillisesti -500 grammaa viikossa. Vettä tavoitteena juoda 3litraa päivässä(en ole tähän tavoitteeseen päässyt) sen lisäksi pari kertaa viikossa salitreeni. Vihdoinkin olen saanut oman elimistöni ja aineenvaihduntani heräämään. En voi kun vain suositella omaa oikeasti taitavaa pt:tä joka myös ymmärtää miten elimistö päätyy säästöliekillä pitkään jatkuneiden laihdutus yritysten jälkeen ja pitää kiinni kaikista saamistaan kaloreista. Tuosta pitää päästä eroon niin kilot tippuvat kuin itsekseen ja päivässä saa syödä itsensä kylläiseksi monta kertaa päivässä

Päivämäärä:   6.5.25 10:17:25

Viiva: muuten kuulostaa hyvältä, mutta kolme litraa vettä muiden nesteiden lisäksi on ihan liikaa.

Päivämäärä:   6.5.25 11:11:44

Läski: nuokin ovat ihan henkilökohtaisesti katsottavia asioita. Omassa olossani ja kehoa kuunnellen minulla on huomattavasti parempi olo kun muistan juoda kunnolla vettä pitkin päivää, nälkä ja väsymys olivat aiemmin osittain veden puutetta. Mutta kunnon pt osaa ottaa huomioon kunkin henkilökohtaisen fysiikan ja tavoitteet :)

Lähettäjä: rm,rr 
Päivämäärä:   6.5.25 13:36:14

Moni laihduttaja lihoo, kun ei jaksa koko aikaa laihduttaa, repsahtelee ahmimaan kun on kituuttanut nälissään, sitten mässää lisää kun "ei huvita laihduttaa kun en kuitenkaan onnistu", eikä tee pysyviä muutoksia joita kykenee ylläpitämään, kun kyseessä tosiaan on joku kuuri pysyvän elämäntapamuutoksen sijaan.

Paljon sanotaan, että "lopeta laihdutus, aloita elämä". Ja sillä tarkoitetaan tosiaan sitä, että painonhallinta tai -pudotus on siinä muun elämän sivussa, ei elämää hallitseva asia. Ja kun tajuaa tämän, niin usein painonhallinta helpottuu ihan itsestään.

"Kannattaa tehdä pysyvä elämäntapamuutos, johon mahtuu myös herkuttelua. Olkoot se sitten puuro lisukkeilla, juustoa välipalaksi tai pizzaa perjantaisin. Eikä jokaista herkuttelua pidä ajatella repsahtamiseksi ja epäonnistumiseksi vaan jatkaa parempia elämäntapoja sen herkuttelun jälkeen."

^ Tämä oli hyvin sanottu.

Minulla alkoi paino hiipiä ylös ja olin aina vetelä ja plösö. Naamakin oli turvonnut ja roikkui, mutta ajattelin sen olevan ikääntymistä, kun olin jo yli 40 v. Mutta sitten tein elämäntapamuutoksen. Poistin ruokavaliosta sokerin ja vehnän, ja muutenkin söin enää vähän viljoja. Jo muutamassa päivässä plösöys väheni, naaman iho silottui eikä naama enää roikkunut. Eli minua turvotti/väsytti vehnä ja sokeri. Ja kun nuo jätti pois ruokavaliosta, niin painonhallinta helpottui. Kun vielä aloin syödä vhh:sti aamusta iltapäivään, niin päivän kalorimäärä putosi. Hiilareita syön edelleen iltapäivällä ja illalla, joten kokonaan en ole niistä luopunut. Mutta on tämä helpottanut painonhallintaa. Kiloja lähti itsestään useampi ja näissä mitoissa olen nyt 5 v pysynyt. Liikuntaa en hirveästi jaksa harrastaa. Jos harrastaisin, niin saisin painon varmasti vielä alemmas hyvinkin helposti. Talvella kävin lumikenkäilemässä ja ai että se on ihana laji.

Lähettäjä: Entinenpuurokiukku 
Päivämäärä:   6.5.25 14:53:31

Käsitit Läski nyt viestini täysin väärin
Missä kohtaa minä arvostelin sinua? Kerroin vaan miten itse syön. Saat mielestäni syödä ihan kuinka haluat. Tarvitset näköjään ainoastaan tietyn tyylistä tukea. Muu ei kelpaa...
Sinun pitää omituisesti silti olla noin negatiivinen toisen ruokavaliota kohtaan.
Hiukan suvaitsevaisuutta voisit harrastaa jos et muuta.

Päivämäärä:   6.5.25 21:25:17

Entinenpuurokiukku: en väittänyt sinun arvostelleen minua. Esitin toiveen, ettet tulisi tähän ketjuun demonisoimaan tiettyjä ruokia tai ruoka-aineryhmiä. Minä olen itse tehnyt sitä aivan riittävästi ja nyt on aika oppia siitä ajatuksesta eroon. Jo aloitusviestissä kerroin, miten olen tehnyt esimerkiksi hiilareista "pahoja ruoka-aineita", vaikka oikeasti kyse on elimistön polttoaineesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.