Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko maksaa teillä hevosen vuokraus?

Lähettäjä: Nannaa 
Päivämäärä:   4.5.25 19:02:12

Haaveissa ollut rueta uudelleen pitkän tauon jälkeen vuokraamaan hevosta. Mielessä lähinnä puskaratsut, koska itsekkään en ole kuin perus maastoilija. Juttelin yhden hevosen omistajan kanssa ja tuli puhe hinnasta. 25 euroa kerta?? Mitä olette mieltä? Ymmärtäisin vielä tuon hinnan jos hevonen olisi osaava ja ratsastus tavoitteellista. Toki kulut kaikkialla ovat nousseet mutta silti. Ratsu oli ex ravuri joka ei osaa mitään ihmeellistä ja ratsastus olisi pellolla /maastossa, ei kenttää/maneesia. Enkä asu edes missään pääkaupunkiseudulla vaan aika landella. :D ei riitä minunkaan palkkapussi tälläiseen.

Re: Paljonko maksaa teillä hevosen vuokraus?

Lähettäjä: Lulu 
Päivämäärä:   4.5.25 19:09:33

Olen maksanut tallitöillä tai max.10e kerta. Perus ok harrasteratsuja, kenttä, maaseudulla, ei maneesia. En maksaisi maastoilusta 25 e kerta. Saan sillä hinnalla melkein jo ryhmätunnin täällä, koulutetulla hevosella!

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   4.5.25 19:10:35

Täällä päin tuo on normaali hinta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.5.25 19:13:59

En tällä hetkellä vuokraa hevosta, mutta 0-20 e riippuen tallitöistä yms. Monella omistajalle se vapaapäivä hoidosta on tärkeämpi kuin raha.

Paikkakuntana pk-seutu.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.5.25 19:17:13

Täällä päin normaali/edullinen hinta, hevosen pitäminen maksaa yhtä paljon vaikka hevonen itsessään olisi edullinen. Mutta voit hyvinkin löytää hömppä käyttöön jollain tallityö diililläkin!

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.5.25 19:49:23

Mun vakivuokraaja maksaa 150€/kk ja käy 8-12 kertaa kuukaudessa, keskimäärin varmaan sen 10 kertaa. Hevonen nuori ja ei kovin osaava, mutta kehittyy koko ajan
Kiva ja mutkaton tyyppi. Vuokraajalla vapaat kädet, saa valmentautua, hypätä ja maastoilla. Satunnaisesti vuokraan parille tutulle, tunnille tai maastoon ja siitä otan 20€/kerta. Tämä hieman pk-seudun ulkopuolella. Yleisesti meidän tallilla vuokraajat maksavat 20-25€/kerta.

Lähettäjä: Ylvis 
Päivämäärä:   4.5.25 19:59:29

Maneesitallilla laadukas opetushevonen, reilun 31 euroa kerta.

Lähettäjä: Joops 
Päivämäärä:   4.5.25 20:11:36

25e / kerta, maneesitalli hyvillä maastoilla, ei pkseutu, saa mennä koulua ja maastoilla, valmentautumispakko, hevonen ei helpoin tätipuksutin, mutta jos ei pikku pomput hätkähdytä niin kiva, He A - tasoinen.

En nää miksi vuokraisin halvemmalla, kun hevosen päiväkulut peruskuluilta ovat alakanttiin katsottuna tuon 25e päivältä. Tulijoita olisi reilusti.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   4.5.25 20:21:12

Hevosen kulut ei ole ainoa asia mikä vuokrahinnan määrää. Ei vab tai heö tasoisista hevosista vaan voi pyytää samaa hintaa, vaikka kulut kuinka olisivat samat. Joku järki taas päähän. Muutenkin ihan naurettava tuo tallivuokra jaettuna 30, kun asiaan vaikuttaa sata muutakin asiaa (hevosen taso, käsiteltävyys, olosuhteet, mitä saa tehdä...).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 20:27:52

Oulussa maneesitallilla olen maksanut 20e/kerta koulutetuista hevosista

Lähettäjä: efpihjgfopjgr 
Päivämäärä:   4.5.25 21:47:42

Meidän tallilla mun vuokraaja maksaa 35e kerta koska on hyvoin taitava ja muutenkin hyvä. Muuta vuokraajat maksaa 40 tai 45e kerta. Maneesitalli, loistavat olosuhteet.
Puskailusta ex-ravurilla en maksais mitään. Koska haluan ratsastaa, en matkustaa selässä.

Päivämäärä:   4.5.25 22:32:45

On kyllä ihan älytön hinta maastoilusta exravurilla!

Koita löytää kotitalli niin hinta voisi olla maltillisempi. Olen liikuttanut sellaisilla ilmaisiksi/pikkurahalla töitä vastaan, win-win-diilejä. Tosin, olen osaava ja kokenut ratsastaja, kyllä siellä maastossa varsinkin on oltava taitava ratsastaja. Kentällä nyt ihan sama kun hevonen ei kauas karkaa jos ei kuski pysy kyydissä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   4.5.25 22:36:54

Tää on aina yhtä hätkähdyttävää ”ravi-ihmisen” näkökulmasta. Itse maksan henkilöille jotka ajavat/ratsastavat hevosillani, olisi sairasta jos heidän pitäisi siitä minulle maksaa. Minähän siitä hyödyn eniten. :D

Toki ymmärrän tuon että osa ratsuista on super laadukkaita ja vuokraajat pääsevät myös oppimaan ja etenemään niiden kanssa, mutta silti, outo konsepti. :D

Lähettäjä: Entäs 
Päivämäärä:   4.5.25 23:11:51

Maksaako D myös henkilöille, jotka haluavat lainata häneltä autoa ja ajaa sillä? Entä maksaako D vuokralaiselle, joka asuu hänen omistamassaan asunnossa, jonka kulut jää kuitenkin joka tilanteessa D:n maksettavaksi?
Kyllä mä näen, että (ratsu) hevosen vuokraaja nimenomaan on se hyötyjä diilissä, jossa saa hevosen omistajan omaisuutta käyttöön, jotta voi harrastaa haluamallaan tavalla, mutta kukin näkee tavallaan. Ratsuttajat/kouluttajat sitten eri asia, heille tietenkin maksetaan siitä, että tekevät työtään.

Lähettäjä: JT 
Päivämäärä:   5.5.25 02:13:22

Suokki, jolla kisattu aluetasolla HeA/80 cm. Asuu mabeesittomalla tallilla Keski-Suomessa. Iso kenttä ja hyvät maastot. Käyn 2 kertaa viikossa ja maksan 15e/kerta. Mitään tallitöitä ei ole. Hevonen ja varusteet pitää hoitaa ja mash juottaa. Saan maastoilla ja mennä kentällä sileällä itsenäisesti. Hypätä saan valmennuksissa (tallilla käy kesäisin valmentaja). Saan käydä kouluvalmennuksissa (tallilla käyvän valmentajan valmennuksissa). Valmennukset maksan itse.

Lähettäjä: Juupässi 
Päivämäärä:   5.5.25 04:21:03

Entäs, D tuolla selvästi sanoi, että ymmärtää laadukkaalla hevosella hyvissä puitteissa myös ratsastajan hyötynäkökohdan jolloin raha vaihtaa luonnollisesti omistajaa. Silti myös ratsuilla monesti yksi isoimmista vaikuttimista on omistajan vapaapäivä, joten jaan ihmetyksen näistä hinnoista.

Itsekään en ole koskaan maksanut hevosen liikutuksesta, en vaikka olen tallikaverin ratsukoulutetulla hevosella mennyt myös muutaman kerran valmennuksiin ns hyötymään itse. En voi käsittää näitä vuokrauspalstoilla kuukaudesta ja vuodesta toiseen roikkuvia mainoksia "polle ei osaa kummia mutta on tosi kiva, vähän eteenpäin houkuteltava ja välillä omapäinen toki joten vaatii osaavan ratsastajan. Pollella ei saa hypätä eikä maastoilla ja valmennukset maksat itse, ei alennusta valmennuspäivinä. Ei maneesia, 20 €/kerta. Tulethan aina sovittuna päivänä mutta myös muulloin jos tarvitsen sinua". Lienee selvää kuka tällaisissa on hyötyjä.

Itsekin siis olen osaamattoman hevosen omistaja ja maksan rahaa maastoilusta tai vähemmän rahaa plus valmennukset plus maneesimaksun jos vaan kuka pysyy selässä ja suostuu tulemaan. Tietenkin.

Lähettäjä: Entäs 
Päivämäärä:   5.5.25 08:29:29

"Entäs, D tuolla selvästi sanoi, että ymmärtää laadukkaalla hevosella hyvissä puitteissa myös ratsastajan hyötynäkökohdan jolloin raha vaihtaa luonnollisesti omistajaa. Silti myös ratsuilla monesti yksi isoimmista vaikuttimista on omistajan vapaapäivä, joten jaan ihmetyksen näistä hinnoista."

D:n super laadukkaan ja kuvauksesi pollen väliin mahtuu melkoinen määrä erilaisia hevosia ja olosuhteita. Varsinkin kun meillä jokaisella on oma käsitys siitä mitä hevoselta ja olosuhteilta odottaa. En minäkään maksaisi maastoilusta 20€ tai 25€/kerta, mutta ymmärrän, että joku erityisesti maastoilusta tykkäävä maksaa.

Mitä taas omistajan vapaapäivien tulee, niin ainakin itse saan vapaapäivän ihan silloin kun itsellä sen tarve on. Kun hevonen asuu täyshoidossa pihatossa, niin ei siellä omistajaa tarvita päivittäin paikalle ihmettelemään. Valintoja nämäkin. Lisäksi se hevonenkin tarvitsee vapaapäiviä. Varmasti on niitäkin, jotka vuokraavat saadakseen itselleen vapaata, mutta ei se välttämättä yleisesti mikään isoin vaikutin ole.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   5.5.25 09:00:02

Juu, ei ne omistajan vapaapäivät ole mikään vaikutin kun hevonen on laadukkaalla täysihoitotallilla. Tarhaa siellä isossa tarhassa koko päivän kaverin kanssa, joten liikkuu kyllä itseksekseenkin. Eikä esim. mun hevonen kerää virtaa vapaista. Ratsastajat eivät myöskään ole vielä niin osaavia, että heidän liikutuksesta tulisi suoraan hyötyä hevoselle ja sitä kautta myös omistajalle.

Kuitenkin, meillä on mahtava tiimi ihania ihmisiä, jotka ovat luotettavia ja haluavat kehittyä ratsastajana. He maksavat 35-40€ kerta ja lisäksi käyvät säännöllisesti valmennuksissa jotka tietenkin maksavat siihen päälle itse. Mulla tosin on osaava ja kiltti hevonen, sellainen jonka suurin osa ratsastajista tahtoo. Näitä ei joka oksalla kasva ja kun siihen päälle otetaan mahtavat puitteet ja laadukas valmennus, niin siitä on enemmän halukkaita maksajia kuin voin ottaa.

Ei siis tosiaan voida verrata maastoilua puskamopolla näin laadukkaaseen harrastamiseen millään. Hevosen pito on myös niin kallista (kun pidetään hyvin ja laadukkaassa paikassa) ettei ole mitään järkeä lähteä harjoittamaan hyväntekeväisyyttä. Jos ei ole sataseen kuussa varaa, ei voi ratsastaa.

Mä en ymmärrä yhtään näitä tätiratsastajia, joiden osaamistaso on luokkaa Ö, mutta siitä huolimatta nähdään se vuokraus jonain palveluna omistajalle.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   6.5.25 07:15:33

Tätiratsastaja heÖ miinus. (eli kisannut seurakisoissa hyväksytysti heB) Maksan 20€ /kerta, ei tallitöitä. Hoidettu kenttä on ja hyvä estekalusto. Saan vapaasti tehdä, mitä haluan, myös hypätä. Hevonen ei ole mikään liitokavio, mutta minulle hyvä, kokeneempi (lue: iäkkäämpi) puksutin, jolla voin turvallisesti harjoitella. Käymiseni ei ole sidottu mihinkään vakiopäivään tai -aikaan, voin käydä aika vapaasti oman aikatauluni mukaan, kunhan joku on kotona (yksityinen kotitalli). Tallilla käy säännöllisesti opettaja, jonka tunneille saa osallistua yksin tai yhdessä tai saa myös pyytää haluamansa ohjaajan, ei ole mitenkään rajattu.

Maksan mielelläni, hevonen on kiva, puitteet kotitallille hienot, varusteet hyvät ja sopivat. Hevonen on aina ollut siistissä kengässä ja kommunikaatio omistajan kanssa pelannut, jos on tullutkin esteitä puolin tai toisin.

Päivämäärä:   6.5.25 10:58:48

"Monella omistajalle se vapaapäivä hoidosta on tärkeämpi kuin raha."

Nykyään kyllä monella varmasti on se rahakin jo merkittävä syy vuokrata, kun kulut on niin kovat. Vaihtoehto on saada jotain tuloja vuokraamalla tai myydä hevonen.

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   6.5.25 11:46:00

Pkseudulla hyvällä vaB kouluhevosella maksan 35e krt maneesitallilla. Omistajan kanssa ollut puhe 40e krt jos muutetaan paremmalle maneesitallille. Ennen tätä vuokrasin yhtä heB suokkia maneesittomalla hintaan 20e krt.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.5.25 11:47:10

Maneesitallilla 30€ kerta.

Lähettäjä: Pyytää aina saa 
Päivämäärä:   6.5.25 11:57:49

Liikaa perusputesta 25 €/kerta.
Itse otan osaavasta hevosesta 27 €/päivä ja sijainti erittäin hyvällä maneesitallilla, jossa vuokra sentään 840 €/kk.

Päivämäärä:   6.5.25 12:05:27

Hintaan minulla vaikuttaa myös se, että vuokralainen käy säännöllisesti valmennuksessa ja hevoseen liittyvää hoitotyötä joutuu tekemään jonkin verran.

Päivämäärä:   6.5.25 12:07:06

Yritän pitää hinnan maltillisena, jotta kummatkin osapuolet olisivat tyytyväisiä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.5.25 21:18:37

Sillähän ei ole mitään merkitystä minkä tasoinen hevonen on, jos ratsastaja on puska Ö tason ratsastaja.

Omat hevoseni on olleet heA tasoisia. On saanut hypätä, kunhan aloittaa pienistä ja mielellään valvovien silmien alla. Toisella ei enää mieluiten hyppäämistä. Ovat liikenne ja maastovarmoja eli saa maastoilla. Kumpaakin voi ajaa (eivät ole ex-ravureita tai edes ravirotuisia). Saa uittaa, saa mennä pelloille, saa mennä koulua, tehdä maastakäsin, saa käydä tunneilla ja aikaa ei ole rajattu. Päivät saa valita oman mielen mukaan jne.

Millään tällä ei ole merkitystä, kun ne ratsastajat itse ei ole kovin taitavia, niin kyse on kuitenkin ratselusta, ei edes ratsastamisesta. Aina löytyy jotain vikaa, jos itse eivät osaa pyytää. Tai ei suostuta ratsastamaan jos on kenkä lähtenyt, vaikkei se haittaa hevosta tai ratsastusta.

Maksu ollut maneesitallilla yleensä 25€, pitänyt siivota karsina/tarha, jos kova kiire, ei pakollista. Jos ei ole ollut maneesia, niin 20€ yleensä. Nyt 15€, koska vuokraaja nitisee hinnasta, kun eivät ole puitteet hänen mieleensä, vaikka kaikkia yllämainittua saa hevosten kanssa tehdä, kunhan mennään hevosen turvallisuus ja terveys edellä.

Vuokraajat myös kuvittelevat nykyään olevansa korvaamattomia, että siksi osa ns kiristänyt hintaa alas, vaikka hevoset voi ihan hyvin pitää vapaata vaikka viikon, jos siltä tuntuu. Minusta vain on ollut kiva ajatuksena, että hevonen voisi antaa muillekin jotain ja saisi hieman "kaurarahaa" hevoselle vuokrauksesta. Vuokrauksessa vastuu hevosesta kuitenkin omistajalla.

Yhden edesmenneen hevosen rikkoi vuokraaja, kuntoutin useamman vuoden sitä, eka ell olisi lopettanut. Tuon vuokraajan kanssa sattui ja tapahtui paljonkin ja minä hevosen omistajanahan se olen vastuussa kaikesta joten se vuokrahinta on aika pieni osa sen hevosen kuluja ja vuokraajat eivät sitoudu siihen, meillä omistajilla on se vastuu maksaa sen hevosen kulut, vaikkei sillä ratsastaisi 2 vuoteen tai jos kenttä ei ole ratsastuskunnossa koko talvena. Sama hinta se silti aina meille omistajille on. Ihan voi ostaa oman hevosen ja katsoa kuinka helposti löytää hyvän vuokraajan...

Lähettäjä: Minä vain 
Päivämäärä:   8.5.25 12:10:05

Minulla selvästikin hyvä tilanne kun maksan maneesitallilla asuvan hepan vuokraa 12 €/kerta. Talli on Etelä-Suomessa enkä ratsasta itsenäisesti vaan aina tunnilla.

Päivämäärä:   9.5.25 07:42:55

Oletteko muuten joutuneet maksaa täydenhinnan vuokrahevosesta kun se on ollut kipeänä? Oma vuokrahevoseni oli pois käytöstä yli kuukauden. Kävin hoitamassa tallityöt ja taluttelin 30min. Sitten kun kysyin vuokranmaksusta niin piti maksaa täyshinta vaikka hevosen selässä ei oltu käyty… ylläpitosopimukset ymmärrän, silloin vastataan hevosen kuluista mutta ei aikaisemmin ole otettu maksua vuokrahevosesta jota ei voi edes käyttää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.5.25 07:51:46

Jos hevonen on pidempään pois käytöstä, ei vuokraajan pitäisi siitä maksaa. Meillä menee niin, että jos hevonen on toipilaana viikon tai kaksi, vuokraaja maksaa täyden kk-maksun ja saa käydä väliin jääneet kerrat ylimääräisenä. Jos pidempi tauko, niin sitten ei vuokraajan, mutta käy kuitenkin hoitamassa hevosen ja puuhailemassa sen kanssa.
Kertavuokraajien kuviot sovitaan aina erikseen, niin maksavat vain käytöstä.

Jos vuokraaja on pidempään pois, maksaa vuokran, mutta saa käydä halutessaan etukäteen tai jälkikäteen väliin jäävät kerrat. Jos poissaolo on tosi pitkä, niin sitten ei maksua.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 08:14:17

Piste on nyt antanut vedättää itseään 6-0. Tietenkään ei makseta vuokrahintaa hevosesta, jolla ei voi ratsastaa, jos sitä on ratsastukseen vuokrattu. Ylläpito on eri asia. Ilmeisesti vain kiltisti maksoit etkä uskaltanut sanoa, että höpö höpö.

Tällaiset pitäisi muutenkin aina laittaa paperille.

Lähettäjä: Kez 
Päivämäärä:   9.5.25 10:06:18

Ihmettelen kyllä miksi "hmm" vuokraa hevostaan, kun kaikki on niin perseestä eikä kukaan osaa edes ratsastaa. Ja kyllä sillä hevosen tasolla nyt vaan on väliä, ellei nyt tarkoitus ole vain käyntimaastoilla. Vaikka ratsastaja olisi heikompikim, tai oikeastaan erityosesri silloin, hevosen täytyy olla helppo ja osaavampi. Kaksi aloittelijaa ei ole hyvä kombo. Mutta itse tiedän kyllä lukuisia siististi ratsastavia hec-heb tasoisia vuokraajia, enpä sanoisi ettei ne mitään osaa tai ihan sama millä räyskällä menevät. Monet kuitenkin haluaa kehittyä.

Itseäni ihmetyttää tämä, kun omistajat luulevat olevansa jotain jumalia ja gp-tason ratsastajia. Ei ole vielä näkynyt.

Ja niin, tiedoksi,,että itse olen ollut sekä vuokraaja että hevosen omistaja. Ratsastustaito ei mystisesti parantunut heti, kun oma nimi oli hevosen papereissa eikä huonontunutkaan sillä sekunnilla, kun hevonen kuoli ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.