Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen hankinta tunne edellä?

Lähettäjä: Köyhäeliitti 
Päivämäärä:   4.5.25 18:34:05

Oletko ostanut hevosen tunne edellä? Miltä se puhuttu ”the tunne” tuntui? Uskotko kohtaloon hevoskaupoilla?

Muutama vuosi sitten kävin koeratsastamassa hevosen joka oli epäpuhdas eikä myyjällä ollut rahkeita tai mielenkiintoa tutkia hevosta. Lopulta en päätynyt sitä ostamaan kun kyse olisi ollut ensihevosesta ja olin yksin, ei valmentajaa, ei hevospiiristä tuttuja.
Kuitenkin tämä hevonen jäi kummittelemaan mieleeni ja on siellä yhä. Huomaan käyväni tarkkailemassa hevosen tietoja että olisiko sitä vielä myyty mutta ei. Siellä se edelleen on. Myynti-ilmoituksiakin myyjä laittaa tasaisin väliajoin mutta hevonen ei myy. Itse näen hevosen täydellisenä ja haluaisin sen niin kovasti hakea kotiin. Nään jopa unia hevosesta. Sen jälkeen ei ole ees tehnyt mieli käydä katsomassa yhtään hevosta saatika jäänyt mikään myynti-ilmoitus mieleen.

Olenko vain toivoton romantikko? Yritänkö saada väkisin tämän tuntumaan meant to be tunteelta? Vai onko tämä tosissaan vaan universumin tarkoitus mennä näin, että hevonen tulee meille kun aika on oikea? Mitä jos oikeaa aikaa ei tule ennen piikkiä? Mitä jos?

En tiedä saako tästä kukaan mitään selvää. Olen vain todella hämilläni omista ajatuksista. Ympärillä ihmiset ostaa hevosia ja ympärillä olijat sanovat kuinka heti näki että olette pari, heti näki että kuulutte yhteen. Tämä ei ainakaan helpota tätä omaa pähkäilyä.

Re: Hevosen hankinta tunne edellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 18:41:21

Tunne voi olla mukana, se on tärkeää että hevosesta pitää. Mutta suosittelen silti pitämään pään kylmänä ja ajattelemaan myös järjellä. Onko hevosen vaivoilla millainen ennuste? Ei välttämättä kuntoudu koskaan? Mitä sinä haluat hevosharrastukselta?

Lisäksi muiden kommentteihin suhtautuisin myös varauksella, harva aniharvoin tarkoittaa mitä sanoo.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.5.25 18:53:04

Tunne tietty tarvitaan mutta järki oltava hyvin mukana. Aloittajalla jäänyt vaan haavekuva tai toivekuva hevosesta mieleen. Jos hevonen epäpuhdas ja se ei ole esim irronneen kengän vika niin ei sellasta pidä ostaa.
Hyvä neuvo on kun menee katsomaan myytävää hevosta niin ei ota koppia mukaan vaan voi miettiä ainakin yön yli.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.5.25 18:56:14

Hevosen terveysasioissa järki on oltava tärkeämpi kuin tunne. Jostain syystähän tuo hevonen ei mene kaupaksi, ja pahalta kuullostaa että edelleen samalla omistajalla joka ei hoida vaivaista hevosta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.5.25 18:58:39

Kyllähän ihmiset ostelee kuntoutettavia hevosia. Jos haluat projektin, josta ei tiedä päättyykö se kuoppaan vai saatko seurahevosen, maastomopon vai ratsun, niin saathan sinä sellaisen hankkia. Jos on rahaa tutkituttaa.

Sitäkään ei tiedä, onko hevonen kipeänä kauhea lohikäärme ja sitten terveenä liian haastava, mutta sen näkee.

Lähettäjä: babando 
Päivämäärä:   4.5.25 19:12:20

Jos kykenet laittamaan hevosen monttuun ja käyttämään siihen ne rahat jotka menee, kun hevosen ostat ja sitä pidät tai hoidatat, niin osta pois. Et sinä menetä kuin aikaa ja rahaa, jos hevonen ei olekaan sinulle hyvä tai on niin sairas, että olisi pitänyt laittaa monttuun jo ajat sitten.

Minä ostin vuosia sitten 3 v hevosen. Siinä vain oli se jokin. Sillä oli kauniit silmät ja se katsoi eräässä myynti-ilmoituksen kuvassa kameraan niin, että totesin, että toi on mun hevonen. Sen jälkeen katsoin ilmoitusta tarkemmin, ja totesin, että sukutaulusta löytyy hevonen, jonka jälkeläistä olin halunnut kauan.

Vaikka elämässäni mikään ei puoltanut sitä, että minun kannattaisi ylipäätään hevosta ostaa, eikä tuo hevonenkaan ollut sellainen, että se välttämättä on järkevä ostos, niin halusin silti ostaa sen.

Olin päättänyt hevosen olevan minun sen ollessa vuotias, ja välillä törmännyt uusiin myyntivideoihin. Ostin sen kun se oli kolmevuotias. Siinä välissä oli useampia irtohypytysvideoita, jotka eivät todellakaan hyvää kertoneet. Mutta hevonen oli saanut kasvaa laitsalla kavereiden kanssa, purkaa energiaa heppakavereihin ja samalla kuitenkin opetellut, miten ihmisen kanssa käyttäydytään. Se oli hyvävointisen näköinen ja siisti, hyvässä lihaskunnossa, ei liian lihava tai laiha missään välissä. Opetettu ratsastajaan kaikissa askellajeissa. Hinta 8500 e. Ulkomailla.

Ilmoitin myyjälle, että ostan hevosen. Menin katsomaan sitä, ja vaikka edelleenkään mikään ei sanonut, että kannattaa ostaa (ylipäätään mitään hevosta, muttei varsinkaan tätä), niin ostin silti. Käytin toki klinikalla.

Olin varautunut siihen, että hevonen ei välttämättä ole sitä mitä unelmahevoselta haluan. Tai että hevonen onkin rikki ja menee nivelrikon tai kimosyövän vuoksi monttuun jo muutaman vuoden päästä.

Ihan jo sekin, että unelmahevoseni olisi jotain 150-155 cm korkea, koska itse olen aika pieni, niin ei ollut mitään järkeä ostaa hevosta, joka oli jo tuolloin yli 170 cm ja kasvoi siitä vielä jokusen sentin...

Minulla ei ollut tukiverkkoja, valmentajaa, mitään. Kyseessä oli ensimmäinen oma hevoseni ja aktiivivuosista parikymmentä vuotta aikaa, ja silloinkin olin vain humputellut ravureilla. Toki olin lukenut paljon tietoa ja katsellut videoita ja imenyt tietoa vaikka mistä hevosiin liittyvästä, mutta en todellakaan suosittele, että kukaan toimisi kuten minä.

Ja yhtäkkiä minulla oli omistuksessani kolmevuotias ruuna, joka oli ihan liian iso minulle, minulla ei ollut taitoa kouluttaa sitä eteenpäin ja hevosen muutos kesäisistä maisemista, laumasta ja riittävästä tilasta Suomeen itikoiden keskelle, pieneen tarhaan, tumpelon omistukseen, oli sillekin varmasti järkytys.

No, nyt se unelmieni hevonen on ollut minulla 7 vuotta. Ja se on kyllä ollut unelma.

Laitoin heovsen osaavien ihmisten keskelle, hyviin puitteisiin, jossa hevosen kanssa pääsi loputtomasti kulkemaan maastossa. Merenrantaa, hiekkateitä, metsäpolkuja, oman tallin ison ja hyväpohjaisen kentän ja lähitallin upean (ja kalliin) maneesin lisäksi.

Mutta minulla oli rahaa maksaa ja ostaa apua. Ei tarvinnut laittaa hevosta halvimpaan talliin, huonoihin puitteisiin, ja koettaa rääpiä jostain varusteita ja kengittäjää.

Vaihdoin auton vetokelpoiseen ja vihdoin ajoin itselleni BE-kortin, että voin itse vetää traikkua jos tarvitsee.

Kannatti luottaa intuitioon. Tuon hevosen kohdalla se oli oikeassa ja sain kuin sainkin itselleni unelmien hevosen. Tai no, saisi se 20 cm matalampi olla... :D

Mutta se on pysynyt terveenä ja ollut kaikin tavoin helppo hevonen. Liikutan sitä aika paljon, niin sille ei kerry liikaa virtaa. Harmi, ettei löydy tallia, jossa olisi isot tarhat kaikkien muiden hyvien puitteiden lisäksi. Täällä kun säät on välillä niin karseita, varsinkin syksystä kevääseen, että ymmärsin tänne muutettuani, mihin ihmeeseen hevosihmiset tarvitsevat maneesia tai miksi valittavat huonoista tarhojen pohjista...

Lähettäjä: Köyhäeliitti 
Päivämäärä:   4.5.25 19:13:48

Vastailen tässä vähän vielä.

Tosiaan kävin katsomassa hevosta muutama vuosi sitten, sen jälkeen hevosella on kisattu ja ilmeisesti omistaja sen sitten tutkitutti kun ei mennyt kaupaksi.

En ole tämän asian kanssa tekemässä peliliikkeitä suuntaan enkä toiseen tässä vaiheessa. Omat resurssit ei riitä. Ja mikäli olisin, kävisin katsomassa sitä nyt kokeneemman ihmisen kanssa enkä yksin.

Itse en etsi kisatykkiä, vaan monipuoliseen harrastamiseen sopivaa ystävää. Identifioidun hyvän mielen tätiratsastajaksi :D Toki omia tavotteita on.

Ehkä vaan halusin tulla purkamaan juurikin omia ajatuksia ja saamaan niille jotain vastauksia netin kasvottomilta. Kasvotusten ihmisten on niin helppo vain myötäillä joten todelliset ajatukset ei tule kuulluksi. Edelleen kuitenkin kyseessä olisi ensihevonen, sinällään jo itsessään typerä ajatus ottaa kuntoutetava.

Sitäkin olen pohtinut että mikä tässä hevosessa mättää kun sitä kukaan ei osta. Varmasti siis pyynti isompi mitä ihmiset haluaa tämmöisestä maksaa. Laadukashan se olisi mutta ontumaa ollut taustalla.. Hmm..

Lähettäjä: rhw 
Päivämäärä:   4.5.25 19:17:59

Jos sinulla ei resurssit riitä niin ei kannata haaveilla epäpuhtaasta hevosesta. Ihan ensin laita ne resurssit kuntoon ja ala haaveilla hevosesta vasta sen jälkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 19:34:20

Samaa mieltä kuin rhw, paitsi voit haaveilla siinä samalla kun hankit ne kunnon resurssit. Siitä saa tarvittavaa lisäboostia, ostat sitten kun ne kunnossa. :)

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.5.25 19:46:17

Käy nyt vain katsomassa ja koeratsastamassa vaikka 4-6 hevosta myyntitalleilta. Jos mielesi ei tästä muutu, tutkituta tuo unelmaheppasi kunnolla, käytä klinikalla vaikka omaan laskuusi. Jos se ei onnu, eikä kuvauksissa ja tutkimuksessa löydy mitään, tee hevosesta tarpeeksi alhainen tarjous. Kun se on ollut pitkään myynnissä, lähtee varmaan halvemmalla.

Jos taas vikaa löytyy, unohdat tämän yksilön, ja mietit, mitä haluat hevoselta, ja onko oma hevonen edes oma juttusi. Hevosen ostaminen ja pitäminen on kuitenkin niin suuri investointi sekä ajallisesti että rahallisesti, että hankinta kannattaa miettiä huolella.

Lähettäjä: köyhäeliitti 
Päivämäärä:   4.5.25 20:11:40

Vastaus rhw; Juuri tuossa sanoin etten aio edetä asian kanssa resurssi vajeen takia?
Vaikka asiaa täällä kysynkin, en ole menettänyt järkeäni. En ole laittamassa itseäni tilnateeseen josta en selviä. Aion jatkossakin haaveilla vaikkei resurssini juuri nyt ole kunnossa. Tästä tietystä tai jostain muusta, tiedä häntä. :)

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   4.5.25 20:22:51

Olen ostanut kaikki hevoseni sen The Tunteen mukaan. Samalla tavalla olen ostanut asunnot ja jopa autot. Jos oikea "tää on mun" -fiilis puuttuu, jää kaupat tekemättä. Tämä ei silti poissulje järkeä, vaan olen jättänyt ostamatta vielä useampia hevosia, asuntoja tai autoja siksi että hevosen terveydessä tai vaikka asunnon kuntotarkastuksessa on ollut jotain häikkää.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.5.25 20:56:56

Yhden ostin tunteella, oli huippuostos. Yhden ostin ilman tunnetta, eikä siitä koskaan tullut mitään fiilistä eikä tuntunut omalta. Vika ei ollut hevosessa, ei vaan synkannut. Kolmannen ostin tunteella vaikka tiesin sen olevan rikki ja riski, ja hirveän yrittämisen ja rahanmenon jälkeen monttuunhan se lopulta meni. Viimeisimmän olisin jälkiviisaana jättänyt väliin, mutta oikeasti se fiilis hevosesta oli niin vahva, että todennäköisesti tekisin yhä samoin samassa tilanteessa. Sanon vain sen, että jos siihen hevoseen rakastuu, se kaikki vaiva ja rahanmeno on helpompi kestää kuin jos se on neutraali/okei, eli sellaista hmmm-hevosta ei kannata ostaa sitäkään vaan odottaa sitä oikeaa.

Lähettäjä: ❤️ 
Päivämäärä:   4.5.25 21:06:12

No jos lähdetään siitä, ettei hevosen omistamisessa ole alkujaankaan mitään järkeä niin eihän tuo ole huonokaan vaihtoehto❤️

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   5.5.25 11:37:26

Kyllä mä oon heppani ostanut ihan tunteen perusteella. Enkä kumpanakaan kerralla edes koeratsastanut vaan kuuntelin myyjän puheita, rapsuttelin hevosta hetken ja tein ostopäätöksen ;DD
Mulle riitti se tieto että hevosella on ratsastettu eikä näkyviä vikoja. Eka oli terve koko elämänsä, ainut iso miinus oli että piti aina rauhoittaa kengitykseen ja jos oli liikaa vapaita niin oli tosi kiukkuinen.
Nykyinen myytiin tosi halvalla ja syy kerrottiin ja hyväksyin sen. Mulla oli koppi mukana tän toisen kanssa, kun menin sen karsinaan niin tuli heti mun luo ja painoi päänsä mun syliin ja kun myyjä vielä sanoi että on kiltti ja harmiton niin päätin että heppa lähtee mun mukaan. Ollut mulla kohta 3 vuotta enkä päivääkään ole katunut sen ostoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.