Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Surettaa sukutalon kohtalo

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.5.25 12:52:52

Meillä on isän puolen suvussa paikka, joka on ollut suvulla 1850-luvulta saakka. Nykyinen tontilla oleva talo on isäni isovanhempien rakentama. Sen omistaa tällä hetkellä isoäitini kuolinpesä, jonka osakkaina siis isäni ja tätini ovat. Tätini asuu talossa.

Olen itse vanhempieni ainoa lapsi ja myös tätini on lapseton. Isäni ja tätini ovat + 70v, itse olen vajaa nelikymppinen. Tuntuu todella surulliselta, että minä tulen olemaan suvustamme se, joka tulee "menettämään" paikan ja ellei ihmettä tapahdu, niin tulen perimään huonoon kuntoon päästetyn talon ja joutumaan varmaan vielä kaupanpäälliseksi pulaan perintöverojen kanssa. Sukumme on ollut täynnä melko pienituloisia työläisiä, itse varmaan reilut kolme tonnia kuussa bruttoa saavana itse asiassa tienaan varmaan suhteessa enemmän kuin kukaan aiemmin suvussamme, mutta ei minulla yksin elävänä tule ikimaailmassa olemaan sellaisia rahoja, millä talon saisi ensinnäkään remontoitua. Talo on viimeksi rempattu ehkä 70-luvulla omien isovanhempieni toimesta. Isoisäni kuoli vuosituhannen vaihteessa ja isoäiti 2011, jolloin täti muutti taloon. Hän ja isäni eivät ole laittaneet senttiäkään talon kunnostamiseen, eivätkä aivan varmasti aio laittakaan. Paitsi että talo vaatisi perusteellisen ulko- ja sisätilaremontin, niin pitäisi uusia putket, sähköt ym. Eli mikään pieni itse tehtävä pintaremontti ei todellakaan riittäisi.

Itselläni on hieman säästöjä, mutta ei millään sen vertaa kuin remontoiminen vaatisi. Elän melko säästeliäästi jo nyt, mutta kovin hitaasti säästöjä silti kertyy. Tuntuu todella surulliselta, koska paikka on oikeasti ihana, eikä ole pelkkää sukunostalgiaa, että haluaisin siellä vuorostani asua. Talo ei myöskään ole missään keskellä korpea, vaan ihan ok paikalla eteläisessä Suomessa, muutama kymmentä kilometriä esim. Helsingin keskustasta. Toisaalta myönnän, että hieman on myös katkera olo, että miksi paikka on pitänyt päästää niin huonoon kuntoon, aiemmille sukupolville on ollut itsestäänselvää, että taloa huolletaan ja se pidetään kunnossa.

Onko kukaan muu kokenut vastaavaa tilannetta?

Re: Surettaa sukutalon kohtalo

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.5.25 13:00:29

Onko nykyistä asuntoa minkä verran maksettu tai hinta noussut. Talohan tulee sinulle ilmaiseksi niin jos nykyisestä saaduilla rahoilla ja säästöillä saisi rempattua.

Tai sitten pidät kesäpaikkana siinä kunnossa kuin on. Meillä on sisarusten kanssa jakamatta mummon kotipaikka, pidetään kesämökkinä ja puuhamaana missä tehdään ja säilötään puut. Vedetön hirsitorppa. Uudesta ulkosaunasta haaveiltu. Tuon remontoinnissa ei ole järkeä mutta miljöö mukava jonne voisi eläkemökin joskus rakentaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 13:02:33

Jos talo on arvoton ja huonossa kunnossa niin ei siitä kummoista perintöveroa mene.

Isompaa remonttia harva tekee ilman lainarahaa.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.5.25 13:11:46

Itselläni ei siis ole omistusasuntoa. Yksin asuvana ja määräaikaisuuksien kierteessä ei ole asuntolainaa myönnetty, vaikka muutamakymmentä tonnia löytyy säästöjä.

En tiedä voiko taloa enää pitää "siinä kunnossa kuin on", ainakaan jos tätini siellä vielä kauan porskuttaa. Nyt jo on vissiin jännitystä ilmassa, että kestääkö putket ja katto esimerkiksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.5.25 13:18:04

No, jos talo on kerran NOIN huonossa kunnossa niin ei kannata surra sen menettämistä. Tietysti voisit vetää talon matalaksi ja rakentaa jonkun mukavan mökkerön tilalle, jos tontti on rakas.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.5.25 15:07:14

Tsemppiä! Vanhaa taloa remontoidaan vähän jatkuvasti, harvemmin kerralla. Itsekin asun sukumme isossa 1800-luvun talossa ja jonkun mielestä olisi varmasti syytä tehdä isompikin remontti, mutta vuosien saatossa päivitetään aina jokin kohta. Viimeksi ulkomaalaus, sitä ennen sähköt, sitä ennen katto. Tuossa suurimmat. Putkityöt tulee varmaan jossain vaiheessa seuraavaksi. Samoin lattian voisi avata ja laittaa lisäeristettä, toki perinnerakentamisen keinoin. Mutta näitä remppoja siis tehty 10+ vuoden aikana. Lisäksi pientä pintaremonttia sisällä oman motivaation mukaan!

Vanhassa talossa on ihanaa asua ja tällainen puuhastelu on piristävää. Toki ammattilaiset aina palkattu noihin tärkeisiin remppoihin, mutta maalaukset, tapiseeraamiset yms sujuu toki itseltäkin. Sähkötöissäkin säästää paljon aikaa, jos purkaa itse vanhoja sähköjohtoja yms. ja toki aina muulloinkin tekee itse apurina mitä voi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.5.25 15:09:05

Ja yksineläväkin pystyy aivan hyvin ylläpitämään ja remontoimaan taloa! Ei siihen monen tuloja tarvita. Mutta toki pitää tykätä vanhasta ja hyväksyä, että turhia menoja on pakko säästää ja isoihin remppoihin ehkä on otettava lainaa.

Päivämäärä:   4.5.25 15:09:59

Minun isäni asuu nyt perimässään vastaavassa sukutalossa. Talossa on sähköt. Ne ovat niin huonossa kunnossa että hän elää ilman sähköä. Talossa ei ole ollenkaan viemäröintiä/juoksevaa vettä. Hän käyttää huussia. Hän elää talossa kuin lapsuudessaan, silloinkaan ei ollut sähköjä vaan öljylamppu. Jos sun sukutalo on hirsirakenteinen niin kyllä se kestää. Jos haluat nykyajan modernit mukavuuudet niin säästämään sitten vain. Mun korkein nettopalkka on ollut 2200e ja siitä olen saanut 1200e säästöön joka kuu. Kyllä sitä kymmenessäkin vuodessa kivasti kertyy.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   4.5.25 22:51:36

Valitettavasti talo vaatii kunnossapitoa. Eli seinälaudat lahoo ja peltikatto ruostuu maalinpuutteesta, kunnes rakennus on purkukunnossa.
Ja pankki ei välttämättä anna lainaa huonoon kuntoon menneen talon kunnostukseen, jos lainalle ei oo muita vakuuksia.

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   5.5.25 00:34:12

Meillä oli ihana suvun kesäpaikka, isoisoisäni oli sen hankkinut joskus 1900-luvun alussa ja kaikki on siellä vietetty kesiä. Vajaa kymmenen vuotta sitten oli tilanne että kaikkin vanhemman sukupolven tyypit oli kuolleet, ja me, serkukset ja pikkuserkut ei oikein saatu sovittua mitään. Kaikki rakasti paikkaa, kaikki oli muuttaneet kauas toiselle puolelle Suomea tai ulkomaille, ja kukaan ei halunnut laittaa euroakaan sen kunnostukseen. Kenelläkään ei ollut myöskään halua/varaa lunastaa sitä itselleen.
Vähän surullisin mielin laitettiin se myyntiin. Itse ajattelin, että mulla on ihanat lapsuusmuistot sieltä, ja kun paikan osti nelilapsinen perhe, ajattelin että nyt siellä on uusia lapsia jotka saavat lapsuusmuistoja. Mutta mun muistoja ei kukaan ota pois.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.5.25 03:38:13

"Minun isäni asuu nyt perimässään vastaavassa sukutalossa. Talossa on sähköt. Ne ovat niin huonossa kunnossa että hän elää ilman sähköä. Talossa ei ole ollenkaan viemäröintiä/juoksevaa vettä.."

Liekö yleistä kun omakin isä elää juuri noin :D Taitaa olla normaalia sille tietylle ikäluokalle tervaskantoja.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   5.5.25 07:33:38

"Mun korkein nettopalkka on ollut 2200e ja siitä olen saanut 1200e säästöön joka kuu. Kyllä sitä kymmenessäkin vuodessa kivasti kertyy."

Anna kun arvaan, tämä piste asuu miehensä talossa ilmaiseksi, maksaen korkeintaan "puolet sähköstä ja vedestä", ja muutenkin on toinen menoja jakamassa. Aloittaja asuu yksin, niin aivan eri tilanne.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   5.5.25 09:09:49

Meillä on tuollainen vastaava paikka, siellä ei asu enää ketään vaan on "mökkikäytössä". Paikka on ihana, mutta myös aivan hirveä rahareikä. Juoksevia kustannuksia on jonkin verran (sähkö, vesi, vakuutukset, lumenauraus, kiinteistövero jne), ja sitten kaikki korjaukset päälle. Viime vuosien aikana talossa on tehty esim. kylppäriremontti, keittiöremontti, rempattu sisätiloja huone kerrallaan, maalaus, kattoremontti, ulkorakennusten maalaus, laitettu vähän sähköjä uusiksi... Ja hommaa olisi edelleen vaikka kuinka. Jos siis aloittajan talo on päässyt kovin huonoon kuntoon niin rempattavaa siellä on aivan varmasti paljon ja siihen uppoaa rahaa. Osan asioista voi ehkä tehdä itse vähän kerrallaan jos on osaamista ja viitseliäisyyttä, mutta osaan tarvitsee ammattilaisen.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   5.5.25 09:16:56

Huonokuntoisesta ei paljoa perintöveroa maksella. Ite oon alle 2000e kk tienaavana fiksannut pikkuhiljaa vanhan pahan tönön kuntoon. Rahat riittää hyvin kun säästää (aloita heti) ja tekee pikkuhiljaa ja monta asiaa voi tehdä itse.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   5.5.25 09:34:14

Onko talolla mitään historiallista arvoa? Sen kunnostukseen voi saada museovirastolta tai ELY-keskukselta avustuksia. Meillä on samantyyppinen tilanne, 160 vuotta vanha talo poltetun Lapin alueella. Huonossa kunnossa ja käytetään nykyään vain kesäisin, mutta suvullamme on kyllä tahtoa ja kiinnostusta korjata akuuteimmat kohdat. Avustuksia aiomme hakea, mutta se on aika iso paperisota, niin ei olla vielä saatu aikaiseksi.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   5.5.25 09:38:19

Voiko museovirastolta saada avustusta, jos kyseessä ei ole suojeltu kohde? Nekään eivät aina saa, joilla on 'museoarvoa', ja joihin ei edes saa itse tehdä remonttia.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   5.5.25 10:00:19

Teet vähän kerrallaan. Onko mahdollista tädin kanssa keskustella talon kunnosta? Vuotaako katto ym. Katto on se ensimmäinen joka kannattaa laittaa kuntoon, sitten siellä alla säilyy paikat. Sitten sähköt ja putket. Jos talo on iso niin voi tehdä osissa pikkuhiljaa, ensin vaikka keittiö ja joku makuuhuone, että siellä pystyy asumaan, eli uusii ne sähköjohdot vain niihin.
Missä kunnossa savupiiput ovat, onko turvallista käyttää lämmitykseen? Nykyään on firmoja jotka korjaavat hormit pinnoitteella tai asentaa putket hormeihin niin että eivät vuoda mistään.
Jos itse on valmis asumaan remontin keskellä vuosia niin on mahdollista korjata hitaasti. Ja jos sinulla on jo säästöjä joihinkin korjauksiin niin ottaa vain vähän lainaa eikä mitään satoja tuhansia.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   5.5.25 10:49:39

"Teet vähän kerrallaan."

Tämä voi olla haastavaa, jos joka paikka lahoaa ja monia asioita olisi vaan kaikin puolin järkevämpi tehdä kerralla, kun paikat kuitenkin avataan, koska muuten tulee monin verroin kalliimmaksi.

Oletko aloittaja keskustellut isän ja tädin kanssa tuosta paikasta? Eli onko vain oma päätelmäsi etteivät aio remonttiin laittaa rahaa vai ovatko oikeasti sanoneet näin? jos täti kuitenkin asuu talossa, onko hänellä ajatusta asua siinä pitkäänkin? Ikää on jo 70v. mutta jos hän on hyväkuntoinen, hän saattaa asua siinä vielä 20 vuotta. Mutta sehän ei onnistu, jos talo lahoaa ympäriltä.

Minä ainakin juttelisin ensimmäisenä heidän kanssaan asiasta. Ovatko edes tietoisia mitä kaikkea pitäisi rempata? Kertoisin myös kiinnostukseni taloa kohtaan.

Päivämäärä:   5.5.25 11:47:32

Nomadi, voi saada jos kohde on muuten merkittävä alueellaan, kulttuuriperinnön säilömiseksi tms. Tästä voi aloittajakin lukea:

Päivämäärä:   5.5.25 11:47:58

https://www.museovirasto.fi/fi/avustukse

Päivämäärä:   5.5.25 16:32:03

"Anna kun arvaan, tämä piste asuu miehensä talossa ilmaiseksi, maksaen korkeintaan "puolet sähköstä ja vedestä", ja muutenkin on toinen menoja jakamassa. Aloittaja asuu yksin, niin aivan eri tilanne."

Arvauksesi on väärin. Asun yksin, halvassa yksiössä, olen minimoinut kaikki kuluni. Osa meistä osaa säästää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.