Lähettäjä: j
Päivämäärä: 4.5.25 12:52:52
Meillä on isän puolen suvussa paikka, joka on ollut suvulla 1850-luvulta saakka. Nykyinen tontilla oleva talo on isäni isovanhempien rakentama. Sen omistaa tällä hetkellä isoäitini kuolinpesä, jonka osakkaina siis isäni ja tätini ovat. Tätini asuu talossa.
Olen itse vanhempieni ainoa lapsi ja myös tätini on lapseton. Isäni ja tätini ovat + 70v, itse olen vajaa nelikymppinen. Tuntuu todella surulliselta, että minä tulen olemaan suvustamme se, joka tulee "menettämään" paikan ja ellei ihmettä tapahdu, niin tulen perimään huonoon kuntoon päästetyn talon ja joutumaan varmaan vielä kaupanpäälliseksi pulaan perintöverojen kanssa. Sukumme on ollut täynnä melko pienituloisia työläisiä, itse varmaan reilut kolme tonnia kuussa bruttoa saavana itse asiassa tienaan varmaan suhteessa enemmän kuin kukaan aiemmin suvussamme, mutta ei minulla yksin elävänä tule ikimaailmassa olemaan sellaisia rahoja, millä talon saisi ensinnäkään remontoitua. Talo on viimeksi rempattu ehkä 70-luvulla omien isovanhempieni toimesta. Isoisäni kuoli vuosituhannen vaihteessa ja isoäiti 2011, jolloin täti muutti taloon. Hän ja isäni eivät ole laittaneet senttiäkään talon kunnostamiseen, eivätkä aivan varmasti aio laittakaan. Paitsi että talo vaatisi perusteellisen ulko- ja sisätilaremontin, niin pitäisi uusia putket, sähköt ym. Eli mikään pieni itse tehtävä pintaremontti ei todellakaan riittäisi.
Itselläni on hieman säästöjä, mutta ei millään sen vertaa kuin remontoiminen vaatisi. Elän melko säästeliäästi jo nyt, mutta kovin hitaasti säästöjä silti kertyy. Tuntuu todella surulliselta, koska paikka on oikeasti ihana, eikä ole pelkkää sukunostalgiaa, että haluaisin siellä vuorostani asua. Talo ei myöskään ole missään keskellä korpea, vaan ihan ok paikalla eteläisessä Suomessa, muutama kymmentä kilometriä esim. Helsingin keskustasta. Toisaalta myönnän, että hieman on myös katkera olo, että miksi paikka on pitänyt päästää niin huonoon kuntoon, aiemmille sukupolville on ollut itsestäänselvää, että taloa huolletaan ja se pidetään kunnossa.
Onko kukaan muu kokenut vastaavaa tilannetta?
|