Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pahentuneet pms-oireet, mistä apua?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   4.5.25 10:39:25

Viimeisen vuoden tai parin aikana pms-oireiluni on pahentunut merkittävästi. Olen esimerkiksi nyt puolen vuoden aikana haastanut kolmesti riitaa mieheni kanssa täysin turhaan ja tajunnut itsekin vasta myöhemmin, että kaikki tapahtui juuri ennen kuukautisia. Olen pilannut tällä riitelyllä meiltä ensin joulun ja nyt myös vapun. Tosi hienoa.

Tavallaan tiedostan itse päässäni, että reaktioni miehen sanomisiin ovat kohtuuttomia, mutta samalla jotenkin kierolla tavalla "haluan" sabotoida omaa elämääni pahoittamalla meidän molempien mielen.

Tällä viikolla olen miehen kanssa riitelyn lisäksi haukkunut itseäni (sekä mielessäni että ääneen) aika julmasti. Olen tyhmä, lihava, ruma, en ansaitse mitään hyvää enkä tule koskaan olemaan onnellinen. Eräänä päivänä sanoin tallikaverille hassusti jonkun lauseen hevoseen liittyen, ja tallilta lähtiessä soimasin itseäni ääneen yksin autossa, että miten voinkin olla niin tyhmä ja nyt kaikki pitävät minua idioottina, vaikka mitään oikeaa syytä ei ollut. En ollut loukannut ketään ja kaikki ymmärsivät mitä tarkoitin, mutta hassusti muotoilemani lause riitti suistamaan minut itseinhoon.

Tällaisena tilanne ei voi jatkua. Olen sitä mieltä, että kuukautiset eivät ole syy käyttäytyä huonosti, joten apua pitää hakea. Ymmärtävätkö perusgynet tätä asiaa ollenkaan vai miten kannattaisi edetä? Onko joku löytänyt vastaavaan avun?

Minulla on myös alkanut esiintyä outoja oireita seksin jälkeen, kuten kipua ja kirvelyä. Mietin, ovatko nämä kytköksissä keskenään. Joku hormonitoiminnan heittely, joka saa pään sekoamaan ja limakalvot rapistumaan?

Ikää on vasta 31, vaihdevuosia ei siis varmaankaan vielä ole.

Re: Pahentuneet pms-oireet, mistä apua?

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   4.5.25 10:54:52

Yrttikausi aluillaan, joten ns. naistenyrttejä voisi kokeilla, kuten poimulehteä.

B-vitamiiniä enemmän ennen kuukautisia myös voisi kokeilla.

Facessa useampia luonnonlääkintään liittyviä ryhmiä mistä voi myös asian arkaluontoisuudenkin kyseessä ollessa anonyymisti asioista kysyä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.5.25 12:11:11

Kannattaa näyttää gynelle tuota kipuasiaa ja kirvelyä, toki mainita pms myös.. Mutta siihen pemssiin avut ovat hormonaalinen ehkäisy (mikä toisille ei sovi ollenkaan ja osalla jopa pahentaa pemssiä) tai mielialalääkkeet ja sekin on aika raju ratkaisu muutamaan riitaan. Mielenhallinta ja rauhoittumisharjoitukset, miehen kanssa pms ajasta puhuminen ja vaikka jonkinlaiset yhteiset toimintamallit että "hei nyt lähtee pms taas vähän lentoon, rauhoitutaanko" (ja olet sitoutunut silloin rauhoittamaan itsesi) tms.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.5.25 12:19:11

Munkinpippuri yrtti joka auttaa .

Lähettäjä: Ccc 
Päivämäärä:   4.5.25 13:43:49

Kirjoitan tämän, vaikka raivottaret varmaan kivittää minut kohta kuoliaaksi: itsellä loppui pms oireet hormonikierukkaan.

Olin niin vainoharhainen ja itsetuhoinen että monta kertaa oli lähellä etten irtisanoutunut töistä tai jättänyt miestäni. Keltarauhashormoni on ratkaisu moneen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.5.25 14:08:06

Miten ihmisillä on minipillerit auttaneet? Olen aloittajan ikäinen ja parissa vuodessa olen saanut pms oireet, ennen ei ollut mitään mielialavaihteluita kuukautisiin liittyen. Itse pystyn pitämään suuni kiinni, mutta olo on juuri aloittajan kuvailema. Tänään mieheni opetti jotain asiaa meidän taaperolle mielestäni liian monimutkaisesti ja menin siitä niin raivon valtaan, että joudun menemään parvekkeelle hengittelemään.

Lähettäjä: Ccc 
Päivämäärä:   4.5.25 14:11:11

Minipilkerit on myös pelkkää keltarauhashormonia, progesteronia. Auttavat samaan tapaan kuin kierukka.

Kannattaa kokeilla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.5.25 15:26:47

Ksm 66 auttoi mulla tasaamaan pahimpia päiviä.

Mutta auttoi myös kierukka, joka laitettiin ihan muista syistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.25 16:28:21

Kokeile PepcidDuo tai muuta antihistamiiniä kuten Heinix. Itsellä PepcidDuo auttaa.

https://www.eds.clinic/articles/pmdd-histamine-and-mast-cells

Lähettäjä: Mg 
Päivämäärä:   4.5.25 16:34:56

Magnesiumlisä voi myös auttaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 17:31:12

Mulla auttoi e-pillerit, Zoelyt.

Lähettäjä: Jooh 
Päivämäärä:   4.5.25 18:21:12

Rautalisä ja kofeiini kohtuullisesti on auttanut minua. Toisaalta olen kuullut, että osalla kofeiini vaan pahentaa. Hyvät unet tietysti, kevyt liikunta ja maadottuminen.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   5.5.25 11:50:52

Kiitos vastauksista, tosi paljon hyviä vinkkejä!

Liikunnan vaikutuksen huomasin itsekin. Olin tosi pahana keskiviikosta lauantaihin, mutta ratsastus ja salikäynti paransivat mieltä hieman. Täytyy muistaa jatkossakin, että aikataulutan itselleni jotain aktiivista tekemistä.

Lisäksi juttelin miehen kanssa. Selitin, että noina päivinä oli taas järkyttävä itseinho päällä, ja se sitten eskaloitui typerinä kivahduksina hänelle. Mies oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi, ettei tämä tuittuiluni ollut mikään maailmanloppu. Lupasin, että yritän etsiä ratkaisua ja pidän hänet ajan tasalla tuntemuksistani.

Tuli Jooh:n viestistä muuten sellainen mieleen, että aiemmin minulla oli erittäin matala ferritiini (alle 10). Nyt olen syönyt talven yli rautalisää ja saanut ferritiinin nousemaan. PMS on silti pahentunut samaa tahtia, joten pohdin, että onko näillä jokin yhteys?

Ajattelin, että voisin kokeilla ensin jotain lisäravinnetta ja tarvittaessa myöhemmin hormonaalisia ehkäisyä, jos löytyy sopiva vaihtoehto. Onko kellään kokemuksia apteekissa myytävistä Uniqu PMS -kapseleista? Sisältävät siveydenpuu-uutetta ja B6-vitamiinia.

Lähettäjä: tuikkis 
Päivämäärä:   5.5.25 12:09:59

Mä hakeuduin gynen juttusille samasta asiasta, monta vuotta on pms-oireet kiusanneet ja koko aika pahenee, viimeisin vuosi aivan kauhea. Sain kaksi reseptiä, toinen minipillereihin ja toinen mielialalääkkeeseen, joista otin kokeiluun tämän jälkimmäisen. Noin 4 kk syönyt ja on ollut todella paljon apua, ei kokonaan vie oireita, mutta en tunne oloa enää niin sekopäiseksi. Ainoa miinus näissä on se, ettei halut ja orgasmit ole enää entisellään, mutta se ei juurikaan haittaa kun sinkku olen. Jos alan joskus taas seurustelemaan niin koitan joko pienentää annosta tai sitten vaihdan minipillereihin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.5.25 12:43:43

Aloitin e-pillerit (Qlaira) kovien kuukautiskipujen ja PMS:n vuoksi. Olen saanut huomattavaa apua. Mieliala on edelleen matalampi, mutten enää suunnittele joka kuukausi irtisanoutumista ja eroa, enkä kuvittele niin vahvasti, ettei kukaan pidä minusta. Myös hormonikierukka vaikutti samoin, mutta kipujen takia se jouduttiin poistamaan. Suosittelen gynekäyntiä siis :)

Tosin viimeisen puolen vuoden aikana olen huomannut, että PMS-oireet ovat jonkin verran pahentuneet. Olen harkinnut, pitäisikö pyytää myös mielialalääkitystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.