Lähettäjä: D
Päivämäärä: 4.5.25 10:39:25
Viimeisen vuoden tai parin aikana pms-oireiluni on pahentunut merkittävästi. Olen esimerkiksi nyt puolen vuoden aikana haastanut kolmesti riitaa mieheni kanssa täysin turhaan ja tajunnut itsekin vasta myöhemmin, että kaikki tapahtui juuri ennen kuukautisia. Olen pilannut tällä riitelyllä meiltä ensin joulun ja nyt myös vapun. Tosi hienoa.
Tavallaan tiedostan itse päässäni, että reaktioni miehen sanomisiin ovat kohtuuttomia, mutta samalla jotenkin kierolla tavalla "haluan" sabotoida omaa elämääni pahoittamalla meidän molempien mielen.
Tällä viikolla olen miehen kanssa riitelyn lisäksi haukkunut itseäni (sekä mielessäni että ääneen) aika julmasti. Olen tyhmä, lihava, ruma, en ansaitse mitään hyvää enkä tule koskaan olemaan onnellinen. Eräänä päivänä sanoin tallikaverille hassusti jonkun lauseen hevoseen liittyen, ja tallilta lähtiessä soimasin itseäni ääneen yksin autossa, että miten voinkin olla niin tyhmä ja nyt kaikki pitävät minua idioottina, vaikka mitään oikeaa syytä ei ollut. En ollut loukannut ketään ja kaikki ymmärsivät mitä tarkoitin, mutta hassusti muotoilemani lause riitti suistamaan minut itseinhoon.
Tällaisena tilanne ei voi jatkua. Olen sitä mieltä, että kuukautiset eivät ole syy käyttäytyä huonosti, joten apua pitää hakea. Ymmärtävätkö perusgynet tätä asiaa ollenkaan vai miten kannattaisi edetä? Onko joku löytänyt vastaavaan avun?
Minulla on myös alkanut esiintyä outoja oireita seksin jälkeen, kuten kipua ja kirvelyä. Mietin, ovatko nämä kytköksissä keskenään. Joku hormonitoiminnan heittely, joka saa pään sekoamaan ja limakalvot rapistumaan?
Ikää on vasta 31, vaihdevuosia ei siis varmaankaan vielä ole.
|