Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Narsisti voi riidellä yksin

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   4.5.25 08:52:02

Ajattelin kirjoittaa aiheesta, koska todella usein kuulee, että "kukaan ei riitele yksin". Poikkeuksena tästä kuitenkin on narsisti, he pystyvät riitelemään yksinkin.

Esimerkkinä tämän aamuinen tapaus. Narsisti oli eilen toivonut, että toimisimme tavalla a. Aamulla vielä varmistin, että onko tämä hänen toiveensa nyt vielä varmasti voimassa (koska jos olisin vain tehnyt kuten eilen oli sovittu, mieli olisikin luultavasti muuttunut yön aikana ja olisin tehnyt väärin kun olisin tehnyt sovitusti).

Hän vahvisti, kyllä, tehdään kuten hän oli eilen toivonut.

Seuraavaksi tuli seuraava toive (varmaan koska oli saanut ensimmäisen tahtonsa läpi) ja se oli jo sen verran epäreilu ja koin hänen ajavan minut "ansaan", että sanoin että se ei valitettavasti käy. Pidin omista rajoistani kiinni ja olisin toiminut sen mukaan miten on sovittu (lähinnä hänen toiveestaan).

Tästä tulikin sitten kynnyskysymys ja varmaan joku arvovaltakiista -narsistin osalta. Omalta osaltani käyttäydyin mielestäni kuten pitääkin. En provosoitunut (yritystä oli), en lähtenyt mukaan mihinkään provosointiyityksiin, pysyin rauhallisena, asiallisena, en riidellyt, en kommentoinut kuin asiaa.

Mitä tekee narsisti. Huutaa, raivoaa, sekoittaa asioita, provosoi, menee henkilökohtaisuuksiin, muuttaa kaikki tehdyt suunnitelmat ja tekee kaiken päinvastoin kuin on sovittu. Syyttää minua jatkuvasta riitelystä.

Kaikki tehdyt suunnitelmat pyörretään. Minä olen ilkeä (kun pidän rajat).

Re: Narsisti voi riidellä yksin

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.5.25 08:55:19

Ihan tavan kusipääkin voi riidellä itsekseen. Toki näitä nyt ei enää ole kun kaikilla on diagnoosi.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   4.5.25 09:14:38

Tunnistan tuon nimenomaan narsistiseksi käytökseksi. Sekoitetaan asiat, suututaan ja muutetaan yksipuolisesti kaikki sovitut asiat.

Onneksi olen päässyt tuollaisesta draamasta ja ihmisestä.

Tsemppiä aloittajalle, tuollaiset ihmiset ovat todella raskaita.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   4.5.25 10:32:30

Kauanko aloittaja olet tuota sietänyt ja kauanko vielä meinaat sietää? Herää ihminen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.5.25 10:36:23

Niin, kumppanisi tai läheisesi käyttäytyy narsistisesti, mutta oletko itse marttyyri?

Älä valita, vaan toimi ja lähde/eroa/katkaise välit.

Päivämäärä:   4.5.25 11:02:58

Onpas muuten yllättävä käänne ht.netissä -haukutaan aloittaja!
Huomaa että ette tunne yhtään narsistisen suhteen dynamiikkaa tai ymmärrä millaisilla traumoilla varustetut ihmiset näihin suhteisiin joutuvat.

Kun olen itse ollut tuossa tilanteessa niin osaan sanoa, että uhrin syyllistäminen ei auta mitään. Kuinka olisi empatia ja tsemppaaminen? Itselläni ne olivat asia, jotka saivat itsetunnon siihen pisteeseen että pystyin lähtemään.

Ai, niin -siihen tarvittaisiin normaalin ihmisen empatiakyky.

Tsemppiä edelleen aloittajalle, et ole varmasti ansainnut mitään tuollaista. Kirjoitat hyvin ja johdonmukaisesti, olet selvästi fiksu ja pärjäävä. Sinä et ole tilanteessa hullu etkä tehnyt mitään väärää <3

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   4.5.25 11:10:42

Kylläpä kuulostaa exältä. Viimeisen riidan hän sai aikaiseksi kun hän oli päättänyt että minä hoidan yhteisen lapsemme T-kortin kun teini on kanssani yhden kuukauden kesälomalla. Kun kysyin että mitä teini kyseisellä kortilla tekee kun ei kummassakaan kodissa ole ainoatakaan T-kortilla ajettavaa vempelettä, alkoi sepustus asiasta ja sen vierestä. Lopuksi hän sanoi että jos hän lähtee teinin kanssa talvilomalke ja vuokraavat moottorikelkat niin teinille voisi vuokrata oman. Johon totesin, että sittenhän se T-kortti on hänen ja teinin välinen asia eiiä kuulu minulle. Totesin vielä, että ainoa ajoneuvo, jota teini mun kanssa pääsisi ajamaan, tarvitsee am121-kortin ja voidaan tehdä niin että hän hoitaa T-kortin ja minä am121-kortin jos on tarvetta. No, sehän ei käynyt vaan alkoi hirveä nillitys, möykkä että mun pitää kertoa tarkasti mikä se laite on mihin muka sen am121 tarvii ja kuinka kaikkia traktorimönkijöitä voi ajaa T-kortilla. Teini itse ei koe välttämättä mitään korttia tarvitsevansa vaan ajattelee että ajaa ajokortin sitten, kun pääsee oikeasti ajamaankin arjessa...
Mutta exältä tuli kyllä kaikki ne tutut fraasit joihin kyrvähdin jo suhteen aikana. Ja ihan oma outous on sekin, että minun pitäisi käyttää mun ja teinin aikaa siihen, että mahdollistan hänen ja teinin ehkä yhteisiä tekemisiä. Hänellä on myös kuukausi yhteistä loma-aikaa teinin kanssa, hoitakoot silloin korttiasiat.
Onneksi tämä lapsi on kohta täysi-ikäinen eikä tarvitse exän kanssa sitten enää asioida

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   4.5.25 11:11:17

Anna räyhätä ja riehua. Puhu kun on rauhoittunut. Nauhota jatkossa kaikki missä sovitaan jotain.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.5.25 11:18:22

Todella tuttua! Tiedän aloittaja mitä äiti Teresan kärsivällisyyttä tuollaisen ihmisen kanssa tarvitaan. Iskevät vyön alle, yrittävät kaikin tavoin triggeröidä ja loukata. Suoraan sanottuna hirveää ihmissaastaa!

Ex ei joskus keksinyt mitään mistä parjata minua niin kehitti riidan siitä, mitä joku hänen ex oli hänelle joskus sanonut! Niinkuin millään logiikalla se olisi minun syytäni -koitti kääntää asian kuitenkin minun syykseni. Siis toisen ihmisen sanomiset. Sillähän ei ollut mitään merkitystä, että herra oli juuri itse haukkunut minut alimpaan helvettiin: ulkonäön, älykkyyden, koulutuksen, perheeni, ystäväni, kaiken.

Heidän logiikan mukaan he ovat aina uhreja ja syy on muissa.

Ymmärrän, että aina ei ole mahdollista päästä heti tuollaisten ihmisten vaikutuspiiristä, mutta lupaan aloittaja, että kun pääset niin elämä helpottuu. Vaikka nuo yrittävät toki senkin jälkeen pilata toisen elämän ja häiriköidä yms. Ei muutu siis kaikilta osin hyväksi ja suhteeseen voi jopa kaivata, mutta aika pian alkaa ihmetellä miten on ikinä jaksanut ja miten vinksahtaneeksi osaavat maailman maalata.

Suoraan sanottuna maailman olisi todella paljon parempi paikka ilman narskuja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.5.25 11:19:08

Ei tuossa mitään kärsivällisyyttä tarvita, vaan mahdollisimman pikainen ero.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.5.25 11:23:27

Totta, narsisti voi riidellä, huutaa ja riehua yksin. Silti toisen pitäisi pyytää anteeksi ja hän on se syypää. Ihmisryhmä, jolla ei ole mitään moraalia, eikä omaatuntoa.

Lähettäjä: Ammi 
Päivämäärä:   4.5.25 11:37:06

Kun minä erosin yli 20 vuotta sitten ”täydellisestä” miehestä, komea, hauska, rikas, uskollinen jne, oli todella vaikea selittää ihmisille miksi erosimme. Tunsin valtavaa syyllisyyttä erosta yms.

Muutama vuosi myöhemmin alettiin puhua ja kirjoittaa narsismista , silloin asiat loksahtivat ja löysin selityksen. Helpotti omaa syyllisyyttä.

Tänään osui ja upposi teksti : narsisti vihaa ihmistä, jota ei voi hallita.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.5.25 11:39:14

Ihan kuin Helena Koivu.

Lähettäjä: Molly 
Päivämäärä:   4.5.25 11:41:13

Niin, narsistit ovat todellakin manipuloinnin mestareita. Mutta koska aloittaja tämän selvästi tietää, niin aiheesta voi mielestä sanoa "että mitä hemmettiä valitat, lähde ja pian".

Se ei ole mitään aloittajan haukkumista, vaan potku persuksille. Et voi narsistin käytökselle mitään, mutta omallesi voit eli lähde!

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   4.5.25 11:46:12

"Kun minä erosin yli 20 vuotta sitten ”täydellisestä” miehestä, komea, hauska, rikas, uskollinen jne, oli todella vaikea selittää ihmisille miksi erosimme. Tunsin valtavaa syyllisyyttä erosta yms.

Muutama vuosi myöhemmin alettiin puhua ja kirjoittaa narsismista , silloin asiat loksahtivat ja löysin selityksen. Helpotti omaa syyllisyyttä."

Tämäpä tämä Ammi. Minuakaan ei ensinnäkään kukaan usko. Minun pitäisi olla vain onnellinen tästä suhteesta! Olen jopa kuullut tuttavilta väitteitä, että olisin suhteessa rahan vuoksi. Minkä rahan, kysynpä vaan. Kaikki maksetaan puoliksi ja narsistin pitää aina saada enemmän joka asiassa.

Kun narsisti jäi kiinni pettämisestä ystäväni kanssa, en saanut tässäkään tukea ystäviltä.
1) minun täytyi olla jotenkin syypää pettämiseen, en ollut tarpeeksi viehättävä, antavainen tai jotain. No, olin kyllä ollut todella hyvä vaimo kaikin puolin.
2) ystäväni väheksyivät, ettei pettäminen ole niin vakavaa eikä minun pitäisi ottaa sitä niin raskaasti (vaikka se horjutti koko perusturvallisuuden tunnettani).

Muutenkin ihmisten tuntuu olevan todella vaikea käsitellä narsismia eikä siitä saisi puhua ääneen. Edes ne ystävät joita olen itse tukenut vastaavissa tilanteissa ja jotka ovat kokeneet saman, eivät kykene yhtään kuuntelemaan, tukemaan jne.

Tässä tilanteessa on todella yksin. Ei ole ketään kenelle puhua.
Vähättely, haukkuminen jne ei todellakaan auta.

Päivämäärä:   4.5.25 12:23:46

N: mitä ihmettä sinä oikein selität? Oksettava narsistin perseennuolija ja kynnysmatto olet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 12:38:20

Olin nuorempana juuri sellainen, jolla persoonallisuushäiriöiset tyypit pyyhkii lattioita. Vaati terapiaa ja paljon aikaa muuttua. Muutoksen on lähdettävä itsestä, kaverit eivät juurikaan voi mielestäni auttaa.

Elämä muuttui yllättävän mukavaksi, kun vihdoin opin arvostamaan itseäni ja hankkiuduin eroon ikävistä ihmisistä. Sellaisia riittää joka lähtöön. Ennen en tunnistanut omia rajojani, vaan jäin ihmettelemään ja selvittelemään asioita voiden pahoin. Nykyään tunnistan draaman aiheuttajat, myrkynkeittäjät ja manipuloijat nopeasti ja osaan pitää riittävän etäisyyden päässä. Olen myös huomannut, että kun arvostan itse itseäni, myös toiset oppivat kohtelemaan minua hyvin. Eivät tietenkään häiriintyneimmät, mutta semmoisia en elämääni enää päästä.

Tekisi mieli sanoa että se on simppeliä: jos joku ihminen tai tilanne aiheuttaa aina pahaa oloa, hankkiudu siitä eroon. Mutta muistan kuitenkin vielä, kuinka kovan työn takana oli oppia tunnistamaan ja kunnioittamaan omia rajoja.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   4.5.25 13:30:38

"Muutenkin ihmisten tuntuu olevan todella vaikea käsitellä narsismia eikä siitä saisi puhua ääneen. Edes ne ystävät joita olen itse tukenut vastaavissa tilanteissa ja jotka ovat kokeneet saman, eivät kykene yhtään kuuntelemaan, tukemaan jne."

Ovat niiden narsistien niin hämäämiä itsekin, siitä se varmaan johtuu?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   4.5.25 14:52:12

No minusta riitaan nimenomaan kuuluu kaksi osapuolta. Jos vain yksi raivoaa kun toinen katselee vierestä niin se on ihan vaan kiukuttelua. Riitaa ei synny koska se toinen ei suostu lähtemään mukaan. Ei minusta tuossa teidän tilanteessa mitään riitaa oleva, yksinään kiukutteleva mies lapsi kylläkin.

Päivämäärä:   4.5.25 17:49:00

Pop ei ole selvästi ollut tekemisissä narsistin kanssa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   4.5.25 17:54:26

Oi kyllä, kuulostaa liiankin tutulta.
Siksi nykyään ärsyttää suunnanokun joku sanoo ettei yksin voi riidellä. Kyllä voi.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   4.5.25 19:12:47

En tiedä kannattaako mitään dg. varsinaisesti, mutta kyllähän ihmisellä on pakko olla huono olla jos vääntää riitaa väkisin. Täältäkin löytyy sellainen ( ei ole läheinen/sukulainen tms, mutta pakko jollain tasolla sietää) ja sitä aika moni täällä toivoo että tuo häipyisi maisemista. Ihan oikeasti vääntää tyhjästä riitaa. Hyvä esimerkki: henkilö y ilmoittaa että henkilö x kanssa ei voi keskustella koska X on mahdoton. Kun henkilö X ei sitten pyri minkäänlaiseen kanssakäymiseen, vaan jättää hlö y:n olemaan keskenään, y vinkuu kun tuo X ei reagoi. Ja kyse ei edes ole siitä, että olisi mitään asioita, joiden vuoksi X pitäisi olla y:n kanssa tekemisissä. Ja kun tuota y toimintaa on seurannut useamman vuoden vierestä, y itse ei kykene keskustelemaan asiallisesti, syyttelee, uhkailee, uhriutuu ja kaiken päälle puhuu selän takana ihan höpöjä.
Ihastuttavia ihmisiä, joiden kanssa kaikista paras on vaan pysyä täysin asiassa eikä missään nimessä provosoitua. Jos on kyse läheisestä, kannattaa tehdä tämä läheinen mahdollisimman kaukaiseksi..

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   4.5.25 23:21:14

” Pop ei ole selvästi ollut tekemisissä narsistin kanssa.”

Ei vaan te ette ymmärrä sanan riita merkitystä. Riita tarkoittaa erimielisyyttä kahden ihmisen välillä kun tilanne eskaloituu pelkkää keskustelua pidemmälle. Se taas että yksi henkilö huutaa, raivoaa ja vääntää kaikesta ei ole riita vaan kiukuttelua.

Aloittajan tilanteessa tulkinnasta riippuen riidassa oli kyllä kaksi osapuolta (aloittaja joka ei suostunut miehen ehdotukseen ja mies) tai kyse oli miehen yksinään kiukuttelusta.

En yhtään sano etteikö narsisti osaisi luoda todella epämiellyttäviä tilanteita mutta ihan sanakirjankin mukaan yksinään ei voi riidellä, silloin käytöstä kuvaamaan tarvitaan jokin muu sana.

Päivämäärä:   5.5.25 01:11:36

Miksi olet kyseisen henkilön kanssa tekemisissä?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.5.25 02:01:49

Mä luulen, että mun entinen esihenkilö on narsisti. Ilmeisesti osaa puhua tosi hyvin ja peittää tekemisensä (tai tekemättä jättämiset) koska sekoiluun ei ole mitenkään puututtu.
Itsetunto ihan järkyttävän huono, on aivan sulaa vahaa ja hakisi vaikka kuun ja tähdet taivaalta jos joku kehuu kauniiksi. Ja ne jotka osaa käyttää tätä hyväksi niin käyttää ja toiset sitten paikkaa jäljet mikä myrkytti koko ilmapiirin. Yritin ottaa asian puheeksi niin minut leimattiin hulluksi.
Oli tosi huvittavaa katsoa vierestä, kun riepu on niin mielinkielin ettei tiedä miten päin olisi kun sattuu joku mieleinen mies nokan eteen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.