Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jättirotuisen lenkittäminen

Lähettäjä: Missä iässä 
Päivämäärä:   4.5.25 05:12:55

Yritin googletella mutten oikeastaan löytänyt muutakuin että pentuna vapaata liikuntaa. Se ei vastaa kysymykseeni: Missä iässä jättirotuisen (tarkemmin tanskandoggin) kanssa voi alkaa lenkkeillä pitemmin?

Olen haaveillut rodusta ja asun kyllä talossa jossa suuri piha mutta olen itse innokas metsätiellä samoilija ja täten tietysti toivoisin saavani koiran pian lenkeille mukaan. Joten minkä ikäisenä näitä voi alkaa ottaa kävelyille mukaan? En nyt puhu mistään kymmenestä kilsasta vaan esim 5km.

Re: Jättirotuisen lenkittäminen

Lähettäjä: Ne 
Päivämäärä:   4.5.25 07:09:41

Mulla ei ihan jättiä ole ollut, mutta vajaa 50-kiloiseksi kasvaneita. Itse olen sitä koulukuntaa, että järkevä liikunta (kuten metsänpohjalenkit) on vain hyväksi kasvavalle, isollekin koiralle.

5 km on ehkä jo vähän pitkä matka, mutta vaikka 2,5 km metsätallustelulle voisin ottaa heti, kun osoittaa jaksamista eli ihan jo parin-kolmen kuukauden iässä. Kuitenkin pentu vapaana ja hissukseen käveleskellen -ei mitään kauheeta lenkkivauhtia. Siitä sitten pikku hiljaa matkaa ja tempoa kasvattaen. Varmasti jo puolivuotias menee tuon 5 km ja edelleen parempi, jos voi olla vapaana.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   4.5.25 07:51:25

Olen odottanut 6kk ikäiseksi rotikoiden kanssa. Siihen asti vältetty portaat ja lenkitys. Toki oltu ulkona vapaana ja käyty metsässä mutta ei menty mitään kilometrien vaelluksia.

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   4.5.25 07:59:23

Mulla tanskandoggi nyt loppusuoralla eli 9 v.

Olisko 5 kk kun aloitettiin lenkkeily eli 3-4 km. Suurin osa koiran elämästä pidemmät lenkit on vapaana juoksemista metsässä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 08:07:28

Jättirotuistenkin on hyvä päästä kehittämään lihaksistoaan, tasapainoaan ja koordinaatiokykyään jo nuoresta lähtien, mutta tosiaan pennun tahtiin. Pehmeä metsämaasto olisi luultavasti turvallisimmasta päästä paikkoja.

(Puhuit metsätiellä samoilusta, mutta kovin innokkaan metsässä samoilijan kannattaa miettiä rotuvalintaa harrastuksensa kannalta: Paljon liikkuvana miettisin tarkasti kannattaako ottaa rotuja, joilla on varsin suuri todennäköisyys liikunta- ja tukielimistön ongelmiin. On oman harrastuksen kannalta ikävää, jos koirasta ei olekaan esimerkiksi retkeilykaveriksi rodulle tyypillisen ongelman vuoksi. Koettu on.)

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   4.5.25 10:17:29

Vastaan samoin kuin muutkin ja myös sen että jos olet kovin innokas metsässä samoilija ja haluat tehdä unnon metsälenkkejä niin tanskandoggi ehkä ei ole niin nappivalinta siihen juttuun, vaikka mukavia koiria olisikin

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   4.5.25 11:02:32

Pennun tahtiin alkuun ja sitten pikku hiljaa matkaa kasvattaen. :) Ei minkään ikäisen kanssa varmaan kannata yhtäkkiä 5 km lenkille, jos pohjakuntoa ei ole.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.25 11:07:36

Koiran tahtiin ja koiran jaksamista seuraten jo ihan 7 viikkoisesta alkaen.

Kukaan ei (onneksi) mieti vastaavaa lasten kanssa. Miettikää oikeasti kuinka hölmönä pidettäisi ihmistä, joka kysyy voiko 3v kävellä 2km vai meneekö siitä rikki?

Liikunnasta on lukemattomia hyötyjä. Ainoastaan voimaharjoittelu (koiralla esim. taakanveto) on syytä jättää aikuisikään. Ja ihan aina, niin pennuilla kuin aikuisillakin liikunta kunnon mukaan.

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   4.5.25 13:15:45

4 kk iässä alettiin oman dogin kanssa hihnalenkit. Toki pääsääntöisesti veteli vapaana pitkin peltoa ja mettää.
Nyt jo 7v ja kulkee mielellään pitkiä matkoja hihnassakin

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   4.5.25 13:20:05

5 km ei ole koiralle matka eikä mikään. Puolivuotias menee sen jo heittämällä. Ihan älyttömäksi mennyt tämä paapominen. Ei ne lihaksetkaan tai koordinaatio kehity, jos vartin päivässä kävelevät tasaisella pihanurmella.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.5.25 13:40:06

"Kukaan ei (onneksi) mieti vastaavaa lasten kanssa. Miettikää oikeasti kuinka hölmönä pidettäisi ihmistä, joka kysyy voiko 3v kävellä 2km vai meneekö siitä rikki?"

Kysehän oli viidestä eikä kahdesta kilsasta. Lopulta en tunne kovin montaa kolmivuotiasta lasta, joka jaksaisi varsinkaan "aikuisen tahtiin" vetää 5 km:n lenkin putkeen... Sama juttu koiralla.

Päivämäärä:   4.5.25 13:52:51

"kovin innokkaan metsässä samoilijan kannattaa miettiä rotuvalintaa harrastuksensa kannalta: Paljon liikkuvana miettisin tarkasti kannattaako ottaa rotuja, joilla on varsin suuri todennäköisyys liikunta- ja tukielimistön ongelmiin. On oman harrastuksen kannalta ikävää, jos koirasta ei olekaan esimerkiksi retkeilykaveriksi rodulle tyypillisen ongelman vuoksi."

Tämä. Se nöffi, lansu, leo, tanskandoggi, irlis.. Ei ole kovin nappivalinta aktiiviselle ja reippaalle liikkujalle. Muutenkin on nämä kaikki ääripäärodut tietoisia riskejä ottaa vaikka kuinka käärisi pumpuliin.

Päivämäärä:   4.5.25 15:36:47

.... ja koira on pikkuisen eri asia kehityksessä kuin lapsi! Meinaatko oikeasti, että vasta kun joku läski 15v.jaksaa kävellä 5 km niin sitten 15v koirakin on valmis siihen. Voi @!#$.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   4.5.25 15:44:26

Me lenkkeiltiin ihan pienestä pitäen leonbergin pentujen kassa ensin hihnassa 500 metriä, sitten pennut irti metsään ja kahdesta kilometristä aloitettiin.
Jos me kävelimme 2 km, niin pennut vähintään 3 km, kun vetivät siksaksia, poistuvat polulta tämän tästä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.25 17:19:29

"Kysehän oli viidestä eikä kahdesta kilsasta. Lopulta en tunne kovin montaa kolmivuotiasta lasta, joka jaksaisi varsinkaan "aikuisen tahtiin" vetää 5 km:n lenkin putkeen... Sama juttu koiralla."

Ja koira on kehityksellisesti lasta edellä. Pointti oli se, että kukaan tuskin pelkää että liikunta vahingoittaa lasta tai pyri rajaamaan liikuntaa. Jokainen vanhempi ymmärtää milloin lapsi on väsynyt ja suunnittelee lenkit sen mukaan. Myös "aikuisen tahtiin" lenkkeily on käytännössä mahdotonta. Ja sen kyllä jokainen tulee huomaamaan.

Eli ihan sama niiden koirien kanssa. Jos se sinun yksilösi jaksaa painella vaikka 10km niin siitä vain. Jos se väsähtää 2km jälkeen niin se on ok. Kuuntele koiraa. Älä pakota äläkä rajaa liikuntaa varmuuden vuoksi pois. Väsyminen silloin tällöin ei ole vaarallista.

Päivämäärä:   4.5.25 18:39:22

Lähettäjä: Lupu
Päivämäärä: 4.5.25 15:36:47

.... ja koira on pikkuisen eri asia kehityksessä kuin lapsi! Meinaatko oikeasti, että vasta kun joku läski 15v.jaksaa kävellä 5 km niin sitten 15v koirakin on valmis siihen. Voi @!#$.

En ymmärtänyt kommentistasi tai ainakaan sen pointista mitään. :D

Mutta siis jos jätät nuo v-sanat ja läskittelyt pois ja vedät vähän happea, niin ensinnäkin aloituksessa puhuttiin pennusta ja esimerkissä lapsesta. Pennun ikää en kommentissani maininnut, mutta tuskinpa esim. se 2-kuinen pentu vielä ihan kauheasti 3-vuotiasta lasta edellä jaksamisessa on. Varsinkin koska sekä taaperoikäisellä lapsella että pikkupennulla saattaa olla niin, että väsyttävät itsensä, kun eivät vielä osaa säädellä jaksamistaan ja pää menee enemmän kuin jalat oikeasti jaksaisivat.

Jättirotuiset vielä ovat oikeasti aika eri asia kuin keskikokoiset koirat. Jättirotuisten pentujen luusto kehittyy pidempään ja nivelet ovat usein aika pitkään "löysät". Niille ei kasvuiässä tee hyvää myöskään liiallinen rasitus, se altistaa nivel- ja luustovaivoille siinä missä liikunnan puute. Lisänä vielä kasvukivut ovat nimenomaan isokokoisilla nuorilla koirilla joskus riesana ja varsinkin silloin on syytä ottaa rauhassa.

Tähän selvästi vastasi myös moni sellainen, jolla ei ole kauheasti kokemusta tai käsitystä jättirotuisista koirista...

Olen samaa mieltä siitä kuin muutama muu, että toki yksilön ja koiran mukaan! Mutta sitä ylirasitusta kannattaa erityisesti jättirotuisen kanssa välttää siinä kuin liian vähäistä liikuntaa.

Päivämäärä:   4.5.25 20:27:35

.... No voi, sinun täytyy sitten opetella lukemaan, jos yksi vsana ei saa sinua ymmärtämään mitään ennen sitä :D Itsehän vertasit pentua lapseen. Väsyminen ei muuten haittaa lapsia eikä koiria, kun ei sitä joka päivä tule kuitenkaan. Harvapa aikuinen kummankaan kanssa jaksaa paria kertaa viikossa enempää kunnolla ulkoilla.

Päivämäärä:   4.5.25 20:35:25

Lupu: Osaan lukea, mutta minusta sinun viestissäsi ei vain ollut päätä eikä häntää. Se ei liittynyt minun kommenttiini sen enempää kuin aloitukseen.

Ja siis miksei pentuja saisi verrata toisiinsa, oli ne lajia mitä tahansa? Lopulta ihan samat perusperiaatteet pätevät molempiin: oli kyseessä sitten koiranpentu tai ihmislapsi: se ei itse tiedä, mikä on sille terveellistä ja missä menee raja, kumpi tahansa saattaa esim. aikuisten perässä vetää itsensä piippuun. Silloin riski tapaturmille kasvaa ja jättirotuisella koiralla tosiaan se jatkuva ylirasitus voi myös vaikuttaa niveliin ja luustoon epäsuotuisalla tavalla.

"Väsyminen ei muuten haittaa lapsia eikä koiria, kun ei sitä joka päivä tule kuitenkaan. Harvapa aikuinen kummankaan kanssa jaksaa paria kertaa viikossa enempää kunnolla ulkoilla."

Täh? Kyllä sen koiran kanssa ihan päivittäin kunnolla ulkoillaan - toivottavasti ihan kaikkien... Itse vetelin aikuisen koiran kanssa päivittäin n. 2 x 6-8 km ja kyllä tämä melkein pennulle kuin pennulle olisi ollut liikaa, puhuttiin sitten pienestä koiranpennusta tai taaperoikäisestä ihmispennusta...

Lähettäjä: Missä iässä 
Päivämäärä:   6.5.25 10:24:09

"Puhuit metsätiellä samoilusta, mutta kovin innokkaan metsässä samoilijan kannattaa miettiä rotuvalintaa harrastuksensa kannalta: Paljon liikkuvana miettisin tarkasti kannattaako ottaa rotuja, joilla on varsin suuri todennäköisyys liikunta- ja tukielimistön ongelmiin. On oman harrastuksen kannalta ikävää, jos koirasta ei olekaan esimerkiksi retkeilykaveriksi rodulle tyypillisen ongelman vuoksi. Koettu on."

En minä vaelluksia kuitenkaan tee, en sellaiseen kaveria hae. Meilläpäin on muutama metsätie joilla liikun mielelläni ja haluaisin kaverin mukaan kun on mälsää yksin kulkea. Nämä tiet ovat kokolailla helppokulkuisia, ei siis ole mitään jyrkkiä kiipeämisiä tai sen sellaista, mitään ketteryyttä vaativaa.

Mulla on ollut joskus koiria mutta nyt on ollut vähän taukoa. Olen aina haaveillut tanskandogista ja lukenut kyllä rotuominaisuuksista ja juuri siksipä pohdin tuota että missä iässä sopii minkäkin pituisia lenkkejä sitten tehdä.

Ja mitä tulee tuohon keskusteluun kestävuudestä, niin sehän on itsestään selvää että pentu totutetaan pikkuhiljaa matkaa pidentämällä. Kuka sanoi ettei lenkkejä tehdä kuin jokunen kerta viikossa, puhui kyllä ihan hassuja. Kyllä koirat lenkitetään joka ikinen päivä ellei koiralle ole tullut jokin sitä estävä haaveri.

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   6.5.25 10:34:03

Itsellä ollut useita tanskandoggeja ja aluksi on tosiaan juostu pihamaalla sen mitä itse haluavat liikkua isompien perässä. Kun se pahin kasvukausi alkaa olla lopuillaan, on otettu pidemmille lenkeille mukaan. Näillä on tärkeää, että ne jalat kasvaa suoraan eikä tule vääntymisiä siinä kasvuvaiheessa, eli ruokinta ja liikunta sopivassa suhteessa.
Mun kaikki dogit on olleet aikuisina innoissaan pitkistä metsälenkeistä ja oikein nauttivat niistä.
On siis kovin vaikea sanoa, että milloin on oikea aika lähteä kunnolla metsään ja pidemmälle lenkille, kaikki riippuu siitä, miten se pentu sitä kokoaan ja massaa kerää. Toiset on valmiita nuorena (kevyempi luusto) ja toisten kanssa on syytä ottaa rauhassa pidempään.
Kasvattaja kyllä tuntee omat linjansa ja varmasti osaa kertoa, milloin on millekin asialle oikea aika.

Lähettäjä: Nöffi 
Päivämäärä:   7.5.25 01:25:51

Täällä on nöffi, ja n. puolivuotiaana käytiin jo hyvinkin 3-5 kilometrin lenkkejä. Mutta ei mitenkään hiki päässä, vaan usein niin että koira on vapaana. Kun lisäksi ruokinta on kohdallaan ja kasvua sekä painonnousua seuraa tarkkaan, niin pitäisi päästä jo pitkälle.

Sekä aivan ensimmäiseksi jo pentua valitessa tutkii tarkkaan terveystilastot. Millainen on lähisukulaisten terveydentila? Miten kasvattaja ylipäänsä? Kasvattaako terveitä koiria? Näissä on huikeita eroja ja tarkkana pitää olla.

Meidän nallukka on tällä hetkellä 10- vuotias ja yhä edelleen upeassa kunnossa. Ei mitään merkkejä edes askeleen hidastumisesta. Kasvattajan kasvatit ovat eläneet liki järjestään vähintään 12- vuotiaiksi. Osa jopa 15- vuotiaiksi.

Päivämäärä:   7.5.25 05:08:54

Moni sanoo tässä(kin) ketjussa, että lenkittää vapaana. Pysyykö nämä jättirodut sitten keskimääräisesti hyvin vapaana lähellä eikä lähde litomaan muiden ihmisten ja koirien luo? Mulla on nytkin paimen, jota voi pitää vaan pitkässä liinassa. Näyttää herkästi keskisormea ja lähtee omille retkilleen, jos on vapaana. Vielä 6 vuotiaanakin.

Lähettäjä: Nöffi 
Päivämäärä:   7.5.25 05:44:52

Se on paljolti koulutuksesta kiinni, samoin kuin siitä, kuinka vietikäs koira on. Paimenissakin on sellaisia, jotka varmasti lähtevät lippahivoon heti kun vähänkin kiinnostavaa ilmaantuu näköpiiriin. Meilläkin on ollut useita koiria, joita ei vapaaksi kannata laskea. Tämä meidän nöffimme on ollut harvinaisen helppo tapaus eikä harrasta karkuretkiä. Mutta niille vaikeimmillekin tapauksille sopivat ainakin koirametsät, joita alkaa olla jo joka puolella Suomea.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.