Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Joko Ypäjän opit alkaa olemaan noloja?

Lähettäjä: Nooh? 
Päivämäärä:   3.5.25 21:25:12

Ypäjän kasvatit alkaa olemaan keski-ikäisiä. Kun hevonen ”pistettiin toimimaan”, ”laitettiin työasentoon”, ja vaan ”laitettiin”. Eli väkivallalla mitä vaan piti hevosen tehdä. Oli se sitten mennä traileriin tai pistää turpa ryntäsiin (koska se on kuulemma työasento).

Miten menee nykyään? Onko tullut niitä GP-tuloksia? Toimiiko hevoset vai onko mystisesti jotain pikkupikku kremppaa kun ei ole kinostanut perusasiat kuten varusteiden sopivuus? Onko hevonen muuta kuin väline? Miten pitkään olette hevosianne pitäneet ja kauanko ne ovat olleet terveitä…?

Re: Joko Ypäjän opit alkaa olemaan noloja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.25 21:33:03

Mun tuttu joka kävi Ypäjän on alle 30v.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   3.5.25 21:35:54

Olen käynyt kouluni Ypäjällä,enkä jaa ajatuksiasi miten siellä opetettiin tai kohdeltiin hevosia. Ja kiitos kysymästä,hyvin hevosten kanssa sujuu niillä opeilla. :)

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   3.5.25 21:41:31

Olen tuollainen keski-ikäinen viiskymppinen Ypäjän kasvatti, mutta aloittajan jutut ovat ihan vieraita. Hevoseni toimivat ja ovat terveitä, koska niitä liikutetaan reippaasti ja riittävästi.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   3.5.25 21:44:20

En ole Ypäjän kasvatti, mutta koulusta haettiin uutta näkökulmaa ja pohjaa elinikäiselle oppimiselle. Olen yli nelikymppinen.

Päivämäärä:   3.5.25 21:50:32

-: voi kyllä. Sinne on sitten pääsykokeet.

Päivämäärä:   3.5.25 21:53:54

Sellaisia asioita, joita sinä et osaa mutta moni muu ihminen kyllä.

Päivämäärä:   3.5.25 22:07:55

No ei ole koskaan "Ypäjän opit" olleet tuollaisia.

Päivämäärä:   3.5.25 22:13:30

Juu ja aloitjalle vielä lisään,että keskimääräinen elinikä hevosillani on reilusti yli kaksikymmentä,eli eivät ole olleet pelkkiä "välineitä"ja suht terveitäkin,vaikka Ypäjällä kouluni kävinkin.

Lähettäjä: . . 
Päivämäärä:   3.5.25 22:29:25

Olen yli nelikymppinen ja valmistunut Ypäjältä parikymppisenä. Väkivaltaa en koko koulun aikana nähnyt, enkä itse ole sitä käyttänyt. Miksi olisin? Sain ypäjältä hyvät opit ja sitä hevosmiestaitoa, mikä nykypäivän hevosihmisiltä puuttuu.
Ja omia hevosia ollut valmistumisesta saakka, vanhin ollut minulla jo yli 17 vuotta.

Lähettäjä: vanha luuta 
Päivämäärä:   3.5.25 22:36:01

Olen myös Ypäjältä valmistunut (tehnyt alan töitä reilut kymmenisen vuotta elämästäni), en kyllä tunnista yhtään mistä aloittaja puhuu

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.5.25 22:38:10

Olen käynyt Ypäjän aikoinani ja tosiaan opit silloin olivat tähän päivään sopivia. Ei ollut mitään väkivaltaa tai "laitetaan hevonen toimimaan" juttuja. Siihen aikaan oli Rauvala rehtorina .
Ei todellakaan ollut mitään noloa.

Päivämäärä:   3.5.25 23:11:22

Se mistä täytyy snoa,olen ylpeä,että meitä opetettiin hoitamaan ja lääkitsemään hevosia niin,ettei ihan joka vaivaan tarvita eläinlääkäriä. Se on kai oikeasti kaikkein arvokkain oppi.
Ei niin että hevosen pitäisi kärsiä ,ennenkuin hätiin soitetaan eläinlääkäriä,vaan aidosti kädestäpitäen meille opetettiin kuinka vaarallisia tai vaarattomia eri tilanteet ovat ja kuinka niistä selvitään ja niitä hevosia hoidetaan. Ja ihan yhtä toimivia ovat opit tänäpäivänä. Itselle tämä on valljennut vasta lukiessani tätä palstaa,että mihin kaikkeen ihmiset tänäpäivänä sitä eläinlääkäriä tarvitsevat ja käyttävät. No kaipa se toivottavasti sitä äärilaitaa edustaa,mutta usein mieleen on tullut,että kuinka vähillä tiedoilla ja taidoilla niitä hevosia ostetaan.

Lähettäjä: oooo 
Päivämäärä:   4.5.25 00:39:31

Voi olla että ennen oli paremmin. Nykyään ne harvat tytöt jotka sinne jää - suurin osahan keskeyttää - ei osaa mitään. Oppilasaines on mitä on, kun sinne pääsee jokainen joka osaa avata oppilasruokalan oven.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.5.25 01:18:25

"Onko hevonen muuta kuin väline?"

Siis, mitäh? Kannattaisiko ihan hieman edes alkeellisesti tutustua mitä hevosopistoissa opetetaan!

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   4.5.25 02:29:32

Ikävä kyllä kuulostaa tutulta. ... ...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.25 06:50:11

En tiedä mistä on henkilö oppinsa saanut mutta väkivalta on ensimmäinen vaihtoehto.
Säälittää muuten toimivat ja kiltit hevoset jotka tätä yhtä henkilöä pelkäävät.
On aiheuttanut muille monta vaaratilannetta.

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   4.5.25 07:17:07

En nyt Ypäjää syyttäisi, tiedän useamman Ypäjän käyneen, osa käyttäytyy aloittajan kuvaamalla tavalla ja osa ei.
Yhden 45-50v omaa ratsastuskoulua pitävän ohjaajan oppien mukaan hevosen pää sahataan ryntäysiin ja selkä potkitaan ylös, siten hevonen laitetaan perikseen.
Toisen, joka n. 35v, opettajan ratkaisuna kaikkeen on raippa , kannukset ja hevosen kuriin laittaminen, myös ontuvat.
Mutta ei kaikki ole tuollaisia kuin nämä esimerkit.

Lähettäjä: lolo 
Päivämäärä:   4.5.25 07:58:41

Minäkin vähän yli 20 vuotta sitten opiskelin pari tutkintoa Ypäjällä. En tunnista aloittajan mainitsemia asioita.
Tarkkoja siellä oltiin silloin, hevosia talutettiin asiallisesti, ei huudettu, potkittu tai raipatettu. Tästä tuli bännit ja ratsastuskieltoa heti jos joku edes yritti taipua väkivallan suuntaan!
Lisäksi meidät oikeesti laitettiin töihin (tallivuorot pyöri about koko ajan jne.) Oon kyllä kiitollinen että sain ne vuodet siellä tehdä töitä monenlaisten hevosten kanssa ja oppia. Joka päivä ratsastettiin ainakin kerran ohjatusti ja laadukkaasti.
Voin kertoa että ilman noita oppeja en pärjäisi näin hyvin nykypäivän työelämässä (en ole enää hevosalalla) enkä olisi saavuttanut niitä ammatillisia meriittejä mitä mulla nyt on.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   4.5.25 10:33:35

Täälläkin YHO käynyt, muttei aloittajan jutut kuulosta tutulta. Joten kiitos kysymästä, oikein hyvin olen pärjännyt työssäni hevosalalla. Yho opit pohjana, täydennyksenä klinikkaseppien ja yhdistyksen koulutukset. En ole yhtäkään hevosta onnistunut rikkomaan ja jokunen on kisannut kansallisella tasolla ihan okei. ( se nyt taas on muidenkin asioiden summa)
Ihminen, joka näkee asiat mustavalkoisesti, menettää omassa elämässään aika paljon. Elämä on paljon rikkaampaa kun suhtautuu asioihin avoimesti.
En muuten yhtä poikkeusta lukuunottamatta nähnyt YHO ikinä mitään hevosten kaltoinkohtelua. Se yksikin tapaus jonka näin oli YHO henkilökuntaan kuulumaton hlö maneesissa, omalla hevosellaan. Ja sitä kattelivat muutama muukin..

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.5.25 12:31:38

Viivalle- tuskin henkilö on oppejaan Ypäjältä saanut- eiköhän tuollanen kovuus ole vaan henkilön "luonnevika" .

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.5.25 13:05:21

Ypäjä ennen nykyisiä koulutusuudistuksia oli opin paikka monelle nimenomaan täsmällisyyden, kurinalaisuuden ja erityisesti turvallisten käytäntöjen osalta.
Harrastajalle joka touhunnut enemmän tai vähemmän haluamallaan tavalla oli tekeminen hevosten asiallisen käsittelyn ja liikuttamisen oppimiseksi. Pukeuduttiin ja käyttäydyttiin ammattimaisesti. Ei huudeltu, kiroiltu tai julmisteltu hevosille.
Oppilailla monenlaisia mahdollisuuksia osallistua vierailevien ulkomaalaisten ja kotimaisten valmentajien oppeihin eri lajeissa. Näkökulmia harjoitteluun oli siis useita eikä kyllä aloittajan mainitsemia konsteja käyttänyt tai opettanut kukaan.
Toki sitten oli liuta näitä jotka eivät päässeet myllystä läpi tai muutoin keskeyttivät. Heillä tuntui olevan tarvetta kikkakolmosiin kun sen oman taidon kehittäminen olisi vaatinut liikaa työtä ja vaivaa

Päivämäärä:   4.5.25 13:09:00

Ilmeisesti aloittaja ei ole itse käynyt Ypäjää kun kukaan Ypäjäläinen ei moisia tunnista.

Päivämäärä:   4.5.25 13:13:49

Edelleen on erikoista huomata kuinka "tuntematonta" kovuus ja ei-eläinlähtöinen käsittely mukamas suomen hevoskulttuurissa on.

Suhtaudun äärimmäisen epäilevästi jokaiseen Ypäjän käyneeseen joka hehkuttaa että hieno mesta ja hyvä kohtelu. Se kertoo riittävästi siitä kuinka sokeutunut ko. hlö on.

Hienoa jos te käsittelette hevosia hyvin. Mutta jotain on pielessä jos ette näe näitä ongelmia - ehkä sitten omassa ajatusmaailmassa, jota ypäjä muovannut.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   4.5.25 13:19:56

Mitä on hevosen hyvä käsittely? En ole käynyt Ypäjää, hevosia olen harrastanut yli 40 vuotta ja omassa paikassa niitä pitänyt kohta 30 vuotta. Meillä saa hevoset olla hevosia, mutta minä määrään, mitä ihmisen kanssa tehdään. Hevoset eivät ole ystäviäni, ne ovat hevosia.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   4.5.25 13:31:02

Itse en ole Ypäjää käynyt, mutta tavannut kyllä lukuisia siellä opiskelleita Saksassa tallilla ollessani. Raippa ja kannukset olivat kyllä perusvälineitä. Eräskin katsoi kerrassaan huuli pyöreänä kun muutamalla "höntsäilykerralla" olin opettanut 3v:n väistämään pohjetta. Koska hänen sanoin "eihän pohkeenväistöä voi opettaa kun raipalla ja kannuksilla!" Ja minullahan ei ollut ollut kumpiakaan.
Samainen daami huusi minulle myös, ettei tässä nyt tarvita mitään lännenratsastuksen oppituntia! "Juoksuttivat" nuorta ekoja kertoja, toinen roikkui liinassa ja toinen raippa viuhuen perässä. Hevosraukka sinkoili päin esteitä ja yritti kiivetä maneesin laidoille. Nämä sankarit tuumivat sen olevan ihan hullu... Minä kun menin ehdottomaan, että saataisikohan se ihan vaan pelätä?!
Heille oli myös ihan ok suitsia hevonen huulipuristimen kanssa väkivalloin, kunnes se oppii siihen...
Tämä siis 90-luvun lopussa. Ja yksi näistä tyypeistä Ypäjällä sen jälkeen vaikuttavassa roolissa ollut, en tiedä onko edelleen.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.5.25 14:23:45

Minulle Ypäjän tytöt 90-luvun alussa valistivat, että se on sellainen koulu jossa oppii juomaan, naimaan ja rastastamaan. Ilmeisesti juurikin tuossa tärkeysjärjetyksessä.

Ennen kouluista tuli hyviä työntekijöitä, jotka osasivat lukea hevosia ja käsitellä niitä oikein ja hyvin. Nykyään meininki on jotain aivan toista. Ottaisin sellaisen töihin, joka on käynyt koulunsa 30v sitten.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.5.25 14:29:19

Hmm, en ole Ypäjää käynyt, mutta siitä olen samaa mieltä, että oppilasaines on huonontunut. Meillä on vaihteeksi harkkari, jonka pitäisi valmistua nyt. Täysin vailla oma-aloitteisuutta tai kiinnostusta edes oppia, vaikka puhetta riittää. Hän oli saanut edellisestä paikasta kenkää ja en kyllä ihmettele lainkaan, kun mitään vastuuta hänelle ei voi antaa. Pitäisi pärjätä viiden tai kuuden seurueen kanssa kerrallaan, hän ei pysty huolehtimaan kunnolla edes yhdestä.

Tulee olemaan kova pudotus työelämässä... Ja tämä koskee ihan kaikkia aloja - koulu ei enää valmista ammattiin, tarjoaa vain pintaraapaisua.

Lähettäjä: . . 
Päivämäärä:   4.5.25 16:11:56

Erikoista - että jaottelet ihmiset sen mukaan missä ovat opiskelleet. En nähnyt Ypäjällä opiskellessani väkivaltaa hevosia kohtaan. Arvostus joitakin opettajia kohtaan edelleen korkealla.
Olen opiskellut alaa myös toisessa alan oppilaitoksessa ja saanut siellä kiitosta hevosten rauhallisesta ja asiallisesta käsittelystä.
Ongelmat on ihmisessä itsessään, ei oppilaitoksissa.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   4.5.25 22:05:49

Hilpeää on että täällä porukka luulee Ypäjällä opiskelleet joksikin homogeeniseksi pikkutyttölaumaksi, jolla ei ole mitään kykyä kritiikkiin tai pohjaa hevosten kanssa :D kun todellisuudessa YHO opiskelijoissa on niistä 15v tuntiratsastajista aikuisopiskelijoihin, joilla on takana vaikka 20v alalla, mutta haetaan vaan joku täydennys omaan osaamiseen. YHO kun voi opiskella perustutkinnosta erikoisammattitutkintoon koko kirjon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.5.25 23:13:42

heh, ypäjältä 80-luvulla saadut opit on edelleen hevoshommien perustana. Ei todellakaan tarvitse niiden kanssa olla sormi suussa missään tilanteessa. Mutta tottakai tässä on ehtinyt 40 vuoden aikana saada jos jonkinlaista uuttakin oppia. Me vanhat nimittäin ei olla jääty siihen, missä oltiin silloin kun koulusta päästiin. Vaan on oltu nöyriä, oppivaisia, työteliäitä. Tosin suurin osa meistä ei enää ole alalla. Minäkin jo toisen puolen elämästäni vain harrastellut hevosia. Nykyään hoidan vaan omia.

Että aloittaja vaan ihan itsekseen on nolo. Jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: vasikka 
Päivämäärä:   5.5.25 06:37:37

"Tulee olemaan kova pudotus työelämässä... Ja tämä koskee ihan kaikkia aloja - koulu ei enää valmista ammattiin, tarjoaa vain pintaraapaisua."

^
miksi työharjoittelupaikoissa ei sitten opeteta "pärjäämään 5-6 seurueen kanssa"? Luuletko Ällö, että koulussa on samanlaista kuin töissä? Työharjoittelussa on tarkoitus OPPIA, vaan ettepä te opeta, irvuilette vain harjoittelijalle, ja sitten ulisette, että "ei se mitään osaa". OPETTAKAA niille, kouluttakaa niitä harjoittelijoitanne!

Päivämäärä:   5.5.25 06:45:53

>koulu jossa oppii juomaan, naimaan ja rastastamaan

Oho – olen nyt entistäkin kiinnostuneempi.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   17.5.25 01:59:24

Meille tuli pari Ypäjän kasvattia näyttämään, kuinka varsa "koulutetaan". Ja joo, annoin luvan. Eikä se varsa mennyt pilalle sen enempää kuin Kiuruveden käyneen opeissa, mutta mutta... olihan se lysti näky:D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.5.25 02:13:08

Vasikka, tässä vaiheessa pitäisi jo olla enemmän kykyä lukea tilanteita ja keskittyä töihin eikä mihinkään ylimääräiseen. Ja kyllä, hänelle on tästä sanottu ja ohjeistettu, mitä asioita pitäisi huomioida ja tehdä, neuvottu ja selitetty. Kaikki tieto valuu kuin vesi hanhen selästä ja hänellä ei ole minkäänlaista kiinnostusta oppia. Vastuuta ei voi antaa enempää, kun ei selviä vähästäkään. Kaikista ei valitettavasti jokaiseen työhön ole.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.5.25 07:52:44

Taitaa se kritiikki oppilaitosta kohtaan tulla niiltä jotka sitä ei koskaan saanut loppuun. Niitä oli aikoinaan paljon. Kun vaatimukset oli tiukat eikä mitään hopseja ollut, oli pakko opetella taidot ja tehokkuus tekemiseen. Toista on kaikissa kouluissa nykyään. Läpi pääsee kun edes jotenkin pysyy kirjoilla. Vaatimukset sovitellaan oppilaan mukaan joustavaksi.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   17.5.25 10:31:31

Akkojen touhua, ei niillä opeilla pitkälle potkita ja aika moni onkin joutunut etsimään
elämänsä polun aivan muualta.
Olihan se mukavaa aikaa siellä, kun koulunkäynti ei kiinnostanut ja Ypäjällä täysi
ylöspito ja helppo elämä pari vuotta.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   17.5.25 11:19:09

Itse kävin Ypäjän, silloiselta nimeltään Hevostalouskoulu 1970-luvun alussa, enkä allekirjoita näitä väitteitä. Me osasimme kouluun mennessämme useita asioita enemmän kuin nykyiset koululaiset pois lähtiessään, ja hevosten käsittely oli hanskassa useimmilla ennen ensimmäistäkään oppituntia.

Päivämäärä:   17.5.25 11:57:13

Ei mun aikana kyllä mitään väkivaltaa näkynyt tai ohjeistettu. Mun aikana oli viisaita hevosmiehiä ja hevosnaisia opettajina. Hevosta ei pakotettu mihinkään. Tosin en ollut ratsutus tai ajopuolella, joten en tiedä miten siellä oli.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   17.5.25 12:50:33

“ Olen käynyt kouluni Ypäjällä,enkä jaa ajatuksiasi miten siellä opetettiin tai kohdeltiin hevosia. Ja kiitos kysymästä,hyvin hevosten kanssa sujuu niillä opeilla. :)”

Tämä. Kyllä luokkakaverit huokaili, kun työstin hevosia maasta. On kuulemma noloa narunpyöritystä. Oli onneksi Ypäjälläkin hyviä opettajia niiden “kauhasta päähän”-tyyppien rinnalla.

Koulu ei mua määritellyt. Se toi näkökulmia. Ne mun ihan ekat rats. opet ja tallinomistajat minua enemmän muovasi. Ypäjä oli vain lyhyt oppimisjakso elämässä. Ja sitä voi oppia myös että “itse en tekisi noin”.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   17.5.25 12:56:26

Ja oma kokemus reilu 20v takaa ja siellä oli tallimestareissa 1 joka oli mun mielestä väkivaltainen. Ja osalla kyllä just se asenne että hepat kuriin ja tarttee toimia! Mutta ei se ollut mikään koko koulun yleinen linja siis.

Itse tykkäsin mm. Hassen tunneista.

Päivämäärä:   17.5.25 14:11:03

"Ypäjä ennen nykyisiä koulutusuudistuksia oli opin paikka monelle nimenomaan täsmällisyyden, kurinalaisuuden ja erityisesti turvallisten käytäntöjen osalta."

TÄMÄ. Kauhulla katselen nuorempien polvien hevosenkäsittelyä, kun minkäänlaisia turvallisuusnäkökohtia ei oteta huomioon ja on ihan tuurissaan, ettei mitään vakavaa satu. Lisäksi sitkeyden ja kärsivällisyyden puute loistaa poissaolollaan ja hevosten kanssa ei viitsitä tehdä pitkäjänteistä työtä.

Päivämäärä:   17.5.25 16:39:44

Onhan siitä Ypäjän touhusta ihan dokkarikin tehty. Ei kai se ketään yllätä enää että siellä on piesty hevosia?

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   17.5.25 17:07:43

Piste: ja sinä uskot, oletko edes katsonut kyseistä "dokkaria"? Hyvin oli leikattu jos jotain hyvää siitä "dokkarista" haluaa etsiä :D nää aloitukset Ypäjästä taitaa olla yhden ja saman katkeran tyypin tekemiä, mistä lie sitten katkera :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.