Lähettäjä: Bink
Päivämäärä: 3.5.25 22:09:41
Olen neljäkymmentä, joten aikaa on siitä, kun olen ollut 16. Olen pienestä kunnasta kotoisin, jossa käytännössä kaikki teinit tunsivat toisensa ainakin nimeltä tai tutun tutun kautta. Joten kaveripiirejä oli vaikea alkaa vaihdella, kun esim. Lukiossa samalla vuosiluokalla oli 34 muuta.
Kotibileitä oli parit jo yläasteella, mutta ne oli ihan harmittomia. Lukiossa oli parit kotibileet / vuosi. Asuin tosi syrjässä, joten vanhempien tai kavereiden vanhempien piti kuskata meitä, joten mitään övereitä ei koskaan juotu. Olin esikoinen, joten mulla ei ollut ketään, joka olisi hakenut mulle mitään ja mun lähimmät ystävät oli umpiraittiita, vaikka heillä olisikin ollut ehkä mahdollisuus saada meille muutama siideri. Kyllä niissä bileissä oli monilla alkoholia, itse pöllin kossua / bacardia vanhemmilta puoli desiä. Enempää en uskaltanut.
Mun vanhemmat suhtautui toki kielteisesti kännäämiseen alaikäisenä, mutta ei he mitään idiootteja olleet. Aina sanottiin, että mihinkään kaverille ei mennä, vaan kotiin voi aina tulla vaikka mikä olisi ja toinen sääntö oli, että muista että edustat aina perhettäsi kun liikut kylillä. Niihin kotibileisiin pääsin aina ja kiltisti tulin omien vanhempien / kaverin vanhempien kyydillä puolen yön maissa kotiin. Myös tupakkaa noissa bileissä poltettiin, se oli vanhemmilleni paljon isompi juttu kuin pieni humala. Ekat isommat kännit join vanhojen tanssien jatkoilla, osa tietysti oli jo 18-v. jotka oli syntyneet alkuvuodesta. Itse olin vielä 17 silloin, mutta koska osa luokkakavereista oli "aikuisia", juotavaa sai helposti.
Aika mahdoton 16-vuotiasta on estää, mutta toki siihen, onko asia ok, vaikuttaa mielestäni se, että kuinka usein tätä tapahtuu (lähteekö joka viikonloppu juomaan) ja onko se humalahakuista sekoilua vai nuoren pienimuotoista kokeilua. Tällaiset asiat on harvoin kovin musta-valkoisia. Itse en tuomitse omaa 16-v. itseäni, joka olen pöllinyt vanhemmilta vähän alkoholia ja lantrannut kotibileissä cokikseen ja saanut pienet nousuhumalat pari kertaa vuodessa. Sen sijaan tupakan olisin voinut kyllä jättää väliin.
|