Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Escitalopramia vuosia 20 mg :n eli maks.annoksel

Lähettäjä: nuppivikainen? 
Päivämäärä:   3.5.25 14:37:43

la syöneet, oletteko ikinä miettinyt, mitä tämä lääke mahtaa tehdä aivoille ja hermostolle pitkässä ajassa tälle isolla maks. annoksella etenkin? Minä olen, me emme vielä tiedä pitkän ajan vaikutuksia. Ei ole ihmiskunnan historiassa vielä suhteessa kovin kauaa ollut käytössä tämä ko. päälääke.

Ed. laskuyritykseni meni pieleen vaikka tein sen hitaammin kuin lääkäri suositti. Tässä on osittain kyse siitä, että kuten tiedämme niin keho jää KOUKKUUN SSRI-lääkkeiden kemialliseen vaikutukseen eikä enää osaa olla ilman.

Tällä viikolla pyysin "taas" (2. kerta elämässäni) annoksen pienennystä varten niitä 5 mg tabletteja. Tällä kertaa pudotan annoksen hitaasti 10 mg :n, kävi miten kävi. Sen verran pitää elinkelpoinen yksilön olla.

Lääkäri sanoi mulle naamatusten silloin kun kävin pohjalla pieleen mennen hitaaan omaehtoisen alasajon kanssa, että "toisilla meistä elämä on vaan parempaa tällä lääkkeellä kuin ilman".

Juu, tiedostan että hermorakenteeni on horjuva ja siihen vaikuttaa pentuajan huonot kokemukset (hekoheko) osana kokonaisuutta, mutta kyllä on elinkelpoisen yksilön pärjättävä 10 mg annoksella. :D :D

Re: Escitalopramia vuosia 20 mg :n eli maks.annoksel

Päivämäärä:   3.5.25 14:38:21

Tuo epäonnistuvut alasajo oli 5 vuotta sitten.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.5.25 14:40:46

Miksi sinulle on niin tärkeää pärjätä juuri tietyllä annoksella? Mitä lisäarvoa se tuo elämääsi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.25 14:41:33

Lääkärit suosittelee aina liian nopeita vieroituksia. Eivät tajua mistä on kyse.

Koen kyllä että asenteesi on vähän kummallinen. Miksi ihmeessä elinkelpoisen yksilön pitäisi pärjätä 10mg? Kuka niin sanoo ja miksi ihmeessä? Joidenkin ihmisten kehot tarvitsevat vähän apua. Jotkut syövät loppuelämänsä lääkkeitä joita ei koskaan voi lopettaa. Ovat he silti elinkelposia.

Päivämäärä:   3.5.25 14:46:21

"Miksi sinulle on niin tärkeää pärjätä juuri tietyllä annoksella? Mitä lisäarvoa se tuo elämääsi?"

Koska on mahdollista, että tämä aine esim. rappeuttaa aivoja ennenaikaisesti. Lisäksi koen, että tämä maksiannos peittää harsolla tunteet. En ole Minä maksimiannoksella. Ikävä tosin on todeta, että Minä oli täysin elinkelvoton silloin 5 v sitten, kun samojen asioiden takia yritin alasajoa.

En haluaisi olla tällainen vesistöille ja vesieliöille haitallinen olento. Joudun syömään e-pillereitä, koska se on ainoa tapa pitää vuoto sellaisena ettei tulee vakavaa anemiaa. E-pillerit on kamala asia vesiasiassa, mutta niin on SSRI:kin. Ei poistu vedestä koskaan.

Päivämäärä:   3.5.25 14:49:12

On myös häiritsevää tietää olevansa aivokemiaa sorkkivassa -lääkeainekoukussa-.

Tämä on psykofyysinen riippuvuus.

On yleistä suomeksi saatavilla olevaa tietoa, että SSRI-lääkkeistä on vaikea päästä eroon tai edes pienentää annosta runsaasti, koska aivot ja hermosto menevät nalkkiin siihen aivokemian luonnottomaan säätelyyn eli korttitalo kaatuu ilman.

Lähettäjä: Odessa 
Päivämäärä:   3.5.25 14:50:45

On vähän eri asia syödä reumalääkettä ikänsä vs. tätä.

Päivämäärä:   3.5.25 14:56:00

Se on tietysti eri asia jos koet haittoja lääkkeestä, tietysti silloin kannattaa kokeilla pienentää annosta tai vaihtaa parempaan.

Sinä olet tärkeä. Vaikka söisit lääkettä joka voi vaikuttaa vedeneläviin. Sinun terveydelläsi ja hyvinvoinnillasi on väliä.

Masennus muuten myös rappauttaa aivoja.

Päivämäärä:   3.5.25 14:59:29

On muuten jännä, että psykoosisairaatkin ovat huolissaan psykoosilääkkeiden vaikutuksista aivoihin, mutta eivät ole yhtään huolissaan psykoosin vaikutuksista aivoihin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 15:04:58

Ei auttanut maksimiannos enää vuoden jälkeen. Menin terapiaan ja lopetin lääkkeet pian sen jälkeen.

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   3.5.25 15:05:45

Kävin aikoja sitten Kelan 3 vuoden terapian ja sen jälkeen kotikaupunki maksoi mulle 4. vuoden. On sanomatta selvää, kannattaako enää yhteiskunnan yrittää minun päävikaisuuteeni laittaa rahaa.

Päivämäärä:   3.5.25 15:06:11

kaverilla oli ongelmia. tuntui ettei jaksa niiden kanssa ja lekuriin.
sai nuo lääkkeet ja nyt on työtön kävelevä harhainen zombi.
paluuta ei kai ole.
surettaa ja säälittää fiksu likka.
tajuaa itsekin että olo niistä lääkkeistä muttei uskalla eroon ilman apua. on yrittänyt.

en ajua miten tollasia myrkkyjä edes määrätään jos hetkellinen ahdistus, veli kuolee tai jotain. eikö vähempi riitä?

Päivämäärä:   3.5.25 15:16:20

Lähes 20 vuotta syönyt (ennen lääkkeen nimi cipralex). Ei ole muuta kuin positiivisia vaikutuksia.

Päivämäärä:   3.5.25 15:21:13

15 mg on itsellä annos. 20 vuotta ja ei muuta kuin positiivisia vaikutuksia.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.5.25 20:46:07

Syön itse 4 eri psyykenlääkettä. Pysyn näin työkykyisenä asiantuntijatehtävässä ja kotiasiat sujuu. En nyt ymmärrä mikä kriisi sulla on yhden lääkkeen syömisestä.
Oikea annos on se millä toimintakykysi säilyy tasolla joka sulle riittää.

Päivämäärä:   3.5.25 20:48:53

Lääkkeillä voi olla myös terveydelle positiivisia sivuvaikutuksia, mistä emme vielä tiedä. Ihmisillä on aina tapana vaan miettiä, että ne varmaan aiheuttavat jotain pahaa.

Päivämäärä:   3.5.25 20:51:24

Minulle kävi masennuslääkkeen kanssa niin että annostusta piti nostaa tappiin ja söin sitä vielä silloinkin kun en olisi enää tarvinnut ja muutuin käveleväksi zombieksi, lihoin 10 kg, haisin hielle enkä olisi jaksanut käydä suihkussa jne.

Päivämäärä:   3.5.25 20:58:19

Monet farmaseutit ja proviisorit suostuvat tuota escitalopramia ayömään joten en pidä kovin vaarallisena... Itse kokeilin lähes vuoden ja lopetin lähes seinään tuon 20mg eikä tullut mitään viekkareita. Ei toiminut tai vaikuttanut itsellä mitenkään hipmattavasti.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   3.5.25 22:50:48

Söin nuorempana vuosia. Oli kyllä jännä tunne, kun vaihdoin pois. Aivosumu helpotti ja monet "normaaleiksi" luulemani vaivat katosivat. Minä kun pidin sitä kevyenä lääkkeenä vahvojen jälkeen.

Olin vuosia ilman ja nyt venlafaxin pienellä annoksella + fluanxol. En ainakaan huomaa sivuvaikutuksia, mutta varmasti niitä taas on.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.5.25 22:54:18

Mä olen syönyt vuodikaudet Exeforia (venlafaxin, snri) ja tulen syömään loppuelämäni. Voin paljon paremmin kuin ilman sitä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.5.25 23:01:53

Eikö kenellekään teistä ole tullut seksuaalihäiriöitä?

Lähettäjä: ei oma 
Päivämäärä:   3.5.25 23:24:46

Täällä myös yksi venlan käyttäjä. Yritin lopettaa pari vuotta sitten, oli pakko aloittaa uudelleen. Maksimilla mennään koko loppuelämä, minkäs teet.

Päivämäärä:   3.5.25 23:27:18

"...
Päivämäärä: 3.5.25 23:01:53

Eikö kenellekään teistä ole tullut seksuaalihäiriöitä?"

Niitä sivuvaikutuksia tulee yleensä lääkkeen aloituksen jälkeen, kun jatkaa käyttöä ne yleensä hävivät. Liian monet lopettaa kun sivuvaikutuksia ilmenee, kun pitäisi vain jatkaa käyttöä niin ne häviävät.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   4.5.25 15:09:56

Mulle tuli SSRI- lääkkeestä haluttomuutta, joka johtui siitä että ihosta katosi jotenkin tunto eli myös vagina oli tunnoton. Eipä paljon silloin seksi kiinnosta.

Nykyisellä lääkityksellä, jota on siis 4 erilaista kuten ylempänä kerroin, ei sellaista vaivaa ole. Minulle oli myös tärkeää, että lääkkeet on painoneutraaleja. Laihduin 8 kg lääkityksen aloittamisen jälkeen vaikka olin normaalipainoinen.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   4.5.25 16:12:08

Lähettäjä....

Päivämäärä3.5.25 23:01:53

Ei ole ainakaan mieli ruvennut tekemään se olisi varmaan minulle aseksuaalina häiriö.

Päivämäärä:   5.5.25 00:19:29

Söin kymmenisen vuotta cipralexia/rinnakkaisvalmistetta. Kuulun siihen "onnelliseen" porukkaan, jolla hävisi tunto alapäästä. Kun ajoin lääkkeen alas odottaessani esikoista (tähän prosessiin meni puolisen vuotta), meni vielä kolmisen vuotta ennenkuin pystyin saamaan orgasmin muutenkin kuin itse mekaanisesti. Lopetuksen jälkeen sain monta vuotta "sähköiskuja", kai siellä aivoissa siis jotain uudelleenjärjestelyä tapahtui.

Yksi ko. lääkkeen sivuvaikutus raskauteen liittyen on ylipitkä napanuora. Sattumaa tai ei, esikoinen syntyi poikkeuksellisen pitkä napanuora kahteen kertaan kaulan ympärillä. Olen erittäin kiitollinen synnytyslääkärille ja kätilölle nopeasta toiminnasta, muuten minulla saattaisi olla hapenpuutteen vammauttama lapsi.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   5.5.25 01:06:42

"Lopetuksen jälkeen sain monta vuotta "sähköiskuja", kai siellä aivoissa siis jotain uudelleenjärjestelyä tapahtui."

Nämä oireet johtuivat aivan varmasti ihan jostain muusta kuin muutama vuosi sitten lopetetusta lääkityksestä. Ihmisillä on kumma tapa laittaa somaattisia vaivojaan aina jonkin lääkkeen piikkiin.

Päivämäärä:   5.5.25 02:27:43

Söin pari vuotta, ja lopetin kerrasta, vaikka lääkäri kielsi tekemästä niin. Oli mulla muutaman viikon, ehkä max kuukauden vieroitusoireita, mutta otin ne mieluummin kuin itsensätappamisajatukset, joita en ollut ennen kokenut vaikka vakavasti masentunut olinkin. Nyt koetan saada apua masennuksen juurisyyhyn eli jatkuvaan ahdistukseen, mutta eipäs olekaan niin helppoa, kun lääkärit haluaisivat että syön noita SSRI-lääkkeitä vaan. En aloita niitä enää, olin aggressiivinen, aikaansaamaton, täysin haluton ja ajatus eikä muisti toiminut. Vajaassa vuodessa tilanne em osalta korjaantunut parempaan.

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   5.5.25 05:28:27

Minä söin escitalopramia 16 vuotta,josta suurimman osan ajasta 10mg. Sain lopetettua lääkkeen itse annosta hitaasti alas ajamalla.Tähän meni noin puolitoista vuotta.Viimeisen murusen söin 01.11.23.Ei tullut onneksi juuri minkäänlaisia vieroitusoireita.

Päivämäärä:   5.5.25 07:54:03

Sähköiskumaiset tunteet on ihan normaaleja ssri-vieroitusoireita. Pahimmillaan heti lopetuksen jälkeen, ja saattavat jatkua pitkäänkin. Että ei tarvitse kuvitella, ;)

Lähettäjä: noo 
Päivämäärä:   5.5.25 09:02:55

"Yksi ko. lääkkeen sivuvaikutus raskauteen liittyen on ylipitkä napanuora. Sattumaa tai ei, esikoinen syntyi poikkeuksellisen pitkä napanuora kahteen kertaan kaulan ympärillä. Olen erittäin kiitollinen synnytyslääkärille ja kätilölle nopeasta toiminnasta, muuten minulla saattaisi olla hapenpuutteen vammauttama lapsi."

Lukiko siinä napanuorassa syntyessään syy, että päälääkeen vika että olen näin pitkä?

Päivämäärä:   5.5.25 09:37:31

On tullut. Alapää menee jotenkin " tunnottomaksi" eikä saa orgasmia.
Tunto palautuu noin kolmen päivän jälkeen kun on lopettanut lääkkeen syömisen.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   5.5.25 10:58:14

Aloittelevana mielialalääkkeen käyttäjänä olen onnekseni saanut viisailta lääkäreiltä bentsoja ahdistukseen. Pienillä annoksilla on jo vuoden mennyt todella hyvin.

En missään nimessä huolisi SSRI- tai psykoosilääkkeitä joita myös tarjottiin.

Päivämäärä:   5.5.25 11:36:52

Noo, siis tottakai luki <3

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.5.25 15:05:47

Mä syön 15mg. Aina välillä mietin, että pitäisikö koittaa vähentää, mutta pelkään paluuta siihen "kaikki on harmaata mitäänsanomatonta paskaa, maailma kaatuu niskaan ja ihmiset ihan varmasti supattaa just musta" -fiilikseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 15:10:12

Pakko syödä jotain nuppivikalääkettä kun ahdistus pilaa elämän. En todellakaan haluaisi niitä syödä. Työkyky on jostain revittävä. Alapään tunnon on jokainen mielialalääke vienyt. Haluja ei ollut ennen lääkkeiden aloitustakaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.5.25 15:42:37

"Sähköiskumaiset tunteet on ihan normaaleja ssri-vieroitusoireita. Pahimmillaan heti lopetuksen jälkeen, ja saattavat jatkua pitkäänkin. Että ei tarvitse kuvitella, ;)"

Niitä on myös ilman ssri-lääkkeitä ja ihan varmasti ne eivät johdu siitä, että on muutama vuosi sitten lopettanut ssri-lääkkeen. Käyttekö te ihan täysillä?

Päivämäärä:   5.5.25 15:44:57

Teoriassa ne voisi varmaan jäädä pidemmäksikin aikaa, mutta kyllä silloin on jotain häiriötä aivojen välittäjäaineissa ja kokonaan ei voi syyttää vuosien takaista lääkekuuria. Jotain kannattaa asialle sitten tehdä.

Vinkkinä muuten pahoihin zappeihin: olen kokenut että ne on huomattavasti pienempiä jos pyrkii kääntämään päätä eikä silmiä. Onhan siinä olo vähän kuin pöllöllä, mutta itse yhdistän zapit voimakkaasti silmien ääriasentoihin. Tulee mietittyä mahdollista yhteyttä EMDR -terapiamuotoon.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.5.25 15:59:27

"Söin kymmenisen vuotta cipralexia/rinnakkaisvalmistetta. Kuulun siihen "onnelliseen" porukkaan, jolla hävisi tunto alapäästä. Kun ajoin lääkkeen alas odottaessani esikoista (tähän prosessiin meni puolisen vuotta), meni vielä kolmisen vuotta ennenkuin pystyin saamaan orgasmin muutenkin kuin itse mekaanisesti."

Itselläni on sos. tilanteiden pelko ja voisin hyötyä lääkityksestä, mutta tästä syystä en halua ssri-lääkkeitä. Ei ole sen arvoinen riski ottaa (omalla kohdallani), että seksuaalisuus kärsii.
Joillakinhan nuo seksuaalihäiriöt ovat myös pysyviä ja jatkuvat lääkkeen lopettamisesta huolimatta, ikävä kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.