Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lakanapyykki haisee

Lähettäjä: pyykkimuija 
Päivämäärä:   3.5.25 11:04:39

Petivaatteet ovat alkaneet haista kummalliselta. Haju on omaan nenääni lähinnä parafiinin kaltainen. Kyseessä ei ole siis esimerkiksi huonosti kuivaneen pyykin ummehtunut haju, vaan erilainen.

Kaikki muu pyykki puhdistuu normaalisti, samaa hajua ei ole pyyhkeissä tai vaatteissa. Vika siis tuskin on koneessa. Olen pessyt petivaatteet 60 asteessa aina, mutta hajun ilmaannuttua olen kokeillut 90 asteessa pesua ilman vaikutusta. Kuivatan lakanat yleensä kuivausrummussa, mutta myös ulkona kuivattamalla on sama vika.

Olen kokeillut käyttää etikkaa huuhteluaineena sekä liottaa lakanat etikassa ennen pesua. Ei vaikutusta. Olen testannut paria eri pesuainetta ja eri määriä, mutta ei sekään auta. Olen pessyt lakanat kaksi kertaa putkeen, mutta se ei ole auttanut. Säilytän lakanoita vaatekaapissa, jonka olen toki myös pyyhkinyt kunnolla, joten kaapistakaan ei pitäisi tarttua hajuja tai sitten myös vaatteiden pitäisi haista.

Onko kellään ideaa, mistä tämä voisi johtua ja miten tästä pääsisi eroon? On ikävää, kun koskaan ei voi mennä nukkumaan raikkaisiin lakanoihin. Haju kyllä haihtuu noin vuorokaudessa, max. kahdessa, eikä enää sen jälkeen vaivaa, mutta on silti ikävää. Sanomattakin selvää, että petaaminen vieraita varten on tehtävä hyvissä ajoin, ettei heidän tarvitse haistella outoa hajua.

Re: Lakanapyykki haisee

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.5.25 12:24:08

Voi olla ihan pinttynyttä ihon rasvaa mikä niissä lakanoissa yms. Haisee. Et kerro kuinka usein vaihdat petivaatteet ja miten vanhoista petivaatteita kyse.

Petivaatteet kannattaa vaihtaa usein jotta niihin ei pinty hiki, tali yms. Ja pestä 90 asteessa. Jos kyse vanhemmista lakanoista niin ne myös saatavat yksinkertaisesti olla tiensä päässä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.5.25 12:26:20

Olin myös tulossa kysymään, kuinka vanhoja lakanat ovat?

Joskus ne vaan rupeavat tummumaan hiljalleen tuon pinttyneen rasvan vuoksi, eivätkä tule enää täysin puhtaiksi ja raikkaiksi...

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   3.5.25 12:33:02

Lakanoihin on pinttynyt rasvaa. Se vaatii rasvaa poistavaa ainetta ja kuuman lämpötilan. Voi vaatia useamman pesukerran, jos rasva on pinttynyt tiukkaan ja kone on vesipihi.

Ethän käytä nestemäistä pesuainetta? Se ei ainakaan irrota rasvaa kunnolla.

Laita jauhemaista pesuainetta + ruokasoodaa ja tietenkin lisähuuhtelu. Itse käytän erisanin jauhetta, koska se on zeoliititon ja fosfaatiton. Pesen kaikki lakanat ja pyyhkeet aina 90 asteessa ja kippaan koneeseen lisävettä pesuun ja varsinkin huuhteluun. Käytän pesutuvan koneita joissa pesuaineluukut koneen päällä joten koneeseen saa laitettua lisää vettä.

Ruokasoodan voi myös paistaa uunissa, jolloin siitä tulee pesusoidaa, joka on vielä emäksisempää ja poistaa rasvaa paremmin kuin ruokasooda.

Jotkut eivät osaa itse laittaa ruokasoodaa pesuaineen kanssa ja käyttävät jauhemaista sertoa. Katso kuitenkin jos värillisiä lakanoita käytät, ettet osta ainetta, joka valkaisee korkeammissa lämpötiloissa, jos et valkaisua kaipaa.

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   3.5.25 12:38:00

Rasva pinttynyt joten laita jauhetta ja ruokasoodaa ja pitkä pesuohjelma ja 90 asteen lämpötila.

Älä käytä mitään huuhteluainetta, ainakin niitä lähmästäviä litkuja mitä myydään kaupoissa. Etikkakin ihan turha, se tekee koneen metalliosille huonoa ja haju jää lakanoihin kiinni. Ei se haju haihdu vaikka lakanat kuivuu. Etikkaa käyttämätön sen kyllä haistaa vaikka etikkaan tottunut ei tajuakaan vaatteidensa ja lakanoidensa lemppaavan oksennukselta :D

Päivämäärä:   3.5.25 12:39:37

Petivaatteissa on uudempaa ja vanhempaa. Sama vika kaikissa, myös niissä uusissa jo ihan yhden käytön jälkeen. Vaihdan lakanat noin kahden viikon välein, useammin jos on esim. tosi lämmintä tai kipeänä ja siksi hikoilee paljon.

Ja käytän jauhemaista pesuainetta. Eikö ruokasoodassa ole myös valkaisevia ominaisuuksia? Sitä en kaipaa, kun kaikki lakanat ovat värillisiä.

Lisävettä en ole kokeillut, en tiedä pystyykö niin edes tekemään edestä täytettävä koneeseen. Täytyy selvittää se mahdollisuus.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.5.25 12:42:34

Kuinka uusia lakanoita osa on ja oletko pessyt niitä sekaisin vanhempien lakanoiden kanssa. Tätå kysyn lähinnä siksi että jos niissä uusissa lakanoissa on jokin ominaishaju joka johtuu aikaisemmasta varastoinnista/materiaalista/väriaineesta yms. Ja nyt haju sitten tarttunut muihinkin lakanoihin.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   3.5.25 12:42:53

Ei minulla ruokasooda tai pesusooda ole tekstiilejä valkaissut. Käytän sitä ihan kaikessa pyykissä, myös mustissa vaatteissa. Lakanatkin ovat värinsä säilyttäneet.

Lähettäjä: fgh 
Päivämäärä:   3.5.25 12:49:05

Laita koneeseen lisää vettä. Ongelma voi olla se, kun nykykoneet säästävät vettä niin vimmatusti, lika ei huuhtoudu pois. Jos sinulla on lasiluukullinen edestä täytettävä kone ja märkänä selvästi eri värisiä lakanoita, voit huomata, että eihän ne edes kastu kunnolla pesuvaiheen aikana.

Soodassa ei ole mitään valkaisuainetta, kuten ei ole etikassakaan. Niitä voi huoletta käyttää pyykinpesussa. Edestä täytettävään koneeseen on helppo lisätä vettä pesuaineluukun kautta. Se laitetaan sitten, kun kone on jo pesuveden ottanut. Joissakin malleissa voi laittaa ensin päälle vaikka villaohjelman ja vaihtaa sitten varsinaisen pesun, kun se on ottanut veden. Meillä on sellainen, joka ei tyhjennä sitä ensimmäisellä ohjelmalla otettua vaan ottaa lisää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.25 12:49:09

"Lisävettä en ole kokeillut, en tiedä pystyykö niin edes tekemään edestä täytettävä koneeseen. Täytyy selvittää se mahdollisuus"

Pesuainelokeron kautta kaadat.

Oletko kokeillut säilyttää lakanoita muualla kuin siellä kaapissa? Syyttäisin ensimmäisenä sitä jos uudetkin lakanat alkaa heti haista.

Päivämäärä:   3.5.25 12:52:27

Haju on ollut nyt n. vuoden ajan, siihen ei liittynyt uusien lakanoiden ostoa. Uusimmat ostin pari kuukautta sitten ja olen kyllä pessyt niitä sekaisin vanhimpien kanssa.

Ruokasoodaan tutustun siis tarkemmin, josko se auttaisi. Onko kellään kokemusta veden lisäämisestä koneeseen pesuainelokeron kautta? Aika vähän on tietoa saatavilla, että voiko siitä olla jotain vahinkoa.

Jännää tässä on myös se, että välillä osa lakanoista tuntuu puhdistuvat ja osa taas ei. Joku koneellinen tuoksuu ihan hyvältä, mutta seassa saattaa olla yksittäinen pahan hajuinen. Joskus kaikki haisevat pahalta, joskus kaikki ovat puhtaan oloisia. Myöskin jos laitan vastapestyt ja raikkaan tuoksuiset kaappiin, osa alkaa haista ikävältä siellä mutta jotkut pysyvät puhtaina. Eikä sekään tunnu olevan kiinni tietyistä lakanoista, vaan se vaihtelee. Sama tyynyliina voi olla tällä kertaa raikkaan oloinen ja ensi kerralla taas haiseva.

Päivämäärä:   3.5.25 12:55:03

Voiko kaapin yhdestä hyllystä tarttua hajua, jos muista hyllyistä ei tartu? En ole kokeillut muita säilytyspaikkoja, kun ajattelin että kai kaikkien samassa kaapissa säilytettävän tekstiilien pitäisi sitten haista.

Lähettäjä: Melba 
Päivämäärä:   3.5.25 13:22:24

Minulla tuli pyykkeihin tympeä haju, kun käytin pesuainetta vissiin vähän liian reilulla kädellä. En ole varma, liittyikö se annosteluun vai nestemäiseen pesuaineeseen, mutta kun vaihdoin jauheeseen ja aloin mitata annosta tarkemmin, haju hävisi. Se oli ummehtunut, vähän kuin märän koiran haju, mitä ei tuntunut puhtaassa, märässä pyykissä, mutta se tuli jo parin päivän kaappisäilytyksen jälkeen. Kun tekstiilin otti käyttöön, haju hävisi nopeasti.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   3.5.25 13:28:24

Mulla alko kaikki pyykki haisee pahalle kun käytin nestemäistä pesuainetta. Vaihdoin pyykinpesu jauheeseen niin haju katos kokonaan.

Päivämäärä:   3.5.25 13:29:47

Olen lisännyt vettä koneeseen pesuaineluukun kautta niin kauan kuin olen pessyt omilla koneilla, eli yli 20 vuotta. Ei siitä mitään vahinkoa ole tullut. Pesin pyykkiä jo siihen aikaan, kun lasiluukussa on selvästi näkyvissä vettä, ja hienopesussa sitä oli melkein luukun puoliväliin saakka. Kastelukannulla on helppo lisätä, ja se 10 litraa on aika sopivasti. Älä unohda lisävettä huuhteluista. Huuhteluaineena olen käyttänyt etikkaa.

Ja vielä yksi kysymys: peseytyykö se ihminen kunnolla, joka nukkuu niissä haiseviksi jäävissä lakanoissa?

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   3.5.25 13:33:49

Mä oon jo pitkään lisännyt vettä pesuainelokeron kautta. Samalla, kun kone aloittaa pesun, pidän luukkua vähän raollaan ja lasken käsisuihkulla luukkuun vettä niin kauan, että veden pinta näkyy luukun alalaidassa vähintään noin 5 sentin korkeudella. Muistelen, että meidän vanha kone 80-luvulla otti vettä niin paljon, että sitä oli luukun puoliväliin asti, mutta nykykoneissa veden pinta ei näy ollenkaan luukussa asti.

Lähettäjä: Qkgu 
Päivämäärä:   3.5.25 13:38:20

Laita ensin tosiaan esim. joku villa- tai käsinpesuohjelma, joka ottaa reilusti vettä. Kun on ottanut veden, vaihda pesuohjelma siihen mitä haluat käyttää, esim. "90 astetta, (pitkä ohjelma jos normaali on vain tunnin mittainen) + lisähuuhtelu. Tuolla tavalla saat koneen käyttämään pesussa reilusti vettä, ja saat laittaa ihan reilusti pesuainetta, että se vaikuttaa. Huuhteluissakin sitten keskeytä ohjelma, muuta se siihen vesiriittoisaan, laita se päälle ja sitten muuta siitä ohjelman vaihe huuhteluun, anna ottaa reilusti vettä ja taas vaihda siihen ohjelmaan mitä käytät.

Onnistuu ainakin uudemmilla koneilla missä on digitaalinen näyttö. Vaatii säätöä, mutta jos sinulla on oma kone jolla värkätä niin mihin sinulla kiire on.

Ja voit ottaa pesiuaineluukun pois ja katsoa, mihin vesi menee. Luukkua ei saa missään nimessä avata kesken pesun jos koneessa on aineet lokerossa ja kone ruuttaa silloin vettä luukkuun. Mutta kun aineet on huuhdottu, voit lisätä koneeseen vettä. Varsinkin jos käytössä on vesiletku, niin voit tunkea sen luukun läpi ja ohi niin, että vesi menee suoraan putkistoon eikä lorise pesuaineluukussa.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   3.5.25 15:02:39

Raikasta lakanat kloriitilla. Pese ne ensin normaalisti 60 asteessa. Sitten heti perään toinen pesu, jossa laitat pesupalloon 2 ruokalusikallista kloriittia ja vettä päälle sen verran kuin palloon mahtuu. Uusi pesu 30 asteessa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.5.25 15:17:24

Paljonko pyykkiä laitat koneeseen ja koska oot viimeksi koneen puhdistanut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.25 15:27:21

pese pelkällä vedellä 90 asteessa.
toka kerta vaikka serton valkaisevalla nestemäisellä, se kun huuhtoutuu hyvin.
kuulostaa että sulla on nyt tömäkät pesuainjäämät lakanoissa.
se haju on sellanen rasvasen likanen. kokeile. halpa kokeilu ainakin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.5.25 15:51:09

Nykykoneet pesee niin pienellä vesimäärällä, että a) lisävettä pesulokeron kautta on hyvä käyttää, b) älä sullo liikaa lakanoita yhteen koneeseen.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   3.5.25 16:09:09

Noilla ohjelmien yhtäkkisillä vaihdoilla ja lisävesillä saatte pesukoneenne rikki, kun ohjelma ja pyykkiveden paino ei vastaa toisiaan! Ääliömäisiä neuvoja.

Hyvä neuvo on sen sijaan se, että pesee väljässä vedessä. Eli valitse 6-9 kg:n ohjelma, ja koneellinen vajaaksi.

Päivämäärä:   3.5.25 17:19:28

:: , älä sinä selitä mitään pesukoneen rikkomisesta, kun et tiedä asiasta. Kuten kirjoitin, olen lisännyt vettä niin kauan kuin olen koneen omistanut. Ihan yhtä pitkään ne koneet ovat kestäneet kuin ne, joihin ei vettä ole lisätty.

Mitä säästöä siitäkin tulee, että ohjelmat käyttävät niin vähän vettä, on pestävä vajaita koneellisia? Toista se ennen, kun Pesukarhulla saattoi pestä vähän likaantuneet lakanat ja pyyhkeet villapesuohjelmalla 90 asteessa. Lieneekö nykyisin sellaisia koneita ollenkaan, joissa voi vapaasti valita pesulämpötilan?

Kloriitin käyttö on huono neuvo, jos lakanat eivät ole valkoisia.

Lähettäjä: Drw 
Päivämäärä:   3.5.25 17:43:09

Kloriitilla peseminen on aina huono neuvo, koska klooria ei saa laittaa yli 20-asteiseen veteen eli se pitää laittaa viileään veteen. Pinttynyt rasva taas vaatii lämpöä pehmetäkseen ja irrotakseen.

Lähettäjä: Annukka 
Päivämäärä:   3.5.25 18:14:36

Siellä lakanoiden säilytyspaikassa on hajun lähde, jos kerran vain lakanat haisee ja ne on kunnolla pesty.

Päivämäärä:   3.5.25 18:22:50

Kiitos kaikille vinkeistä ja kokemuksista! Ruokasooda menee ensimmäisenä kokeiluun. Jos ei se auta, mietin veden lisäämistä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ihan kaikkein uusin, vesipihein kone, joten tarkkailen ensin paremmin miltä sen veden otto vaikuttaa. Ja pidän mielessä myös nuo pesuainejäämät, joskin käytän ohjeen mukaan, eli ei pitäisi tulla liikaa käytettyä.

Nukun itse kyseisissä lakanoissa ja tiettävästi peseydyn riittävästi.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   3.5.25 18:34:19

Sain tunkkaisen hajun pois koneesta pesemällä tiskikonetabletin tyhjässä koneessa 60 asteessa. Tabletti rumpuun.
Ilmeisesti koneeseen oli jäänyt jotain pesuaine-likajäämää joka haisi tympeälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 18:34:24

Oletko kokeillut pestä vain yhtä lakanaa/pussilakanaa kerrallaan, että pääsevät kunnolla puhdistumaan? Lisäksi kokeilisin desinfioivaa pyykinpesuainetta, pitäisi lähteä pahat hajut. Sanytolilla on ja saa ihan Prismasta.

Lähettäjä: pah ja pöh 
Päivämäärä:   3.5.25 18:44:32

Osta uudet lakanat, ei nuo paljoa maksa.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   3.5.25 18:52:04

Pah ja pöh, ihanko tosissasi ehdotat, että roskiin vaan kaikki ja uutta tilalle? Kertakäyttölakanat olisi sitten parempi ratkaisu.

Entä onko viiva ja muut ajatelleet, kuinka ekologista onkaan pestä yksi lakana 9 kilon koneessa ja käyttää vahvoja kemikaaleja? Olisiko sittenkin ekologisempaa käyttää vettä enemmän. Sitä täällä Suomessa kuitenkin riittää toisinaan liikaakin.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   3.5.25 19:22:05

"Ja pidän mielessä myös nuo pesuainejäämät, joskin käytän ohjeen mukaan, eli ei pitäisi tulla liikaa käytettyä."

Jos paketin ohjeen mukaan laitat, laitat aivan liikaa pesuainetta. Puolet paketin määrästä riittää hyvin.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   3.5.25 19:34:29

"Ja pidän mielessä myös nuo pesuainejäämät, joskin käytän ohjeen mukaan, eli ei pitäisi tulla liikaa käytettyä."

Jos paketin ohjeen mukaan laitat, laitat aivan liikaa pesuainetta. Puolet paketin määrästä riittää hyvin."

Samaa olin tulossa sanomaan. Pesuainefirmojen on tarkoitus myydä aineitaan mahdollisimman paljon, joten nuo ohjemäärät on todella paljon yläkanttiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 19:35:16

d// Kysyttiin että miten hajun saa pois ja annoin vastauksen. Ei puhuttu mitään siitä että sen pitäisi olla ekologista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.5.25 19:54:14

Jos koneessa on huuhteluohjelma, sen voi ajaa 0-linkouksella ennen pesua. On sitten lakanat kasteltu pesuun.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   3.5.25 20:15:20

Ei se pelkkä kastelu paljon auta, jos ei ole tarpeeksi vettä huuhtomaan likaa pois.

Lähettäjä: Glfl 
Päivämäärä:   4.5.25 00:22:21

Esipesu ennen varsinaista pesua on yksi joka auttaa myös. Kun esipesulla huuhtoo likaa pois viileällä vedellä, niin ei polta likaa kiinni lakanoihin. Mutta kun esipesun jälkeen laittaa varsinaisen pesun, niin se voi käyttää todella vähän vettä, eli sinne varsinaiseen pesuun kannattaa ainakin lisätä vettä, ettei pyykit vain pyöri kuivana. Ja huuhteluun toki myös.

Lähettäjä: Oooh 
Päivämäärä:   6.5.25 03:29:33

Mulla myös lakanoissa tunkkainen haju. Uudemmissakin. Tää on siitäkin outoa, että pesen lakanoita ja pyyhkeitä samassa koneellisessa ja pyyhkeet ovat raikkaita mutta lakanat ei. Samoin yöpaidat ovat raikkaita, vaikka varmasti altistuvat lakanoita enemmän hielle ja rasvalle.

Lähettäjä: Pyykkäriukko 
Päivämäärä:   6.5.25 05:36:38

Oireet sopii liian täysiin koneellisiin, täyteentungetussa rummussa pyykii pyörii yhtenä myttynä vesi ja pesuaineet ei vaihdu kunnolla.
Puolita pyykin määrä mutta aja täyden koneen ohjelmalla.
Pyykki puhdistuu kun on rummussa väljää ja vesi liikkuu ja vaihtuu. Nykypesukoneet on saatanasta kun pihistelevät vedestä, ajan yleensä pesun ja linkouksen jälkeen vielä uuden huuhteluohjelman perään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.