Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lomarahan vaihto vapaaksi, selkokielellä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.5.25 17:03:16

Olenko ymmärtänyt oikein, eli jos olen sopinut töissä vaihtavani lomarahat vapaaksi, niin saan loman ajalta silti lomapalkan eli normaalin palkan verran? Eli nyt jos olen viikon lomalla, niin saan tämän viikon ajalta palkan? Sitten kun pidän tuon lomarahavapaan, niin siltä ajalta en saa rahaa.

Menikö oikein?

Re: Lomarahan vaihto vapaaksi, selkokielellä?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.5.25 17:36:52

Meillä tulee normaali kuukausipalkka ja siihen lomarahat kerran vuodessa.
Jos haluaa pitää lomarahat vapaana, saa lomarahojen sijaan vapaata. Kuukausipalkka juoksee normaalisti, mutta sitten ei vaan tule sitä kerran vuodessa pätkähtävää lomarahaa siihen päälle.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.5.25 17:40:30

Lomarahat vapaaksi tarkoittaa palkallista vapaata eli juu, saat palkkaa, mutta et saa lomarahoja.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   2.5.25 17:47:23

Meillä ei tykätä tuosta vaihdosta. Se täytyy erikseen hakea ja perustella HR:stä. Työnantajan typeryyttä, kesällä on hyvin vähän töitä, kun kaikki sidosryhmät ovat lomalla.

Lähettäjä: Annukka 
Päivämäärä:   2.5.25 17:50:49

Sen ymmärrän mäkin, että lomaraha jonka saisi kertaalleen vaihdetaan vapaapäiviksi.

Mutta sitten kun pitää näitä lomarahavapaita, vaikka 2 viikkoa putkeen lokakuussa, niin saako siltä kuukaudelta normaalin kuukausipalkan kuten vuosilomia pitäessä?

Entä kertyykö lomarahavapaiden pitoajalta seuraavia lomia normaalisti?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.5.25 18:11:23

Saa ihan normaalin palkan silloin kun on lomarahavapaalla.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.5.25 18:12:03

Ja lomatkin kertyy normaalisti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.5.25 18:15:39

Saa palkan ja lomat kertyy. Lomarahoja et tietenkään saa. Itse olen suunnitellut monesti pitäväni vapaana, mutta aina ollut jotain isompaa remppaa, että ylimääräiselle rahallekin on ollut tarvetta.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   2.5.25 19:01:33

Saa palkan ja lomat kertyy.

Meillä jopa painostetaan pitämään lomarahat vapaina, koska työnantaja on peeaa valtio.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 19:09:36

"Entä kertyykö lomarahavapaiden pitoajalta seuraavia lomia normaalisti?"

Lomarahavapaat ei ole työaikaan verrattavia päiviä eli ne ei kerrytä lomapäiviä. Jos siis pidät lomarahavapaat saman kuukauden aikana, niin pidä huoli että olet vähintään 14 päivää töissä, sairauslomalla ... , jotta siltä kuukaudelta kertyy uutta lomaa.

Lähettäjä: Kaksikolme 
Päivämäärä:   2.5.25 19:35:10

En tiedä edelliset TESiä, mutta muualla ne ovat kerryttäneet ihan normaalisti lomapäiviä. Lomat ovat työpäiviin verrattavia poissaoloja.

Palkka maksetaan normaalisti ja lomat kertyvät normaalisti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 20:08:01

Lomat on työssäoloon verrattavia, totta. Lomarahavapaat ei ole. Lomarahavapaa ei ole lomapäivä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.5.25 20:08:31

"
En tiedä edelliset TESiä, mutta muualla ne ovat kerryttäneet ihan normaalisti lomapäiviä. Lomat ovat työpäiviin verrattavia poissaoloja."

Lomat ovat työssäolon veroista aikaa, lomarahavapaat eivät ole, koska lomaraha ei perustu lakiin. Eli jos TES ei erikseen sano, että lomarahavapaa on lomaan verrattava poissaolo, sen ajalta ei kerry vuosilomaa. Tällä ei ole merkitystä, jos työssäoloa on kuukaudessa muuten tarpeeksi, mutta jos työpäivät (tai tunnit osa-aikaisella) jää alle lomaa kerryttävän määrän, ei pidetty lomarahavapaa muuta asiaa. Kannattaa siis tosiaan katsoa miten niitä vapaita pitää, ellei TES erikseen määritä niitä lomaa kerryttäväksi poissaoloksi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.5.25 21:03:39

Kiitos vastauksista! Ei muuten tullut mieleenkään, ettei lomat välttämättä kerry lomarahavapaalla. Erittäin hyvä huomio!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   2.5.25 23:05:18

Itse olen KVTES alainen, ja meillä kertyy lomat jos on 14 päivää töissä TAI 35 tuntia_kuukauden_ aikana, eli koskaan ei ole tullut tilannetta, etteikö lomat kertyisi. Itselläni 38 lomapäivää eli muistanko nyt oikein, että vaihtuu 19 lomapäivään eli en voisi pitää yhtenä kuukautena, mutta esim viikko toukokuun puolella ja loput kesäkuussa niin kertyy molemmilta kuukausilta normaalisti. Itse tykkään vaihtaa, koska arvostan lomaa enemmän kuin rahaa ja meillä on niin hiljaista kesä läpi, että mielummin lomailen kun kulutan päivät peukaloita pyöritellen.

Ai niin, meillä myös mahdollisuus vaihtaa vain osa lomarahasta, eli jos haluaisi vaikka viikkoa vastaavan määrän lomaa niin saa vielä loput vapaana!

Lähettäjä: Siistijä 
Päivämäärä:   3.5.25 06:47:13

Entä tuntipalkkalaisilla?

Meillä ei ole koskaan saanut pitää vapaana niin ei ole tullut kysyttyä käytäntöä.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   3.5.25 09:53:23

Olen tuntipalkkalainen, teen 20 h viikossa. Joka vuosi otan 5 päivää lomarahoista vapaana ja tietenkin ne vapaat on palkallisia, ja loma kertynyt siltä kk normaalisti.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   3.5.25 10:01:39

"
Olen tuntipalkkalainen, teen 20 h viikossa. Joka vuosi otan 5 päivää lomarahoista vapaana ja tietenkin ne vapaat on palkallisia, ja loma kertynyt siltä kk normaalisti."

No tottakai kertyy loma normaalisti, jos teet 3 viikkoa töitä eli 60h ja pidät viikon lomarahavapaata. Tilanne muuttuu siinä vaiheessa, kun teet viikon töitä eli 20h ja 3 viikkoa lomarahavapaata. Sitten ei enää kerrykään, ellei TES erikseen toisin mainitse. Ihan sama homma kuin vaikka palkattomassa vapaassa, ei sekään vaikuta loman kertymiseen, kun pitää muutaman päivän kuukaudessa, mutta pidempi palkaton jo vaikuttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.