Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  MP ihmisistä, jotka eivät lue uutisia

Lähettäjä: uutimet 
Päivämäärä:   2.5.25 16:15:49

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei lue uutisia? Jos et lue uutisia, miksi et lue? Itse ainakin haluan tietää, mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu, jonka takia luen uutisia päivittäin. Koen myös, että kykenen näin ollen keskustelemaan myös laajemmin eri asioista ja sivistämään itseäni. Luen uutisia laidasta laitaan.

Re: MP ihmisistä, jotka eivät lue uutisia

Päivämäärä:   2.5.25 16:16:37

Ja lisäyksenä, että pidän sellaisia ihmisiä vähän yksinkertaisina, jotka eivät lue uutisia.

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   2.5.25 16:18:18

Olen sitä mieltä, että nykypäivänä hyvin järkevää. Itse lopetin uutisten seuraamisen puoli vuotta sitten. Mielenterveys on parantunut ja maailma pyörii kuten ennenkin. Kuulen pakosti maailman kuulumisia työkavereilta, sukulaisilta ja asiakkailta, mutta säästyn pääosin jatkuvilta sota, rikos ja höpö höpö uutisilta.

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   2.5.25 16:18:40

Sivistyksen kanssa ei uutisilla ole mitään tekemistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 16:20:14

En lue uutisia, koska ei kiinnosta.

Toki iltalehden, ylen ja paikallislehden otsikoihin törmään facessa, mutta useimmiten en otsikkoa pidemmälle lue. Paikallislehdessäkin kaikki on maksumuurin takana.

Päivämäärä:   2.5.25 16:20:41

Minusta uutiset ovat hyvinkin sivistäviä. Ne kertovat maailmasta, uskonnosta, kulttuurista, politiikasta, taloudesta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.5.25 16:24:09

JH, kyllä on. Ei uutisia tarvitse päivittäin seurata, mutta maailmantilanteesta ja suuremmista tapahtumista kotimaassa ja ulkomailla on syytä olla tietoinen edes yleistasoisesti. Jos uutisia ei seuraa lainkaan vaikka puoleen vuoteen, niin tietosi ovat auttamatta vanhentuneita. Uutisten seuraaminen kasvattaa myös yleissivistystä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.25 16:26:44

Tiedän 4-kymppisen henkilön, joka tietää vaikka mitä jostakin salkkarinäyttelijästä, josta minä en ole kuullutkaan enkä tiedä kuka on ja mitä tekee, samoin jonkun persejulkkiksen parisuhde-, asumis- ja muut asiat on tiedossa vähintään yhtä hyvin kuin persejulkkiksella itsellään, mutta mistään oikeasti tärkeistä asioista ei tiedä mitään eikä edes kiinnosta. Saa hävetä kun tuo jossakin fiksumpien ihmisten seurassa kun muut puhuvat kuin aikuiset, alkaa selittää jostakin "ajatelkaa että sekin persehenkilö erosi, vaikka oli niin ihana mies ja suhde". Joo ajatellaan tietenkin, mitä muutakaan aikuiset ihmiset ajattelisi. Jos olisi 14v niin joo, mutta 40v. Facepalm.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   2.5.25 16:36:44

Uutiset saattavat lietsoa pelkoa. Niin paljon negaa ja kurjuutta. Tai jotain Usan presidentin vaaleja viikkotolkulla. Ei halua kuulla lisää.
Myös propagandaa tai esim. täällä ollaan Israelin puolella, mutta muslimimaissa näkökulma on eri:Gazassa israelilaiset murhaavat lapsia (Suomen uutisissa "myös siviilejä kuoli" pienenä sivulauseena lopuksi.)

Maailman tuhoutumista kerrottiin jo 70-luvulla. Se pelotti pientä lasta. Myös ennen 2000-lukua maapallon piti olla tuhoutunut. Ja pitää olla pirun huolestunut ympäristöstä Suomessa ja sen tuhoutumisesta ja tuntea syyllisyyttä vaikka ulkomalaisen omenan laittamisesta sekajätteeseen vaikka Trumpit jne. viis veisaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.5.25 17:17:50

Entä mielipide ihmisistä, jotka luulee, että iltalehti tai iltanomat lasketaan uutislehdeksi?

Päivämäärä:   2.5.25 17:26:36

Heidän kanssaan on helppo puhua kun eivät koskaan ota kantaa mistään ja on jopa usein helpottavaa puhua heidän kanssaan kun voi puhua vaan omista asioista eikä mitä Putin sanoi yks päivä. Uutisia on hyvä lukea mutta jotkut vie sen kans ihan yli, uskoo aivan kaiken eivätkä ota mitään taustatietoa tiettyjen uutisen ympäriltä muista lähteistä. Nykyään helposti tunnistan ihmisen joka lukee vain Ilta-Sanomia. Näiden ihmisten kanssa on raskasta puhua erityisesti jos ovat vahvamielisiä jostain poliittisesta asiasta, ja josta kaikki tieto on Ilta-Sanomista.

Päivämäärä:   2.5.25 17:33:07

>lukee uutisia

Kerro olevasi NPC-lambi sanomatta "olen NPC-lambi".

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   2.5.25 17:35:21

Olen ihan ajatteleva ja korkeasti koulutettu ihminen. En lue uutisia päivittäin. Ehkä kerran viikossa.

Päivämäärä:   2.5.25 17:46:29

Luen päivittäin ip lehdet, Hs, Yle eikä näillä kuulkaa ole juurikaan eroa. Ihan samaa höpönlöpöä kaikissa. Että en tiedä kuka kehuskelee olevansa niin fiksu, ettei lue iltapäivälehtiä vaan laadukasta mediaa. Mikä tämä laadukas media on? Kertokaa.

Päivämäärä:   2.5.25 17:47:40

” Entä mielipide ihmisistä, jotka luulee, että iltalehti tai iltanomat lasketaan uutislehdeksi?”

Samat uutiset löytyy yleltä ja is ja il

Päivämäärä:   2.5.25 18:39:11

Seuraan uutisia telkusta, lehdistä, netistä jne. mutta trumppi on alkanut vtuttaa niin paljon, että ne jutut skippaan.

Päivämäärä:   2.5.25 18:42:33

. , ei löydy. Toki pieni osa on samaa, mutta iltapäivälehdet elää lähinnä klikkiotsikoilla ja viihdeuutisilla. Ei tarvitse kuin avata vaikka HS ja IL ja vertailla tarjontaa.

Päivämäärä:   2.5.25 18:52:25

^^ Niin? Iltapäivälehdissä on uutisten lisäksi ne kevyemmät viihdejutut.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   2.5.25 19:04:48

Iltalehden uutiset luen vaikka ei siellä mitään uutta ole. vanhoja vain kelaavat kun eivät viitsi uusia uutisia laittaa.

Lähettäjä: ate 
Päivämäärä:   2.5.25 19:08:25

Iltalehti ja Ilta-sanomat ovat uutislehtiä, Hesari on enemmän artikkelipainoinen julkaisu.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   2.5.25 19:10:46

Iltapäivälehdissä ei vain tiedä, kenestä on kulloinkin puhe tekemässä mitä kun juttujen kieliopissa ei ole mitään järkeä. "Matti meikäläinen ja heikki heikäläinen palkittiin siitäjatästä juhlassa sejase. Matti juhli hänen vaimonsa kanssa, joka oli ajanut pitkän partansa juhlan kunniaksi." Kenen vaimon kanssa Matti juhli - ei ainakaan omansa sanamuodosta päätellen ja sehän kiva, että tämä jonkun vaimo oli ajanut oikein partansakin.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   2.5.25 19:13:39

"Minusta uutiset ovat hyvinkin sivistäviä. Ne kertovat maailmasta, uskonnosta, kulttuurista, politiikasta, taloudesta."

Selvästikin ap sekoittaa uutiset ja ajankohtaisartikkelit.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 19:14:21

En lue, koska ei kiinnosta sen paremmin maailman tapahtumat, politiikka, talous, uskonto kuin ihmisetkään. Tietotekniikan, tieteen ja puutarha-alan tuulia seuraan alan julkaisuista, en uutisista. En koe tarvetta keskustella kenenkään kanssa.

Taannoin kyllä pohdin, että toivottavasti en saa aivotärähdystä tms. jossa auttaja saattaisi kysy esim. Suomen presidenttiä. En ole ollenkaan varma, tiedänkö nykyistä... Enpä tiedolla kyllä yhtään mitään tekisikään.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   2.5.25 19:19:33

En lue tai kuuntele uutisia. Lopetin koronan alettua ja loputkin sodan alun jälkeen. En kaipaa jatkuvaa joka tuutista tulevaa pahaa, enkä ole myöskään kiinnostunut mistään turhista julkkiksista tai heidän tekemisistään. En saa vaan minkään sortin uutisista tai lööpeistä mitään irti. Tiedän pääpiirteittäin, mitä maailmalla tapahtuu, mutta en kaipaa yksityiskohtia.

Luen kuitenkin paljon tietokirjallisuutta, historiaa, faktoja yms

Päivämäärä:   2.5.25 19:40:43

https://harimaa.com/mentaali/miksi-sinun-pitaa-lopettaa-uutisten-seuraaminen/

Lähettäjä: ELL 
Päivämäärä:   2.5.25 20:16:11

Ehkä olen sitten "vähän yksinkertainen", kun en aktiivisesti seuraa uutisia. Luen kyllä jutut, joita ystävät ja perheenjäsenet minulle linkittävät (kun tietävät etten ehkä muuten lue). Keskustelemme myös asioista perheen kesken. Ei ole koskaan oikein kiinnostanut millään päivittäisellä tasolla uutisia seurata, jos ei ole menossa jokin juuri itseä kiinnostava tapahtuma tai muu sellainen. Seuraan kyllä eläinlääketieteen alan uusia tutkimusjulkaisuja ym. mutta tässähän tarkoitettiin yleisuutisia.

Jostain syystä silti työkaverit ja tutut eivät pidä minua yksinkertaisena (ja osa heistä kyllä lukee uutisia, joten ei johdu siitäkään että ovat itse niin yksinkertaisia että eivät paremmasta tiedä).

Itse ajattelen henkilöistä, jotka eivät seuraa uutisia, että heillä on varmasti siihen jokin hyvä syy. Kiinnostuksen puute, ajan puute... Tai se, että uutiset eivät ole juuri koskaan hyviä, eivätkä ne useinkaan ole myöskään asioita, joihin voisi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa, joten niihin ei kannata panostaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.5.25 20:29:36

En luokittele ihmisiä yksittäisen tavan mukaan.

Päivämäärä:   2.5.25 20:45:07

Ihmisen ei todellakaan kuuluisi tietää maailman asioista niin paljon, varsinkaan miten mainosmedia maailman esittää. Parempi olla lukematta tai lukea vain ylen uutiset ilman ylimääräistä pelottelua.

Päivämäärä:   2.5.25 22:08:32

En ole kiinnostunut sodista, rikoksista, politiikasta enkä turhista julkkiksista. Näiden ulkopuolelle jää aika vähän uutisia, urheilu ja talous, ja näitä saatankin lukea. Tiedostan, että pitäisi jaksaa olla kiinnostunut noista ensin mainituistakin, mutta kun ei vain kiinnosta...

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   2.5.25 22:29:42

En ole seurannut uutisia sen jälkeen kun Ukrainan sota alkoi. Aivan järkyttävä määrä negaa joka vaikuttaa omaan mielialaan. Aamuradiosta kuulee YLE uutiset kerran päivässä ja se riittää kyllä. Olen ihan korkeakoulutettu ja asioista ymmärtävä ihminen kun sillä tuntui olevan keskustelussa jokin merkitys :D

Lähettäjä: Nuha 
Päivämäärä:   2.5.25 22:36:22

En mitään. Itse en lue koska se on nykyää pelkkää draamaa, negatiivista ja kansan kiihottamista milloin mihinkin @!#$ älkää syökö leikkeleitä propagandaan.

Päivämäärä:   3.5.25 00:09:19

Täällä päälle 40 v joka ei koskaan ole oppinut lukemaan uutisia/lehtiä. Nuorena sitä jotenkin odotti että koska tulee se vaihe että haluaa alkaa lukemaan lehtiä. No, ei ole vielä tähän päivään mennessä tullut sitä hetkeä (mulle ei tule paperisena/sähköisenä mitään lukulehtiä). :D mua ei niin hirveästi kiinnosta mitä maailmalla (tai tässä lähellä) tapahtuu. Ahdistaisi vaan lukea kaikista maailman ongelmista ja sitten just pelätä että tuleeko sota tänne heti vai hetkenpäästä. Mieluummin elän tyytyväisen tietämättömänä kaikesta ja murehdin sitten kun paska osuu kohdalle. Ja jos ei ole suoranaista vaikutusta omaan elämään, niin ei mua kiinnosta jos nyt jossain vaikka on joku hirmumyrsky tuhonnut paikkoja tai joku tappanut kasapäin ihmisiä. En käy netissä missään uutislehtien sivuilla. Jotain uutisotsikoita voi osua silmiin fasessa, ht-netissä tai wa. Mutta kun ovat yleensä maksumuurin takana, niin eipä sitä jaksa sitten oikein linkkejä aukoa ja kun ei tosiaan kiinnosta sen kummemmin. Mä en oikein ole tiedonhaluista tyyppiä joka etsii asioista lisää tietoa ja opiskelee kaikkea uutta. Mä vaan elän arkea sen kummemmin syvällisiä miettimättä. Harvemmin tulee oltua sillä lailla ihmisten ilmoilla että pitäisi fiksusti osata puhua maailman tapahtumista eikä vaan hevosista. :D

Päivämäärä:   3.5.25 00:26:20

No kyllä vähän ihmettelen että eikö ole kiinnostusta maailman tapahtumia kohtaan. Jos uutisissa mainitaan jotain josta en tiedä, mielenkiintoni herää ja alan etsimään tietoa siitä. En voi ollenkaan samaistua ihmisiin joita ei kiinnosta mitä maailmalla tapahtuu.

Tsekkaan uutiset useamman kerran päivässä Iltalehdestä. Jos sieltä löytyy jotain mullistavaa tai mielenkiintoista niin luen kyseisestä aiheesta myös muista lehdistä. Voisi kai sitä muutakin lehteä lukea joka päivä, mutta Iltalehdestä on vain jostain syystä tullut vakkari.

Jo ala-asteelta lähtien luin joka aamu sanomalehden (ei Iltasanomat vaan ihan "kunnollinen" lehti:D) samalla kun söin aamupalaa, eli kyllä uutisten seuraaminen on ollut mukana ihan koko elämän. Omasta mielestäni minulla on hyvä yleissivistys, vaikka koulu onkin mennyt miten mennyt, luultavasti juuri sen takia että olen seurannut uutisia ja omatoimisesti etsinyt lisää tietoa.

Päivämäärä:   3.5.25 02:39:41

Outoa on, jos ei seuraa uutisia. Erittäin outoa on myös selittää se jollain mielenterveysasioilla :'D Ei KUKAAN voi olla niin @!#$ herkkä, että saa mt-ongelmia uutisista :D Noloa jos aikuinen ihminen ei tiedä mitä maailmalla tapahtuu.

Päivämäärä:   3.5.25 02:41:32

"vaan lukea kaikista maailman ongelmista ja sitten just pelätä että tuleeko sota tänne heti vai hetkenpäästä"

Millainen idiootti kirjoittaa "hetkenpäästä" ? Ai niin, uutisia lukematon idiootti :D ei voi olla noin vaikeaa!!!

Ja kyllä olet harvinaisen tyhmä, jos pelkäät jotain hemmetin sotaa Suomessa :'D

Päivämäärä:   3.5.25 02:43:13

- = Miekkosnainen

Päivämäärä:   3.5.25 02:45:04

"- = Miekkosnainen"

Mitä sinä selität?

Päivämäärä:   3.5.25 02:49:28

Sitä että sinä olet Miekkosnainen.

Päivämäärä:   3.5.25 02:53:19

"Sitä että sinä olet Miekkosnainen."

Kiitos tiedosta, aina oppii uutta.

Päivämäärä:   3.5.25 02:57:06

Minusta taas on oudompaa haukkua muita idiooteiksi ja tyhmiksi, vaikkei tiedä heistä mitään. Annapa olla.

Lähettäjä: fake news 
Päivämäärä:   3.5.25 08:41:11

Suuri osa uutisista on nykyään fake news, joten en pidä suurena puutteena sitä, että jätän ne lukematta.

Se, lukeeko joku muu uutisia tai valeuutisia, on mulle samantekevää.

Miksi kukaan on kiinnostunut toisten uutistenlukemisista? Typerää.

Lähettäjä: Viia 
Päivämäärä:   3.5.25 10:11:50

En ole lukenut uutisia yli kymmeneen vuoteen, lasten syntymä sen lopetti enkä ole kokenut tarvetta palata. Tämä ei suoraan tarkoita sitä, ettenkö tietäisi mitä ympärillä tapahtuu. Ensinnäkin some on täynnä jakoa uutisotsikoista ja mielipiteitä niistä, toiseksi ympärillä olevat ihmiset kyllä kertovat lukemastaan.
Maailma on riittävän ahdistava ilman noita uutisiakin. Olen yrittänyt iskostaa mieleeni sitä filosofiaa, että jos en itse asioille mitään voi, on niistä turha ahdistua. Väitän että yleissivistys on ihan riittävä ja uutisia ilman elämä on helpompaa.
Suosittelen silti esim. Mitättömimmät uutiset- ryhmää fb:ssa ja muita hassuja tai hyviä uutisia jakavia kanavia.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   3.5.25 10:26:04

Uutiset liittyvät paljonkin yleissivistykseen ja pidän ehkä hieman yksinkertaisena sellaista ihmistä, joka tietoisesti päättää, ettei halua tietää maailman tapahtumista mitään. Etenkin, jos hän tietää kuitenkin kaiken esimerkiksi joidenkin julkkisten elämästä. Kyllähän se kertoo arvovalinnoista ja siitä, mitä pitää tärkeänä.

Tai sitten uutisia seuraamattoman täytyy olla jotenkin megaherkkä ja ahdistua helposti ikäviä asioita lukiessa. Sekään ei mielestäni ole mikään hirveän hyvä piirre ihmisessä. Minusta on jopa vähän hauskaa kun joku sanoo, että ei pysty lukemaan uutisia vaikkapa Ukrainan sodasta, koska se on ahdistavaa. Miltähän niistä ukrainalaisista siellä sodan keskellä sitten tuntuu?

On mielestäni aika olennaista, että ihmiset pysyvät tietoisina maailman tapahtumista ja keskustelevat asioista. Ja yhteiskunnallisista asioista ei voi keskustella, jos tietämystä niistä ja niiden syy-seuraussuhteista ei ole. Jos elämme pimennossa, niin miten me voimme ymmärtää maailmaa tai esimerkiksi tajuta, miksei vanhoja virheitä kannata toistaa uudelleen? Kyllä esimerkiksi näistä Trumpin äänestäjistä (siis niistä hulluimmista maga-hörhöistä) näkee kilometrin päähän, että yleissivistys ja -tietämys ovat pikkulapsen tasolla ja mieluummin uskotaan salaliittoteorioihin.

Ja minä en nyt uutisista puhuessani toki tarkoita vain sitä, että pitäisi katsoa seitsemän uutiset Maikkarilta tai lukea tiettyä lehteä. Uutisiahan tulee vastaan joka tuutista ja monessa eri formaatissa. On hassua, jos haluaa sulkea silmät ja korvat kaikelta.

Lähettäjä: Jetsi 
Päivämäärä:   3.5.25 18:49:51

Tykkäisin lukea vain hyviä uutisia. Huonot ei kiinnosta. Sekin ihmetyttää miksi tehdään juttuja siitä, mitä joku on julkaissut somessa ja mitä ihmiset on kommentoinut siihen. Että kopioidaan ne toisten jutut. Sanomalehden selaan kyllä läpi.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   3.5.25 20:59:07

Miksi hitossa joka siunaaman ihmisryhmästä pitäisi olla joku mielipide? Ei minua kiinnosta muodostaa mielipiteitä toisten ihmisten asioista. Ihan sama. Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Ei kuulu minulle.

Päivämäärä:   3.5.25 21:01:36

Ei ole mielipidettä tähän. En edes tiedä kuka seuraa uutisia ja kuka ei. Ei minua kiinnosta mitä muut tekee tai on tekemättä.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   3.5.25 21:33:00

R; niin totta! Miten he jotka eivät seuraa uutisia ja opi syyseuraus suhteita voivat äänestää? Tai toki jokaisella on se ääni annettavaksi,mutta tästäkö syystä löytyy aina niitä pettyneitä äänestäjiä? Ei seurata uutisista maailman menoa,on aivan utopistisia kuvitelmia kuinka asiat oikeasti toimivat ja rakennetaan odotukset olemattomien mielikuvien varaan. Sen sijaan että olisi realistinen kuva maailmasta ja tästä kotimaasta?
No ei voi minkään,näitä riittää ja on riittänyt maailman sivu,ainoastaan,ennen se saattoi johtua aidosta tiedon puutteesta jota ei vaan jokaiselle ollut saatavissa. Mutta että tänäpäivänä?
Ja hyvä pointti,mitä ihmettä,häpeäksi tämä, että halutaan olla tietämättä vaikeista ja kauheista asioista jotka toiset ihmiset joutuvat kohtaamaan..koska ahdistuu! Entä ne ihmiset,eivätkö he ole edes sinun huomiosi arvoisia? Eikö myötätunto olisi edes vähintä mitä voisit tuntea? Eikö tieto maailman kauheuksista olisi arvokas tieto,jotta sitä vastaan osattaisiin toimia?
Onnea vaan, olette venäläisellä tiellä; helpompi ummistaa silmänsä,kuin kohdata todellisuus ja antaa kaiken tapahtua.

Päivämäärä:   3.5.25 23:02:04

Ei tarvitse erikseen lukea kun kaverit somessa kohkaa milloin mistäkin, että kuka politikko nyt on tyhymä ja mikä milloinkin on väärin taas. Sieltä saa siis tietoon sen hetken kuumimmat otsikot.

Maailma sotii, politikot on aina tyhymiä ja asioita tapahtuu maailmalla ilman minun uutisten seuraamistakin. Tv aukeaa silloin kun vauvaa syötän, joskus uutisten aikaan ja silloin tulee katsottua. Tiedän että en kuulu parempiin ihmisiin, joten evvvk muiden mielipiteistä.

Päivämäärä:   3.5.25 23:31:33

"R; niin totta! Miten he jotka eivät seuraa uutisia ja opi syyseuraus suhteita voivat äänestää? "

Itse ainakin opin taloustieteellisen ajattelutapani yliopistossa opiskelemalla,en uutisia seuraamalla. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät seuraa uutisia. Ne voivat ahdistaa, niitä miettii turhaan, vaikka niille asioille ei itse voi mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.