Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rajat alkoholistille OM

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 09:05:43

Jännittää. Tänään ajattelin laittaa miehen valitsemaan. Hänellä on riippuvuus, vaikka käyttö onkin maltillista. Juuri siksi tämä onkin vaikeaa. En ole mikään absolutisti, mutta silti tuntuu että tää on tehtävä. Toisaalta, jos ongelmaa ei olisi, ei luulisi olevan ihan hirveän iso asia olla myrkyttämättä itseään päihteillä edes silloin tällöin. Tästä päivästä tulee varmasti aika rankka.

Onko muilla kokemusta alkoholisteisteista, jotka ovat valtaosan juomatta. Kuitenkin suhde alkoholiin on vääristynyt ja pakonomainen.

Re: Rajat alkoholistille OM

Päivämäärä:   2.5.25 09:10:10

"En ole mikään absolutisti, mutta silti tuntuu että tää on tehtävä."
Niin, sinun suhde alkoholiin on vääristynyt ja pakonomainen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.5.25 09:10:54

Mitä jännittämistä siinä on? Alkkis valitsee aina viinan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   2.5.25 09:11:39

Oletko käyttänyt muut keinot? Tuossa kisassa jää helposti kakkoseksi (toki puoliso ensin väittää muuta, ja lupailee lopettavansa).

Päivämäärä:   2.5.25 09:18:32

nomadi, mitkä keinot? Ollaan kyllä puhuttu useasti. Jo kerran pettänyt lupauksensa liittyen alkoholiin. Tietää myös miten hänen juominen vaikuttaa ja silti ottanut kuppia. Kerran jo myönsi ongelmansa. Lupailee, että tulevaisuudessa ei joisi, jos olisi esim. lapsi. En uskalla luottaa siihen. Vähättelee juomistaan ja sen haittoja, mutta luulen että sen lopettaminen on tosi iso ongelma ja järkyttyy ja suuttuu ja pitää epäreiluna.

Päivämäärä:   2.5.25 09:20:38

"Mitä jännittämistä siinä on? Alkkis valitsee aina viinan."

Kyllä jotkut siitä parantuvatkin. Ja sillähän sen lopulta näkee, että suostuuko jättämään.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   2.5.25 09:24:16

Minäkin olen aika pessimisti tämän ongelman edessä. Alkoholisti valitsee viinan ja oikeuttaa sen itselleen mitä mielikuvituksellisimmilla syillä.

Laita kova kovaa vastaan, äläkä tuhlaa elämääsi alkon kanssa läträäjään.

Päivämäärä:   2.5.25 09:29:53

Valitsee aina alkon, mutta valehtelee ja kieroilee, että saa sinut jäämään, kuten olet jo huomannut. Lähde ihan oikeasti, ei kannata vaivautua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.5.25 09:34:23

Jos aloittaja kuvittelee, että mies sanoo suoraan valitsevansa viinan, niin sitä ei tule tapahtumaan. Mies valitsee suurin seremonioin ja lupauksin sinut ja sitten jatkaa niinkuin ennenkin. Korkeintaan petraa salailua kunnes jossain vaiheessa kupletin juoni paljastuu sinullekin. Miten toimit sitten?

Lähettäjä: Rajatila 
Päivämäärä:   2.5.25 09:59:12

Meillä mies saa juttuseuraa minusta sen nousuhumalan ajan. Silloin hänestä on jotain iloa.

Sen jälkeen jutut muuttuvat typeriksi ja miehestä tulee sohvalla 24/7 tissutteleva ameeba. Tätä voi jatkua päivän, pari, kolme tai yli viikon. Sen aikaa hän ei ole minulle mies.

Ja koska mies on tyhmä kuin saapas, niin ei joko muista vuosien mittaan lukuisia kertoja asetettuja rajoja tai haluaa tahallaan ärsyttää. Vonkaa ja yrittää tunkea viereen nukkumaankin. Nykyään ei enää niin usein ala riitelemään kun ei saa tahtoaan läpi. Läheisyys voi palata vasta kun vanha viina ei haise yhtään ja mies on saanut krapulansa ja levottomat unensa hoidettua.

Toki tästä on seurannut sitten sitä että hän luulee että minä olisin jotenkin kiimaisena hänen juopottelunsa jälkeen. Ja aina tulee yhtä yllätyksenä ja mielipahana hänelle kun minua ei kenties kiinnostakaan. Olen sanonutkin että minä en ole mikään v-itun koira joka työnnetään ulos niin pitkäksi aikaa kuin huvittaa ja joka aina vaan tulee häntää heiluttaen sutten kiutollisena takaisin sisään kun päästetään.

Tämä on miehellä sairaus . Älkää kysykö miksi olen täällä, asiat eivät ole mustavalkoisia eikä kyse ole käytännön asioistakaan. Mutta selvin päin mies on mies. Mutta humalassa hän on vain ameeba, lihava säkki.

Päivämäärä:   2.5.25 10:05:02

En jaksaisi edes yrittää asettaa "rajoja" aikuiselle miehelle. Eiköhän hän ole jo sitoutumisensa sinuun vs. alkoholiin näyttänyt. Tiedät kyllä kympi voittaa niin kauan kun muutos ei lähde vain ja ainoastaan miehestä. Ja silloin on itse aktiivinen asiassa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.5.25 10:10:41

Piste taitaa olla alkoholisti ? Tuskinpa aloittaja turhasta on väsynyt miehen juomiseen?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.5.25 10:11:40

Tässä on vaikea antaa vinkkejä, kun ei tiedä onko kyse siitä, että toinen juo vahingollisella tavalla, vai siitä että se on aloittajalle muusta syystä ehdoton ei. Jokaisella on oikeus asettaa omat rajansa, mutta kohtuullisuutta on ulkopuolisen vaikea tietää kun ei tiedä mistä puhutaan (onko kyseessä perjantaisin otettu yksi herkkudrinkki, humala kavereiden kanssa kerran kuussa, vai se että toinen on kaikki viikonloput ja lomat kännissä). Jos juominen on niin vähäistä ettei se vaaranna terveyttä, mutta häiritsee kuitenkin aloittajaa, voi aina yrittää ehdottaa molemminpuolista elämänmuutosta. Luovutte molemmat jostain teille mieluisasta/tärkeästä ja epäterveellisestä (esim. sinulla nikotiini, karkki, juustokakku, herkuttelukahvit, suklaa tai mikä tahansa se oma ja sinulle tärkeä paheesi onkin). Tilanne tuntuu hänestä vähemmän epäreilulta, kun et vain vaadi häntä luopumaan omastaan, vaan molemmilla on sama tilanne, ja keksitte yhdessä jotain mukavaa siihen tilalle ja esim. palkinnon (reissu tai muu mistä molemmat nauttivat) odottamaan onnistuneesta elämäntapojen muutoksesta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.5.25 10:29:52

Aloittaja kirjoittaa että miehen suhde alkoholiin on vääristynyt. Eli ilmeisesti ei juo joka päivä mutta säännöllisesti vetää itsensä kunnon känniin.

Päivämäärä:   2.5.25 10:46:36

X, kyse ei ole niinkään määrästä vaan suhteesta alkoholiin. Minusta on esimerkiksi aika sairasta, että kun sanon, että en halua toisen juovan tilanteessa x, johon ollaan menossa yhdessä, hän puhuu ja perustelee miksi on ok että hän juo ja miten olisi epäreilua kieltää se. Miksei rakkaan mieliksi voi olla ilman? Edes ensimmäistä kertaa? On myös poikkeuksellisen iloinen aina kun tietää pääsevänsä juomaan. Eli näkee sellaisia kavereita joiden kanssa juo. Harvoin muulloin on yhtä iloinen. Minusta sekin on aika hälyyttävää. Keksii myös syitä juomiselle: milloin on rankka viikko, milloin kaveri kylässä, milloin ollut niin kauan ilman... Ei minun ole ikinä tarvinnut miettiä syitä. On myös hukannut tavaroitaan humalassa ja kun juo voi juoda itsensä tosi huonoon kuntoon. Tai siis sellaiseen ettei oikein tajua mistään mitään, ei muista kotimatkaa tms. Ja mikään ongelma ei ole juoda ihan yksin. Aikaisemmin n. 4 isoa olutta on juonut perjantaisin. Kerran kinusi lisäksi mun kaapista rommia ja naukkaili sitä. Ihan normaali koti-ilta, minä täysin selvänä ja toinen vetää rommia. Ei kovin tervettä mun mielestä. Kenellä tulee edes mieleen moinen? Sen jälkeen sanoin että en halua että mun seurassa juo (eli kun ollaan kahdestaan kotona). Yksi olut on mulle ihan ok, sillä se voi olla ihan vain maun takia. Neljää ei kukaan juo vain maun takia.

Ja pidän kuitenkin vähän eri asiana synttäreillä herkuttelun kuin synttäreillä juopottelun.

Päivämäärä:   2.5.25 10:50:52

"milloin ollut niin kauan ilman..."

Tämä on riippuvaisen ajattelua.

Päivämäärä:   2.5.25 11:25:27

Minusta on myös sairasta, että aikuinen ihminen kieltää toista aikuista juomasta juhlissa. Kerran joi rommia kotona, kuulostaa enemmän siltä että sinä takerrut juomiseen ilman syytä. Tietty tuo tavaroiden hukkaaminen ja tiedottamattomassa tilassa oleminen ei ole ok, mutta kaikki muu kuulostaa aika normaalilta.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   2.5.25 11:34:03

Jos toisen juominen ahdistaa niin kannattaa erota. Se alkoholisti voi joku aikaa vähentääkki juomista mutta jossain vaiheessa taas pahenee. Ja lasta ei todellakaan kannata tehdä.

Päivämäärä:   2.5.25 11:43:53

Oikeaan juoppoon ei sanominen tai uhkailu vaikuta mitenkään, vaan juoppo alkaa salailla juomistaan, ja hätätilassa jättää 'sen kauhean nalkuttavan ämmän' (tosin useimmiten nainen on tässä vaiheessa jo lähtenyt).

Muita keinoja tilanteeseen? Jos puoliso ei ole kovin juoppo, voihan sopia, että puoliso käy muutaman kerran vuodessa kavereidensa kanssa tai yksin lärvinvetoreissulla, ja kotona juo max. 2 olutta illassa. Juopon kanssa tämmöistä ei pysty sopimaan, tai siis sopia voi, mutta sovittu ei päde.

Päivämäärä:   2.5.25 11:45:56

Addiktio on siksi sairaus, että se hallitsee sekä mieltä että kehoa. Jos yrität käydä addiktion ja ihmisen väliin seuraa yleensä hallitsematon vihanpurkaus.

Eroa jos et halua elää sen kanssa. Et sitä saa muutettua, ihmisen pitää itse se muutos sisällään tehdä. Olen itse lopettanut juomisen ja seurustelen alkoholistin kanssa, minä olen vetänyt tiukat rajat siihen että en avusta siinä touhussa millään tavoin, en tuo kaupasta kaljaa, en tuo jääkaapistakaan, en ojennakaan tölkkiä, en mitään mikä liittyy alkoholiin. Ja ainut miksi siedän on se, että ei ole koskaan humalassa vaan tissuttelee, ei tarvitse huonoa käytöstä sietää ollenkaan.

Lähettäjä: Just niin 
Päivämäärä:   2.5.25 11:56:50

Alkoholisti valitsee viinan ja oikeuttaa sen itselleen mitä mielikuvituksellisimmilla syillä.

Tämä. Mä olen ajat sitten luovuttanut alkoholistimieheni suhteen. Sanoisin mitä tahansa, vaikka heittäisin kärrynpyörän, niin hän jatkaa juomistaan.

Päivämäärä:   2.5.25 12:06:46

Huumeidenkäyttäjien kohdalla tajutaan jotenkin paremmin, että kyse on riippuvuudesta, mutta alkoholistin pitäisi 'ymmärtää lopettaa, kun asiasta sanotaan'.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.25 12:16:54

Minusta on vähän ikävää leimata ihminen alkoholistiksi, siis sairaaksi ja riippuvaiseksi addiktiksi, sen vuoksi että hän haluaa juoda neljä isoa olutta viikossa. On ihan ok, jos aloittaja ei siitä pidä. On myös ihan ok, jos aloittajalle tämä on ota tai jätä tilanne eikä hän sellaista kumppania halua. Mutta tunnen itsekin ihmisen, joka ei anna puolisonsa juoda ainuttakaan alkoholijuomaa (koska yhdenkin juominen on juopon merkki, joku oma vakaumus taustalla), mutta itse vetää kaksin käsin joka ilta suklaalevyjä, jäätelöpaketteja ja kaikkea todella epäterveellistä. Näiden syömiseen puolisolla ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua, koska se olisi kontrollointia. Mutta sen yhden lauantaioluen kieltäminen ei ole, vaikka sen terveysvaikutus on varmasti pienempi kuin viikoittainen pari kiloa herkkuja. Joskus on myös hyvä tutkailla onko itse jonkun asian suhteen herkempi, esim. oman lapsuuden tai aiempien kokemusten vuoksi. Ja jos huomaa, että näin on, juttelee siitä rehellisesti sille kumppanille, sen sijaan että leimaa hänet epäkelvoksi juopoksi. Jokaisella meillä on omat huonot tapamme, mutta myös omat sokeat kohtamme. Viat on aina helpompi huomata toisessa, mutta joskus tulkitsemme asioita omien kokemustemme kautta sellaisen linssin läpi, joka ei ole rehellisesti objektiivinen vaan hyvin värittynyt.

Päivämäärä:   2.5.25 12:37:18

Varmaan aika moni on huomannut, että ei alkoholisti varsinaisesti valitse vaan alkoholi vaan vie. Ja hänhän tekee valinnan jos tekee, niin ihan itse kun/jos on siihen valmis.

Minä olen sen hyväksynyt ajat sitten mutta sitä en hyväksy jos kotona käyttäytyy kuin idiootti kuten vaikka ettei anna muiden nukkua rauhassa. Eli jos hän tykkää kotona maata humalassa, niin fine kunhan ei häiritse muita. Paras olisi jos mies väsäisi jonnekin miesluolansa jossa voi sitten vaikka tappaa vahingossa itsensä häkämyrkytykseen tai jotain. Täällä kotona on riittävän monta kertaa savutettu pellit kiinni taloa ja muut saaneet vahtia.

Pointti on kuitenkin se että muut pitävät omat rajansa. Jos juoppo paskoo allensa tai verensokerit alkavat heittää tai itkettää niin ottakoot puhelimen käteensä ja soittakoot jonkun muun siivoamaan, lääkäriin tai kaverille tai psykologille, tai katkolle. Ainoa mitä voidaan tehdä ja on tehty, että ambulanssi paikalle jos onkin ollut sellainen periaatteessa yllättävä tilanne että onkin vetäissyt ihan koomat, vaikka onkin ollut ok pitkään. Eli löytynyt lattialta silmät puoliksi auki ja oksennukset alla. En yksinkertaisesti ollut varma onko saanut slaagin vai mistä on kyse. Muuten ei hyysätä yhtään, ei tehdä ruokaa sille eikä mitään.

"Eroa jos et halua elää sen kanssa. Et sitä saa muutettua, ihmisen pitää itse se muutos sisällään tehdä. Olen itse lopettanut juomisen ja seurustelen alkoholistin kanssa, minä olen vetänyt tiukat rajat siihen että en avusta siinä touhussa millään tavoin, en tuo kaupasta kaljaa, en tuo jääkaapistakaan, en ojennakaan tölkkiä, en mitään mikä liittyy alkoholiin. Ja ainut miksi siedän on se, että ei ole koskaan humalassa vaan tissuttelee, ei tarvitse huonoa käytöstä sietää ollenkaan."

Vähän sama kuvio siis. Ehkä sitä katselee alkoholistia enemmän kuin muut siksi, että vaikka en ole itse ollut alkon ongelmakäyttäjä niin tuttavapiirissä niitä on aina ollut, on myös ollut huumeiden käyttäjiä ja itsekin olin nuorempana aineiden kanssa tekemisissä. Sitä vaan kovettuu ja tavallaan myös näkee ihmisiä sen addiktion alta. Mutta jos meno alkaa mennä hyväksikäytön puolelle, aggressiivisuudeksi ym, niin sitten eri teille. On paljon sellaisia ns harmittomia juoppoja, ovat aika hissukseen. Setäni dokasi hiirenhiljaa asuessaan vanhempiensa talossa, oli aivan rapajuoppo. Isovanhemmat sietivät sitä yhtä hiirenhiljaa.

Lähettäjä: tämä 
Päivämäärä:   2.5.25 13:15:20

Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 2.5.25 09:10:54

Mitä jännittämistä siinä on? Alkkis valitsee aina viinan.

Päivämäärä:   2.5.25 14:08:48

Melko polarisoituneita vastauksia. Toisista ei ole mikään ongelma (miehen omin sanoin on ongelma) ja toiset on sitä mieltä että mitään ei ole tehtävissä ja kyseessä kiero valehtelija. Sekään ei ole totta. Myös erittäin hyvällä ihmisellä voi olla addiktio.

Päivämäärä:   2.5.25 14:20:13

Kyllä aloittajankin suhde alkoholiin kuulostaa epäterveeltä, mutta tietenkään parisuhteessa teidän ei kannata jatkaa, sillä ajatusmaailmanne eroaa niin paljon.

Minulle tuollainen juominen ei olisi ongelma. Ei ainakaan näin kirjoitettuna kuulosta ongelmalliselta. Ja minä itse en nykyisin oikeastaan enää juo. Tälle vuotta olen juonut yhden annoksen alkoholia, enkä kuumeisesti odottele seuraavaa annosta.

Päivämäärä:   2.5.25 14:22:32

"enkä kuumeisesti odottele seuraavaa annosta."

Toisin kuin aloittajan mies.

Päivämäärä:   2.5.25 15:40:05

Täällä on tosiaan monet pitkät keskustelut alkoholista miehen kanssa puhuttu ja myöntänyt itsekin että ongelma on. Vaikka määrät ei olisi hirveän isoja on riippuvuuden merkkejä jos
-on päättänyt ettei juo, mutta repsahtaa
-odottaa kuumeisesti juomista
-juo enemmän kuin suunnitteli
-vaikeus lopettaa juomista
-juominen aiheuttaa huonoa oloa, ärsyisyyttä, univaikeuksia, ahdista ja masennusta ja juo silti
-läheinen ihmisesi pyytää sinua olemaan juomatta, koska haluaa nauttia ajasta sinun kanssasi niin että olet selvinpäin, mutta juot silti.
-sinun on vaikea kieltäytyä alkoholista
-alkoholi kuuluu mielessäsi moniin tilanteisiin ja ilman oleminen on vaikeaa, vaikka haluat olla ilman.
-haluat alkoholia rentoutuaksesi
-palkitset itseäsi juomattomuudesta juomisella.

Päivämäärä:   2.5.25 15:46:18

Minä vaan perustelisitko? Piste taitaa olla alkoholisti ? Tuskinpa aloittaja turhasta on väsynyt miehen juomiseen?

Jos tuo oli siis minulle? Mielestäni olen elämässäni päihdeongelmaisia möhbyt ihan tarpeeksi, että voin sanoa, että se on ihan se ja sama mitä muut sanoo jos ei itse halua tilanteeseen muutosta. En todella ole itse alkoholisti, mutta saatan ymmärtää jotain tästä sairaudesta. En ihan ymmärtänyt, mistä vedit moiset johtopäätökset jos tuo oli tosiaan heti sinun vastauksen edelliselle pisteelle tarkoitettu.

Lähettäjä: Pluto 
Päivämäärä:   2.5.25 16:11:05

Minä olen aloittajan miehen kaltainen. Tai oikeastaan, juon kyllä varmasti reilummin kuin hän. Tiedostan oman persouteni päihteisiin ja olen pohdiskellut asiaa kaikilta kanteilta, kiinnittänyt juomatapoihin huomiota jo vuosia jne. Terveydentilani on tarkastettu ja verikokeiden tulokset ovat kaikilta osin priimaa, mutta alkoholin suurkulutusta mittaava P-Beth on yli viiterajojen. Eli mistään "neljä olutta viikossa"- juomisesta ei ole kohdallani kyse. Mieheni ei myöskään sylje kuppiin, vaan ottaa useampana iltana viikossa yhden kaksi olutta töiden päätteeksi. Humalassa olemme kumpikaan harvoin, mutta joskus toki ihan suunnitellusti sitäkin. Rakastan humaltumisen tunnetta, nousuhumalaa ja kepeyttä. Nautin viineistä ja keskusteluistakin eri tavalla kun olen hiprakassa. Tiedostan täysin, että joku joka ei itse juo kun lasillisen kuohuvaa joskus ja jouluna, olisi äärimmäisen ärsyyntynyt minun juomatavoistani. Lohdutukseksi voin sanoa, etten minäkään haluaisi sellaiseen suhteeseen jossa alkoholia ei käytetä lainkaan. Olisin monta hyvää hetkeä, retkeä ja keskustelua köyhempi jos en joisi koskaan alkoholia. Minun elämääni se kuuluu, mutta ymmärrän hyvin että jonkun toisen elämään ei kuulu ja se on ehdottomasti hieno asia. Seurat pitää vaan valita sitten sen mukaan, eikä alkaa ladella jotain ehtoja aikuiselle ihmiselle. Lopputulos ei ole kestävä sillä keinoin.

Päivämäärä:   2.5.25 16:16:11

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 2.5.25 12:16:54

Minusta on vähän ikävää leimata ihminen alkoholistiksi, siis sairaaksi ja riippuvaiseksi addiktiksi, sen vuoksi että hän haluaa juoda neljä isoa olutta viikossa. On ihan ok, jos aloittaja ei siitä pidä. On myös ihan ok, jos aloittajalle tämä on ota tai jätä tilanne eikä hän sellaista kumppania halua. Mutta tunnen itsekin ihmisen, joka ei anna puolisonsa juoda ainuttakaan alkoholijuomaa (koska yhdenkin juominen on juopon merkki, joku oma vakaumus taustalla), mutta itse vetää kaksin käsin joka ilta suklaalevyjä, jäätelöpaketteja ja kaikkea todella epäterveellistä. Näiden syömiseen puolisolla ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua, koska se olisi kontrollointia. Mutta sen yhden lauantaioluen kieltäminen ei ole, vaikka sen terveysvaikutus on varmasti pienempi kuin viikoittainen pari kiloa herkkuja. Joskus on myös hyvä tutkailla onko itse jonkun asian suhteen herkempi, esim. oman lapsuuden tai aiempien kokemusten vuoksi. Ja jos huomaa, että näin on, juttelee siitä rehellisesti sille kumppanille, sen sijaan että leimaa hänet epäkelvoksi juopoksi. Jokaisella meillä on omat huonot tapamme, mutta myös omat sokeat kohtamme. Viat on aina helpompi huomata toisessa, mutta joskus tulkitsemme asioita omien kokemustemme kautta sellaisen linssin läpi, joka ei ole rehellisesti objektiivinen vaan hyvin värittynyt."

Erittäin hyvä pointti ja kirjoitus. Ja olenkin sitä mieltä että kaikilla meillä on paheemme, kliseisesti. Joku on koukussa energiajuomiin, joku sokeriin, joku nikotiiniin, joku huumeisiin, seksiin, pelikoneisiin, kahviin, tai alkoholiin. Etenkin Suomen kaltaisessa maassa on enemmän kuin tavallista että tunteita käsitellään sijaistoiminnoilla ja ahdistusta lääkitään ulkoisin avuin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   2.5.25 16:42:06

"Olisin monta hyvää hetkeä, retkeä ja keskustelua köyhempi jos en joisi koskaan alkoholia."

Itse ajattelen samoin, mutta selvänä olemisesta. Humalassa on aina vähän tyhmempi, monta hyvää keskustelua jäisi käymättä. Minulla ei ole mitään mitä en voisi tehdä tai sanoa selvänä. Saan elämästä enemmän irti kaikki aistit täysin terävinä. Selvänä myös ilo on aidompaa ja liittyy koettuihin asioihin ja ulkopuolisiin juttuihin. Humalassa mielihyvä tulee pääasiassa alkoholista ja muu menettää merkitystään eikä ilo ole niin aitoa ja syvältä tulevaa.

Päivämäärä:   2.5.25 16:49:45

"mutta itse vetää kaksin käsin joka ilta suklaalevyjä, jäätelöpaketteja ja kaikkea todella epäterveellistä. Näiden syömiseen puolisolla ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua, koska se olisi kontrollointia."

a) herkut ei muuta kenenkään luonnetta
b) herkkuja voi antaa lapsillekin
c) lasten seurassa voi herkutella
d) herkuttelun jälkeen voi ajaa autoa ja huolehtia itsestään, mennä töihin tai lähteä lenkille
c) herkuttelu ei vaikuta muihin ihmisiin.

Sairaalloinen ylipaino toki vaikuttaa ja on epäterveellistä, mutta se ei liity vain herkutteluun vaan syömiseen yleensä. Sekin on addiktio ja vaikka ei muuta käytöstä, vaatisi toki hoitoa. Silti en vertaisi näitä kahta. Kyllä mä jättäisin lapsen hoitoon mieluummin herkkusuulle kuin kaljaa juovalle. Toisaalta toisen addiktion ei tulisi oikeuttaa toista.

Päivämäärä:   2.5.25 16:50:29

Alkoholismi on sairaus.
Itselläni myös ukko joka juo päivittäin.
Pitää kulissia yllä, että ihan normisti muka elää.
Juo salaa minulta (mukamas)
Tekee kyllä töitä omissa oloissaan ja samalla tissuttelee.
Töistäkin jo varoituksia saanut alkon takia.

Itse olen lähtökuopissa ollut jo hyvän aikaa, akattelin että tyttö nyt käy ensin koulunsa loppuun (saa hyviä numeroita koulusta, en halua sitä sotkea erojutulla)
Vain taivas varjele, kun tyttö valmistuu/pääsee lukiosta..
Sitten minä olen vapaa.

Päivämäärä:   2.5.25 16:52:51

^ Kyllähän vaikka kofeiini, nikotiini tai pornoriippuvuus vaikuttaa luonteeseen ja toisiin ihmisiin

Päivämäärä:   2.5.25 20:43:09

"Lähettäjä: .....
Päivämäärä: 2.5.25 16:42:06

"Olisin monta hyvää hetkeä, retkeä ja keskustelua köyhempi jos en joisi koskaan alkoholia."

Itse ajattelen samoin, mutta selvänä olemisesta. Humalassa on aina vähän tyhmempi, monta hyvää keskustelua jäisi käymättä. Minulla ei ole mitään mitä en voisi tehdä tai sanoa selvänä. Saan elämästä enemmän irti kaikki aistit täysin terävinä. Selvänä myös ilo on aidompaa ja liittyy koettuihin asioihin ja ulkopuolisiin juttuihin. Humalassa mielihyvä tulee pääasiassa alkoholista ja muu menettää merkitystään eikä ilo ole niin aitoa ja syvältä tulevaa."

Tämä on ihanteellinen tilanne, tottakai.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   3.5.25 09:09:01

En ole koskaan tavannut alkoholistia, joka olisi "valtaosan juomatta". Ongelma on nimenomaan siinä, että juominen menee kaiken muun edelle silloin, kun sen aika on. Ei voi lähteä selvin päin autolla mummon syntymäpäiville, ei lapsen juhlaan eikä mihinkään vähemmän tärkeään, kun on pakko juoda.

Jos ne neljä isoa olutta on juotava juuri sillä hetkellä, kun olisi pitänyt tehdä jotain sellaista, jonka juomisen vuoksi jättää tekemättä, on alkoholisti.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   3.5.25 09:32:52

"En ole koskaan tavannut alkoholistia, joka olisi "valtaosan juomatta"."

Olet tietämättäsi saattanutkin tavata, niitä on paljon. Ja sillä monesti puolustelevatkin juomistaan, kun pystyvät olemaan selvin päin niin ei ole ongelmaa.
Ei alkoholisti ole synonyymi rapajuopolle.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   3.5.25 09:38:21

Itsekin juopon kanssa eläneenä niin näin jälkiviisaana voin todeta että

Pakkaat kimpsut ja kampsut ja lähdet
Heität miehen ulos talosta
Et anna sille jos se juo, et edes silloin kun se on känninsä nukkunut pois ja luulee että himoitset häntä. Ikäänkuin hän saa 'palkkansa' ryyppyputken jälkeen. Ei, EI ja vielä kerran EI! Se on loppuslut!
Jos hän käyttäytyy häiritsevästi kotona kännissä eikä anna nukkua niin soitat 112 ja pyydät poliisia poistamaan hänet kotoa. Eli pääsee todennäköisesti putkaan. Muutama putkareissu niin se käy jo mahdollisten aselupien ja ajokortin päälle.
Itsekin olen soittanut poliisit hakemaan miestä putkaan kun oli paskonut keittiön lattian ja ryöminyt siitä makkariinsa, sanoin partiolle että mä oon niin raivona et tapan sen paljain käsin jos se jätetään kotia. Veivät mukisematta putkaan. Näkivät sotkut ja ymmärsivat mua täysin.
Hommaat rakastajan itsellesi. Mun mielestä juopottelu (kun on asiasta puhuttu ja on luvannut skarpata ja ei kuitenkaan tee sitä) on pettämistä. Pettämistä viinan kanssa kun se on tärkeämpää kuin sinä. Potut pottuina ja niin että mies aavistaa asian. Saapahan aihetta miettiä elämän tärkeitä asioita.

Päivämäärä:   3.5.25 11:38:47

"En ole koskaan tavannut alkoholistia, joka olisi "valtaosan juomatta". Ongelma on nimenomaan siinä, että juominen menee kaiken muun edelle silloin, kun sen aika on. "

Alkoholismi ei liity määriin vaan pääkoppaan. Se on ennen kaikkea mielen sairaus. Eli vaikka kyse olisi vain 2 litrasta olutta perjantaina, kyse on alkoholismista, jos sitä ei voi jättää pois. Se pieni humaltumisen tunne ja alkoholin vaikutus on niin tärkeä. Se on tärkeämpi kuin kumppani, joka pyytää olemaan juomatta. Todennäköisesti kyse on siitä, että ei osaa rentoutua eikä vaihtaa vapaalle ilman alkoholia. Alkoholilla on tällöin erittäin merkittävä ja tärkeä rooli elämässä. Ja rentoutuminen ja vapaalle vaihtaminen ovat riippuvaisia humaltumisen tunteesta. Jos et juo, mietit juomista ja olet kärttyinen kun menetit viikonloppusi. Määrillä on myös tapana lisääntyä. Neljä isoa olutta on arkiviikonloppua varten, mutta kuusi sitten kun kesäloma alkaa tai joululoma tai jos on ollut ihan erityisen rankka viikko. Kohta jo kaipaa sunnuntaina pari saunassa, koska kyllähän nyt saunakalja vain kuuluu asiaan.

Miten tällainen henkilö pärjää jos joutuukin esim. lapsen yksinhuoltajaksi?

Terve (=ei alkoholisti) osaa säädellä tunteitaan ilman alkoholia. Hän pääsee lomafiilikseen muilla tavoin ja hän osaa käyttää muita keinoja myös rentoutumiseen. Hän saattaa toki joskus juoda, mutta jos tulee mikään syy ettei juominen sovi, hän jättää sen pois eikä koe suuria tunteita sen takia.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.5.25 14:14:26

Lähde. Pahenee vaan.. Välillä kunnostautuu, lupailee ummet ja lammet ja on se puoliso johon rakastuit. Minä uskoin ja luotin liian pitkään ja olin 15vuotta tommosen ihmisen kanssa. Harmi et ehdittiin tehdä kaks lasta. Erosta vuosi, juo edelleen ja löysi semmosen kumppanin itselleen joka ryyppää myös.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   3.5.25 18:49:51

Luinkohan mä nyt jotenkin väärin tämän..? Neljä isoa olutta perjantaisin ei vielä ylitä edes riskirajaa. Siihen saa vielä juoda päällekin myöhemmin viikonlopun aikana ja naukkailla ruualla viiniä, jotta ne rajat paukkuisi.

En siis vielä näillä tiedoilla lähtisin miestä tuomitsemaan alkoholistiksi. Monikin sanoo että vähentää ja/tai lopettaa kokonaan jos puoliso ei halua alkoholinkäyttöä hyväksyä, muttei oikeasti tarkoita sitä. En siis laskisi painostettuna annettuja lupauksia alkoholismin vuoksi rikotuiksi.

Alkoholismi ei tosiaan liity suoraan määrin vaan siihen että se on pakonomaista ja ettei juomista osata lopettaa. En tiedä yhtään alkoholistia, joka voisi halutessaan ottaa vain pari ja jättää siihen. Addiktio ei toimi siten. Aloittajan mies taas kuulostaa hyvin tavalliselta suomalaiselta alkoholinkäyttäjältä.

Koko tuo lista jonka aloittaja teki, kuulostaa siltä. Jos pääsääntöisesti alkoholinkäyttö pysyy siinä, mitä hän on itse ennalta suunnitellut (juon perjantaina 4 isoa olutta) ja lapasesta lähtee lähinnä juhlissa ja joskus lomalla (näitä käy liki ihan kaikille joskus), en olisi huolissani. Oikea alkoholismi tuo sen luokan ongelmia tullessaan, ettei kyse ole enää tyttöystävän vain suuttumisesta.

Ja tuo: "Toisaalta, jos ongelmaa ei olisi, ei luulisi olevan ihan hirveän iso asia olla myrkyttämättä itseään päihteillä edes silloin tällöin" kuulostaa todella epäreilulle. Se on hänen elämänsä, ei sinun. Yhtä lailla hän voisi vaatia sua lopettamaan punaisen lihan ja sokerin syönnin. Vedoten siihen että tottakai sä niin tekisit, jos et olisi riippuvainen.

Vasta siinä kohtaa kun toisen käytös aiheuttaa todellisia ongelmia, voidaan lähteä vaatimaan. Nyt aloittajaa taitaa enemmän harmittaa kavereiden näkeminen ja se, kuinka iloiseksi mies siitä tulee. Vai menikö multa nyt ohi ne todelliset ongelmat, jotka ei liityyneet siihen että "aloittaja haluaa, aloittaja pyysi.." Ja "miksi ei voi totella kun kerran pyydän"..

Eli mitä todellisia ongelmia juominen on siis aiheuttanut?

Päivämäärä:   3.5.25 18:56:34

"Kyllä jotkut siitä parantuvatkin. Ja sillähän sen lopulta näkee, että suostuuko jättämään."

Ei voi. Alkoholismi on riippuvuussairaus, josta voidaan toipua, muttei parantua. Se riippuvuus siis on ja pysyy, siksi korkin kii laittaminen on välttämätöntä.

Päivämäärä:   3.5.25 20:07:04

Täällä on ihan hirveän paljon tiukkaa analyysia ja tietoa ja kokemusta alkoholismista, mutta vähemmälle huomiolle jää aina ne mielipiteet, jotka kysyy aloittajalta siitä, miksi edelleen jää suhteeseen eli mahdollistaa tuon kaikkien tunnistaman kuvion?
Syvä hiljaisuus.

Lähettäjä: pahkis 
Päivämäärä:   3.5.25 20:19:19

>Onko muilla kokemusta alkoholisteisteista, jotka ovat valtaosan juomatta. Kuitenkin suhde alkoholiin on vääristynyt ja pakonomainen.

Kuulostaa enemmänkin siltä että tyypillä on joku muu häiriö ja alkoholin rooli on vielä 'itselääkintä' jos onnistuu olemaan valtaosan juomatta. Esim. ahdistuneille alko tuntuu helpottavan, mutta humalan jälkeen, vaikka välttyisikin paskoilta laskuilta ja krapulalta, jää alkoholin pidempiaikainen vaikutus haittaamaan. Eli käyttö, kohtuullinenkin, pahentaa ahdistusta. Tämä helposti johtaa sitten totelliseen alkoholismiin, ei välttämättä, mutta helposti.

Päivämäärä:   3.5.25 20:24:17

Minusta on vähän turhaa kysyä miksi joku jää suhteeseen jonkun kanssa. Se myöskään ei ole sama kuin mahdollistaminen. Tai no tavallaan, mutta meilläkin mies juo vain omia rahojaan ja hoitaa kyllä oman osuutensa talouden tai omista muista kuluista hyvin.

Hänen juopottelustaan vaan kukaan ei tee kivaa osallistumalla siihen, jää sen nousuhumalan jälkeen täysin yksin. Ei tule pesää eikä mitään. Itse saa hoitaa selitykset työpaikalleen tai hoitaa itsensä takaisin työkuntoon. Pistän korvat nykyään vaan tukkoon kun valittelee kuinka oli taas tyhmä. Ei kiinnosta. Jos haluaa tuhlata elämästään noin paljon tuohon niin siinähän tuhlaa.

Jos juominen tuhoaa hänen terveytensä ja aivonsa niin, ettei selviä ilman apuani, lähden ja kotihoito tai joku muu taho saa hoitaa.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   3.5.25 20:26:18

Aloittajan kuvailemat esimerkit ei nyt oikein vakuuta. Jos ollaan juhliin menossa, niin se ei ole sairasta, että siellä haluaa juoda, koska muutkin juovat. Sen sijaan on mielestäni sairasta aloittajalta yrittää kieltää juominen.

Teillä on erilainen suhtautuminen alkoholiin. Se ei tee miehestä vielä alkoholistia, että aloittajan mielestä yksi olut riittää, mutta mies haluaa neljä.

Päivämäärä:   3.5.25 20:31:17

On lääkärien suositus, että yli 21 annosta viikossa on liikaa. Ottaako mies siis yli tämän? Vai selkeästi vähemmän? Neljä annosta yhtenä iltana on kohtuukäyttöä.

Lähettäjä: Toinen piste 
Päivämäärä:   3.5.25 20:32:53

Eikö Ainokainen lukenut tätä listaa?

-on päättänyt ettei juo, mutta repsahtaa
-odottaa kuumeisesti juomista
-juo enemmän kuin suunnitteli
-vaikeus lopettaa juomista
-juominen aiheuttaa huonoa oloa, ärsyisyyttä, univaikeuksia, ahdista ja masennusta ja juo silti
-läheinen ihmisesi pyytää sinua olemaan juomatta, koska haluaa nauttia ajasta sinun kanssasi niin että olet selvinpäin, mutta juot silti.
-sinun on vaikea kieltäytyä alkoholista
-alkoholi kuuluu mielessäsi moniin tilanteisiin ja ilman oleminen on vaikeaa, vaikka haluat olla ilman.
-haluat alkoholia rentoutuaksesi
-palkitset itseäsi juomattomuudesta juomisella.

Päivämäärä:   3.5.25 20:33:27

Aloittajan miehen ongelmasta onkin vähän hankala sanoa. Melkein voin lyödä vetoa että määrät ovat isompia mitä mies kertoo koska tietää aloittajan kannan.

Meillä ainakin mies valehtelee minkä ehtii. " Muutama " = 4-7 isoa tölkkiä. Milloin olet juonut viimeksi? Tähän saa niin kömpelöitä valheita että en välillä tajua että miten tuo edes viitsii vastata niin tyhmiä.

Vaan mies yrittää valehdella aina vaan sen takia, koska läpäisee joskus minun seulani vahingossa. Niin tyhmä se on.

Päivämäärä:   3.5.25 20:37:06

Eli jos ajatellaan että määrät ei aina ole se tärkein, mutta kun kysytään niin rehellisesti ei pysty sitten millään vastaamaan. Näenhän minä sen missä kunnossa se on. Kerran kyllä vaikutti ihmeen selvältä, menin prkele lankaan ja sitten puhalsi promillen alkometriin. No siitähän taivastelu että eihän tämä voi pitää paikkaansa. Minua vitútti se, että jos piti lukema kutinsa niin miten minä en huomannut. Ja siitähän voi toki päätellä että minkälaista se käyttö on, jos promille on vaikka omasta mielestään on ihan selvä..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.