Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menopaussia vai raskaana

Lähettäjä: testataan vielä 
Päivämäärä:   2.5.25 08:44:52

Ikää pian 47. Menkat aina olleet säännölliset, mutta ihan viimeiset vuodet alkaneet muutaman päivän tiputtelulla, ja väli mielestäni lyhentynyt. Olen pitänyt tätä esivaihdevuositouhuina. Olisi kieltämättä jälkikäteen ajateltuna ollut fiksua kirjata kaikki alkamiset ja loppumiset ylös, mutta kun omaa kehoa on aina tottunut vaan kuulostelemaan niin se on jäänyt, menkkojen tulot kun tietysti kropassa on aina tuntenut. Googlekin mainitsi että todella monilla lyhenee väli ennenkuin alkaa menkat loppua kokonaan.

Nyt se ylöskirjaaminen olisi hyödyttänyt, vajaa pari viikkoa sitten tiputteli päivän ja sitten ei olekaan kuulunut mitään. Ovat siis myöhässä. Raskauksia on takana ja vahva muistikuva on että kyllä olo olisi toisenlainen jos nyt raskaana olisin. Ehkäisyä en ole käyttänyt 10 vuoteen ( pillerit ei sovi jne), mies on saanut ampua sisälle ainoastaan menkkojen aikana. Juu, ei ole paras tapa ehkäistä. Ei ole ollut pahoinvointia eikä mitään mutta tissit ovat olleet eilen ja tänään vähän sen oloiset että joko menkat sieltä nyt pian tulee tai nalli onkin napsahtanut.

Testin haen tietysti tarvittaessa hyvin pian mutta lähinnä nyt kiinnostaa muiden kokemukset menkkojen käyttäytymisestä tässä vaihdevuosi-iässä. Eihän toisten kropan toimimisia tietenkään pysty kummoisesti vertailemaan omaan mutta kuitenkin. Kuumia aaltoja ei ainakaan kovin tunnistettavasti ole vielä ollut, mielialajuttuja kyllä vaikka ei mitään älyttömiä. Usein tuntuu että niveliä ja joka paikkaa vähän jomottelee enemmän kuin normaalisti, vaan sekin voi johtua fyysisestä toistotyöstä.

Sekin, että 47 taitaa olla suht nuori ikä että menkat jo loppuisivat? Vai voiko edessä nyt olla vaihe jolloin niitä raskaustestejä vaan pitää varuiksi tarkemman ehkäisyn lisäksi tehdä..?

Re: Menopaussia vai raskaana

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   2.5.25 12:21:23

Ette sitten kondomista ole kuulleet? Tai steristä?

Päivämäärä:   2.5.25 12:23:35

Joo, ei ikinä olla mistään kuultu.

Puhutaanko vaihdevuosien menkkojen käyttäytymisestä. Mahdollinen tiineys on minun asiani sitten.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   2.5.25 12:29:48

Varmaan tolla asenteella kannattaa nyt käydä se testi ostamassa. Voi olla vaihdevuosia tai ei. Tai kyllähän se odottamallakin viimeistään 9kk:n päästä selviää kummasta on kyse

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.5.25 12:32:02

Vaihdevuosioireita tai sitten ei.

Lähettäjä: IhanaElämä 
Päivämäärä:   2.5.25 12:38:51

Mulla loppui menkat 48 vuotiaana kuin seinään. Tuosta puolen vuoden päästä tuli parit menkat ja sit loppui kokonaan. Viime kesänä oli kuumia aaltoja kai, mutta ei näykään mitään pahoja. Tullut vain vähän lämmin, ei hikoilua tms. Viileillä ilmoitta ei ole ollut tuotakaan. Muita vaihdevuosioireita ei ole ollut. Paino on pudonnut useamman kilon.

Jotkut sanoneet, että jos menkat alkaneet aikaisin niin vaihdevuodet alkaa myöhään, mutta mulla toi ei tainnut päteä, kun noin aikaisin menkat loppuivat.

Päivämäärä:   2.5.25 12:38:58

Tällä selvä, tämän voi antaa tippua.

Päivämäärä:   2.5.25 12:40:35

No tulihan sieltä sellaista mitä hainkin, kiitos. Mulla alkoi kuudennella luokalla jos oikein muistan. Mutta testaan hyvin pian ja jos näyttää negaa niin sen mukaan sitten eteenpäin.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   2.5.25 12:50:23

Vaihdevuodet todennäköisempi, mutta voi toki olla tuolla touhulla raskauskin.

Päivämäärä:   2.5.25 13:28:33

Juu, sanoin aloituksessanikin että ei ole paras tapa ehkäistä ( käytämme myös kumia ). Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat raskautuneet huolimatta pilleriehkäisystä, huolimatta kierukasta. Tähän päivään asti olen tuntenut ovulaation ja sisään on siis laskettu vain menkkojen aikaan ja silloinkin lähinnä alkupäivinä. Kierrot ovat vaan lyhentyneet viime aikoina ja menkat myös jonkun yksittäisen kerran olleet siihen nähden myöhässä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 15:41:00

Mulla ennen menkkojen loppumista ne olivat noin 2 vuotta epäsäännölliset. Aluksi saattoivat tulla normaalia useammin tai todella runsaina ja kivuliaina, tiputtelua oli vain pariin otteeseen lyhyen aikaa. Sitten oli 2-5kk taukoja. Nyt on ollut taukoa jo 7kk, joten eivätköhän ole loppuneet. Kuumia aaltoja ja muita tavanomaisia vaihdevuosioireita on ollut vasta nyt tämän vuoden puolella. Ikää kohta 52v.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.