Lähettäjä: -
Päivämäärä: 1.5.25 18:19:32
Minulla on yksi melko läheinen sukulaisperhe (vanhemmat ja kaksi lasta, toinen alakoulun viimeisillä luokilla ja toinen yläasteen alussa) jonka hygieniapuutteisiin olen kiinnittänyt jo vuosia huomiota. Eilen sitten vietettiin heidän luonaan vappua ja pakko myöntää että meni ruokahalu, tosin olen jo ennestäänkin vältellyt heidän luonaan syömistä, saatan ottaa jotain suoraan pakkauksesta tulevaa ellei siihen ole kukaan ehtinyt koskea ensin, esim. keksin.
No, aiemminkin olen huomannut pieniä hygieniapuutteita heidän tavoissaan, jotka joillekin ovat ehdoton ei, ja joillekin ei sitten niin väliä. Näitä ovat mm. se, etteivät ikinä pese käsiään kun tulevat kotiin eivätkä ennen syömistä, eivät pese käsiään ennen astianpesukoneen tyhjennystä, saattavat heittää vaikka likaiset käytetyt sukat keittiön tasolle eivätkä sen jälkeen pyyhi sitä, lapsilla jos on yskä niin yskivät suoraan tarjolla oleviin ruokiin, vetävät vessanpöntön kansi auki, jne.
Nyt sitten eilen huomasin ettei perheen isä eikä lapset pese käsiään ollenkaan vessassa käynnin jälkeen. Istuttiin olohuoneessa ja vessa on siinä aivan vieressä, niin kuuluu kyllä kun vessa vedetään ja samalla sekunnilla aukeaa ovi. Sitten grillattiin ja tämä perheen isä ei tietystikään ennen ruoanlaittoa pessyt käsiä, ja sitten niillä likaisilla käsillä laittoi makkaroita grilliin.
Tämän perheen kotona on valokatkaisijat aivan näkyvän likaiset ja jos erehtyy koskemaan johonkin ovenkahvaan tai portaiden kaiteeseen niin se tuntuu tahmaiselta. Ihan mihin tahansa katsoo niin siellä on likaa. Lisäksi perheen isän kädet ovat aivan näkyvän likaiset.
Sille en tietenkään mitään voi mitä he kotonaan tekevät, mutta ongelma on se, että vietetään silloin tällöin aikaa yhdessä lomapaikassa. Jaetaan siis kylppäri ja keittiö ja muut tilat. Haluaisin että edes siellä voisivat noudattaa normaalia hygieniaa, eli mm. pestä kädet vessan jälkeen. En tiedä miten ottaisin asian puheeksi. Toki voin mennä lomapaikkaan silloin kun he eivät ole siellä, mutta silti inhottavaa tietää että siellä on kosketeltu ties mitä pintoja likaisilla käsillä. Aikamoinen siivoaminen aina heidän jälkeensä.
Ja nyt joku tulee kertomaan vastustuskyvystä niin voin heti alkuun kertoa että tämä perhe on jatkuvasti sairas että ei ole ainakaan vastustuskykyä tuonut tämä elämäntyyli.
Kiva kun sai johonkin avautua, ehkä joillain olisi neuvoja tai kokemuksia, tms.
|