Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoppojen syy juoda?

Lähettäjä: glug 
Päivämäärä:   1.5.25 12:44:17

Niin, miksi juot ja millä tavoin alkoholin kittaaminen hyödyttää ja miltä humala tuntuu? Onko kokemusta? Mietinpähän vaan jos aloitan juoda niin pysyykö se korkki kiinni..

Re: Juoppojen syy juoda?

Lähettäjä: ÷) 
Päivämäärä:   1.5.25 13:16:18

Itse en juo kuin harvoin. Mutta eiköhän se monilla ole syy nostaa mielialaa. Humalassa velatkin muuttuu saataviksi. Kaikilla ei se korkki pysy kiinni, vaan tulee pirullinen tapa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.5.25 13:22:29

Jos joudut miettimään, pysyykö se korkki kiinni, älä avaa ollenkaan. Koska ei välttämättä pysy.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.25 13:23:16

Miespuolisilla juopoilla on yleensä kaksi syytä: on akka, jonka vuoksi joutuu juomaan tai sitten ei ole akkaa. Ja akka voi olla kummankin juopon kohdalla sama.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.5.25 13:25:30

Sairaus. Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin erilailla.

Itsellä tulee väsymys ja ei tahdo pysyä hereillä. Seuraava päivä pilalla kun saa halailla vessanpönttöä ja kärsiä kamalasta päänsärystä.

Hauskaa kun voi pitää ilman viinaa. Monelle myös tekosyy mokille ja typerille päähänpistoille. Ei tarvi ottaa vastuuta kun kännissä.

Lähettäjä: Make 
Päivämäärä:   1.5.25 13:53:04

Hyvältähän se tuntuu ja nousuhumalassa on aina erittäin mukavaa. Olisin pienissä aina jos se ei tuhoais elimistöä.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   1.5.25 13:55:14

Kirjassa 'Pikku prinssi' juopolta kysytään, miksi hän juo.
"Unohtaakseni", vastaa juoppo.
"Mitä haluat unohtaa?"
"Sen, että juon."

:))

Lähettäjä: röyh 
Päivämäärä:   1.5.25 13:59:59

En juo mitään kännejä enää nykyään mutta pikkusievässä on välillä kiva olla, päivän aikana saattaa mennä kymmenen olutta (0.33) Pahaa oloa ei tule koskaan ja seuraavana päivänä pitää olla vapaapäivä. Tuota tapahtuu pari kertaa kuussa.

Lähettäjä: Bianna 
Päivämäärä:   1.5.25 14:04:48

Suvussani on useampia masennusta alkoholilla hoitavia. Eli juomalla turruttavat henkistä pahoinvointiaan. Mutta siitä tosin sitten aiheutuu vaan lisää pahoinvointia ja kierre on valmis.
Minä en juo alkoholia lainkaan enkä ole koskaan ollut humalassa, koska tiedän että taatusti jäisin siihen koukkuun, jos se yhtään hetkeksikään helpottaisi henkistä pahaa oloa. Olen puolet elämästäni kontrolloinut pahaa oloani syömisen rajoittamisella ja tavallaan olen jo addikti siihen. Napsahdin syömishäiriöön koukkuun ihan saman tien, kun aloin edes ajatella teininä että pitäisikö laihduttaa. Ihan jo sen perusteella tiedän, että alkoholi olisi tosi äkkiä minulle myös ongelma.

Päivämäärä:   1.5.25 14:25:34

Mä muuten jätin miehen, koska hän joi niin paljon ja sitten alkoi juomaan, koska naisystävä lähti "täysin yllättäen"

Päivämäärä:   1.5.25 14:31:45

Asuin parikymppisenä mukavan pubin vieressä, jossa oli mukava tunnelma ja aina samoja juoppoja. Jos joskus kotona oli tylsää, niin lähdin vaan naapuriin oluselle ja moikkaamaan tuttuja. Ja jos viikonloppuisin ei ollut tekemistä, niin pyörähdin pubissa, joka vähitellen muuttui minun olohuoneen jatkoksi.

En edes tajunnut juovani paljon, koska en juonut humalahakuisesti enkä tykkää "bilettää". Mutta määrähän on suuri riippumatta mistä syystä juo ja alkoholi on myrkky riippumatta menenkö juomaan sitä biletamineissa vai kotilökäreissä.

Jossain vaiheessa havahduin, että kieltäydyin näkemästä kavereitani, koska ajatuksissani oli mennä pubissa pyörähtämään. Tätä vaihetta kesti puolisen vuotta ja onneksi tajusin ajoissa muuttaa toiselle asuinalueelle. Musta olis voinu hyvinkin tulla juoppo

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   1.5.25 14:47:27

Piste; Kai siellä pubissa olisi ollut alkolittomiakin juomia?

Päivämäärä:   1.5.25 17:18:17

Vastasin kysymykseen kertomalla yhden syyn, miksi juoppo juo. Jos joisi alkoholittomia, niin ei varmaan olisi juoppo (tai luisumassa siihen suutaan)

Päivämäärä:   1.5.25 17:23:41

Läheinen vastasi aina kysyttäessä, että turruttaa kipuja. Kaikki varmaan vähän naureskelivat vastaukselle.

Kunnes sitten läheinen kuoli syöpään. Diagnosoitiin muutamia päiviä ennen kuolemaa. Oli hakenut apua useaan otteeseen kipuihin ja aina käännytetty pois sairaalasta. Kiitos vaan lääkäreille hoitovirheestä, näkyi kyllä labroissa jo aikoja sitten, eivät vaan viitsineet tutkia sen enempää.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.5.25 17:24:41

Alkoholista tulee hyvä olo. Sitä hyvää oloa halua lisää, ja siksi alkoon koukuttuu. Jos tätä ei itse ymmärrä, sitä on yhtä vaikea selittää kuin sokealle värejä.

Päivämäärä:   1.5.25 17:32:34

-Alkoholi vapauttaa aivoista mielihyvähormoneita eli tulee tosi hyvä olo

-Alkoholi on myrkky joten alun hyvän olon jälkeen tulee tosi paha olo

-Alkoholi on addiktoiva aine joten siihen voi addiktoitua ja keho tulee fysiologisesti riippuvaiseksi alkoholista

Re: Juoppojen syy juoda? elämässä.

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   1.5.25 18:35:45

juon koska se tuo hyvää tunnetta. Kaikki työ ynm. paineet unohtuu. On myös sukurasite. Jos on liian yksin, eikä ketään elämässä se auttaa unohtamaan.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   1.5.25 18:40:56

Kaikille ei tule krapulaa, mulle ei ole koskaan tullut, juon toki vain mietoja mutta en tyydy yhteen enkä kahteen annokseen, en juo ikinä tyhjään mahaan, se voi olla yksi syy ettei huonoa oloa tule.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   1.5.25 20:05:18

Ainoa asia joka tuo iloa elämään.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   1.5.25 20:27:31

Mun lapsuudenkaveri alkoi juoda teini- iässä ja joi rankasti tuonne kolmekymppiseksi, pystyi kuitenkin hoitamaan opiskelut ja työt. Kun juominen lopulta karkasi totaalisesti käsistä hakeutui hoitoon ja "taustalta" löytyi ADHD. Sanoi että humalatila oli ihana kun silloin päänsisäinen kaaos rauhoittui, olo oli rauhallinen ja pystyi keskittymään asioihin. Selvinpäin olo oli kuin olisi ollut kymmenen TV- kanavaa yhtäaikaa päällä pään sisällä ja mihinkään ei pystynyt keskittymään. Ei kuulemma ole mitenkäön harvinaista että vanhemman polven nepsyt on hoitaneet itseään alkoholilla.

Päivämäärä:   2.5.25 00:38:18

juon että olisi hetken hyvä ja toiveikas olo. Ei pelottaisi eikä ahdistaisi. Traumatausta. Sairaushan se on ja sillä yleensä yritetään myös hoitaa jotain (alkuperäistä sairautta tm ongelmaa..)

Lähettäjä: univaje 
Päivämäärä:   2.5.25 00:45:53

Minulle alkoholi oli päivän hankalien asioiden unohtaminen edes vähäksi aikaa.
Sain nukuttua kun join pullon viiniä. Aamulla tietysti aina töihin. Kiloja tuli melkoisesti, vaan ei kukaan onneksi mitään sanonut. En osannut puolustautua sanoilla, vaan jäin sanattomaksi, siksi minua töissä pompotettiin. En edes itse uskonut itseeni, vaan ajattelin olevani huonompi , paljon kyvyttömämpi kuin toiset, vaikka minulla on vankka koulutus.
Kielitaitoakin riittää, mutta kun en tohtinut sanoa mielipiteitäni, vaan olin hiljaa.
Viini mukavasti puudutti, mutta siitä tuli tapa.

Osasin lopettaa juomisen. Kun olin valmis mieleltäni, niin se loppui seuraavana päivänä.
Kävin keskustelussa ammattilaisen kanssa, mutta se ei auttanut. Tai ehkä kuitenkin kun lopetin. Siitä on aikaa 17 vuotta. On vaikeaa saada itsetunto pysymään koossa, mutta alkoholiin en halua koskea. En juo ollenkaan.

Päivämäärä:   2.5.25 00:51:02

Siis olin myös kuntoutuksessa ja se oli tie siihen, että lopetin sinä päivänä kun menin sinne sisään. Useimmat aloittivat juomisen päästyään kuntoutuksesta pois. Minä lopetin, vaikka on vielä pohdittavaa oman itseni kanssa.
Usko omiin kykyihin ja uuden luominen ovat haasteellisia.
Toisinaan on helpompaa, mutta sitten usko itseen taas horjuu. Se on normaalia, kun sieltä aina pääsee ponnistamaan.

Päivämäärä:   2.5.25 00:56:59

Tuo kanavajuttu (adhd-tulkinta) , siis minulla on kaksi kanavaa meneillään tein mitä tahansa. Se rasittaa, oma kanava, joka kertoo mitä pitää tehdä, eikä saa unohtaa. Toinen kanava velloo koko ajan mukana niin, että siinä mahdottomasti tapahtumia tulee ja menee. Siinä tv-ohjelmat, tuttujen kertomukset ja lehtiartikkelit vilistävät. En ole ymmärtänyt mikä minulla on, no tuskin adhd.
Mutta sitten unohtuu omalta kanavalta asioita ja pieniä tekemisiä.
Tuskin se nyt dementiaan liittyvää kuitenkaan voi olla. Keskittyminen ja tuntemattoman kanssa keskustelu ei oikein jää päähän, samoin esiteltyjen ihmisten nimet ei jää päähän.

Lähettäjä: Stacie 
Päivämäärä:   2.5.25 07:14:17

Join, koska yksinkertaisesti voin niin pahoin, eli olin niin syvissä vesissä. Hoidin kyllä työn ja eläimet hyvin, mutta lopun aikaa juopottelin, noin 4 kertaa viikossa kunnon kännit jotka päättyi itkuun ja surkuun. Tätä kesti vuosikaudet, kunnes ymmärsin että saattaisi olla jokin muukin keino hoitaa surua ja pahaa oloa. Sitten meni korkki kiinni ja on pysynytkin kiinni yli kymmenen vuotta.

Eräs ystäväni potee vakavaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja lääkitsee sitä alkoholilla. Lisäksi on sitten jo myöskin jäänyt koukkuun siihen alkoholin tuomaan nousuhumalan hyvään oloon, joten harrastaa tissuttelua kotosallakin nykyään. Minun on hankala tulla toimeen hänen kanssaan silloin kun hän juo, jotenkin persoonallisuus muuttuu kärkeväksi ja jankkaavaksi. On kuulemma joskus kokeillut antabusta mutten sitten tiedä, miksei se onnistunut. Varmaan oikean tahdon puutteeseen.

Lähettäjä: Mellu 
Päivämäärä:   2.5.25 08:47:11

Alkoholisti juo, koska hakee koko ajan nousuhumalan tuomaa mielihyvää ja hyvän olon tunnetta. Ja kuten joku jo kirjoitti, silloin velat on saatavia ja elämä ihanaa. Mitä enemmän juo, sitä korkeammalle nousuhumalan raja nousee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.25 09:15:08

Sosiaalisten tilanteiden pelko minulla syynä…

Lähettäjä: maajussitar 
Päivämäärä:   2.5.25 09:21:25

En vaan jaksa ymmärtää, miksi alkoholin väärin käyttö on sairaus, mutta lihavaa ylensyöjää ei hoideta ja hyysätä samalla tavalla. Läskit "katkolle"!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.5.25 09:29:11

Sairaus . Alkoholi koukuttaa nopeasti siihen taipuvaisen. Juoppo hakee hyväksyntää juomiselleen muka hankalan akan yms takia .

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   2.5.25 09:30:39

Maajussitar tekee sitten tuolla kaavalla alkoholisteista kohtuukäyttäjiä. Alkon voi jättää, mutta jotain ruokaa on kuitenkin syötävä. Että ihan ei ole vertailukelpoisia sairauksia.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   2.5.25 09:56:59

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.5.25 14:25:34

Mä muuten jätin miehen, koska hän joi niin paljon ja sitten alkoi juomaan, koska naisystävä lähti "täysin yllättäen"

Tämä. Niin usein sanotaan että siinä meni hyvä mies pilalle, kun rupes juomaan kun akka lähti. Mutta kyllä se totuus näissä on että se akka lähti siksi että se mies juo.

Lähettäjä: hete 
Päivämäärä:   5.5.25 11:51:00

Nautin itse alkoholia usein pe ja/tai la. Viinilasi nostaa ruuan tasoa, tai ainakin tuntuu siltä :) muutenkin lasi-kaksi rentouttaa kivasti kun perjantaina työviikon jälkeen käy kaupassa ja pääsee himaan. Olut/siideri maistuu saunassa ja sen jälkeen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.