Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te jotka teette vauvan piltit ym itse niin

Lähettäjä: kiinnostaa 
Päivämäärä:   30.4.25 14:31:40

..miten teette ja mitä laitatte?

Re: Te jotka teette vauvan piltit ym itse niin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.25 14:47:46

Teen koko perheelle samaa ruokaa siinä vaiheessa, kun kiinteät (kun vauva täyttää 6kk) aloitetaan. Jätän ruoasta suolan kokonaan pois (muutenkin käytetään vähän, jos joku tarvitsee, lisää omaan annokseen) ja maitotuotteet. Maitotuotteet sitten takaisin siinä vaiheessa, kun vauva on 10kk. Lähes kaiken saman voi tehdä myös vauvalle sopivaksi, mitä muutenkin syödään. Aika paljon kalaa, kasviksia jne. Jauhelihasta ja vihanneksista teen lihapullia. Mutta samaa syödään 90% ja niin, että jokainen pöydässä syö itse ja samaan aikaan. Näin menty kahden kanssa ja kohta aloitellaan kolmannen kanssa.

Lähettäjä: vapaata suolaa 
Päivämäärä:   30.4.25 14:56:45

Suola on tärkeä mineraali. Jos sitä ei saa tarpeeksi niin tulee kilpparin vajaatoiminta ja struuma. Onhan hevosellakin suolakivi jota saa vapaasti nuoleksia tai sitä jopa lisätään ruokaan. Miksei ihmiselläkään tuo suolan syönti olisi kuin synti?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.4.25 15:05:53

Suola ei kilppariin vaikuta vaan ruokasuolaan lisätty jodi. Hevonen kuluttaa suolaa sylkeensä ja hikoiluun ja sen ruokaan ei lisätä luontaisesti suolaa kuten ihmisten ruokaan.
Äidinmaidossakin on natriumia. Aikuinen ihminen tarvitsee 5 g suolaa päivässä. Enemmän aiheuttaa verenpainetta yms ongelmia. Verenpaine kovettaa sydämen seinämät .

Lähettäjä: sarkasmi 
Päivämäärä:   30.4.25 15:12:58

Eipähän tule aortanrepeämää kun syö suolaa..

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   30.4.25 15:13:11

Meilläkin ihan normaalia ruokaa sopivasti muussatyiin haarukalla, en koskaan jaksanut soseuttaa. Itse kyllä annoin maidon olla ruoassa mukana ihan alusta asti, ainoastaan suolaa meilläkin välteltiin mutta ei mitenkään fanaattisesti (saatoin esim laittaa lihaliemikuutiot ruokaan normaalisti). Kasvissosekeitot ja keitot muutenkin, lihaperunasoselaatiklo, lasagne ja muut pastaruoat olleet suosikkeja. Niitä laitoin sitten pilttipurkkeihib ja pakkaseen

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.4.25 15:17:27

Meillä mentiin parikytvuotta sitten samalla lailla kuin Popilla, ei vaadi mitään kummempaa

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   30.4.25 15:40:53

Pisteen kanssa sama.

Struumaa tosiaan ehkäisee jodi eikä suola, kuten ylempänäkin todettiin. Eläimillä on suolakivet, sillä eläimillä suola ei aiheuta (kroonista) verenpaineen nousua ja siten sydän- ja verisuonisairauksien kuten ihmisillä. Syntymekanismi on siis ihmislajille erityinen. Suurin osa eläinlajeista osaa säädellä nimenomaan natriumin saantia tarpeen mukaan. Muita mineraaleja eläimetkään eivät yleensä syö tarpeen, vaan maun mukaan. Natriumpitoisten suolakivien mukana saadaan tarvittaessa (esim umpikaudella lehmillä) menemään siis myös pahanmakuisia mineraaleja, jotka muuten jäisi syömättä.

Lähettäjä: kivi 
Päivämäärä:   30.4.25 15:52:42

Hevoselle ei anneta suolaa ja sitten ihmetellään kun heppa syö (savista) maata..

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   30.4.25 16:27:50

Mä keittelin aikanaan porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, perunaa jne ja soseuttelin. Esikoiselle lähinnä jaksoin näitä keitellä ja aloin heti 4 kk tarjota soseita.

Toisten kanssa aloiteltiin vähän myöhemmin ja enemmän sormiruualla. Kana- ja naudanjauhelihasta voi tehdä pötköjä. Sekaan esim kaurajauhetta ja porkkanaraastetta.

Paljon koitettiin syödä myös miltei samaa ruokaa, eli ei maitotuotteita ennen 9 kk ikää ja suola pois eli vähän piti miettiä mistä raaka-aineista ruokaa tekee.

Hyviä kirjoja aiheesta ovat Simppeli sormiruoka ja Samasta padasta kirjat. Niistä saa hyviä vinkkejä, reseptejä ja periaatteita vauvan (ja taaperon) ruokailuun.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   30.4.25 17:55:36

Vapaata suolaa: vauvoille ei saa antaa suolaa, munuaiset ei kestä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.25 00:05:27

Meillä söi alusta asti samaa ruokaa vanhempien kanssa. Ekat kiinteät söi hotellin aamiaisella

Lähettäjä: Kurpitsa 
Päivämäärä:   1.5.25 08:08:48

Keitin bataatti, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, myskikurpitsaa, perunaa ja porkkanaa. Näistä tein eri variaatioita. Lihan paistoin ja sein keitin ja sitten soseutin sekaan. Esikoinen oli moniallerginen joten noilla mentiin pitkälle lisäksi oksensi ruoan heti jos oli vähänkään karkeampaa soseessa.

Kuopukselle ostin pääsääntöisesti valmis pilttejä. Koin helpommaksi kuin noiden omatekemien soseiden kanssa puljaamisen.

Lähettäjä: Kurpitsa 
Päivämäärä:   1.5.25 08:17:45

Meillä esikoinen oli maitoallerginen ja jodia alettiin tarkkailla vasta vuoden iän jälkeen, kun ei enää imenyt rintaa ja korvaavana toimi soijajuoma, kun sopivaa korviketta ei löytynyt. Koska lapsi ei käyttänyt tarpeeksi maitotuotteita korvaavia tuotteita ja oli munallekin allerginen niin lapselle annettiin jodilisää. Kun soijatuotteet lisääntyivät luovuttiin jodilisästä. Joo käytettiin jodioitua suolaa ihan vähän ruoassa vuoden iän jälkeen, mutta sen ei kuulu olla pääasiallinen jodin lähde.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.