Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyökänneen koiran omistaja vaatii korvauksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.25 13:13:47

Harmaahirvikoirien hirvikokeesta irti päässyt uroskoira hyökkäsi yksityispihalla juoksuhihnassa kiinni olleen toisen uroskoiran kimppuun. Tappelu päättyi hyökänneen koiran kuolemaan ja yli 20 000 euron korvausvaatimukseen.

...

Tilanne eteni nopeasti rajuksi ja vakavaksi. Perheen kaksi poikaa havahtui koiran ulinaan ja riensivät paikalle. Toinen veti omaa koiraa juoksuhihnasta, samalla kun toinen yritti irrottaa hyökkäävää koiraa.

Syyttäjän mukaan tilanteessa käytettiin kovaa fyysistä voimaa, kun hyökkäävää koiraa yritettiin irrottaa tilanteesta joko potkuin, esineellä lyöden tai painamalla koira maahan. Hyökkäävä koira kuoli pian tapahtuman jälkeen.

Ruumiinavauksessa todettiin, että koiran kaksi vasenta kylkiluuta oli katkennut ja puhkaissut keuhkon, mikä johti sisäiseen verenvuotoon ja kuolemaan.

Syyte eläinsuojelurikoksesta
Syyttäjän mukaan tilanteessa on kyse eläinsuojelulain rikkomisesta, jossa eläimelle, hyökänneelle koiralle, on aiheutettu tarpeetonta kipua ja kärsimystä. Syytettynä on hyökännyttä koiraa irrottamassa ollut perheen poika. Alle kolmekymppinen mies kiistää syytteen.

...

Mittavat korvausvaatimukset
Hyökkäyksen aiheuttanut koira oli osallistumassa viralliseen harmaahirvikoirien hirvikokeeseen, jossa koirat päästetään tarkoituksella vapaaksi metsään. Niitä seurataan tutkapannoilla, ja niiden toimintaa arvioivat tuomarit. Koiran katsottiin karanneen valvonnasta kokeen aikana.

Hyökkäyksessä menehtyneen koiran omistaja vaatii 13 700 euron vahingonkorvausta syytetyltä. Lisäksi vakuutusyhtiö, joka maksoi koirasta 6 300 euroa, hakee lähes 4 500 euron palautusta vastaajalta. Yhteensä korvausvaatimus nousee yli 20 000 euroon.

Perheen oma, 11-vuotias koira vietiin eläinlääkärille, jossa sillä todettiin puremajälkiä ja niskavamma.

Re: Hyökänneen koiran omistaja vaatii korvauksia

Päivämäärä:   30.4.25 13:14:21

Juttu Maikkarilla.

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   30.4.25 13:14:49

Ei mitään korvauksia, hyökänneen koiran omistajaa turpiin ja kunnolla.

Päivämäärä:   30.4.25 13:17:56

Ei hyvää päivää mitä sitä tuleekin vastaan. Ihmettelen miten on niin monia keissejä joissa ei ole mitään järkeä... Ei voi Suomessa luottaa oikeuteen jos tuokin menisi läpi.

Päivämäärä:   30.4.25 13:21:58

Tuskin vakuutusyhtiö vaatisi, jos korvauksia ei olisi mahdollista saada.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.4.25 13:22:56

Ei jumalauta mitä sekoilua että tuollaista puidaan oikeudessa.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   30.4.25 13:25:32

Vihreille tämä on uus normaali.

Päivämäärä:   30.4.25 13:27:54

Eihän vakuutusyhtiön ihmiset tiedä mistään mitään, jos tosissaan ovat niiden kiistämistensä ja vaatimustensa kanssa, etteivät ihan vain periaatteesta puhu puutaheinää.

Lähettäjä: voi 
Päivämäärä:   30.4.25 13:51:55

Ilmeisesti olisi pitänyt antaa sen hyökänneen koiran tappaa kiinni ollut?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.4.25 13:57:03

Hirvikoira ei saa olla aggressiivinen. Täysin arvoton koira siis ja posketon vaatimus.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.4.25 13:59:40

Eihän raiskaajaakaan saa vahingoittaa, saati tappaa. Tai muutenkaan ei ole luvallista puolustaa itseään. Kimppuun sen sijaan saa käydä, vaikkapa kadulla mukiloida jonkun tuntemattoman, ja siitä tulee vain vähän sakkoja.

Sama näemmä koirapuolella.

Lähettäjä: gotta go 
Päivämäärä:   30.4.25 14:16:52

Metsästys pitäisi arvioida kokonaan uudelleen. Harrastus mahdollistaa törkeän salametsästyksen, laittomat haaskat ja viattomat lemmikki- ja ihmisuhrit. Seuraukset eivät ole mitenkään suhteessa rikokseen. Käy pahasti yleisen oikeuskäsityksen päälle miten räikeistä rötöksistä voi selvitä ehdollisella. Metsästyskoirat saavat juosta valtoimenaan. Miten se tutkapanta suojaa muita ihmisiä koirineen tai koiraa joutumasta liikenteen sekaan aiheuttamaan vahinkoa itselleen ja muille?
Jos tässä jutussa hyökkäyksen kohteeksi joutuneet joutuvat lisäksi korvausvelvollisiksi on kyllä kansalaisaloitteen paikka. Metsästys nykyisessä muodossaan on kohtuutonta muille ihmisille ja eläimille.

Päivämäärä:   30.4.25 14:18:55

No ei sitä koiraa silti hakata ja potkia saa, vaikka kimppuun kävisikin.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   30.4.25 14:25:22

Hätävarjelutilanteessa tulee käyttää pienintä riittävää väkivaltaa. Mutta kyllä omaansa saa puolustaa.

Lähettäjä: Pilli 
Päivämäärä:   30.4.25 14:25:35

"No ei sitä koiraa silti hakata ja potkia saa, vaikka kimppuun kävisikin."
Siis mitä hittoa! Se hyökännyt varmaan lopettaa kun vieressä nätisti pyydetään.

Lähettäjä: pisterivi 
Päivämäärä:   30.4.25 14:39:53

Kannattaa lukea koko juttu eikä vain aloittajan lainauksia. Syytetty on väittänyt vetäneensä pannasta hyökännyttä koiraa pois tilanteesta ja kiistää lyöneensä tai potkineensa koiraa.
Jos tilanne on oikeasti ollut niin paha, että on vaatinut koiran kuolemaan johtavaa voimankäyttöä, niin ei varmaan olisi tarvetta kiistää potkaisseensa koiraa vaan voisi ihan rehellisesti kertoa miten tilanne eteni ja miten hyökkäävää koira oli yritetty irrottaa.

Enkä sano, etteikö omaansa saisi puolustaa mutta ei se oikeuta toiselle koiralle tarpeettoman kivun tuottamiseen ja koiran tappamiseen, jos vähemälläkin tilanteesta selviää. Silloin kun oli uutinen koiran ampuneesta poromiehestä, niin täälläkin haukuttiin poromies, kun puolusti porojaan. Mutta nyt koiran hengiltä potkiminen on ok? Ampumalla se koira on kuitenkin laakista vainaa eli tarpeeton kärsimys jää pois.

Jutusta ei valitettavasti selviä onko tilanteella ollut muita silminnäkijöitä.

Päivämäärä:   30.4.25 15:01:27

Jos joku hullu koira yrittäisi pihassani tappaa minun koirani, niin varmasti potkisin jos muu ei auta. On tämä kummaa touhua, että kaikki hyökkäykset pitää vaan vastaanottaa kiltisti ja silitellä päätä. Hyökkäävän koiran omistajan en kehtaisi vaatia yhtään mitään, vaan tarjoaisit korvauksia.

Päivämäärä:   30.4.25 15:06:36

20 00e mistä? Tuohan on koiran arvo x 20. Alko v*tuttamaan jo ajatus että mun kiinni olevaan koiraan hyökättäisiin ja mun pitäisi maksaa jollekkin idiootille siitä 20 000e.

Lähettäjä: Ccc 
Päivämäärä:   30.4.25 15:07:27

Olen kyllä valmis potkimaan, jos irtokoira käy hevosteni kimppuun. Suomessa pitäisi olla vahvempi laki oman pihapiirin ja koskemattomuuden suojasta.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   30.4.25 15:08:08

Miettikää itsenne tuohon tilanteeseen. Jokainen seuraava puraisu saattaa tappaa oman koiran. Toimisitteko harkitusti ja antaen aikaa hyökkäävälle koiralle purra vai yrittäisittekö tehdä mitä tahansa, että hyökkäys loppuisi?

Minusta on aivan älytöntä vaatia, että ihmisen pitäisi omaa koiraansa hyökkäävää koiraa vastaan puolustaessaan käyttäytyä jotenkin rationaalisesti. Tunteet pyörivät siinä miljoonaa ja ainoa päässä oleva ajatus on, että hyökkääjä on saatava irti.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   30.4.25 15:08:26

Ei yllätä.

Oman koirani kimppuun käyneen koiran omistaja ulkoisti korvaukset vakuutusyhtiölle eikä maksanut itse pennin jeniä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   30.4.25 15:27:25

"20 00e mistä? Tuohan on koiran arvo x 20."

Toimiva, hyvä sukuinen käyttökoira, jolla on koe- ja näyttelytulokset on kallis, jos sellaista lähdet ostamaan. Eihän koulutettu hyvä sukuinen hevonenkaan, jolla on kisatuloksia, ole saman arvoinen kuin oli maitovarsana. Miksi ajattelet, ettei sama koskisi koiria?

Joskus lueskelin paljonko voi parhaillaan olla valtion maksamat korvaukset petoeläimen tappamasta puhdasrotuisesta käyttökoirasta, joka on muoto- ja käyttövalio ja jolle on terveystarkastukset tehty. Muistelen, että korvaussumma oli 10 000 euron kieppeillä.

Päivämäärä:   30.4.25 15:31:08

” Oman koirani kimppuun käyneen koiran omistaja ulkoisti korvaukset vakuutusyhtiölle eikä maksanut itse pennin jeniä.”

Sama täällä. Lisäksi hyökänneen koiran omistajan vakuutuksen omavastuuosuus jäi mun tappioksi, kun vakuutusyhtiö vähensi sen mulle maksettavasta korvauksesta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.4.25 15:50:24

^^ Siis onko koira toimiva ja koulutettu, jos se lähtee karkuun ja hyökkää toisen koiran kimppuun?

Päivämäärä:   30.4.25 15:55:21

Eli ennemmin kannattaa ampua se omalla pihalla kimppuun käynyt vieras koira. Ei kärsi turhaa.

Päivämäärä:   30.4.25 16:02:03

”Eli ennemmin kannattaa ampua se omalla pihalla kimppuun käynyt vieras koira. Ei kärsi turhaa.”

No sen tämä tapaus ainakin opetti. Ampuu vaan suoraan, eikä lähde pelleilemään ja toivomaan, että kaikki selviää hengissä.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   30.4.25 17:12:12

"Toimiva, hyvä sukuinen käyttökoira, jolla on koe- ja näyttelytulokset on kallis, jos sellaista lähdet ostamaan. Eihän koulutettu hyvä sukuinen hevonenkaan, jolla on kisatuloksia, ole saman arvoinen kuin oli maitovarsana. Miksi ajattelet, ettei sama koskisi koiria?"

Tosin tuo ei ole toimiva hirvikoira, jos se lähtee kesken kokeen väärään suuntaan ja käy toisen koiran kimppuun.

Lähettäjä: pate 
Päivämäärä:   30.4.25 17:44:37

Totta kai sitä hyökkäävää koiraa saa ja pitääkin potkia ja lyödä.

Päivämäärä:   30.4.25 17:53:26

Tässä minun mielestä on hyvinkin paljon järkeä. Summakin ihan oikea, oletan että sisältää oikeudenkäynti ja asian selvittämiskuluja. Koiran arvo ei siis ole tuo rapiat 13 000e

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   30.4.25 18:22:38

Tuossahan on kyseessä ollut pakkotila, joka on siis hätävarjeluun rinnastettava asia, jossa ihmisellä on oikeus puolustaa omaisuuttaan.

"Jos oikeudellisesti suojatun edun pelastamiseksi tehtyä tekoa ei ole 1 momentin perusteella pidettävä sallittuna, tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos tekijältä ei kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon pelastettavan edun tärkeys, tilanteen yllätyksellisyys ja pakottavuus sekä muut seikat."

Riippuu ja roikkuu, mutta toivottavasti puolustus osaa asiansa. Jos hyökännyttä koiraa on pahoinpidelty vielä hyökkäyksen loppumisen jälkeen niin sitä ei tuohon saa, muuten voisi mahdollisuudet olla. Hätä oman koiran hengestä ja terveydestä kun sumentaa ajattelukykyä. Ylireagointi paniikissa on ihan inhimillistä.

Olen itsekin joskus mäiskäissyt erästä amstaffia täysillä päin pläsiä halolla, joka sattui lähin kättä pidempi esine olemaan. En tiedä tuliko tästä koiralle seuraamuksia vai ei, eikä oikeastaan edes kiinnosta. Oman koirani henki säästyi ja se on tärkeintä. Amstaffi oli onneksi pehmeämmän luonteinen ja luopui hyökkäyksestä yhden kunnon iskun jälkeen eikä uskaltanut sen jälkeen tulla minun lähelle enää. Kovempipäisen koiran kanssa olisi voinut joutua nuijimaan enemmänkin, mutta olisin sen kyllä oman koirani hengen puolesta valmis tekemään. Eikä minua siinä tilanteessa tippaakaan kiinnosta olenko korvausvelvollinen jos hyökänneelle koiralle tulee pipi. Ja olisin kyllä siinä mielentilassa samalla halolla mäiskäissyt myös kys. koiran omistajaa joka tuli minulle uhitettelemaan ja syyttämään minua siitä, että istuin kytketyn koirani kanssa luonnonsuojelualueen yleisellä laavulla. Mutta mieskin oli sen verran nössykkä että säikähti minun pienehköä koiraani joka vähän irvisti :D Ei tarvinnut sitten häntä mäiskäyttää. En ole väkivaltainen enkä oikeastaan edes suutu koskaan, mutta kun tulee hätä rakkaasta lähimmäisestä tai lemmikistä tahi omasta hengestä ja terveydestä niin ei siinä kohdassa toimi normaalisti.

Aloituksen tapaukseen noilla tiedoilla paha sanoa mitään. Voimaa saa lemmikkinsä puolustamiseen kyllä käyttää, mutta mitään koiran pahoinpitelyä ei jatketa enää kun se on otteensa toisesta koirasta irrottanut ellei se ole selvästi uudelleen käymässä päälle. Olisin minäkin tehnyt väärin jos olisin sen halon kanssa lähtenyt vielä jahtaamaan ja hakkaamaan jo minua väistävää koiraa, mutta sen yhden iskun koen ihan sallituksi vaikka voimaa olisi luultavasti voinut käyttää vähemmänkin.

Päivämäärä:   30.4.25 19:06:12

Mitä ihmettä? Ihan sairasta jos tuosta mitään korvauksia saa. Miksi vakuutusyhtiökään on mitään maksanut?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.4.25 19:11:17

Älytöntä. Kyllä omaansa saa puolustaa vaikka siinä menisikin hyökkäävän koiran henki.

Todella oikeusmurha, että edes syyttäjä ajaa tollasta juttua.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   30.4.25 19:13:41

Harvempi kai menee hyökkäävää koiraa taltuttamaan paljain käsin; kyllä potkaiseminen on luonnollisempi reaktio.

:))

Päivämäärä:   30.4.25 19:15:51

Ja siis jos nyt meidän pihaan kävisi iso irtokoita oman päälle, niin totta mooses nappasin ekan kättäpidemmän avuksi ja sillä koiran kimppuun. Esim pistolapio kukkamaalta. En minä sinne paljain käsin lähtisi itse raadeltavaksi.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   30.4.25 19:20:18

On kyllä sanottava, että mä teen ihan mitä vaan hyökkäävälle irtokoiralle jos omien kiinni olevien tai omalla alueella aidassa olevien eläinten päälle käy. En välitä seuraamuksista. Ja veikkaampa, ettei välitä muutkaan jotka samaan tilanteeseen joutuvat jos ovat itse toimintakykyisiä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.4.25 19:33:41

Moni tässä uhoaa, että vaikka tappaisi sen irtokoiran. Olisiko teille ok, että teidän karannut koiranne tapetaan myös?

Päivämäärä:   30.4.25 19:41:54

”Moni tässä uhoaa, että vaikka tappaisi sen irtokoiran. Olisiko teille ok, että teidän karannut koiranne tapetaan myös?”

Jos koirani olisi tappamassa toisen kytkettynä olevaa koiraa, niin ihan oma mokani ja hävettäisi niin etten kehtaisi enää näyttäytyä.

Lähettäjä: jumaliut 
Päivämäärä:   30.4.25 19:42:51

Voi vidtu.

Sellainen joka nillittää että ei saisi lyödä ta muutakaan hyökkäävää koiraa ja PITÄIS TOIMIA RATIONAALISESTI.. Ei ole varmaan ikinä ollut tilanteessa jossa eläin on sellaisessa mielentilassa että mikään rationaalinen toiminta ei ihmiseltäkään niin vaan onnistu.

Eläimen raivo on jotain muuta mitä jotkut ilmeisesti kuvittelevat sen olevan.

Päivämäärä:   30.4.25 20:02:38

Tottamooses jos se on käynyt toisen koiran kimppuun.

Älkää pitäkö noita vaarallisia tappajarakkeja, niin ei ole tuollaisia ongelmia.

Ei mun noutaja lähde pihasta mihinkään ja vielä epätodennäisempää on että olisi koiratappelussa se hyökännyt osapuoli.

Päivämäärä:   30.4.25 20:07:09

Mä luulen, et tässä on mennyt suojelu överiksi. Normisti hyökkäävää potkimalla ei saa keuhkoja puhki. Jos on käynyt jo kiinni, niin hapetus olis paras, mutta voihan siinäkin hyökkääjä kuolla. Mut korvauksia ei voi kyllä silti hakea, jos oma koira on vapaana hyökännyt omalla pihallaan kiinni olevan koiran päälle. Ei tuollainen edes ole hyvä metsästyskoira.

Lähettäjä: jumaliut 
Päivämäärä:   30.4.25 20:20:40

Joo ehkä vähempikin olisi voinut riittää että rakin saa irti toisesta, tai sitten ei olekaan riittänyt? Siinä jos mätkii vaikka VAIN sen aikaa että tilanne ratkeaa, voi ne vammat olla kuitenkin yllättävän isot koska adrenaliini on pitänyt sen hyökkääjän vauhdissa. Miten tällaisessa kukaan pystyy käyttämään voimakeinoja ns oikein..

Päivämäärä:   30.4.25 20:49:42

P: Olisi ymmärrettävää. Mutta mun 5kg pikkukoira ei hyökkää kenenkään päälle. Saati saa hengiltä muuta kuin hiiriä ja rottia.. ja tuo mun 5kg koira ei myöskään hyökkäile hevosten aitaukseen hillumaan, saati muiden eläinten aitauksiin.
Jos minulla olisi iso koira, se myös olisi aivan pennusta asti ehdollistettu luokse tuloon. Mutta jos sattuisi käymään niin, että pääsisi irti ja hyökkäisi, ymmärtäisin että joku sitä potkisi irti omastaan. Aivan samoin ajattelen jos oma koira on niin huonosti koulutettu tai muuten pösilö, että menisi sekoilemaan vaikka hevosten jalkoihin. Sit jos tulee kaviota, se on voi voi. Mulla on nyt ollut 20v erilaisia koiria, yksikään ei ole ollut niin huonosti koulutettu tai muutoin pösilö, että olis käynyt muiden eläinten tai ihmisten kimppuun.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   30.4.25 20:56:19

Mulla on tällainen ”pösilö” koira, jota ei todellakaan voi päästää muiden koirien iholle. Eikä pitää vapaana, vaikka onkin paimenrotuinen ja perjaatteessa osaa luoksetulon.

Ei ole ikinä purrut iholle tullutta koiraa vaan pyrkii karkuun, mutta aika rumasti karjuu kyllä. Ei, en hyväksyisi, jos joku potkisi sen tappelussa hengiltä.

Siksi ulkoilemme sellaisissa varusteissa, mistä yksinkertaisesti koira ei pääse karkuun. Ts. aina kuonopanta ja puolikuristava panta kaulassa.

Päivämäärä:   30.4.25 21:35:22

Vaikka sympatiat yleensä onkin hyökkäyksen kohteella, niin tässä kyllä toinen osapuoli toimi enemmän väärin. Jos kerran oli aikaa potkia ja hakata hyökkääjä kuoliaaksi, niin ei se niin täydellä tappomeiningillä ollut päälle käynyt, muutoinhan toinenkin koira olisi kuollut. Joku järki päähän, vaikka tilanne olisi mikä. Ja tuossahan sanottiin, että koira irroitettiin painamalla maahan eli koira oli jo irti. Kuulostaa siltä, että väkivaltaa on jatkettu vielä senkin jälkeen, kun koira on saatu irti.

Joo, korvausvaatimus on posketon, mutta tuomio pitäisi tulla koiran tappajalle joka tapauksessa.

Ja ihan oikeastiko täällä porukka kuvittelee irroittamiseen olevan paras keino potkia koiraa? Ihan vinkkinä, että jos oman koirasi haluat pelastaa, niin älä nyt hemmetti lyö ja potki hyökkäävää koiraa, se ei auta. Tuossa tilanteessa oli kaksi. Potkimisen ja hakkaamisen sijasta tehokkaampaa olisi ollut napata vaikka takajaloista kiinni tai jos on kunnon puruote, niin ottaa koira jalkojen väliin ja yrittää irroitusta siitä, joko pannasta tai sitten laittaa paitaa näköesteeksi tai suuhun. Ja ainahan viimeisenä keinona on hapettaminen, jos mikään muu ei auta. Riehuminen, hakkaaminen ja potkiminen vain provosoi lisää.

Jokaisen koiraihmisen pitäisi käydä mielikuvaharjoittelulla läpi, että mitä tulee tehdä, jos irtokoira hyökkää. Ettei päädy pahentamaan tilannettaa idioottimaisuudella, kuten tässäkin topassa kuulemma suurin osa tekisi.

Lähettäjä: ^v 
Päivämäärä:   30.4.25 21:45:09

Asian vierestä, mutta mitä mahtuu kuulua sille ulkomaalaiselle ja hänen koiralleen, jotka oli otsikoissa taannoin kun koira juoksi jatkuvasti irti ja hyökkäili toisten koirien kimppuun? Saatiinko toiminta kuriin vai vieläkö terrorisoi ihmisiä/koiria?

Päivämäärä:   30.4.25 23:56:00

"Tosin tuo ei ole toimiva hirvikoira, jos se lähtee kesken kokeen väärään suuntaan ja käy toisen koiran kimppuun."

Jos koiralle on kaadettu hirviä ja/tai sillä on koetuloksia, niin se on toimiva koira. Eikä hirvikokeessa ole mitään väärää suuntaa ja koiran kuuluu työskennellä itsenäisesti. Kokeen arvostelu suosii laajahakuisuutta, niin sellaiseksi on jämptit jalostettu. Jos ei löydy hirveä lähistöltä, niin sitten seuraavasta pitäjästä, jos ei sieltä niin sitä seuraavasta. Kokeessa maastot arvotaan (pl. koko kauden kokeet), joten omistaja ei välttämättä tiedä yhtään, millaisesta alueesta on kyse ja onko jossain talossa koira juoksulangassa. Toki ei pitäisi hyökätä toisen koiran kimppuun mutta ei mistään elukasta voi ikinä takuuseen, ettei koskaan mitään sattuisi.

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   1.5.25 07:00:56

"Normisti hyökkäävää potkimalla ei saa keuhkoja puhki. Jos on käynyt jo kiinni, niin hapetus olis paras, mutta voihan siinäkin hyökkääjä kuolla."

Hapetus = maskilla lisähappea? Erikoinen keino.

Päivämäärä:   1.5.25 07:39:11

"Vaikka sympatiat yleensä onkin hyökkäyksen kohteella, niin tässä kyllä toinen osapuoli toimi enemmän väärin. Jos kerran oli aikaa potkia ja hakata hyökkääjä kuoliaaksi, niin ei se niin täydellä tappomeiningillä ollut päälle käynyt, muutoinhan toinenkin koira olisi kuollut. Joku järki päähän, vaikka tilanne olisi mikä. Ja tuossahan sanottiin, että koira irroitettiin painamalla maahan eli koira oli jo irti. Kuulostaa siltä, että väkivaltaa on jatkettu vielä senkin jälkeen, kun koira on saatu irti. "

Tämä

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   1.5.25 07:47:36

"Jokaisen koiraihmisen pitäisi käydä mielikuvaharjoittelulla läpi, että mitä tulee tehdä, jos irtokoira hyökkää. Ettei päädy pahentamaan tilannettaa idioottimaisuudella"

Erittäin hyvä neuvo, mikä todellakin pitäisi jokaisen koiranomistajan ottaa todesta.

Lähettäjä: paavo 
Päivämäärä:   1.5.25 08:02:15

Hyvä että tappoivat hyökkääjän, joku hirvi"mies" täällä näköjään puolustelee hulluja piskejään.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.5.25 08:09:54

Tällaisessa äkkitilanteessa kyllä todellakin suojelisin omaa koiraa kaikin keinoin. Tosin niitä keinoja ei olisi paljon koska en pidä mukana pippurisuihketta, asetta ei ole ja vaikka olisikin niin tuskin se olisi ladattuna tyynyn vieressä. Tässä tapauksessahan mies oli herännyt siihen koiratappelun ulinaan. Aikaa ei ollut valmistautua sen kummemmin. Voi olla että ainoa keino oli potkia. Lapiolla olisi tullut vielä rumempaa jälkeä.

Hyökkäävä koira oli kulkenut tätä ennen muillakin pihoilla ja saanut ilmeisesti jo jonkinlaista kovaa palautetta ennen tämän kytketyn koiran kimppuun käymistä. Oli miten oli, niin ei tuollainen karkaileva toisten kimppuun käyvä eläin ole mikään jalostus helmi. Jos se tulee toisen pihalle tappamaan kytkettyä koiraa, niin puolustus voi olla kovaa. Ei tämä koirakaan hyökännyt kimppuun mielessään pidättäytyä kaikesta tarpeettomasta väkivallasta. Kyllä se oli sekaisin ja sellaisen pysäyttäminen tarvii kovat otteet.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   1.5.25 08:11:33

Aivan oikein koska hirvikoiran ei kuulu olla aggressiivinen.

Päivämäärä:   1.5.25 08:14:20

Mua kyllä mietityttää myös tää, että koira ”oli tullut tappamaan kytkettyä koiraa”. Eihän tämä toinen koira edes ollut kuollut? Mistä tämmöinen oletus siis? Koiratappeluista lähtee yleensä aivan tolkuton meteli, vaikka vammoja ei tulisikaan.

Ettei nyt tässä olisi ihminen vaan pelästynyt ja vetänyt tilannetta överiksi. Mun pitkäkarvaisella koiralla oli kerran korvassa takku, johon onnistui saamaan kyntensä kiinni, kun rapsutti. Huusi kuin henkeä oltaisiin viety :)

Päivämäärä:   1.5.25 08:34:08

Kukaan täällä ei tiedä todellista tilannetta, sitä, onko hyökännyttä koiraa mätkitty vielä sen jälkeen kun se on luovuttanut. Irrottaminen ei riitä, koska hyökkäys pitää saada loppumaan jollakin keinolla - jokainen seuraava purema voi olla sille omalle koiralle se viimeinen.

Kyllä todellakin minäkin puolustaisin omaa koiraani kaikin keinoin, aina ei vaan ole mahdollista mennä sen oppikirjan mukaan. Se, että koirat on olleet kiinni toisissaan, kertoo jo siitä, että tilenteessa on todella hätä. Jos koirat vähän vaan nahistelee, niin kumpikaan ei kyllä roiku toisen nahassa kunnolla kiinni.

Nämä omaansa puolustanutta haukkujat todennäköisesti olisivat onnistuneet vain katsomaan vierestä kädettömänä kun oma koira raadellaan omalle kotipihalle. Tervemenoa vaan hapettamaan niitä hyökkääjiä, toivokaa sitten vaan ettei hyökkääjä keksi vaihtaa kohdetta siinä ennen kun saat sen remmin jollain paikoilleen hapetusta varten.

Päivämäärä:   1.5.25 08:42:25

"Siksi ulkoilemme sellaisissa varusteissa, mistä yksinkertaisesti koira ei pääse karkuun. Ts. aina kuonopanta ja puolikuristava panta kaulassa."

Aikamoinen luotto noin paskoihin varusteisiin. Kuonopanta on hyvin helposti päästä pois revittävissä ja puolikuristava vielä helpommin.

Päivämäärä:   1.5.25 08:48:52

”Mua kyllä mietityttää myös tää, että koira ”oli tullut tappamaan kytkettyä koiraa”. Eihän tämä toinen koira edes ollut kuollut? Mistä tämmöinen oletus siis? Koiratappeluista lähtee yleensä aivan tolkuton meteli, vaikka vammoja ei tulisikaan.”

Ei kuollut, koska tilanteeseen puututtiin. Olisiko oikea tapa vain odotella ja katsella tappaako vieras koira omani? Ei ole edes harvinaista, että koirat onnistuu tappamaan.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   1.5.25 10:08:36

Jos korvauksen saa hyökännyt, niin kuvitelkaapa miten hyvä rahastuskeino tuo on vaikkapa nisteille....pelottavaa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   1.5.25 10:17:16

” Aikamoinen luotto noin paskoihin varusteisiin. Kuonopanta on hyvin helposti päästä pois revittävissä ja puolikuristava vielä helpommin.”

En tiedä miten olet omalle koirallesi varusteet sovittanut, mutta itse olen hankkinut mittatilaustyönä. Kuonopantaa pitäisi tassuilla repiä irti, että lähtisi nenästä. Et kai puuttumatta anna koiran tehdä näin? Lisäksi panta ei fyysisesti mahdu kiristyessään ohi koiran kallosta. Pitäisi siis vetää niin kovaa, että luut lähtee mukaan :D

Päivämäärä:   1.5.25 10:27:11

"Tällaisessa äkkitilanteessa kyllä todellakin suojelisin omaa koiraa kaikin keinoin."

Totta kai, mutta potkimalla et koiraasi suojele, vaan laitat sen entistä isompaan vaaraan. Ei mikään koira lopeta hyökkäystä siihen, että ihminen hyökkää sen päälle potkimalla - päinvastoin, jopa vaaraton tilanne muuttuu hengenvaaralliseksi tuolla tavoin. Koiran hyökkäys voi näyttää pelottavalta, mutta tosi usein se on pelkkää kovaa rähinää ja kevyttä puremista (vaikka näyttäisi tappomeiningiltä). Potkimalla voit olla varma, että se muuttuu oikeasti tappomeiningiksi. Miten tämä oli siis oman koiran suojelua? Järki käteen ihan oikeasti. Kyllä minäkin omaa koiraani suojelen, mutta jalkoja käytän vain uteliaan iholle tulevan koiran estämisessä, en agressiivisen koiran kanssa.

Lähettäjä: Cuu 
Päivämäärä:   1.5.25 10:31:01

Ei siinä kyllä ihan hirveesti ollut tehtävissä kun 25kg irtokoira kävi oman 25kg koirani kimppuun. Oma tietenkin piti puoliaan ettei henki lähde ja oli aikamoinen rähinä päällä. Tietenkin huusin ja karjuin kun hyeena. Löin vierasta koiraa päähän ja naamaan avokämmenellä että irrottaisi. Sekunniksi päästi ja otti vaan vauhtia seuraavaan hyökkäykseen. Yritin päästä koirien väliin, mutta lähinnä sain itse hammasta siinä. Omassa koirassa siinä kohtaa jo aikamoiset verta valuvat vekit kun aloin vierasta koiraa potkimaan. Aluksi tähtäsin kylkeen, mutta kun sai omasta koirasta kaulasta kiinni ja oma kiljui kun kuolemaa tehdessä, niin latasin vierasta koiraa päähän niin kovaa kun siinä asennossa lähti. Enkä kadu. Sen verran kajahti että vieras päästi irti ja lensi sivuun. Silti yritti vielä iholle, mutta siinä oli sitten jo sivullinen apuna pitämässä irtokoiraa kepillä huitoen kaukana.

Jokainen joka vastaavassa tilanteessa on ollut tietää että potkiminen on tosi inhimillistä ja ehkä ainoa keino pelastaa oma koira. Kurjaa toki jos se kylkiluu murtuu just niin että henki menee.

Meillä koiraan laitettiin 36 tikkiä ja minuun 15. Eläinlääkäriin upposi tuhansia euroja ja tämä hyökänneen koiran omistaja ei suostunut korvaamaan mitään.

Päivämäärä:   1.5.25 10:36:33

"Totta kai, mutta potkimalla et koiraasi suojele, vaan laitat sen entistä isompaan vaaraan. Ei mikään koira lopeta hyökkäystä siihen, että ihminen hyökkää sen päälle potkimalla - päinvastoin, jopa vaaraton tilanne muuttuu hengenvaaralliseksi tuolla tavoin"

Moni koira nimenomaan lopettaa kun saa monosta. Olen omatkin tappelevat koirat irrottanut toisistaan potkaisemalla hyökännyttä kylkeen, kun käsiä en sinne väliin suostu laittamaan ja väkkäränä pyörivistä koirista on paha kiinnikään saada. Sopivasti mitoitettu potku niin hyvin nätisti irtosi ote ja koira heräsi tiloistaan takaisin kuulolle.

Yhtä irtokoiraa potkaisin jo ennen kuin se ehti omaani puremaan, oli kuitenkin aggrena tulossa päälle. Sai vastarintaa riittävän paljon joten päätti luopua hyökkäyksestä. Ihan normaalia koiraeläimen käytöstä. Niin susikin tekee, ei se halua itseään tapattaa joten se luovuttaa jos kokee tilanteen itselleen riittävän vaaralliseksi.

Toki asia erikseen ovat sitten tappelemiseen jalostetut koirarodut, jotka vain keräävät lisää kierroksia siitä väkivallasta. Niihin ei sitten juuri muu autakaan kuin se hapetus. Mutta riittävän suurella voimalla nekin saa kyllä luopumaan hyökkäyksestä, se on sitten vain asia erikseen saako ihminen ilman apuvälineitä niin suurta voimaa tuotettua sitä koiraa kohtaan.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   1.5.25 10:37:34

Sen verran sanon, että jos mun koiran kimppuun käydään, ei kysyinen koira lähde kuin kantamalla paikalta.

Päivämäärä:   1.5.25 10:44:55

Päästetään kaikki koirat irti ja kun ne perseilee, niin vaaditaan korvauksia jos joku niihin koskee.

Päivämäärä:   1.5.25 11:41:23

"Jos kerran oli aikaa potkia ja hakata hyökkääjä kuoliaaksi, niin ei se niin täydellä tappomeiningillä ollut päälle käynyt, muutoinhan toinenkin koira olisi kuollut."

Päinvastoin, se nimenomaan on ollut tappomeiningillä kiinni jos ei ole lähtenyt lipettiin jo ekasta tai viimeistään tokasta iskusta. Ilmeisesti tämä kiinni ollut koira ei ollut ihan avuton pikkufifi kun selvisi hengissä.

Päivämäärä:   1.5.25 12:41:57

Mäkin olen ollut tilanteessa kun mettäkoira rientää raivolla oman kytketyn päälle. Sillälailla on tolkun koira että ei mun päälle käynyt kun asetuin koirien väliin, eikä ennättänyt omasta karvapallosta kuin tukkaa vähän napata. Mutta tilanteessa jotkut liskoaivot kyllä laitto jaloilla potkimaan uhittelevaa koiraa kauemmas. :D

Voi olla että tossakin tilanteessa on aikalailla toiminta päällä ja kun koirat saatu irti toisistaan, on ihmisillä ollut vaan ajatus että tää ei saa hyökätä uudestaan ja tehty sit kaikkensa ja vähän enemmänkin sen pysäyttämiseksi. Mutta kyllä munkin mielipide on, että koiran vapaaksi päästäneellä ja hallinnastaan menetettäneellä on altavastaajan paikka! Laissa koira on omaisuutta, joten vrt tapahtumaa vaikka sellaiseen että jätät autosi pihaan vaihde vapaalla ilman käkkäriä ja se valuu siitä yleiselle tielle. Tiellä ajava auto törmää kotterosi lunastuskuntoon - rupeatko vaatimaan siltä korjauskustannuksia?

Päivämäärä:   1.5.25 14:27:02

Minä ja ystäväni (kaksi hentoa naista) olemme helposti saaneet kaksi isoa akitaa toistensa kurkuista irti täysin ilman väkivaltaa niin kumma ettei se mieheltä onnistu..

Päivämäärä:   1.5.25 14:29:14

J: Sinä toimit vastuullisesti koirasi kanssa, se on okei. Mutta jos koirasi pääsisi irti ja toisen eläimen kimppuun, sinun täytyisi hyväksyä se, että koirallesi voisi käydä huonosti. Sen riskin otat. Ja ymmärrän että otat jos koirasi on noin muutoin terve. Pösilöllä tarkoitan sitä, että oman koirani kohdalla hyväksyn sen että pitämällä epäluotettavan eläimen, sille voi käydä huonosti jos itse en varmista asioita.

Päivämäärä:   1.5.25 14:34:38

"Minä ja ystäväni (kaksi hentoa naista) olemme helposti saaneet kaksi isoa akitaa toistensa kurkuista irti täysin ilman väkivaltaa niin kumma ettei se mieheltä onnistu.."

Tilanteita, koiria ja tappeluita on erilaisia. On myös helpompaa erottaa kaksi koiraa toisistaan kun ihmisiäkin on kaksi. Yksinään menee huomattavasti hankalammaksi. Ja lisäksi homman hankaluuteen vaikuttaa se, millä tyylillä koirat tappelevat ja kuinka suuri halu niillä on siihen tappelemiseen. Joskus pahaltakin näyttävä tappelu loppuu kun koirille karjaisee pérkeleen tai ampuu niitä vesipyssyllä. Jossain toisessa tilanteessa ei auta kuin hapetus ja jossain tilanteessa taas se hapetus ei ole mahdollista (koirat pyörii väkkäränä, ei mitään narua käytettävissä, ei rohkeutta mennä sinne tappelevien koirien päiden lähelle käsineen yms) mutta tappelua ei myöskään saa poikki ilman väkivaltaa.

Se, että on yhden tappelun saanut poikki tavalla X ei tarkoita sitä, että se sama tapa toimisi toisella kertaa edes niiden samojen koirien kanssa.

Päivämäärä:   1.5.25 14:41:05

Ja olen siis joutunut tilanteeseen, missä hirvikoira otti yhteen oman koirani kanssa. Kävi niin ettei omaami tullut naarmuakaan, kiitos hirvikoiran isännän. Maksoin hirvikoiran puruvaurion hoidon kaikkinensa. Tämän koiran isäntä kertoi että seuraavalla viikolla oli hirvikoiraa vastaan tullut lenkillä sakemanni irti. Hirvikoira oli ollut emäntänsä kanssa lenkillä. Se sakemanni oli saanut niin selkäänsä että. Eli mulla kävi tuuri että oman koiran kohdalla osui isäntä remmin päähän. Olin tietysti pahoillani omasta osuudestani, koska minähän tein väärin. Onneksi oma koirani oli joviaali ja pakeni tappelusta, ehti vaan valitettavasti puraisemaan hirvikoiraa tikkien verran kun säikähti rähähdystä. ( oli menossa leikkimään, hirvikoira ei todellakaan ollut mikään leikkijä)
Joten kyllä noi hirvikoirat voi olla pirun kovia ja kun pääsevät päälle, eivät luovuta helposti. Eli se potkiminen on voinut olla ainoa keino irrottaa koirat toisistaan.

Päivämäärä:   1.5.25 14:46:12

Olen myös joutunut tilanteeseen, missä tuo oma 5kg oli remmissä kun isompi koira tuli irtona kohti. Heti kun tajusin ettei isompi ollut lainkaan omistajallaan hallinnassa, käskin vieraan koiran pois. Oli sen verran pehmeä yksilö, että lähti jokusen käskyn jälkeen. Mieluummin ennakoin kuin katson tuliko leikkimielellä vai ei. Eli jos ehtii, voi ennakoida käskemällä vieraan pois. Enkä nostanut koiraani syliin, vaan laskeuduin koirien tasolle käskyttäessäni. Siinä on riskinsä, mutta voi olla myös etunsa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   1.5.25 15:20:32

Jos tapaus on edennyt jo syyttäjälle asti niin kyllä siinä vahvasti epäillään rikosta, turhaan täällä spekuloitte. Jos teidän heppaset potkii toisiaan tarhassa niin menettekö rautakangen kanssa hakkaamaan kylkiluut katki?

Lähettäjä: Pö 
Päivämäärä:   1.5.25 19:54:12

Joskus muinoin on oripäivillä päässyt jonkun ori vapaaksi ja kyselemättä toisen oriin kimppuun, joka talutuksessa. Kyllä siinä haettiin käsiin vaikka mitä...

Päivämäärä:   1.5.25 20:32:33

!:oletko ollut irrottamassa kahta toisiaan tappomielialalla potkivaa hevosta? Minä olen. Siinä käytettiin kaikki työvälineet talikoista lapioihin, että hevoset kaikkoavat, myös ämpäreitä viskottiin naamaa päin.. eivät saaneet tapettua toisiaan..

Lähettäjä: vvvvhhh 
Päivämäärä:   1.5.25 21:22:14

No jopas taas. Mistähän tuo hurja summa koostuu?

Minä asun hyvin syrjässä kolmen saksanpaimenkoiran ja yhden maremman kanssa. 2ha tonttia ympäröi 1,9m kunnon aita ja löytyy myös kolme varoituskylttiä eri kohdasta aitaa. Aita tsekataan pari kertaa viikossa ettei mitään reikää tms ole ilmestynyt, alta ei sisäpuolelle pääse.
Mikäli jostain kumman syystä pihaamme pääsisi irtokoira ja henkensä menettäisi tai vammoja saisi, en varmasti maksaisi euroakaan.

Päivämäärä:   1.5.25 21:44:52

Eli ihan normisettiä teille hakata niitä eläimiänne.. Hyi @!#$.. toivottavasti kuolevat sitten edes kertalaakista eivätkä jää kitumaan

Päivämäärä:   1.5.25 21:49:39

Jos saatte toisen koiran pannasta kiinni ja siitä kiskottua (ja kuristettua), miksi alatte potkia sitä koiraa?

Päivämäärä:   1.5.25 21:51:05

^ ja toisille on normisettiä seurata vieressä, kun eläimet tappavat toisiaan ja toivovat vaan, että kuolevat nopeasti ettei tarvitse kauan kärsiä.

Päivämäärä:   1.5.25 21:56:42

"Jos saatte toisen koiran pannasta kiinni ja siitä kiskottua (ja kuristettua), miksi alatte potkia sitä koiraa?"

Mitä jos sillä toisella koiralla ei ole pantaa? Mitä, jos omakin koira on siinä tilanteessa päässyt irti ja seuraa vihaisena perässä kun raahaat sitä toista koiraa pannasta? Ei kaikki tilanteet aina mene niin kuin pienessä päässä kuvittelisi. Monta muuttujaa on noissa tilanteissa, se on hyvä sanoa netissä mitä itse tekisi mutta tositilanteessa todellisuus voikin olla toisenlainen :D

Päivämäärä:   1.5.25 21:59:03

!: aaa, olet niitä valopäitä, joka ei itse ole ikinä joutunut tilanteisiin, joissa toimimista neuvoo muille. No kuule eläpä vähän pidempään, käsittele jokunen eläin lisää ja käy muuallakin kuin töissäs ja kotonas, niin saattaa ääni muuttua kellossa. Noi tappelevat hevoset eivät olleet muuten edes mun, vaan silloisen työnantajan.

Päivämäärä:   1.5.25 22:23:24

Hah: menikö tunteisiin kuulla että kohtelee eläimiä väkivaltaisesti. Olen ollut kaikissa mainitsemissasi tilanteissa muttei ole ollut tarvetta tarkoituksellisesti aiheuttaa eläimelle kärsimystä.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   1.5.25 22:36:58

"Olen ollut kaikissa mainitsemissasi tilanteissa muttei ole ollut tarvetta tarkoituksellisesti aiheuttaa eläimelle kärsimystä."

En usko että oot koskaan ollut tosipaikan edessä koska kuulostat ymmärtämättömältä ja toimintakyvyttömältä. Kaikki ei aina mene kuin hevoshullun sarjiksissa ja kivasti kuvitetuissa koirakirjoissa.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   1.5.25 22:45:10

Ai että mä haluaisin nähdä nämä oman elämänsä hevoskuiskaajat erottamassa tappelevia oreja :'D

Päivämäärä:   1.5.25 23:01:27

Juu ei valitettavasti menekään ja siksi asiaa käsitelläänkin käräjillä, toivottavasti joudut sinne itsekin vielä ymmärryksinesi ja toimintakykyinesi.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   1.5.25 23:18:43

"Juu ei valitettavasti menekään ja siksi asiaa käsitelläänkin käräjillä, toivottavasti joudut sinne itsekin vielä ymmärryksinesi ja toimintakykyinesi."

Mitä sä sekoilet, miksi minä joutuisin käräjille? Ja en ole itsekään onneksi koskaan ollut tositilanteessa (siis että eläimet käyvät toistensa päälle tappomeiningillä) mutta maalaisjärjellä ymmärrän että siinä ei kuiskaukset ja naksuttimet ja namitukset auta, ei hevosilla eikä koirilla.

Päivämäärä:   1.5.25 23:29:47

"Jos saatte toisen koiran pannasta kiinni ja siitä kiskottua (ja kuristettua), miksi alatte potkia sitä koiraa?"

Kurkkaapa koirien pantavalikoimaa ja mieti sitten hetki, onko kaikilla niillä mahdollista hapettaa koira vaikka kuinka saisit siitä pannasta kiinni.

Omasta pantavalikoimasta löytyy monta hyvin leveää ja jäykkää pantaa, niillä ei todellakaan hapeteta tai kuristeta minkäänlaista koiraa missään tilanteessa.

Päivämäärä:   1.5.25 23:34:42

Mites kun nämä hirvikoirat usein eksyvät hevosten tarhoihin, niin jos hevonen potkaisee tällaisen arvokkaan otuksen hengettömäksi, joutuuko silloinkin hevosen omistaja korvaamaan?

Lähettäjä: Trullan 
Päivämäärä:   2.5.25 00:10:00

"J: Sinä toimit vastuullisesti koirasi kanssa, se on okei. Mutta jos koirasi pääsisi irti ja toisen eläimen kimppuun, sinun täytyisi hyväksyä se, että koirallesi voisi käydä huonosti. Sen riskin otat. Ja ymmärrän että otat jos koirasi on noin muutoin terve. Pösilöllä tarkoitan sitä, että oman koirani kohdalla hyväksyn sen että pitämällä epäluotettavan eläimen, sille voi käydä huonosti jos itse en varmista asioita."

En ole J, mutta sen verran pakko kommentoida, että ihan mikä tahansa eläin saattaa käyttäytyä syystä x arvaamattomasti ja siinä mielessä luotettavaa eläintä ei ole olemassakaan. Vaistot kuitenkin loppujen lopuksi menevät yli parhaastakin koulutuksesta ja sitten taas esim. kiputilat ja (piilevät) sairaudet voivat saada eläimen kuin eläimen käyttäytymään arvaamattomasti. Toki vähän eri asia, käykö koira kimppuun tappomeiningillä vai onko kyse enemmän sellaisesta "enemmän ääntä kuin oikeaa toimintaa" - tyyppisestä yhteenotosta. Itse olen jälkimmäisissä ollut useinkin erottelemassa koiria, näissä ei onneksi ole tullut naarmuakaan kenellekään ja ihan on ääni ja ne paljaat kädet riittäneet erottelemaan riitapukarit toisistaan. Yksi omistani tällä tavoin oppikin muille äkäiseksi, kun sai riittävän monta vierasta (joskus tuttuakin) koiraa yllättäen kimppuunsa erilaisissa tilanteissa. Jostain syystä se herätti muissa negatiivisia fiiliksiä, vaikkei itse ollut ollenkaan hyökkäävä ennen näitä kokemuksia. Sitten siitä tuli kiukkuinen ja siinä vaiheessa olikin jo niin päin, että jos irtokoira säntäsi omiani kohti, tämä aivan taatusti kävi hyökkääjään kiinni heti. Muut koirani taas ovat olleet enemmän konfliktitilanteissa pakenevaa ja väistelevää tyyppiä, mutta en silti olisi niistäkin tietenkään voinut satasella mennä takuuseen, kuten en mistään eläimestä mene - ne ovat kuitenkin eläimiä. Yksi virhe on luottaa aivan liikaa vaikka sitten siihen koulutukseen, koska vaistot menevät sellaisen yli lopulta, niin eläimillä kuin ihmisillä. Täydellinen hallinta on pelkkä illuusio.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.