Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä ravintoloissa pariskunnat, joissa nainen

Lähettäjä: maksaa, käy? 
Päivämäärä:   30.4.25 12:48:07

Täälläkin on ollut keskusteluja siitä, kumpi maksaa kun pariskunnat käy kahvilla tai ravintolassa syömässä. Suurin osa on ollut sitä mieltä, että molemmat maksavat omansa tai nainenkin voi tarjota miehelle. Itselle ei aikanaan sinkkuna treffeillä käydessä, deittaillessa saati vakituisesti seurustellessa tuollaista olettanut tai ehdottanut kuin yksi mies, joten ilmiö ei kokemukseni mukaan ole niin yleinen kuin täällä väitetään. Olenkin jonkin aikaa tarkoituksella "kytännyt" pariskuntia kun olemme puolison kanssa käyneet kahvilassa tai ruokaravintolassa ja edelleen väitän, että käytännössä miehet maksavat laskun. Molemmille oma lasku-tilanteita olen nähnyt päiväsaikaan ja muustakin käytöksestä päätellen kyseessä on olleet työasioissa tavanneet nainen ja mies. Ilta-aikaan en ole nähnyt tilannetta, jossa pariskunta tilaisi erilliset laskut tai nainen maksaisi koko laskun.

Emme juurikaan asioi pikaruokapaikoissa, kebab-paikoissa, buffetpaikoissa, vaan ihan tavallisissa ravintoloissa, joihin voi varata pöydän, tilata annokset listalta tarjoilijalta, joka tuo ne oikeilla lautasilla siistiin ja edellisten asiakkaiden jäljiltä tyhjään pöytään ja kaataa juomat. Näissä ei todellakaan suurin osa tai edes puolet naisista maksa mitään, vaan mies käsittelee laskun. Sitä ei tietenkään voi tietää, vaatiiko mies naiselta tämän osuuden myöhemmin herrasmiesteatterinsa jälkeen vai onko ravintolalaskun maksaminen tavallaan vastine sille kun nainen puolestaan käy työmatkalla kaupassa. Millaisissa paikoissa siis käyvät ne pariskunnat, joissa mies ei tarjoa naiselle vaan molemmat maksavat omansa tai nainen tarjoaa miehelle kun ei sellaisia juurikaan ainakaan ruokaravintoloissa näy?

Re: Missä ravintoloissa pariskunnat, joissa nainen

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   30.4.25 12:56:04

Se, kumpi maksaa siinä ravintolassa ei kerro siitä, kuka oikeasti on rahojen takana. Meillä maksetaan usein yhteisen tilin kortilla, eli vaikka mies hoitaakin maksutapahtuman, maksu oikeasti menee puoliksi. Ja mies useammin sen maksutapahtuman hoitaa, en tiedä miksi, varmaan siksi että hänellä on yleensä nopeammin lompakko kädessä ja laskukin useammin tuodaan miehen eteen.
Tai jos yhteisellä tilillä ei ole rahaa, saattaa mies maksaa ja tasataan sitten myöhemmin, esim. minä laitan enemmän rahaa yhteiselle tilille tai maksan miehelle.

Mutta kyllä minäkin olen maksanut ja joskus ihan omallakin kortilla, vaikka ollaan oltu ns. paremmassa ravintolassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.25 12:58:14

Kaikenlaisissa käydään. Vuorotellaan, kumpi maksaa mitäkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.4.25 12:58:46

Nuoriso ja opiskelijat noita laskuja jakaa eikä poikkis tarjoa, koska tasa-arvo ja 2000-luku ja mitä näitä nyt onkaan. Tosin ei silloin pidä kyllä tyttiksenkään tarjota, samoilla perusteilla.

Itse suostuisin vain siihen, että molemmille oma lasku tilaamistaan asioista. Laskun puolittaminen ja vuorotellen koko laskun maksaminen eivät ole reiluja kuin silloin, jos molemmat käyttävät jotakuinkin yhtä paljon rahaa ja itse en syö kuin metsätyömies, joten ei olisi tasapuolista minulle, kun siihenhän näissä vedotaan.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   30.4.25 13:06:24

En tiedä, mutta olisi kyllä ex sellainen mies, joka haluaisi ensin maksaa ravintolassa tai kahvilassa esiintyen kohteliaana tarjoajana, mutta haluaisi minun maksavan oman osuuteni myöhemmin. Ei siksi, etten voisi maksaa itsekin, mutta silloin maksan ihan jo siellä ravintolassa tai kahvilassa. En ole näyttelijä jonkun saiturin herrasmiesfantasiassa, jossa tämä haluaa esiintyä ulospäin jonakin muuna kuin mikä on oikeasti - pihi ja vielä nolo ehdottaessaan moista naurettavaa showta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.4.25 13:08:21

Meillä yleensä minä maksan, oltiin sitten siellä buffassa tai Palacessa. Johtuu yleensä saamastani ravintolaketjun henkilökunta-alennuksesta ja miehellä ei ole korttia yhteiseen tiliin ;)

Lähettäjä: JooEi 
Päivämäärä:   30.4.25 13:18:59

Olen sen verran vanhanaikainen, että jos olisin sinkku ja deittailisin/seukkaisin ja olisi omat rahat kummallakin, joko mies maksaisi (sekä paikan päällä että oikeasti) tai sitten kumpikin maksaisi omansa. Kokisin todella noloksi jos tarjoaisin miehelle; kuin olisin joku sugarmama tai niin epäviehättävä, että joudun tarjoamaan miehelle että se suostuu treffeille :D

Päivämäärä:   30.4.25 13:24:02

"En tiedä, mutta olisi kyllä ex sellainen mies, joka haluaisi ensin maksaa ravintolassa tai kahvilassa esiintyen kohteliaana tarjoajana, mutta haluaisi minun maksavan oman osuuteni myöhemmin."

En ainakaan itse koe, että pitkäaikainen puoliso maksaisi siksi, että yrittäisi jotenkin esiintyä. Paitsi ulkomailla, joissain maissa tarjoilijat saattavat kuittailla siitä että nainen maksaa ja siksi kivempi antaa miehen maksaa niin säästyy tuolta. Mutta suomessa ei ole tarvetta sen enempää esiintyä, mutta usein tarjoilijat suomessakin tuovat laskun miehelle, ellei naisella ole ihan selkeästi lompakko jo kädessä. Ja toisaalta meillä on vaan tullut rutiiniksi että mies useammin maksaa.

Mutta tästä huolimatta saatetaan tasata laskuja myöhemmin. Meillä kuitenkin ravintolalasku on usein 100-300 euroa. Vaikka meillä ei senttejä lasketakaan kotona, ei tuollaiset summat ole meille enää senttejä. Tai harvoin maksan miehelle suoraan, mutta esim. laitan sitten yhteiselle tilille vastaavan summan tms.

Lähettäjä: letta 
Päivämäärä:   30.4.25 13:25:54

Meillä maksetaan about vuorotellen, minä (nainen) ehkä vähän useammin, koska tienaan paremmin. Käydään ns. oikeissa ruokaravintoloissa, ei ketjupaikoissa jos ei ole pakko. Joskus myös pikaruokapaikoissa (lähinnä lounasaikaan).

Ulkomailla tehdään sovinnolla niin, että mies maksaa ravintoloissa, koska turhan usein tulee jotain ihmettelyä tai kiusallista kommentointia, jos minä maksan.

Ehkä olen sitten nolo sugarmama tai epäviehättävä, kun minusta on vaan reilua, että nainenkin maksaa ja en tykkää (enkä tykännyt nuorempanakaan) ylläpitää ja noudattaa mitään patriarkaalisia oletuksia siitä, että mies tarjoaa.

Päivämäärä:   30.4.25 13:31:18

Täälläkin suunnilleen vuorotellen. Viimeeksi minä maksoin vähän paremman illallisen ravintola Vårissa Porvoossa pari kuukautta sitten.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.4.25 13:31:30

Tavoista kiinni. Usein kuulee pariskuntien juttelevan, että kumpi maksaa ja sitten todetaan, että "Aivan sama, ota vaikka sinä". Monilla yhteistilit käytössä, joten ei voi yksinomaan päätellä miesten maksavan. Voi myös olla kyse tavasta tai tottumuksesta - minä maksan meillä varmaan 90% ruokaostoksista ja en ole kyllä ikinä uhrannut ajatustakaan sille, että miettiikö lähikaupan kassa, että eikö mies maksa ikinä.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   30.4.25 13:43:58

En tiedä ravintoloista. Mutta kun olin töissä rakennustarvikeliikkeessä ja hotellin respassa, kiinnitti huomiota, että jos pariskunta oli liikkeellä, vähintään yhdeksän kertaa kymmenestä nainen maksoi. Mies jää joko koko maksutapahtuman ajaksi kauemmas jo valmiiksi, tai mutisee vältellen että no maksa sä, kun tulee hetki kaivaa kortti esiin. Nainen voi näyttää yllättyneeltä mutta vain pari kertaa on suutahtanut ja sanonut jotain että nyt on kyllä jo sun vuoro.

Paitsi ulkomaalaisissa, joissa suhde on päinvastoin, mies maksaa lähes poikkeuksetta.

Suomalaismiehet osaa lompakkoloisimisen.

Päivämäärä:   30.4.25 13:45:20

"En ainakaan itse koe, että pitkäaikainen puoliso maksaisi siksi, että yrittäisi jotenkin esiintyä."

Tarkoitin tuolla sitä kun ei ole yhteistä taloutta, vaan vasta tapaillaan tai seurustellaan. Ihan sama, vaikka olisi seurusteltu 5 vuotta tai oltaisiin kihloissa, jos on omat taloudet ja mies maksaa esiintyen tarjoajana ja naisen pitää maksaa myöhemmin takaisin, se on naurettavaa ja noloa esiintymistä, jossa mies tietää olevansa tökerö, mutta itseäänkin hävettää niin ei kehtaa olla sitä oikeasti ja julkisesti.

Päivämäärä:   30.4.25 13:45:41

Ei ole käynyt mielessäkään, että laskun yksin maksaminen ja jälkikäteen tasaaminen olisi jotain esittämistä. Kuka edes jaksaa kiinnittää jotain huomiota siihen, miten joku muu laskunsa ravintolassa maksaa?

Kaikin puolin helpompaa maksaa kerralla koko lasku ja hoitaa jakaminen ja siitä keskustelu jossain muualla, jos sellaiselle on tarvetta.

Onko sekin esittämistä, että narikassa ei ala pukeutua tiskin edessä vaan kantaa vaatteet johonkin kauemmas pois muiden alta ja pukee vasta siellä. Esitänkö pärjääväni ilman toppatakkia pakkasessa?

Päivämäärä:   30.4.25 13:48:31

Meillä yleensä mies maksaa ravintolassa, koska mieheltä tulee luonnostaan se tarjoilijan pysäyttäminen ja laskun pyytäminen. Tällöin lasku myös tuodaan miehelle. Sitten joko tasataan myöhemmin tai minä maksan seuraavalla kerralla kauppareissun tmv.

Päivämäärä:   30.4.25 13:52:30

"mies maksaa esiintyen tarjoajana ja naisen pitää maksaa myöhemmin takaisin, se on naurettavaa ja noloa esiintymistä"

Se on noloa, JOS asiasta ei ole mitenkään sovittu etukäteen. Mutta moni saattaa olla jo etukäteenkin sopinut, että maksetaan puoliksi. Olen huomannut että joskus paremmissa ravintoloissa, jos ollaan kahdestaan syömässä, ei edes kysytä tuleeko samasta vai erikseen. Keskihintaisissa ja halvemmissa yleenä kysytään. Ja jos ei kysytä, on helpompi vaan että yksi maksaa laskun ja tasataan sitten myöhemmin, jos on sovittu että lasku maksetaan puoliksi.

Ja ulkomailla monissa maissa tosiaan oletus on, että mies maksaa. Suomi on ainut maa, missä olen edes pyytänyt laskun puolitusta, ulkomailla sellaisat ei välttämättä edes tunneta tai se on tosi hankalaa.
Eli myös jos on tottunut syömään ulkomailla ravintoloissa, suomessakin se voi mennä ihan tottumuksesta että maksetaan samasta.

Ja ulkomailla tosiaan kohtaa sitäkin, että tarjoilijat kuittailee siitä, jos nainen maksaa. Joskus näin on käynyt jopa suomessakin. Eli tämä ehkä on syynä siihen, miksi itse naisena annan mieluummin miehen hoitaa maksutapahtuman. Ei siis niinkään siksi että mies esittäisi itsensä takia, mutta että esitetään tarjoilijoille jotta vältytään kommenteilta.

Päivämäärä:   30.4.25 14:01:22

En ole ikinä ollut tilanteessa, jossa olisin naisena maksanut ravintolalaskun. Miehet ovat sen aina halunneet tehdä, vaikka olen tarjoutunut maksamaan kaiken tai vähintään omani. En ole siihen alkanut mitenkään puuttumaan, ovat olleet ihan järkeviä aikuisia ihmisiä ja selkeästi tietoisia siitä, mitä tekevät..

Lähettäjä: Tuiku 
Päivämäärä:   30.4.25 14:02:53

Minä maksan ruuat kotiin, mies maksaa ruuat kodin ulkopuolella.

Päivämäärä:   30.4.25 14:03:51

Maksetaan vuorotellen tai yhteiseltä tililtä.

Päivämäärä:   30.4.25 14:05:13

Me vuorotellaan maksajan roolia, käydään vaihtelevasti erilaisissa paikoissa.

Päivämäärä:   30.4.25 14:14:31

"Ei ole käynyt mielessäkään, että laskun yksin maksaminen ja jälkikäteen tasaaminen olisi jotain esittämistä. Kuka edes jaksaa kiinnittää jotain huomiota siihen, miten joku muu laskunsa ravintolassa maksaa?"

Ei välttämättä ravintolassa, vaan vaikka kotona tai jo autossa pitäisi maksaa takaisin. Kyse EI OLE siitä, ettenkö voisi maksaa itsekin omaa laskuani tai että vaatisin että deitin tai seurustelukumppanin pitäisi maksaa minun syömiseni. Kyse on siitä, että jos tälle ei käy se, että otetaan eri laskut vaan hän haluaa maksaa koko laskun = esiintyä tarjoavana herrasmiehenä, SE on esittämistä, johon en suostu. Joko mies on sitä miltä haluaa ulospäin näyttää = tarjoava herrasmies tai sitten on reilusti saita myös ulospäin ja otetaan eri laskut.

Joko nyt ymmärretty :D

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   30.4.25 14:17:27

minä maksan yleensä, siis naisena. käydään grillillä ja kiinalaisessa. joskus mennään hienompaan paikkaan, vaikka rossoon ja minä maksan. rahat myös tulevat minun tililtäni, ei miltään yhteiseltä :)

Lähettäjä: näin meillä 
Päivämäärä:   30.4.25 14:21:26

Mieheni ei ole suomalainen ja meillä ravintolalaskut maksetaan yleensä niin, mikä on käytännöllisintä: suomessa minä maksan ja mieheni kotimaassa hän maksaa.
Ja perusteena on ihan käytännöllisyys; minulta se laskun maksaminen, pöydän varaaminen jne on sujuvampaa ja aikaa sille yhdessäolemiselle ja viihtymiselle jää enemmän.
Mieheni kulttuurissa myös se ravintolassa käyminen on muutakin kuin syömistä: se on yhdessä vietettyä aikaa ja viihtymistä, josta hän omien sanojensa mukaan maksaa sen ruoan lisäksi. Olen samaa mieltä.
Sama pätee muihinkin juttuihin kuin ravintolaan: miehelläni on lapsia ja lapsenlapsia ja jos vietämme aikaa yhdessä Suomessa, maksan koko porukan pääsyliput jne. sujuvuuden takia. Ja kun minä käyn heidän luonaan, mieheni maksaa koko porukan minut mukaan lukien.

Lähettäjä: Duoda 
Päivämäärä:   30.4.25 14:26:44

"maksetaan puoliksi"
"missä olen edes pyytänyt laskun puolitusta"

Sori jos olen töykeä, mutta oletteko naiset ihan typeriä? Kai te ymmärrätte, että vaikka laskun puolittaminen on toki matemaattisesti ajattelen "tasan", niin jos peruste on se, että kumpikin maksaa omat kulunsa, se edellyttää että vain omansa maksava pariskunta liisa ja lasse ovat myös kuluttaneet kumpikin täsmälleen yhtä paljon rahaa? Jos liisa on syönyt ja juonut 60e ja lasse 100e ja lasku laitetaan puoliksi 160e/2=80e/hlö, liisa maksaa 20e lassen aterioinnista. Lasku on toki puolitettu, mutta liisa ei maksa vain omaansa vaan tarjoaa lasselle 20e:lla.

Ei se välttämättä tietenkään ole mikään mainitsemisen arvoinen asia normaalien ihmisten välisessä parisuhteessa, mutta jos lasse on niitä miehiä, jotka erikseen ilmoittavat, että minä en sitten naiselle tarjoa vaan kumpikin maksaa omansa koska tasa-arvo jaadajaada, niin naisen pitää sen verran ymmärtää ettei ilmiselvään k-setukseen suostu.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   30.4.25 14:31:10

Ollessani naimisissa vaimo kantoi käsilaukkua ja hänellä oli kortit. Ei käynyt edes töissä loppuvaiheissa, minä elätin perheen. Hän sai puolestani hoitaa muodollisuudet, yhteisiä tai mun rahojahan ne oli anyway. Jos halusi edes sillä tavalla päteä, ni mikäs siinä. Ei ollu mun miehisyydestä tai itsetunnosta pois.

Päivämäärä:   30.4.25 14:40:09

Duoda, kyllä me osaamme ravintolassa jakaa laskut ihan henkilöiden syömien ruokien mukaisesti. Ei tarvitse laittaa kirjaimellisesti puoliksi, vaan jokainen maksaa omansa.

Lähettäjä: Duoda 
Päivämäärä:   30.4.25 14:46:22

Ällö; minä käyttäisin termiä "laskut erikseen" kuten esim. kavereiden kanssa tehdään. Niin saitaa miestä en ole joutunut ottamaan, että ehdottelisi tuollaisia.

Päivämäärä:   30.4.25 14:50:22

Duoda,voi myös sanoa, että tilaisinne laskut, kiitos.

Päivämäärä:   30.4.25 14:55:05

"Sori jos olen töykeä, mutta oletteko naiset ihan typeriä? Kai te ymmärrätte, että vaikka laskun puolittaminen on toki matemaattisesti ajattelen "tasan", niin jos peruste on se, että kumpikin maksaa omat kulunsa, se edellyttää että vain omansa maksava pariskunta liisa ja lasse ovat myös kuluttaneet kumpikin täsmälleen yhtä paljon rahaa? Jos liisa on syönyt ja juonut 60e ja lasse 100e"

Eiköhän jokainen ymmärrä tämän. Ja usein ne, jotka haluavat maksaa itse laskunsa, myös jakavat laskun suoraan siellä ravintolassa tai sitten jälkikäteen kuitista tarkastellen. Vaikka puhekielessä puhutaankin puolittamisesta, ei se välttämättä takoita 50-50 jakoa, vaan esim. sitä että kumpikin tosiaan maksaa omansa.

Päivämäärä:   30.4.25 15:00:37

Meillä ihan sama, kumpi maksaa, se jolla kännykkä on lähempänä. Menee samalta kortilta ja samalta tililtä. Yhteiseltä tililtä, käytännössä miehen palkasta, koska sen palkka menee sille tilille. Samoin kaupassa, kaupassa mä useimmin maksan, mies pakkaa. Ravintolassa varmaan mies useammin maksaa. Mutta molemmissa tapauksissa siis ihan samalta tililtä.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   30.4.25 15:10:16

Lähettäjä--2

Päivämäärä30.4.25 12:56:04

Se, kumpi maksaa siinä ravintolassa ei kerro siitä, kuka oikeasti on rahojen takana. Meillä maksetaan usein yhteisen tilin kortilla, eli vaikka mies hoitaakin maksutapahtuman, maksu oikeasti menee puoliksi. Ja mies useammin sen maksutapahtuman hoitaa, en tiedä miksi, varmaan siksi että hänellä on yleensä nopeammin lompakko kädessä ja laskukin useammin tuodaan miehen eteen.
----

Me tehdään aivan samoin! Vain syntymäpäivinä toinen tarjoaa koko aterian.

Päivämäärä:   30.4.25 15:14:48

Me otetaan yleensä molempien ruoat samalle laskulle, mutta maksetaan kumpi milloinkin. Välillä toinen kuittaa MobilePaylla oman osuutensa maksajalle ja välillä maksellaan yksinkertaisesti vuorotellen. Ei oikein ole mitään selkeää systeemiä koska mennään milläkin tyylillä, mutta ehkä huolehditaan omistamme lähinnä arvokkaammissa paikoissa tai jos toinen on syönyt selvästi kalliimmalla. Tosin käymme kalliimmissa paikoissa lähinnä merkkipäivinä: vuosipäivinä on maksettu omat osuutemme, mutta synttäripäivinä toinen on kustantanut sankarin syömiset (emme osta tavaralahjoja).

Päivämäärä:   30.4.25 15:20:22

Me käydään ehkä keskimäärin kerran kuussa jossain ns. oikeassa ravintolassa. Laskun maksaa se, joka on kyseiseen ravintolaan menemistä ehdottanut. Mies ehkä vähän useammin haluaa paremmin syömään, eli sanoisin, että hän maksaa noin 7/12 ja minä noin 5/12 kerroista.

Nelikymppisiä ollaan ja minä tienaan noin 2/3 siitä mitä mies. Keskituloisia ollaan kuitenkin molemmat.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   30.4.25 15:23:30

"voi myös sanoa, että tilaisinne laskut, kiitos."

Usein tarjoilijat itse käyttää termiä erikseen, "tuleeko samasta vai erikseen" jos on 2 hlöä ja halutaan lasku.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.4.25 15:24:58

No meillä yleensä jompikumpi maksaa, mutta toinen maksaa sitten jälkeenpäin oman osuutensa toiselle MobilePaylla. Koska helpompaa se näin yleensä on, kuin laskun jakaminen siellä ravintolassa.

Ja ihan kaikenlaisissa paikoissa käydään.

"Sori jos olen töykeä, mutta oletteko naiset ihan typeriä? Kai te ymmärrätte, että vaikka laskun puolittaminen on toki matemaattisesti ajattelen "tasan", niin jos peruste on se, että kumpikin maksaa omat kulunsa, se edellyttää että vain omansa maksava pariskunta liisa ja lasse ovat myös kuluttaneet kumpikin täsmälleen yhtä paljon rahaa? Jos liisa on syönyt ja juonut 60e ja lasse 100e"

Oletko sinä ihan typerä? :'D Ei kukaan ole näin tyhmä - totta kai kumpikin maksaa OMAN osuutensa, ei omaa osuuttaan ja sen lisäksi osuutta toisen sapuskasta?

Päivämäärä:   30.4.25 15:31:25

Mies käy kaupassa ja maksaa ruokaostokset yksin, mutta kodin ulkopuolella syödessä maksetaan suunnilleen vuorotellen.

En pidä itseäni rumana tai epätoivoisena, vaan ihan hyvännäköisenä ja hyvätuloisena naisena.

Lähettäjä: vaan 
Päivämäärä:   30.4.25 15:31:49

"Ei kukaan ole näin tyhmä - totta kai kumpikin maksaa OMAN osuutensa, ei omaa osuuttaan ja sen lisäksi osuutta toisen sapuskasta?"

Laskun summan puolittamalla maksaa, jos molemmat eivät ole käyttäneet yhtä paljon rahaa.

Opiskeluaikana minulla oli kaveri, yliopistotutkintoa suorittava siis, jonka mielestä laskun summan puolittamalla molemmat maksaa yhtä paljon ja se on siis tasapuolista. Jouduin paperille laittamaan, että katso nyt, tässä on sun käyttämä osuus vaikka 30e ja tässä sun deitin vaikka 50e ja jos laitatte koko laskun summan puoliksi, sun deitti "voittaa" 10e, jonka sinä "häviät".

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.4.25 15:40:26

"Laskun summan puolittamalla maksaa, jos molemmat eivät ole käyttäneet yhtä paljon rahaa."

Niin, no minä en maininnut sanaa "puolittaminen" kertaakaan, vaan kirjoitin omien osuuksien maksamisesta.

Ja hei, sulla on tosiaan aika tyhmä kaveri. En kuitenkaan pidä yleisesti naisia niin yksinkertaisina, että he kuvittelisivat, että lasku maksetaan puoliksi kun toinen on syönyt 100 euron ja toinen 50 euron edestä.

Eiköhän suurin osa tässäkin topikissa ole tarkoittanut omien osuuksien maksamista, vaikka ovat ehkä puhuneet puolittamisesta. Vähän turhaa saivartelua siis.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.4.25 15:43:21

Meillä mies maksaa, rahat menevät yhteiseltä tililtä, mutta minusta on mukavaa kun ei tarvitse kaivaa lompakkoa esiin. Sama homma toimi myös silloin kun rahat tilille tulivat minulta, kyse ei meillä siis ollut miehen egosta vaan lähinnä omasta laiskuudesta. Sen sijaan ex halusi aina "maksaa" eli esittää ravintolassa tarjoavansa, mutta vaati rahat minulta jälkikäteen. On syystä ex.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.4.25 15:50:15

Kun me käymme ravintolassa syömässä, niin yleensä meidän "humputtelutilin" kortti on mun kännykän taskussa. Eli minä maksan.
Tosin se tili on yhteinen.
Meillä on yhteiset rahat. On ollut jo 35 vuotta. Ja tienaamme suurinpiirtein yhtä paljon nykyään.

Lähettäjä: vaan 
Päivämäärä:   30.4.25 15:52:01

"Eiköhän suurin osa tässäkin topikissa ole tarkoittanut omien osuuksien maksamista, vaikka ovat ehkä puhuneet puolittamisesta. Vähän turhaa saivartelua siis."

Jos joku sanoo "puolitetaan lasku" eikä "maksetaan omamme" niin oletus on hänen tarkoittavan laskun puolittamista, koska siitähän hän puhuu. Vai menetkö kampaajalle ja sanot, että saa ottaa pari senttiä ja kun kampaaja ottaa sen pari senttiä, ihmettelet että mikset ottanut 5 senttiä kun sitähän minä tarkoitin?

Lähettäjä: No se 
Päivämäärä:   30.4.25 15:57:31

"Sen sijaan ex halusi aina "maksaa" eli esittää ravintolassa tarjoavansa, mutta vaati rahat minulta jälkikäteen. On syystä ex."

Liekö sama ex meillä ollut. On kyllä noloa ja kertoo miehen luonteesta todella paljon. Toki jo se, ettei halua naista huomioida ja häneen käyttää euroakaan rahaa, mutta vielä enemmän se, että pitää kulisseja ja esittää olevansa fiksu mies, vaikka on kaikkea muuta.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   30.4.25 16:05:40

Käyttekö ulkomailla? Laskun jakaminen on mahdottomuus suuressa osassa maailmaa. Raha asiat hoidetaan ihannjossain muualla tai jokainen lätkii pöytään "riittävösti", eikä lokkeile.
Meilläkin Exän kanssa yhteinenbtili, josta hän maksoi, koskanhännon mies....ja siis ex.
Yhdennvarakkaammannpoikkiksennkanssa laskut meni suht tasan automaattisesti ilman keskustelua aiheesta. En tiedä seurasiko hän tilannetta, mutta koin tarpeelliseksi maksaa osani.
Nykyinen ex nyhtää joka pennin takaisin ja enemmänkin.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   30.4.25 16:05:55

"Sen sijaan ex halusi aina "maksaa" eli esittää ravintolassa tarjoavansa, mutta vaati rahat minulta jälkikäteen. On syystä ex."

Tällaiset miehet ymmärtävät itsekin, että naisella maksattaminen on noloa, siksihän ne tekee just noin.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   30.4.25 16:30:15

Minulle taannoinen ex selitti asiaa niin, että jos olisin ollut "köyhä", hän olisi tarjonnut ja maksanut kaiken, mutta koska en ollut niin hän ei minuun käytä senttiäkään. Koska hän määritti naisen "arvon" ja kohtelun ja huomioimisen tämän varallisuuden perusteella, hänestä tuli ex. Jos nainen on huomioimisen arvoinen vain "köyhänä" ja muuten ei, niin ei ole minun mies sellainen.

Lähettäjä: Narsis 
Päivämäärä:   30.4.25 16:40:54

"jos olisin ollut "köyhä", hän olisi tarjonnut ja maksanut kaiken, mutta koska en ollut niin hän ei minuun käytä senttiäkään"

Hän olisi siis halunnut jonkinlaisen kiitollisuudenvelan sille "köyhälle" tarjoamalla hänelle asioita, joihin tällä ei olisi ollut itsellään varaa ja lisäksi oli kateellinen "ei-köyhälle" naisystävälleen, jota siksi kohteli hienosti. Sellainen narsisti siellä.

Lähettäjä: Narsis 
Päivämäärä:   30.4.25 16:41:33

hienosti piti olla kohteli huonosti.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   30.4.25 16:55:14

Siinäpä hieno mies, siis nimimerkillä sivusta. Not.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   30.4.25 18:49:25

Muistan yhden vapun. Exän kanssa oli sovittu, käydään ravintolassa attona syömässä ja tullaan sitten mun luokse, olin varannut tarjottavia/meille siksi, kun minulla lemmikkejä.

Ravintolassa oli paljon muitakin tuttuja. Itse olin kuskina ja mun salaatti/pihvi/sorbetti/jäävesi kustansi noin 45€. Exä alkoi laskemaan jossain vaiheessa ja päätti maksetaan syömiset tasan seurueen kesken ja ei halunnut tarjota mun osuutta. Tasan jaettu osuuteni olisi ollut 180€.
Hetken mietin ja totesin seurueella maksan oman osuuteni, en teidän juomisia, koska olen kuskinakin. Muille tämä ok, exä känisi vastaan ja lopulta kaverinsa lainasi hänelle rahaa.

Päätti kuulemma lähteä baariin, soittaa sit kun voi tulla hakea.
Pistin estoon, soittakoot kelle haluaa. Taksejakin saa edullisemmin oli hänellä kova pelimieslougan...

Jälkeenpäin ajatellen tein fiksusti. Ruokalaskut exän hävittyä kämpältäni pienenivät noin 200€/vko (leikkeleitä, wolttiruokia jne. kuluu nimittäin vähemmän).

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.4.25 18:57:08

Kääk mikä lokki Marilla oli.

Vielä vuosituhannen vaihteessa oli sellaisiakin ravintoloita (ei Suomessa), että daameille tuotiin ruokalistat, joissa ei näkynyt hintoja. Näissä piireissä pariskunta ei jakanut laskua tasan...

Lähettäjä: gh 
Päivämäärä:   30.4.25 18:59:39

Aloittaja on nainen. Kuinka monelle miehelle hän on itse ehdottanut maksavansa? Vai onko pitänyt itsestään selvänä, että mies vastaa maksuista eikä ole tarjoutunut maksamaan edes omaa osuuttaan eikä varsinkaan miehen?

Monilla pariskunnilla on enemmän tai vähemmän yhteiset rahat, joten ei ole mitään väliä, kumpi mitäkin maksaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.4.25 19:01:39

Gh: en ole aloittaja, mutta esimerkiksi eilen kaupassa sanoin miehelleni, että minä maksan. Hän vastasi, että maksaa kun on kerrankin mukana maksamassa. Tankkasi myös autoni kuten aina ja maksoi syömiset. Mutta tarjottu on.

Päivämäärä:   30.4.25 19:10:29

Miksi lasku pitäisi puolittaa, jos syödään ja juodaan eri ruokia? Silloinhan se joutuu maksamaan turhasta, joka syö ja juo halvempaa. Olen ehkä vanhanaikainen, mutta minusta kumpikin maksaa omansa, paitsi jos rahat ovat pitkäaikaisessa parisuhteessa jollakin tavalla yhteisiä.

Lähettäjä: Hs 
Päivämäärä:   30.4.25 19:16:38

"Monilla pariskunnilla on enemmän tai vähemmän yhteiset rahat, joten ei ole mitään väliä, kumpi mitäkin maksaa."

Kaikilla ei todellakaan ole, esim. minulla ja miehellä. Yhteiset kulut jaetaan, mutta muuten molemmilla on omat rahat, joita saa käyttää miten haluaa. Ravintolassa se maksaa, joka pyytää/kutsuu, se on ihan yleinen käytäntö meillä ja kavereilla.

Ja aloituksessahan ei ollut kyse avo-/avioliitosta vaan "treffeillä käydessä, deittaillessa saati vakituisesti seurustellessa". Ei omissa talouksissa asuvilla saati vierailla ihmisillä yhteisiä rahoja ole, ellei jotakuta ole uunotettu ja kunnolla.

"onko pitänyt itsestään selvänä, että mies vastaa maksuista eikä ole tarjoutunut maksamaan edes omaa osuuttaan eikä varsinkaan miehen?

Sanotaanko nyt vaikka sillä tavalla, että tietynnäköisille ja -tyyppisille naisille, jotka liikkuvat tietynlaisissa piireissä, tarjotaan itsestäänselvyytenä, koska kyseiset henkilöt osaavat muutenkin käyttäytyä. Ei esim. syödä päällysvaatteet yllä, mätetä kaikkea sekaisin samalle lautaselle, mässytetä suu auki, joka toinen sana on v-alkuinen ja tarjoilijaa kutsuta sormia napsauttelemalla tai viheltämällä. Naisen ei todellakaan oleteta ehdottelevan mitään laskun jakamista saati miehelle tarjoamista, se olisi jo epäkohteliasta, kuin miehellä ei olisi varaa.

Btw, kuinka miehen perään ja vaikeasti ketään edes treffeille saati suhteeseen saava pitää naisen olla jos luo ensideiteillä käytännön, että hän tarjoaa miehelle? On vielä ok, että molemmat maksavat omansa eikä kukaan tarjoa kenellekään, mutta nainen yrittämässä miestä niin innolla että maksaa miehenkin osuuden, huh.

Lähettäjä: ahne saituri 
Päivämäärä:   30.4.25 19:24:05

Kaverilla oli Marin exän kaltainen kalliiksi tullut miesystävä, joka oli ilmoittanut jos suhteen alussa, että hän ei tarjoa edes kahvia kunkäyvät jossakin. Ei ollut tarjonnut, mutta kun kaveri oli tehnyt heille luonaan ruokaa, mies oli syönyt koko kattilallisen tai uunivuoallisen (riippumatta siitä, oliko määrä 4 tai 6 hlölle) kuten myös salaatin ja kahvipöydästä koko keksipaketin tyhjäksi. Kun kaveri oli alkanut laittaa ruoan lautaselle, ottaa töihin varaamansa annoksen erikseen ja laittaa kahvileipää esille vadille, mies ei enää ollut käynyt kaverin luona. Voi sitä kai noinkin saita säästää :DDDDDD

Päivämäärä:   30.4.25 19:40:54

Meillä on erilliset rahat ja maksetaan vuorotellen. Erillisiä laskuja ei oteta koskaan. En ota edes kavereiden kanssa vaan aina jompikumpi maksaa koko laskun eikä ikinä siirrellä rahaa jälkikäteen. Kakolan ruusu ja kaskis viimeisimmät missä syöty.

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   30.4.25 20:13:22

Jos olisin sinkku ja deitti ilmoittaisi, että en tarjoa sinulle vaikka ns. kutsun sinut kanssani treffeille kahvilaan tai ravintolaan niin ei tulisi mitään treffejä. Miksi ihmeessä olisin kiinnostunut parisuhteesta sellaisen kanssa, joka jo alussa ilmoittaa etten ole edes treffitarjoilun arvoinen? Miksi hän kohtelisi minua sen paremmin myöhemminkään, koska itse olisin suostunut siihen, ettei minua tarvitse huomioida? Ihmiset kohtelee tasan niin kuin niiden antaa kohdella, siksi suhteen alussa miellyttämisenhalussaan ei kannata laskea standardiaan, koska silloin määritellään rajat.

Kun joku kertoo sinulle, millainen hän on, kannattaa uskoa, koska sellainen hän on. Jos mikä tahansa kelpaa ja riittää niin ei kai siinä, mutta en osta autoakaan, jossa on vikaa jo koeajon aikana.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.4.25 20:34:16

Me maksetaan milloin mitenkin. Ihan suhteen alussa lasku otettiin erikseen molempien ollessa köyhiä opiskelijoita. Suhteen vakiinnuttua jompikumpi hoitaa laskun vähän sen mukaan miten kulujen jako muuten on sattunut menemään viimeaikoina. Esim. yksi maksoi hotellin, niin toinen maksaa ravintolan. Joskus 10-15v sitten eteläeuroopassa oli vielä niin vanhanaikaista, että omaksi huviksemme hoidin naisena ravintolalaskuja tarjoilijoiden ilmeiseksi hämmennykseksi. Viime vuosina on usein mennyt niin päin, että minä hoidan junalippujen hankinnan ja mies maksaa sitten ravintolassa. Sitten taas jos ollaan miehen autolla liikenteessä, niin minä maksan ravintolalaskun miehen hoitaessa kaikki auton kustannukset.

Käydään enimmäkseen paikallisissa vähän paremmissa paikoissa. Esim. Porvoossa tykättiin Meat Districtistä ja käytiin siellä usein ennen tulipaloa, Oulussa tykättiin Ostroferiasta sen vielä ollessa toiminnassa. Italica Taberna Oulussa on ollut tervetullut uusi tulokas.

"Jos liisa on syönyt ja juonut 60e ja lasse 100e"
-Miten usein käy niin, että samassa ravintolassa yhdessä ruokaillessa toisen osuus laskusta on prosentuaalisesti noin eri suuruinen? Toki jotain muutaman euron eroja annosten välillä usein on, mutta tuossa toisen pitäisi jättää annoksia väliin...

Lähettäjä: petite 
Päivämäärä:   30.4.25 20:42:21

"Miten usein käy niin, että samassa ravintolassa yhdessä ruokaillessa toisen osuus laskusta on prosentuaalisesti noin eri suuruinen? Toki jotain muutaman euron eroja annosten välillä usein on, mutta tuossa toisen pitäisi jättää annoksia väliin..."

Esim. meillä aina. Mies on pitkä ja iso salimake ja minä hoikka ja siro ja haluan pysyäkin sellaisena. Mies on isoruokainen, koska salitreeni ja iso koko, ottaa useimmiten alkuruoan, pääruoaksi jonkun pihvin kera lisukkeiden, jälkiruoan ja usein juomaksi viiniä tmv. Minä otan vain pääruoan ja juomaksi vettä. En minä voisi syödä yhdellä aterialla sellaisia määriä kuin mies ja hänelle minun annokseni olisi vastaavasti liian vähän. Jos laittaisimme laskun puoliksi, se ei olisi millään tavalla tasapuolista (minulle) vaan minä tarjoaisin miehelle joka kerta.

Lähettäjä: No tuota 
Päivämäärä:   30.4.25 22:05:03

"tuossa toisen pitäisi jättää annoksia väliin..."

On oltava tosi hintelä mies tai lihava nainen jos molemmat syövät aina yhtä paljon. Sekä oma mies että kavereiden miehet syö paljon enemmän kuin puolisonsa, tosin me naiset olemme kaikki hoikkia tai normaalipainoisia ja miehet rotevia. Ei menisi ravintolasku tasattaessa oikeasti tasan.

Päivämäärä:   30.4.25 22:15:29

Miten tämän nyt ilmaisisi... Surullista miten paljon on köyhiä reppanoita, jotka eivät ole koskaan päässeet treffeille ja joutuvat fantasioimaan sellaisista nettifoorumilla.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   30.4.25 22:22:05

"Surullista miten paljon on köyhiä reppanoita, jotka eivät ole koskaan päässeet treffeille ja joutuvat fantasioimaan sellaisista nettifoorumilla."

Vielä surullisempaa on se jos kuvittelee olevansa oikeilla treffeillä, vaikka joutuu maksamaan oman ruokansa.

Päivämäärä:   30.4.25 22:33:25

"ottaa useimmiten alkuruoan, pääruoaksi jonkun pihvin kera lisukkeiden, jälkiruoan ja usein juomaksi viiniä tmv. Minä otan vain pääruoan ja juomaksi vettä."

-Eli menet ravintolaan katsomaan vierestä, kun toinen nautiskelee ruuasta? Painon hallinta ja urheilullisen elämäntavan extrakulutus on mahdollista hoitaa siellä muun arjen puolella. Harva syö ravintoloissa päivittäin ja kaikilla aterioilla.

Lähettäjä: petite 
Päivämäärä:   30.4.25 22:57:38

"Eli menet ravintolaan katsomaan vierestä, kun toinen nautiskelee ruuasta?"

Teet nyt oletuksia, ehkä itsesi perusteella. Minulle mahdollisimman paljon ja ähkyksi itsensä syöminen ei ole nautiskelua, ei myöskään rasvainen ruoka ja valmistusmenetelmä. Pitäisikö minun siis syödä kuin mies, jotta "nautiskelisin" ruoasta, jollaisesta en edes pidä? Miksi? Koska olen hoikka? En syö myöskään koko sipsipussia kerralla, "nautiskelisinko" ehkä enemmän jos söisin? Ei sinänsä mitään outoa, fatsheimausta paheksutaan mutta fitsheimaus on saatu tilalle.

Miksi et muuten ihmetellyt, miksei mieheni voisi nautiskella ruoasta syömällä vähemmän ja kevyemmin? Niinpä. Miestä ei muuten lainkaan haittaa, että en "nautiskele" ravintolassa samanlaista annosta kuin hän, koska hän ymmärtää kalorien, kulutuksen ja painon liittymisen toisiinsa.

Lähettäjä: Ettämitenoli 
Päivämäärä:   30.4.25 23:31:57

Mitä ihmeen ruoasta nautiskelua määrään liittyen nyt taas? Ruoastako ei voi nautiskella, jos sitä ei syö paljon? 100g samaa ruokaa ei ole yhtä hyvää kuin 400g?

Ja kai jokaiselle nykyaikana on selvää, että mitä isompi henkilö, sitä suurempi kalorintarve vaikka ei tekisi muuta kuin lojuisi sohvalla, saati jos iso henkilö tekee fyysistä työtä tai saliharjoittelee. Jos nainen on hoikka alle 60kg toimistotyöntekijä ja harrastaa tyyliin pilatesta miehen ollessa yli 100kg salikarju raksaukko, niin eihän he nyt voi syödä yhtä paljon ellei nainen tavoittele myös 100kg. Eikä hoikka (siis oikeasti hoikka) nainen edes voi syödä samaa määrää kuin iso mies, hoikalla ei ole isoa mahaa, tilavuudeltaan eikä ulkoisesti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.4.25 23:34:57

Meillä mies maksaa laskun, mutta miehellä on rinnakkaiskortti ja käyttöoikeus mun nimissä olevaan tiliin, mikä on meidän taloustili.

Samoin annan aika nopeaan kaikki purkit miehelle avattavaksi vaikka varmaan ähräämällä saisin itsekin ne auki. Samoin painavimmat kauppakassit.

Täytyy kaupungistuneille luolamiehille jotain hommaa vielä tarjota että saavat olla MIEHIÄ.

Päivämäärä:   1.5.25 08:32:21

"Miksi et muuten ihmetellyt, miksei mieheni voisi nautiskella ruoasta syömällä vähemmän ja kevyemmin?"

-Kommenttini sisältää käytännössä ihmetyksen juuri tästä asiasta, jos luet ensimmäistä lausetta pidemmälle. Mies voisi hoitaa muilla aterioillaan sen extra-suuren kaloritarpeensa ja mennä kanssasi ravintolaan, jossa annoskoko sopii teille molemmille siten, että syötte samaa tahtia. Yhtälailla sinulla on mahdollisuus jättää osa ruuasta lautaselle, jos annoskoot on liian isoja jossain paikassa. Nautiskelussa kyse ei ole siitä, että mättää itsensä ähkyyn, vaan siitä, että on jotain hyvää maisteltavaa, eikä tarvitse pelkän vesilasin äärellä odotella toisen syömistä.

Ja tottakai katson asiaa omasta näkökulmastani: kokisin todella oudoksi istua odottelemassa ravintolassa syömättä mitään toisen/muiden syödessä alkuruokiaan ja jälkiruokiaan. Eteenkin, jos et sillä aikaa edes nautiskele jostain hyvästä juomasta, vaan pyörittelet pelkkää vesilasia.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   1.5.25 08:40:38

Mitäpä jos sitä voi nautiskella myös ihan siitä yhteisestä hetkestä kivassa ympäristössä oman rakkaan seurassa, ilman että tarvitsee ihan koko ajan nautiskella samaan aikaan jostain syömisestä/juomisesta? Jospa sitä ihan mielellään viettää yhteistä aikaa ja keskustelee toisen kanssa, ja on sen verran kärsiväklisyyttä että pystyy antamaan tämän rauhassa syödä haluamansa kokoiset annokset haluamiaan ruokalajeja vaikka itse syö vähemmän? Eikä koe hukkaan heitetyksi ajaksi jos omassakin suussa ei ole joka hetki jotakin? Jospa on sen verran valveutunut ettei nautiskele hyvän ruuan kippaamisesta hävikkiin vaan tyytyy ottamaan vain sen minkä haluaa ja voi syödä?

Voi herranjestas.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.5.25 08:47:43

Jos mies on joko köyhä tai pihi, tai jopa molempia, ei semmoisen kanssa ole edes mitään järkeä mennä ravintoloihin. Laitetaan ruokaa kotona; paljon halvemmaksihan se tulee. Jos reissussa pitää saada ravintoa, nainen voi kyllä maksaa Hesen kassalla.

Niissä ravintoloissa ei ole mikään välttämättömyys käydä.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   1.5.25 08:56:29

"Jos liisa on syönyt ja juonut 60e ja lasse 100e"
-Miten usein käy niin, että samassa ravintolassa yhdessä ruokaillessa toisen osuus laskusta on prosentuaalisesti noin eri suuruinen? Toki jotain muutaman euron eroja annosten välillä usein on, mutta tuossa toisen pitäisi jättää annoksia väliin...

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Näin käy usein, jos toinen haluaa juoda aterialla vain jäävettä (toinen juo esim. olutta/viiniä/konjakin).
Osa haluaa jälkiruuan, itse mieluummin jätän sen pois, koska en vaan pidä useimmista makeista jälkiruuista.

Oma mieheni usein haluaa ravintolassa yrttietanoita ja itse en todellakaan sellaisia halua, vaan salaatti alkupalana riittää.

Näillä kolmella saa ravintolaillallisen hintaan helposti lisää hintaa 40-80€. Riippuen hintatasosta.

Toisaalta olisi aika kamalaa, jos minä joutuisin syömään etanoita tai mies ei saisi syödä niitä etanoita, jonkin kulurakenteen jaettavuuden mukaan. Veisi aika paljon ravintolaillalisen nautnnosta pois.

Lähettäjä: dame 
Päivämäärä:   1.5.25 09:18:27

Meillä minä maksan useammin ravintoloissa ja kaupoissa. Miehellä paljon pienemmät tulot, ja maksaa muita yhteisiä kuluja ja laskuja meidän keskinäisen sopimuksen mukaan. Jos hän ehdottaa ulos syömään tms lähtöä, hän yleensä myös haluaa maksaa. Useimmiten käydään perustasoisissa tai vähän paremmissa ravintoloissa, periaatteena että ravintolasta pitää saada parempaa ruokaa kuin kotona. Mun kriteerit ravintolalle on myös ehdottomasti korkea siisteystaso ja ammattimainen palvelu, mukava ilmapiiri sisustuksineen ja kattauksineen. Kauniit, yllättävät astiat ja ajankohtainen, erottuva menu niin thumbs up :) Olen itsekin ravintolakokki ja osaan tehdä hyvää ruokaa kotona, joten en halua lähteä syömään jotain ihan mitä vaan johonkin rasvankäryyn tai ketjuhuttulaan.

Päivämäärä:   1.5.25 09:44:02

Ja: yleensä treffeilläkin ruoka maksetaan. Vähintään yksi treffeillä oleva oman ruokansa maksaa. Mikä on ongelma?

Se on eri juttu, jossa joku osapuoli on kutsunut treffeille. Yleinen käytäntö on se, että kutsuja maksaa, olipa hän sitten sukulainen, työnantaja, satunnainen seuralainen.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   1.5.25 10:18:48

Kyllä seon varma tapa saada illalla pillua, kun hoitaa maksuhommat reilusti.
Ainakin tähän asti on toiminut.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   1.5.25 10:30:34

Minusta miehen tehtävä on maksaa. Mutta minun kaveripiirini on myös sellainen, että tarjoamme toisillemme. Emme laske jokaista penniä puoliksi. Olisi omituista, että taso ns laskisi ja miehen kanssa ollessani maksaisin enemmän.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.5.25 12:27:00

"Tällaiset miehet ymmärtävät itsekin, että naisella maksattaminen on noloa"
Minkä takia sitten miehellä maksattaminen ei ole noloa?

Käännetäänpä yhdestä aiemmasta kommentista sukupuolet toisin päin:
"Btw, kuinka naisen perään ja vaikeasti ketään edes treffeille saati suhteeseen saava pitää miehen olla jos luo ensideiteillä käytännön, että hän tarjoaa naiselle? On vielä ok, että molemmat maksavat omansa eikä kukaan tarjoa kenellekään, mutta mies yrittämässä naista niin innolla että maksaa naisenkin osuuden, huh."
Eikö kuulostakin tosi oudolta ajattelutavalta?

"Vielä surullisempaa on se jos kuvittelee olevansa oikeilla treffeillä, vaikka joutuu maksamaan oman ruokansa."
Ja mies parka kuvittelee olevansa oikeilla treffeillä, kun oikeasti se nainen on maksullinen.

Uskomatonta, että vielä 2020-luvulla on tällaista 1950-luvun ajattelua. Silloinhan naiset eivät usein edes olleet työelämässä, saati tienanneet hyvin, joten ihan ymmärrettävää että mies tarjosi. Ja monet näistä miehen tarjoamista vaativista väittävät kannattavansa tasa-arvoa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.5.25 15:06:54

Jompi kumpi maksaa yhteiseltä taloustililtä, ihan sama mitä on tilannut ja kuinka paljon. Ei yhteisessä taloudessa viitsi ihan kaikkia jakaa tasan mitä ostetaan ja käytetään :D tienataan saman verran.

Lähettäjä: Kaikenlaista onkin 
Päivämäärä:   1.5.25 15:18:11

"Ja monet näistä miehen tarjoamista vaativista väittävät kannattavansa tasa-arvoa."

Ei vaan pihimiehet ne vetoaa tasa-arvoon ettei vaan tarvitse olla naisille edes peruskohtelias ja huomaavainen, saati tarjota kahvikupillistakaan treffeillä. Samat pihimiehet kuitenkin kiukuttelee (jos ovat suhteeseen päässeet) naiselle siitä, ettei nainen kysy heiltä apua joka taulunripustamisessa "kun pitää olla niin itsenäinen". Selvä, nainen seuraavan kerran kysyy ja saa todeta, että pihimiehen avuliaisuus olikin ostopalvelu, joka pitää maksaa takaisin rahalla vaikka pihimies ei tarjoutuessaan ilmoittanut, että taulunripustaminen maksaa sitten 10e että tehdäänkö diili.

Pihi ihminen ei tarjoa, mutta ei tee itselleen ilmaista asiaakaan ilmaiseksi. Pihi haluaa maksun itselleen ilmaisestakin tuotteesta antaessaan sen toiselle. En olisi uskonut, että sellaisiakin ihmisiä on "tää x tuli kaupan päälle, ANNAN sen sulle kun en mä tarvitse" ja myöhemmin "niin sä oot velkaa mulle sen x:n hinnan".

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   1.5.25 16:19:16

Minä maksan ihan itse koko perheen, koska tienaan 3x enemmän kuin mieheni. Ja valitsen myös ravintolan omien kriteerien ja sen hetkisen fiiliksen pohjalta.
Viimeksi tosin kävi niin, että kokeiltiin uudehkoa kreikkalaista ja sen verran edullinen ja vain kaksi syöjää, niin mies maksoi sen.
Vieraiden kanssa naksan oman osuuteni.
Ja tuo on totta, että monissa maissa erilliset laskut aiheuttavat silmien pyöritystä ja huokailuja. Silloin yksi maksaa ja hotellin baarissa yömyssyn ääressä setvitään lasku.

Lähettäjä: dee 
Päivämäärä:   2.5.25 19:04:53

Taannoin olin puheissa tällaisen "tasajakomiehen" kanssa ja jotenkin selittelynsä siitä, kuinka nykyaikana eivät enää päde perinteiset sukupuolinormit, joissa mies tekee aloitteen, tarjoaa naiselle treffeillä (ihan golddiggereiden hommaa) ja kantaa tämän kauppakassit, alkoi vaikuttaa vain itsekkyydeltä. Naisen tietenkin kuuluu huolehtia ulkonäöstään, pukeutua naisellisesti ja olla pitkähiuksinen ja aloitteen tekevä nainen kyllä käy jos on hyvännäköinen, mutta vähän häiritsee kun se juoksee miesten perässä. Sukupuolinormit oli tosi vanhanaikaisia kun miehen pitäisi vaivautua, mutta ihan päteviä kun onkin miehen miellyttämisestä kyse.

On sitten kumpi tahansa tärkeää, se että mies tarjoaa tai se että kumpikin maksaa omansa, paras keino selvittämiseen on mennä ensimmäisillä treffeillä joko ruokaravintolaan tai kahvilaan. Ei tule tuhlattua kummankaan aikaa jos heti alussa selviää, että ei olla lainkaan samalla sivulla.

Päivämäärä:   2.5.25 19:57:47

"Ja monet näistä miehen tarjoamista vaativista väittävät kannattavansa tasa-arvoa."
"Ei vaan pihimiehet ne vetoaa tasa-arvoon ettei vaan tarvitse olla naisille edes peruskohtelias ja huomaavainen, saati tarjota kahvikupillistakaan treffeillä."

Jaa, siis te tarjoamista vaativat ette kannata tasa-arvoa, vaan pelkästään ne typerät pihimiehet. Okei, sittenhän se on tärkeää selvittää miehen suostuvaisuus elättämiseen, jos trad wifeksi aikoo.

Lähettäjä: _^_ 
Päivämäärä:   2.5.25 20:23:54

"tärkeää selvittää miehen suostuvaisuus elättämiseen, jos trad wifeksi aikoo"

No tietenkin, se vähän niinkuin on homman idea tuossa. Samoin kuin on hyvä selvittää, onko deitti pihimies jos ei halua kaverisuhteeseen, josta kuitenkin pitää puhua parisuhteena vaikka mies kohtelee naisystäväänsä kuin kavereitaan. Paitsi että kaverille voi tarjota kaljan, naisystävän pitää maksaa se itse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.5.25 20:33:21

Mies maksaa aina, jos on itse paikalla. Joskus jos haen jotain kotiin syötäväksi, niin maksan itse.

Päivämäärä:   3.5.25 00:51:08

Meillä mies usein maksaa kun tienaa vähän enemmän. Sitten taas jos mietin esim lapsuudenperheen reissuja, kyllä äitini on vähintään yhtä usein maksanut. Toki hän tienaakin enemmän kuin isäni. Toisaalta myös vanhemmillani on yhteinen talous. Mutta siis äitini sitä korttia varmaan useammin on ravintolassa vinguttanut, myös siksi että pitkään vanhempieni jako oli, että isäni maksaa laskut ja äitini muut kulut.

Päivämäärä:   3.5.25 01:38:34

Minä annoin joskus nuorena exälle rahaa ennen ravintolaan menoa, että voi maksaa niillä, koska miehen kuului maksaa. En muista enää, miten tämän asian ex esitteli, mutta huvitti niin silloin kuin edelleenkin.

Lähettäjä: xdf 
Päivämäärä:   3.5.25 06:57:25

Heteropareissa mies on usein voimakkaampi kuin nainen ja toiseksi nainen on poikkeuksetta se, joka tekee lapset itse. Biologia ei ole vielä muuttunut mitenkään. Siksi on perusteltua olettaa, että mies osallistuu enemmän fyysistä voimaa vaativiin hommiin.

Edelleen miehille maksetaan usein enemmän kuin naisille. Siksi olisi hölmöä edellyttää, että nainen maksaa paitsi tietenkin silloin, kun nainen on se, joka kutsui. Sama homma, onko kutsuja parikymppinen opiskelija, joka kutsuu treffeille kalliiseen paikkaan vai seitsemänkymppinen mummo, joka kutsuu lapsenlapsensa samaan paikkaan.

Pitkäaikaisissa parisuhteissa on eri juttu, koska silloin rahat ovat yleensä enemmän tai vähemmän yhteisiä tai kuluja maksaminen on jotenkin sovittu ja jaettu.

Päivämäärä:   3.5.25 08:03:54

Xdf tuossa edellä vertaa naista köyhään opiskelijaan tai lapsenlapseen. Vaikka nykyisin monesti kuitenkin nainen tienaa vähintään saman kuin mies. Välttämättä ei olla lapsiakaan hankkimassa, jolloin nainen jäisi jossain vaiheessa pienituloiseksi, eikä ainakaan joka hemmetin tindertreffin kanssa. Ja kun siellä tinderissä mätsi tulee ja treffeistä sovitaan, kumpi se on joka kutsuu? Monen naisen tulkinnan mukaan mitä ilmeisimmin aina mies. Hieman myös epäilen, maksavatko nämä kaikki myös kaverinsa safkat ja drinkit, jos tätä seuraksi pyytää.

Itse pidän vähän alentavana, jos minulle halutaan ruokia tarjota. Ihan kuin olisin niin köyhä ettei olisi varaa omia maksaa. Rahaa tulee tilille sentään nelisen tonnia netto joka kuukausi, lisäksi sivutöistä vähän ja sijoitusasunnon vuokrat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.