Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raaskitko hävittää viherkasveja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 21:51:36

Mulla on aina ollut ongelma etten raaski. Vaikka olisi mikä todella ruma kasvi josta kuollut 95%, ajattelen etten silti raaski.

Nyt mulla on orkideoita jotka ei ole kukkineet koko aikaa mitä tässä olen asunut ja se on kuusi vuotta ja en jaksaisi enää katsella noita tylsiä vihreitä lehtiä jotka vie vaivaa että kastelen ja lannoitan ja hoidan. Hoidan niitä ihan oikein mutta kuulemma hormonaalisesti kukitettuja ei aina saa enää ikinä kukkimaan uudelleen. Mulla on kaksi muutakin orkideaa samalla hoidolla jotka tekee vuosittain aivan ihanat kukat! Mutta en vaan saa viskattua niitä menemään.

Lisäksi on rumia juoruja ja rönsyliljoja joiden lehdenpäät ruskettuu kuivan huoneilman takia mutten raaski heittää pois. En jaksaisi hoitaa niitä enää kun mitään iloakaan ei ole mutta en raaski hävittää ja kertailmoituksella annetaan ryhmäänkään niin ei kukaan ottanut.

Miksen raaski hävittää niitä. Kannustakaa minua.

Re: Raaskitko hävittää viherkasveja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 21:56:29

Mulla sama. Kasvin pitää ensin kuolla että sen voi heivata. Ennemmin pelastelen huonokuntoisia roskiksesta kuin hävitän omani. Joo ne on vaan kasveja mut silti :D

Päivämäärä:   29.4.25 22:08:16

En tietenkäön hävitä mitään jossa edes vähän elämää jäljellä

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   29.4.25 22:13:20

Täällökin ilmoittautuu yksi en-raaski-hävittää ihminen! Joskus on pakko heittää jotain poiskin kun kasvit jakautuvat liikaa, mutta sydäntä särkee aina kun joudun heittämään pois hyväkuntoisen taimen tai kasvin joka on minulle jostain syystä rakas vaikka olisi huonokuntoinenkin.

Lähettäjä: kipa 
Päivämäärä:   29.4.25 22:33:27

En raaski, nytkin on ruma kukkimaton saint paulia mutta siinäpä olkoon, tämä on kukkien turvakoti:D

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   29.4.25 22:37:02

En raaski minäkään, mutta nyt kesää vasten voi heittää ei-toivotut kasvit pihalle isompiin ruukkuihin ja antaa syksyllä hupsis vain, pakkasen tehdä tehtävänsä.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   29.4.25 22:46:52

En, sen takia hukun niihin..

Lähettäjä: tassu 
Päivämäärä:   30.4.25 06:25:27

"Nyt mulla on orkideoita jotka ei ole kukkineet koko aikaa mitä tässä olen asunut ja se on kuusi vuotta ja en jaksaisi enää katsella noita tylsiä vihreitä lehtiä jotka vie vaivaa että kastelen ja lannoitan ja hoidan."

Jos kyse on tavallisista perhosorkideoista, hoidat liikaa. Hyvä tapa saada orkki kukkimaan on unohtaa se oman onnensa nojaan pariksi kuukaudeksi, sitten hiukan vettä ja taas unohdus. Lannoitetta vasta sitten kun kukkii.

Mutta joo, en raaski. Vasta kun kaikki lehdet on ruskeita...

Lähettäjä: Kiinanruusu kuolee 
Päivämäärä:   30.4.25 06:54:19

Olen kasvien suhteen optimisti ja annan niille tilaisuuden aika kauan osoittaa epäonnistuneeni.
Elämä on luopumista ja se on hyvin ikävää.
En kannusta sinua siihen vaan kannustan olemaan kärsivällinen mutta antavan ainakin viidessä vuodessa jo periksi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.4.25 07:39:54

Santpaulian saat kukkaan, kun kastelet kuumalla vedellä alusastian kautta imeyttämållä. Poista myös alimpia lehtiä.

Lähettäjä: Just niin 
Päivämäärä:   30.4.25 07:49:34

.ja mulla on kesäisin ns. kesäsiirtola eli talon edessä oleva kukkapenkki, jonne lähtee kaikki "kovia kokeneet". Syksyllä pääsevät sisään, jos ovat pärjänneet ja alkaneet tuottamaan uutta vihreää. Aika moni palaa kotiin kesäsiirtolasta.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   30.4.25 08:56:48

Lähettäjä: X
Päivämäärä: 30.4.25 07:39:54

Santpaulian saat kukkaan, kun kastelet kuumalla vedellä alusastian kautta imeyttämållä. Poista myös alimpia lehtiä.

----------------------------

Helpommalla pääsee kun sijoittaa sen sopivaan paikkaan. Mun santut kukkii vähän väliä, enkä tee niille muuta kuin kastelen kun muistan ja muutaman vuoden välein istutan uudestaan... Joskus ja jouluna saavat myös marsujen papanoita mullan sekaan, muuten en edes lannoita.

Suurin osa vippaskonsteista kompensoi huonoa kasvupaikkaa ja perustuu pieneen rääkkäämiseen, koska moni kasvi alkaa kukkia silloin kun ne luulevat kuolevansa pian. Ja toki osa jipoista on pelkkää huuhaata.

Lähettäjä: leelia 
Päivämäärä:   30.4.25 09:49:55

En raaski laittaa pois edes kuolleita kasveja XD Kotini on ajoittain täynnä entisiä huonekasveja. Bad juju, ei pitäisi säilöä sellaista. Luin hiljattain itse sekoitettavasta liuoksesta jolla saa nuupahtaneet ja jopa ruskettuneet kasvit uuteen kukoistukseen. Jos löydän ohjeen laitan tänne.

Minusta orkidealla on kauniit tummanvihreät lehdet enkä itse edes kaipaa kukintoja. Santut on kauniita sellaisenaan, kukkien kanssa tai ilman. Minulla on niitä isossa ruukussa useampi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.4.25 09:50:33

Ai kun terapeuttista lukea että muillakin löytyy näitä vähemmän kauniita elättejä.

Minulla tekee myös pahaa heittää pois joku roikale, joka vie vain tilaa, mutta on jo vuosia näyttänyt tekevän kuolemaa ja kerää vain lähinnä pölyä. Ei siis mikään kaunis ilmanraikastaja ja kodin kaunistaja. Mutta kun se raukka vielä elää niin mikä minä olen sitä pois viskaamaan. Jospa se joskus heräisi kiitollisena uuteen kukoistukseen. Tuonkin kuoleman kourissa korisevan kliivian sain mummo-vainaalta. Tuntuu kuin menettäisin yhteyden mummoon ja pettäisin sekä mummon, että tuon kasvin jos luovuttaisin taistelussa villakilpikirvoja vastaan.

Tasan näin höpsösti ajattelin ennen. Ja samalla vähän kadehdin kavereita jotka vain ostivat tarjouksesta uusia kasveja sisustusta raikastamaan. Saattoivat sijoittaakin ne ihan väärin kasvin kannalta. Heittivät vain pois kun se meni rumaksi ja ostivat uudet. Niin se oli helppoa joillekin. Tätä yritän vähän itsekin opetella.

Lähettäjä: Hiu 
Päivämäärä:   30.4.25 10:17:08

Mulla on myös ongelmana että esim kultaköynnös kasvaa niin kovasti, että on pakko leikata. En raaski heittää leikattuja osia pois vaan laitan juurtumaan. Noh, lopputuloksena on monta uutta hurjasti kasvavaa köynnöstä. Apua :D

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   30.4.25 11:40:59

Mulla on kans kasvien turvakoti. Hoidan viimeiseen asti kasvejani enkä osta uusia. Otan myös kavereilta puolikuolleita kasveja, joita he ovat heittämässä roskiin. Saan ihanaa onnistumisen tunnetta, kun saan jonkun puolikuolleen virkistymään.

Lähettäjä: vehka 
Päivämäärä:   30.4.25 11:53:13

En raaski. On niin palkitsevaa katsoa miten ne kehittyvät omassa elämässään kun niitä kohtelee hyvin. Lisäksi pitää tietysti ottaa huomioon että viihtyvät vieruskaverin kanssa tai jompi kumpi ei kasva enää ja pahimmillaan lakastuu. Ja kukkiahan voi periaatteessa niin paljon kuin taloon mahtuu mutta viidakko ei ole paras mahdollinen juttu paloturvallisuuden kannalta. Mutta silti, mielummin kasvit kuin lemmikit!

Lähettäjä: hömn 
Päivämäärä:   30.4.25 12:00:11

Kasvaako kasvit/kukat taloyhtiön biojäteastiassa?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.4.25 12:08:21

"Ja kukkiahan voi periaatteessa niin paljon kuin taloon mahtuu mutta viidakko ei ole paras mahdollinen juttu paloturvallisuuden kannalta."

Aikamoinen perämetsä saa olla kasveja, jos ne palokuntaa haittaisivat. Tai aika kuivia huonekasveja, jos ne saa palamaan (oletko koskaan yrittänyt sytyttää märkiä takkapuita).

Kerran annoin kaikki kasvit pois, kun erosin ja lähdin ulkomaille. Helppo oli löytää ottajia. Pois en pystyisi heittämään.

Päivämäärä:   30.4.25 19:43:15

Heivaan pois, saa sitten ostaa uutta kivaa tilalle. Harvoin kyllä kuolee tai jää kitumaan muuta kuin omat pistokaskokeilut ja sellaiset jo syntyjään epäonnistuneet yksilöt, mutta on tullut sitten kerättyä ne muotopuolet mutanttihirviöt omaksi kokoelmakseen, ovat omalla tavallaan vinkeitä. Kaksilehtinen viikunapuu joka ei kasva 15cm korkeammaksi ja tiputtaa vuoronperään lehtensä ja kasvattaa uuden tilalle ja muuta outoa :D

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   30.4.25 19:52:43

En raaskisi, mutta mun hoidossa aina kuolevat. Voin siis auttaa hävityksessä :—)

Lähettäjä: oloneuvos 
Päivämäärä:   30.4.25 20:21:34

Kyllä hävitän, jos hoidosta huolimatta kuolee.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.5.25 11:31:38

Kokonaan kuolleet hävitän kyllä, vaikka joka kerta harmittaa vietävästi. Henkitoreissaan olevia kyllä paapon niin kauan kuin niissä vähänkään elonmerkkejä näkyy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.