Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö miehen puolustaa naistaan?

Lähettäjä: Tasa-arvo 
Päivämäärä:   29.4.25 17:16:12

Jos olette jossakin tapahtumassa, keikalla, baarissa jne miesystävänne/miehenne kanssa ja joku vieras mies tulee teitä selkeästi "siinä mielessä" lähestymään, ehkä vähän kähmiikin, eikä usko ettei teitä kiinnosta vaikka olette ensin asiallisesti ja sitten jo vähän äreämminkin asian tuoneet esille, pitääkö miehenne mielestänne puuttua asiaan (esim. vain tulemalla paikalle) vai onko ok, että hän katselee sivummalta, kuinka saatte häirikön aisoihin, syystä että tasa-arvo?

Re: Pitääkö miehen puolustaa naistaan?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   29.4.25 17:19:53

No totta ihmeessä pitää. Jos itse ei pärjää, onko kumppanin ok katsoa, että sua raiskataan?

Lähettäjä: Kummeli 
Päivämäärä:   29.4.25 17:23:49

Mieheni on pelastanut täysin tuntemattoman tytön ahdistelulta, olisi todennäköisesti edennyt jopa raiskaukseksi. Samalla hän laittoi itsensäkin vaaraan. Että en odota yhdeltäkään mieheltä yhtään vähempää, todellakin hädässä olevaa täytyy auttaa! Ja etenkin omaa kumppania täytyy puolustaa, jos nainen ei yksin pääse ahdistelijasta eroon.

Lähettäjä: exän ex 
Päivämäärä:   29.4.25 17:24:35

Minulle ex, keski-ikäinen pitkä ja roteva saliukko aikanaan sanoi juurikin tuollaisesta hommasta, että ei se hänen asiansa ole ja kai minä aikuinen ihminen saan sanottua jos ei kiinnosta. Jos hän on ollut vaikka baaritiskillä ja sillä välillä joku tullut minua häiriköimään niin hän jää vähän sivummalle.

Lähettäjä: Koi 
Päivämäärä:   29.4.25 17:26:31

Miehen pitää puolustaa ihan jokaista naista tarvittaessa, mutta ennen kaikkea sitä "omaansa".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.4.25 17:28:21

En minä naisena jätä miestäni yksin epämukavaan tai vaaralliseen tilanteeseen, enkä kavereitani enkä perheenjäseniänikään.

Lähettäjä: tjoo 
Päivämäärä:   29.4.25 17:29:19

Mustasukkaisuus kutsuu.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.4.25 17:36:02

Joskus muinoin olin silloisen aviomieheni kanssa baarissa kun eräs mies lähestyi minua ja alkoi ehdotella. Torjuin, mutta mies ei uskonut sanaa "ei" ja alkoi jopa kähmiä siinä, vaikka sanoin jo aika rumasti hänelle että nyt riittää. Silloinen puolisoni istui vieressäni ja katseli vain muualle asiaan puuttumatta! Tilanne raukesi vasta kun poistuin paikalta, vieraan miehen haukkuessa minua h*oraksi jne. Kyllä siinä arvostus omaa kumppania kohtaan sai melkoisen kolauksen. Tuntui etten merkinnyt hänelle tuon taivaallista. Että olen niin arvoton että hänen puolestaan kuka tahansa sai kohdella minua miten tahansa! On syystäkin ex.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   29.4.25 17:37:55

Useimmiten nainen voi itse käskeä sen lähentelijän menemään, ja on vain parempi, ettei mies puutu asiaan. Jos joku hullu kuitenkin tulee kourimaan, voi siihen mies, ravintolahenkilökunta tai aivan sivullinenkin puuttua.

Suomessa tuollaisia on onneksi hyvin harvoin. Jossakin muussa kulttuurissa on jopa vaarallista liikkua ilman miestä, ja siellä miehen kuuluukin puuttua tilanteeseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.4.25 17:43:35

Mä en tarvii miehen apua tuossa tilanteessa ellei joku yritä käydä oikeasti väkivaltaisesti päälle tai ellen mä pyydä apua. Oletan kuitenkin että mies pitäisi tilannetta silmällä ja olisi valmis tulemaan apuun jos tilanne sitä vaatii.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 17:44:48

Pakko ei toki ole, mutten kokisi oloani turvalliseksi sellaisen ihmisen seurassa ja en voisi siksi olla hänen kanssaan parisuhteessa.

Päivämäärä:   29.4.25 17:47:00

Ei tietenkään tarvitse, kuten ei minunkaan tarvitse jatkaa parisuhteessa kyseisen miehen kanssa. Kun joku näyttää millainen on, kannattaa uskoa. Jos ei edes tuollaisessa tilanteessa ns. puolusta niin arvosi ja merkitykseksi tehtiin selväksi ja turha kuvitella, että puolustaisi missään muussakaan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.4.25 17:48:54

”Mä en tarvii miehen apua tuossa tilanteessa ellei joku yritä käydä oikeasti väkivaltaisesti päälle tai ellen mä pyydä apua. Oletan kuitenkin että mies pitäisi tilannetta silmällä ja olisi valmis tulemaan apuun jos tilanne sitä vaatii.”

Näin. Sellainen omistushaluinen ”suojelu” on minusta todella luotaantyöntävää, mutta totta kai oletan, että mies tulee avuksi, jos tilanne näyttää sitä vaativan.

Päivämäärä:   29.4.25 17:52:42

tulee mieleen tämä.

https://www.reddit.com/r/BestofRedditorU

Lähettäjä: köhä 
Päivämäärä:   29.4.25 17:58:52

Miksi aloituksesta tulee mieleen 'onko laiskan miehen ihan pakko suojella naistaan joka ei edes oikeastaan kiinnostakaan...'

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.4.25 18:04:33

Oma mies kyllä puolustaa. Suojelee minua myös esim. tungoksessa ettei kukaan pääse tönimään tai törmäämään vahingossa. Pitää kättä alaselällä ja ohjaa minne mennään.

Ei ikinä antaisi kenenkään kohdella minua huonosti.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   29.4.25 18:09:11

"ohjaa minne mennään."

Etkö sä näe vai oletko tositosi lyhyt?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.4.25 18:17:28

En tietenkään odota että mies tulee väliin heti jos joku tuntematon tulee juttelemaan, mutta kyllä minusta kumppanin tulisi puolustaa siinä vaiheessa kun "kilpakosija" ei usko naisen torjuntaa ja käy jopa kähmimään. Tosiaan tuossa minun tilanteessa aviomieheni istui vieressäni, näki ja kuuli tilanteen, mutta sen sijaan että olisi lähettänyt kähmijän matkoihinsa (kun ei minun sanaa uskonut), niin hänpä heittäytyikin kuuromykkäsokeaksi ja katseli vaivautuneena toiseen suuntaan! Olin itse puolustanut häntä kuitenkin toisenlaisissa tilanteissa aiemmin (esim. kun hänen mainettaan yritettiin tahrata jne.) Niin vain loppui minultakin arvostus häntä kohtaan.

Nykyinen puoliso sentään pitää minun puoliani ja minä hänen.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   29.4.25 21:59:20

Jos nainen/oma kumppani on tilanteessa, jossa ei pysty puolustautumaan enää mitenkään, niin tottakai pitää puuttua. Minä puuttuisin vaikka ihan vieraan naisen kohtaamaan ahdisteluun.
Olen sen verran äreä nainen, että miehet häipyy kyllä yleensä jo mulkaisusta ja jos se ei auta niin kyllä ne sit häipyy kun oikasen tän vähän lihaksikkaamman varteni. Mutta piripään käydessä päälle minäkin olen vähän suojaton jos ei ole mitään kättä pidempää. Joten kyllä arvostan sitä että tarvitessa puoliso puolustaa. Harvoin siihen on tarvetta, kun eletään rauhallista perhe-elämää.

Päivämäärä:   29.4.25 23:00:44

Miksi miehen pitää ottaa turpaan joltain testosaliurpolta. Tehtävä kuuluu yleensä ravintolahenkilökunnalla ja poliisille.

Päivämäärä:   29.4.25 23:07:35

"Miksi miehen pitää ottaa turpaan joltain testosaliurpolta. Tehtävä kuuluu yleensä ravintolahenkilökunnalla ja poliisille."

Nykyinen naisiin kohdistuva väkivaltakulttuuri ei muutu, jos jokainen ei muuta asennettaan ja puolusta silloin, kun näkee vastaavaa päälle käymistä. Oli kyse omasta naisystävästä tai ennestään tuntemattomasta. Se, että pyytää toista lopettamaan, ei myöskään tarkoita turpiin saamista ja jos toinen alkaa öykkäröimään, on silloin viimeistään henkilökunnan/poliisin tehtävä puuttua.

Päivämäärä:   29.4.25 23:17:48

Viiva sain kallonmurtuman baarissa kun edes huomautin urpolle että älä puristele naiseni ahteria.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   29.4.25 23:28:47

Anteeksi mutta missä baareissa te käytte? kun kukaan ei IKINÄ ole puristellut tai kähminyt mua, ei miehen kanssa tai ollessa tai tyttöporukassa. Ja olen monen mielestä erittäin kivan näköinenkin.

Jos joku sellaista yrittäs niin kyllä löytyy keinot se lopettaa, ei tarvis ketään miestä puuttumaan asiaan tai mua "puolustámaan". Sehän kuulostaa ihan keskiaikaiselta.

Päivämäärä:   29.4.25 23:35:30

"Viiva sain kallonmurtuman baarissa kun edes huomautin urpolle että älä puristele naiseni ahteria."

Ikävää, että sinulle on käynyt näin. Monelle ei kuitenkaan käy ja edelleen, naisiin kohdistuva välivaltakäyttäytyminen (mihin lukeutuu seksuaalinen häirintä) vähenee vain kulttuurimuutoksella, johon jokaisen tulee osallistua. Alkaen jo siitä, että toteaa kaverilleen, ettei tämän ikävä vitsailu naisista ole ok.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 23:36:15

En ole vielä koskaan tarvinnut ketään miestä puolustamaan tai puuttumaan asiaan, mutta kyllä se nostaa kumppanin arvostusta kun kumppani tuollaisessa tilanteessa astuu askeleen eteenpäin ja antaa katseellaan ymmärtää, että nyt loppuu.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.4.25 05:42:11

Kyllä pitää puolustaa. Myös äidin/isän/siskon/veljen/muun läheisen sukulaisen/ystävän tulisi puuttua asiaan. Jopa ihan sivullisten ja tuntemattomienkin toivoisin puuttuvan asiaan, jos tilanne olisi selkeästi sellainen, että nainen ei saa itse häiriköijää kimpustaan.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   30.4.25 06:00:17

Pitää ja sen takia naisen euro on 80 senttiä.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   30.4.25 06:09:19

Remontti Riku, jaa että kun miehet ovat väkivaltaisia ja käyvät kiinni, naisen kuuluu saada samasta työstä vähemmän palkkaa? Millähän kieroutuneella logiikalla saat tuon yhtälön toimimaan?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   30.4.25 06:16:07

Jos naiset saisivat samasta työstä lähtökohtaisesti vähemmän palkkaa, niin miksi kukaan palkkaisi miehiä?

Lähettäjä: Miksi edes kähmii 
Päivämäärä:   30.4.25 07:04:06

Voi kysyä miksi jonkun pitää edes käyttäytyä noin sopimattomasti että pitää puolustautua.

Sitten kysytään onko oikein että kumppani puolustaa tuossa tilanteessa!
No tottakai puolustaa olkoot mikä arvo tahansa kyseessä. Kyllä on ihmeelliseksi maailma mennyt jos tämä on jollekin epäselvää.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   30.4.25 07:09:05

Et vastannut kysymykseen.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   30.4.25 09:31:08

Naisen palkka on miehen palkka + oma palkka.

Päivämäärä:   30.4.25 09:32:33

Kenen tahansa pitää puolustaa (melkein) kerä tahansa!

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   30.4.25 09:33:35

Mulla oli opiskeluaikana samalla luokalla ns. vihainen poikaystävä. Kun oltiin porukalla baarissa ja joku tyyppi tuli ahdistelemaan niin kävin sanoo tälle että tuu pelastamaan niin se tuli mun viereen, laittoi käden mun ympärille ja alkoi rähjäämään ahdistelijatyypille et jätä mun muija rauhaan. Eli me ei seurusteltu tai oltu missään seksisuhteessa vaan hyviä kavereita vaan. Mun opiskelukaverin mielestä se oli hauska juttu ja aina se tuli jeesaamaan jos mä pyysin.

Tämä ei ollu vastaus kysymykseen mutta tuli mieleen otsikosta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.4.25 09:38:25

Noin yleisesti suomalaisissa baareissa ei ahdistella. Jos ahdistellaan, on päätynyt sellaiseen räkälään, että kannattaa nopeasti vaihtaa baaria.

Myös yksin tai tyttöporukassa pystyy käymään niissä baareissa, eikä tarvitse turvamiestä.

Päivämäärä:   30.4.25 09:42:50

Nomadi on oikeassa! Hyssss hyssss hyssss!!!!

*sarkasmi*

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   30.4.25 10:50:05

nomadi, tämä oli 90-luvun alussa. Siiloin oli vähän eri meininki kuin nykyään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.4.25 11:02:11

Kun kuvittelin tämän tilanteen päässäni, raivostuin naisena jo ajatuksesta.

Ei tasa-arvo ole sitä, että fyysisesti pienemmän ja heikomman sukupuolen pitäisi kehittää jostain itselleen miehen voimat, jotta pääsisi häiriköstä turvallisesti eroon.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   30.4.25 11:31:40

Tämä on taas niin outo kysymys, että en tajua miten tätä tulee edes mieleen kysyä.

Eikö ihmisten ihan sukupuolesta ja ihmissuhteesta riippumatta pidä puolustaa toista? Jos näkee, että toista ahdistellaan, totta kai siihen pitää puuttua ja pitää puolustaa toista.

Mikäli tilanne on niin uhkaava, ettei itse uskalla mennä väliin, sitten pyydetään apua muilta. Baarissa haetaan henkilökuntaa apuun tai kadulla vaikka soitetaan poliisille tai huudetaan apua. Mikä nyt sitten tilanteeseen sopii.

Eihän se liity mitenkään tasa-arvoon, että antaa toisen ihmisen kiusata toista. Oli kyse sitten siitä että joku ahdistelee naisystävää tai vaikka siitä, että lapset kiusaavat toista lasta.

Lähettäjä: tuota.. 
Päivämäärä:   30.4.25 11:34:09

Eikös toisen puolustaminen ole kansalaisvelvollisuus? Ainakin onnettomuuden sattuessa?

Päivämäärä:   30.4.25 11:53:30

Jos mieheni jäisi uteliaisuuttaan tiirailemaan kauempaa, kun joku tulee juttelemaan mulle ja haluaa nähdä, miten tilanne raukeaa, niin se olis ihan ok.

Mutta jos juttelija ei usko sanaa ei, ja alkais vielä kähmimään, eikä mieheni tämmöiseen puuttuisi ja tulisi puolustamaan, niin olis entinen mies hyvin nopeasti. Onneksi sellaista pelkoa ei ole, että jättäisi tarvittaessa puolustamatta.

Lähettäjä: Prefect 
Päivämäärä:   30.4.25 12:20:55

Jokainen saa tykätä mistä lystää, mutta olen itse todennut että kumppanin tulee olla stressitilanteessa taistelija. Tai vähintään, toimija. Kuten minäkin.

Jonkun linkittämä redditketju oli hyvä luku. Fakta on se että jos ns. Hätätilanteissa toimitaan aivan eri tavalla parisuhteessa, niin toinen jää yksin hätään. Ehkä kulttuurissamme on miehille enemmän puskettu ajatusta että se on ok jos nainen ei pysty toimimaan ja mies suojelee, mutta minä en voisi seurustella miehen, enkä naisen kanssa, joka ei toimi.

Omat alkukantaiset vaistot vaativat että vaaratilanteessa on hyvät tsäänssit selviytyä yhdessä. Ei niin että joutuu pelastamaan vielä toisenkin täydestä lukosta tai jää kuin nalli kalliolle, kuten Reddit- ketjun pitbullhyökkäyksen estänyt nainen.

Yksi läheltä piti- tilanne kävi eksän kanssa muutama kesä sitten. Uitiin ensimmäistä kertaa yhdessä niin, että oma koira oli mukana. Olin varoittanut että tuo 20kg koira sitten ui "syliin" ja näyttänyt miten koira ohjataan toiseen suuntaan. Mies ja koira jäivät rantaan matalaan veteen ja minä lähdin uimaan lenkkiä.

Takasin tullessa huomasin että mies oli joutunut paniikkiin kun koira oli uinut liki. Kohdassa missä mies oli metrien päässä laiturista ja pohja kymmenen sentin päässä jaloista.

Oli vain silti mennyt paniikkiin kun se koira oli uinut siihen liki ja oli ihan sekunteista kiinni että siinä olisi hukkunut koira, mies ja vielä minä jos olisin jäänyt pelastajaksi väliin

Ei voi mitään, kyllä sen ymmärtää että paniikissa on vain selviytymismoodissa, ja paniikkiin voi kuka tahansa joutua. Mutta se filmi jäi pyörimään mieleen missä iso mies räpiköi paniikissa melkein rannassa koiran kanssa jota pyrki painamaan veden alle "tukea" ottaen. Luulin että olivat ihan turvallisessa paikassa ja se koira ei mitenkään kimppuun sieltä tullut, ei vaan tajua itse kääntyä pois ja pitää läiskyttää vettä toiseen suuntaan niin lähtee.

Joo, katosi viehätys. En voinut enää nähdä muuta kuin ison mieslapsen, jota minun tuli suojella, ja joka oli meille vaaraksi, ei suojaksi, ei edes tasavertoiseksi kumppaniksi.

Lähettäjä: kukkakaali 
Päivämäärä:   30.4.25 12:26:44

Se että ui hätäisen luo, on viimeinen keino. Ensin kannattaa hommata jotain kättä pidempää, ja sekin vielä mieleltään maasta, tai laiturilta. Pelastusrengas on tietysti paras ja sekin heitetään (narussa kiinni oleva) niin lähelle pelastettavaa kuin mahdollista.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   30.4.25 15:02:59

Siinä missä kaverin puolustaa kaveriaan, tai naisen miestään. Meillä on ihan normaalia kaveriporukassa että puolustetaan jos toista kähmitään, ihan sama kuinka iso ja pelottava se vastapuoli on olevinaan. Olen myös puolustanut tuntemattomia siinä kohtaa, kun selkeästi näkee että toinen ei nauti tilanteesta. Siksi oletan että oma mieskin auttaa siinä kohtaa, jos pelkkä "ei" ei mene perille. Valitettavasti edelleen miehiä uskotaan tuossa tilanteessa enemmän: naisen itsemääräämisoikeus on ahdistelijoille vähemmän vakava juttu kuin toisen miehen omaisuuteen kajoaminen.

Aika tehokkaasti olen käynyt tämän kaupungin baarit läpi, ja ainut paikka jossa ei ole (vielä) ahdisteltu on sellainen jossa ei ole tanssilattiaa eikä oikein muitakaan asiakkaita. Eli jos haluaa kavereiden kanssa tanssimaan, pitää ottaa riski että joku toinen ei osaa käyttäytyä. Mitään räkälöitä nuo tanssipaikat ei ole.

Lähettäjä: kuppi 
Päivämäärä:   30.4.25 15:11:50

Tottakai miehen pitää suojella naista(an). Niin se vaan on että miehet on fyysisesti vahvempia kuin naiset. Luojan luomia kaikki.

Päivämäärä:   30.4.25 15:42:00

"Anteeksi mutta missä baareissa te käytte? kun kukaan ei IKINÄ ole puristellut tai kähminyt mua"

Esim. erittäin hyvätasoisessa keskustan yökerhossa. Rappiopubeista en tiedä, kun en ole sellaisissa käynyt, vaikka olisi siistimpääkin menoa niissä.

Lähettäjä: mimmu 
Päivämäärä:   30.4.25 15:52:37

"naistaan"??!! En todellakaan ole kenenkään omistama nainen, ja täysin kykenevä puolustamaan itseäni kaikissa tilanteissa.

Päivämäärä:   30.4.25 18:54:06

Eksä ei tullut väliin kun tiesi että ei tarvitse ja on vain tiellä jos pitää ruveta rähisemään.

Nykyinen tulee väliin ja säästää minulta valtavasti voimia sekä tuo ihan mahdottomasti turvaa elämään ja varsinkin ulkona liikkumiseen. Ei hän tule väliin haastamaan riittaa, nappaa vaan minut mukaansa ja vie turvaan.

Päivämäärä:   30.4.25 19:03:09

Mielestäni ihan kenen tahansa pitää puolustaa toista ihmistä (niin kumppania, kaveria kuin ventovierastakin) aloituksen kaltaisessa tilanteessa, jossa ahdistelija (oli sitten mies, nainen tai mikä ikinä) ei usko selvää ei-sanaa. En ymmärrä miten tämä olisi tasa-arvoon liittyvä asia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.5.25 08:32:50

Häh: Ei kumpikaan ole syynä, se on vaan miehen tapa. Ja mä tykkään siitä joten saa niin tehdä

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   1.5.25 08:37:17

Tottakai

Lähettäjä: Raatimies 
Päivämäärä:   1.5.25 09:51:12

Vain jos hötöraati antaa luvan.

Lähettäjä: Kummeli 
Päivämäärä:   1.5.25 09:54:27

"Anteeksi mutta missä baareissa te käytte? kun kukaan ei IKINÄ ole puristellut tai kähminyt mua"

Minäkään en ole Suomessa kokenut mitään, mutta ulkomailla on tullut nähtyä kaikenlaista. Ja kaikki ahdistelu ei tapahdu baareissa.

Päivämäärä:   1.5.25 10:03:33

Kyllä, miehen tulee todellakin puuttua tilanteeseen.

Mutta tähän vastaisin myös, että JOKAISEN ahdistelun huomaavan, varsinkin miehen, tulisi puuttua tilanteeseen.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.5.25 10:21:38

Mun "mies" kavereineen takavuosina katsoi vaivautuneena vieressä kun vieras mies kävi iholleni, ja yritin puolustautua itse, onnistumatta. Tämän ahdistelijamiehen kaveri se sitten joutui, lopulta, auttamaan minua ja sai sen tyypin pois kimpustani. Tilanne kesti varmaan viisi minuuttia ainakin ja "mieheni" ei edes sanonut mitään. Piti vain yllä jotain keskustelunänkytystä muista asioista kavereittensa kanssa metrin päässä.

Kertoi kyllä kaiken oleellisen siitä "miehestäni" kuten jälkikäteen tajusin, vaikka silloin olin niin nuori ja tyhmä että jäin vielä suhteeseen. Nykyinen mies ei pelkää suojella minua jos tarve tulee.

Lähettäjä: ylioppilaslarvanto 
Päivämäärä:   1.5.25 10:45:52

Mä olin nuorempana kun kävin baareissa niin hyvännäköinen ettei saanu hetkeäkään olla rauhassa, miehiä parveili ympärillä kuin perskärpäset ;DDD

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.5.25 11:43:08

Mitä tekemistä tuolla on tasa-arvon kanssa? Ymmärrätkö, aloittaja, mitä tasa-arvo tarkoittaa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.