Lähettäjä: -
Päivämäärä: 29.4.25 13:28:52
Kannattaako puuttua siihen, että ystäväni syö eksänsä ADHD lääkkeitä?
Ystävälläni ei ole diagnoosia, joten ei ole myöskään käynyt sydänfilmissä ja muissa kokeissa joissa kuuluisi käydä lääkityksen aloittamisen yhteydessä. Tämä on jatkunut jo pitkään, enkä ole asiaan puuttumista harkinnut ennen mutta nyt ystävä oli joutunut ambulanssilla sairaalaan kun oli pyörtynyt eikä vironnut itsestään, eikä syytä saatu selville. Ystävällä on päihdehistoria ja epäilen että on alkanut taas juomaankin. Nauttii siitä, ettei lääkkeen kanssa tule nälkä ja pystyi tällä avulla laihduttamaan itsensä todella hoikaksi, on myös anoreksiataustaa… Olen koittanut ohjeistaa huolehtimaan edes nestetasapainosta, sillä itse syön samaa lääkettä ja tiedän kuinka hirveä olo voi olla ilman riittävää nesteen ja suolan saantia. En tiedä kuinka paljon nyt syö jos edes syö.
Ystävä on itse diagnosoinut itselleen ADHD:n, olemme tunteneet lapsesta asti ja olen hänelle jo ilmaissut useampaan kertaan että hänen pitäisi mennä tutkimuksiin (muttei jaksa, kun jono on niin pitkä) ja olen kerran sanonut suoraan etten itse usko hänellä olevan ADHD-tyylistä oireilua. Onko nyt parempi antaa ystävän tehdä mitä haluaa ja säilyttää välit häneen, vaikka pelkään että ajaa itsensä hautaan tuolla menolla? Välit jos menevät niin en usko että hän silti lopettaisi tämän amfetamiinijohdannaisen käyttöä…
Kiitos asiallisista vastauksista.
|