Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävä syö toisen ADHD-lääkkeitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 13:28:52

Kannattaako puuttua siihen, että ystäväni syö eksänsä ADHD lääkkeitä?

Ystävälläni ei ole diagnoosia, joten ei ole myöskään käynyt sydänfilmissä ja muissa kokeissa joissa kuuluisi käydä lääkityksen aloittamisen yhteydessä. Tämä on jatkunut jo pitkään, enkä ole asiaan puuttumista harkinnut ennen mutta nyt ystävä oli joutunut ambulanssilla sairaalaan kun oli pyörtynyt eikä vironnut itsestään, eikä syytä saatu selville. Ystävällä on päihdehistoria ja epäilen että on alkanut taas juomaankin. Nauttii siitä, ettei lääkkeen kanssa tule nälkä ja pystyi tällä avulla laihduttamaan itsensä todella hoikaksi, on myös anoreksiataustaa… Olen koittanut ohjeistaa huolehtimaan edes nestetasapainosta, sillä itse syön samaa lääkettä ja tiedän kuinka hirveä olo voi olla ilman riittävää nesteen ja suolan saantia. En tiedä kuinka paljon nyt syö jos edes syö.

Ystävä on itse diagnosoinut itselleen ADHD:n, olemme tunteneet lapsesta asti ja olen hänelle jo ilmaissut useampaan kertaan että hänen pitäisi mennä tutkimuksiin (muttei jaksa, kun jono on niin pitkä) ja olen kerran sanonut suoraan etten itse usko hänellä olevan ADHD-tyylistä oireilua. Onko nyt parempi antaa ystävän tehdä mitä haluaa ja säilyttää välit häneen, vaikka pelkään että ajaa itsensä hautaan tuolla menolla? Välit jos menevät niin en usko että hän silti lopettaisi tämän amfetamiinijohdannaisen käyttöä…

Kiitos asiallisista vastauksista.

Re: Ystävä syö toisen ADHD-lääkkeitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 13:34:04

Puhu exälle, joka käytön mahdollistaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.4.25 13:36:34

Lääkkeiden väärinkäyttäjä kyseessä. Ei lopeta sinun saarnasta eikä välitä millä uhkaat. Lääkket vie ja niiden saanti on aina ykkönen elämässä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.4.25 13:39:37

Eipä noilla nyt kyllä mihinkään hautaan päädy. Antaisin olla ja katsoisin muualle. Tukisin sinne oikeaan diagnoosiin pääsemistä.

Päivämäärä:   29.4.25 13:48:54

Ystäväni eksä on niin ystäväni kontrollissa että hänelle on turha puhua. Alkoholismi oli jo ystäväni saatella hautaan ja samaa pelkään nytkin… Minnesotahoidon jälkeen näytti hyvältä vuoden ajan, kunnes lopetti AA:t ja muut ja ratkesi takaisin juomaan. Todennäköisesti juo vieläkin, mutten varmaksi tiedä kuinka usein. Ei myönnä mitään, mutta en häntä ole kyllä selvänä nähnyt vuoteen. On nähty arkipäivinäkin lähikaupassa keräämässä oluita ostoskoriin. On koko ajan sairaana, joutuu onnettomuuksien töissä että vapaa-ajallaan… Painoa on ehkä juuri ja juuri 50 kg (n. 170 cm pitkä nainen) mutta silti puhuu laihduttamisesta koska ”löi vetoa työkaverin kanssa kumpi saa laihdutettua enemmän”. Huolta siis on muutoinkin kuin noiden lääkkeiden syönnin takia, mutta koen että tilanne on pahentunut huomattavasti siitä kun hän nuo lääkkeet aloitti. :(

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.4.25 13:52:37

Et voi auttaa sellaista, joka ei halua ottaa apua vastaan. Voit tietenkin huolehtia itsesi sairaaksi, mutta kaveriasi se ei auta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.4.25 13:59:14

Tue ja työnnä toki sinne adhd-tutkimuksiin tai mielenterveyshoitajalle ihan millä tahansa verukkeella. Tarjoudu varaamaan aika. Se on ainoa portti mitä kautta tuollaista vyyhtiä saisi purkautumaan ilman että itse palaa ihan loppuun.
Kun on hyvä hetki ilman painostusta, katsokaa yhdessä mitä apuja oma kunta/kaupunki tarjoaa. Nettisivuilta löytyy hyvin kaikki tarjonta. Jos on jo käynyt Minnesota-hoidonkin niin voisit puheissa palata kyselemään siitä jaksosta.
Ole olkapää ja kuuntele. Käykää kahvilla ja puhukaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.4.25 14:00:16

Ja kyllä, kyseessä on rikos. Mutta en usko että sakkotuomio tuossa kohtaa millään lailla parantaa tilannetta.

Päivämäärä:   29.4.25 14:04:29

Äkkiä loppuu ne eksänkin ADHD-lääkereseptin uusinta kun huomataan, että ne kuluvat tuplavauhtia. Jos siis eksä itse syö lääkkeitä myös.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.4.25 14:17:16

Laitonta ja vaarallistakin. Nuo lääkkeet eivät ole mitään buranan tai masennuslääkkeen kaltaisia ja eivät sovi kyllä alkoholin kanssa läträäjille. Verenpaineita tulisi seurata ja todellakin tuo sydänfilmi ottaa, sydämen kanssa jos on mitään ongelmaa tai korkeaa verenpainetta (mitä holisteilla usein on) niin näitä lääkkeitä EI voi syödä. Lääkitys vaatisi pitkään lääkärin tarkistuksia, mitä nyt tässä ei tule. Sano että tarkistaa edes, ettei ole mitään ristivaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Tuolla menolla saa itsensä kyllä romuksi, ei ehkä vuodessa tai parissa mutta viiden vuoden päästä tilanne on varmasti tosi p*ska.

Kuka h*lvetin ääliö edes antaa noin vahvoja HUUMELÄÄKKEITÄ ihmiselle jolla on päihderiippuvuus?

Päivämäärä:   29.4.25 14:31:00

Toivottavasti ystäväsi ei joudu huumetesteihin missään, edes poliisin pikatestiin. Näkyy testeissä amfetamiinina ja kun ei ole omaa reseptiä niin sitten on vähän lirissä.

Päivämäärä:   29.4.25 14:35:18

Ei kyllä kaikilta oteta mitään sydänfilmiä. Ja adhd-lääkettä on useampaa sorttia ja vahvuutta.

Parempi olisi päästä paneutumaan juurisyyhyn, mihin tarpeeseen hakee apua lääkityksestä ja alkoholista. Ja siis ammattiavun kanssa. Tuollaiset laihuushaaveet ja muut kertovat laajemmista ongelmista.

Päivämäärä:   29.4.25 14:45:18

Ei sinun sirkuksesi, ei sinun apinasi. Anna olla.

Päivämäärä:   29.4.25 14:46:43

Kun puhutaan amfetamiinijohdannaisesta, tarkoittaa aloittaja aika varmasti elvansea tai attentinia jotka kyllä vaativat lääkärin seurantaa alkuun ja myös tuon sydänfilmin ottamisen. Huonoja lääkäreitä ovat ne jotka eivät toimi ohjeiden mukaisesti! Kyseessä on ihan oikeasti amfetamiini ja ovat vahvoja lääkkeitä.

Elvanse voi muuten aiheuttaa anafylaktisen shokin, joka pudottaa verenpaineet.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.4.25 15:10:47

Viinan lisäksi voi olla muitakin lääkkeitä mitä vetää ja käyttää tehostamaan vaikutusta. Näille ei saa viedä apteekista yhtään mitään. Kaikkea käytetään päihtyniseen ja sen tehostamiseen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.4.25 15:15:10

Katsohan, ettei omat lääkkeiden lähde tämän matkaan.

Päivämäärä:   29.4.25 15:27:06

Tosiaan siltä kuulostaa, että kaverilla on ADHD. Voit tarjota apua tutkimuksiin hakeutumisen kanssa, mutta nopein tapa tuhota välit on jankuttaa ettei hänellä ADHD:ta ole. Sinä et voi sitä tietää.

Päihteiden väärinkäyttö on todella yleinen ADHD:n oire ja etenkin naisilla altistaa syömishäiriöille. Siksi olisi tosi tärkeää että lääkitys olisi seurannan alla, sen verran helppo lähteä näiden lääkkeiden kanssa huonoille teille syömisen kanssa. Todennäköisesti pyörtynyt ihan vain sen takia, ettei syö nyt kunnolla.

Ja kummakos että eksänkin lääkkeisiin on päässyt käsiin - ei ole lainkaan tavanomaista että ADHD pariutuu toisen ADHD:n kanssa... :D

Olen itse antanut kaverille joka ADHD:ta epäili, kuukauden lääkkeet. Sen avulla sai aikaiseksi hakeutua sinne tutkimuksiin ja diagnoosi tietysti napsahti, joka ei kyllä yllättänyt ketään. Myös itse hakeuduin ensimmäistä kertaa tutkimuksiin sen myötä kun kokeilin kumppanin lääkkeitä, ja olen myös mm. psykalle kertonut että olen kokeillut kumppanilta lääkettä X ja huomannut sen toimivan, eikä tuntunut hetkauttavan psykaa ollenkaan se että olen eri lääkkeitä puolison kaapista kokeillut.

Näiden lääkkeiden väärinkäyttö on huono juttu - jos ei sitä ADHD:ta ole. Voi olla että kaveri on vähän hukassa hyvän lääkekäyttörutiinin kanssa koska sitä hoitokontaktia ei ole ja syö niitä silti koska ne auttaa niin ADHD:n oireisiin kuin tukemaan omaa häiriöitynyttä syömiskäyttäytymistä.

Eniten olisin siis huolissani tuosta syömishäiriöstä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   29.4.25 15:33:26

"Kyseessä on ihan oikeasti amfetamiini ja ovat vahvoja lääkkeitä."

Höpsistä.

Päivämäärä:   29.4.25 16:05:53

Ei herranjumala ei kai täysjärkinen ole antamassa ADHD diagnoosia koska ihmisellä on alkoholiongelma ja syömishäiriö? Sama kuin sanoisi että kaikilla vangeilla vankilassa on ADHD koska monella on. :D Tai koska puolisolla on niin sitten on alkoholistillakin. Ei hyvää päivää. ADHD diagnoosiin tarvitaan paljon muutakin, eikä tuollainen yleistäminen ole ollenkaan hyvästä.

Alkoholiongelmainen kyllä kärsii varmasti usein samoista oireista kuin ADHD. Lukekaa ja miettikää nyt vähän.

Kyllä ne oireet on oltava lapsuudesta asti, sinähän tunnet hänet sieltä takaa niin varmaankin itse diagnosoituna varmaan osaat sanoa onko oireilua ollut vai ei. Kovin pahaa oireilu varmaan ole, kun diagnosoitavaksi ei ole lähtenyt eikä ole lähdössäkään. Jos hän olisi edes itse varma asiasta, olisi siellä jonossa jo eikä vain toivoisi lopun elämäänsä elävän eksänsä pilleripurkista. Sanoohan tuon nyt jo selvä järki.

Elvanse ja attentin muuten ovat amfetamiineja. Vai onko deksamfetaamini ihan vain nimenä hauska jekutus. :D Tosin itse amfetamiinikaan nyt ei ole maailman suurin paha, mutta kyllähän tuossa nyt kannattaa hetki laskea yhteen 1+1 ja miettiä kuinka terveyttä edistäviä nämä tuotteet ovat ihmiselle joka ei niitä tarvitse elämässä selviytyäkseen. Tässäkin tapauksessa ystävällä kuulostaa mm. olevan työpaikka ja isoin ongelma kyllä jokin aivan muu kuin ADHD. Vaikka se ADHD olisikin, niin joka tapauksessa lääkehoito ei olisi hänen tapauksessaan mahdollista näillä stimulanteilla.

T. ADHD

Päivämäärä:   29.4.25 16:18:04

Viiva, en ole kuin kerran sanonut suoraan etten näe hänessä ADHD oireilua samalla tavalla kuin näen muissa ystävissäni (jotka ovat diagnosoitu) ja koska hän kysyi asiaa suoraan. En kokenut tarvetta valehdella. Eli en asiasta jankkaa ja kuten sanoin tuen ja kannustan häntä hakeutumaan tutkimuksiin, muttei edes työterveydessä halua puhua asiasta vaikka on tässä vuoden aikana käynyt useasti lääkäriä tapaamassa.

En ole lääkäri enkä anna diagnooseja, enkä väitä että ystäväni satavarmasti ei olisi nepsy. Ollaan tunnettu 8-vuotiasta asti ja ollaan jo hyvästi yli 30 v.

Lähettäjä: Haa 
Päivämäärä:   29.4.25 16:26:15

Tee huoli-ilmoitus.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   29.4.25 16:34:24

Tuo syö eksänsä ADHD lääkkeitä kuulostaa oudolle. Miten tää ihminen onnistuu saamaan toiselle ihmiselle määrättyjä lääkkeitä pidempään?

Lähettäjä: nepu 
Päivämäärä:   30.4.25 00:07:16

Lisdeksamfetamiinidimesilaatti ja deksamfetamiinisulfaatti EI ole amfetamiinia. :)

Päivämäärä:   30.4.25 00:46:57

"Ystävälläni ei ole diagnoosia, joten ei ole myöskään käynyt sydänfilmissä ja muissa kokeissa joissa kuuluisi käydä lääkityksen aloittamisen yhteydessä. "

Miten niin kuuluisi käydä? Kenen mukaan, sinun vai? Ei käydä jos ei kuulu mihinkään riskiryhmään, kuten esim. suuri ylipaino ja kolkutteleva keski-ikä.

Olen 36 ja mulla on ollut Concerta suunnilleen 15 vuotta, eikä ole tarvinnut ikinä missään sydänfilmissä käydä.

Päivämäärä:   30.4.25 01:14:34

"nepu
Päivämäärä: 30.4.25 00:07:16

Lisdeksamfetamiinidimesilaatti ja deksamfetamiinisulfaatti EI ole amfetamiinia. :)"

Huumausaineeksi joka tapauksessa luokiteltu.
" Elvanse-lääkevalmiste on saanut myyntiluvan Suomessa 4. kesäkuuta 2013[4] ja se luokitellaan Suomessa huumausaineeksi"

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   30.4.25 09:47:21

Niinpä tavallinen metyylifenidaattikin (Concerta, Medikinet) on "huumelääkettä" vaikka siitä ei sen enempää huumaukseen pääse kuin kahvista.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.4.25 09:50:03

Anna olla. Kyllä se paketti loppuu, eikä reseptittä saa lisää..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.4.25 10:33:20

Amfetamiini ei muka ole amfetamiinia, hyvät mutuilut täällä taas :D Et voi aloittaja tehdä asialle mitään ystävänä, jatkaisin tutkimuksiin kehoittamista ja koettaisin opastaa lääkkeen turvalliseen käyttöön. Eihän se lääke toimikaan oikein jos ei syö riittävästi sen kanssa.

Valitettavasti jonot tutkimuksiin taitaa edelleen olla 2-3 vuoden luokkaa useimmissa kunnissa niin ei se tutkimuksiin pääsykään ole mikään hopealuoti kun niitä saa odotella vuosikausia. Ja sanoisin ehkä sille eksälle tuosta että oot huolissasi kaverista, tuskin se haluaa että ystäväsi kuolee..

Päivämäärä:   30.4.25 18:40:55

Se, että sanot hänelle että et usko hänellä olevan ADHD:ta kertoo sinun olevan pska kaveri. Jätä rauhaan tuo ihminen jos et pysty olemaan tukena.

Ei ADHD-lääkettä aloittaessa käydä kuin huumetestissä ja halutessaan voi seurailla verenpaineita jälkeenpäin.

ADHD-lääkkeiden päihdekäyttö on ihan eri asia kuin käyttö ADHD:n tueksi, siinä on annokset ja käyttötavatkin ihan eri sarjaa.

Lähettäjä: Hörhön ABC 
Päivämäärä:   30.4.25 18:43:19

"sometar
Päivämäärä: 30.4.25 09:47:21

Niinpä tavallinen metyylifenidaattikin (Concerta, Medikinet) on "huumelääkettä" vaikka siitä ei sen enempää huumaukseen pääse kuin kahvista."

Lääketieteen ammattilaiset ei tiedä mitkä ovat huumausainetta. Valta kansalle!

Lähettäjä: Hörhön ABC 
Päivämäärä:   30.4.25 18:45:47

"Deksamfetamiini eli dekstroamfetamiini ((+)-2-amino-1-fenyylipropaani) on amfetamiinin stereoisomeeri, joka vapauttaa dopamiinia ja kiihdyttää neuronien viestintää. Se lisää motorista toimintaa ja mielen valppautta, vähentää väsymystä ja lisää joillakin ihmisillä keskittymiskykyä. Suomessa deksamfetamiinilla on myyntilupa valmistenimillä Attadex, Attentin ja Dexfarm

Deksamfetamiinin käytöstä aiheutuvia sivuvaikutuksia ovat unettomuus, ruokahaluttomuus ja hermostuneisuus. Myös suun kuivuutta, särkyjä, myös päänsärkyä ja hikoilua."

Vaikutus kuin amfetamiinilla, mutta ei huumetta, koska valta kansalle!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.