Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kohdun poiston jälkeen syöpäriskit

Lähettäjä: Zip 
Päivämäärä:   29.4.25 11:30:33

Tulipa kutsu kohdunkaulan syövän seulontaan vaikka kohtu on poistettu yli 5 vuotta sitten. Tuli mieleen, vähentääkö kohdun ja kohdunkaulan poistaminen riskiä muihin gynen syöpiin sairastumisessa? Miten esim munasarjasyöpä pystytään havaitsemaan kuin vasta loppuvaiheessa ja oireillessa?

Re: Kohdun poiston jälkeen syöpäriskit

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.4.25 11:40:56

Miksi vähentäisi muihin elimiin kohdistuvaa syöpäriskiä? Olen käynyt seulonnassa, vaikka kohtua ei olekaan. Munasarjasyöpää ei seulota kuten kohdunkaulan syöpää, niin ei sitä oireettomana tutkita ja havaita.

Päivämäärä:   29.4.25 17:18:32

Siis olet käynyt kohdunkaulan seulonnassa, vaikka sinulla ei ole kohdunkaulaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.4.25 17:19:50

Niin se emätin on ommeltu kiinni kohdunpoiston jälkeen, mistä sieltä jotain solunäytteitä raavitaan?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   29.4.25 18:20:07

Kyllä kannattaa seulonnoissa käydä kohdunpoiston jälkeenkin. Näyte otetaan silloin ihan vaan emättimestä, niitä solumuutoksia voi syntyä myös sinne.

Lähettäjä: Ccc 
Päivämäärä:   29.4.25 19:25:33

Ei multa ainakaan kohdusta ole niitä näytteitä raavittu :-D
Eikä kohdun poistossa emätintä umpeen ommella, sehän olisi hieman ikävää seksielämän kannalta.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   29.4.25 19:30:12

Multa on poistettu kohtu 2003. Kutsut kohdunkaulan syövän seulontaan on tulleet ja olen niissä käynyt.

Päivämäärä:   29.4.25 21:15:07

Ai meinaat että kun kohtu ja kohdunkaula napsaistaan pois, niin emätin jätetään auki niinku vatsaonteloon? Mihin niinku luulet sen emättimen johtavan, jos sitä ei ommella?

Kyllä se se sieltä pohjasta ommellaan kiinni. Vai oisko parempi jättää vapaasti lerpattamaan?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.4.25 21:52:05

Mitä mä just luin.. itselläni kohti poistettu ja käyn seulonnoissa.

Päivämäärä:   29.4.25 22:23:10

No edelleen mua kiinnostaa miten te luulette sen emättimen olevan kiinni siellä vatsaontelossa kun kohtu ja kohdunkaula on poistettu. Siis luulette että se on ikuisesti jatkuva avoin putki?

Ettekö te oo lukeneet epikriisejänne leikkauksesta? Mulla ainakin lukee että emättimen pohja ommeltu kiinni.

Päivämäärä:   29.4.25 22:39:13

Kuule, on hirvittävän paljon naisia joilla ei oo hajuakaan omasta anatomiastaan. Luullaan ja kuvitellaan kaikenlaista mutta ei viitsitä ottaa selvää perusasioista. Sellaista se on.

Päivämäärä:   29.4.25 22:42:51

"Mikäli kohtu on poistettu kohdunnapukkaa (ja siis kohdunkaulaa) myöten, kohdunkaulan syöpää ei luonnollisestikaan voi enää syntyä. Seulontaan kannattaa kuitenkin osallistua, koska myös emättimessä (ja ulkosynnyttimissä) voi olla solumuutoksia jotka voidaan todeta seulonnassa otettavalla irtosolunäytteellä."

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.4.25 23:14:39

Minulta poistettiin kohtu siksi että oli kohdunkaulan syöpä ja tosi tarkkaan otettiin irtosolunäytteet puolen vuoden välein seuraavan parin vuoden aikana. Onneksi ei ole ollut solumuutoksia. Kyllä niissä seulonnoissa kannattaa käydä oli se kohtu poistetu mistä hyvänsä syystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.