Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puukkosaha vai minimoottorisaha vesakkoon?

Lähettäjä: Villaviritys 
Päivämäärä:   28.4.25 21:46:19

Pätkin kaadettua vesakkoa saunapuiksi ihan vain, koska hullulla pitää olla harrastuksia. Kumpi olisi kätevämpi kalu pistää 2-10cm vahvuista rankaa pätkiksi? Iso moottorisaha ei ole kovin zen tässä puuhassa.

Eli puukkosaha tapainen : https://www.motonet.fi/tuote/bosch-keo-akkuoksasaha-18-v-solo?product=70-21243

Vai miniketjusaha: https://www.motonet.fi/tuote/skil-0512ca-akkuoksasaha-15-cm-20-v?product=85-02739

Nämä oli nyt vain nopeasti netistä kaivetut esimerkit. Kertokaa ihmeessä, jos on suositella jotain tiettyä merkkiä! Itsellä on kokemusta vain täyskokoisista moottorisahoista.

Re: Puukkosaha vai minimoottorisaha vesakkoon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.25 22:00:35

Ei ole akkuketjusahaa, mutta muutaman puun pätkinyt akkupuukkosahalla, sopii siihen että yksittäisen 10cm puun saa pätkiksi ja pois tieltä mutten saunapuita rupeisi tekemään. Karkea terä pitää olla ja niitä ei voi teroittaa toisin kun ketjusahan. tää nyt mun pieni mielipide asiasta.

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   28.4.25 22:02:31

Pari tukevaa vesaa aluspuiksi, vesat päät tasan pukkien päälle, kuormaliinalla nipuksi ja moottorisahalla pitkällä laipalla latvasta päin klapikokoon koko nippu kerralla läpi sahaten.

Lähettäjä: Husse 
Päivämäärä:   28.4.25 22:16:03

Klapisirkkeli tuohon hommaan on kaikkein kätevin.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   29.4.25 09:25:35

Mulla on tuohon hommaan akkukäyttöinen oksasaha. Lidlistä ostin, on hyvä. Sillä kaataa kaiken alle reiden paksuisen ja pilkkoo nopeasti klapimittaan.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   29.4.25 11:38:11

Halvoissa akkutyökaluissa porakone on usein merkin tasokkain kone. Halpa merkin akkurälläkkä ym. runkoina myytävien vehkeiden teho voi olla vaatimaton. Nuo teräketijulla sahaavat pikkusahat on tehty enemmän puutarhahommIin.
Nuo moottorisahaa muistuttavat akkusahat vois sopia hommasin, jos sahattavaa on paljon.
Harmi että akkutyökaluja ei yleensä pääse yleensä kokeilemaan ennen ostoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 16:56:31

Hyvä ketju kun mä en uskalla ostaa moottorisahaa kun en ole sellaista koskaan käyttänyt enkä yksin uskalla opetella mutta tuolla on olkavarren paksuista vesaikkoa kunnon pelto josta pitää päästä eroon.

Nuo akkusahat on sellaisia mitä olen katsellut mutten vielä hankkinut kun epäilen että onko niiden akun kesto tyyliä yksi puu, lataus, yksi puu, lataus.

Onko jollain jostain kokemus jota voisi suositella?

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   29.4.25 19:47:26

Ei puukkosahaa tommoseen sarjatyöhön.
Itse oon ollut tosi tyytyväinen Makitan akkuketjusahaan. Kaksi akkua jaksaa pyörittää pitkään ja hyvin, on myös kevyt käteen ja simppeli käyttää vaikkei moottorisahoista kummempaa kokemusta olisikaan. Itse kans vähän arkailen isomman moottorisahan käyttöä ja jätän miehelle ne hommat jos vaan mahdollista. Makitalla sahaan ja pilkon kaikki maltillisen kokoiset puut itse.

https://tinyurl.com/43ukfcbv

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 20:07:19

Se akkusaha on aivan yhtä vaarallinen kuin perinteisempi malli. Älkää kuvitelko muuta!

Näppäriä vehkeitä varsinkin tuollaiseen hommaan. Makitaa joskus töissä käytellyt, niihin sopii samat akut kuin makitan muihinkin koneisiin.

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   29.4.25 20:13:49

Minulla on Pro Forest -akkusaha. Sillä saa kätevästi oksat ja pienet puut poikki ja akku kestää ihan kohtuullisen pitkään.
Olen raivannut pari pientä koivikkoa sahallani ja viimeksi tein hellapuita talvella kaadetuista koivuista.
Sahan huono puoli on se, että jos on huolimaton, ketju lähtee paikoiltaan. Se on kyllä helppo laittaa takaisin, mutta keskeyttää ikävästi työn.

Lähettäjä: Villaviritys 
Päivämäärä:   29.4.25 23:31:50

Juu, vaarallisia ovat koosta riippumatta. Enemmän ongelma täysikokoisessa sahassa on ärsyttävä käynnistely, meteli ja paino. Jaksan kaataa sillä puun sieltä, toisen täältä, mutta intensiivinen pätkiminen käy liian raskaaksi.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   30.4.25 09:16:18

Noista akkusahoista kannattaa ostaa moottorisahaa muistuttavat saha.
https://www.husqvarna.com/fi-fi/moottorisahat/535i-xp/
Nuo pikkuiset https://www.husqvarna.com/fi-fi/moottorisahat/t535i-xp/ ovat huonosti hallittavia

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   30.4.25 09:31:46

Hanki ennen puuhommiin ryhtymistä turvasaappaat, metsuri housut ja kypärä.
Moottorisahan teräketiju tekee pahaa jälkeä jalkaan osuessaan.
Ja kypärässä on kuulosuojaimet ja verkko estämässä roskien silmiin menoa.

Lähettäjä: eh 
Päivämäärä:   30.4.25 09:39:21

Raivaussahalla noi vesakot siivotaan. Sitten kun ne on kaadettu, niin jos niissä on jotain poltettavaa niin ne ajetaan klapisirkkelistä läpi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.