Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet ja vuoto

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.4.25 15:44:47

Kertokaapas jos kokemuksia. Olen hormonikorvauslaastareilla ollut nyt 4 vuotta ja tänä keväänä ollut pari kuukautistyyppistä vuotojaksoa, kesto noin viikko ja tuntemukset samat kun ennen aikaan kuukautisten aikaan. Vuoto ei toki niin runsasta ja lähinnä rusehtavaa. Nyt viikko sitten alkoi taas ja kävin gynellä. Lähete kohtunäytteeseen saatu.
Onko kellään moinen voinut johtua ihan vaan hormonimuutoksista vai alanko valmistautumaan pahimpiin vaihtoehtoihin? Lisäksi minulla on pari myoomaa että nekö ne ovat nyt riehaantuneet.

Re: Vaihdevuodet ja vuoto

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   28.4.25 16:55:08

Tosi normaali vaihdevuosioire.
Minulla ei ollut 20 vuoteen kuukautisia hormonikierukan kanssa. Ei edes välivuotoja. Vaihdevuodet rysähti päälle ja nyt on ollut sekä kirkasta, että rusehtavaa vuotoa aina silloin tällöin.
Gynellä olen käynyt kahdesti, tosin ihan eri syystä ja siellä on just todettu, että normaalia vaihdevuosioireilua.
Nainen 48 v.

Päivämäärä:   28.4.25 19:08:17

Tätä itsekin toivon. Joskus aiemminkin keväällä ollut joku vuotopätkä, silloin gynekologi sanoi että jos ei jatku niin ei huolestuttavaa. On joka kerta ultrattu mutta ei ole otettu kohtunäytettä. Jostain syystä nyt itseä on ruvennut huolestuttamaan.

Lähettäjä: minulla myös 
Päivämäärä:   28.4.25 19:29:58

Mulla on ollut "aina" hormoonikierukka, eikä juurikaan vuotoja. Nyt ollut vaihdevuosioireiden takia estrogeenisuihke jo muutaman vuoden ajan. Tänä keväänä alkanut vuoto, ihan pientä, yleensä ihan kirkasta verta mutta siis määrät hyvin pieniä, melkeinpä vaan pyyhkiessä. Välillä muutama päivä väliä ja alkaa taas. Ehkä jo pari kuukautta jatkunut. Kävin yksityisellä gynellä mutta ei saanut otettua näytettä kohdusta kun kohdunsuu niin tiukka. Sain lähetteen Tyksiin ja pelottaa ihan hitosti näytteenotto ja jos mahdollisesti löytyy jotakin. Ultralla ei näkynyt mitään poikkeavaa. Olen 52 v.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   28.4.25 20:13:17

Kävin myös yksityisellä mutta en antanut ottaa siinä sitä näytettä, sain lähetteen julkiselle. Joskus on näyte otettu ja jäi vähän kurja fiilis niin halusin että saan ainakin särkylääkettä otettua ennakkoon. Samat tunteet kun edellisellä. Jännitän sitä näytteenottoa ja myös sitä löydöstä.

Lähettäjä: N52 
Päivämäärä:   29.4.25 11:19:58

Mulla ei ole mitään hormonikorvauksia, menkat olleet pois noin pari vuotta ja ajattelin että hyvä näin. Yllättäen nyt tänä keväänä sitten tulikin taas kertaalleen, oireet just samanlaiset kuin menkoissa yleensä, rinnat kipeenä viikkoa aiemmin ja sitten ihan normaalit menkat. En olis välttämättä halunnut tähän palata, toivon mukaan eivät enää ilmesty :)

Päivämäärä:   29.4.25 11:29:20

N52, kävitkö lääkärissä vai menikö ohi? Minulla oli tosiaan pari vuotta sitten kaikilla menkkaoireilla varustettu vuoto. Silloin gynekologi kertoi että usein näin keväisin vastaanotolle tulee yllätysvuotoisia naisia. Onko se kevät ja valon lisääntyminen sitten mikä vaikuttaa hormoneihin?
Näissähän on se mahdollisuus että on tosiaan ihan joku hormonikepponen mutta kun ei voi tietää. Sehän huolestuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 12:38:28

Kannattaa sitten miettiä haluaako sitä kohtunäytettä otettavan niin että on hereillä. Jostain kumman syystä vallalla on edelleen käsitys että naiset on jotain ö-luokan kansalaisia joiden kivuista ei tarvitse välittää, koska jossain päin maailmaa ilmeisesti on joku yksittäinen nainen jolle tämä pipelle ei ole yhtään sattunut.

Päivämäärä:   29.4.25 14:43:26

En tiedä miten sen nukutuksen tähän toimenpiteeseen nopealla aikataululla saisi. Kävin gynen vastaanotolla viikko sitten ja tämän viikon perjantaina on näytteenotto. Särkylääkettä kehotettiin ottamaan.

Päivämäärä:   29.4.25 16:21:23

Nykyään kierukan asennukseenkin tulee tarjota kivunlievitystä, joka ei ole kotona otettava Burana vaan vastaanotolla laitettava puudutus. Kohtunäytteessä kohtuun työnnetään putki jolla otetaan imunäytteitä kohdun pinnasta. Ei varmaan enää saa nukutusta sovittua, mutta toivottavasti toimivan puudutuksen. Aivan järkyttävää että odotetaan että naiset selviää kaikesta Buranalla!

Päivämäärä:   29.4.25 16:28:31

Onkohan tuossa toimenpiteessä tapahtuva puudutus piikityksellä annettava? Epäilen että sekin sattuu.

Päivämäärä:   29.4.25 16:45:17

Puudutteita on sekä suihkeina että piikillä annettavana. En usko että piikki sattuu niin paljon kuin se imunäyte, jos sattuu kuulumaan siihen porukkaan jolle se todellakin sattuu.

Päivämäärä:   29.4.25 17:24:48

Mulla oli ylimääräistä vuotoa ja otettiin näyte syksyllä. Liittyi hormonikorvaushoitoon, ei ollut mitään vaarallista. Se siitä. Otettiin yksityisellä gynellä heti siinä vastaanotolla, eikä kyllä yhtään sattunut. En mä tiedä, mikä sattuu kenelläkin, mutta mä oon synnyttänyt pari kertaa ja mulla on vaikea migreeni, niin eipä tuo nyt pari sekuntia kestänyt näytteenotto kyllä nyt ollut mitään. En todellakaan olisi erikseen raahautunut jonnekin naistentautien polille sen takia.

Päivämäärä:   29.4.25 19:03:33

Se kokemus voi tosiaan olla kaikilla erilainen. Minulta on tämä näyte otettu kaksi kertaa. Olen synnyttänyt kolmesti alakautta ilman kivunlievitystä, migreeni ollut lapsuudesta asti ja reisiluu pirstaloitunut, kovaa kipua on nämä kaikki aiheuttaneet. Silti tuo näytteenotto on lyhykäisyydessään niin kurja kokemus että jos saisin päättää niin voisin olla vaikka tainnoksissa sen hetken. Ei ole mitenkään mahdollista vertailla toisten kipukokemuksia tai muitakaan kokemuksia omiinsa.

Päivämäärä:   29.4.25 19:15:55

Mutta hyvä kuulla että, ainakin tällä otannalla, näytteen tulokset ovat olleet hyviä.

Päivämäärä:   2.5.25 17:23:33

Aloittaja täällä. Tänään otettiin näyte. Särkylääkettä alle ja lääkäri kysyi heti haluanko puudutuksen. Suihkeen suhautti. Helpommin meni nyt kun edellisellä kerralla, toki se varsinainen näytteenotto sattui. Nyt vuotaa, turvottaa ja kuukautiskipujen tyyppistä jomotusta.
Mikäli ei mitään hälyyttävää niin sitten säädetään hormonikorvaushoitoa. Ilmeisesti liikaa estrogeenia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.