Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ht. lääkärit. Vatsavaivoista

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.4.25 05:14:16

Mulla on jo hyvän aikaa, ehkä vuoden vaivannut jatkuva röyhtöily. Huomaan kyllä että jotkut ruuat/juomat sitä lisää. Esim kahvi. Mutta ei kuitenkaan tule sitä oksennusta suuhun niinku näräatyksessä.

Mutta nyt, uutena vaivana tullut, että illalla tulee ylävatsa kipua. Olen miettinyt mitä syön, mutta aina ei ole ollut samoja ruokia edes illalla syötynä kun maha kipuilee. Esim nyt eilen söin keitettyjä kananmunia, päärynän ja vähän mysliä. Ja tuli taas kipeeksi maha.

Re: Ht. lääkärit. Vatsavaivoista

Lähettäjä: Moninaiset syyt 
Päivämäärä:   28.4.25 09:17:25

Kai itsekin ymmärrät että ongelmaan ei ole mitään yksiselitteistä ratkaisua.
Ainakin huomaat sen siinä vaiheessa jos etsit tietoa vaikka " jatkuva röyhtäily, ylävatsakivut" hakusanoilla.
Yleisenä neuvona voi antaa hotkimisen ja ainakin hiilihappopohjaisten juomien välttelyn. Sitten on lukematon määrä eri ruokia jotka voivat aiheuttaa vaivoja ja se pitää itse kokeilla.
Luku sinänsä on sitten ne tietyt sairaudet jotka aiheuttavat tuollaista vaivaa.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   28.4.25 09:38:21

Siis ymmärsinkö mä nyt oikein, että kaikki mitä eilen söit, oli keitettyjä kananmuna, päärynän ja vähän mysliä?

Päivämäärä:   28.4.25 10:27:34

Söin muutakin toki, tarkotin sitä kun kivut alkaa aina illalla

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   28.4.25 11:34:32

Kuulostaa vahvasti närästykseltä. Suosittelen syömään kuurina jotain vatsansuojalääkettä esim omepratsol, lantsopratsol yms parin viikon kuurin kerran päivässä

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   28.4.25 11:36:16

Ja vielä edelliseen, myös minulla on röyhtäyttelyä närästyksessä. Samoin joskus ruoka ja juoma eivät mene alas. On niin kuin ruokatorvessa olisi joku ilmalukko

Lähettäjä: Ape 
Päivämäärä:   28.4.25 12:10:07

Kokeile kuurina närästyslääkettä 2vko sitten tauko ja tarvittaessa uudestaan. Joissain tapauksissa voi tarvita jopa 2 kk kuurin jos tilanne paha. Itsellä helpotti kuurin lisäksi sängynpäädyn nosto lisätyynyllä ja illalla vain kevyesti syöminen hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Kaikki hiilihapolliset ja keinotekoiset juomat pois. Kannattaa myös lukea lista närästystä aiheuttavista ruoista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.4.25 14:00:44

Mulla loppui juuri tollainen illalla tuleva vatsakipuilu kun lopetin hiilihapolliset juomat kokonaan ja kaikki makeutusaineilla keinotekoisesti "sokeroidut" elintarvikkeet. Mielummin aitoa sokeria vähemmän. Koko suolisto voi paremmin.
Illalla syön iltapalan mielummin ennen klo. 18.
Maitotuotteita kannattaa myös tarkkailla, toisille niistä tulee vatsavaivoja.
Varsinkin kaikki lisättyä proteiinia sisältävät vanukkaat ym. voivat aiheuttaa kipuilua.

Päivämäärä:   28.4.25 14:23:40

Hiilihapollisia juomia ja proteiini vanukkaota en syö ollenkaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.25 15:44:48

gastro jotain, vatsa ei päästä suoleen ruokaa kun viiveellä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.25 15:48:36

Mulla kananmuna aiheuttaa todella kipeää vatsaa oli se sit keitettyä tai paistettuna ja viljat aiheuttaa kans helposti jos tyhjään vatsaan syö. Kananmunan kanssa veikkaan allergiaa. Pienet määrät ei haittaa mutta yks kokonainen muna aiheuttaa jo paljon vatsakipua ja oksennusta suuhun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.