Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naisten aliedustus matkailuautoilussa

Lähettäjä: 090 
Päivämäärä:   27.4.25 21:26:11

Aina kuskina mies. Mikä järki?

Re: Naisten aliedustus matkailuautoilussa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.4.25 21:27:05

Varmaan miehet enemmän innostuneita hankkimaan kusisen lasikuitukopin, joten saavat itse ajellakin kun perheensä tien päälle raahaavat.

Lähettäjä: Pippi 
Päivämäärä:   27.4.25 21:29:41

No tuota, olen karavaanaillut 30 vuotta ja nykyään asun leirintäalueen vieressä. 50-50 on naiskuski.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.4.25 21:39:17

Ihan perus autoilussakin se mies on yleensä kuskin paikalla.

Päivämäärä:   27.4.25 21:56:46

"Ihan perus autoilussakin se mies on yleensä kuskin paikalla."

Usein kun yhdessä johonkin lähdetään niin matkaan lähdetään talon paremmalla autolla, joka valitettavasti usein on miehen auto koska miehet keskimäärin tienaa enemmän.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.4.25 22:02:18

Mun mies ei uskalla istua mun kyydissä vaan huutaa ja ulisee ja teen muka kaikki väärin.

Arkielämässä ajan kyllä autoa paljon enemmän kuin mies.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.25 22:09:19

Meillä on kaksi autoa, ja se ajaa, kumman autolla mennään, ellei jostain syystä tehdä toisin. Molemmat autot ovat miehen maksamia, minulla on parempi, koska kuskaan lapsia enemmän. Jos ostetaan matkareki, niin tilanteen mukaan.

Ja minulle on aivan sama, kuinka joku toinen pariskunta tekee. Miesparilla varmaan aina on mies ratissa, naisparilla nainen. Ajokortittomalla pariskunnalla ei kumpikaan.

Päivämäärä:   27.4.25 22:33:47

Meillä on 500km mökille ja se ajaa kummalla on fiilistä. Puolessa välissä yleensä vaihdetaan.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   27.4.25 22:40:22

Mä olen miettinyt taas, että hyvin usein nainen ja se on yllättänyt minut

Päivämäärä:   27.4.25 22:49:27

Meillä ainakin ja lähiporukassa jokaisen mies muuttuu pelkääjän paikalla kärkkääksi kommentoijaksi, oli syytä tai ei. Mieluummin selaan puhelinta tai neulon ja annan ukon kokea itsensä ratissa tärkeäksi. Ajan itse töiden takia paljon enemmän kuin hän, mutta miehen läsnäolo kommentoinnin vuoksi saa minut ratissa myös epävarmemmaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.25 23:09:11

"talon paremmalla autolla, joka valitettavasti usein on miehen auto koska miehet keskimäärin tienaa enemmän"

Ja sitten se nainen tutkitusti useammin kuskaa perheen lapsia harrastuksiin ja lääkäriin ja joka paikkaan perheen kakkosautolla - pahimmassa tapauksessa jollain vanhalla ja turvattomalla pikkuröttösellä. Luulisi, että varakkaampana mies (isä) haluaisi tarjota perheelleen turvallisemman ajopelin.

Lähettäjä: faktantarkistaja 
Päivämäärä:   28.4.25 00:07:38

"Aina kuskina mies."

Olen kesätöissä lossilla ja voin kertoa että tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Sanoisin tuntumalta että vain noin 70-80% kuskeista on miehiä. Ja matkailuautoilua yhtään tuntemattomana uskallan heittää jopa ilmoille sellaisen, toki ihan puhtaan arvauksen, että esimerkiksi pariskunnat kenties vuorottelevat ajamista?

Lähettäjä: gf 
Päivämäärä:   28.4.25 06:32:52

Meillä syy oli se, että mies mäkätti pelkääjänpaikalla istuessa niin paljon, että sai ajaa itse. Toinen syy voi olla se, että nainen (kuten minä) ajaa muutenkin aivan tarpeeksi työ- ym. matkoja niin, että vapaa-ajalla mies saa ajaa. Ja kolmas syy voi olla se, että isompiin autoihin tarvitaan C-kortti, jota nainen ei ole tullut hankkineeksi.

Jotenkin hassu aloitus näin hevospalstalla. Hevosnaiset kuitenkin ajavat itse isojakin autoja ja yhdistelmiä.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   28.4.25 07:10:49

"Meillä syy oli se, että mies mäkätti pelkääjänpaikalla istuessa niin paljon, että sai ajaa itse."

Näin se juuri usein on, että mies ei vain sopeudu vieressä istujan rooliinsa vaan haluaisi olla se kuski, koska on mies. Ja nainen sitten mieluummin antaa miehen ajaa kuin kuuntelee ulinoita ja kitinöitä.

Päivämäärä:   28.4.25 07:23:43

Itse en tykkää ajaa, joten yritän saada miehen ajamaan. Aina silloinkin kun mennään mun autolla. En näe tätä ongelmaksi. Ajaminen nyt ei ole kuitenkaan mikään ihmeellinen asia.

Lähettäjä: Jana 
Päivämäärä:   28.4.25 07:24:38

Ajan mielelläni itse koska mieheltä se ei vaan suju. Hänkin istuu mieluummin kyydissäni. Oli sitten henkilöauto, kuorma-auto tai jotain siltä väliltä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.4.25 07:48:32

"Näin se juuri usein on, että mies ei vain sopeudu vieressä istujan rooliinsa vaan haluaisi olla se kuski, koska on mies. Ja nainen sitten mieluummin antaa miehen ajaa kuin kuuntelee ulinoita ja kitinöitä."

Entinen mies oli juuri tällainen. Kerran sain tarpeekseni, ajoin saman tien ulinan alettua tienposkeen ja sanoin että jään tähän, herra saa ajaa kotiin ihan itsekseen. Oltiin jossain keskellä ei mitään ehkä 500 kilometrin päässä kotoa. Hiljeni siihen, sen jälkeen en koskaan ajanut tyypin autolla metriäkään. Olen ihan varma kuski, paljon ajanut ja tykkään ajamisesta.

Nykyinen ajaa itse paljon työssään ja on vain tyytyväinen että minä ajan valtaosan vapaa-ajan matkoista. Eikä mutise mitään.

Matkailuautoilua ei kyllä harrasteta enkä ole asiaa seurannut.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.4.25 10:16:33

Mä joudun aina ajamaan yhdistelmät koska mulla on ABEC-kortti ja miehellä vain AB. Mulla on isompi ja tehokkaampi auto minkä tietysti olen itse parempipalkkaisena ostanut. Ei miehen autokaan mikään huono ole.

Mä istun aina mielelläni kyydissä koska oon ajan muuten niin paljon ja mies tykkää istua mun kyydissä koska tykkää mun sujuvasta ja nopeasta ajotyylistä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.4.25 10:20:30

No enpä ole huomannut. Mutta monia naisia kuitenkin ison auton ajo jännittää jos ajellut vaan kauppakassilla.

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   28.4.25 10:27:58

"Meillä ainakin ja lähiporukassa jokaisen mies muuttuu pelkääjän paikalla kärkkääksi kommentoijaksi, oli syytä tai ei."

Näitten kanssa kurvataan ekalle bussipysäkille ja sanotaan, että voit odottaa tässä itsellesi parempaa kuskia. Vai pidätkö turpasi kiinni?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.4.25 10:28:47

"monia naisia kuitenkin ison auton ajo jännittää jos ajellut vaan kauppakassilla"

Ihan jo tämä. Lisäksi useammalla miehellä voi olla kuorma-auto yms. kortteja tai jopa ajokokemusta sellaisten kanssa, enemmän kuin naisilla ja siinä kohdassa se on vain loogista antaa sen kokeneemman ajaa. Itse en ainakaan haluaisi parkkeerata mitään isoa klohmoa edes abc:n pihaan ja kapeammilla teillä moisten kanssa ajaminen vaatisi aika paljon kieltä suun keskelle niin ei kiitos, mieluummin istuisin kyydissä nauttimassa maisemista.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   28.4.25 10:30:13

Jokainenhan sen päättää itse. Olipa mies tai nainen, niin alussa voi uudet asiat jännittää. Sitten pitää päättää, opetteleeko vai ei.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   28.4.25 10:34:21

Itse tykkään ajaa ja lähes aina ajan. Ajan usein myös vaikka oltaisiin kaveriporukalla liikkeellä. Olen nainen

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.4.25 10:37:34

Kai siihen ajamiseen tottuisi, mutta Euroopassa on niin paljon hyviä ja edullisia majapaikkoja, että miksi ihmeessä lähteä sinne tuollaisella lotjalla. Rajoittaisi todella paljon spontaania kiertelyä, ja eihän sillä kuitenkaan voi nukkua missä vain, vaan pitää olla matkailuautoalue.

Katselin pari jaksoa sitä eveon matka-autosarjaa, ja nehän olivat koko ajan jännän äärellä, että missä voi yöpyä. Samalla vaivalla ja pienemmällä rahalla löytää hostelleja ja edullisia hotelleja, vaikkei edes varaa mitään etukäteen (olen kokeillut). Ja säästyy rahaa, kun tarvitsee tankata vain henkilöautoa.

Päivämäärä:   28.4.25 10:38:59

Miten tuo nyt liittyy siihen, että jos matkailuautossa on mies ja nainen, niin kumpiko ajaa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.4.25 10:56:59

Seurustelin yli kymmenen vuotta ajokortittoman miehen kanssa nyt istun matkustajan penkillä aina kun voin. Ihan sama mikä auto.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.4.25 11:03:12

"Lisäksi useammalla miehellä voi olla kuorma-auto yms. kortteja tai jopa ajokokemusta sellaisten kanssa, enemmän kuin naisilla ja siinä kohdassa se on vain loogista antaa sen kokeneemman ajaa."

Miksi se on loogista? Miksei ole loogista kerryttää myös sille kokemattomammalle sitä ajokokemusta? Sen jälkeen olisi kaksi kokenutta kuskia käytettävissä tarpeen mukaan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.4.25 11:14:41

"Jotenkin hassu aloitus näin hevospalstalla. Hevosnaiset kuitenkin ajavat itse isojakin autoja ja yhdistelmiä."

Jep. Koska olen hevosharrastaja, niin ajokorttini on harrastukseni mukainen, eli vedän erilaisia yhdistelmiä ja ajan myös kuorma-autoa.

Mies on tavisautoilija, jolta löytyy pelkkä B, eli hän istuu apukuskin paikalla aina jos ajettavana on yhtään isompaa ajoneuvoa.

Päivämäärä:   28.4.25 11:16:06

M: samaa mieltä.

Mutta pitää huomioida, etteivät kaikki karavaanarit ole hevosnaisia ajokortteineen.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   28.4.25 11:25:51

Ajan työkseni, joten välttelen ajamista vapaalla mahdollisuuksien mukaan. Vältän myös autossa istumista, mutta välillä on pakko sukulaisissa käydä.

Ajaminen isolla tai pienellä autolla ei ole mikään Amerikan temppu, toki miehet tykkää takoa rintaansa milloin mistäkin pikku jutusta.
Mun puolesta saa ajaa vaikka maailman tappiin, minä otan torkut ja nauran sisäänpäin.

Lähettäjä: kati 
Päivämäärä:   28.4.25 13:00:06

Meillä 7.5 metrinen matkailuauto. Mies ajaa sitä aina vaikka itse ajan kyllä meidän pakua tarvittaessa. Ei mikään ongelma meillä. Naiskaravaanareita näkee jo tosi paljon liikenteessä varsinkin kun näppärämmät retkeilyautot on suosittuja.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.4.25 13:03:47

Ostettiin vaunu joku 15 v sitten. Olen akka ja tykkään ajaa ja kortissa rivi kirjaimia ja olen hyvä petuuttamaan. Lähes jokaisella leirintäalueella tuli joku ukko kässehtiin ja kahtoon "kun olet nainen ja peruutat ison yhdistelmän noin hyvin". Hevosharrastajana olen tottunut siihen ettei yhdistelmän ajaminen tai peruuttaminen vaadi kiveksiä. Karavaanariäijät elää edelleen siinä harhassa.

Päivämäärä:   28.4.25 13:14:01

Meillä isä aina ajoi, koska sillä tavalla pystyi pesemään kätensä lasten viihdyttämisestä: se oli sit äidin homma

Lähettäjä: dfgh 
Päivämäärä:   28.4.25 21:14:14

m, oletko minun lapseni? Sinähän sait ajaa perheen yhteisillä matkoilla heti kun sait ajokortin, samoin sisaruksesi. Siksi teillä on vaikea ymmärtää, että ei kaikki pidä sitä yhtä itsestään selvänä, että kokemusta saa parhaiten ajamalla.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   28.4.25 22:04:31

Mies ajaa, koska tykkää siitä, minä ajan, jos hän haluaa katsoa formulaa tai jääkiekkoa. Itse tykkään katsella maisemia ja surffailla kännykällä. Win-win.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   28.4.25 22:11:12

Surkea nössömies istuu apukuskin paikalla ja akka ajaa, näitä on nykyään paljon.
Itse en istu naisen ohjaamaan epävarmaan kyytiin, jos itse olen ajokunnossa,
Siis, jos auto on minun.

Päivämäärä:   28.4.25 22:12:20

Jukka Mohla: neitokainen on hyvä vaan ja kertoo seuralaiselleen mitä aikoo omistamallaan autolla tehdä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.4.25 22:21:33

Ottaen huomioon Naiskaravaanarit-ryhmän jäsenmäärän, ei nainen ole ratissa lainkaan harvinainen näky.

Itse olen usein yksin liikkeellä isolla matkailuautollamme. Myös mies on välillä sillä itsekseen.

Yhdessä jos ollaan miehen kanssa liikkeellä, niin jakautuvat ajovuorot suht tasan, poikakin saattaa ajaa. Kuitenkin se joka ajaa, on kuski. Ei meillä mies puutu ajamiseen, ellen oikeasti pyydä apua (esim. uuden ilmajousituksen paineen kanssa tms). Siinä kartturin paikalla on lepovuoro, seuranpitoa kuskille tai vaihtoehtoisesti se kartturin homma.

Lähettäjä: Neiti 2 
Päivämäärä:   28.4.25 22:41:05

"Siis, jos auto on minun."

En minäkään anna kenenkään muun ajaa autoani, jos olen itse ajokunnossa. Ostakoot ukot omat autonsa, jos haluavat ajaa.

Lähettäjä: Möö 
Päivämäärä:   29.4.25 00:10:22

Pari tuttavaperhettä on karavaanareita ja heillä kummallakin mies ajaa ja nainen hoitaa kaiken muun. Lapset, navigoinnin, säätiedot, suunnittelee kauppapysähdykset, ymtm

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   29.4.25 06:18:59

Meillä on kyllä hyvin perinteinen asetelma, mies ajaa lähes aina vaikka mentäisiin mun autolla. Mä en pidä ajamisesta ja mies on ammattikuski jolla ajokortti kaikkeen mikä liikkuu moottorilla.
Silloin kun mä ajan, saan kyllä ajaa rauhassa ilman kommentointia, mies selaan puhelintaan tai pitemmällä matkalla nukkuu.
Pitäisi kyllä vähän ryhdistäytyä ja käydä ajamassa pikkuE niin saisi kuskata hevosia. Nyt mies tekee senkin. Ovat kyllä yhtä lailla sen hevosia kuin minunkin.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   29.4.25 07:18:51

Mies ajaa usein pidempää matkaa mentiin kumman autolla tahansa, sillä minä ajan työkseni pitkää matkaa ihan riittävästi. Jos mennään isommalla autolla tai yhdistelmällä minä ajan, koska miehellä ei kortti riitä. Ja isompi autokin on minun, ihan omalla rahalla hankittu. Tarvitsen ison, turvallisen ja luotettavan auton, koska ajan paljon, vedän painavia kuormia ja koskaan lapsia. Mies pärjää kakkosautolla ja hänen egonsa sen myös kestää.

Päivämäärä:   29.4.25 09:58:58

Kun mulla oli Lada Niva niin kukaan ei halunnut ajaa sitä kun se oli niin karmea ajettava. Itse jouduin aina kuskiksi ;DD

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.4.25 10:04:43

Minulla on isompi ja parempi auto, joten yleensä minä ajan. Pitkillä matkoilla vuorotellaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   29.4.25 10:32:09

Useimmat miehet arvostelevat naisen ajamista. Paitsi jos ottavat kaljaa; silloin naisen ajaminen kelpaa hienosti.

Normireissuilla saa jopa nähdä vaivaa, että saa sen miesnalkuttamisen poikki.

Päivämäärä:   29.4.25 11:17:59

En ole törmännyt kuin kahteen vierestä ohjeita antavaan mieheen ja ne ovatkin olleet ensimmäisiä ja viimeisiä kertoja, kun kyseinen mies on kyydissäni.

Päivämäärä:   29.4.25 11:59:52

Tiedän yhden vanhus pariskunnan jossa vuorottelivat kuskin osaa. Papparainen välillä suorastaan suuttui ja vi*tuili tälle mummolle jos peruuttaminen parkista ei heti mennyt mutkattomasti vaan nainen oli vähän varovainen, ei kuitenkaan liian hidas tai tien tukkeena. Kävi sääliksi miten mies saattoi vaan yhtäkkiä alkaa puhumaan pahaa hänelle kun toinen yrittää keskittyä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.