Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perhepaikalle pysäköinti

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   27.4.25 19:55:49

Invaparkista keskustelua, niin entäs ne kaupan perheparkkiruudut; ketkä niihin saa pysäköidä? :D nää ei mitään virallisia parkkipaikkoja taida olla, niin onko ihan sama ketkä näitä ruutuja käyttää vai tuleeko sanomista?

Re: Perhepaikalle pysäköinti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.4.25 19:59:10

Näin kerran nuoren ihmisen räyhäävän huonojalkaiselle vanhukselle, kun tämä oli pysäköinyt perhepaikalle, vaikka oli yksin liikenteessä. Perhepaikkoja oli vapaanakin useampia.

Lähettäjä: £££ 
Päivämäärä:   27.4.25 19:59:28

Minulla ei pilttejä ole, mutta ajan kalliin autoni niihin ettei ääliöt hakkaa riisikuppiensa ovilla kulkinettani.

Lähettäjä: Kauppaan 
Päivämäärä:   27.4.25 20:02:54

Käytin noita paikkoja silloin, kun lapset oli pieniä. Nyt ovat 5 v ja 7 v ja suon nuo paikat perheille joissa pienempiä lapsia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.4.25 20:09:06

Minä käyn kaupassa yleensä niin myöhään että perheparkit on yleensä vapaita niin ajan siihen kun haluan lähelle ovea. Aika harvoin lapsiperheet on klo 22-23 kaupassa. Toki niihin lainkin mukaan saa pysäköidä kuka tahansa mihin aikaan vain. Eli jos joku alkaa rutkuttaa niin käskee soittaa vaikka poliisit.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   27.4.25 20:09:55

Meidän kaupassa on kaukana ovestakin niitä ja todella iso määrä. Vaikea löytää tavallinen parkkipaikka, kun ei ole lapsia. Hassuinta on, että tuossa vähän kalliimmissa kaupassa ei kovin moni lapsiperhe käy.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.25 20:10:07

Saa niihin pysäköidä. Itse jätän ne jo autoanikin suojellakseni heille, kenellä on pieniä lapsia.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   27.4.25 21:18:45

Jos olen vain esikoisen (8 v) kanssa liikkeellä, ajan kauemmas, mutta jos mukana on 5 ja 2 v niin tähtään perheparkkiin.
On enemmän tilaa venkuloida heidät istuimiin ja niistä pois, ja lyhyempi matka kulkea aina puolivaarallisilla parkkiksilla pienten kanssa.

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   27.4.25 21:42:37

Mulla useampi pieni lapsi, mutta vältän perheparkkeja, ettei lapset hajota meidän autoja mätkimällä niitä auton ovilla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.25 22:20:35

Perhepaikkaruudut on perheille, samoin kuin invapaikat on invoille.

Toki en itse kenellekään mitään sano väärin parkkeerauksista, mutta saatan ihmetellen katsoa.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   27.4.25 22:23:05

Jos perheparkki on perheille, niin siihen saa sitten pysäköidä myös lapseton pariskunta (he muodostavat myös perheen).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.25 22:29:06

Fiksut ymmärtää mitä varten ne paikat ovat ja toimivat sen mukaan. Saa niihin tietysti autonsa laittaa kuka vaan, enkä siitä mainitsisi kenellekään, mutta kertoo parkkeeraavan älykkyydestä aika paljon.

Päivämäärä:   27.4.25 22:42:33

dinosaurus

Höpöhöpö, eivät muodosta, he muodostavat pariskunnan.

Perheparkki on lapsiperheparkki ja suunnattu lapsiperheille.

Päivämäärä:   27.4.25 22:51:07

Vai dinosaurus :'DDDD

Mistähän se tuli

Päivämäärä:   28.4.25 11:41:45

Äiti, mehän ollaan perhe, sanoo aikuinen lapseni kun ajaa perhepaikalle.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   28.4.25 11:44:49

..: no onpa tyhmä aikuinen lapsi.

Lähettäjä: pahvi 
Päivämäärä:   28.4.25 12:17:27

Minä pysäköin perheruutuun oli mukana lapset tai ei. Tämä siitä syystä, että meillä on ns. lestabussi. Monissa paikoissa perusruudut ovat niin pieniä, ettei nämä nykyaikaiset perheautot mahdu niihin kunnolla.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.4.25 12:18:29

No onpas joo toosi iso auto...

Päivämäärä:   28.4.25 12:20:16

Minä ajan oman kalliin autoni mahdollisimman kauas perhepaikoista ja todella toivon, että jokainen potentiaalinen ovella kolhija sijoittaa ajokkinsa noihin perhepaikkoihin.

Lähettäjä: Jännää 
Päivämäärä:   28.4.25 12:23:21

"
Minä ajan oman kalliin autoni mahdollisimman kauas perhepaikoista ja todella toivon, että jokainen potentiaalinen ovella kolhija sijoittaa ajokkinsa noihin perhepaikkoihin." Minulla on takuulla kalliimmat autot kuin sinulla ;) mutta silti en toivo mitään pahaa kenellekään, en edes lapsiperheille.

Lähettäjä: Spännande 
Päivämäärä:   28.4.25 12:38:31

Tuskin on...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.4.25 12:43:46

Käsittämätöntä tämä minäminäminä-kulttuuri nykyään...

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   28.4.25 12:50:05

No niinpä, minäminäminä ja minun mukulat. Vaikka ois vanhuksia tai liikuntarajoitteisia niin MINUN pitää päästä lähimmäksi ovea. Olenhan antanut paljaalla!

Itse en ikinä parkkeeraisi inva paikalle, mutta perhepaikaikalle olen kyllä jättänyt. Normisti ajan kauemmaksi, kun on toimivat jalat, mutta en pidä perhepaikkoja mitenkään pyhinä. Käytän niitä, jos tarviin.

Päivämäärä:   28.4.25 12:54:01

Näin: Tuo sinun asenteesi kuvaa hyvin tuota minäminäminä-meininkiä.
Kyllä minä ihan mielelläni annan lapsiperheen parin taaperon kanssa parkkeerata leveämpään parkkiin. Itse mahdun vaivattomasti autoni ovesta ja helposti kävelen kauppaan siitä kauemmastakin parkista, ei ihan hirveästi rasita.

Lähettäjä: ”!” 
Päivämäärä:   28.4.25 12:59:59

Se on just mistä vinkkelistä katsoo.
Kotona lösivä emakko muksuineen, mitään muuta ei ole kuin aikaa vs töissä pitkää päivää tekevä veronmaksaja.
Kumpi ansaitsee ja mitä?

Puhumattakaan pitkän uran tehneestä vanhuksesta, jolla jo niveliä kolottaa.

Ja ne muksuthan ei ollenkaan varmuudella tule veroja maksamaan, jos mitään tekevät.

Päivämäärä:   28.4.25 13:12:39

Hyi @!#$ "ihmistä", joka sanoo toista naista emakoksi. Ei löydy enää sanoja. Minkälaiset vanhemmat ovat saaneet jotain noin oksettavaa mätää aikaan? Tyypillinen tyhmätyttö.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.4.25 13:12:42

Paitsi että monet vanhemmatkin tekevät pitkää päivää ja vielä kuluttavat eli pitävät yhteiskuntaa yllä ostamalla lapsille tavaroita. En nyt ymmärrä, mihin huutomerkki-tyyppi tähtää.

Mä koen perhepaikat nimenomaan pienten lasten kanssa liikkuville. Eli lapsia täytyy nostella istuimiin ja sieltä pois, ja kulkea parkkiksella joko rattaiden kanssa tai pitäen lapsia kädestä. Siinäkin kun on kaksi kädestä pidettävää, niin on oikeasti tosi mahtavaa, jos matka autolta sisälle on mahd lyhyt.

Isommat, ja jo lähtökohtaisesti ihmisiksi käyttäytyvät, lapset jaksaa kävellä kauempaakin, mutta pienten kanssa olen kyllä kiitollinen, jos perhepaikan saan. On sitten helpompi ne lapset sinne istuimiinkin kiinnittää.

Mutta joo, eipä kyllä viikoittain eikä edes kuukausittain isoilla kaupoilla liikuta.

Päivämäärä:   28.4.25 13:16:53

"!": Entäs vanhus, sanotaan vaikkapa kova hevosmies Läski-Esa, joka pieksi nuoren naisen lähes työkyvyttömäksi? Mene hieromaan Esan kolottavia niveliä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.4.25 13:21:17

"!": älä huoli. Vaikka se yököttävä emakko porsikin sinut teini-iässä ollen nyt alle kolmekymppinen, niin joskus hänkin on vanhus. Onneksi hänen emakonniveliään ei ainakaan työn takia kolota :D.

Päivämäärä:   28.4.25 13:26:48

"Kotona lösivä emakko muksuineen, mitään muuta ei ole kuin aikaa vs töissä pitkää päivää tekevä veronmaksaja.
Kumpi ansaitsee ja mitä?"

Aika erikoinen näkökulma. Suurin osa äideistä(ja millä perusteella se parkkeeraaja ei voisi olla myös isä lapsineen?) on kotona vain sen välttämättömän vauva-ajan ja palaa töihin. Työpäivän jälkeen lapset hoidosta ja niiden kanssa kauppaan perheparkkiin.
Kuulostaa siltä että lähinnä nimimerkkien Näin ja "!" äitien olisi pitänyt huolehtia se ehkäisy kuntoon..

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   28.4.25 13:29:44

Jos käyn iltamyöhäsellä kaupassa voin pysäköidä perhepaikalle. Pikkulapset ei kuulu kauppareissulle klo 21 jälkeen.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   28.4.25 13:30:33

Jahas: hyvä, ettei sinun ole koskaan tarvinnut poiketa kaupassa lasten kanssa iltamyöhällä :).

Päivämäärä:   28.4.25 13:33:21

jahas: Oletko ajatellut että joku vanhempi saattaa joutua tekemään myös iltavuoroa ja lapset ovat hoidossa tarhassa jossa on iltahoito. Siitä kauppaan ja kotiin.

Päivämäärä:   28.4.25 14:02:09

"Minä ajan oman kalliin autoni mahdollisimman kauas perhepaikoista ja todella toivon, että jokainen potentiaalinen ovella kolhija sijoittaa ajokkinsa noihin perhepaikkoihin." Minulla on takuulla kalliimmat autot kuin sinulla ;) mutta silti en toivo mitään pahaa kenellekään, en edes lapsiperheille.

Luetunymmärtäminen, missä olen toivonut pahaa jollekin?? Kai nyt itsekin ymmärrät, että pikkulapsi tai huonosti liikkuva vanhus on paljon potentiaalisempi ovella kolhija, kuin vaikka kolmekymppinen työssäkäyvä? Ne perhepaikat ovat LEVEÄMPIÄ, joten idea on se, ettei niissä niin herkästi tule kolhuja.

Päivämäärä:   28.4.25 14:03:47

Jospa tuossa tarkoitettiin, että ei toivota sen kolhijan menevän kenenkään viereen?

Päivämäärä:   28.4.25 14:20:52

"Itse en ikinä parkkeeraisi inva paikalle, mutta perhepaikaikalle olen kyllä jättänyt. Normisti ajan kauemmaksi, kun on toimivat jalat, mutta en pidä perhepaikkoja mitenkään pyhinä. Käytän niitä, jos tarviin."

No niinpä, minäminäminä eikä ole edes mukuloita joiden syyksi laittaa. Vain minäminäminä.

Lähettäjä: meppu 
Päivämäärä:   28.4.25 14:26:27

Lapset ovat valinta, invaliditeetti ei. Ja mun valinta on perheparkki, vaikka lapsia ei ole.

Päivämäärä:   28.4.25 14:27:37

"Jospa tuossa tarkoitettiin, että ei toivota sen kolhijan menevän kenenkään viereen?"

Jos toivotaan kolhijan sijoittavan autonsa leveälle perhepaikalle, niin eiköhän se tarkoita, että silloin kolhujen todennäköisyys on kaikkein pienin.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.4.25 14:36:23

"jahas: Oletko ajatellut että joku vanhempi saattaa joutua tekemään myös iltavuoroa ja lapset ovat hoidossa tarhassa jossa on iltahoito. Siitä kauppaan ja kotiin."

Yleensä klo 21 jälkeen on jo kaupoissa sen verran väljää, että eiköhän sinne parkkialueelle kaikki mahdu... Täällä on ainakin markettien pihoilla noita perhepaikkoja sen verran paljon, että ihan takuulla on joku vapaana tuohon kellonaikaan, vaikka niihin parkkeeraisi muitakin kuin lapsiperheitä.

Minäpä pysäköin sähköautopaikalle

Lähettäjä: Salle 
Päivämäärä:   28.4.25 14:42:24

Meidän läheisellä ostarilla remontin jälkeen _parhaimmat_ lähipaikat menivät sähköautolataukseen. Ovatko nykyään myös sähköautolla kulkevat kenties invoja, että pitää päästä premium paikoille? vai miksi sähkölatauspaikkoja ei tehdä jonnekin peränurkkaan. Siinä suurimman osan ajasta istuu taxit lataamassa autojaan. MINÄ parkkeeraan siihen autoni, ei ole sähköllä ladattava eikä tule sellaista olemaankaan niin kauan kun öljyä saa (olen kuollut jo sitä ennen). Lapsiperheparkit on niin _turhat_. Lapsiperheille tulisi osoittaa viimeinen nurkkaus, jotta niille lapsille tulisi myös kävelyä päivän aikana. Sama juttu invojen kanssa. Suurimmalla osalla on kuitenkin jonkinlainen apuväline, jolla voi rullata itsensä kaupan ovista sisään vähän pidemmältäkin. Tai olla rullaamatta. Iso osa mitä katselen esim paikallisen Lidlin invaparkeissa on lähinnä vajaaälyisiä. Mutta minäpä parkkeeraan autoni sinne minne sen haluan, mahdollisemman kauas tietenkin näistä kolhijoista. Ainoa harmitus on nuo sähkölatauspaikat jotka veivät oman paikkani, senpä takia siihen edelleenkin pysäköin. Hankin myös autooni tarran "kuljen sähköllä" jos joku tulee ulisemaan.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   28.4.25 14:47:33

Niihin saa pysäköidä ihan kuka vaan, mutta kovasti toivon, että niihin parkkeeraisi vain pikkulapsiperheet. Itse ajan yksin tai fiksun 5v lapseni kanssa jonnekin kauemmas väljään kohtaan, mutta kun lapsi oli vielä vauva ja turvakaukalossa, niin perheparkkiruudut olivat aivan ihania.

Päivämäärä:   28.4.25 14:49:48

"Lapsiperheille tulisi osoittaa viimeinen nurkkaus, jotta niille lapsille tulisi myös kävelyä päivän aikana."

Buahhah, no kaikki niistä ei osaa vielä kävellä, olisko niiden hyvä ryömiä tai kontata sen parkkipaikan läpi. :D Ja vanhemmilla isojen ostoskassien ja kantokopan kanssa mukava raahautua perimpään nurkkaan.
Enemmän luulen että nämä suurelta osin ylipainoiset aikuiset, jotka istuu päivät koneen ääressä, sitä kävelyä tarvitsee, kuin ne touhuavat mukulat.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   28.4.25 15:48:39

Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen (joka aiemmin tunnettiin nimellä vammaisen pysäköintilupa) vaikeasti liikkumisesteiselle henkilölle tai vaikeasti liikkumisesteisen henkilön kuljettamiseen myöntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Sitä, kuka perhepaikalle saa pysäköidä, ei ole määritelty laissa eikä se vaadi pysäköintilupaa joten siihen saa pysäköidä kuka haluaa. Jos parkkipaikalla on vaikka viisi tyhjää perhepaikkaa sellaiseen pysäköiminen ei ole pois keneltäkään muulta. Jäähän siihen vielä neljä tyhjää jäljelle.

Itse en perhepaikalle pysäköi koska joku voi sitä tarvita minua enemmän (jos on vapaana tavallisia parkkipaikkoja). Tosin vaikka koira takapenkillä vaatii samalla tavalla tilaa kun lapsikin kun sen ottaa pois autosta joten se on ihan yhtä hyvä syy käyttää perhepaikkaa kuten myös se, että mukana on vaikka kyynärsauvoja käyttävä aikuinen tai huonojalkainen vanhus (koska paikat ovat lähellä ovea).

Lähettäjä: -., 
Päivämäärä:   28.4.25 16:02:38

"Meidän läheisellä ostarilla remontin jälkeen _parhaimmat_ lähipaikat menivät sähköautolataukseen. Ovatko nykyään myös sähköautolla kulkevat kenties invoja, että pitää päästä premium paikoille? vai miksi sähkölatauspaikkoja ei tehdä jonnekin peränurkkaan. "

Varmaan siksi, että sähköjen vetäminen jonnekin peränurkkaan maksaisi maltaita ja laittaisi ison osan parkkiksesta käyttökieltoon siksi ajaksi kun maata kaivetaan auki sähköjen vuoksi.

Päivämäärä:   28.4.25 16:12:04

"Tosin vaikka koira takapenkillä vaatii samalla tavalla tilaa kun lapsikin kun sen ottaa pois autosta joten se on ihan yhtä hyvä syy käyttää perhepaikkaa"

Kyllä mun koirat luikahtaa autoon paljon pienemmästä raosta kuin turvakaukalo.

Päivämäärä:   28.4.25 16:17:44

"Kyllä mun koirat luikahtaa autoon paljon pienemmästä raosta kuin turvakaukalo."

Maailmassa on muitakin koiria kun sun koira. Joskus joku vanha pieni koira joudutaan nostamaan autoon.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.4.25 16:22:48

En ole ikinä käyttänyt perheparkkipaikkaa, kun en ikinä muista niiden olemassaoloa. Lapsikin jo 5, eli en enää edes viitsisi, jos kohdalle sattuu.

Päivämäärä:   28.4.25 16:24:45

Pari viikkoa sitten (kun viimeksi kävin siellä) Rovaniemen cittarin perhepaikat oli tukittu ripirinnan autoja ja välissä oli mopoja. Jänniä perheitä kun kulkevat mopoilla..

Eli näköjään kaikki saavat parkkeerata perhepaikoille. Joillakin on varmaan koira kotona joka on pErHeeNjÄsEn ja täten voivat parkkeerata perhepaikoille. Meillä oli 2 kk ikäinen vauva vain mukana. Onneksi meillä päin ei ole perhepaikkoja niin osataan toimia ilman niitäkin. Ajattelin vain että kerrankin ollaan kylillä niin käytetään perhepaikkoja :D

Päivämäärä:   28.4.25 16:29:09

” Äiti, mehän ollaan perhe, sanoo aikuinen lapseni kun ajaa perhepaikalle.”

Mä sanon kans näin kun oon vanhemmilleni kuskina.

Päivämäärä:   28.4.25 16:31:11

"Ovatko nykyään myös sähköautolla kulkevat kenties invoja, että pitää päästä premium paikoille?"

Miksei voisi olla, sairaus tai vamma ei katso tulotasoa kun se iskee, jos siihen tällä kommentilla yritetään nenäkkäästi viitata.

Päivämäärä:   28.4.25 16:32:34

Ei niitä perhepaikkoja ole kerrostalojen parkkipaikoillakaan ja saadaan ne lapset purettua autosta sielläkin kun tullaan kaupasta kotiin joten koko perhepaikka on keksimällä keksitty.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   28.4.25 16:38:43

En tajua miten ihmiset tekee tästäkin niin ison ongelman.

Minusta tuo on maalaisjärjellä ajatellen ihan selvää, kenelle nuo on suunnattu. Nuo paikat on suunnattu niille, jotka tarvitsevat hieman enemmän tilaa. Esimerkiksi siksi, että on pieniä lapsia turvaistuimissa tai lapset sen ikäisiä etteivät vielä niin hyvin osaa varoa muita ja on helpompaa kun saa oven enemmän auki tai vaikka raskaana oleva, jonka on hankala ahtautua pieniin väleihin kömpelön liikkumisen takia. Ja miksei vaikka joku muukin liikuntarajoitteinen henkilö, jolle ovea pitää avata enemmän.

Jos ei ole erityistä syytä pysäköidä just perhepaikoille, miksi ei voisi viedä autoaan muualle, olettaen että muitakin paikkoja on vapaana.

Enkä ymmärrä miksi joku edes haluaisi perhepaikalle, jos ei ole erityistä syytä siihen. Vaikka ne on leveämpiä ruutuja, ne eivät ole niin paljon leveämpiä, etteikö autojen ovilla pystyisi kolhimaan viereisiä, varsinkin kun kaikki eivät osaa pysäköidä keskelle ruutua. Ja jos kyydissä on pikku lapsia, kolhujen riski on suurempi.

Päivämäärä:   28.4.25 16:43:33

"Perhepaikkaruudut on perheille, samoin kuin invapaikat on invoille."

Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia. (Tilastokeskus)

Eli niitä saa tuolla perusteella käyttää kaikki muut paitsi yksin asuvat.

Päivämäärä:   28.4.25 17:00:18

Faktahomma: niitä sanotaan perheparkeiksi. Ovat kuitenkin lapsiperheille, joilla on pieni lapsi mukana. Vähän kuin parkkisakkokaan ei ole sakko.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.4.25 17:08:15

Ihan käsittämätöntä pahoinvointia ihmisillä ja tämmöiseen keskusteluun sitä sitten purkavat..

Arvostan jokaista joka jättää perhepaikan valitsematta jos ei tarvetta sille ole. Meillä on, kun ison maasturin takapenkillä on kolme lasta turvaistuimissa, eikä normaalikokoisessa parkkipaikassa saa molemmilta puolin takaovia auki tarpeeksi (jotta lasten saanti istuimista tai niihin takaisin onnistuu) mikäli viereisissä ruuduissa on autot.

Tämä kotona loisiva emakko arvostaa myös turvallisuutta saadessaan auton ovien lähelle, kun käy lasten kanssa ruokaostoksilla ja vie ne lapset ihan muualle harrastamaan liikuntaa kuin sinne parkkipaikalle.

Päivämäärä:   28.4.25 17:14:19

Ilmeisesti sen perheparkin nimeksi täytyy vaihtaa lapsiperheparkki, jotta nämä vähä-älyisimmätkin tajuaa kenelle ne on tarkoitettu...

Päivämäärä:   28.4.25 17:18:15

Huoh,

Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen (joka aiemmin tunnettiin nimellä vammaisen pysäköintilupa) vaikeasti liikkumisesteiselle henkilölle tai vaikeasti liikkumisesteisen henkilön kuljettamiseen myöntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Sitä, kuka perhepaikalle saa pysäköidä, ei ole määritelty laissa eikä se vaadi pysäköintilupaa joten siihen saa pysäköidä kuka haluaa. Sitäkään ei ole määritelty mikä pikkulapsi on joten on aika turha sanoa että "Ovat kuitenkin lapsiperheille, joilla on pieni lapsi mukana."

Järkevin kommentti on ollut: "Minusta tuo on maalaisjärjellä ajatellen ihan selvää, kenelle nuo on suunnattu. Nuo paikat on suunnattu niille, jotka tarvitsevat hieman enemmän tilaa. Esimerkiksi siksi, että on pieniä lapsia turvaistuimissa tai lapset sen ikäisiä etteivät vielä niin hyvin osaa varoa muita ja on helpompaa kun saa oven enemmän auki tai vaikka raskaana oleva, jonka on hankala ahtautua pieniin väleihin kömpelön liikkumisen takia. Ja miksei vaikka joku muukin liikuntarajoitteinen henkilö, jolle ovea pitää avata enemmän." ( --2 -nimimerkki)

Eli paikka niille, jotka tarvitsevat enemmän tilaa ja itse en niitä käytä koska joku muu voi tarvita sitä paikkaa enemmän.

Päivämäärä:   28.4.25 17:19:03

"Maailmassa on muitakin koiria kun sun koira. Joskus joku vanha pieni koira joudutaan nostamaan autoon."

Ja silti se koira menee sinne autoon pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo. Mutta vänkää vaan vielä vastaan ja osoita tyhmyytesi :D

Päivämäärä:   28.4.25 17:20:17

"Ilmeisesti sen perheparkin nimeksi täytyy vaihtaa lapsiperheparkki, jotta nämä vähä-älyisimmätkin tajuaa kenelle ne on tarkoitettu..."

Ei se nimen vaihtaminen auta, koska sitä, kuka perhepaikalle saa pysäköidä, ei ole määritelty laissa eikä se vaadi pysäköintilupaa joten siihen saa pysäköidä kuka haluaa.

Päivämäärä:   28.4.25 17:23:15

"koira menee sinne autoon pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo."

Samoin lapset jotka ovat niin vanhoja jotka kävelevät ja istuvat turvaistuimilla.

Päivämäärä:   28.4.25 17:30:28

Faktahomma tarvitsee siis lakitekstiä, jotta osaa toimia? Omaa päättelykykyä ei ole laisinkaan?

Päivämäärä:   28.4.25 17:31:04

"Samoin lapset jotka ovat niin vanhoja jotka kävelevät ja istuvat turvaistuimilla."

Kyllä, mahtuvat pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo.

Päivämäärä:   28.4.25 17:34:04

Pyrin aina huomioimaan toiset ihmiset. Autan vaunujen kanssa, avaan oven, hymyilen lapselle, kannan hauraamman ihmisen kassia, pari viikkoa sitten kannoin melkein sen mummonkin autolle niiden ostosten kanssa. Jätän lapsiperheparkit lapsiperheille ja huonosti liikkuville, ojennan pyörätuolissa istuvalle jotain ylähyllyltä jne. Kaiken tämän teen, vaikka vihaan ihmisiä. Mutta se ei ole sen mummelin tai lapsen tai sokean syytä vaan tuollaisten "!"- tyyppien.

Lähettäjä: Kauppaan 
Päivämäärä:   28.4.25 17:37:51

. //Lapsi joo menee pienemmästä välistä, mutta itse tarvitsen tilaa saadakseni kirsitettyä lapsen turvaistuimen vyöt kunnolla. Meillä 5 v ja 7 v käyttävät turvaistuinta kuten kuuluu.

Päivämäärä:   28.4.25 17:42:20

"Samoin lapset jotka ovat niin vanhoja jotka kävelevät ja istuvat turvaistuimilla."

"Kyllä, mahtuvat pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo" aivan kuten koirakin ja perhepaikkoja ei ole rajattu niin, että ne ovat vain perheille jotka käyttävät turvakaukaloa.

"Faktahomma tarvitsee siis lakitekstiä, jotta osaa toimia? Omaa päättelykykyä ei ole laisinkaan?"

Tuossahan sitä päättelyä on. Omin jaloin kävelevä lapsi ja koira vaativat yhtä paljon tilaa.

Lain mukaan kuka tahansa saa käyttää perhepaikkaa mutta itse en käytä etten vie paikkaa joltakin joka tarvitsee sitä enemmän.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   28.4.25 17:46:05

""Maailmassa on muitakin koiria kun sun koira. Joskus joku vanha pieni koira joudutaan nostamaan autoon."

Ja silti se koira menee sinne autoon pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo. Mutta vänkää vaan vielä vastaan ja osoita tyhmyytesi :D"

Minun koiralle pitää avata auton ovi ihan kokonaan, jotta se hyppää itse. En ole käyttänyt perhepaikkoja, mutta kerran niiden viereinen paikka oli yhtä leveä, ja koiran siirtäminen autosta pois ja takaisin oli ihanan helppoa. Jatkossa voisin kauimmaisia käyttääkin, jos niitä on hyvin vapaana.

Päivämäärä:   28.4.25 17:50:18

Perhepaikka ei ole koirapaikka :'D

Sitten vielä koiralliset välttää ettei kohtele koiriaan kuin lapsia, vaikka ajelee niiden kanssa kauppaan ja parkkeeraa perhepaikalle. Jättäkää ne kotiin. Lasta ei saa yksin jättää.

Päivämäärä:   28.4.25 17:51:23

Ei minun koirat ole tarvinnut erikseen tilaa. Koirien tulee matkustaa peräkontissa. Sitä varten ei kukaan tarvitse exrta leveää parkkiruutua.

Päivämäärä:   28.4.25 17:51:56

"Tuossahan sitä päättelyä on. Omin jaloin kävelevä lapsi ja koira vaativat yhtä paljon tilaa."

Eihän me tuollaiseen päätelmään tultu. Vaan siihen, että nuo molemmat mahtuvat autoon pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo. Pysytääs nikkisi mukaisesti faktoissa.

Päivämäärä:   28.4.25 17:56:26

"Lasta ei saa yksin jättää."

Eivät kaikki ole yh-perheitä ja kaupassa voi käydä kun toinen vanhempi tulee kotiin. Ei aina ole pakko ottaa lapsia mukaan kauppaan esim. kaupassa isä, äiti ja lapsi samaan aikaan.

Päivämäärä:   28.4.25 18:02:03

Miksi koko perhe ei saisi käydä kaupassa? Koska veloille tulee paha mieli?

Päivämäärä:   28.4.25 18:06:01

"Eihän me tuollaiseen päätelmään tultu. Vaan siihen, että nuo molemmat mahtuvat autoon pienemmästä kolosta kuin turvakaukalo."

Eli siis perhepaikat pitäisi varata vain turvakaukaloa käyttäville perheille?

"Koirien tulee matkustaa peräkontissa."

"Koiran kuljetus autossa sujuu turvallisimmin, kun koirakin käyttää sille sopivaa turvalaitetta. Turvallisin tapa on pukea koiralle kunnolliset turvavyövaljaat, jotka kiinnitetään autoon tukevasti joko turvavyöhön tai matkatavaran kiinnityslenkkeihin. Toinen suositeltava vaihtoehto on lemmikin kuljettaminen laadukkaalla ja tukevalla kuljetuslaatikolla, joka on myös kiinni autossa." (Liikenneturva)

Päivämäärä:   28.4.25 18:06:09

Taasko joku kuvittelee koiran olevan lapsi. Miten nämä voi aina mennä sekaisin?

Päivämäärä:   28.4.25 18:09:15

"Miksi koko perhe ei saisi käydä kaupassa? Koska veloille tulee paha mieli?"

Saavat he käydä. Se oli vastaus siihen, että lasta ei voi jättää yksin ja koiran voi. Sitä lasta ei tarvitse jättää yksin tai ottaa mukaan kauppaan jos perheessä on kaksi vanhempaa.

Päivämäärä:   28.4.25 18:09:45

Kuten perheelliset hankkivat sopivan auton ja hevosvinkkaa vetävät hankkivat sopivan auton, myös koiran omistajien tulee hankkia koirien kuljettamiseen sopiva auto. Koira kun ei ole lapsi, joka kytketään turvavöihin takapenkille (jotka muuten eivät ole lopulta häävejä kolaritilanteessa, lukuisia videoita löytyy).

Päivämäärä:   28.4.25 18:10:15

Faktahomma: kaikki koiranomistajat eivät ole tyhmiä ja osalla on jopa perhekin, joka voi huolehtia koirasta kauppareissun aikana ;)

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.4.25 18:12:43

Ihan naurettavan lapsellinen ”keskustelu” käytöstavattomat minäminät esittää sinne kauppaan toiveen, että haluavat oman nimikkoruudun, eikä syytä ja hauku vanhempia ja lapsia siitä, että kaupat haluaa tarjota perhepaikkoja. Ja pyytäkää äideiltänne käytöstapojen opastusta, kun selvästi puutteellisia taitoja täällä.

Päivämäärä:   28.4.25 18:14:03

Turvavyövaljaat, jotka kiinnitetään auton turvavyöhön on laillinen tapa kuljettaa koiraa joten on älytöntä sanoa että "Koirien tulee matkustaa peräkontissa."

Päivämäärä:   28.4.25 18:14:59

Jep. Lapsettomista pariskunnista toinen voi jäädä kotiin hoitamaan koiraa. Miksi molempien tarvitsisi olla kaupassa?

Päivämäärä:   28.4.25 18:15:08

Ja lapsiperheilläkin on oikeus mennä vapaaseen lapseiparkkiruutuun vaikka kuinka veloja itkettäisi ja olisi kivaa nimitellä äippyleitä.

Päivämäärä:   28.4.25 18:22:25

https://youtu.be/pIHrDdu_bVE?si=CHbrfpcflT4uzIJ_

Päivämäärä:   28.4.25 18:29:38

"Eli siis perhepaikat pitäisi varata vain turvakaukaloa käyttäville perheille?"

Eihän missään tuollaista ole väitetty.

Päivämäärä:   28.4.25 18:35:14

"Ja lapsiperheilläkin on oikeus mennä vapaaseen lapseiparkkiruutuun vaikka kuinka veloja itkettäisi ja olisi kivaa nimitellä äippyleitä."

Totta kai on koska kaikilla on oikeus siihen. Sitä, kuka perhepaikalle saa pysäköidä, ei ole määritelty laissa eikä se vaadi pysäköintilupaa joten siihen saa pysäköidä kuka haluaa.

Päivämäärä:   28.4.25 18:41:26

"...kaupat haluaa tarjota perhepaikkoja..."

Jotkut kaupat haluavat tarjota koirien omistajille myös koirakärryjä ja nämä samat ihmiset jotka haluavat perhepaikkoja ja yksinoikeuden niiden käyttöön ovat kovimpaan ääneen valittamassa siitä, että joku menee sinne kauppaan missä on koirakärry.

Päivämäärä:   28.4.25 18:43:56

"Sitä lasta ei tarvitse jättää yksin tai ottaa mukaan kauppaan jos perheessä on kaksi vanhempaa."

Joo, mutta lasta ei voi jättää yksin kotiin. Koiran voi. Koirilla ei ole mitään syytä olla kaupassa.

Päivämäärä:   28.4.25 18:44:44

"Lapsettomista pariskunnista toinen voi jäädä kotiin hoitamaan koiraa. Miksi molempien tarvitsisi olla kaupassa?"

Ei tarvitse, mutta sinne SAA mennä jos kauppias ei sitä ole kieltänyt. Aivan kuten lapsenikin saa ottaa mukaan kauppaan.

Päivämäärä:   28.4.25 18:49:43

”Jotkut kaupat haluavat tarjota koirien omistajille myös koirakärryjä ja nämä samat ihmiset jotka haluavat perhepaikkoja ja yksinoikeuden niiden käyttöön ovat kovimpaan ääneen valittamassa siitä, että joku menee sinne kauppaan missä on koirakärry.”

Tämähän on ihan perus selittely, joku jossain muualla valitti näin, niin kyllä minulla on oikeus valittaa toisinpäinkin! Ei täällä älykkyys loista. Minun ei tarvitse olla fiksu, kun tuokaan ei ole. Kuten sanoin lapsellinen keskustelu.

Päivämäärä:   28.4.25 18:50:28

"Koirilla ei ole mitään syytä olla kaupassa."

Ei lapsillakaan ole syytä olla kaupassa jos vanhemmat tekevät ostokset. Kun toinen vanhemmista on kaupassa, toinen voi olla lapsen kanssa kotona. Sekä lapset, että koirat saa ottaa mukaan kauppaan (jos kauppias ei sitä ole kieltänyt) joten ei tarvitse olla mitään erityistä syytä.

Päivämäärä:   28.4.25 18:54:13

”Totta kai on koska kaikilla on oikeus siihen. Sitä, kuka perhepaikalle saa pysäköidä, ei ole määritelty laissa eikä se vaadi pysäköintilupaa joten siihen saa pysäköidä kuka haluaa.”

Kyllä kaikilla on siihen oikeus, mutta älykäs ymmärtää käyttötarkoituksen ja jättää paikat niille jotka sitä tarvitsevat, jos itsellä ei pakottavaa tarvetta ole. Älykäs myös ymmärtää, että on ok jonkun huono julkaisen yksin liikkujankin siihen ovien lähelle parkkeerata. Tyhmä sitten menee vaan, koska on minulla oikeus vaikkei tarvetta.

Päivämäärä:   28.4.25 18:54:32

Kyllä se lapsi pitää ottaa mukaan, jos ruokaa tarvitaan, lapsi ei voi olla yksin kotona ja aina ei ole toista vanhempaa kuvioissa tai voi vaikka työvuorot mennä ristiin.

Koira voi vallan mainiosti torkkua kotona kauppareissun ajan

Ps. mulla on sekä kissoja, koiria että lapsia.

Päivämäärä:   28.4.25 18:56:56

”Ei lapsillakaan ole syytä olla kaupassa jos vanhemmat tekevät ostokset.”

Toinen on töissä ja toinen lähtee kauppaan, kyllä on syytä ottaa se taapero kotoa mukaan, mutta minun koira ainakin pärjää kotona sen aikaa.

Päivämäärä:   28.4.25 19:01:41

"Aivan kuten lapsenikin saa ottaa mukaan kauppaan."

Silti mielestäsi lasta ei tarvitse kauppaan tarvitse ottaa koska toinen vanhempi.

Sen koiran voi jättää kotiin tai sinne autoon kauppareissun ajaksi. Oli omistajia 1 tai 5.

Päivämäärä:   28.4.25 19:02:21

Ei lapsillakaan ole syytä olla kaupassa jos vanhemmat tekevät ostokset. Kun toinen vanhemmista on kaupassa, toinen voi olla lapsen kanssa kotona. Sekä lapset, että koirat saa ottaa mukaan kauppaan (jos kauppias ei sitä ole kieltänyt) joten ei tarvitse olla mitään erityistä syytä.

Perhepaikat on suunnattu niille, jotka tarvitsevat hieman enemmän tilaa. Esimerkiksi siksi, että on pieniä lapsia turvaistuimissa tai lapset sen ikäisiä etteivät vielä niin hyvin osaa varoa muita ja on helpompaa kun saa oven enemmän auki tai vaikka raskaana oleva, jonka on hankala ahtautua pieniin väleihin kömpelön liikkumisen takia. Ja miksei vaikka joku muukin liikuntarajoitteinen henkilö, jolle ovea pitää avata enemmän." (kuten --2 -nimimerkki kirjoitti) ja aivan samalla tavalla sitä tilaa voi tarvita jos pitää nostaa koira takapenkiltä.

Koska sitä, kuka perhepaikalle saa pysäköidä, ei ole määritelty laissa eikä se vaadi pysäköintilupaa joten siihen saa pysäköidä kuka haluaa. Tässä tärkeintä on, että älä vie paikkaa siltä joka sitä tarvitsee mutta älä myöskään nillitä jos joku käyttää sitä jos tarvitsee enemmän tilaa vaikka hänellä ei olisi lapsia.

Päivämäärä:   28.4.25 19:04:33

No jos Faktahommalla olisi lapsia, niin todellakin olisi syytä pitää ne poissa julkisilla paikoilta :D.

Päivämäärä:   28.4.25 19:06:23

Voi velaa, koiraansa lapsena pitävää faktahommaa, kun jää alakynteen :')

Koira kotiin tai jätä sinne autoon kun menet kauppaan. Koira ei ole lapsi, sitä ei tarvitse kiikuttaa kaikkialle vaikka LaKi SaLLii SeN.

Päivämäärä:   28.4.25 19:08:11

"Toinen on töissä ja toinen lähtee kauppaan"

Tämäkin on oikeasti valinta, ei pakko koska siellä kaupassa voi käydä kun toinen tulee töistä.

"Sen koiran voi jättää kotiin tai sinne autoon kauppareissun ajaksi."

Kesähelteillä ei voi jättää koiraa autoon ja koiraa ei tarvitse jättää kotiin silloin kun sen saa ottaa mukaan. Kauppaan SAA mennä koiran kanssa jos kauppias ei sitä ole kieltänyt.

Päivämäärä:   28.4.25 19:09:25

Ja lapsen saa viedä kauppaan eikä niitäkään voi jättää kuumaan autoon. Lapsilla saattaa olla jopa omaa asiaa kauppaan.

Päivämäärä:   28.4.25 19:11:23

"Kesähelteillä ei voi jättää koiraa autoon"

Voi kun on panostanut siihen autoon. Koira häkissä konttiin ja kontti auki. Tämän takia niitä koiria ei kuskata niille sopimattomissa automobiileissa.

Ja kaikkea saa tehdä, mutta kaikkea ei tarvitse tehdä. Koira ruokakaupassa on yksi esimerkki.

Päivämäärä:   28.4.25 19:11:30

Piste, ei koiraa tarvitse viedä joka paikkaan mutta sen saa viedä esim. kauppaan jos kauppias ei ole sitä kieltänyt. Mitä tästä et ymmärtänyt?

Päivämäärä:   28.4.25 19:14:57

”Tämäkin on oikeasti valinta, ei pakko koska siellä kaupassa voi käydä kun toinen tulee töistä.”

Ei ole elämä aina ihan näin yksinkertaista :D kaikilla ne työtkään ei lopu klo.16. Hyvä jos nukkumaan ehtii.
Eikä täällä ole kauppojakaan joihin saa koiran viedä mukaan. Tai kauppoja jotka olisivat auki pidempään kuin klo.22.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.