Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä joka kirjoitit lapsen läksyvaikeuksista

Lähettäjä: Hibiscus 
Päivämäärä:   26.4.25 18:47:41

Jokunen kuukausi sitten, ehkä puolikin vuotta sitten joku kirjoitteli ja kyseli vertaistukea kun lapsen läksyjen tekeminen kuormittaa koko perheen arkea.

Saitteko avun jostain?

Minulla on suuria vaikeuksia kolmosluokkalaiseni kanssa. On ihan loppuvuodesta syntynyt ja olen miettinyt pitäisikö ehdottaa opettajalle luokalle jättämistä.

Äskenkin matematiikasta saatiin vajaa sivu tehtyä ja siihen meni yli 2 tuntia. Hän itki ja käytti vaan ajan huutamalla vuoroin ettei tajua ja vuoroin että ei tätä tartte mihinkään. Kuitenkin osas homman kun lopulta sen teki ihan vaan päässä laskien. 2min hommaan meni yli 2 tuntia.

Hänellä itselläänkin varmasti ihan ahdistunut olo mutta muukin ahdistaa tää läksyjenteko. Istun vieressä ja oon tukena tunti toisensa perään. Lohdutan, perustelen, selvennän. Joka päivä, monta tuntia....

En saa itse käytyä harrastamassa tämän takia mitään. En ehdi viettää muiden lasten kanssa. En ehdi hoitaa mitän kodin rästihommia. Kun jokapäiväinen läksyjenteko loppuu, menen nukkumaan. Käyn töissä lepäämässä.

Onko kellään muulla tällaista?

Re: Sinä joka kirjoitit lapsen läksyvaikeuksista

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.25 18:50:36

Miksi ihmeessä kidutatte itseänne ja lastanne noin? Keskittykää siihen itsetunnon parantamiseen ja lapsen ongelmien ymmärtämiseen eikä siihen että läksyistä tehdään entistä kamalampi asia kun niihin menee aina tunteja itkiessä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.4.25 18:53:46

Onko lapsi nukkunut kunnolla viime aikoina? Onko syönyt hyvin _ennen_ läksyjen tekoa, ettei ole matala verensokeri ja kaikki ärsyttää ja itkettää sen takia?

Osaatko oikeasti selittää lapselle ajatuksen matikan tehtävien takana? Nimimerkillä: itse opettelin kertotaulut ulkoa lapsena, vasta paljon myöhemmin ''tajusin'' mitä sillä tarkoitetaan kun sanotaan ''kolme kertaa yhdeksän''. Ihan siis sanallisesti. :D Joo, olin vähän outo lapsi, mutta matikassakin täytyy opettaa AIVAN perusasioista lähtien kaikki niin yksinkertaisesti ettei matkan varrella jää mitään epäselvää.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   26.4.25 18:56:27

Tehkää läksyjä osissa. Korkeintaan puoli tuntia kerralla ja välillä muuta. Näin aivot saavat latautua ja asiat sujuvat paremmin. Itse käytin myös menetelmää, missä lapsi opetti välillä itse minua ja minä olin oppilas, yhdessä ratkoimme asioita ja vaikeat läksyt menivät vähän leikinomaisesti. Lapsella oli oppimisvaikeus ja sen vuoksi piti keksiä vuorottelua ja muutakin oppimista tukevaa. Miettikää teille toimiva läksytekniikka.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.4.25 18:58:25

Ja olisiko mahdollista koulussa päästä tukiopetukseen?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.4.25 19:05:52

Meillä kuopus teki tuota. Istu keittiön päydän ääressä kirja edessä valmiina räjähtämään. Suttas kynällä tahallaan sivun pilalle. En vilkssutkaan, kävin keittiössä ihan normaalisti ja en ollu huomaavinani. Kerran sitten ovikello soi ja kaveri kysy ulos, pojalla pyörähti silmät päässä kun tajus ettei voi mennä ulos kun on läksyt tekemättä. Suosittelen samaa taktiikkaa, poika pöydän ääreen ja sanot että tee läksyt. Tunnin päästä jos ei oo tehny niin sanot että ois aika lähteä vaikka kauppaan, hampurilaiselle, puistoon mitä vaan mitä lapsi haluais tehdä. Ja teet sen mitä sanot, toisten lasten kans. Riitelyä ja komentelua ei lapsen kans voi voittaa, aasille porkkanaa toimii paremmin. Illalla saatiin yökkäri päälle sujuvasti kun juteltiin vaikka seuraavan päivän asioista, mikä elokuva katotaan illalla, millon ois lätty ilta yms. Hyvin käyttäyvä lapsi pojasta on kasvanut.

Päivämäärä:   26.4.25 19:06:34

Muuten tuntuu olevan hyvin itsetunto. Kavereiden kanssa ja urheillessa pärjää hyvin.

Pätkissäkään olo ei tunnu auttavan. Sitten voi olla ettei saa tehtyä ollenkaan yhtään tehtävää. Jotenkin alkaa aina alusta se vänkääminen. Menee kuin kaarena aina sama homma.

Kasilta on meillä iltapala, ysiin mennessä nukkumaan joten nukkuu hyvin ja pitkään.

Urheilutreenejä muutamana iltana viikossa niin silloin ei ehditä tehtäviin kun ollaan hänen harrastuksissaan (ei pääse kulkemaan niihin itse).

Pitääpäs kokeilla tota että pyydän häntä opettamaan mulle, kiitos vinkistä.

Päivämäärä:   26.4.25 19:09:41

H en tiedä osaanko selittää. Olen itse teknisellä alalla, asiantuntijatehtävissä. Ei mitään pedagokista taustaa, etenkään lapsista. En usko että osaan kovin hyvin. Joudun purra hammasta etten ärähdä. Mutta kyllä hän kireyden varmaan aistii.

Välillä maksan isoveljelleen että hän koittaa opettaa. Isoveli on matskunero. Välillä pikkuveli ottaa veljeltä vastaan oppeja, välillä ei.

Päivämäärä:   26.4.25 19:19:35

Mun itseni matematiika läksyjen teko oli just tuota kun olin lapsi. Ihan joka päivä. Äiti oli varmaan aivan naatti mutta väitän että itse olin enemmän naatti kun panikoin, raivosin ja riehuin ja tunsin oloni maailman idiooteimmaksi lapseksi joka päivä.

Lukionkin ja korkeakouluopinnot opiskelin, en miellä itseä tyhmäksi ja osaan ihan peruslaskut normijärjellä nyt aikuisena mutta oli se lapsuus kauheaa. Mun mielestä kaikkien ei tarvitsisi osata kaikkia aineita yhtä hyvin. Jos ei osaa matematiikkaa mutta on kaikissa muissa aineissa ikätasoaan niin ei pitäisi mennä elämä sen takia pilalle. Onneksi äiti pakotti niitä tekemään koska ellei olisi, ehkä olisin joutunut luokalleni tai jonnekin apukouluun, ehkä en koskaan olisi sille linjalle jouduttuani päätynyt lukioon enkä sitten korkeakouluun. Olisi elämä voinut mennä ihan toisin. En tiedä voidaanko nykyään helpottaa yhta ainetta, kannattaa selvittää.

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   26.4.25 19:25:22

Miten koulussa sujuu vastaavien tehtävien tekeminen?

Päivämäärä:   26.4.25 19:27:30

Joo sehän se on kun hän raivoaa useamman tunnin ja sitten lopulta tekee tehtävän kuitenkin parissa minuutissa. Oikein.

Tuntuu niin turhauttavalta että kun joka kerta sama homma. Miksi vaan ei heti tekis pois kun osaa ja painelis sitten kavereiden kaa leikkii.

Opelta oon kysynyt että tunnistaako hän jotain oppimisvaikeuksia. Mutta ei kuulema ole.
Tukiopetuksessa käy koska usein ei ehdi tunnilla tehdä kaikkia tuntitehtäviä. Koska just ei saa nimenomaan aloitettua.

Pitää kokeilla tota että en yritä auttaa niin paljon. Luurit vaikka korville ja muihin hommiin. Ja välillä käyn vaan tsekkaa että miten menee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.25 19:32:39

Mun lapsen kanssa oli aivan kaameeta alaluokilla läksyjen kanssa. Ei pystynyt tekemään tunneilla tehtäviä ja sai tuntitehtävät ja läksyt kotiin. Niitä tehtiin ja tehtiin.

Jossain vaiheessa ope tajusi, että lapsi ei etene yhtään tunneilla. Hänellä meni myös superpitkä aika oppia aakkoset tai numeroiden järjestys, ei tunnistanut numeroita. Lukemisessa oli lukitestin mukaan ikäluokan huonoimman viidenneksen joukossa. Alkoi saada onneksi opettajalta tukea ja usein ala-asteella ope saattoi ottaa just ennen koetta tukariin ja sitten just kun olivat kerranneet, sai tehdä samat tehtävät kokeena. Pääsi tekemään pienryhmässä tehtäviä. Sai ADHD-diagnoosin viidennellä luokalla.

Nyt on yläasteella ja pärjää hyvin. Koulussa on tehostetulla tuella, eli käy välillä pienryhmässä. Mikään aine ei ole mukautettu, mutta matikassa on vähän erilainen kirja, joka siis jää omaksi. Ero on siinä, että tehtävät on jaoteltu vähän eri lailla, se on vähän selkeämpi ilmiasulta. Muut kirjat on samoja kuin kavereilla. Arvosanat 7-10, kaseja ja ysejä eniten. On edelleen hidas lukemaan, mutta lukee mielellään kirjoja, on taiteellinen ja luova, pärjää hyvin myös matematiikassa ja fysiikassa. Todella hyvä muisti. Hyvät kädentaidot, tekstiilitöissä ja puukässässä.

Ei rakasta läksyjen tekoa, eikä kokeisiin lukua, mutta tekee kaiken itsenäisesti. Ei olisi uskonut ala-asteella, kun kaikki oli vaikeaa. On hyvin käyttäytyvä ja kiltti, kohtelias opettajille. Aina tulee hyvää palautetta.

Päivämäärä:   26.4.25 20:11:01

Kiva lukea, että ootte saaneet selätettyä ongelmia. Kiitos vertaistuesta ja vinkeistä.

Lähettäjä: isoH 
Päivämäärä:   26.4.25 20:11:38

Meidän lasten ala-asteen opet ovat painottaneet, että läksyjen teko kestää 30 minuuttia. Enempää ei tarvitse tehdä. Jos ei ehdi tehdä kaikkia, niin selvitetään miksi.

No, en uskonut ja tein kaikki temput esikoisen läksyjen kanssa. Se oli just tuollaista kuin ap:n lapsella. Lapsi raukka oli niin kuormittunut koulupäivästä, että keskittyminen ei enää riittänyt kotiin. Mitään oppimisvaikeuksia ei lapsella kuitenkaan ollut, mutta ei vaan pystynyt enää kotona pinnistelmään toiminnanohjauksen kanssa.

Joo, myöhemmin on saanut useamman nepsy-diagnoosin.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   26.4.25 21:07:25

Moni kuvailee täällä niin selkeää add/adhd lasta ja silti ei saa lapselle diagnoosia aikaiseksi. Miksi?

Ei kai nyt kukaan huvikseen 2 tuntia läksyjen kanssa raivoa.

Päivämäärä:   26.4.25 21:10:15

Nyt joutuin viesti opettajalle, että läksyt vie kohtuuttoman ajan perheen arjesta. Hän voi sitten koulussa miettiä että onko tarve tukiopetukselle, kurinpalautukselle, tai mahdollisesti tutkimuksille. Esim. ADHD voi "oireilla" noin.

Päivämäärä:   26.4.25 21:54:48

Lähettäjä: ......
Päivämäärä: 26.4.25 21:07:25

Moni kuvailee täällä niin selkeää add/adhd lasta ja silti ei saa lapselle diagnoosia aikaiseksi. Miksi?

Ei kai nyt kukaan huvikseen 2 tuntia läksyjen kanssa raivoa.

ADHD on osin periytyvää.

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   26.4.25 22:13:38

Mä taas en koskaan puuttunut millään tavoin lasten läksyjen tekoon. Alusta asti tein todella selväksi että läksyt on SUN vastuulla, äiti on käynyt jo koulunsa eikä tee sitä uudestaan.
Ulos, pelaamaan, kaverien kanssa tms sai lähteä vasta kun läksyt tehty. Mun lapsilla ei ole mitään nepsyä tms, mutta aika nopeesti ne läksyt tuli tehtyä kun kaverit odotti pihalla. Ilman ongelmia.
Tämä toimi meillä koko kouluajan, en toki sano että muissa perheissä.
Mutta aika paljon vastuuta lapsille annettiin jo nuorena, ja toisaalta vapautta jos oli rehellinen ja hoiti hommansa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.25 22:47:30

Aloittajan läksyongelmat kuulostaa ihan samalta, mitä meillä oli ennen ADHD-diagnoosia ja lääkitystä. Onko ollut aina sama homma vai vasta alkanut juttu? Jos on ollut aina sama homma, on aika selkeää, että jotain nepsyä voisi olla taustalla, jos vasta nyt alkanutta, olisin aika huolissani lapseni mielenterveydestä, onko kiusaamista, vapea, imppaamista (ja kyllä, ihan omin silmin nähtyä, tuonkin ikäiset ikävä kyllä jo harrastaa...)vai mitä menossa hänen elämässään.

Lähettäjä: Yhteyttä vaan 
Päivämäärä:   26.4.25 22:53:58

Ottaisin luokanvalvojaan yhteyttä ja pyytäisin neuvoja ja mielipidettä sen suhteen kauanko läksyjen teko saa viedä aikaa. Rohkeasti vaan kerrot tilanteen ja teidän olevan ihan loppu sekä jumissa asian kanssa.

Lähettäjä: älkfnäklsn 
Päivämäärä:   27.4.25 01:42:39

Mitä tapahtuu jos aloittaja EI istu läksyjen ääressä lapsen kanssa koko iltaa? Mitä tapahtuu jos lapsi jättää ne tekemättä? Kannattaa kokeille sekin tie eikä olla niin curling-vanhempi.
Lapsi oppii että teoilla on seurauksensa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.4.25 09:00:49

Ota rauhallisemmin. Lopeta ne tuntikausien sessiot. Ilmoita lapsellesi, että läksyt tehdään nyt kiukuttelematta ja raivoamatta 2 minuutissa ja sillä selvä. Anna vastuu lapselle itselleen. Niin minä tein ja kun opiskelin silloin itsekin, kerroin että minulla on omat läksyt. Lapseni valmistuivat ammattiin ja saivat vakituiset työpaikat. Nyt aikuisina ovat olleet sitä mieltä, että olisi pitänyt enemmän huolehtia läksyistä. Mutta onhan heillä tilaisuus jatkaa opiskelua vieläkin.

Onko lapsi vain hankala vai onko hänellä joku diagnoosi, jonka avulla saisi jotain apua?

Päivämäärä:   27.4.25 10:43:48

Mä taas en koskaan puuttunut millään tavoin lasten läksyjen tekoon. Alusta asti tein todella selväksi että läksyt on SUN vastuulla, äiti on käynyt jo koulunsa eikä tee sitä uudestaan.
Ulos, pelaamaan, kaverien kanssa tms sai lähteä vasta kun läksyt tehty. Mun lapsilla ei ole mitään nepsyä tms, mutta aika nopeesti ne läksyt tuli tehtyä kun kaverit odotti pihalla. Ilman ongelmia.

Mut tietkö toi ei toimi, jos läksyt on liian vaikeita lapselle tai lapsi ei pysty itsenäisesti vielä tekemään tehtäviä. Esimerkiksi ADHD:stä tiedetään sen verran, että aivojen etuotsalohko kehittyy hitaammin, eli lapsi on nuoremman tasolla. Kaikki vanhemmat varmaan ymmärtää, että (tavalliselle) 5v:lle ei kannata pistää läksykasaa eteen ja antaa selvitä siitä.

Ekaluokkalaiset ovat kehitystasoltaan 5-12-vuotiaita. Kyllä etevimmät pystyy.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   27.4.25 11:18:42

Mitä te teette teidän lapsillenne? Yhdenkään lapsen ei pidä itkien tehdä läksyjä ja pahimmillaan tuntikausia päivässä.

Yhteys opettajaa, kuraattoriin, terveudenhoitajaan/koululääkäriin, koulupsykologiin / mihin tahansa, missä voidaan selvittää miksi läksyjen teko on niin "vaikeaa" ja tämän jälkeen tähän asiaan voidaan saada joku järkevä ratkaisu. Toisen lasten kohdalla se voi olla läksyttömyys, läksyjen pilkkominen pienemmäksi, läksyjen teko koulun läksyparkissa tmv.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   27.4.25 11:30:54

Heti katki tuollainen kierre ja yhteyttä opettajaan ja terveydenhoitajaan tai vaikka koulukuraattoriin. Lapsi tarvitsee psykologin tutkimukset ja jos sieltä ei löydy selitystä, niin joka tapauksessa tukea koulunkäyntiin ja mahdollisesti teille vanhemmille.

Päivämäärä:   27.4.25 12:29:33

Monet täällä esitetyt keinot on mahdottomia senkin takia, että lapsella ei välttämättä edes ole sitä ainoaa kaveria, joka pyytäisi ulos.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   27.4.25 13:25:31

Ikinä en ole lasten kanssa läksyjä tehnyt. Saatoin kehottaa tekemiseen, mutta en valvonut tuliko tehtyä. Toki, jos apua olisi pyydetty, olisin neuvonut. Ei millään tajua tätä systeemiä, että vanhemmat tekee lasten kanssa niitä läksyjä. Miten se lapsi ikinä oppii ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan?

Päivämäärä:   27.4.25 13:44:45

"Meidän lasten ala-asteen opet ovat painottaneet, että läksyjen teko kestää 30 minuuttia. Enempää ei tarvitse tehdä. Jos ei ehdi tehdä kaikkia, niin selvitetään miksi."

Näin sen pitäisi mennä myös aloittajalla ja muilla lasten kanssa taistelevilla. Ja ellei mene, heti yhteyttä kouluun ja selvitykset käyntiin jotta saadaan lapselle riittävät tukitoimet.

Te teette valtavan karhunpalveluksen lapsillenne tuollaisella taisteluväännöllä. Opettajilla ei ole aavistustakaan lapsen ongelmista ellette te kerro niistä.

Päivämäärä:   27.4.25 13:46:23

Täällä on aika paljon eläinharrastajia.

Jos teillä ei hevosen tai koiran kanssa sujuisi joku homma, ja molemmat osapuolet turhautuisi ja kiihtyisi, takkuaisitteko sitä hommaa oikeasti tunteja? Mitä koette että se saisi aikaan? Miksi ette suhtaudu lapsiinne samalla tavalla?

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   27.4.25 14:36:54

Opettaja sanoo, että ei ole oppimisvaikeuksia, mutta onko asia tutkittu? Matemaattinen oppimisvaikeus on arvioiden mukaan yhtä yleinen kuin lukivaikeus, mutta alidiagnosoitu. Vai onko ongelmia kaikkien läksyjen kanssa? Jos vain matikassa, suosittelen testiä vaikka omalla rahalla.

Päivämäärä:   27.4.25 15:23:23

Mulla oli sama. Taustalta löytyi ADHD. Koulu ajatteli ensin jonkuntyyppistä autismia en muista mitä mutta liittyi oppimishäiriöihin. Testeissä rampattua lapsena ei löytynyt siihen viittaavaa. Sit loppu etsimiset mistä voisi johtua. ADHD tytöillä ei noin 20v sitten ollut oikeen juttu.

Ne matikankotitunnit oli kauheinta ikinä. Ikävä ympäristö kun aikuista turhauttaa, itseä turhauttaa kun haluaisi tehdä muuta ja kun ei vaan ymmärrä. Sanoisin että lapsi panostaa ekat 30min ja sitten ei enää edes yritä ja väsymys painaa päälle.

Duolingossa on ainakin jotain matikan tehtäviä nykyään. Ehkä muitakin appeja olisi siihen ? Olisi hyvä jos matikasta tehtäisiin lapselle hauskaa eikä pakonomaista ja ikävää että lapsi yrittää vaan välttää sitä sen takia.

Päivämäärä:   27.4.25 16:02:32

Lapsille on ekapeli, missä voi harjoitella

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.