Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopiva summa häälahjaksi

Lähettäjä: Mikke 
Päivämäärä:   26.4.25 11:17:25

Yhdeltä henkilöltä tilille häämatkaa varten?
Onko 30 e ok?

Re: Sopiva summa häälahjaksi

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.4.25 11:19:08

On ok.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   26.4.25 11:21:42

Me saatiin 0-100€ per henkilö. Ei liikuttanut meitä mihinkään suuntaan et minkä summan kukakin laittoi ja se myös unohtui todella nopeasti.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   26.4.25 11:49:46

30 euroa on kyllä aika pieni summa. 50 EUR laittaisin, jos olisin sinkku. Toki jokainen varojensa mukaan ja tuskin kukaan arvioi paljonko kukakin antaa.

Päivämäärä:   26.4.25 11:50:50

Hmmm
Meinaatko että pariskunnat laittaa satasen?
Teen kahta työtä että saan edes jotenkin maksettua laskut + ruuan mulle ja lapselle.

Päivämäärä:   26.4.25 11:55:26

Mikke, kyllä meinaan. En ole koskaan laittanut pariskunta alle 100 euroa, paitsi ehkä joskus 20 vuotta sitten opiskelijana. Läheisille ja hyville ystäville sitten enemmän. Siskolle ja miehelleen laitettiin muistaakseni 250 EUR.

Päivämäärä:   26.4.25 12:08:34

No huh huh...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.4.25 12:09:35

Ollaan aina laitettu 50 e/henkilö eli kyllä, pariskuntana 100 e.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.25 12:30:54

30€ on riittävä. Ei kenenkään tarvitse vararikkoon häiden takia mennä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.25 12:33:44

Oon antanut 40-50€, oli kaveri, tuttu tai sukulainen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.4.25 13:11:15

50 e per henki, pariskunnalta satanen.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   26.4.25 13:15:02

En antaisi rahaa mutta tulevalle lapselle antaisin vaippoja.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.4.25 13:17:16

Jokainen omien tulojensa mukaan! Jos on varaa antaa 100 e per pää, niin sitten vaikka se, mutta mikään pakko ei todellakaan ole.

Jos on tiukkaa taloudellisesti, yhdeltä ihmiseltä 30-40 euroa on aivan sopiva summa. Kenenkään ei tarvitse menettää viikon ruokarahoja toisen häälahjaan, ja on käsittämätöntä, että joku edes olettaa näin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.25 13:18:08

No mun mielestä jokainen antaa kykyjensä mukaan. Itse annan aina 50 €, on se sitten häälahja tai kummilapsen lahja. Mutta ymmärrän myös että jollekin se on tosi iso raha, he antavat sitten vähemmän.

Päivämäärä:   26.4.25 13:18:42

"En antaisi rahaa mutta tulevalle lapselle antaisin vaippoja."

Mille tulevalle lapselle?

Lähettäjä: Tapa 
Päivämäärä:   26.4.25 13:36:28

Varmaan vaihtelee paikkakunnittain, mutta täälläpäin on tapana, että jos osallistuu hääjuhlaan (ja juhlassa tarjotaan ruoka sekä kahvi), niin kohteliasta on viedä 50 eur arvoinen lahja (per hlö, eli pariskunta 100e, jos lapsia mukana, niin 20-30e/lapsi), oli se sitten tavara tai raha. Läheiset antavat usein enemmän.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   26.4.25 14:02:27

En keksinyt mitään muuta syytä mennä naimisiin.

Päivämäärä:   26.4.25 14:08:08

Tapa, näin meidänkin suvussa on aina toimittu.

H, itse ainakin kirjoitin jo ensimmäiseen viestiini, että jokainen maksukykynsä mukaan. Aloittaja kysyi sopivaa summaa, johon totesin, että 50 EUR / aikuinen minun mielestäni sopiva. Enkä ole tässä ketjussa kenenkään nähnyt kirjoittavan, että pitäisi nälässä olla lahjan vuoksi.

En kyllä edes ymmärrä miksi aloittaja kysyy, onko joku summa ok, jos se kuitenkin on hänen kipurajallaan. Eli mitä se auttaa, jos muut sanovat, että antaisivat enemmän, jos aloittajalle 30 on sopiva summa. Sitten hän antaa sen ja sillä sipuli.

Päivämäärä:   26.4.25 14:11:32

Ok, onhan siihen monia syitä, kuten vaikkapa mahdollisen lesken eläkkeen saaminen.

Lähettäjä: Noloko? 
Päivämäärä:   26.4.25 14:26:19

Just meinasin tehdä aiheesta ketjun.

Kesällä läheisen (hyvätuloisen) ystäväpariskunnan häät ja mulla on todella tiukkaa rahasta tällä hetkellä, kesää kohti tilanne hiukan paranee mutta tarvitsen jokaikisen mahdollisen euron itselleni =(

Olen apuna häissä, mutta mietin että onko 30e aivan liian vähän häälahjaksi... kiitos tämän ketjun, ehkä en pode huonoa omaatuntoa tuosta summasta.

Päivämäärä:   26.4.25 14:35:12

Noloko, mä ajattelen että enemmän se kertoo ihmisestä joka väheksyy sitä 30 euron lahjaa kuin sitä lahjan antajaa joka vähistään antaa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   26.4.25 14:44:26

Omien kykyjen mukaan tietenkin. 30e on sopiva, jos enempään ei ole varaa. Itse keskituloisena työssäkäyvänä laittaisin 50e. Pariskuntana laittaisin 100e, jos kyseessä olisi yhteinen ystäväpariskunta. Jos mies olisi vain avecina eikä tuntisi hääparia, saattaisin laittaa 80e meiltä yhteensä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.25 14:54:02

Onneksi ei olla kerrottu että lapsemme ristiäisissä meidät myös vihitään. Jos kerran on joku "hääetiketti" että minimissään 50 e/hlö "pitäisi" antaa rahaa, niin en halua omalle lähipiirille moista laittaa niskaan. Ihmisillä on tilanteita, jotka vaikuttaa omaan talouteen saati että pitäisi satasia antaa häälahjaksi..

Minä veisin oman taloudellisen tilanteen mukaan. Jos lahjasumma on pääsylippu häihin, en menisi.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   26.4.25 16:28:30

Useimmissa häissä se 50€/hlö siis kattaa (aikuisen) vieraan tarjoilut. Siksi se on aika vakiintunut summa antaa lahjaksi.
MUTTA jokainen tietysti oman rahatilanteensa mukaan antaa lahjan, pääasiassa kuitenkin olisi syytä olla kutsuttu muun syyn kuin rahalahjan vuoksi juhlimaan.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.4.25 17:28:19

Jokainen laittaa sen summan minkä pystyy/haluaa. Ei ole mitään tiettyä minimisummaa joka pitäisi laittaa. Joillakin on hyvinkin tiukkaa taloudellisesti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.25 17:31:56

Jos raha on tiukassa 30e on todellakin tarpeeksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.