Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työsuhdepolkupyöräedun poisto

Lähettäjä: mikä järki?! 
Päivämäärä:   25.4.25 18:16:10

Mikä aivopieru päättäjiltä! Ihmisiä on kannustettu liikkumaan ja on ollut hyvin suosittu etu. Monen pyöräliikkeen myynnistä 80% on tullut tuon myötä, konkursseja on tulossa, hyvä hyvä hallituksen idiootit!

Re: Työsuhdepolkupyöräedun poisto

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   25.4.25 18:20:11

Se on vain kosto duunareille että kuntavaaleissa äänestivät demarit voittoon. Siitäs saitte!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.25 18:25:53

Tää on sitä samanlaista liikkumaan kannustamista kuin liikuntapalveluiden alv:n nosto.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   25.4.25 18:27:37

Mimusta minkään bisneksen ei pitäisi pidemmän päälle pyöriä jonkun tuen varassa. Tässä tapauksessa vain siksi, että on veroetu. Se on pidemmän päälle kannattamatonta.

Olen myös alusta asti kyseenalaistanut tuon edun todellisen hyödyn. Omasta kokemuksesta etu hyödyttää niitä, jotka liikkuvat jo muutenkin (etenkin pyörällä). Kuinka mon on oikeasti alkanut pyöräilemään tuon edun takia? Jotkut ovat ottaneet sähköpyörän, mutta siinä terveyshyödyt jää jo aika vähäisiksi jos polkee sähköpyörällä pari kilsaa.

Eli onko tässä oikeasti ollut jotain terveyshyötyjä? Vähän epäilen että kovin merkittäviä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.4.25 18:28:57

Halvimmalla saat fillarin nettikaupasta. Ei siihen liisurifirmaa välistävetämään tarvitse veroahoilla tukea.

Lähettäjä: Fillari 
Päivämäärä:   25.4.25 21:08:39

Itse en olisi ostanut kallista sähköpyörää ilman veroetua, ja tiedän töistä useita muitakin. Osalla sähköpyörä ja osalla kalliimpi tavallinen, mutta kyllä työmatkapyöräily lisääntyi edun myötä. Ja oma työmatkani on yli 10 km mäkistä maastoa, en ilman sähköapuja sitä polkisi ollenkaan. Onneksi tuli etu käytettyä ja pyörä on ihan just maksettu.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.4.25 21:11:28

Ihan typerä byrokraattinen systeemi. Polkupyörät ei paljoo maksa, mutta verorahoilla kustannettu nyt naurettavan kalliita sähköfillareita.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 21:16:02

Harmi, että poistui, mutta onneksi autolla pääsee töihin joka kelillä, niin ei tarvitse enää edes harkita pyöräilyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.25 21:27:37

Minä aloitin pyöräilyn työsuhdepyöräilyn myötä. Hankin sähköpyörän, aiemmin viimeisen 20v aikana olen polkenut nolla kilsaa, nyt parin vuoden aikana n. 2000km.

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   25.4.25 21:32:32

Olisin hankkinut tälle kesää sähköpyörän tuolla edulla mutta olkoon, kuljen jatkossakin autolla töihin 20km

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.25 21:50:55

Koska ei tää hallitus oikeesti hae mitään, mikä tavalisen ihmisen elämää helpottaisi. Ni miksi ei nyt poistaa tääkin, siinä missä kaikki muukin edut mistä duunarit saisi jotain helpotusta elämään. JOs voisivat, työntäisivät duunarit orjiksi.

Päivämäärä:   25.4.25 22:40:34

Ihan oikein, että poistui. Eihän sitä nyt valtion vahingossakaan tule tukea asiaa, joka edistäisi liikuntaa ja yksityisautoilun päästöjen vähentämistä.

Päivämäärä:   25.4.25 23:09:26

Niin, kyllä se sähköpyörällä muutaman kilometrin polkeminen on taatusti enemmän liikuntaa kuin autossa istuminen. Lisänä ympäristövaikutukset. En olisi itsekään ostanut kallista sähköpyörää ilman työsuhde-etua, mutta nyt auton sijaan liikun pyörällä keväästä syksyyn myös kauppareissut. Ja kyllä tällaiselle liikkumattomalle siinäkin hiki tulee.

Lähettäjä: Ymmi 
Päivämäärä:   25.4.25 23:13:56

Mitä liikkumista on ajelu sähköpyörällä?
Sama kun mopolla ajelis.

Päivämäärä:   25.4.25 23:41:45

Ymmi ei ole tainnut ikinä ajaa sähköpyörällä tai mopolla, mutta eron pitäisi kyllä olla selvä kenelle tahansa normaalijärkiselle ilmankin henkilökohtaista kokemusta asiasta.

Päivämäärä:   26.4.25 10:04:15

Juu sähköpyörällä ajelu on kuin ratsastus. Siinä sitä vaan satulassa pojottaa, ei se nyt mitään liikuntaa ole! Pyörä/hevonen siin kaiken työn tekee.

Lähettäjä: Donyon 
Päivämäärä:   26.4.25 10:08:28

Onko se nyt sitten vaikeeta ihan itse ostaa se konkeli?
Ei siihen mtn veroetuja tarvita.
Ihme vikinää taas.

Lähettäjä: tassu 
Päivämäärä:   26.4.25 11:16:20

Lähettäjä: Ymmi
Päivämäärä: 25.4.25 23:13:56

Mitä liikkumista on ajelu sähköpyörällä?
Sama kun mopolla ajelis.

----------------------------

Ei mun mopoa ainakaan tarvinnut polkea että sen sai pidettyä liikkeessä, riitti kun käänsi kaasukahvaa... Sähköpyörässä moottori vain avustaa, eli jos polkimet ei liiku niin moottorikaan ei tee mitään. Ja joka tapauksessa avustus kytkeytyy pois päältä kun vauhti ylittää 25 km/h

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   26.4.25 11:29:17

Voiko joku vääntää rautalangasta että miten tuo veroetu on siis toiminut?

Päivämäärä:   26.4.25 11:41:28

Meillä palkasta vähennetään 100€/kk ja verot maksetaan jäljelle jäävästä palkasta. Eli jos kk-palkka on 2200€, niin edun vähentämisen jälkeen verot lasketaan 2100€ mukaan.

Päivämäärä:   26.4.25 12:26:41

"Kuinka mon on oikeasti alkanut pyöräilemään tuon edun takia? Jotkut ovat ottaneet sähköpyörän, mutta siinä terveyshyödyt jää jo aika vähäisiksi jos polkee sähköpyörällä pari kilsaa. "

Meillä yritettiin saada työsuhdepolkupyöriä, ja itse olisin mielelläni sellaisen ottanut ja alkanut (sähkö)pyöräillä töihin. Autoon kun ei ole varaa ja julkiset ei koskaan kulje sopivaan aikaan, aina joutuu odottelemaan 20-30 min että saa leimata sisään.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.4.25 20:46:48

Kukaan ei estä edelleen tarjoamasta pyöräetua työntekijälle. Jatkossa siitä vaan maksetaan verot kuten muistakin eduista. Loppujen lopuksi hyvin merkityksetön muutos, mutta varmasti vähentää pyörien hankintaa jonkun verran. Muutenkin ko. edun hallinnollinen kustannus on työnantajalle yllättävän iso sen antamaan säästöihin nähden.

Päivämäärä:   26.4.25 22:23:47

Mun kohdallani yli tonnin ero hankintahinnassa ei ainakaan ole mikään merkityksetön muutos.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   26.4.25 22:52:38

Taas asia josta demarit ja vihervasemmisto on nostaneet hirveän mekkalan vaikka loppujen lopuksi kyseessä on hyvon pienen porukan käyttämä etu. Etu, jonka vaikutus on ollut käyttäjälleen varsin pieni. Asia on esitetty niin että koko pyörä"etu" olisi poistettu vaikka näin ei ole. Mikään ei estä tosiaan työnantajaa tarjoamasta samaa "etua". Vaan kun ihmiset ei tiedä mitään ja ymmärtävät sitäkin vähemmän niin sitä voi myydä vaikka likavettä vuosikertaviininä.

Edelleen säälittävän moni kuvittelee ostavansa kuukausimaksulla pyörän omaksi. Yllätys on aina yhtä iso kun selviää että pyörä on edelleen toimittajan omaisuutta.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.4.25 23:39:33

"Mun kohdallani yli tonnin ero hankintahinnassa ei ainakaan ole mikään merkityksetön muutos."

Hankintahinta ei liity mitenkään tähän muutokseen mikä on tulossa. Jatkossa maksat veron siitä 100€ (tai oli arvo mikä hyvänsä) edusta. Jos veroprosentti on vaikka 25, maksat 25€ enemmän veroa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.4.25 04:30:26

Eikö näissä työsuhdepyörissä itse joudu maksaan määräaikaishuollot tietyssä liikkeesä ja aika hyvään hintan ja pyörä käytännössä on liisattu. Sit voit sen joskus lunastaa ittelles hehe ku on akku finaalissa ym ja mitään jälleenmyyntiarvoa ei ole? Mulla on kaksi autoa ja ostin vasta kolmivaihteisen mummupyöräkaunottaren jolla jaksan polkea hienolla kelillä pitempäkin matkaa . Maksoi 130e priimakuntoinen huollettu. Vanha pyörä on yksivaihteinen ja sillä vasta onki vintattuja kilometrejä kun ei ollut autoa vuosiin :-)

Päivämäärä:   27.4.25 08:01:37

"Eikö näissä työsuhdepyörissä itse joudu maksaan määräaikaishuollot tietyssä liikkeesä ja aika hyvään hintan ja pyörä käytännössä on liisattu."

Ei joudu. Ja pyörän voi lunastaa itselleen ihan sillä summalla mikä jää ostohinnasta lopuksi jäljelle. Mikä juttu tää on että totuutena selitetään ihan höpöjä?

Päivämäärä:   27.4.25 08:06:31

Ja Huoh, se veronalennus oli just se tonnin "pikkujuttu". Eihän se nyt ole ihan sama maksatko pyörästä neljä vai kolme tonnia. Mitä ihmettä nyt :D

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   27.4.25 08:22:59

Koska tämä hallitus tekee todella lyhytnäköistä politiikkaa :(
Maksetaan sitten mieluummin ihmisten elintapasairausten kustannuksia.

Itse ostin sähköpyörän kun työsuhde-etupyörä tuli työpaikalla mahdolliseksi. En ole mikään pyöräilyn ystävä, vaikka muuten tykkäänkin urheilla. En yleensä käytä sähköavustusta, mutta ylämäissä ja kovalla tuulella pieni avustus on kiva. Kevät-, kesä-, ja syksyaikaan käytän melkein oikeastaan pelkästään pyörää. Vähämmän saastuttamista vs auto ja parempi terveys itselle.

Se että saa tienata edes sen satasen kuussa verottomasti hyvää pyörää varten, on minulle iso asia. Ja ainoa syy, että hankin kunnon pyörän, pyöräilen ja mittariin tuli viime vuonnakin jo 3000km.

Myös sohvaperunapuolisoni on innostunut ajamaan pyörälläni.

Lähettäjä: siku 
Päivämäärä:   27.4.25 09:20:26

Oulussa tuulee käytännössä aina ja vihaan pyöräilyä siitä syystä. Sähköpyörä oli nyt keväällä tarkoitus hankkia mutta saakin nyt olla. Jatkan autolla kulkemista niin töihin 17km kuin kauppaan, kauemmas asioille jne. Etu olisi ollut mittava itselle niin hinnan kuin ilmaisten huoltojen takia.

Lähettäjä: Voi apua 
Päivämäärä:   27.4.25 11:24:11

"
Ja Huoh, se veronalennus oli just se tonnin "pikkujuttu". Eihän se nyt ole ihan sama maksatko pyörästä neljä vai kolme tonnia. Mitä ihmettä nyt :D"

Ethän sä sitä pyörää itsellesi sillä verottomalla edulla osta. Pyörän omistajuus ja hankintahinta on ihan oma juttunsa eikä liity tuohon etuun mitenkään. Kyllä tää suuri huijaus on hyvin myyty, kun jengi kuvittelee ostavansa itselleen pyöriä edullisesti veronmaksajien ja työnantajan piikkiin.

Päivämäärä:   27.4.25 11:30:45

"Edelleen säälittävän moni kuvittelee ostavansa kuukausimaksulla pyörän omaksi. Yllätys on aina yhtä iso kun selviää että pyörä on edelleen toimittajan omaisuutta."

Meidän sopparissa on ainakin yksiselitteisesti, että sopimuskauden loppuessa pyörän voi lunastaa itselle 5 %:llä alkuperäisestä hankintahinnasta. Omalla kohdalla se on noin 130 €. Jos ei lunasta, niin pyörä pitää palauttaa omalla kustannuksella sille firmalle, jonka kautta se on hankittu.

Päivämäärä:   27.4.25 12:09:57

Kyllä se nyt vaan on merkittävä muutos, että maksanko pyörästä 3500 + veroja 1200, vai maksanko pyörästä 3500 enkä yhtään veroja.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.4.25 12:35:41

Ymmille tiedoksi että sähköpyörä lopettaa avustamisen jos et polje... Vähemmällä avustuksella akku kestää pitempään. Sähköpyörällä huristelee kevyemmin 10 km kuin tavispyörällä joten kyllä se innostaa pyöräilemään töihin.

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   27.4.25 14:42:07

"Edelleen säälittävän moni kuvittelee ostavansa kuukausimaksulla pyörän omaksi. Yllätys on aina yhtä iso kun selviää että pyörä on edelleen toimittajan omaisuutta."

Meidän sopparissa on ainakin yksiselitteisesti, että sopimuskauden loppuessa pyörän voi lunastaa itselle 5 %:llä alkuperäisestä hankintahinnasta. Omalla kohdalla se on noin 130 €. Jos ei lunasta, niin pyörä pitää palauttaa omalla kustannuksella sille firmalle, jonka kautta se on hankittu.

Meillä oli kans systeemi niin, että nimenomaan _ostit_ sen pyörän ja maksoit käytännössä osamaksuilla pois kahden vuoden aikana. Sopparin huono puoli oli se, että pyörän ois joutunut lunastamaan itselle myös työsuhteen päättyessä tuon kahden vuoden aikana sillä hinnalla, mitä siitä oli vielä maksamatta.

Päivämäärä:   27.4.25 15:14:13

Kyllä se nyt vaan on merkittävä muutos, että maksanko pyörästä 3500 + veroja 1200, vai maksanko pyörästä 3500 enkä yhtään veroja.

Mitä ihmeen veroja piste maksaa jos ostaa itse pyörän? Miten tämä liittyy siihen että työnantaja ostaa sulle pyörän?

Päivämäärä:   27.4.25 15:37:54

Maksan tuloveroja koko palkasta, jos itse ostan pyörän. Jos työnantaja "ostaa" mulle pyörän, maksan tuloveroja pienemmästä palkasta, eli vähemmän veroja. Eli verot, jotka muuten maksaisin valtiolle, käytänkin tällä tavoin oman pyörän ostoon.

Päivämäärä:   27.4.25 17:05:14

Mitä käytännön väliä sillä on, että pyörä on vain hallinnallisesti mun, kunnes lopussa sen nimellisellä summalla itselleni lunastan? Olen silti säästänyt veroissa huomattavasti ja saan omaksi hinnakaan pyörän.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.4.25 21:53:58

Hesarissa oli tästä hyvä mielipidekirjoitus, copy-paste alla:

Miksi ihmeessä valtion pitäisi tukea yhtä etuoikeutettua ryhmää?

Säästökohteeksi valittu työsuhdepyörä on erinomainen osoitus siitä, että demokratiassa ei ole pakkia, kun pitäisi karsia saavutettuja etuja.

Kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.

Hallituksen ei ole helppo löytää hyväksyntää saavaa säästökohdetta. Toistaiseksi kaikki on tyrmätty, ja tyrmäävä tahokin on aina sama – ne älähtävät, johon säästön kalikka kalahtaa. Työsuhde-etuna oleva polkupyörä säästökohteena ei siten myöskään saa ymmärrystä (HS 26.4.).

Etu itsessään edustaa tapaa vähentää työn verottamista niin, että valtio ensin ottaa keskiluokalta palkkarahaa ja sitten suurella viisaudellaan palauttaa sitä joillekin keskiluokan edustajille pidättäen osan itsellään. Selkeämpää on pitää työn verotus alemmalla tasolla.

On vaikea kuvitella, miksi talousvaikeuksissa valtion tulisi tukea juuri työssä käyvien polkupyörän ostoa. Ryhmänä se on kaikkein etuoikeutetuin. Paremminkin tuki olisi perusteltavissa työttömille ja eläkeläisille. Mutta oikeasti ei tietysti heillekään.

Tämä(kin) säästötoimi on erinomainen osoitus siitä, että demokratiassa ei ole pakkia, kun pitäisi karsia saavutettuja etuja. Kansalta kysyttäessä säästöt ovat mahdollisia vain, kun joku toinen on toimien kohteena.

Heikki Pälve

Turku

Päivämäärä:   27.4.25 22:03:27

"Käypä arvo on viiden käyttövuoden jälkeen tietenkin käytetyn pyörän arvo eli uutta edullisempi, mutta se ei muuta palkasta tehtyä vähennystä osamaksuksi."

Siis mistä ihmeestä tämä tieto on :D? Se lunastussumma lopussa on suunnilleen satasen kieppeillä. Ei todellakaan käytetyn pyörän arvo. Se kuukausimaksu on nimenomaan osamaksuun rinnastettava. Miksi ihmeessä Huoh täällä suu vaahdossa selittää ihan puuta heinää? Onko naapuri saanut edullisesti päheän ja kalliin pyörän ja nyt on paha mieli itsellä?

Päivämäärä:   28.4.25 07:57:27

-Maksan tuloveroja koko palkasta, jos itse ostan pyörän. Jos työnantaja "ostaa" mulle pyörän, maksan tuloveroja pienemmästä palkasta, eli vähemmän veroja. Eli verot, jotka muuten maksaisin valtiolle, käytänkin tällä tavoin oman pyörän ostoon.-

Tämä on ihan käsittämätön kommentti, mitä tällä halutaan kertoa?

Päivämäärä:   28.4.25 09:09:46

Ehkäpä nyt pyörien korkeat hinnat vähän laskee ja tällaisella pyöräeduttomallakin on kiinnostusta pyörä hankkia.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.4.25 10:28:31

No johan nyt oli aivopieru aloittajalta. Nyt tulee vaan tuo pyöräetu samalle viivalle lounasedun, autoedun, matkapuhelinedun jne. kanssa. Eli ei ole enää ilmainen vaan edusta pitää maksaa jonkinmoista veroa. Tämä on aivan oikein, miksi pitäisi tukea jotain etua 100% ja toista ei??

Ja kuten joku sanoi, sähköpyörillä ei kuntoa kohennellella, ihan typerä koko keksintö.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.4.25 10:41:14

"Lähettäjä.

Päivämäärä28.4.25 07:57:27

-Maksan tuloveroja koko palkasta, jos itse ostan pyörän. Jos työnantaja "ostaa" mulle pyörän, maksan tuloveroja pienemmästä palkasta, eli vähemmän veroja. Eli verot, jotka muuten maksaisin valtiolle, käytänkin tällä tavoin oman pyörän ostoon.-

Tämä on ihan käsittämätön kommentti, mitä tällä halutaan kertoa?"

Mikä siinä on sinun mielestäsi käsittämätöntä? Siinä kerrotaan mitä hyötyä on hankkia pyörä työsuhdepyöränä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.4.25 10:42:15

"On vaikea kuvitella, miksi talousvaikeuksissa valtion tulisi tukea juuri työssä käyvien polkupyörän ostoa. Ryhmänä se on kaikkein etuoikeutetuin. Paremminkin tuki olisi perusteltavissa työttömille ja eläkeläisille. Mutta oikeasti ei tietysti heillekään."

Olen tästä niin samaa mieltä.

Oikeastaan minusta on ihan käsittämätöntä, miten ihmiset valittaa polkupyöräedun poistamisesta. Yleensä nimenomaan itketään sitä, kun parempituloiset saa etua ja pienituloisilta vähennetään.

Nyt tässä nimenomaan poistetaan etu, joka on koskenut lähinnä keski- ja parempituloisia. Työttömillä, eläkeläisillä yms. ei ole mahdollisuutta polkupyöräetuun lainkaan ja moni pienipalkkaista työtäkään tekevä ei pysty hyödyntämään etua: työnantaja ei ehkä sellaista aktiivisesti tarjoa tai työntekijä ei kuitenkaan pystyisi maksamaan sitä osaa työsuhdepyörästä joka jäisi työntekijälle itselleen tai työn fyysisyyden vuoksi ei kuitenkaan jaksaisi enää pyöräillä ekstraa.

Työmatkaetu on hyvä, koska se tasoittaa tilannetta niiden välillä, joiden on pakko kulkea töihin kauempaa. Ja tasaa sitä, että ehkä ihan kaikki ihmiset eivät pakkautuisi pienille alueille kaupunkeihin.
Ehkä työmatkaedun voisi laajentaa niin, että sen voisi jotenkin yhdistää myös pyörään. Tällöin se olisi reilumpi kaikkia kohtaan. Erillisenä etuna siinä ei vaan ole järkeä.

Päivämäärä:   28.4.25 10:47:29

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.4.25 22:03:27

"Käypä arvo on viiden käyttövuoden jälkeen tietenkin käytetyn pyörän arvo eli uutta edullisempi, mutta se ei muuta palkasta tehtyä vähennystä osamaksuksi."

Siis mistä ihmeestä tämä tieto on :D? Se lunastussumma lopussa on suunnilleen satasen kieppeillä. Ei todellakaan käytetyn pyörän arvo. Se kuukausimaksu on nimenomaan osamaksuun rinnastettava. Miksi ihmeessä Huoh täällä suu vaahdossa selittää ihan puuta heinää? Onko naapuri saanut edullisesti päheän ja kalliin pyörän ja nyt on paha mieli itsellä?"

Miksi sinä selität puuta heinää? Verottajan ohjeesta suoraan kopioitu;
"Työntekijällä voi olla mahdollisuus lunastaa leasingyhtiöltä käyttämänsä polkupyörä leasingkauden päätyttyä. Tästä ei muodostu työntekijälle veronalaista etua lunastushinnan määrästä riippumatta. Jos taas työntekijä lunastaa työnantajalta tämän omistuksessa olevan polkupyörän, työntekijälle ei muodostu veronalaista etua, jos pyörä lunastetaan käypään arvoon."

Eli leasingyhtiön pyörän voi lunastaa sillä hinnalla mikä on maksettavana kauden loputtua. Mutta jos työnantaja on ostanut pyörän ja työntekijä ostaa tämän pyörän, maksetaan siitä käypä arvo.

Päivämäärä:   28.4.25 10:47:57

"Ja kuten joku sanoi, sähköpyörillä ei kuntoa kohennellella, ihan typerä koko keksintö."

Montakos kertaa olet sähköpyörää ajanut? Itse saan kyllä hien pintaan ja sykkeen ylös sähköpyörällä. Toisaalta pystyn ajamaan hikoilematta ja hengästymättä tavallista pyörää. Sähköpyörällä tulee ajettua pidempiä reissuja ja huomattavasti kovemmalla keskinopeudella varsinkin, jos on mäkinen maasto. Mutta parempihan se on pysyä kotisohvalla mieltään pahoittamassa ja jos sieltä poistuu, niin autolla.

Lähettäjä: ToinenTiina 
Päivämäärä:   28.4.25 11:14:19

Koskeeko tämä ettei uusia pöyöriä saa vai myös jo ostettuja pyöriä?

Päivämäärä:   28.4.25 11:29:46

"Eli leasingyhtiön pyörän voi lunastaa sillä hinnalla mikä on maksettavana kauden loputtua. Mutta jos työnantaja on ostanut pyörän ja työntekijä ostaa tämän pyörän, maksetaan siitä käypä arvo."

Valtaosa sopimuksista on kuitenkin noita leasingsopimuksia, joten pyörän saa lopuksi lunastaa itselleen hyvin nimellisellä summalla ja säästö pyörän hankkimiseen työsuhdepyöräsopimuksen avulla on huomattava.

Päivämäärä:   28.4.25 11:34:52

"Koskeeko tämä ettei uusia pöyöriä saa vai myös jo ostettuja pyöriä?"

Vaikuttaa kaikkiin, jolla nyt on sopimus voimassa. Käytännössä uusia sopimuksia ei kannata enää tehdä, jos etu poistuu.

Päivämäärä:   28.4.25 11:39:11

Voihan ratakisko miten tämä asia on näin vaikea?
Työsuhdepyörä maksaa pyöräkaupassa 2000 €. Työntekijältä otetaan joka kuukausi pyörän maksuun 100 € tilistä, joka on verotonta tuloa. Sopimuskausi on 19 kk. Verottomuuden takia säästö on 19 x 100 x 0,25 = 475 € (laskettu veroprosentilla 25 %, jos veroprosentti on isompi, on säästökin isompi). Sopimuskauden lopussa pyörän voi lunastaa itselleen 5% hinnasta, eli 100 € joka ei ole verotonta. Näin. Kun veroetu poistuu niin mitään säästöä ei työntekijälle tule, eikä työsuhdepyörää ole mitään järkeä hommata koska samaan hintaan pyörän voi käydä ostamassa itse.

Päivämäärä:   28.4.25 12:23:58

Työntekijältä otetaan joka kuukausi pyörän maksuun 100 € tilistä, joka on verotonta tuloa.

- no nyt otetaan taas se 100€ tilistä mutta se on verollista. ja maksetaan veroa siitä satasesta se 475€. Eli saat 2000€ hintaisen pyörän hintaan 475€+100€.
Saatko tuolla hinnalla kaupasta 2000€ arvoisen pyörän?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.4.25 12:37:15

Piste on aivan pihalla :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.