Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaveri ei koskaan ota tarjottavia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 17:38:15

Jos siis mennään piknikille, tulee luokseni kylään tms. Hän ei koskaan ota mitään mitä tarjoan. Siis ihan vaikka vain sipsejä. Joskus tarjolla voi olla vaikka vain viinirypäleitä, kirsikoita tms.. Kerran tarjoilin juustoja ystävilleni ja hän ei syönyt niistä mitään. Tuntuu turhauttavalta huomioida häntä enää mitenkään, kun mikään ei käy. Tuntuu tyhmältä olla piknikilläkin ku itse tuonut ja syö vähän kaikenlaista ja hän mussuttaa vieressä vaikkapa tuomiaan riisikakkuja tms. Ihan jotenkin ei piknik-ajatus siinä toteudu..olen jo miettinyt että eikö luota mun keittiöhygieniaan, vaikka esim. Pessyt ne rypäleet hänen silmiensä edessä.

Re: Kaveri ei koskaan ota tarjottavia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.25 17:39:21

Ennemmin miettisin syömishäiriötä tai häiriöitynyttä syömistä. Älä ota niin henkilökohtaisesti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.4.25 17:45:21

Miten voi olla aikuisten ihmisten sosiaaliset taidot olla tällä tasolla? Valitat täällä, mutta et osaa puhua ja keskustella aiheesta tuon kaverin kanssa?

Lähettäjä: Helmu 
Päivämäärä:   25.4.25 17:46:24

Olen edellisen kanssa samoilla linjoilla. Kuulostaa syömishäiriöltä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.25 17:55:29

Oletko kysynyt siltä kaverilta?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.4.25 18:10:49

Minulla ei ole syömishäiriötä, mutta treenaan kyllä ja herkuista tulee huono olo. Syön aika valikoidusti enkä kahvipöydässä ota muuta kuin kahvia. Jokaisen oma asia josta ihan turha epäillä mitään syömishäirioitä tai loukkaantua.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.4.25 18:22:09

Syökö muissa paikoissa mitään?

Päivämäärä:   25.4.25 18:27:08

No kyllä sekin on syömishäiriö jos treenin takia ei ota tyyliin viinirypäleitä. Syömishäiriöltä tai mt häiriöltähän tuo kuulostaa. Vaikka syy olisi se ettei luota hygieniaan.

Lähettäjä: meh 
Päivämäärä:   25.4.25 18:29:34

Oletko kysynyt kaverilta että mikä maistuisi tai että miksei hän koskaan syö mitään? Minä itse olen esim hyvin "nirso" koska minulla on paljon autismista johtuvia ruokaan liittyviä ongelmia.

Päivämäärä:   25.4.25 18:30:34

Kyllä hän syö kun käydään joskus ravintoloissa tosin ei koskaan mitään hirmuannoksia. Ja ei siis tarvikaan, mutta kyllä minä syön häneen nähden paljon enemmän aina.(en ole ylipainoinen)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.25 18:35:12

Lähettäjä: Helmu
Päivämäärä: 25.4.25 17:46:24

Olen edellisen kanssa samoilla linjoilla. Kuulostaa syömishäiriöltä.

Tai voi olla ihan vaan suolistosairaus..

Päivämäärä:   25.4.25 18:41:21

Olisiko siis ookoo kysyä, että miksi et ota mitään? Olen ajatellut olla hienotunteinen enkä ota asiaa esille/tuputa. Kerran kaksi saatan sanoa että ota tästä ihan vapaasti ja laitan tarjolle, mutta en koskaan viitsi ihmetellä miksi ei kelpaa.

Päivämäärä:   25.4.25 18:41:37

No syy riiskikakkujen syömiseen voi ihan olla se että hänellä on vatsavaivoja joista ei halua avautua sinulle. IBS, tai IBD:n akuuteissa vaiheissa suunnilleen kaikki räjäyttää varpusparven ja sitä ei ehkä halua tapahtuvan kylässä tai ihmisten ilmoilla ollessa. Ravintolaan mennessä ehkä valitsee sellaisen annoksen mikä vähiten ärsyttää vatsaa (ja osallistuu ravintolan valintaan kenties sen mukaan) tai ottaa imodiumia ennaltaehkäisevästi.

Itselläni on suolistosairaus joka onneksi on remissiossa, ja ärsyttää suunnattomasti että syömisistä ja syömättä jättämisistä tehdään draamaa ja leimataan mielisairaaksi syömishäiriöiseksi tms.

Ihan omasta lähipiiristäni esimerkki toisesta suolistosairaasta, hän on siis mieheni kaverin tyttöystävä, ja olivat käyneet meillä ensimmäisen kerran yhdessä niin että en itse ollut paikalla, mutta täällä oli siis enemmänkin porukkaa paikalla silloin grillaamassa. Jälkikäteen kuulin ihmettelyä kun tyttöystävä ei ollut suostunut syömään mitään. No sitten kun itse ystävystyin hänen kanssaan selvisi että hänellä on suolistosairaus ja ei voinut syödä kun käynti meille oli tullut ex tempore, eikä halunnut ottaa riskiä että joutuu pönttöä räjäyttämään.

Päivämäärä:   25.4.25 18:44:36

En usko että on suolistosairautta tai sitten salaa asian todella hyvin. Olen siis nähnyt hänen syövän monesti ravintoloissa, reissussa yms. Enkä nyt muista söikö riisikakkuja vai mitä mut jotain omaa känttyä, sipsejä tms.

Päivämäärä:   25.4.25 18:53:41

"En usko että on suolistosairautta tai sitten salaa asian todella hyvin. Olen siis nähnyt hänen syövän monesti ravintoloissa, reissussa yms. Enkä nyt muista söikö riisikakkuja vai mitä mut jotain omaa känttyä, sipsejä tms."

Niin no kyllä me suolistosairaatkin siis syödään, mutta päätetään itse mitä ja milloin. Silloin kun mulla on ollut pahoja jaksoja niin olen varautunut niihin imodiumilla etukäteen, mutta ei sitä kannata syödä kuin karkkia joka päivä, eikä varsinkaan varmuuden vuoksi odottamattomien toisen päättämien napostelujen varalta.

Lähettäjä: Kippa 
Päivämäärä:   25.4.25 19:08:21

Tuo teksti olisi voinut olla musta kirjoitettu. En voi syödä missään piknikillä yhtään mitään, koska vatsan murahtaessa pitäisi olla jo vessassa. Kiva viettää ystävän kanssa hetkeä pasket housuissa, eikö? Riisikakku sopii kuvaan, on gluteeniton ja helppoa evästä vatsalle.
Vaikka olisin kaverilla kylässä, sama juttu, ei voi syödä. Vaikka vessa on lähellä, niin ei ole kiva kun varpusparvi räjähtää pyttyyn.
Ravintolassa käyminen on aina tosi stressaavaa, ikinä ei tiedä milloin vatsa ärtyy jostain. Kiva räjäyttää pönttö kun kaikki tulee ulos voimalla runsaan ilman kera.

Anna ystäväsi rauhassa olla suolistovaivainen, ei ole mikään kiva juttu kun kaikkea syömistä joutuu miettimään ollessaan ihmisten ilmoilla. Eli tuskin on henkilökohtaista, älä huoli. Ja vaikka suoli ei aktivoidu ripulilla, niin ilmaa voi alkaa kertyä oikein kunnolla. Ei se piereskelykään ole kivaa, ellette ole niin hyviä ystäviä että voi rauhassa haista kaverin läsnäollessa.

Päivämäärä:   25.4.25 19:11:49

Ja tuohon kun lisää, että nämä "kaverit" tuppaa naureskelemaan ja kiusaamaan jos sattuu vatsa menemään sekaisin jossain heidän läsnäollessaan.

Lähettäjä: XDEE 
Päivämäärä:   25.4.25 19:47:14

Mä en tajua noita ihmisiä joilla on sellaisia vaivoja joiden olemassaolo näkyy muille, mutta pitää vaan yrittää kaikin keinoin salata.

Jokainen vähänkään järkinen tajuaa että jos toinen kattaa pöydän etkä ota siitä mitään - silti sanomatta miksi - että se kattaja kyllä vähän pitää tilannetta outona.

Vai oletteko olleet jotenkin liikaa sellaisten ihmisten parissa jotka pitävät normaalia elämää sairauksineen jotenkin epänormaalina? Miksi se pitää sitten kostaa niille jotka pitävät noita asioita ikävinä mutta luonnollisina seikkoina elämän kiertokulussa.

Pelkäättekö jokaisen kohdalla jotain ihmettelyä? Sitä että vaivastanne juorutaan muille?

Päivämäärä:   25.4.25 20:15:09

En minäkään syö muiden ihmisten luona sillä olen erittäin tarkka hygieniasta, ja yleensä kun ihmiset sanoo että joo joo, on mulla hyvä keittiöhygienia niin se ei kuitenkaan ole sitä mitä itse vaadin. Ja nyt tulee joku sanomaan että mulla on nupissa vikaa niin aivan sama, ei ole teidän ongelma. En ole koskaan vaatinut tai edes ehdotellut että jonkun pitäisi tarjota minulle jotain, niin en ole myöskään velvollinen syömään.

Esim. viinirypäleillehän ei riitä vedellä huuhtelu vaan pitäisi antaa hetken olla vesi-etikkaseoksessa ja sitten huuhdella.

Päivämäärä:   25.4.25 20:19:15

Lisään vielä että paikoissa, joissa ei ole kunnollisia käsienpesumahdollisuuksia, en varmasti ota mitään käsin syötävää. Eli onko sulla vieraalle vettä ja saippuaa sekä puhdas pyyhe mihin kuivata kädet? Tai mieluiten käsipaperia? Etkä vedä vessanpönttöä siinä vieressä kansi auki? Ne paskabakteerit lentää silloin nimittäin siihen pyyhkeeseen ja muutenkin ympäriinsä.

Päivämäärä:   25.4.25 20:29:05

"En minäkään syö muiden ihmisten luona sillä olen erittäin tarkka hygieniasta, ja yleensä kun ihmiset sanoo että joo joo, on mulla hyvä keittiöhygienia niin se ei kuitenkaan ole sitä mitä itse vaadin. Ja nyt tulee joku sanomaan että mulla on nupissa vikaa niin aivan sama, ei ole teidän ongelma. En ole koskaan vaatinut tai edes ehdotellut että jonkun pitäisi tarjota minulle jotain, niin en ole myöskään velvollinen syömään."

Mitäköhän tällä kuvittelet saavuttavasi? Ymmärrätkö miten hölmöä tuo on? Ei sinun tarvitse normaalissa suomalaisessa kodissa pelätä liian alhaista hygieniatasoa vaan juurikin päinvastoin. Meillä on liian hygienistä, mikä johtaa koko ajan lisääntyviin autoimmuunisairauksiin. Jos olet pitkään elänyt ylihygieenisesti, niin se lienee jo vaikuttaneen sinunkin immuunisysteemiin.

Lähettäjä: siemenetön 
Päivämäärä:   25.4.25 20:32:08

Viinirypäleet jätetään rasiassa tulikuuman hanan alle ja annetaan valua hyvän aikaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.4.25 20:33:22

"Esim. viinirypäleillehän ei riitä vedellä huuhtelu vaan pitäisi antaa hetken olla vesi-etikkaseoksessa ja sitten huuhdella."

Miksi h-vetissä? Koskaan ennen kuullut saati tehnyt, ja silti yli 50 vuotta hengissä pysynyt rypäleineen päivineen :D

Lähettäjä: sgrfbv 
Päivämäärä:   25.4.25 20:34:56

"Olisiko siis ookoo kysyä, että miksi et ota mitään? Olen ajatellut olla hienotunteinen enkä ota asiaa esille/tuputa. "

Asian voi esittää vaikka näin: "hei aion laittaa tarjottavaa illanviettoon x, onko jotain tiettyä mitä haluaisit?". Lähestyisin asiaa siis sen kautta, että olen järjestämässä tarjoiluja ja haluan ottaa kyseisen vieraan toiveet huomioon. Näin ei tulisi ainakaan minulle sellaista vaikutelmaa, että nyt minulta yritetään udella jotain tai tuputtaa jotain.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.4.25 22:24:16

Voi olla pahasti allerginen esimerkiksi. Ei vaan halua kertoa siitä. Toki syömishäiriökin on mahdollinen tai muut sosiaaliseen syömiseen liittyvät häiriöt.

Päivämäärä:   25.4.25 22:39:41

Jos tyyppi haluaa syödä riisikakkuja niin antaa hänen syödä niitä. Jos hänellä joku häiriö on niin mitäpä se muille kuuluu. En tajua tota syömisten tuputtamista. Pystytkö nauttimaan kaverin seurasta muutoin kuin katselemalla hänen syömistä?

Päivämäärä:   25.4.25 22:41:19

Kyllä monella vaan on hygienia puutteellista. Silloin ei todellakaan tee mieli mitään heidän tuomiaan/valmistamiaan juttuja.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.4.25 22:56:39

Tästä tulee jotenkin mieleen mun serkku. Hän ei ikinä oikein syö vaikka meillä juhlissa mitään. Hänellä on suolisto-ongelmia kyllä, mutta hän on myös innokas tekemään itse kotona ties mitä kakkuja ym. Joskus otti mun tekemää kakkua ja närppi siitä vaan vähän ja jätti 90% lautaselle. Muille vieraille tekeleet kyllä maistui.

Jos itse menen kylään niin en kehtaa kieltäytyä tarjottavista. Vaikka olisi pahaa niin syön kyllä vaikka väkisin.

Päivämäärä:   25.4.25 22:59:00

"Jos itse menen kylään niin en kehtaa kieltäytyä tarjottavista. Vaikka olisi pahaa niin syön kyllä vaikka väkisin."

Aijaa, enpä oo tämmöstä ajatellutkaan. En koskaan ota mitään mitä en halua syödä. Tietenkään.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   26.4.25 00:05:02

Tarkoitin siis sitä, että jos pöydässä on monta sorttia tarjolla niin otan ainakin yhtä. Ja jos se tarjottava onkin vaikka kuivaa tai omaan suuhun liian makeaa niin en jätä sitä syömättä, jos olen lautaselle ottanut.

Päivämäärä:   26.4.25 00:19:02

Voi olla myös ocd. Se, että pelkää normaalin ihmisen tai yleisesti kaikkien muiden keittiöhygienian tasoa viittaa ocd:hen. Se on pakkoajatusten sairaus, jonka peloissa ei ole järkeä. Eli ei pidä ottaa henkilökohtaisesti.

Mutta olipa mikä vain, niin muista että sinä et ole hoitava taho.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.4.25 05:45:59

En ottaisi asiaa noin henkilökohtaisesti. Minullakin on kaksi kaveria, joista kumpikaan ei koskaan syö mitään tarjottua. Toisella on keliakia (ei syö gluteenitonta tarjottavaakaan, vaikka sellaisia olisi tarjolla) ja toisella asperger. En tapaa heitä kaksin, aina isommissa seurueissa, mutta molempien kohdalla olen noteerannut, etteivät koske tarjottaviin. Jätän omaan arvoonsa - pakko ei ole ottaa.

Itse en koskaan kieltäydy tarjottavasta, ellei ainoa tarjonta ole makeaa, kun en niin siitä välitä. Ei tästä ole kukaan koskaan loukkaantunut ja yleisesti aina on myös suolaista tarjolla, niin harva kiinnittää huomiota, jos joku ei otakaan kakkua.

Päivämäärä:   26.4.25 07:09:19

Kerrotko Ällö vielä, että miten asperger liittyy siihen, että ei ota tarjottavia? Kas kun et sentäs todennut, että tyyppi on tummaihoinen tai vaikkapa trans. Yhtä paljon selittävät sitä, että ottaa tai ei ota tarjottavia.

Päivämäärä:   26.4.25 07:41:41

” Kerrotko Ällö vielä, että miten asperger liittyy siihen, että ei ota tarjottavia?”

En ole ällö, mutta monilla aspergereilla on diagnosoimaton arfid tai sen oireita. Turvaruoat ovat aspergereille ihan yleisiä.

Lähettäjä: osuma 
Päivämäärä:   26.4.25 08:01:42

Minä käyttäydyn kuten kuvailemasi kaveri. Minulla on syömishäiriö. Koska häpeän asiaa kovasti, en ole siitä puhunut muille. Mutta ihan Vilho viimeinen asia mitä haluaisin aiheuttaa on mielipaha ystävilleni! :( Siksi toivon, että minulta kysyttäisi asiasta mielummin ihan suoraan, jos joku ystäväni kokisi kuten aloittaja. Tarkoitukseni kun ei ole käytökselläni loukata yhtään ketään, yritän vain selviytyä.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   26.4.25 08:30:01

Hänellä on ehkä joku ruokarajoite, jota ei kehtaa kertoa. Riisikakkujen mussuttaminen viittaa niin pahaan keliakiaan, että jo hyvin pieni määrä gluteenia saa sairaaksi.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   26.4.25 08:34:37

Myös eri ibd sairauksista kärsivät jättävät herkästi kyläillessä tarjottavat rauhaan, ettei tule mitään vatsakatastrofia. Minä en ainakaan halua istua kyläpaikannvessassa ripuloimassa, joten ennemmin syön kotona.

Päivämäärä:   26.4.25 08:56:56

"En ole ällö, mutta monilla aspergereilla on diagnosoimaton arfid tai sen oireita. Turvaruoat ovat aspergereille ihan yleisiä."

Monilla? Mikä on monilla? Yhdellä kymmenestä? Eli yleistäminen ja leimaaminen on ok? Itse olen autisti (vanhan diagnostiikan mukaan asperger) ja tunnen monia autisteja. Olen tavannut kuvaamaasi vain vaikeasti autisteilla, joilla myös kehitysvamma. Lisäksi se itsessään, että on valikoiva ruoan suhteen ei todellakaan koske vain autisteja. Tunnen useita ei-autisteja, jotka ovat hyvin nirsoja ja jättävät ottamatta tarjottavia vain koska ei nyt osunut heidän makuunsa. Yhteinen tekijä näillä tutuillani on, että ovat naisia. Voisi siis yhtä hyvin sanoa, että syy on se, että ovat naisia, niinkö?

Lähettäjä: Ullis 
Päivämäärä:   26.4.25 09:29:46

Mun isä 80 v ei pysty syömään jos joku katsoo. Alkoi muistaakseni joskus 30 vuotta sitten..
Hänellä on omituinen suhde ruokaan ollut aina , taustalla äitipuoli, joka ei antanut ruokaa tai esim voita saivat vain hänen omat lapsensa jne.

Muistan teininä yhden kaverin, joka ei syönyt seurassa, koska pelkäsi miltä näyttää. Toinen ei halunnut syödä, että menee viina paremmin päähän ..

Onhan näitä ..

Päivämäärä:   26.4.25 09:32:19

” ARFID-oireita esiintyy kaikilla sukupuolilla ja kaikenikäisillä ihmisillä. Yleisimpiä ne ovat lapsilla ja varhaisnuorilla. Tutkimusten perusteella ARFID-oireet ovat erityisen yleisiä autismikirjon ihmisillä ja heidän lähisukulaisillaan. Ruotsalaistutkimuksessa 76%:lla autismikirjon diagnoosin saaneista lapsista todettiin syömisvaikeuksia ja 28%:lla ARFID, laajassa amerikkalaisessa SPARK-autismiperheiden tutkimuksessa puolestaan joka viides autismikirjolla oleva ja 17% vanhemmista kuvasi selkeitä ARFID-oireita. ”. (Autismiliitto)

Lisäksi Arfid ei ole synonyymi nirsoudelle tai valikoivuudelle.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.4.25 09:36:52

Mieheni erittäin lihava miniä ei koskaan syö mitään meillä eikä heillä. Ei koskaan. Olen tuntenut hänet kohta 20 vuotta.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   26.4.25 09:38:10

Onhan toi outoa ja kun kyseessä on kaveri niin olettaisin asian tulleen ppuheeksi muodossa tai toisessa. Voit esimerkiksi kysyä ennen kuin tulee kylään että mitä hän haluaisi kahvileiväksi tms.

Minä olen itsekin ongelmasyöjä. On ruoka-aineita joita en voi tai halua syödä minkä vuoksi olen (valitettavasti syystäkin) epäluuloinen kaikkea itsetehtyä kohtaan. Usein on turvallisempaa joko kieltäytyä tai viedä omat eväät. Lisäksi keittiöhygienia on toinen mistä en tingi. Esimerkkinä, muinulla on tuttuja joiden mielestä heillä on erinomainen keittiöhygienia ja siltähän se vaikuttaa kunnes kuulet että heidän perheessä lasten potta ja wc:n istuin pestään tiskikoneessa. Eikä tämä ole mikään urbaanilegenda XD Noissa paikoissa en ota edes sitä tarjottua kahvikupillista.

Päivämäärä:   26.4.25 12:47:21

Kylläpä tuplapisteellä nyt meni asia tunteisiin. Kiitos . , kun selvensit asiaa, jääpä minulta rautalangan vääntäminen heti herättyäni väliin. :) Joskus tuntuu siltä, että täällä on muutama, jotka katsovat jokaisen viestini suurennuslasilla ja oikein etsimällä etsivät, löytyisikö jokin epäkohta, johon voisi takertua tai loukkaantua muiden puolesta ihan vaikka varmuuden vuoksi.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   26.4.25 12:51:10

Minä taas en käsitä miksi se aina otetaan henkilökohtaisena loukkauksena jos joku ei syö. Kunhan on käytöstavat kunnossa niin että ei yökkäile, hauku ruokia tai kohtele muiden syömistä oudosti (tai jälkeenpäin selän takana valita asiasta). Mutta jos kohteliaasti kieltäytyy, ei vaan ota jotain niin miksi se on ongelma?

Lähettäjä: iines 
Päivämäärä:   26.4.25 12:59:04

Lapsi on terve kun se leikkii.

Lähettäjä: .. .. 
Päivämäärä:   26.4.25 13:03:38

Minulla on suolistosairaus, jonka vuoksi en voi ottaa edes sitä kahvia. Saati muita tarjottavia. Olen tämän kertonut kysyttäessä. Mutta koska tämä vaikuttaa olevan loukkaavaa käytöstä, en kyläile enää ollenkaan.

Päivämäärä:   26.4.25 13:13:32

Minä taas en käsitä miksi se aina otetaan henkilökohtaisena loukkauksena jos joku ei syö. Kunhan on käytöstavat kunnossa niin että ei yökkäile, hauku ruokia tai kohtele muiden syömistä oudosti (tai jälkeenpäin selän takana valita asiasta). Mutta jos kohteliaasti kieltäytyy, ei vaan ota jotain niin miksi se on ongelma?
_________

En minäkään käsitä miksi se ongelma. Silti se vain tuntuu olevan suuri loukkaus tarjoajalle. Olen itse allerginen ja vatsakatastrofeja välttääkseni jätän ennemmin varmuuden vuoksi syömättä, kuin otan riskin ja syön. Moni tarjoaja tuntuu mielellään vähättelevän allergiariskejä, eikä pidä minään vaikka jokin tarjottava sisältäisikin allergisoivaa ruoka-ainetta "Joojoo, ei siinä oo mitään, voit sä tota syödä"...

Toinen on hygienia, huono keittiöhygienia ällöttää ja vie ruokahalun.

Päivämäärä:   26.4.25 13:50:41

Älä tee tuon kaverin kanssa mitään syömiseen liittyvää yhdessä. Pääset vaivasta. Se on vähän kuin menisi seinäkiipeilemään tyypin kanssa, joka paikan päällä vain jäisi toljottamaan, eikä kertoisi korkean paikan kammostaan, kiipeilyä kohtaan tuntemastaan inhosta tai muusta rajoitteesta.

Päivämäärä:   26.4.25 14:03:48

Hienotunteista ei ole selän takana analysoida miksi kaveri ei tee jotain. Kysy häneltä.
Minulla syömishäiriötaustaa ja lisäksi sosiaalisten tilanteiden pelkoa, joka saattaa estää syömästä seurassa. Se on tosi kurjaa eikä ikinä voi tietää milloin puskee päälle, ja voi tulla läheistenkin kanssa. Kukaan täällä ei voi kuitenkaan tietää mikä kaverillasi on ja onko mikään, jos et juttele hänen kanssaan.

Päivämäärä:   26.4.25 14:14:30

. , anonyymillä keskustelupalstalla on ihan ok miettiä tällaista. Aika vähiin jäisi täällä keskustelut, jos ei voi pohdiskella anonyymisti ihmisten vaikuttimia, tekemisiä tai tekemättäjättämisiä jne.

Päivämäärä:   26.4.25 14:44:36

Joo en tarkoittanutkaan ettei saisi täällä kysyä. Mutta ei se asia täällä kuitenkaan ratkea ja itse en ainakaan tahtoisi että ystäväni vatvoisi tuollaista asiaa ”hienotunteisuuttaan” päässänsä eikä puhuisi minulle suoraan.

Päivämäärä:   26.4.25 16:46:58

Minulla on OCD, enkä mieluiten syö muiden tarjoamia ruokia jos niitä on kosketeltu käsin tai mahdollisesti huonosti pesty, rypäleet ja kirsikat ym. on aina riski. Moni joka kehuu "hyvällä keittiöhygienialla" on tosiasiassa melko sokea omalle toiminnalleen; "pestyt kädet" on vain käytetty pikaisesti hanan alla, kesken ruuan käsittelyn näpytellään puhelinta jota on lääpitty ympäri kaupunkia ja puhdistettu ties milloin viimeksi, laitetaan niitä ruokia tai tarjoiluvälineitä itse ruokapakkausten päälle (joita on kaupassa voinut lähmiä kuka vain, pudottaa lattialle, ne on pyörineet likaisella kassahihnalla jne.) Joillakin kävelee kissa samoilla pinnoilla joilla ruokaa käsitellään ja käy ehkä jopa maistelemassa ja tassulla läpsimässä tarjottavia. Piknikillä en tykkää syödä paljain käsin ihan jo siksi, että en voi pestä käsiä. Olen kyllä erittäin tietoinen siitä, että noroon, toksoplasmoosiin tai salmonellaankaan ei todennäköisesti kuole, mutta mieluummin jätän välistä kokonaan. Aina se ei ole edes valinta, koska pakko-oireinen häiriö on kirjaimellisesti häiriö, jossa on aikalailla pakko toimia tietyllä tavalla välttääkseen valtavan ahdistuksen... mutta enpä kyllä saa mitään mahapöpöjä lähes ikinä.

Anna kaverisi olla ottamatta tarjottavia, älä kuulustele tai kuumottele. Ei tarvitse edes tarjota jos ei kerran koskaan ota mitään, säästytte molemmat mielipahalta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.4.25 16:56:51

Komps viiva yllä ! Ei ole edes ocd:tä vaan ihan muuten muotoutunut oma, ehkä korostettu hygieniakäsitys ja yllä muutama ihan perus esimerkki, mitkä suuren osan mielestä on ihan ok, mutta miksi en toisten itse tekemiä tai vaikka siihen piknikkikoriin pakkaamia juttuja syö. Listassa ei edes mainittu lapsia, "vähän auttavat" leipomisessa niin haluaisitko piirakkaa ? No en, lähmäisillä näpeillään valuttavat nokasta räkää ja pärskivät piirakalle valmistuksen joka vaiheessa.. ei kiitos.
Mutta miksi aloittaja järjestää tapaamisia niin, että niitä tarjottavia on ? Jos ette ole niin läheisiä, että voisit kysyä mikä se ongelma siinä on tai juurikin etukäteen, että mitä tarjottavia voisit hankkia. Menkää ulkoilemaan tai pelatkaa jotain tai istukaa vain (omien) juomien kanssa juoruamaan, älkää syökö !

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   26.4.25 19:57:30

Minulla on terveydellinen syy miksi en voi kaikkea syödä, enkä halua siitä kertoa/mainostaa. Joten arvostan jos ei kommentoida muiden syömisiä ääneen, eikä loukkaannuta jos joku ei ota mitään/ota kaikkea tarjolla olevaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.