Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kateellinen ystävälle :(

Lähettäjä: Miten eroon 
Päivämäärä:   25.4.25 11:37:03

Pakko myöntää että ärsyttää. Ystävällä on kaikkea. Ihana aviomies, kaksi lasta, omakotilalo kaupungin kupeessa isolla tontilla, pari koiraa, laadukas hevonen, uudehkot autot pihassa. Sekä ystäväni, että hänen miehensä ovat hyvätuloisia. Yksi pieni laina. Eivät leuhota mistään mutta kaikkihan tuon näkee.
Itse olen keskituloinen, mies on multiongelmainen. Lapset on, iso asuntolaina, ei lemmikkejä. Käyn ratsastustunnilla kerran viikossa ja sekin tuntuu kalliilta.
Olen kateellinen. Miten pääsen tästä eroon?
Ärsyttää vielä sekin että ystäväni on myös hyvä ystävä. On kiinnostunut meidän asioista, kyselee ja innostuu jos minulla on jokin onnistunut, samoin murehtii murheitanikin. H3lvetin rouva täydellinen!!!
Pakko varmaan laittaa välit poikki!

Re: Kateellinen ystävälle :(

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 11:42:02

Kaikkihan lähtee ratkeamaan sillä, että etsii ja ymmärtää ne kateuden juurisyyt. Niiden kautta voit tarkastella omaa elämääsi ja tehdä siihen tarvittavia muutoksia, jotta voit iloita siitä, mitä sinulla on, sen sijaan että kadehtisit sitä, mitä kaverillasi on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 11:46:00

Ystäväsi on tehnyt elämässään valintoja, jotka ovat johtaneet tuohon tilanteeseen. Ala miettiä keinoja, millä parantaa omaa tilannettasi. Olisiko se ongelmaisesta miehestä eroaminen, talo myyntiin ja kouluttautuminen parempipalkkaiseen työhön? Ystäväsi kadehtiminen tai välien katkaiseminen eivät paranna tilannettasi.

Lähettäjä: kumpi 
Päivämäärä:   25.4.25 14:25:13

Kateellinen vai katkera?

Lähettäjä: nyt heti 
Päivämäärä:   25.4.25 14:40:50

Lapikasta!!! Varsinkin tuo empaattisuus kaiken muun päälle on niiiiin... *kiehuu sisäisesti*

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   25.4.25 14:45:19

Parantaako se kadehtiminen sinun oloasi jotenkin? Siirtyykö ne kaverin kivat asiat sinulle, kun oikein kovasti kadehdit?

Itsellesi tuossa vaan hallaa teet. Minullakin on pari kaveria, jotka tulevat todella varakkaasta perheestä. Rahaa on paljon, töitä ei tarvitse tehdä ja kaiken lisäksi ovat vielä kauniita ja mukaviakin. Kyllä joskus on kateus nostanut päätään, mutta olen yrittänyt vaan painaa sen taka-alalle, se kadehtiminen ei varsinaisesti auta ketään. Inhimillistä se toki on.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.25 14:53:55

Kannattaisiko vaihtaa huonompaan ystävään? Varmasti paljon huonompiakin löytyy, mitä tuota sietämään noin kivaa ihmistä. Varmasti oma elämäkin samalla paranee. Saat hevosen ja koiria, kaikki ongelmat poistuu.

Päivämäärä:   25.4.25 14:57:05

Ei vaan, ota tämä kutsuna miettiä omia elämän arvoja. Rakenna vahva perusta sille, että näet myös oman elämäsi hyvät puolet ja että elät sen mukaisesti, mihin uskot. Kun olet sinut oman tilanteesi kanssa, kestät myös vaikka kaikilla muilla olisi paperilla parempi tilanne. Onnellisuus on jotain joka ei lähde ainoastaan ulkoisista puitteista.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   25.4.25 15:14:26

Kahdelle pisteelle: no ei se nyt noin yksinkertaista ole, vaikka hyväosaiset haluaa aina näin miettiä, että ne omat valinnat...jooooo. Joskus jo lähtökohdat ovat erilaiset ja muutoinkin ihmisiä ei sovi vertailla.

Päivämäärä:   25.4.25 15:15:30

Minulla meni yksi vuosikymmenten ystävyyssuhde poikki, kun elämänmuutosten jälkeen sain lopulta kaiken, mistä olin haaveillut: tilat, talot, hevoset, avioliiton, lapset, unelma-ammatin... Ystävä on haaveillut samoista asioista, mutta ei ole saavuttanut niistä vielä yhtäkään. Hän katkeroitui niin, että ystävyydestä ei tullut enää mitään. Itse en tilannetta ensin edes ymmärtänyt, mutta lukuisat meidät molemmat tuntevat henkilöt sanoivat sitten lopulta, että X on niin kateellinen, että käyttäytyy sen takia noin. Siihen saakka olin yrittänyt olla mahdollisimman hyvä ystävä, koskaan en hehkuttanut elämääni, yritin jakaa omista onnistumisistani eli tarjota esim. yhtä hevosistani hänelle käyttöön jne.

Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ymmärtää luovuttaa paljon aikaisemmin. Ole aloittaja fiksumpi äläkä pilaa ystävyyttä katkeruudella. Omilla valinnoillasi voit muuttaa elämääsi, mutta kateellisuus ei muuta mitään. Se vain pahentaa tilannetta.

Päivämäärä:   25.4.25 15:29:50

Pistä kateus energia itsesi kehittämiseen. Kateellisuus ottaa paljon energiaa, aikaa ja motivaatiota pois. Hanki uusia juttuja. Lisätyö, aloita sivu pienyrittäjyys, jahtaa unelmia äläkä unohda niitä pieniäkin unelmia. Mies vaihtoon kans! Itse huomasin kateutta kun muiden miehet teki kaikkea. Auttoi kotitöissä ja halusivat tehdä kaikkea vaimonsa kanssa esimerkiksi vaeltaa tai mennä vaikka uimaan eli ei mitään kallista edes samalla kun oma mies perui pakollisiakin suunnitelmia 4kk putkeen ja koskaan ei jaksanut mitään tehdä. Eniten rasitti että ehdotti paljon yhteistä tekemistä tietyille päiville ja kun jo pakkasin samana aamuna vaikka eväitä niin sitten vasta perui eikä edellisenä iltana. Huomasin että suhde on huono jos rakastan miestäni mutta samalla kadehdin heti kun joku meni kihloihin, naimisiin ja varsinkin kun he menivät vaan pikkureissuille yhdessä kuten vaikka uimaan 1km päähän järveen. Mies kun meni vaihtoon niin kateellisuus on hävinnyt elämästäni lähes kokonaan.

Lähettäjä: ,k, 
Päivämäärä:   25.4.25 15:44:37

Itse olen keskituloinen - Voisitko kouluttautua työn ohella niin, että saisit parempaa palkkaa? Vai nouseeko silloin veroprosentti niin, ettei jää juuri enempää käteen?

mies on multiongelmainen - Vaihda miestä.

Lapset on - Ovatko he huonompia kuin kaverillasi?

iso asuntolaina - Mitä otit niin ison lainan tuloihisi/varoihisi nähden.

ei lemmikkejä - Sehän on vain hyvä. Vähemmän stressattavaa ja jää enemmän aikaa muulle elämälle.

Käyn ratsastustunnilla kerran viikossa ja sekin tuntuu kalliilta - Mutta säästää paljolta, kun ei ole vastuuta omasta hevosesta. Ja jos tämä tuntuu kalliilta, niin mitähän sen oman hevosen omistaminen olisi. Varsinkin niissä puitteissa, missä olisi mielestäsi mukava harrastaa.

Eikä sen kaverisi elämäkään oikeasti välttämättä ole niin täydellistä kuin mitä esittää. Monilla on vain onnellinen kulissi ja oikeasti ei sitten niin onnellista olekaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.25 15:50:03

Minusta aloittaja on huono ystävä..mutta harvassa on varmaan ne ihmiset jotka osaa aidosti iloita toisen puolesta. En ole itsekkään hyväosainen ja onhan se fakta että jokainen tulee erilaisista lähtökohdista, sinällään ymmärrän pienen kateuden tunteen mutta yleensä sitä pitää nähdä vähän vaivaa että voi saavuttaa jotain elämässä.

Päivämäärä:   25.4.25 15:57:52

Ystävälläsi ei välttämättä ole kaikki niin hyvin miltä päällepäin näyttää ja neuvoisin että keskity omaan elämääsi ja mieti mitä hyvää siinä on.

Lähettäjä: tunna 
Päivämäärä:   25.4.25 16:12:44

Älkää käyttäkö energiaanne kadehtimiseen. Maailman turhin tunne.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   25.4.25 16:18:50

Oma isäni on antanut hyvän elämänohjeen: jos haluat vertailla itseäsi johonkin, niin vertaile sellaiseen, jolla on asiat huonommin. Mietipä vaikka jotain tyyppiä, joka asuu pienellä sairaseläkkeellä vuokrayksiössä, ei miestä tai lapsia vaikka haluaisi ja voi vain haaveilla ratsastustunneista.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   25.4.25 16:27:35

Hei aloittaja; olisit voinut kuvailla minut kaverinasi..
Ystävälleni, josta välitän, voisin sanoa; kukaan ei ole täydellinen, kenenkään elämä ei ole täydellistä ihanuutta. Kuka niin väittää,valehtelee. Minullakin on ongelmani, olen menettänyt tärkeitä ihmisiä, olen kamppaillut terveyteni kanssa, olen tehnyt valtavasti työtä sen eteen, että minulla on puolikas tuosta talosta ( yhteen aikaan 3 työtä yhtäaikaa..), olen nähnyt vaivaa hevoseni eteen ja kyllä välillä olen niin väsynyt, etten jaksa tehdä yhtään mitään, piiloudun kotiini. Joten. Jos minulla on juuri nyt sellainen pieni hetki elämässäni, että kaikki on hyvin, on hetki seesteistä, älä ole siitä katkera. Koetan tällaisina hetkinä jakaa voimiani myös heille, jotka sitä tarvitsevat.. kunnes taas joudun taistella jonkin ongelman kanssa...

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   25.4.25 16:35:43

Sinulla on hyvä ystävä, ole sinäkin hänelle!

Aina elämä ei mene niinkuin toivoisi mutta sinulla on asiat varmasti ihan kohtalaisen hyvin? - työ, terveys...? Iloitse niistä.

Lähettäjä: Cognitive bias 
Päivämäärä:   25.4.25 16:38:49

Täällä ehdotellaan lapikasta ukolle. Miksei kukaan ehdota siinä vaiheessa myös huoltajuudesta luopumista? Tulisi paljon lisää aikaa kehittää itseään jos siirtyisi viikonloppuvanhemmaksi. Vai onko tämä vain vinoutuneen yhteiskunnan (lapset äidille vaikka mikä olisi) luoma normi?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   25.4.25 18:04:44

Aloittaja! Kateus on hyvä tunne. Se kertoo että et ole tyytyväinen nykyiseen elämääsi. Ole kateellinen, mutta älä pura sitä kaveriisi. Haluaisitko siis juuri samanlaisen elämän kuin kaverillasi? No sitten hanki sellainen yksi asia kerrallaan. Mistä meinasit aloittaa? Vaikka sinulla olisi kaverisi elämä, et silti välttämättä olisi onnellinen. Sinun pitää olla niin tyytyväinen omaan elämääsi, ettei sinulla ole syitä olla kateellinen muille vaan olisit iloinen heidän puolestaan.

1. Eroa miehestäsi
2. Myykää asunto niin ei ole isoa asuntolaina
3. En usko että haluaisit hevosia omaan pihaan, se on todella raskasta. Ala harrastamaan hevosia tavoitteellisen min, keksi keinot jos raha on este.
4. Hanki uusi mies
5. Hanki sitten parempipalkkainen ammatti jos keskituloisuus ei riitä.

Kukaan ei tee asioita sinun puolestasi. Tavoittele itse omia unelmiasi ja yksi kerrallaan huomaat että vain sinä voit saada ne aikaiseksi.

Lähettäjä: pinju 
Päivämäärä:   25.4.25 18:40:56

Ekös lapset aina halua sitä mitä kaverilla on? Sitten kun saa sen, ei enää haluakaan sitä mitä sillä toisella on/oli. Jännä juttu.

Lähettäjä: ::: 
Päivämäärä:   25.4.25 19:15:08

Minulla on asiat vähän kuten kaverillasi. Olen ikäväkseni huomannut että jotkut ovat kateellisia.

Minulta on myös kuollut toinen lapsistani.

Eiköhän kaikilla ole tässä elämässä surua ja huolta. Kaikki vain eivät kaada omaa pahaa oloaan muitten niskaan, jolloin voi syntyä se kuva, ettei näin olisi. Jatkan silti omien surujeni purkamista vain kaikkein läheisimpieni kanssa.

Lähettäjä: suttura 
Päivämäärä:   25.4.25 19:40:23

Niin se vaan on että kelle kiukutellaan, se yleensä on joku läheinen, sitä rakastaa kaikkein eniten. Tunnetasolla tietysti!

Lähettäjä: 345 
Päivämäärä:   25.4.25 21:35:41

Lähettäjä.......

Päivämäärä25.4.25 16:18:50

Oma isäni on antanut hyvän elämänohjeen: jos haluat vertailla itseäsi johonkin, niin vertaile sellaiseen, jolla on asiat huonommin. Mietipä vaikka jotain tyyppiä, joka asuu pienellä sairaseläkkeellä vuokrayksiössä, ei miestä tai lapsia vaikka haluaisi ja voi vain haaveilla ratsastustunneista

^Tämä! Pääsisinpä joka viikko ratsastamaan. Harmi että sairastuin ja jouduin nuorena eläkkeelle

Lähettäjä: Miten eroon 
Päivämäärä:   28.4.25 20:26:08

Kiitos vastauksista.
Miehestä eroaminen ei nyt ole vaihtoehto. Ongelmat ovat terveyteen liittyviä, enkä aio puolisoani hylätä.
Sama koskee kotiamme. Emme aio muuttaa. Lainasta selviämme kyllä, mutta ei tässä paljoa lomareissuja tehdä.
Ehkä tämä on myös katkeruutta.

Lähettäjä: orvokki 
Päivämäärä:   28.4.25 20:29:07

*voimahali*

Päivämäärä:   28.4.25 20:36:48

Yhdenkään alikouluttautuneen ei kannata olla kateellinen toisille jotka ovat koulutuksen kautta saanut jotain mahdollistettua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.