Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lounasetu palkan päälle miten menee

Lähettäjä: Hölmöläinen 
Päivämäärä:   24.4.25 20:26:16

Meneekö tämä nyt varmasti ihan oikein. Saan palkan päälle lounasedun eli maksan edusta vain verot, mutta sitä puolta en nyt tästä edusta ymmärrä, että syön työpaikalla lounaan, saan palkan päälle vielä rahaa, mutta missään vaiheessa en kuitenkaan tästä työpaikka lounaasta maksa mitään. Joillakin kunnilla on pitänyt itse ostaa esim. Kuponkeja tai myöhemmin tullut lasku jälkikäteen ruokailuista, mutta en ole ikinä törmännyt näin, että saan palkan päälle rahaa ja missä vaiheessa minulta ruokailusta ei veloiteta mitään. Meneekö nyt ihan oikein? Enhän minä voi saada ilmaista ruokaa ja vielä palkan päälle rahaa kun syön työpaikalla ruokaa?

Re: Lounasetu palkan päälle miten menee

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   24.4.25 20:40:31

Jos syöt lounaan työpaikalla, ja se on TA:n tarjoama etu, sitä käsitellään yleensä verotusarvona. Eli vaikka et fyysisesti maksa itse lounaasta mitään, se lisätään palkkaasi ns. laskennallisena etuna, josta maksat veroa. Maksat siitä siis verojen muodossa.

Meillä on näin. Saan n. 6€/työpäivä lounasetua, joka näkyy palkkalaskelmassani omana rivinään.

Päivämäärä:   24.4.25 20:43:46

Tintti//Joo itseasiassa nyt vihdoin löysin selityksen, että on tosiaan luontoisetu joka tulee palkan päälle. Todella hämmentävää, kun koskaan aikaisemmin en ole tähän törmännyt vaan aina ruoasta on pitänyt joku korvaus maksaa niin ei voi uskoa todeksi, että syömisestä saa itselle lisää rahaa. Mutta onhan tämä ihan mahtava etu ja saa olla tyytyväinen, kun työnantaja tälläisen tarjoaa.

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   24.4.25 21:55:40

Bruttopalkkasi suurenee lounasedun verran (vaikuttaa positiivisesti mm. eläkekertymään), mutta vastaavasti nettopalkka pienenee.

Moni ei halua lounasetua siksi, että mieluummin ottavat enemmän rahaa käteen nyt kuin suuremman eläkkeen joskus hamassa tulevaisuudessa.

Lähettäjä: Reiska 
Päivämäärä:   24.4.25 23:05:17

Raha palkan päälle tulee lounas edun verotus arvo (en tiedä mitä se on) otetaan esimerkki
Raha palkkasi on on 4000€
Lounas edun arvo 200€
Kokonais palkkasi on 4200€ josta sinulle lasketaan vero prosentti.
Raha palkastasi sitten vähennetään veron osuus joka on laskettu tuosta 4200€.n kokonais palkastasi.

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   24.4.25 23:23:36

Bruttopalkka tosiaan kasvaa ja sitä myöten maksettava vero. Nettopalkka ei kasva vastaavasti. Esim. itse olen laskenut maksavani lounaasta tällä tavoin noin euron kerralta. Eli "syömisestä saa itselle lisää rahaa" on vähän hassusti sanottu. Toki mahdolliset bruttopalkasta laskettavat edut nousevat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 23:25:06

Et saa palkan päälle rahaa vaan maksat veroa sen lounasedun arvosta.

Esim lounasetu 200e.

Et saa 200 euroa vaan maksat veroa siitä veroprosenttiin verran. Esim 20% tuosta on 40e

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.4.25 23:45:48

Et saa palkan päälle rahaa. Oletetaan, että Maijan bruttopalkka on 2400 €/kk. Sitten hän saa luontaisedun, esim. lounasedun, joka on arvoltaan 200 €/kk. Verot Maija maksaa 2600 eurosta, mutta verojen jälkeen hänelle jää ainoasta rahasta (2400 €) vähemmän käteen, ts. tilille maksettava palkka on vähän pienempi, koska verot luontaisedusta vähennetään siitä ainoasta rahasta (2400 € bruttopalkasta). Se 200 € rivi palkkakuitilla tarkoittaa ainoastaan summaa, josta myös maksetaan veroja. Se ei ole rahaa mitä maksettaisiin Maijan tilille.

Päivämäärä:   25.4.25 06:01:55

Ei kai se veroprosentti automaattisesti nouse, jos sen on jo alun alkaen laskenut ns. Yläkanttiin. Minulla lounasetu tulee palkan päälle 100 € ja kyllä tiedän maksavani myös siitä veroa kuten olen aloituksessa jo kirjoittanut. Tuo 100 € ei vaikuta mitenkään minun veroprosenttiin joten en ymmärrä millä logiikalla saan muka vähemmän nettona tuon 100 € lisän myötä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   25.4.25 07:04:29

Nyt on kyllä osuva nimimerkki tullut valittua.

Päivämäärä:   25.4.25 08:50:16

Hölmöläinen, nousee.

Jos verotettavaa tuloa on samalla ihmisellä samassa elämäntilanteessa joko 2000 € tai 2500 €, jälkimmäisestä maksetaan aina enemmän veroja eli enemmän euroja. Vaikka olisit jättänyt verokortin toimittamatta ja molemmissa esimerkeissä pidätys olisi sen vuoksi 60%, se ei muuta lopullista lopputulosta. Ensinnäkin se sama prosenttiosuus isommasta summasta on aina enemmän kuin pienemmästä summasta. Toisekseen, virheet kuten liian korkea veroprosentti korjaantuvat lopullisessa verotuksessa, jos maksoit liikaa saat palautusta, jos liian vähän niin maksat mätkyjä.

Päivämäärä:   25.4.25 13:01:40

X//Totta kai nousee, jos kyse on noin merkittävästä summasta. Minun kohdalla puhutaan 98 €. Se ei ole mikään merkittävä korotus ja vaikuta veroprosenttiin ja vaikka vaikuttaisi 0.5 prosentilla niin minulla jää silti käteen enemmän rahaa. Voit ihan huvikseen käydä laskemassa mitä 98 € kuukausi palkassa tekee veroprosentilla jne. Olen laskenut enkä menetä rahaa vaan saan enemmän rahaa.

Ht.netin logiikalla ei kannata olla parempi palkkaisessa työssä sillä veroprosentti on niin korkea, että käteen jää vähemmän kuin huonommin pakastusta työstä. Niin ei ole.

Päivämäärä:   25.4.25 13:11:58

X//Ja vaikka korkeammasta palkasta maksetaan enemmän veroja niin se ei tarkoita sitä, että käteen jäisi vähemmän rahaa niin kuin moni tässä ketjussa nyt väittää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 13:20:48

Tässä ei ole nyt kyse korkeammasta palkasta, vaan palkan päälle laskettavasta lounasedusta. Jos rahapalkkasi on vaikka 2000 ja veroprosenttisi 10, palkasta 2000 vähennetään 200 ja käteen jää 1800. Jos saat lisäksi satasen lounasedun, niin laskennallinen palkkasi on 2100, ja maksat veroa 210. Eli käteesi jää rahapalkasta 2000-210 = 1790, mikä on vähemmän kuin 1800, jonka saisit ilman lounasetua.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.4.25 13:23:43

"Ei kai se veroprosentti automaattisesti nouse, jos sen on jo alun alkaen laskenut ns. Yläkanttiin. Minulla lounasetu tulee palkan päälle 100 € ja kyllä tiedän maksavani myös siitä veroa kuten olen aloituksessa jo kirjoittanut. Tuo 100 € ei vaikuta mitenkään minun veroprosenttiin joten en ymmärrä millä logiikalla saan muka vähemmän nettona tuon 100 € lisän myötä."

Se on eri asia, jos olet valmiiksi laskenut veroprosentin yläkanttiin. Tällöin sinun käyttämäsi veroprosentti ei tietenkään välttämättä muutu jos verotettava tulo nousee, koska olet jo veroprosenttia laskiessa huomioinut tällaiset muutokset. Tällöin vain saat vähemmän sitten veronpalautusta.
Mutta sinun todellinen veroprosentti (eli se prosentti, joka olisi käytössä jos laskisit tarkalleen tulojen mukaan) toki muuttuu, jos verotettava tulo nousee 100e.

Yleensä kun puhutaan tällaisissa asioissa veroprosentista, puhutaan siitä todellisesta prosentista. Jokainenhan voi toki halutessaan laskea veroprosentin yläkanttiin jos haluaa ja usein se onkin järkevää, koska verotettavan tulon määrä voi olla vaikea laskea euron tarkkuudella oikein, jos on näitä erilaisia etuja, vähennyksiä yms.

Tuolta voi katsoa vähän taulukkoa https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaajan-veroprosentit/

Huomaat että suht pienetkin muutokset kuitenkin vaikuttavat veroprosenttiin.

Mutta totta kai erot nettotuloissa on niin pienet, ettei sillä välttämättä käytännössä ole merkitystä.

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   25.4.25 13:35:27

Jos saat palkkaa 2000€ ja luontaisetusi on 500€, vero on 10%. Vero on 250€ joka vähennetään saamastasi palkasta, eli 2000€-250€= 1750€ käteen. Ilman luontaisetua saisit käteen 1800€ samalla 10% verolla. Joten maksat luontaisedusta 50€.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.25 13:36:42

Hölmöläinen on tosiaan hölmöläinen

Jos oletetaan, että bruttopalkka on 4100 € ja sen päälle tulee lounasetu 200 €, niin verotettava tulo on 4300 €. Jos veroprosentti tuolla tuolla on 30, tulee tuosta maksettavaa veroa 1290 €. Nettopalkaksi (mistä tietysti menee vielä muut palkan sivukulut sivukulut.) jää 4100 - 1290 = 2810 €.

Jos saisit rahapalkkaa tuon 4300 €, jäisi nettopalkaksi (- sivukulut) 3010 €, koska samalla kokonaispalkalla veroprosentti on sama, mutta siitä rahana saatava osuus eri.

Jos taas saisit 4100 € rahapalkkaa ilman lounasetua, olisi veroprosenttisi vähän pienempi. Jos se olisi vaikka 29 %, jäisi nettopalkkaa (- sivukulut) 4100 - 1189 = 2911 €.

Päivämäärä:   25.4.25 15:04:37

Hölmöläinen, oletko jo saanut palkkaerittelyn tässä kyseisessä tilanteessa? Siitä voit nähdä/laskea, että lounasedun määrää (edes verojen jälkeen) ei lisätä nettosummaan.

Päivämäärä:   25.4.25 18:26:24

"X//Ja vaikka korkeammasta palkasta maksetaan enemmän veroja niin se ei tarkoita sitä, että käteen jäisi vähemmän rahaa niin kuin moni tässä ketjussa nyt väittää."

Sinä et saa korkeampaa palkkaa. Saat saman rahapalkan, ja lisäksi aineettoman edun, jonka laskennallisesta arvosta maksat verot. Jos palkkasi on esim. 2000 € ja verotettavat luontaisedut sen päälle euron tai vaikka kymppitonnin, kaikki verot vähennetään siitä ainoasta rahasta, ainoasta palkastasi, eli kahdesta tonnista. Tilillesi tulee siis vähemmän rahaa, koska palkka on sama, mutta verotettavaa enemmän. Et nyt vain ymmärrä, ettei se luontaisedun rivi palkkakuitilla tarkoita sitä, että sitä siinä näkyvää summaa maksettaisiin sinulle.

Kuvittele, että minun halaukseni on verottajan mielestä miljoonan arvoinen. Jos saisit joka kuukausi palkkasi lisäksi halauksen minulta, saat sen halauksen, et rahaa. Palkkakuitissasi lukisi halausedun arvona miljoona, ja verot maksaisit siitä+palkastasi, eli jäisit verottajalle huimasti velkaa. Kas kun se halaus ei muutu rahaksi, vaikka joku olisi sille määritellyt arvon, se on pelkkä halaus eikä rahaa.

Päivämäärä:   25.4.25 19:25:03

X//Palkkanauha sanoo kyllä toisin. Ensiksi siitä minun lantaisedusta on tehty vähennys jonka jälkeen jäljelle jää 98 €. Minun palkan päälle eli olisi nyt vaikka esim. 2000 € tulee se minun luontoisetu 98 € ja palkka nauhassa ihan lukee että verotettava tulo on yhteensä tämän jälkeen 2098 € eli ei mene noin niin kui sinä sanot minun palkkanauhan mukaan vaan minun palkkaan tosiaan lasketaan lisäksi vielä tuo luontaisetu ja vero lähtee niiden yhteissummasta.

Päivämäärä:   25.4.25 19:44:24

Kyllä kyllä, se on nimenomaan verotettavaa tuloa. Eli maksat enemmän veroa kuin ilman etua. Mutta tilillesi etua ei siirry, konkreettista rahaa sinulle se ei ole.

Päivämäärä:   25.4.25 22:32:57

Lue halausesimerkki ajatuksella uudestaan niin monta kertaa kuin tarvitsee. Ja sitten voit vielä tarkistaa tililtäsi saman asian. Jos on vielä epäilystä etkä edelleenkään ymmärrä tai usko asiasta paremmin ymmärtäviä, jotka sinulle vääntävät tätä yksinkertaista asiaa jo toista päivää rautalangasta, istu alas, vedä henkeä ja lue tämä ketju kaikessa rauhassa ja ajatuksella uudelleen. Kyllä se siitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.25 23:36:55

Tuo halausesimerkki on aika hyvä vertaus koska yhtään ylimääräistä euroa aloittajan tilille ei tule, se näkyy vain palkkanauhassa.
Itselläni oli lounasetu käytössä 10 vuotta, nykyisessä työssäni ei ole käytössä. Sain rahaa töistä x-määrän, palkkakuitissa oli aina maininta "ravintoetu kappalemäärä×euromäärä". Näkyi siis palkkakuitissa mutta se sama rahamäärä ei siirtynyt tililleni palkan mukana vaan siitä maksettiin verot.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.