Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä siinä minuutin ravistamisessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 18:06:47

on niin saa ta nan vaikeaa.
Saan lääkeinjektion kerran kuussa ja ohjeessa on että ravistettava voimakkaaasti minuutin ajan. Kokemuksesta tiedän että jos vaan vähän hölskytellään per

Re: Mikä siinä minuutin ravistamisessa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.4.25 18:10:19

Mikä lääke?

Päivämäärä:   24.4.25 18:14:26

Kas kone teki tepposen, tässä koko viesti
on niin saa ta nan vaikeaa.
Saan lääkeinjektion kerran kuussa ja ohjeessa on että ravistettava voimakkaasti minuutin ajan. Kokemuksesta tiedän että jos vaan vähän hölskytellään perse on kipeä. No taas alkaa kipeytyä, jos noudatetaan ohjetta ja ravistetaan kunnolla niin tätä ei tapahdu. Kertokaa nyt kipusiskot mikä siinä on niin raskasta ettei voi lääkkeen anto-ohjetta noudattaa. Ja kyllä viimeksi tein huomautuksen, nyt lähtee valitus aviin.

Päivämäärä:   24.4.25 18:18:24

Mitä väliä aineen nimellä on, kyse on ohjeen noudattamisesta.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   24.4.25 18:23:10

Testopelle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.25 18:24:48

Voisitko kertoa tästä ja tarjoutua ravistamaan sitä itse sen minuutin?

Päivämäärä:   24.4.25 18:31:40

Antibiootti, ja olen kertonut joka kerta, meni juupas eipäs väittelyksi kerran, jos noudattaa ohjeita ei kipua eikä turvotusta.

Ja ö voi ottaa estrogeenit itteensä ja miettiä kuka on pelle.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.4.25 18:36:07

Mielenkiinnosta (maallikon kysymys): mikä siinä ravistamisessa on taikana?

Päivämäärä:   24.4.25 18:55:52

Kyseinen antibiootti vaatii sen, toinen saman tehoaineen omaava antibiootti on paljon mutkikkaampi käsitellä, sitä ei saa missään nimessä ravistaa koska se sakkautuu ja tekee paineen ampulliin, näitä kämmäyksiä näin tarpeeksi. Siirryin tähän huomattavasti kalliimpaan koska kuvittelin että kyllä nyt ravistaminen onnistuu kipusiskolta, mutta tuntuu olevan sekin liian vaikeaa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   24.4.25 18:56:11

Jakaa lääkeaineen tasaisesti nesteeseen.

Päivämäärä:   24.4.25 18:59:33

Mikä siinä on vaikeaa sanoa että sitä ei tuikata perseeseen ennenkuin on ravistettu kunnolla?

Päivämäärä:   24.4.25 19:08:25

Se että et kerkiä kissaa sanoa kun kama on jo ruiskussa, ja asiakkaan tehtävä ei pitäisi olla neuvoa sairaanhoitajaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.4.25 19:10:54

Hyvä, periaatteen ihminen kannattaa olla, vaikka sitten persus kipeänä.

Päivämäärä:   24.4.25 19:21:06

Viivarivi, mitä meinaat? Olen opastanut mutta ei noudateta ja väitetään että on tehty ohjeen mukaan. Jokainen lukija voi ottaa kynän käteen ja katsoa sekuntti näyttöisestä kellosta aikaa kun ravistaa kynää minuutin, olisitko osannut arvioida ajan ilman kelloa, minuutin ravistaminen on aika kova työ monelle, siinä allit tutisee...ja ilman kelloa ajan arvioi reilusti alakanttiin.

Päivämäärä:   25.4.25 01:41:22

No niin, nyt ollaan hereillä ja syödään särkylääkettä kun perse on kipeä.
Kipusisko on todella oikea nimi näille puoskarien kätyreille.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.4.25 03:34:02

Missä mainitaan minuutin ravistuspakosta? Et kai sekoita asiaa siihen, kun apteekki valmistaa lääkkeen?

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   25.4.25 06:41:31

Tulin vaan katsomaan kuka ravistelee minuutin. 2 sekuntia ja vetskari kiinni.

Päivämäärä:   25.4.25 08:27:33

Joo, käyttöohjeessa! En sekoita asioita kuten sinä.

Päivämäärä:   25.4.25 08:41:51

Joo, lukee muuten aloituksessa.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.4.25 08:51:10

Miten se on niin vaikeaa kertoa lääkevalmisteen nimeä?

Päivämäärä:   25.4.25 09:04:16

Ei ole vaikeaa kertoa, mutta se on epäoleellista kun kyse on ohjeen noudattamisesta, olen kertonut mitä ohjeessa sanotaan.

Päivämäärä:   25.4.25 09:06:41

Ravista se itse?

Lähettäjä: nata 
Päivämäärä:   25.4.25 09:07:23

"Miten se on niin vaikeaa kertoa lääkevalmisteen nimeä?"

Mitä ihmettä sinäkin vänkytät tyhjää louskuttaen? Ei kuulu sinulle, mikä lääke on kyseessä. Aloittaja kysyi, mikä siinä minsan voimakkaassa ravistamisessa on vaikeaa. Vastaa hoitajana, jos olet, mikä Sinun henk.koht. ongelmasi ravistamisessa on. Jos et ole hoitaja niin kysymys ei koske sinua.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.4.25 09:07:29

Mitä sää täällä kitiset, me ei voida tehdä asialle mitään vai mitä hittoa odotat?

Päivämäärä:   25.4.25 09:23:32

Nää ravista itse, valvo että ravistaa tyypit on säälittäviä. Kyllä ammattilaiselta pitää saada ammattilaisen palvelua. Menetkö umpisuolen leikkaukseen ja teet sen itse. Ei kyllä ammattilaisen pitää hoitaa asiat ammattimaisesti ja jos on ohjeet niin noudattaa niitä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   25.4.25 09:26:16

Vai oikeen palvelua saamaan.

Hoitoa. Ei palvelua.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.4.25 09:29:40

On se kumma ettei voi sitä lääkeaineen nimeä sanoa, ootkohan ihan varma käyttöohjeesta??

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.4.25 09:32:29

"Mitä sää täällä kitiset, me ei voida tehdä asialle mitään vai mitä hittoa odotat?"

Olet sairaanhoitaja, mutta et voi tehdä asialle mitään siinä tilanteessa, kun käyttöohjeen mukaan pitäisi ravistaa? Kerrotko vielä miksi?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.4.25 10:19:00

Se lääkeaineen nimi auttaisi asian selvittämiseksi. En ole koskaan kuullutkaan että jotain lääkeainetta pitää ravistaa minuutti. Siksi kysyin sitä. Ja koska sitä nimeä ei pyynnöstä huolimatta tipu, taitaa aloittaja puhua omiaan.

Päivämäärä:   25.4.25 10:21:13

"Olet sairaanhoitaja, mutta et voi tehdä asialle mitään siinä tilanteessa, kun käyttöohjeen mukaan pitäisi ravistaa? Kerrotko vielä miksi?"

Sillon se kitinä kannattaa osoittaa sille sairaanhoitajalle eikä kitistä täällä palstalla anonyyminä.

Päivämäärä:   25.4.25 10:31:16

"Sillon se kitinä kannattaa osoittaa sille sairaanhoitajalle eikä kitistä täällä palstalla anonyyminä."

Aloittaja esitti KYSYMYKSEN SAIRAANHOITAJILLE, jos joku osaisi kertoa näkemyksensä, mikä on niin vaikeaa ravistamisessa käyttöohjeen mukaisesti. Sitten joku S (oliko siis sairaanhoitaja?) vastasi, etteivät voi tehdä asialle mitään.

Ihmetyttää kyllä tuo, että yksi tinkaa lääkkeen nimeä ja nyt sinä haluaisit tietää "kitisijänkin" nimen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.4.25 10:35:24

Ei kai kukaan viitsi käsin ravistaa, siinähän tulee vaahtoakin.. Labroissa on pullojen kääntelykone ja semmoiseen pistäisin tuon lääkeampullin. Kun kone kääntelee voi samalla selata heppanettiä.

Päivämäärä:   25.4.25 10:46:59

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 25.4.25 10:35:24

Ei kai kukaan viitsi käsin ravistaa, siinähän tulee vaahtoakin.. Labroissa on pullojen kääntelykone ja semmoiseen pistäisin tuon lääkeampullin. Kun kone kääntelee voi samalla selata heppanettiä."

Tämä kuvastaa sairaanhoitajien tasoa suomessa, ohjetta ei tarvi noudattaa, labran pullonkääntelijä ei tee samaa, ja heppanetti on tärkeämpää.

Päivämäärä:   25.4.25 10:50:49

^ Mutta vahvistaa sen, että nimenomaan heppanetistä kannattaa tulla kyselemään, kun sairaanhoitajat tätä päivystävät ;)

Päivämäärä:   25.4.25 11:06:01

tässä pätkä ohjeesta, käännetty saksalaista alkuperäisversiosta koska suomalaista ei ole saatavilla.

"Lihaksensisäinen injektio
Mahdollisten sivuvaikutusten vuoksi (Nicolau tai Hoigné
oireyhtymä yhdessä lidokaiinivaikutuksen kanssa) on
kiireellisesti välttämätöntä sulkea pois kanyylin
intravaskulaarinen sijainti aspiraatiotestillä tyhjällä
injektioruiskulla. Jos verta imetään tai injektion aikana
ilmenee kipua, injektio on keskeytettävä.
estääkseen.
Mukana on paikallispuudutusaine (lidokaiinihydrokloridi 1
H2O), joka lievittää alkukipua.
• Kroonisten streptokokki-infektioiden (esim. reumakuume)
pitkäaikainen hoito uusiutumisen ehkäisynä, erityisesti
reumaattisen sydäntulehduksen ehkäisyssä
Aikuiset, nuoret ja lapset, joiden paino on yli 27 kg
Annostus munuaisten ja maksan vajaatoiminnassa
Suspensiota on ravistettava voimakkaasti noin minuutin
ajan ennen kuin se poistetaan pullosta, jotta suspendoituneet
hiukkaset jakautuvat paremmin. On huolehdittava siitä,
ettei pullon pohjalle tai seinälle jää sakkaa."

Päivämäärä:   25.4.25 11:07:42

"Lähettäjä: ???
Päivämäärä: 25.4.25 10:50:49

^ Mutta vahvistaa sen, että nimenomaan heppanetistä kannattaa tulla kyselemään, kun sairaanhoitajat tätä päivystävät ;)"

Täällähän on paras tietämys niin lääketieteellisiin ongelmiin kuin myös muihin.

Lähettäjä: Pehmeä Jänis 
Päivämäärä:   25.4.25 11:14:20

No, mikä siinä on niin hankalaa aloittajalle sanoa, kun lääkettä aletaan poistaa paketista, että hei, oon muuten huomannut, että jos lääke on hyvin ravistettu, ohjeen mukaan, se ei särje jälkeenpäin. Tuskin hoitaja siihen vastaa, että en ravista.

Päivämäärä:   25.4.25 11:17:19

No riittääkö tämä joopalle vai miksi tarvit nimen, joka on täysin epäolennainen asia tässä. Huomaa ettet ole kovin ammattitaitoinen jos et ole moisesta käsittelytavasta koskaan kuullut.

Mutta edelleen se kysymys, mikä siinä ravistamisessa on hankalaa kun sitä ei tehdä, onko ongelma omat allit jotka alkaa hyllymään ja kipeytymään. Koittakaa nyt ravistaa jotain esinettä voimakkaasti minuutin ajan, katsokaa aika kellosta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.4.25 11:22:42

"^ Mutta vahvistaa sen, että nimenomaan heppanetistä kannattaa tulla kyselemään, kun sairaanhoitajat tätä päivystävät ;)"

Repesin :D :D

Päivämäärä:   25.4.25 11:23:30

"Lähettäjä: Pehmeä Jänis
Päivämäärä: 25.4.25 11:14:20

No, mikä siinä on niin hankalaa aloittajalle sanoa, kun lääkettä aletaan poistaa paketista, että hei, oon muuten huomannut, että jos lääke on hyvin ravistettu, ohjeen mukaan, se ei särje jälkeenpäin. Tuskin hoitaja siihen vastaa, että en ravista."

Toistan nyt itseäni, olen sanonut, vastaus on että ravistin kyllä, vaikka itsekkin tajuaa että pulloa on käännetty pari kertaa.

Vastaavasti toinen saman tehoaineen omaava lääke, jossa vesi laitetaan kuiva-aineen sekaan vaatii täysin vastakkaisen käsittelyn, aine alkaa kuohua ja kovettuu jos sitä ravistetaan, jolloin pullossa oleva ilma reagoi aineen kanssa niin että aine jämähtää ruiskuun, tätä käytin aikaisemmin mutta sen käsittely oli osalle hoitajista ylivoimaisen vaikeaa, siirryin tähän toiseen, jonka ohje on todella yksinkertainen mutta pitää tehdä ohjeen mukaan, mutta ei. Ohjetta ei silti noudateta. Miksi, tätä kysyn anonyyminä anonyymillä keskustelupalstalla.

Päivämäärä:   25.4.25 12:33:51

Allit kipeytyy, tämä muuten voi pitää paikaansa kun katselee näitä alan ammattilaisia.

Päivämäärä:   25.4.25 12:52:51

Joopat ja jähmeät penikset katosi kun tajusi ettei väittämilleen ole mitään pohjaa.

Päivämäärä:   25.4.25 13:12:18

"Sopiiko että ravistan sen pullon itse niin ei satu pistoksen jälkeen?"

Veikkaan että sopii.

Päivämäärä:   25.4.25 13:16:35

” tässä pätkä ohjeesta, käännetty saksalaista alkuperäisversiosta koska suomalaista ei ole saatavilla. ”

??? Saksassako sä näitä injektioita otat?

Päivämäärä:   25.4.25 13:18:07

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.4.25 13:12:18

"Sopiiko että ravistan sen pullon itse niin ei satu pistoksen jälkeen?"

Veikkaan että sopii."

MIKSI pitää itse tehdä asioita jotka kuuluu sairaanhoitajalle, siis miksi. Ettekö näe tässä mitään ongelmaa, minä tiedän kys lääkkeen käsitten, mutta kuinka moni muu asiakas tai potilas tietää, miksi potilaan pitää tietää kun oletus on se että saa asiantuntevaa hoitoa.

Sopiiko että minä laitan itse tarpeeksi liukkaria värkinlevittimeen koska tiedän että sitä pitää laittaa, terkun gynen asiakas. Vai voisko olettaa että gyne laittaa ihan itse sitä tarpeeksi.

Päivämäärä:   25.4.25 13:27:06

"Toistan nyt itseäni, olen sanonut, vastaus on että ravistin kyllä, vaikka itsekkin tajuaa että pulloa on käännetty pari kertaa."

No, sanot niille, että haluan, että ravistat sen etkä vaan kääntele. Ihan oikeasti, suu auki ja pyydä, että ravistaa sitä ohjeen mukaan, ja sitten vaikka käännät sen saksankielisen ohjeen, kun olet niin world wide, että olet sen osannut kääntäjällä tehdä. Mitä luulet, että se hoitaja sanoo? Kieltäytyy ravistamasta?

Päivämäärä:   25.4.25 13:28:43

Samoin voit sille gynelle sanoa, että hei, voisitko laittaa enemmän liukkaria, koska pimppani on niin täynnä hiekkaa, että hiertää muuten

Päivämäärä:   25.4.25 13:30:27

Kaikissa suomalaissa lääkkeissä kyllä on pakkausseloste suomeksi.

Päivämäärä:   25.4.25 13:33:21

"MIKSI pitää itse tehdä asioita jotka kuuluu sairaanhoitajalle, siis miksi. Ettekö näe tässä mitään ongelmaa, minä tiedän kys lääkkeen käsitten, mutta kuinka moni muu asiakas tai potilas tietää, miksi potilaan pitää tietää kun oletus on se että saa asiantuntevaa hoitoa."

Kyllä minä itse mieluummin vatkaan sitä pulloa vaikka 5 minuuttia kuin kiroan kipua seuraavan päivän ja huokailen hrvostallinetissä. Jää se sille hoitajallekin paremmin mieleen seuraavaa potilasta varten kun siinä odottelee vatkauksen ajan. Varsikin kun vielä kyseisen ajan auliisti kuvailen kipua, jonka huono vatkaus aiheuttaa.

Päivämäärä:   25.4.25 13:33:34

Kaimani piste, älä puhu paskaa. ei todellakaan ole jos on esim poikkeusluvalla. Mulla ainakin kaksi lääkettä joihin ei ole suomalaista ohjetta, tai toiseen on voinut jo tulla muttei vällttämättä fimean tarkastamaa.

Päivämäärä:   25.4.25 13:35:59

Aloittaja käyttää benstyylipenisilliinibentatsiinia? Tutummin Tardocillin tai benzetacil? Aiemmin käytössä oli lentocilin s?

Päivämäärä:   25.4.25 13:38:49

Onko hoitaja siinä potilaan aikana valmistellut lääkkeen? Täällä ne on laitettu valmiiksi tai käynnin aikana valmistetaan, mutta ei potilaan läsnäollessa.

Päivämäärä:   25.4.25 13:44:22

Päivämäärä: 25.4.25 13:16:35

” tässä pätkä ohjeesta, käännetty saksalaista alkuperäisversiosta koska suomalaista ei ole saatavilla. ”

??? Saksassako sä näitä injektioita otat?"

No en, ihan suomessa jopa suomalaisen lääkärin kirjoittama resepti, suomalaisesta kivijalka apteekista ostettu tuote jossa vain saksankielinen ohje.
Kannattaa avata silmät ja ymmärtää että kaikkea kuten esim buranan ohjetta ei ole minkään instanssin sivuilla suomeksi, tervetuloa todellisuuteen, jos kokemus rajoittuu e-pillerien reseptin hakemiseen lääkäriltä ja mäkkärissä syömiseen niin voin olettaa että kuvittelee että suomessa kaikki pelaa hyvin, on ammattitaitoa, kaikki on on suomennettu ja lunta on Hangossa talvisin.

Päivämäärä:   25.4.25 13:46:44

Jos olisin hoitaja, pistäisin aloittajaa ihan tarkoituksella huonosti sekoitetulla injektioilla

Päivämäärä:   25.4.25 13:50:36

” Pakkausselosteella (PL, package leaflet) tarkoitetaan lääkevalmisteen mukana olevaa selostetta, joka sisältää tietoja lääkkeen käyttäjälle. Pakkausseloste tulee laatia sekä suomeksi että ruotsiksi. Pakkausselosteen tulee perustua hyväksyttyyn QRD-templaattiin. Yhteiseurooppalaisissa prosesseissa (CP, MRP, DCP) suomen- ja ruotsinkielisten pakkausselosteiden täytyy olla käännös englanninkielisestä, prosessissa hyväksytystä niin sanotusta common PL:stä.”

t. Fimea

Päivämäärä:   25.4.25 13:51:15

Ja laatisit aviin selvityksen menettelystäsi. Miksi pistäisit huonosti, jos tulen hakemaan injektiota. Täällä kirjoittelu johtuu kaltaisistasi ammattitaidottomista katkerien hoitajien Mengelemäisistä kostontarpeista kun ei silloin aikoinaan ollut kykyä lukea lääkäriksi ja ulkonäko ei riittänyt edes lääkärin puolisoksi.

Päivämäärä:   25.4.25 13:52:51

” Miksi pistäisit huonosti, jos tulen hakemaan injektiota.”

Koska kirjoituksiesi perusteella olet käytöstavaton.

Päivämäärä:   25.4.25 13:54:49

Päivämäärä: 25.4.25 13:50:36

” Pakkausselosteella (PL, package leaflet) tarkoitetaan lääkevalmisteen mukana olevaa selostetta, joka sisältää tietoja lääkkeen käyttäjälle. Pakkausseloste tulee laatia sekä suomeksi että ruotsiksi. Pakkausselosteen tulee perustua hyväksyttyyn QRD-templaattiin. Yhteiseurooppalaisissa prosesseissa (CP, MRP, DCP) suomen- ja ruotsinkielisten pakkausselosteiden täytyy olla käännös englanninkielisestä, prosessissa hyväksytystä niin sanotusta common PL:stä.”

t. Fimea"

No hienoa, näytä missä se suomenkielinen ohje on suomalaisesta kivijalka apteekista ostetussa akkauksessa. t Lääkkeen käyttäjä.

p.s.
Älä päde kun paukut ei riitä.

Päivämäärä:   25.4.25 13:55:38

” No hienoa, näytä missä se suomenkielinen ohje on suomalaisesta kivijalka apteekista ostetussa akkauksessa. t Lääkkeen käyttäjä.”

Sun kannattaa olla fimeaan asiasta yhteydessä.

Päivämäärä:   25.4.25 13:58:11

Erityislupavalmisteissa on aivan tavallista ettei suomenkielistä ohjetta ole mukana.

Päivämäärä:   25.4.25 13:59:38

Minä en sitä ohjetta kaipaa, jotkut työttömät taas täällä pätee luettuaan vauvaa.

Ilmeisesti, en tiedä varmasti, kyse on erikoisluvan saaneesta lääkkeestä, jota suurin osa hötöladyista tarvisi, käytetään mm krooniseen kuppaan.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   25.4.25 14:02:25

No mutta kiva kun raportoit täällä..? :)

Päivämäärä:   25.4.25 14:03:38

r asiahan lähti rönsyilemään, aloitushan oli miksei ohjetta noudateta vaikka asiakas siihen viittaa.

Päivämäärä:   25.4.25 14:28:21

"No, mikä siinä on niin hankalaa aloittajalle sanoa, kun lääkettä aletaan poistaa paketista, että hei, oon muuten huomannut, että jos lääke on hyvin ravistettu, ohjeen mukaan, se ei särje jälkeenpäin."

Kuten aloittajakin on todennut, niin eikö se ole sen hoitoalan ammattilaisen vastuulla tietää miten lääkettä käytetään tai toimenpide tehdään tai jos ei ennestään tiedä, lukea se käyttöohje? Ei kai se asia potilaan vastuulla voi olla. Aloittaja nyt sattuu tietämään, mutta kai siellä muitakin käy ja aloittajan on kyllä hankala ainakin heidän kohdallaan olla asiaa vahtimassa ja havaintojaan kertomassa.

Päivämäärä:   25.4.25 14:36:07

Kiitos kyssäririvi, tiivistit asian hienosti. Sama pätee kaikkeen ostettuun palveluun, onko vahdittava sähkärin, tai putkarin työt, onko tapana neuvoa renkaanvaihtajaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.