Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tilaatteko Temusta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.25 15:51:02

Itse koitin viimeiseen saakka välttää kyseistä kauppa-alustaa, mutta niin vain sorruin tilaamaan vaatteita kun enää ole varaa Suomesta ostaa eikä edes sopivia ole löytynyt. Parhaat ostokset ehdottomasti oli uimapuku (yli 3v Suomesta koittanut eri kaupoista löytää sopivaa, mutta yksikään ei rinnoista ollut hyvä). Tuo Kiinasta tilaamani oli juuri sopiva eikä maksanut kuin n. 10e. Sitten rintaliivit. Mistään kaupasta ei löytynyt sopivia kohtuuhintaisia ja ei todellakaan ole varaa maksaa 100e liiveistä alan liikkeessä. Kiinan rintsikat 6e ja nekin täydelliset. Pistin samantien tilaukseen useammat lisää. Eikä laadussa todellakaan ole valittamista. Luulin, että ne ovat heikkolaatuista kamaa, mutta ei niitä erota mitenkään esim. Tokmannilla tai Prismassa myytävistä. Mitään epämääräistä hajuakaan ei ollut.
En taida enää Suomesta ostaa mitään ellei sitten jostain alennuksesta löydy jotain mitä tarvitsee. No alushousut ja sukat ostan täältä.

Ai niin unohdin sanoa, että tilauksessa oli myös hame, kesähousut ja pari paitaa sekä laukku (tää laukkukin oli yksi parhaista ostoksista).

Re: Tilaatteko Temusta?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.4.25 15:52:41

En tilaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.4.25 15:55:07

Olen tilannut, ei valittamista. Erityinen pelastus ollut just uimatamineet ja kesähousut.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.4.25 15:58:31

No en tilaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.4.25 15:59:22

En tilaa. Myönnän, että tavara saattaa olla ihan hyvääkin laatua ja halpa hinta houkuttelee minuakin.

Mutta inhoan sitä, että Temussa niin moni tuote on kopioitu muualta, varsinkin pienyrittäjät (mm. pienet käsityöläiset) kärsii siitä, kun heidän tuotekuvat varastetaan nettisivuilta ja sitten Temussa myydään halpakopioita. Itse ostan paljon pienyrittäjiltä mm. Etsystä ja messuilta ja seuraan monia somessa ja harmittaa hirveästi kun niin moni valittelee noista kiinakopioista.
En myöskään pidä siitä, miten Temu niin tehokkaasti kannustaa ihmisiä ostamaan puhdasta roskaa. Kaikenmaailman krääsää, millä ei ole oikeasti edes kunnollista käyttöarvoa. Just sellaista "tilaa vielä x eurolla niin saat ilmaiset postit, tässä sulle söpö muovinen koriste-esine, mitä et tiennyt tarvitsevasi, mutta ihastut siihen ja haluat sen nyt itsellesi ja pidät sitä hyllyssä jonkin aikaa kunnes se lentää roskiin kun seuraavissa paketeissa tulee lisää turhaa krääsää ja tarvitsee tilaa niille".

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   24.4.25 16:05:50

En tilaa. Olen jo keski-ikäinen ja ostan tosi harkiten ja vain tarpeeseen. Ostamalla kivijalkaliikkeestä (ja käyttämällä kassaa jossa minua palvelee ihminen) tuen myös suomalaista työllisyyttä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   24.4.25 16:56:28

Ostin just ensimmäistä kertaa autoon kaikenlaista tilpehööriä. En usko, että niitä saisi edes Suomesta.

Päivämäärä:   24.4.25 16:59:39

Harvaapa kiinnostaa ihmisoikeudet kun itsellä jo on.. Mutta eiköhän Suomessakin aleta polkea työntekijän oikeuksia, niin eiköhän tännekin saada tuotantoa orjapalkalla :)

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   24.4.25 17:02:53

Ei tule mieleenkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 17:04:39

En mutta yhdestä toisesta kiinakaupasta kyllä. Siellä on halvalla hyviä housuja. Suomessa vastaavat maksaa 60 e, sieltä saa 15 eurolla. No eipä noita usein tarvitse ostaa, nyt on kahdet ja kolmannet haluaisin mutta en viitsi yksien housujen takia tilausta tehdä.

Päivämäärä:   24.4.25 17:14:58

En tilaa. Olen köyhä, mutta joku roti sentään. Ihmisoikeudet, huonolaatuisen krääsän ja hutiostosten välttely ja käyttötavaroiden turvallisuus kiinnostaa.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   24.4.25 17:23:05

En

Lähettäjä: tenu 
Päivämäärä:   24.4.25 17:31:43

Kyllä, totta kai. Samaa tavaraa myydään Suomen kivijalkakaupoissa kymmenkertaiseen hintaan, suomalaisten verkkokauppojen tuotteet tulevat samoilta toimittajilta kuin Temussa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.4.25 18:00:09

En ole tilannut Temun, Wishin tai Alibaban kautta mutta Amazonista kylläkin, ja se on usein ihan samaa kiinalaista kamaa kuin näissä halpakaupoissa. Ja Amazonilla on lisäksi tiedossa olevia ongelmia työntekijöiden kohtelun kanssa. Lähinnä olen tilannut kirjoja, joita ei ole ollut saatavissa edes Adlibriksen tms kautta eikä tietenkään ole ollut kirjastoissa saatavana. Mutta esim alusvaatteita ja sukkia olen tilannut, ja Kiinastahan ne on tulleet.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   24.4.25 18:38:10

"En tilaa. Olen köyhä, mutta joku roti sentään. Ihmisoikeudet, huonolaatuisen krääsän ja hutiostosten välttely ja käyttötavaroiden turvallisuus kiinnostaa."

Tämä.

Päivämäärä:   24.4.25 19:10:28

Jos Suomesta saisi kivijalkakaupasta uimapuvun, kaksi puseroa ja housut alle 30 eurolla niin ostaisin. Vaihtoehto on että olen ilman uimapukua, paria puseroa ja housuja, jotka kuitenkin tarvitsisin.

En osta krääsää, vaan todelliseen tarpeeseen.

Lähettäjä: Seppo 
Päivämäärä:   24.4.25 19:11:39

.: kirpparilta saa kyllä.

Päivämäärä:   24.4.25 19:16:19

Kuka ostaa kirpparilta uimapukuja? Hyi hlevetti.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.4.25 19:16:20

Tilaan.
Hyvää edullista tavaraa.

Lähettäjä: Pepe 
Päivämäärä:   24.4.25 19:39:50

T-paitoja tilasin viime kesänä. Olleet hyviä. Printti pysyneet hyvin vaikka useasti pestyjä. Toki käännän ne nurinpäin. Nyt tilasin kolme t-paitaa, hameen, meikki siveltimiä, sukkia, hiusharjan yms pientä. Hintaa tulee 35 €. Eihän siellä kaikki ole hyvälaatuista eli pienellä riskillä mennään, mutta 90% ostoksista ollut todella hyviä. Yhdet talvikengät oli liukkaan pohjan takia huti ostos. Mutta toiset oli hyvät, lämpimät ja pitävällä pohjalla. Kengillä oli hintaa 7€.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.4.25 20:15:50

"Jos Suomesta saisi kivijalkakaupasta uimapuvun, kaksi puseroa ja housut alle xxx eurolla niin ostaisin"

Jos Suomesta mistään saisi mulle sopivia ja silmää miellyttäviä housuja ja sitten just sopivan kokoisia uimakamoja (olen lihava, persevä, reitevä ja isotissinen) niin ostaisin eikä edes korkeahko hinta olisi esteenä. Mutta kun ei saa. Temun kamojen laatu myös parempi kun henkkamaukka.

Lähettäjä: no joo 
Päivämäärä:   24.4.25 20:40:59

"Harvaapa kiinnostaa ihmisoikeudet kun itsellä jo on.. "

Sinäkö et osta missään muuualla kuin kotimaassa valmistettua?

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   24.4.25 20:43:47

"En tilaa. Olen jo keski-ikäinen ja ostan tosi harkiten ja vain tarpeeseen. Ostamalla kivijalkaliikkeestä (ja käyttämällä kassaa jossa minua palvelee ihminen) tuen myös suomalaista työllisyyttä."

Sama.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   24.4.25 20:46:08

Olen tilannut kahdesti. Taitaapa samat tehtaat valmistaa tuotteet Temun myyntiin kuin länsimaisten brändienkin. Hinta vaan on eri.

Päivämäärä:   24.4.25 20:49:05

Vaikea kyllä kuvitella tilannetta jossa tilaisin Temusta jotain. Yritän löytää käytettynä tai sitten olen ilman jos ei ole kaupasta varaa ostaa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.4.25 20:50:28

Olen tilannut ja tilaan jatkossakin, e-bayssa aikanaan tuli tehtyä useampi hutiostos mutta temusta on tullut hyviä tuotteita.

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   24.4.25 21:08:41

Olen tilannut vaatteita. Tarpeeseen tilasin, noita ei todellakaan olisi löytynyt kirpparilta.
Ja täälläkin jo mainittu uimapuku oli ihan paras ostos! Miten voikaan istua niin hyvin rintavalle ja pe#sevälle.

Te jotka ostatte Tokmannilta tai Halpa Hallilta, mietittekö ihmisoikeusasioita..?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.25 21:10:35

En todellakaan tilaa.

Päivämäärä:   24.4.25 21:52:57

Onkohan joku Välikäsi joutunut nuolemaan näppiäänsä kun Jahdataan tätä Temua.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   24.4.25 21:54:52

Tilaan, koska vain sillä tavalla voin kyykyttää suomalaisia yrittäjiä.

:)))

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.4.25 21:55:08

^ Kauppiaitten liitto ainakin valittaa kovaa

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   24.4.25 22:11:37

En tilaa. Eipä Temussa ole mitään mitä tarvitsisin.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   24.4.25 22:16:55

En tilaa. Monessa viestissä on jo lueteltu syyt olla käyttämättä Temua tai muutakaan vastaavaa. Olen myös sen verran hyvätuloinen, vaikken mikään rikas kuitenkaan, että minusta minun kuuluu kuluttaa vastuullisesti, koska minulla on siihen varaa.

Lähettäjä: oijoi 
Päivämäärä:   24.4.25 22:22:48

En koska minulla on kirkas ja säteilevä kruunu ja sädekehä, ostan aina vain Suomessa tuotettuja tavaroita ja teetätän tietysti vaatteet ompelijalla.

Päivämäärä:   24.4.25 22:30:42

oijoi, ja kankaatkin kudot itse käsin ja kannkaat teet luonnosta materiaaleja keräten omasta metsästä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   24.4.25 22:36:34

” Te jotka ostatte Tokmannilta tai Halpa Hallilta, mietittekö ihmisoikeusasioita..?”

Minä ainakin mietin. Pyrin välttämään ns halpatavaran ostamista ja ostan paljon suomessa tai ainakin länsimaissa tehtyä (siis oikeasti tehtyä, ei vain suunniteltua).

Mietin tuotteen käyttöikää ja korjattavuutta/ huollettavuutta ja siksi suosin esim kodinkoneissa, työkaluissa yms merkkejä jotka on tunnettu laadusta. Nämäkin usein tehty kiinassa mutta monesti vaihtoehtoja ei ole, mutta jos tuote ainakin tunnetusti on kestävä ja siihen esimerkiksi saa varaosia, se vähän kompensoi. Ostan myös käytettyä paljon.

Mutta kosk rahaa ei ole loputtomasti, ostan välillä myös halpatavaraa. Varsinkin vaatteita tulee ostettua myös ketjuliikkeistä ja jopa sieltä Tokmannilta. Mutta koska ostan harkiten ja siksi suht vähän, ei tarvitse ostaa sitä halvoista halvinta, ostan sentään suomalaisessa toimivalta yritykseltä joka tekee suomeen työpaikkoja.

Eli kyllä, ostan Tokmannilta ja mietin ihmisoikeuksia.

Lähettäjä: Duunari 
Päivämäärä:   24.4.25 22:47:30

Olen ostanut.
Vaatteita,verhoja ja lakanoita, mihin ei olisi ollut muuten varaa.

Päivämäärä:   24.4.25 22:51:36

Harvoin ostan Tokmannilta tai Rustastasta tms. mitään. Vaatteeni ostan lähinnä suomalaisilta merkeiltä. Ulkoiluasuja on kyllä muiltakin. Lasten vaatteet kirpparilta, uutena toki joutuu välillä ostamaan ainakin ulkovaatteita, mutta suurin osa on käytettynä ostettu. Uutena pyrin ostamaan lapsillekin suomalaisia vaatteita. Jonkun verran ompelen itse tai anoppi ompelee. En käy HM:ssa, zarassa jne.

Pyrin pohtimaan ostosten vastuullisuutta, kiertotaloutta ja sitä, että tarvitsenko tosiaan kaikkea, mitä mieli tekisi. Mutta kyllä meiltä muovikrääsääkin löytyy, mm. lasten leluja, askartelujuttuja ja muuta sellaista. Eikä kaikki perheemme kengät varmasti ole parhaita mahdollisia hankintoja. Ei kenenkään tarvitse pyrkiä täydellisyyteen. Mutta on hyvä tiedostaa omia kulutustottumuksia ja olla vastuullinen kuluttaja niissä asioissa missä pystyy. Ei se ole mitään sädekehän kiillotusta.

Lähettäjä: ice 
Päivämäärä:   24.4.25 22:55:09

Kyllä mä tilaan sellaista mitä tarvin. Ensi alkuun en oikein kehdannut tai uskaltanut, mutta kun kokeilin, toimitetut tuotteet on ollut ihan laadukkaita ja toimivia ja useammat sellaisia, joita ei ole ollenkaan Suomessa saatavilla (tai ainakaan en googlaamalla ja kyselemällä löytänyt). Olen tilannut esim kalligrafiasiveltimiä sekä riisi- ja bambupaperia sekä muita taide- ja käsityötarvikkeita, kellokoneistoja yms.

Päivämäärä:   24.4.25 22:55:21

Temuttajille: vaatteita voi ostaa kohtuullisella hinnalla, hyväkuntoisia ja täysin käytettäviä kirpparilta. Joku on ne jo ostanut ja parhaimmillaan käyttänytkin ja vielä voi käyttää. Eli ei tarvitse Tokmannista tai Halpahallista hakea uutta kiinanlumppua.
Itse pyrin omassa toiminnassani ajattelemaan niin pitkälle kuin fiksua, ekologisuutta. Hankin siis myös huonekaluja, leluja, lastenvaatteita ja hevostarvikkeita käytettynä. Ei todellakaan siis tarvitse temuttaa tai ostaa muutenkaan verkkokaupoista sen enempiä. Kotimaista käsityötä olen tukenut ostamalla verkkokaupasta, en muuta.

Päivämäärä:   24.4.25 23:02:40

Kaikki ei halua käytettyä, vanuttunutta lumppua ostaa 5 eurolla kirpparilta. Ei, en ole missään kirpparilla nähnyt 5 e arvoista t-paitaa, vaikka sitä hintaa nykyään pyytävät niistä rääsyistä.

Lähettäjä: oiejr 
Päivämäärä:   25.4.25 00:10:07

En koskaan, siis ikinä. En toki osta ikinä myöskään Kärkkäiseltä.

Hyvin harvoin kirpputoreilta, mutta second hand liikkeistä melkein kaikki vaatteet. Olen saanut käyttämättömät Tod´sin kengät 80e (ovh 540e) Lanvinin laukun 250e (ovh paljon yli tonnin) mekkoja, hameita, takkeja, pelkkää laatutavaraa ja about 70% halvemmalla kuin olisi ollut kaupassa. Parajumpersin takin ostin talvella, 180e, ova silläkin yli tonnin.

Että kyllä hyvin edullisesti saa huippulaatua!

Päivämäärä:   25.4.25 00:55:50

Mulla ei oo varaa maksaa käytetystä montaa kymppiä. Ei oo kyllä uudestakaan. Vaihtoehto on olla ilman vaatteita ja kenkiä tai ostaa niitä muutamalla eurolla temusta.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   25.4.25 04:07:21

Tilasin pihavalon aurinkolaturilla. Hyvinhän tuo on toiminut.

Lähettäjä: tirsk 
Päivämäärä:   25.4.25 06:30:26

Kaveri vie epäsopivia temun vaatteita kirppikselle ja sieltä ne ekologisesti ajattelevat niitä tyytyväisenä ostaa :D

Lähettäjä: 40€ 
Päivämäärä:   25.4.25 06:34:47

Enemmänkin kärkkäiseltä ja tokmannilta. Tekoäly meinasi että Tokmanni vastuullisempi ku vaikkapa bonbrix, sielläkin tilaan välillä. Ja halpa hallin kerrastot on suosikkejani. Eipä oo kirppareilla aikaa kiertää että löytäisi tarvitsemansa, varsinkaan ku ei asu kaupungissa, lähimmissä taajamissa ei edes ole kirppareita.

Päivämäärä:   25.4.25 07:04:20

tirsk, mitä tirskumista tuossa on? Sun kaveri on tehnyt alkuperäisen päätöksen. Sen yhden rätin takia on jo loukattu ihmisoikeuksia, käytetty luonnonvaroja, kuljetettu se toiselta puolen maailmaa. Hyvä vaan, että kaiken tuon jälkeen se tulee käyttöön edes jollekin. Vai olisiko susta parempi, että se lentäisi suoraan polttouuniin?

Itse katson kirpparilla merkit, mitä olen ostamassa. En osta Temua yms. sieltäkään. Mutta parempi käyttöön kuin roskiin, jos joku on kokenut tarpeelliseksi sen ostaa alunperin.

Päivämäärä:   25.4.25 07:23:27

"Vai olisiko susta parempi, että se lentäisi suoraan polttouuniin"

Tätähän temukammoiset kirpparilla harrastaa. Ratsaavat pöytiä ja kaikki minkä olettavat olevan temua tai sheiniä, kiikuttavat kassalle ja vaativat että hävitetään.

Lähettäjä: Kopo 
Päivämäärä:   25.4.25 07:32:20

En osta, en osta muutenkaan mitään pikamuotia tai krääsää. Mietin tässä ympäristöasioita ja ihmisoikeuksia, jonkin verran myös omaa terveyttäni. Jos mulla ei ole varaa vastuullisesti tuotettuun tavaraan tai vaatteeseen niin olen ilman/säästän niin kauan kun on.

Esimerkiksi Icebreaker vaatii käyttämiensä lammastilojen paimenkoirille yhden vapaapäivän viikossa. Vastuullisuus tarkoittaa myös tämmöisiä asioita, puhumattakaan sitten ihmisoikeusista.

Ostan paljon käytettynä mutta en silloinkaan pikamuotia. Jonkin verran kirppareilta löytyy hyviäkin merkkejä ja löytöjä vielä, torista helpompi sitten etsiä jotain tiettyä tuotetta.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.4.25 08:07:48

En tilaa, se on periaate. Länsimaalaiset tuhoaa omat työpaikkansa ja taloutensa keskittämällä kaiken Kiinaan tai muihin halpamaihin. On kovin lyhytnäköistä ostella halpakrääsää.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.4.25 08:08:24

En, enkä muistakaan kiina-kaupoista.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   25.4.25 08:11:02

En todellakaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.4.25 08:25:42

En. Pyrin ottamaan huomioon luonnon ja ihmisoikeudet. Niin köyhä en vielä ole, että tarvitsisi kiinaroinaa tilailla. Puhumattakaan niistä myrkyistä, mitä noihin on valmistuksessa upotettu.

Lähettäjä: Tyhmåt 
Päivämäärä:   25.4.25 08:29:44

Olen tilannut ja tilaan jatkossakin, myös sheinistä.
Samaa shaibaa samoilta tehtailta löytyy ihan suomenkin markkinoilla olevista. Jännää jeesustelua taas……

Päivämäärä:   25.4.25 08:44:29

Tirsk: paitsi ettei monikaan kirppari ota myyntiin temun/sheinin vaatetta. Ja on se ekologisempaa siltikin käyttää sellaista, jonka joku on jo käyttänyt tai ostanut, koska sitä ostoa ei voi enää perua, mutta se vaate on kuitenkin siinä.
Hyvin pystyy myös välttämään temuvaatteet/sheinit kun ostaa vain tiettyjen brändien tuotteita. Vaatteet ovatkin pahinta mikromuovi-/kuitujätettä, kannattaisi harkita tarkkaan vaateostoksiaan.

Päivämäärä:   25.4.25 08:55:54

"Harvaapa kiinnostaa ihmisoikeudet kun itsellä jo on.. "

"Sinäkö et osta missään muuualla kuin kotimaassa valmistettua?"

Ei kotimaamme nyt sentään onneksi ole ainoa maa maailmassa, jossa on jonkinmoiset ihmisoikeudet. Kyllä niitä löytyy muitakin asiallisia maita vaihtoehdoiksi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.4.25 08:57:39

En todellakaan tilaa. Mieluiten kannatan kotimaista tuotantoa jos vain on mahdollista, enkä muutenkaan ostaa kuin tarpeeseen. Voin tarvittaessa ostaa myös Kiinassa valmistettua tavaraa esim Tokmannilta. Suomalaiset jakelijat joutuvat varmistamaan mm. tiettyjen standardien täyttymisen, ihmisoikeudet ja vastuullisuuden auditoimalla alihankkijoitaan, joten on täysin eri asia ostaa tavaraa Tokmannilta kuin Temusta. Teen itse työkseni auditointeja alihankkijoille.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.4.25 09:36:13

Kuinka moni teistä Temun vastustajista katsoo kaupassa, missä maassa vaate tai tavara on valmistettu? Pääsääntöisesti niissä lukee made in China.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.4.25 09:41:55

En tilaa.

"Kuinka moni teistä Temun vastustajista katsoo kaupassa, missä maassa vaate tai tavara on valmistettu? Pääsääntöisesti niissä lukee made in China."

Totta kai katson. Monien vaatemerkkien nettisivuilla on jo aika hyvin yrityksen vastuullisuutta avattu. Eikä muutenkaan kaikki Kiinasta tuleva tavara ole myrkkyjä täynnä olevaa p*skaa, mutta Temusta tilatessa sieltä saattaa tulla ihan mitä tahansa.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   25.4.25 09:50:41

En tilaa, mutta Instassa ja Facebookissa pyörii mainoksissa yksi harrastukseen liittyvä tuote, jota voisi hyödyntää harjoittelussa. Aivan supernäppärän ja käytännöllisen näköinen. Maksaa 80e, tekisi niin mieli kuitenkin kurkata, löytyisikö Temusta vastaava, mutta vielä ainakaan en ole sortunut. Elämä on hankalaa, kun on köyhä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.4.25 09:55:00

"Kuinka moni teistä Temun vastustajista katsoo kaupassa, missä maassa vaate tai tavara on valmistettu? Pääsääntöisesti niissä lukee made in China."

Kyllä katson ja tiedän, että moni tuote on valmistettu kiinassa. Pyrin suosimaan suomessa ja länsimaissa valmistettuja tuotteita, mutta monen tuotteen kohdalla se ei ole edes mahdollista, koska kaikki teettävät kiinassa (tai muissa halpamaissa).

Mutta ostan silti mieluummin suomesta koska
- suomesta ostamalla tuen suomalaista tai ainakin suomessa toimivaa yritystä, joka näin ollen tekee suomeen työpaikkoja ja tuo verotuloja
- luotan siihen, että myyjä on varmistanut tuotteen olevan suomen ja eu:n säädösten mukainen, eikä sisällä haitallisia ainesosia.
- jos ongelmia silti tulee, voin palauttaa tuotteen ja ääritpauksissa jopa saada korvauksia, jos tuote esim. onkin vahingollinen
- jos tuote edustaa jotain brändiä, voin luottaa siihen että tuote oikeasti on sitä merkkiä kuin sen sanotaan olevan, eikä se ole piraattikopio

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 10:10:38

Tilaan, halvalla saa vaikka mitä. Ilmasto ei hirveästi kiinnosta ja ihmisoikeudet ei sitäkään vähää.

Päivämäärä:   25.4.25 10:13:54

Suomeen myyntiin tulevat halpamaa valmisteiset tuotteet ei käy mitään tarkkaa tutkintaa läpi. Tullissa silloin tällöin tehdään satunnainen pyyhkäisytesti satunnaisesti valittuun laatikkoon ja sieltä satunnaiseen tuotteeseen. Ei mitään muuta testausta tehdä. Villi länsi se suomen kaupoista ostelukin on hysteerikoille.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   25.4.25 10:14:18

En tilaa Temusta mutta Sheinistä kyllä. Kerran vuodessa 150€. Ostamalla Suomesta käyttäisin vastaaviin tuotteisiin noin 500-600€, ja tukisin sitä kautta kiinakaupan toista lajia eli mukavastuullista tukkukauppaa.

Sheinistä tilaamalla säästetty raha tuplaa meidän talouden hupibudjetin (noin satanen kuussa menee) arkisiin iloihin, eli paikallisten pienyrittäjien ravintoloissa syömiseen ja juominseen. Mieluummin annan rahani heille, ihan kotikaupungissa.

Sheinistä saa muuten aivan huiput ratsastuslegginsit hevosenkenkäkuvioidulla kokogripillä. Maksaa alle 30€ ja kestää käyttöä ja pesua. Kestäähän ne brändin lapulla varustetut samanlaiset saman verran, mutta ei tarvitse maksaa 119€.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.4.25 10:23:04

Sheinistä tilasin usea vuosi sitten kaksi uimapukua. On edelleen käytössä ja hyvässä kunnossa molemmat. En löytänyt yhdestäkään kaupasta itselle sopivaa uimapukua niin siksi ostin netistä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   25.4.25 11:24:07

En

Lähettäjä: choccolina 
Päivämäärä:   25.4.25 11:42:51

ihmisoikeudet ja ilmasto ei jaksa kiinnostaa, kun ei töitäkään Suomesta löydy...

Lähettäjä: Ulli 
Päivämäärä:   25.4.25 11:50:37

Käyn joka kuukausi Venäjällä, siellä teen kaikki ostokset.

Lähettäjä: jwhefkg 
Päivämäärä:   25.4.25 11:58:32

" Ilmasto ei hirveästi kiinnosta ja ihmisoikeudet ei sitäkään vähää."

Tässä tiivistyy se, miksi maailmalla ei ole toivoa. Mennään eka luokassa suoraan helvettiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.25 12:36:58

"Kyllä, totta kai. Samaa tavaraa myydään Suomen kivijalkakaupoissa kymmenkertaiseen hintaan, suomalaisten verkkokauppojen tuotteet tulevat samoilta toimittajilta kuin Temussa."

Tämä. Vieläkö jollekin on epäselvää mistä suurin osa meidän vaatteista ja käyttötavarasta tulee? Temu on samaa tavaraa halvemmalla koska sitä ei ole kierrätetty muutaman maahantuojan ja vähittäismyyjän kautta.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   25.4.25 13:51:52

Olen tilannut. Juuri tilasin kaksi kesätakkia kun pentukoira repi Hööksistä ostetun taskun rumasti irti.
Olen tilannut Temusta koska huomasin että sieltä tulee aina oikea koko. Aiemmin Kiinasta sai mitä tahansa vaikka olisi mitat lähettänyt niihin mihin oli mahdollista.

Lähettäjä: kulkee 
Päivämäärä:   25.4.25 14:46:58

rikkaat ostaa merkkikamaa, köyhät temuttaa - kaikilla on oikeus ehjiin vaatteisiin, turha temuttajia on syyllistää, rikkaat lentelee paljon enemmän ja tuhoavat ilmakehän

Päivämäärä:   25.4.25 15:55:34

En osta. En lähde toistamaan ketjussa jo kattavasti esitettyjä syitä, mutta oletteko koskaan miettineet, että monet meistä eivät osaisi edes kaivata suurinta osaa krääsästä (oli se peräisin kiinakaupoista tai muualta), jos emme eläisi näin kulutuskeskeisessä maailmassa. Valtaosa niin kiinalaisten kuin kotimaistenkin halpakauppojen valikoimasta on täysin turhaa roinaa, jolle tarve luodaan täysin keinotekoisesti markkinoinnin avulla.

Päivämäärä:   25.4.25 16:12:13

"kaikilla on oikeus ehjiin vaatteisiin, turha temuttajia on syyllistää, rikkaat lentelee paljon enemmän ja tuhoavat ilmakehän"

Mitään ongelmaahan ei olisi, jos ihmiset oikeasti ostaisivat vain tarpeeseen. Eli oikeasti ostettaisiin vain ne ehjät ja puhtaat vaatteet ja niitä sitten huollettaisiin kunnolla, niin että vaate säilyy hyvänä mahdollisimman kauan. Tietysti vaatetta hankittaessa jo miettittäisiin, että vaate on mahdollisimman ajaton ja materiaaleiltaan sellainen, että on edes toivoa kestää.

Mitään ongelmaa ei olisi. Ne joilla on varaa, ostaisivat harkitsen suomalaista käsityötä ja pienempi tuloiset tilaisivat tarpeeseen kiinasta.

Oikeasti ongelma on siinä Temun (ja muiden vastaavien ultrapikamuotia ja krääsää myyvien kauppojen) toiminnassa. Ne luovat tarpeen ihmiselle. Kun menet tällaiselle nettisivulle, sinulle heti etusivulla esitellään haku- ja ostohistoriaasi perustuvaa tavaraa "tällaista saattaisit tarvita". Hyvin fiksut algoritmit osaavat profiloida tarkasti ihmisiä ja tuputtaa aina uuttakin, sellaista mitä et edes tiennyt kaipaavasi.
Sitten kun olet ostamassa jotain tuotetta, sinulle ehdotetaan "katso myös nämä" ja vielä ennen kuin olet päässyt maksamaan, sinulle muistutetaan että jos tilaat vielä X eurolla, saat ilmaiest postikulut/ alennusta muutaman prosentin/ bonusta käyttäjätilillesi/ ilmaisen tavaran/ jotain muuta etua. Eli houkutus on lisätä vielä se yksi tuote koriin ihan vain siksi, että siitä saakin etua.

Näin käyttäjät koukutetaan ostamaan mahdollisimman paljon, riippumatta heidän oikeasta tarpeestaan.

Mainostamista toki harrastavat kaikki, mutta Temussa ja vastaavissa (Shein, Wish yms.) se on viety vain paljon pidemmälle kuin missään muualla.

En syyllistä ihmistä, joka oikeasti ostaa tarpeeseen ja tilaa Temusta, koska oikeasti muuhun ei ole varaa, mutta on pakko saada esim. ehjiä vaatteita päälle, jotta voi ylipäätänsä liikkua missään ja elää ihmisarvoista elämää. Jos kerran vuodessa tilaa muutaman vaatekappaleen Temusta, en näe siinä hirveästi ongelmaa.

Mutta joka ikisessä Temu keskustelussa, jossa ihmiset ovat listanneet mitä he ostavat Temusta, listataan valtava määrä krääsää. Sellaista mitä kukaan ei oikeasti tarvitse, mutta mikä on kiva ostaa koska voi ja halvalla sai. Kukaan ei oikeasti _tarvitse_ koriste-esineitä, huonolaatuista bilemekkoa josta jo näkee että glitterit tippuu parin pesun jälkeen, kymmeniä rihkamakoruja...

Mutta nämä on just niitä, mitä Temusta ostetaan. Varmasti joku ostaa myös tarpeeseen, mutta useimmat ostavat nimenomaan ostamisen ilosta. Ja kiinapakettien määrä on sellaisia, että se jo kertoo, ettei tavaraa todellakaan osteta vain tarpeeseen.

Mikäli ostaisi edes suomesta sitä krääsää, voisi ajatella että siinä tukee suomessa toimivaa yritystä ja näin tukee ihmisten työpaikkoja. Mutta kiinasta suoraan tilattuna hyöty on minimaalinen ja haitat suuret. Vielä parempi olisi jättää se krääsä ostamatta ja ostaa oikeasti tarpeeseen.

Päivämäärä:   25.4.25 16:13:28

kulkee, en ole rikas. En lentele, enkä myöskään lennätä turhaa roinaa joka on tuotettu halvalla, huonoissa oloissa ja jopa ympäristölle haitallisesti.

Päivämäärä:   25.4.25 16:18:22

Lähettäjäx

Päivämäärä25.4.25 16:12:13: n kommentti on juurikin asiaa. Pointsit että viitsit avata asiaa * peukku*

Päivämäärä:   25.4.25 16:21:52

Ja minäkään en ole edes varakas. Mutta ostan todellakin vain tarpeeseen enkä mitään turhaa, joten sitten kun jotain tarvitsee ostaa, voin valita paremmin. Käytän vaatteet loppuun ja tarvitessa korjaan vaatteita. En ole nirsoillut jos minulle on annettu sopivan kokoisia vaatteita. Olen myös lahjoittanut vaatteita tarvitseville, koska ei ole järkeä hillota kaapissa vaatteita, jotka eivät tule käyttöön..

Päivämäärä:   25.4.25 16:31:11

"Tämä. Vieläkö jollekin on epäselvää mistä suurin osa meidän vaatteista ja käyttötavarasta tulee? Temu on samaa tavaraa halvemmalla koska sitä ei ole kierrätetty muutaman maahantuojan ja vähittäismyyjän kautta."

Ihmettelen että tätä hoetaan vieläkin. Tämähän ei siis ole ihan näin.

Kyllä, paljon tuotetta tulee kiinasta. Mutta kiina ei ole mikään yksi tehdas, vaan siellä on lukemattomia tehtaita joiden taso ja laatu vaihtelevat ihan laidasta laitaan. Kiinasta saa todella hyvää laatua, todella huonoa ja kaikkea siltä väliltä. Kiinassa ei ole samanlaisia säädöksiä tuoteturvallisuuden osalle, joten osa tehtaista valmistaa tuotteita jotka käy myytäväksi myös eu:ssa tai muissa länsimaissa (esim. eu:n ja jenkkienkin säädökset eroavat) ja osa sitten ei.

Kun länsimainen yritys teettää tuotteita kiinassa, se ei toimi niin, että yritys kaivaa jonkun random tehtaan, tekee kenties satojen tuhansien (tai vaikka miljoonien) arvoisen tilauksen ja sormet ristissä sitten toivoo että tuote on myyntikelpoista.

Kyllä yritykset joutuvat perehtymään siihen, missä tehtaassa tuotteet valmistetaan, mistä materiaaleista ja mitä säädöksiä on noudatettava.

Se on totta, ettei kukaan näitä jatkuvasti valvo, mutta on yritysten pakko olla kärryillä siitä, mitä he tilaavat. Ei yksikään järkevä yritys voi ottaa sitä riskiä, että käyttäjien terveys vaarantuu siksi, että tuotteissa on käytetty haitallisia ainesosia.

Totta kai yrityksille sattuu virheitä ja säännöllisesti tuotteita vedetään myynnistä. Usein jopa tosi pienistä syistä, kuten puutteellisen käyttöohjeen takia. Mutta joskus myös isommista syistä, esim. siksi, että tuotteen on havaittu aiheuttavan käyttäjille ongelmia (esim. jokin aika sitten oli koiranruokakohu). Mutta tämä just kertoo siitä valvonnasta: jos ongelmia huomataan, yritys toimii ja vetää tuotteet pois, tiedottaa käyttäjiä ja tarvittaessa (joskin yleensä vastahakoisesti) jopa maksaa korvauksia.

Lisäksi länsimaissa on mm. tekijänoikeudet, jotka toki monilta osin on puutteelliset, mutta on edes yritetty sitä, ettei kaikkea voi täysin kopioida. Kopiotuotteita on, mutta jos tuote esittää olevansa jotain merkkiä, voi yleensä luottaa siihen että tuote oikeasti on sitä merkkiä.

Mutta kun käyttäjä tilaa Temusta, ei ole mitään takeita että tuote on sitä mitä on luvattu. Et voi luottaa hetkeäkään siihen, että tuote on sitä materiaalia, mitä kuvauksessa sanotaan tai jos tuote olisi jotain merkkiä, ei voi luottaa että se oikeasti on sitä merkkiä kuin sanotaan. Tai jos tuote on täysin samanlainen kuin jokin merkkituote, se voi olla täysin vastaava kopiotuote tai sitten se ei ole.
Tuote on voitu valmistaa länsimaisten säädösten mukaisesti tai sitten se ei ole. Mistään et voi tietää. Jos tuotteen käytöstä aiheutuu ongelmia useille käyttäjille, mikään ei tuo viestiä sinulle; ei olemitään takaisin vetoa. Ja jos itse koet ongelmia tuotteesta, se jää sinun tappioksi.

Et voi edes luottaa siihen, että jos tilaat saman tuotteen uudestaan, se on oikeasti sama tuote. Voi olla tai sitten ei ole.

Useimmissa tuotteissa tämä ei haittaa. Mutta se voi haitata. Pahinta on, että aina haittoja ei tiedä heti, ei välttämättä koskaan tiedä varmasti. Jos pari vuosikymmentä käyttää tuotteita, joissa on vaihtelevia määriä hormonitoimintaan vaikuttavia kemikaaleja haitallisia määriä, kuka tietää miten ne vaikuttaa pidemmän päälle.

Lähettäjä: Neppis 
Päivämäärä:   25.4.25 16:32:01

Tähän asti olen välttänyt, mutta nyt on houkutus kyllä suuri. Tarvitsen harrastukseen erään tavaran, joka isosta kotimaisesta verkkokaupasta tilattuna maksaa 6,90/kpl + pk, ja Temussa 6kpl paketti on 4,50. Tarvitsen niitä vähintään 4kpl. Siitä voi sitten alkaa laskemaan.

Päivämäärä:   25.4.25 17:07:01

Aikoinaan tilasin wishistä ja niiden paidoissa oli välillä gina tricotin ja cubuksen lappuja.

Lähettäjä: Mitä mä just luin 
Päivämäärä:   25.4.25 18:44:38

Neppis, en kyllä ymmärrä. 6,90€ * 4 on alle 30 euroa + pk. Siis todellako tuollaisen säästön vuoksi olet valmis tilaamaan Temusta?

Päivämäärä:   25.4.25 18:55:53

X loistavaa tekstiä! Samaa mieltä kaikesta!

., niinpä. Siksi kannattaa miettiä, onko joku kiinatrikoo tai Cubus liikkeitä, missä kannattaa asioida.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.4.25 18:58:02

Kyllä välillä tilan myös Temusta.

Täydellinen farkkumekko, keraamisia ruukkuja, keraamisia kasteluannostelijoita, kivikaulakoruja, tennareita, rintaliivejä tilasin viimeksi.

Vastaavat Suomen kaupista/nettikaupoista noin 700€ (kaikkea ei saa yhdestä paikasta ja Suomesta tilattuna rahtikulut lisätään eli minimissään 90€).
Temusta 182€ kotiinkuljetettuna, Klarnalla/palautusturvalla.

Kaikki tilaamani sellaisia kuin odotin.

Päivämäärä:   25.4.25 18:58:12

En. Koetan välttää netistä tilaamista muutenkin.
Vaatteitakaan en enää osta netistä vaan kivijalkaliikkeestä.

Päivämäärä:   25.4.25 19:17:32

Yli 2v sit tilannut vaatetta ja laukkuja Temusta ja kaikki edelleen ehjiä. Paremmin ovat kestäneet kuin Prismasta ostetut esim. hupparit jotka nyppääntyneet ensimmäisessä pesussa tai t-paidat joista saumat auki kuukauden jälkeen.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   25.4.25 19:18:06

Tilaan ja juuri nyt tässä viilennyn saunan jälkeen näppärän ja tosi tehokkaan ladattavan minituulettimen äärellä. Helppo ottaa kesällä mukaan laukkuun pyöretkelle ja välillä tuuletella ja jäähdytellä. Suomesta en vastaavia edes löytänyt myynnistä.

Päivämäärä:   25.4.25 19:47:21

"Siksi kannattaa miettiä, onko joku kiinatrikoo tai Cubus liikkeitä, missä kannattaa asioida."

Eikös täällä juuri kehuttu kuinka vastuullista on ostaa suomesta.

Päivämäärä:   25.4.25 20:12:22

Piste: sitä on muitakin liikkeitä kuin GinaTricot tai Cubus.

Päivämäärä:   25.4.25 20:17:59

Joo ja hm, lindex, kappahl, jne jne jne. Kaikki ovat täynnä samoja kiinatuotteita.

Yksi tuttu wish tilaaja kertoi että hänelle aikoinaan tuli tuote jossa oli Anttilan laput.

Päivämäärä:   25.4.25 20:19:01

Eli aivan vtun sama, mistä ostat, tuet joka tapauksessa huonoja asioita tavalla tai toisella. Se sinun sädekehä ei ole sen kiiltävämpi kuin kenenkään muunkaan.

Päivämäärä:   25.4.25 20:22:27

Piste, laajennappa vähän sitä kenttääsi niin huomaat, että nuo halpavaatekaupat eivät ole ainoita vaatekauppoja. Mut niin joo, kun täytyy olla joka sesonkiin uutta vaatetta niin ei kärsi ostaa kalliimpaa.

Päivämäärä:   25.4.25 20:23:53

Ai suomalaisia, tasaisen tylsiä harmaita ja muodottomia ylihinnoiteltuja kaapujako pitäisi päälleen laittaa? Onneksi en ole noin suomibrändin orja.

Päivämäärä:   25.4.25 20:25:56

., on vastuullista ostaa mistä vaan, jos tuotteiden alkuperä on asianmukaisesti avattu ja esimerkiksi yritysvastuu on kerrottu avoimesti. Näitä liikkeitä on toki muuallakin kuin Suomessa. Jopa siellä Kiinassa on paremmin toimivia yrityksiä. Mutta kuten X jo hyvin avasi, lainsäädäntö on ihan erilainen esim. Kiinassa kuin Suomessa.

Jos kuitenkin on pakko ostaa halvalla, välittämättä niinkään siitä, voiko olla varma riistääkö jonkun lapsen tai aikuisen ihmisoikeuksia, mihin tehtaan jätevedet lasketaan, mistä raaka-aine ostetaan yms. on sentään vähän parempi ostaa se rätti Suomesta, jolloin edes suomalainen saa siitä ostoksesta palkkaa. Tällöin sillä ostoksella tukee suomalaisten työllisyyttä.

Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää?

Itse totesin, että kannattaako jostain Cubuksesta ostaa. Itse olen sitä mieltä, että ei todellakaan. Mutta ymmärrän, että jonkun on pakko. Kuitenkin olisi syytä hieman miettiä niitä omien ostosten vaikutuksia. Mieluummin sitten Cubuksen kautta Suomesta kuin suoraan jostain kiinalaisesta verkkokaupasta.

Päivämäärä:   25.4.25 20:32:45

Jokainen ostaa sieltä mistä haluaa. "parempien" ihmisten itkuista huolimatta.

Päivämäärä:   25.4.25 20:32:53

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.4.25 20:23:53

Ai suomalaisia, tasaisen tylsiä harmaita ja muodottomia ylihinnoiteltuja kaapujako pitäisi päälleen laittaa? Onneksi en ole noin suomibrändin orja.

Puolusta vaan temutteluasia, vaikka selvästi huomaa, että sinuakin alkaa jo hävettää. Mutta hyvä niin :)

Päivämäärä:   25.4.25 20:36:42

Voi ylisviiva, oot söpö :) <3

Päivämäärä:   25.4.25 20:45:30

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.4.25 20:36:42
Voi ylisviiva, oot söpö :) <3

Ei tarvitse suuttua ja heittäytyä lapselliseksi, vaikkei aina oikeassa olekaan.

Päivämäärä:   25.4.25 20:47:14

Ylisviiva kuule, et sinä tälläkään kertaa osunut oikeaan :) mutta yritys hyvä 9-

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   25.4.25 20:49:50

Ja yleensäkin kannattaa miettiä aina ennen ostopäätöstä: tarvitsenko.

Kaikki tavara kuluttaa luonnonvaroja.

Päivämäärä:   25.4.25 21:03:00

En tilaa, enkä tilaa mistään muustakaan kiinakrääsä liikkeestä. Jos ostan, ostan suomalaista tai käytettynä. Jos sellaista ei saa, niin edes euroopassa valmistettua. Syvästi ällöksyn ihmisiä, jotka ostavat vain, koska "on nätti/söpö/kiva/jne". Suomen osuus maailman luonnovaroista käytettiin jo tältä vuodelta. Ja sitten me syytetään kiinalaisia maapallon tuhoamisesta?? ME, suomalaiset, kulutamme aivan kestämättömästi liikaa. Vaikka meitä on vähän, ei me voida osaltamme tehdä ihan mitä lystää. Lentomatkat seis, kiinakrääsä seis. Noille saisi laittaa 200-kertaisen verotuksen.

Päivämäärä:   25.4.25 21:05:07

"ilmastonmuutos" on suomalaisten syy!!!11!!

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.4.25 21:05:40

.

Menikö hermo?

Miksi ihmeessä ostat suomalaisen kauppiaan tilaamaa kiinakrääsää ja maksat triplan tai enemmän rahaa plus rahdin?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.